Biblioteka - Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W bieżącym roku szkolnym chętni uczniowie z klas pierwszych szkoły podstawowej uczestniczyli w ogólnopolskim programie "Kompetencje na szóstkę". Zajęcia prowadziła p. Elżbieta Kaczyńska. Organizatorem programu była Fundacja Uniwersytet Dzieci. Przeprowadzono cykl lekcji kształtujących kompetencje społeczne uczniów. W ramach programu odbył się również konkurs, w którym nasz zespół został nagrodzony. Nagrodą jest analogowe narzędzie w pudełku do przygotowania i prowadzenia kreatywnych i badawczych lekcji w roku szkolnym 2018/19, które otrzymamy we wrześniu.

Collage Fotor6

Już po raz trzeci, 8 czerwca br., wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji „Jak nie czytam, jak czytam”. W naszej szkole wspólnie czytało 481 uczniów, począwszy od klas pierwszych szkoły podstawowej, aż po uczniów klas trzecich gimnazjum. Wszyscy przynieśli swoją ulubioną lub aktualnie czytaną książkę, pochodzącą ze zbiorów domowych lub biblioteki szkolnej.
„Jak nie czytam, jak czytam” jest bardzo popularną akcją czytelniczą w Polsce, podczas której uczniowie manifestują, że lubią czytać i czytają więcej, niż dorośli. Organizatorem głównym akcji jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Trzeba dodać, że symbolem tego corocznego już przedsięwzięcia jest rekord w liczbie osób czytających w jednym momencie. Jesteśmy pewni, że kolejny raz został pobity.
U nas czytaniu towarzyszyły:
• występ klasy I b, która zaprezentowała przedstawienie pt. „W świecie wierszy Jana Brzechwy”,
• bajkowa zgaduj zgadula,
• wręczenie nagród dla uczniów za udział w konkursie Mistrz pięknego czytania,
• inscenizacja wiersza Juliana Tuwima "Rzepka" w wykonaniu nauczycieli,
• podsumowanie programu edukacyjnego "TIK?Tak!2. Tak, czytam!",
• występ chóru szkolnego, który zaśpiewał utwory muzyczne inspirowane czytaniem,
• stworzenie żywego napisu - 8 CZYTA!.
Wszystkie działania miały na celu nie tylko bicie rekordu, ale przede wszystkim zachęcenie do czytania, bo jest to podstawowe narzędzie myślenia i zdobywania wiedzy.
Dziękujemy uczniom i ich nauczycielom, dzięki którym możliwy był udział w ogólnopolskiej akcji i ustanowienie kolejnego rekordu czytania w jednym momencie. Wypadło znakomicie!!!
To było prawdziwe święto książki w naszej szkole. W najbliższej przyszłości liczymy na Waszą aktywność czytelniczą, nie tylko w ramach obowiązku szkolnego, ale również na czytanie dla przyjemności, w którym decydującą rolę odegra Wasz własny wybór pozycji literackiej z półki.
Sprawozdanie z akcji zostało już wysłane do głównego organizatora.
Dziękujemy wszystkim za wspólną akcję! Spotkajmy się - bogatsi o to doświadczenie - za rok!

Zakończyła się już tegoroczna edycja akcji "Podaruj książkę bibliotece". Dzięki Wam, drodzy czytelnicy, zbiory powiększyły się o nowe tytuły z literatury pięknej i popularnonaukowej. Swoje książki oddawali uczniowie, rodzice oraz nauczyciele. Akcja udowodniła, że przeczytane książki chętnie przekazujemy dla innych, którzy także będą mogli z nich korzystać. Biblioteka szkolna serdecznie dziękuje wszystkim zaangażowanym w akcję.

1a

29 maja 2018 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbył się finał podsumowujący działania w bibliotecznym edukacyjnym programie "TIK?Tak!2 Tak, czytam!". Celem programu była promocja czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. W tegorocznej edycji wzięło udział 90 uczniów ze szkół: SP nr 5 w Chełmie, SP nr 8 w Chełmie, ZS w Stołpiu (2 zespoły), ZS w Okszowie (2 zespoły), ZS w Siennicy Różanej (6 zespołów), SP w Rejowcu, SP w Żółtańcach, SP w Stawie (3 zespoły), SP w Strupinie Dużym. Łącznie 18 zespołów pod opieką 17 nauczycieli.
Nasz zespół Mądre Mole w składzie: Aleksandra Dziaduszyńska, Kacper Demecki, Katarzyna Jarzębkiewicz, Julita Kiryk, Milena Morawska pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej zdobył II miejsce 75 pkt. (I - Debeściaki SP w Stawie – 76 pkt.; III - Mądre Sowy SP w Stołpiu 69 pkt.).
Więcej informacji na: https://tiktak2bpchelm.blogspot.com/2018/05/fina.html

IMG 2740

Miło nam poinformować, że nasza biblioteka spełniła wszystkie wymogi i otrzymała certyfikat „Biblioteka przyjazna uczniom” przyznawany przez redakcję czasopisma „Biblioteka w szkole”.
Certyfikat nadawany jest bibliotekom aktywnie promującym czytelnictwo, dbającym o zapewnienie nowości czytelniczych i utrzymującym przyjazną atmosferę.

img 0321

Pod tym hasłem w dniach 8-15 maja odbył się XV Ogólnopolski Tydzień Bibliotek. W naszej szkole Tydzień zainicjowali uczniowie klasy 3b z wychowawca Iwoną Buczek. Odwiedzili bibliotekę z bukietem pachnącego bzu i było: wspólne czytanie, odnajdywanie znanych nazwisk pisarzy w zdaniach, zawodów związanych z książką i odgadywanie tytułów bajek w czytanym tekście. Emilka Lachowska jako pierwsza rozwiązała wszystkie zadania. Tytuł Pożeracza książek otrzymali Oliwia Zembrzycka i Bartek Łopucki za pasję do czytania i częste wizyty w bibliotece. Gratulujemy!
Uczniowie kl. IV b i V b wzięli udział w Maratonie czytania literatury patriotycznej w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie i sesji fotograficznej "Portret z książką".
W ramach obchodów został zorganizowany również konkurs „Mistrz Pięknego Czytania” przeznaczony dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej.
Na naszych czytelników czekał też mini-konkurs czytelniczy. Uczestnicy mieli za zadanie odszukać w opowiadaniu ukryte tytuły. Nagrodę niespodziankę za najwięcej podanych tytułów otrzymały: Weronika Urban kl. VI a, Karolina Ciszek i Weronika Budziszewska kl. V b, Kornelia Rachubik i Paulina Dziaduszyńska kl. IV b.
Świetliczaki uczestniczyły w zajęciach „Popołudnie z książką”, słuchały bajek audio, czytały książki 3D oraz w formie tradycyjnej.
Wszyscy odwiedzający w tych dniach bibliotekę mogli wpisywać swoje ulubione tytuły książek w bibliotecznym rankingu bestsellerów książkowych.
Ogłoszono szkolny konkurs fotograficzny „SLEEVEFACE z książką”, na prace uczniów czekamy do 28 maja 2018 r. Zajęcia dla uczniów zorganizowała i przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska.

img 0286

Uczniowie kl. IV b z wychowawcą p. Anetą Kowalewską i V b z nauczycielem bibliotekarzem p. Elżbietą Kaczyńską wzięli udział w Maratonie Czytania literatury patriotycznej w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Wspólnie z p. Elżbietą Szewczyk czytali "Faustynkę. Opowieści patriotyczne " Wioletty Piaseckiej. Skorzystali również z atelier fotograficznego, gdzie uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie wykonywali profesjonalne zdjęcia "Portret z książką".
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

