Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Pod takim hasłem obchodziliśmy w bibliotece Dzień Zakochanych. Św. Walenty patronował u nas nad miłością do...książek. Odbywały się zajęcia plastyczne, na których dzieci z klas pierwszych tworzyły papierowe różyczki w podarunku dla książek. Uczniowie obdarowywali również swoje ulubione książki symbolicznymi serduszkami tworząc własną wystawkę lektur polecanych przez czytelników. Na bibliotecznych półkach wyeksponowano literaturę o miłości i przyjaźni. Znalazły się tam takie tytuły jak: „Mały Książę”, „Romeo i Julia”, „Czy muszę się zakochać czyli po co komu miłość”, „Licencja na zakochanie”, „Ogród życzeń okolicznościowych, walentynkowych, imieninowych”, „Ala Makota. Zakochana”, zbiory wierszy o miłości i inne. Ponadto wszyscy odwiedzający w tych dniach bibliotekę mogli wybrać sobie cytat z literatury dziecięcej i młodzieżowej związany z tematyką walentynek. Liczymy na to, że miłość do książek będzie towarzyszyć naszym czytelnikom już przez całe życie!

1a

Ferie mogą być ciekawe i interesujące z …książką, a przerwa od nauki nie musi być przerwą od czytania, bo książka to relaks, odpoczynek, rozrywka intelektualna, a czas wolny to dobry moment na poszerzanie wyobraźni. Dzisiaj czytanie jest modne i popularne. Dlaczego więc nie spędzić ferii z książką? Przekonaj się, że to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu. Na wszystkich naszych młodych czytelników czekają atrakcyjne, kolorowe książki o różnej tematyce. Wystarczy tylko odwiedzić bibliotekę. Przyjemnej lektury!

ferie1

15 grudnia 2017 roku uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Spotkanie prowadzone przez p. Ewę Wojtas i p. Dorotę Tyrawską, rozpoczęło się od zadania matematycznego, uczniowie mieli uporządkować działania rosnąco, a główne hasło tego zadania brzmiało ,,Wisła królowa Polskich rzek’’. Zaangażowanie uczniów w odgadnięcie hasła było ogromne. Następnie wysłuchali piosenki ,,Wisła wpada do Bałtyku’’. Oczywiście nie brakowało też dużych emocji przy wykonywaniu papierowych łódek i tworzeniu ,,Makiety biegu Wisły’’. Nie zabrakło również wrażeń podczas wspaniałej zabawy pt. ,,Statek do portu’’. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli również film pt.,,Gdańsk z lotu ptaka’’. Na zakończenie poznali legendę ,,Bursztynowa korona’’. 
Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz, p. Ewie Wojtas i p. Dorocie Tyrawskiej z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za zaproszenie uczniów do udziału w programie oraz za przygotowanie i przeprowadzenie cyklu wspaniałych zajęć. Zapraszamy również do obejrzenia galerii zdjęć na:
https://photos.google.com/share/AF1QipNbZfPQa7iAmNzq4aOu9pN__dAjwBAwtWfv1WUS9YUp-ebkMbcjtk02fPHOf7AoAA?key=SVByc0s0bDJYc3FuZExLdFlzUDlxQXZPaXVsOG9B

nr