"Portret z książką" by Slidely Photo Gallery

"Inny nie znaczy gorszy". 
Niezależnie od różnic wiekowych, koloru skóry, czy wyglądu – jesteśmy równi i łączy nas to samo – marzenia, potrzeby, nietykalność, sprawiedliwość, chęć poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, radości, szacunku… - wszystko to, co składa się właśnie na komfort GODNEGO ŻYCIA. Na zajęciach dodatkowych w bibliotece prowadzonych przez p. Elżbietę Kaczyńską w ramach realizowanego w szkole ogólnopolskiego projektu „Różni, ale równi” Globar Dignity, uczniowie mieli okazję wysłuchać historii koralika Rubinka autorstwa pana Artura Barcisia. Tytułowy Rubinek, mały kamyczek, czuł się samotny i gorszy od innych koralików, z którymi mieszkał w pudełku. Nie pasował kolorem do pereł i innych klejnotów w szkatułce, ale był jednak kamieniem szlachetnym. Opowieść ta mówi o przeżyciach, doświadczeniach różnorodnych kamieni i kamyków. Ale to tylko przenośnia bo tak naprawdę opisuje nasze ludzkie odczucia, przemyślenia. Mówi o tym, że warto dać ludziom szansę aby nas poznali, polubili i docenili. Nie warto kierować się tylko własnymi subiektywnymi odczuciami, bo wtedy łatwo skrzywdzić innych i siebie samego. Opowiadanie stało się pretekstem do rozmowy o różnicach między ludźmi i o tym co nas łączy. Zajęcia były okazją, by uczniowie podzielili się własnymi doświadczeniami i spostrzeżeniami na ten temat. Dzieci wykorzystując kolorowy makaron stworzyły prace i wyciągnęły wnioski, że człowiek może różnić się od drugiego człowieka a nawet powinien, przecież wszyscy nie możemy być tacy sami, bo świat będzie bardzo nudny, tak jak rysunek tylko w jednym kolorze. I zawsze należy drugiego człowieka szanować, bez względu na to, czy będzie on piękny, brzydki, chory, zdrowy, chudy, gruby, mały, czy wysoki. Zgodnie przyznały, że nie wolno wyśmiewać się z czyjejś inności. Zajęcia zakończyły się wypowiedzią kończącą zdanie „Łączy nas…”, co było podsumowaniem rozmowy o tym, co mamy wszyscy wspólnego. 
Lektura ta dała nam wszystkim wiele do myślenia, polecamy to opowiadanie do przeczytania i przemyślenia innym. Warto!

20180517 132608

Tak brzmiał tytuł projektu dotyczącego twórczości Astrid Lindgren, w którym uczestniczyło ośmioro uczniów z klas trzecich i czwartych szkoły podstawowej. Byli to uczniowie należący do Klubu Czytelnika skupiającego się przy szkolnej bibliotece. Okazjonalnie przyłączali się również uczniowie spoza klubu np. podczas projekcji filmów lub głośnego czytania utworów. Projekt zaczęliśmy realizować w grudniu 2017 r., a zakończyliśmy w kwietniu 2018 r. Projekt był również odpowiedzią na konkurs organizowany przez Wydawnictwo Zakamarki oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu z okazji przypadającej w 2017 roku 110 rocznicy urodzin.
Najważniejszym celem projektu „Przygoda z Astrid” było poznanie twórczości pisarki oraz wartości jakie jej przyświecały w życiu i podczas pisania utworów.
Dzieci poznawały książki Astrid Lindgren czytając je samodzielnie w domu. Fragmenty niektórych utworów czytaliśmy wspólnie na zajęciach. Dzieci dzieliły się swoimi odczuciami związanymi z treścią lektur oraz postępowaniem bohaterów. Prezentowały przeczytane książki metodą booktalking. Wybierały swoje ulubione. Najbardziej podobały się im „Dzieci z Bullerbyn”, „Pippi Pończoszanka” oraz „Ronja, córka zbójnika”. Czytali głośno fragmenty książek uznane przez nich za najciekawsze.
W bibliotece odbywały się również projekcje filmów opartych na książkach Astrid Lindgren („Dzieci z Bullerbyn”, „Nowe przygody dzieci z Bullerbyn”, „Ronja, córka zbójnika”, „Madika z Czerwcowego Wzgórza”). Dzieci miały możliwość porównania obu form wypowiedzi: książki i filmu.
W ramach projektu uczniowie wykonywali lapbooki zawierające informacje o twórczości szwedzkiej pisarki oraz ciekawostki z jej życia.
Wybierali ciekawe cytaty z książek, tworzyli rysunki, układali teksty. Powstała w ten sposób książeczka zawierająca dziecięce ilustracje, zabawne lub wzruszające cytaty oraz wybrane opowiadania twórcze, których bohaterami są postacie z książek autorki.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie nie tylko poznali życie i twórczość Astrid Lindgren, ale również rozwinęli umiejętność poprawnego, pięknego pisania i wypowiadania się, wyobraźnię i kreatywność oraz poprawili technikę czytania. Projekt był dużą zachętą do spędzenia wolnego czasu w świecie książek.

astridlin

Mistrzem można być w każdej dziedzinie – w sporcie, w kuchni, w matematyce. Można być również mistrzem pięknego czytania. Jest wiele dzieci w naszej szkole, które pięknie czytają. Aby dowiedzieć się, kto najlepiej sobie z tym radzi, z okazji XV Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek został zorganizowany konkurs „Mistrz Pięknego Czytania” przeznaczony dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Uczestnicy w przeciągu 3 minut prezentowali wybrane przez siebie fragmenty utworów pochodzących z literatury dla dzieci. Udział w konkursie wzięło dziesięciu uczniów: 
Gabriel Krawiec kl. I a
Oliwia Szulakowska kl. I b
Maja Oryszkiewicz-Polakowska kl. I c
Emilia Spyrka kl. II a
Maksymilian Adamiec kl. II b
Dominika Wicha kl. III a
Magda Oszust kl. III b
Kacper Michalski kl. III c
Grzegorz Łagowski kl. III d
Maja Łubińska kl. III e
Jury w składzie: Elżbieta Adamczuk, Elżbieta Dąbrowska, Elżbieta Kaczyńska w swoich ocenach brało pod uwagę: płynność czytania, poprawność, wyrazistość, intonację oddającą sens i klimat czytanego tekstu. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużą umiejętnością pięknego czytania.
Miło nam poinformować, że Mistrzami Pięknego Czytania zostali:

Gabriel Krawiec kl. I a
Emilia Spyrka kl. II a
Dominika Wicha kl. III a

Tytuł Wicemistrza otrzymali:
Maja Oryszkiewicz-Polakowska kl. I c
Magda Oszust kl. III b

Serdecznie gratulujemy uczestnikom konkursu i zachęcamy wszystkich do czytania!

IMG 0319

Jest to ogólnopolska akcja organizowana z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich - 23 kwietnia – przez Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycielskiej we Włocławku. Mimo iż przedsięwzięcie cieszy się coraz większą popularnością w całej Polsce - to z powiatu chełmskiego nasza szkoła jest pierwszą, która podjęła się realizacji tego zadania. Celem akcji było promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy respektowania etycznego, legalnego korzystania z opublikowanych utworów oraz odpowiedzialnego publikowania własnej twórczości. Udział w akcji polegał na zorganizowaniu przedsięwzięć edukacyjnych związanych z książką, prawami autorskimi, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów, upowszechnianiem idei domeny publicznej. W naszej szkole:
• Świetliczaki uczestniczyły w zajęciach pt. „Prawa małego autora”. Nasi uczniowie tworzą wiele różnych prac, więc mogli się dowiedzieć dużo ciekawych rzeczy na tych zajęciach. Poznali takie słowa jak plagiat, cytat. Dowiedzieli się także kto to jest autor, i że jako autorzy dzieł mają prawo decydować z kim dzielą się swoją twórczością, dlaczego nie wolno plagiatować cudzych utworów. A przede wszystkim zrozumieli, że należy szanować innych twórców i ich prawa. 
Co komu wolno, czyli o prawie autorskim - z tym tematem zmierzyli się uczniowie klas młodszych na zajęciach dodatkowych przeprowadzonych w bibliotece. Poznali definicje autora, utworu, twórcy, prawa autorskiego, plagiatu, cytatu. Dzieci na zakończenie zajęć zgodnie przyznały, że nie można przypisywać sobie utworów innych osób, tak samo inni nie mogą przypisywać sobie autorstwa naszych utworów (rysunków, wierszy, wypracowań itp.). Obiecali pamiętać, że zawsze trzeba podawać autora dzieła, z którego korzystamy.
Dozwolony użytek osobisty i publiczny, czyli co możesz wykorzystać zgodnie z prawem. Bądź uczciwy w Internecie. Uczniowie kl. VI b dyskutowali na temat legalnych i nielegalnych źródeł informacji i wspólnie doszli do wniosku, że korzystanie z nielegalnych źródeł jest nieetyczne, złe oraz niezgodne z prawem autorskim. Poznali legalne, darmowe i certyfikowane źródła wiedzy, z których można korzystać, nikogo nie okradając i postępując zgodnie z prawem autorskim, a także z własnym sumieniem i zasadami etycznymi, którymi człowiek powinien kierować się w życiu.
Bądź uczciwy w Internecie – o plagiacie i jego konsekwencjach. Na zajęciach komputerowych w kl. VIb i informatyce w klasach VII a oraz II a i II c gimnazjum uczniowie rozmawiali na temat plagiatu, jego rodzajach i konsekwencji stosowania w życiu codziennym. Poruszono również zagadnienia z zakresu udostępniania i ochrony własnej twórczości oraz możliwości wykorzystywania różnych (nie zawsze własnych) utworów, czyli o licencjach. Pracując w grupach lub indywidualnie uczniowie w czasie tych niecodziennych zajęć przygotowali bardzo kreatywne „Myślografie”. Wykorzystano przy tym materiały ze strony: www.bpkpcen.blogspot.com/p/kwietniowi-antypiraci-ksiazkowi.html.
• Wszyscy uczniowi mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej na holu głównym w czasie długiej przerwy.
Zajęcia dla uczniów przygotowali: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Aneta Kowalewska, p. Wioletta Mazur, p. Przemysław Rogalski, p. Paweł Kudyba. Fotorelację z przeprowadzonych zajęć przesłano na stronę organizatora akcji.

Collage Fotor

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci przypada każdego roku 2 kwietnia - w rocznicę urodzin H. CH. Andersena, baśniopisarza wszechczasów, który od samego początku jest jego patronem. Głównym celem tego święta jest inspirowanie i rozbudzanie pasji czytania wśród dzieci. Dorosłym zaś zwraca uwagę na problemy czytelnictwa literatury dla młodego odbiorcy. Jak co roku, biblioteka szkolna włączyła się do obchodów tego święta i zorganizowała zajęcia dla dzieci. Uczestnikami byli uczniowie klasy I c o profilu czytelniczo - medialnym, którzy wysłuchali czytanej przez nauczyciela bibliotekarza baśni H. Ch. Andersena pt. „Talizman”, natomiast bajkę „Wilk i siedem koźlątek” pięknie przedstawiła swoim kolegom i koleżankom Maja Oryszkiewicz-Polakowska z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai. Następnie uczniowie opowiadali bardzo ciekawie o swoich ulubionych lekturach, „Książkomaniacy – booktalking, czyli krótko o ulubionej książce”, zapraszamy do obejrzenia pierwszych filmowych wystąpień. Wykonali również prace plastyczne polecając ciekawe książki, które warto przeczytać, nagrody niespodzianki za najpiękniejsze prace otrzymali Miłosz Wiśniewski i Maja Oryszkiewicz-Polakowska. Obejrzeli wystawkę najstarszych i najnowszych książek dla dzieci znajdujących się w zbiorach naszej biblioteki. Przeprowadzili wywiad z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami na temat ich ulubionych książek i tytuły zaprezentowali w klasie. Dzieci zostały zapoznane z wynikami czytelnictwa klasy I c, tytuł najaktywniejszego czytelnika zdobyła Zosia Sobczyk. Gratulujemy!. Zajęcia przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska i p. Ewa Drzewiecka.

Celem programu była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Uczniowie pracując w 5 osobowych zespołach wykonywali zaplanowane działania (zadania) wykorzystując nowoczesne technologie (tworząc plakaty, książeczki elektroniczne, zdjęcia, filmy i rozwiązując interaktywne quizy). Prace zostały zamieszczone na specjalnie przygotowanej stronie internetowej (blogu) https://tiktak2bpchelm.blogspot.com/2017/12/tak-czytam-o-programie.html i na https://www.facebook.com/groups/259452884480850/
Organizatorem programu była Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie. Koordynatorem pani dyrektor Katarzyna Kalita.
W tym roku szkolnym ósemkowy zespół tworzyli uczniowie klasy VI b (wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek): Aleksandra Dziaduszyńska, Kacper Demecki, Katarzyna Jarzębkiewicz, Julita Kiryk, Milena Morawska oraz gościnnie Maria Kolenda i Zuzanna Głowacka. 

zespol

Zespół Mądre Mole realizował następujące zadania pod opieką nauczyciela bibliotekarza p. Elżbiety Kaczyńskiej:
• Wykonał w programie www.canva.com „wpis na facebook” dotyczący promocji swojej biblioteki szkolnej.

Biblioteka Szkoła Podstawowa nr 8 im. Z.B.Wirskiego w Chełmie

• Stworzył elektroniczną książeczkę w programie StoryJumper.com.

ksiazeczka

• Wykonał dwie "żywe okładki" wybranych książek.

28309972 1980580735303435 1374755747 o

28340301 1980580561970119 1126335296 o

  • Zapoznał się z treścią książki - Andrzej Maleszka “Magiczne Drzewo. Berło”.
  • Rozwiązał poprawnie quiz przygotowany w Quizizz - punktacja 10/10.
  • Uzupełnił brakujące wyrazy (luki) we fragmentach wybranych z książek. Zadanie w aplikacji LearningApps – wszystkie poprawne odpowiedzi.
  • Dodał wpis (krótką recenzję książki) na wirtualną tablicę wykonaną w Padlecie.

,,Tajemniczy Ogród,, F. H. BURNETT

  • Stworzył własną kampanię "Czytam – moje hobby" promującą czytanie książek.

Uroczyste podsumowanie Bibliotecznego Programu Edukacyjnego “TIK?Tak! 2 - Tak, czytam!” odbędzie się w maju w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.

Celem każdego Dnia Ziemi jest uświadomienie problemów związanych ze zmianami klimatu, przeludnieniem, wymieraniem gatunków czy brakiem wody w wielu częściach świata. Tego dnia promuje się działania na rzecz walki z zanieczyszczeniem środowiska i edukowanie ludzi na całym świecie, jak wielki problem stanowi zanieczyszczenie środowiska odpadami zrobionymi z tworzyw sztucznych. Idea obchodów Dnia Ziemi w tym dniu została zapoczątkowana w 1970 r. przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona.

Hasłem kampanii Dnia Ziemi w 2018 r. jest walka z zanieczyszczeniem planety plastikowymi odpadami "End Plastic Pollution".
Zapraszamy po nasze zbiory!

IMG 0174

Pod takim hasłem obchodzimy tegoroczny Tydzień Zdrowia. Z tej okazji w naszej bibliotece można obejrzeć wystawkę materiałów o tematyce zdrowotnej. Zapraszamy!

1

W bibliotece szkolnej trwa cykliczna akcja „Kwiatek za książkę”. Mamy nowe roślinki, które czekają na wymianę. Jeśli możecie oddać do biblioteki książkę, otrzymacie za nią wybraną przez siebie roślinę doniczkową. Warunkiem przyjęcia książki jest jej dobry stan, atrakcyjność dla czytelników (książki zasilą zbiory biblioteki) i oczywiście zgoda rodziców. Serdecznie zapraszamy wszystkich do udziału w akcji!

kwiatek za ksiazke

O zbliżających się świętach informowała wszystkich czytelników wystawka książek przybliżających tę tematykę. Uczniowie mieli możliwość zapoznać się z symboliką Świąt Wielkanocnych, sztuką dekorowania świątecznego stołu oraz z technikami zdobienia jajek, aby powstały z nich pisanki lub kraszanki. Z czytelnikami rozmawialiśmy o tradycjach i zwyczajach związanych ze Świętami Wielkiej Nocy, jakie kultywuje się do dziś w naszych rodzinnych domach. Wszyscy byli zgodni co do tego, że na każdym stole królują jaja, baby i mazurki. Uczniowie również samodzielnie wykonywali malutkie włóczkowe kurczaczki.

IMG 0143

Każdy przedmiot stworzony przez projektanta ma swoją historię - zazwyczaj zaczyna się ona tam, gdzie jest jakaś potrzeba, kłopot, niewygoda lub brak. Przedmioty zaprojektowane są w taki sposób, aby ułatwiały, bądź uprzyjemniały nam życie. O tym, jak powstają przedmioty, skąd się biorą, kto decyduje o ich wyglądzie rozmawiali uczniowie na zajęciach prowadzonych przez p. Elżbietę Kaczyńską w ramach realizacji programu „Kompetencje na szóstkę”. Dzieci zwróciły uwagę na otaczające je przedmioty i używając swojej wiedzy i wyobraźni próbowały opowiedzieć historię ich powstania. Zauważyły, że każdy przedmiot musiał zostać dobrze przemyślany, a także że zaprojektowania i wyprodukowania wymagał również materiał i poszczególne części. Uświadomiły sobie, że przedmiot nie tylko ma “wyglądać”, ale przede wszystkim zaspokoić potrzeby jego użytkownika. Następnie przystąpiły do części badawczej, której celem było rozszerzenie wiedzy na temat oświetlenia stosowanego w pomieszczeniach. Uczniowie przyglądali się lampom w klasie, na korytarzach, w gabinecie stomatologicznym. Po tym ćwiczeniu poznali oczekiwania klienta, który zamówił u nich projekt. Szukali inspiracji w książkach, internecie, materiałach plastycznych, krajobrazie za oknem, itp. Warunek był jeden nie wolno kopiować prac innych! I w końcu dzieci mogły się wykazać swoja niezwykłą kreatywnością, czytelnia zamieniła się w studio projektowe. Uczniowie pracując w grupach stworzyli Tablice Inspiracji i przystąpili do głównego zadania, zbudowania prototypów abażurów do lamp wiszących, przy wykorzystaniu prostych i ogólnodostępnych materiałów. Po wykonaniu projektów, każdy zespół nadał nazwę swojej lampie i zaprezentował swój projekt pozostałym uczniom oraz opowiedział, czym kierował się projektując abażur, a także podzielił się doświadczeniami wynikającymi ze wspólnej pracy.

collage fotor1 

Znane są już wyniki konkursu "Tę książkę warto przeczytać". Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy, gratulujemy pomysłów i cieszymy się z tak licznego udziału w konkursie. Celem konkursu było zachęcanie uczniów do czytania książek, rozwijanie nawyków czytelniczych, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przeczytanej książki, zachęcanie uczniów do aktywności twórczej, rozwijanie dziecięcej wyobraźni oraz promocja biblioteki i czytelnictwa. Na konkurs zgłoszono ponad 50 prace, spośród których komisja wyłoniła następujących laureatów:

I miejsce
Natalia Kusiak kl. V b
Anna Radzicka kl. V c

Wyróżnienie
Szymon Ostrowski kl. V b
Paulina Woźniak kl. V b
Weronika Ulińska kl. V c
Sylwia Kruk kl. V c

Organizatorkami konkursu były p. Elżbieta Kaczyńska i p. Agata Wojtasiuk. Gratulujemy wszystkim uczestnikom bardzo ciekawego opowiadania o swoich ulubionych książkach oraz pięknych prac plastycznych. Zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe i dyplomy.

Zapraszamy do udziału za rok, już po raz trzeci!
Wszystkie prace uczniów kl. V b można obejrzeć na:
https://www.storyjumper.com/book/index/36669086/58dd28f388aaf
natomiast prace uczniów kl. V c zobaczyć można klikając w link poniżej
http://www.kizoa.com/Montaż-Wideo/d177723454k3732894o1l1/t-ksik-warto-przeczyta

IMG 0044 Fotor

Dzień Matematyki obchodzony jest 12 marca. Inicjatorem i organizatorem Dnia Matematyki w Polsce jest Stowarzyszenie Doskonalenia i Rozwoju 4improve – patron merytoryczny e-math.pl. 
Zapraszamy po nasze matematyczne zbiory!
Collage Fotormat2

Jachty są stworzone do celów turystyczno-sportowych, a statki służą do transportu ludzi i towarów. Jedne są małe przeznaczone tylko dla kilku osób, a inne są potężne i pozwalają na to, by tysiące ton towarów lub setki osób przemieściło się z jednego miejsca w inne. Jakie zasady obowiązują w konstruowaniu pojazdów wodnych? Dlaczego statek pływa? Na te pytania szukały odpowiedzi dzieci biorące udział w realizowanym przez p. Elżbietę Kaczyńską programie „Kompetencje na szóstkę”. W czasie zajęć uczniowie obejrzeli film, w którym naukowiec opowiada o statkach. Następnie znakomicie odpowiadali na pytania: jak ludzie dawniej podróżowali, jak wyglądały pierwsze statki, co przewoziły tratwy, w jakim celu wykorzystywane są łodzie podwodne itp. W dalszej części poznali najważniejsze zasady obowiązujące przy konstruowaniu statków. Obejrzeli prezentację multimedialną ukazującą różne rodzaje statków. Zastanawiali się przy tym, co sprawia, że jedne statki mogą przewozić towary, a inne toną. W tym celu wykonali doświadczenie wykorzystując różne zgromadzone przedmioty (drewniane, metalowe, plastikowe, małe i duże, z plasteliną w różnym kształcie) zanurzając je w wodzie sprawdzili, dlaczego jedne przedmioty toną, a inne utrzymują się na wodzie. W drugiej części zajęć główne zadanie polegało na skonstruowaniu wybranego modelu statku, żaglówki lub tratwy. W tym celu dzieci wcieliły się w role konstruktorów i stworzyły w zespołach kilkuosobowych przestrzenne modele. Potrzebnych było wiele prób iudoskonaleń, ale efekt końcowy był imponujący, wszystkie statki wspaniale pływały napędzane wiatrem - dmuchaniem wszystkich uczestników. Już wkrótce odbędą się kolejne zajęcia, tym razem dzieci wcielą się w role projektantów.
Zapraszam do obejrzenia krótkiej relacji na:
http://www.kizoa.com/Montaż-Wideo/d178191010k9843758o1l1/dlaczego-statek-pywa

Dlaczego statek pływa

Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu „Cybernauci”. Jest to kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci realizowany przez fundację Nowoczesna Polska, finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej i pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Rzecznika Praw Dziecka. Jego głównym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa korzystania z sieci i wykorzystywania TIK przez dzieci i młodzież. W ramach tego projektu w naszej bibliotece odbyły się zajęcia dla uczniów, na których uczestnicy dowiedzieli się, że internet może być nie tyko źródłem rozrywki, ale i źródłem informacji. W Internecie – podobnie jak w świecie realnym można napotkać zagrożenia celowo tworzone przez ludzi: manipulacje, kłamstwa czy niewłaściwe treści. Dlatego też potrzebne jest krytyczne i analityczne podejście do treści i aplikacji znalezionych w internecie. Uczniowie klas młodszych uczestnicząc w warsztatach obejrzeli film „Jakie ślady zostawiamy w internecie?”, w którym Ewa Krupa, Prezes zarządu Fundacji Orange, opowiada o tym, czym jest cyfrowy ślad. Wysłuchali opowieści „Jak wygląda Pocztówkowa Kraina?” oraz uczestniczyli we wspólnej zabawie, podczas której sprawdzali, jakie mogą być zagrożenia związane z publikowaniem treści w internecie. Dyskutowali nt. „Jak możemy wysyłać wiadomości?” i co jest najbezpieczniejszą formą przekazu, jeśli chcemy przekazać prywatne wiadomości? Omówili wybrane zasady bezpiecznego publikowania w internecie. Ułożyli odpowiednie hasła – zasady do zaproponowanych obrazków nt. bezpiecznych zasad publikowania treści.
Uczniowie klas IV na zajęciach dodatkowych uzupełnili wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa online, zapoznali się z pięcioma zasadami bezpiecznego korzystania z internetu i sposobami wykorzystania ich w praktyce, zapoznali się z zasadami realizacji kursu e-learning „Misja: Bezpieczny internet” oraz uczestniczyli w tym kursie.
Ponadto uczestnicy zajęć obejrzeli filmiki:
Sieciaki.pl - Zasady bezpieczeństwa w Internecie
https://www.youtube.com/watch?v=HGPB8LROOO0
Nie daj się- siecio-zagrożenia
https://www.youtube.com/watch?v=QEr4THZhTqM
Owce w sieci
http://www.saferinternet.pl/menu/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html
https://sieciaki.pl/tv/11,kreskowki/id/70
Zajęcia przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska.

IMG 0062 Fotor

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska

27 lutego 2018 r. odbył się konkurs czytelniczy „Booktalking - krótko aczkolwiek ciekawie o książce". W konkursie wzięli udział uczniowie z klas IV - VI. Zadaniem uczestników konkursu było krótkie zareklamowanie książki, przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Prezentacje (forma dowolna) powinny być jak rzut okiem na to, co naprawdę ciekawego znajduje się między okładkami książki.
Komisja konkursowa brała pod uwagę: oryginalną formę prezentacji, właściwy dobór słownictwa, modulację głosu, budowanie napięcia i tworzenie odpowiedniej atmosfery, a także przekazanie emocji. 
Wśród zaprezentowanych pozycji dominowały książki o tematyce obyczajowej, sensacyjnej oraz fantastycznej. Prezentacje były bardzo interesujące i pomysłowe. Uczestnicy przygotowali filmiki, nagrania dźwiękowe, prace plastyczne i poruszające wypowiedzi. Konkurs zorganizowała p. Elżbieta Kaczyńska.
Nagrody otrzymali:
Sebastian Grzywny kl. IV b
Olgierd Sędłak kl. IV b
Wiktoria Usydus kl. IV b
Aleksandra Kurdziel kl. IV e
Karolina Ciszak kl. V b
Kacper Demecki kl. VI b
Wojciech Kusy kl. VI b
Brajan Wolnicki kl. VI b
Jakub Zań kl. VI b
wyróżnienia:
Nikola Szczepańska kl. IV c
Natalia Kusiak kl. V b
Wiktoria Wysocka kl. V b
Martyna Kociubińska kl. V b
Mateusz Kosowski kl. VI b
Zwycięzcy otrzymali nagrody książkowe i dyplomy.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom pięknego przygotowania prezentacji, bardzo ciekawego opowiadania o swoich ulubionych książkach oraz kreatywności i odwagi!
Mamy nadzieję, że konkurs „zadomowi się” u nas na dobre i będzie ciąg dalszy i dalszy, i dalszy…

IMG 20180227 123735

„Bo koty są dobre na wszystko.
Na wszystko, co życie nam niesie.
Bo koty to czułość i bliskość.”
F. Klimek

Dzień Kota to idealna okazja, by spotkać się w kociarskim gronie z naszymi czytelnikami. W tym roku obchodzono go 17 lutego. Koty zajmują nie tylko wiele miejsca w ludzkich sercach, a szczególnie wrażliwych na zwierzęcy los serduszkach najmłodszych, ale są też ulubionymi bohaterami książek dla dzieci i młodzieży. Z książek o kotach emanuje miłość do zwierząt, szacunek i troska o nie. Wizerunek kota w książkach jest bardzo różny i ciągle się zmienia. Tajemnicze usposobienie i intrygująca natura kotów odzwierciedlona jest w serii książek „Zosia z ulicy Kociej”. Z okazji Światowego Dnia Kota zaprezentowana została pokaźna kolekcja książek o tematyce kociej, wybrana przez uczniów ze zbiorów naszej biblioteki. Fragmentów ciekawych i zabawnych książek chętnie wysłuchali uczniowie klas młodszych. Niełatwym zadaniem okazało się objaśnianie znaczenia popularnych związków wyrazowych, jak np. „bawić się w kotka i myszkę” czy „spadać jak kot na cztery łapy”. Następnie uczniowie malowali swoich ulubieńców w programie graficznym Paint oraz obejrzeli bajkę „Przygody kota Filemona”
Spotkanie pokazało, że koty nie tylko mruczą i śpią, ale też pozostawiły swoje ślady w literaturze i języku.

IMG 9952

Pod takim hasłem obchodziliśmy w bibliotece Dzień Zakochanych. Św. Walenty patronował u nas nad miłością do...książek. Odbywały się zajęcia plastyczne, na których dzieci z klas pierwszych tworzyły papierowe różyczki w podarunku dla książek. Uczniowie obdarowywali również swoje ulubione książki symbolicznymi serduszkami tworząc własną wystawkę lektur polecanych przez czytelników. Na bibliotecznych półkach wyeksponowano literaturę o miłości i przyjaźni. Znalazły się tam takie tytuły jak: „Mały Książę”, „Romeo i Julia”, „Czy muszę się zakochać czyli po co komu miłość”, „Licencja na zakochanie”, „Ogród życzeń okolicznościowych, walentynkowych, imieninowych”, „Ala Makota. Zakochana”, zbiory wierszy o miłości i inne. Ponadto wszyscy odwiedzający w tych dniach bibliotekę mogli wybrać sobie cytat z literatury dziecięcej i młodzieżowej związany z tematyką walentynek. Liczymy na to, że miłość do książek będzie towarzyszyć naszym czytelnikom już przez całe życie!

1a

Ferie mogą być ciekawe i interesujące z …książką, a przerwa od nauki nie musi być przerwą od czytania, bo książka to relaks, odpoczynek, rozrywka intelektualna, a czas wolny to dobry moment na poszerzanie wyobraźni. Dzisiaj czytanie jest modne i popularne. Dlaczego więc nie spędzić ferii z książką? Przekonaj się, że to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu. Na wszystkich naszych młodych czytelników czekają atrakcyjne, kolorowe książki o różnej tematyce. Wystarczy tylko odwiedzić bibliotekę. Przyjemnej lektury!

ferie1

15 grudnia 2017 roku uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Spotkanie prowadzone przez p. Ewę Wojtas i p. Dorotę Tyrawską, rozpoczęło się od zadania matematycznego, uczniowie mieli uporządkować działania rosnąco, a główne hasło tego zadania brzmiało ,,Wisła królowa Polskich rzek’’. Zaangażowanie uczniów w odgadnięcie hasła było ogromne. Następnie wysłuchali piosenki ,,Wisła wpada do Bałtyku’’. Oczywiście nie brakowało też dużych emocji przy wykonywaniu papierowych łódek i tworzeniu ,,Makiety biegu Wisły’’. Nie zabrakło również wrażeń podczas wspaniałej zabawy pt. ,,Statek do portu’’. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli również film pt.,,Gdańsk z lotu ptaka’’. Na zakończenie poznali legendę ,,Bursztynowa korona’’. 
Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz, p. Ewie Wojtas i p. Dorocie Tyrawskiej z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za zaproszenie uczniów do udziału w programie oraz za przygotowanie i przeprowadzenie cyklu wspaniałych zajęć. Zapraszamy również do obejrzenia galerii zdjęć na:
https://photos.google.com/share/AF1QipNbZfPQa7iAmNzq4aOu9pN__dAjwBAwtWfv1WUS9YUp-ebkMbcjtk02fPHOf7AoAA?key=SVByc0s0bDJYc3FuZExLdFlzUDlxQXZPaXVsOG9B

nr1

W bibliotece uczniowie lubią nie tylko czytać. Swój wolny czas wykorzystują również tworząc prace plastyczne. Polubiły bardzo technikę origami czyli sztukę tworzenia składanek z papieru. Często wykorzystują pomysły zawarte w poradnikach dostępnych w bibliotece. Ostatnio tematem popołudniowych zajęć były choinki i aniołki. Dzieci stworzyły jeszcze domek i jezioro, a potem postanowiły udekorować nimi biblioteczną półkę.

4

To kolejny zrealizowany scenariusz w programie ”Kompetencje na szóstkę”. Skąd się biorą pomysły? Jak uczymy się myśleć? Na co dzień zupełnie się nad tym nie zastanawiamy. Ćwiczenie mózgu, rozwijanie kreatywności pomaga nam radzić sobie w sytuacjach stresowych, a nasze pomysły stają się coraz bardziej różnorodne. Na zajęciach, pod kierunkiem p. Elżbiety Kaczyńskiej, uczniowie ćwiczyli płynność, giętkość myślenia oraz radzenie sobie ze stresem. Zostali postawieni w sytuacji problemowej – zapomniano o czyichś urodzinach i cała grupa musiała w dziesięć minut przygotować przyjęcie urodzinowe, wykorzystując do tego celu niestandardowe rekwizyty. To, jak uczniowie poradzili sobie z zaskakującym problemem, pokazało im, co daje kreatywność oraz jak sprawić, aby w sytuacji zaskoczenia nasz umysł nie zatrzymywał się, ale pracował dynamicznie i płynnie. Podczas zajęć uczniowie zrozumieli, że najważniejsze to zacząć działać, dążyć do wyjścia z impasu i poradzenia sobie z trudnościami.

20171206 132214

1 grudnia 2017 roku uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji postaci Mikołaja Kopernika - najsłynniejszego i najwybitniejszego mieszkańca Torunia. Sława Kopernika związana jest z opracowaną przez niego astronomiczną teorią heliocentryczną. Zapewniła ona Kopernikowi miejsce w gronie najwybitniejszych naukowców w dziejach ludzkości. Następnie uczniowie wyszukiwali drogi w labiryncie do poszczególnych zabytków Torunia. Zaangażowanie uczniów w ich odnalezienie było ogromne więc bardzo szybko odszukano wszystkie drogi. Uczniowie poznali ciekawe miejsca, zabytki, pomniki, symbole oraz wysłuchali hejnału. Chętnie dzielili się swoją wiedzą. Poznali tytuły legend o Toruniu i obejrzeli niektóre z nich. Z powodzeniem dobierali opisy do otrzymanych fotografii, doskonale odpowiadali na pytania typu prawda – fałsz. Oczywiście nie brakowało też zabaw ruchowych, przy których nasi uczniowie doskonale się bawili. Najsłynniejszym produktem wytwarzanym w Toruniu są pierniki toruńskie. Tradycja wypieku w mieście Kopernika tych aromatycznych ciastek jest niemal tak długa jak historia Torunia. Mówi się, że żaden z gości tego miasta nie może wyjechać z Torunia bez piernika. Do wyrobu toruńskich pierników używana jest najwyższej jakości mąka i wyjątkowy w smaku miód, w które obfitują jedynie nadwiślańskie lasy i pola wokół Torunia, oraz orientalne przyprawy korzenne. Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz za bardzo smaczne piernikowe ciasteczka.

20171201 100131

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany jest program ”Kompetencje na szóstkę” organizowany przez Fundację Uniwersytet Dzieci. To projekt, który rozwija potencjał uczniów, ułatwia im naukę, uczy nawiązywania relacji z innymi i skutecznego komunikowania się. Celem programu jest rozwijanie kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości oraz kształcenie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Pierwsze zajęcia pt. „Jak gimnastykować wyobraźnię?” z grupą uczniów z klas pierwszych szkoły podstawowej przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska w listopadzie. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia filmu, który dostarczył odpowiedzi na pytania: Do czego potrzebne jest myślenie? Po co ćwiczyć myślenie? Jakie są zasady treningu twórczego myślenia?. Następnie uczestnicy rozegrali mecz skojarzeń, rozciągali myśli. Po tych ćwiczeniach były latające myśli - chustki zamieniły się w smoki, które latały przy muzyce znanych kompozytorów. Po powrocie z podróży smoków, dzieci zajęły się transformowaniem papierowych kubków. To były niezwykłe i ciekawe zajęcia. Było bardzo wesoło, twórczo i pouczająco. Po zajęciach pierwszaki bez trudu wyjaśniły, jak mogą ćwiczyć swoją wyobraźnię, wytłumaczyły, dlaczego warto rozwijać kreatywność oraz potrafiły zbudować ciągi skojarzeń, żeby trenować swobodne myślenie. Kolejne spotkanie już w grudniu.

20171128 130834 Fotor1

„Czy to wczoraj, czy to dziś - dzieciom jest potrzebny miś”
H. Bechlerowa

Światowy Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest na całym świecie 25 listopada. W naszej szkole misie też miały swoje święto. W szczególny sposób uczcili je uczniowie kl. I c wraz z wychowawcą p. Ewą Drzewiecką oraz Świetliczaki. Dzieci z wielkim zapałem przystąpiły do obchodów tego jakże miłego i sympatycznego dnia. Pani Wioletta Mazur przeprowadziła zajęcia edukacyjne pt. „Czy misia można spotkać w lesie?” Uczniowie przypomnieli sobie znane postacie misiów. Rozpoznawali odgłosy zwierząt, w tym niedźwiedzia, rozwiązywali quiz, dzięki któremu utrwalali podstawowe informacje o niedźwiedziu brunatnym. Dzieci samodzielnie zmierzyły szerokość i długość łapy niedźwiedzia oraz swojej dłoni i porównały otrzymane wyniki. Podczas zabawy ruchowej przekonały się, jak dużym zwierzęciem jest niedźwiedź. Następnie p. Elżbieta Kaczyńska opowiedziała uczniom o historii pluszowego misia. Nie zabrakło głośnego czytania fragmentów ciekawych książek z „Misiowej biblioteczki”, których bohaterami są sympatyczne misie, ponieważ rozbudzanie zainteresowań czytelniczych stanowi podstawowy cel „spotkań z książką”. Dzieci z zainteresowaniem oglądały w bibliotece wystawkę maskotek i książek o misiach i niedźwiedziach. Potem przyszedł czas na zabawę. Dzieciaki tańczyły, śpiewały i brały udział w poszukiwaniach zagubionych misiowych bohaterów. Atrakcją spotkania były konkursy, rozwiązywanie zagadek, rysowanie portretu misia z zawiązanymi oczami, opowiadanie „na żywo” historii o misiu i zobrazowanie jej za pomocą pacynki - misia. Nie zabrakło również malowanek, kolorowanek, gier edukacyjnych rozwijających spostrzegawczość, zręczność i twórcze myślenie. Oczywiście w roli głównej z misiem. Zajęcia w pracowni komputerowej dla dzieci przygotował i przeprowadził nauczyciel informatyki p. Przemysław Rogalski. Na zakończenie uczestnicy zostali zaproszeni na „małe co nieco”, czyli słodki poczęstunek. Na podsumowujące pytanie: Czy święto Misia jest potrzebne? – wszystkie dzieci zgodnie odpowiedziały: „Oczywiście, że tak!”. Zainteresowanie i zaangażowanie uczniów świadczy o tym, że mimo wielu nowoczesnych zabawek miś jest nadal ulubioną maskotką dzieci, a moda na misie nie przemija. Mamy nadzieję, że na czytanie o misiach też nie. Zapraszamy do wypożyczania!

Collage Fotor3

W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości szkolnych. Pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną to wyjątkowa uroczystość, a pierwsza wypożyczona książka powinna być na długo zapamiętana. Uroczyste lekcje przygotowały nauczycielki biblioteki p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek we współpracy z wychowawcami świetlicy: p. Elżbietą Adamczuk i p. Wiolettą Mazur. Uczniowie klasy I a, I b i I c zostali zapoznani z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych, regulaminem biblioteki, sposobem udostępniania księgozbioru oraz zasadami zachowania się w bibliotece. Porozmawiano o tym, w jaki sposób należy szanować książki. Uczniowie dowiedzieli się o losach książki od momentu jej zakupu w księgarni do czasu trafienia w ręce czytelnika. Wypożyczyli swoje pierwsze lektury. Podczas zabawy z tekstem wiersza „Abecadło” prowadzonej przez p. Elżbietę Adamczuk dzieci dowiedziały się co ma wspólnego biblioteka z literkami. Obejrzały i wysłuchały też bajki „Szukając Marudka” zaprezentowanej przez panie z biblioteki w formie teatrzyku kamishibai. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Otrzymali zakładki do książki, które dla nich przygotowała p. Wioletta Mazur, wychowawca świetlicy. Na zakończenie każda klasa otrzymała pamiątkowy dyplom, który będzie im przypominał o tym uroczystym wydarzeniu. Mamy nadzieję, że teraz będą częstymi gośćmi w bibliotece szkolnej, miłośnikami czytania i przyjaciółmi książek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tej uroczystości.

Collage Fotor1

1

W bibliotece szkolnej działa Klub Książki, którego opiekunem jest pani Lidia Sułek. Należą do niego uczniowie z kl. IV B oraz IV C. Głównym celem klubu jest wszechstronne rozwijanie kultury czytelniczej i twórczej ekspresji młodego czytelnika. Na zajęciach omawiamy przeczytane książki stosując metodę booktalking. Ważnym elementem zajęć jest twórczość literacka klubowiczów, dzieci z własnej inicjatywy tworzą swoje pierwsze książeczki. Doskonale radzą sobie z podziałem pracy w grupie (autor – ilustrator). Mamy wiele ciekawych pomysłów i wierzymy, że uda nam się je zrealizować!
Jeśli chcecie do nas dołączyć, zapraszamy!
Na jesienne wieczory członkowie Klubu Książki polecają: książki popularnonaukowe dla miłośników zwierząt „Rasy koni”, „Świnki morskie”, poradnik „Origami”, „Za niebieskimi drzwiami” Marcina Szczygielskiego, „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” J. K. Rowling oraz „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć. Oryginalny scenariusz”, „Bella i Sebastian” komiks „Podarunek Cezara” z serii „Asterix i Obelix”, a także „Ukryte miasto” – 7 tom z serii „Ulysses Moore”. Ponadto Ola w krótkim filmie poleca wszystkim książki podróżnicze z serii „Nela Mała Reporterka”.

Już od września uczniowie naszej szkoły mają możliwość korzystania z nowości książkowych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Do naszej biblioteki trafiło 1417 egzemplarzy nowych książek. Miło było popatrzeć jaka radość panowała wśród uczniów na widok bestsellerów odkrytych na regałach. Nie zwlekaj, przyjdź i wypożycz – każdy znajdzie coś dla siebie!

1

14 listopada 2017 r. w czytelni naszej biblioteki odbyło się podsumowanie konkursu fotograficznego „Czytanie bez granic”. Zadaniem uczestników konkursu było wykonanie zdjęć osób czytających w nietypowych miejscach lub czasie. Autorzy pokazali, że czytać można wszędzie, najważniejsze żeby czytać i czerpać z tego przyjemność. Wszystkie zdjęcia są piękne i pomysłowe. Dziękujemy za interesujące i oryginalne ujęcie tematu.

Mamy przyjemność ogłosić zwycięzców:
Marika Zosiuk kl. II a
Aleksandra Kurdziel kl. IV e
Katarzyna Jarzębkiewicz kl. VI b
Nikola Kot kl. VI b

Laureaci otrzymali dyplomy oraz nagrody. Gratulujemy zwycięzcom i zachęcamy do obejrzenia nagrodzonych zdjęć. Niech staną się one dla wszystkich zachętą do sięgnięcia po książkę.

collage fotor

10 listopada uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia. Spotkanie rozpoczęło się od wyszukania ukrytych w bibliotece liter. Zaangażowanie uczniów w ich odnalezienie było ogromne więc bardzo szybko odszukano wszystkie i odszyfrowano nazwę miasta - Warszawa - tematu zajęć. Uczniowie poznali ciekawe miejsca, zabytki, pomniki, symbole oraz wysłuchali hejnału. Chętnie dzielili się wrażeniami z niedawno odbytej wycieczki do stolicy. Poznali tytuły legend o Warszawie i obejrzeli jedną z nich. Bez trudu odnaleźli ukryte słowa w legendzie „Bazyliszek”. Z powodzeniem rozwiązywali krzyżówki, rebusy, dobierali opisy do otrzymanych fotografii, doskonale odpowiadali na pytania typu prawda – fałsz. Oczywiście nie brakowało tez zabaw ruchowych, przy których nasi uczniowie doskonale się bawili. Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz i p. Dorocie Tyrawskiej z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz za materiały edukacyjne, które wzbogacą zbiory naszej biblioteki. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.

collage fotor1

Od 18 lat, na całym świecie, październik obchodzony jest jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Celem akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań, zaakcentowanie Święta Bibliotek Szkolnych, propagowanie zainteresowania książką, rozbudzenie i kształtowanie kultury czytelniczej, podnoszenie poziomu czytelnictwa, przedstawienie oferty biblioteki, integrację środowiska szkolnego, zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresować czytelniczych.

Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek odbywał się pod hasłem „Książka nas łączy”. Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała szereg akcji promujących czytelnictwo i działalność biblioteki:

  • Konkurs „Booktalking - krótko, aczkolwiek ciekawie o książce”.
  • „Czytanie bez granic” - konkurs fotograficzny.
  • „Najaktywniejszy Czytelnik Roku” - konkurs dla uczniów gimnazjum.
  • Akcja „Podaruj książkę bibliotece”.
  • Moja zakładka do książki - warsztaty tworzenia zakładek.
  • Popołudnie z książką - zajęcia czytelnicze.
  • Sleeveface - sesja fotograficzna.
  • „Biblioteka szkolna - moje miejsce”, udział w konkursie organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie.
  • Ósemkowa „Czytająca ławeczka”.
  • Wystawy nowości zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z przeprowadzonych działań:

collage fotorakcje

Książki powinny trafiać tam, gdzie najbardziej je docenią,
nie tkwić nieczytane, zakurzone na zapomnianych półkach.
Christopher Paolini – Brisingr

Nasza czytająca ławeczka zaprasza wszystkich, którzy chcą się podzielić z innymi radością czytania!
BOOKCROSSING polega na „uwalnianiu” książek w dowolnych miejscach publicznych (np. ławka w parku, przystanek autobusowy, tramwaj,…) albo w miejscach specjalnie w tym celu przygotowanych, u nas czeka na Was ławeczka ze specjalnymi kieszonkami na holu przed biblioteką.
Jeśli w tej chwili nie posiadasz w domowej biblioteczce egzemplarza, którym mógłbyś się podzielić – nie zrażaj się i nie rezygnuj z dołączenia do nas. Podzielisz się kiedy indziej!. Przynoście i wkładajcie do kieszonek. Korzystajcie z przyniesionych i czytajcie!

collage fotorlaweczka

9 listopada 2017 r. odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego dla bibliotekarzy szkolnych „Biblioteka szkolna - Moje miejsce”, którego celem była popularyzacja bibliotek szkolnych jako miejsc interesujących i atrakcyjnych dla uczniów oraz wzmocnienie znaczenia pracy nauczycieli bibliotekarzy. Wyróżnienie w konkursie otrzymała p. Elżbieta Kaczyńska.

collage fotor1

Są w dziejach narodów daty, które mają wymiar symboliczny. Bez wątpienia w historii Polski taką datą jest 11 listopada – obchodzony jako Narodowe Święto Niepodległości. Właśnie tego dnia, po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Spełniły się marzenia kilku pokoleń Polaków o życiu w wolnej i suwerennej Ojczyźnie. Wystawa prezentuje sylwetkę marszałka Józefa Piłsudskiego oraz ilustracje i książki dotyczące odzyskania niepodległości. Zapraszamy!

20171109 113536

Drodzy Czytelnicy!
W 2017 roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa w kraju, co potwierdzają liczne badania. Jego realizacja ułatwi czytelnikom dostęp do książek, a dzięki wzbogaceniu i urozmaiceniu księgozbioru biblioteki, umożliwi wzrost czytelnictwa wśród uczniów. Za uzyskane pieniądze w czerwcu 2017 r. zakupiono do biblioteki szkolnej wiele tytułów książek, zasugerowanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli.

Gorąco zachęcamy do wypożyczania i czytania.

20171031 110339

Idąc śladem bibliotek na całym świecie, również nasza szkolna biblioteka postanowiła w sposób nowoczesny, modny i zabawny wykorzystać sleeveface do promocji czytelnictwa. Zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała wykonali nasi młodzi czytelnicy podczas sesji sleeveface w bibliotece. Poniżej efekty prób zmierzenia się z tym zadaniem w wydaniu naszych pomysłowych uczniów, którzy sami wybrali książki do zdjęć z naszych zbiorów. Zapraszamy do obejrzenia sleeveface z książkami zakupionymi m.in. w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Mamy nadzieję, że po obejrzeniu sfotografowanej okładki zechcecie sięgnąć po książkę, niekoniecznie tę ze zdjęcia.

Zapraszamy do wypożyczania!

20171030 072241 fotor

W październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, w tym roku pod hasłem: Książka nas łączy. Z tej okazji w naszej bibliotece odbyły się warsztaty tworzenia zakładek. Zakładki do książek nie muszą być przypadkowymi świstkami papieru. Z powodzeniem mogą być ich ozdobą. Wykonane z filcu i udekorowane, drewniane i ozdobione metodą decoupage albo bardziej tradycyjne, zrobione z kartonu i ozdobione kredkami i flamastrami. Sposobów na wykonanie zakładek jest mnóstwo! Podczas naszych warsztatów wykorzystaliśmy japońską sztukę składania papieru Origami (24 października Światowy Dzień Origami). Dzieci na zajęciach rozmawiały również o konieczności szanowania książek i o zasadach obowiązujących w trakcie czytania.
Wszystkie zakładki zostały wykonane samodzielnie przy użyciu prostych i tanich materiałów i chętnie zabrane do domu. Zajęcia wszystkim się bardzo podobały i mamy nadzieję, że zachęciły do czytania książek.

collage fotorwys

Czym jest booktalking?
Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.

booktalking krotko aczkolwiek ciekawie o ksiązce

Biblioteka Pedagogiczna (Wydział Zbiorów Specjalnych) w Chełmie włączyła się w obchody Roku Rzeki Wisły, ogłoszonego w 2017 r. przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Głównym celem edukacyjnym projektu „Wisłą przez Polskę” jest przedstawienie dzieciom wybranych zdarzeń z dziejów Polski, z jej tradycji i historii, przekazywanych z pokolenia na pokolenie w formie legend i podań. Założenie oparte jest na wykorzystaniu możliwie najszerszej perspektywy edukacyjnej, obejmującej wiedzę literacką, historyczną, patriotyczną, etnograficzną i geograficzną, przy zastosowaniu najciekawszych dla dzieci metod pracy.
Tam, gdzie Wisła ma swój początek to temat spotkania, na które zaproszenie otrzymali uczniowie kl. III a szkoły podstawowej. Nasza podróż rozpoczęła się w górach, skąd wyruszyliśmy wraz z wodami Wisły do Krakowa. Dzieci poznały legendy, krajobraz i ciekawostki związane z Tatrami i Krakowem. Przypomniały sobie kto mieszkał w jamie pod Wawelem oraz kogo można spotkać na Krakowskim Rynku, wyruszyły w wirtualną podróż po Krakowie. Uczniowie zaangażowali się „w łamanie głowy” rozwiązując przygotowane przez bibliotekarzy zgadywanki, wykreślanki i plątaninki. Zajęcia były wzbogacone o zabawy ruchowe oraz zajęcia komputerowe (rozwiązywanie krzyżówki, malowanki, puzzle itp.) Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz i p. Ewie Wojtas za bardzo ciekawe zajęcia interdyscyplinarne, łączące wiedzę i umiejętności z zakresu historii, przyrody oraz informatyki. Spotkanie zorganizowały p. Marianna Niemczuk i p. Elżbieta Kaczyńska.

collage fotornastrone

W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w celu promowania czytelnictwa oraz propagowania i rozwijania aktywności artystycznej, a także rozbudzania inwencji twórczej i wdrażania nietuzinkowych pomysłów zapraszamy uczniów i nauczycieli do wykonania zdjęć osób czytających w nietypowych miejscach lub czasie.
Wszystkie zdjęcia zostaną umieszczone na faceebookowym profilu naszej biblioteki oraz na stronie szkoły.
Najciekawsze zdjęcia oczywiście nagrodzimy! Dodatkowe informacje dostępne są w naszej bibliotece.
ZAPRASZAMY!

czytanie bez granic

Biblioteka szkolna ogłasza konkurs dla uczniów klas II i III gimnazjum „Najaktywniejszy Czytelnik Roku”. Celem konkursu jest zainteresowanie literaturą oraz zachęcenie do częstego odwiedzania biblioteki w celu korzystania z jej usług. Udział w konkursie nie wymaga zgłoszenia. Uczestnikiem konkursu staje się każdy czytelnik biblioteki szkolnej uczęszczający do gimnazjum. Wystarczy często odwiedzać bibliotekę, wypożyczać książki i czytać! Konkurs trwa do końca maja, a jego rozstrzygnięcie nastąpi w czerwcu 2018 r. Uczniowie najbardziej aktywni czytelniczo otrzymają nagrody. Regulamin konkursu dostępny jest w bibliotece.
najaktywniejszy czytelnik roku

„Z językami, wszędzie jesteś w domu”
Edmund de Waal

Rok 2001 r. został ogłoszony przez Radę Europy Europejskim Rokiem Języków Obcych. Od tej chwili co roku 26 września obchodzony jest The European Language Day – Europejski Dzień Języków. To dobra okazja, by zwrócić uwagę dzieciom, jak ważna jest umiejętność porozumiewania się z ludźmi, którzy mieszkają w innych częściach naszego globu.
Z tej okazji w świetlicy szkolnej i bibliotece odbyły się zajęcia, na których świetliczaki szukały argumentów czy warto uczyć się języków obcych? Wniosek był jeden: JĘZYKÓW WARTO SIĘ UCZYĆ, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach ta umiejętność nam się przyda. Dzieci poznały wiele interesujących informacji o krajach i językach europejskich. Korzystały ze słowników i wydawnictw popularnonaukowych. Poznały alfabet rosyjski, same ćwiczyły pisanie cyrylicą. Wysłuchały fragmentów tekstów czytanych przez nauczycieli w języku angielskim, niemieckim, rosyjskim, francuskim. Nauczyły się podstawowych zwrotów w tych językach. Uczniowie obejrzeli wystawę książek dla dzieci w języku angielskim i samodzielnie czytali wybrane przez siebie bajki. Wzięli udział w quizie multimedialnym pod tytułem "Krótka wycieczka po Wyspach Brytyjskich" przygotowanym i prowadzonym przez pana Piotra Mazura – nauczyciela języka angielskiego. Zajęcia dla dzieci przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur, p. Elżbieta Adamczuk, p. Barbara Kister. Naszym celem było pokazanie uczniom, iż uczenie się języków innych ludzi pomaga wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić.

Collage FotorZBIOR

W piątek, po raz pierwszy w naszej szkole, świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Historia o Vashti – nieśmiałej dziewczynce, która nie wierzyła w swoje możliwości, poruszyła serca dzieci z kl. I c, III a i IV e. Vashti na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vashti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Książka „The Dot”, z której pochodzi ta historia, opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Uczniowie naszej szkoły postanowili tak jak Vashti poszukać swoich talentów. Tego dnia lekcje zamieniły się w pracownie rozwijające twórcze myślenie i kreatywność. Każdy próbował swoich sił podczas kropkowania. Rozmawialiśmy o talentach i rozwijaniu skrzydeł. Uczniowie wykorzystując różne techniki przygotowali piękne prace. Z prac powstały wystawy, które ozdobiły szkolny korytarz. Zajęcia przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska, p. Marianna Niemczuk, p. Ewa Drzewiecka, p. Ewa Słomczyńska. Dzień Kropki sprawił radość zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Za rok też kropkujemy! Dzieła uczniów można obejrzeć w Galerii prac uczniów. Zapraszamy!
20170921 111405 Fotor0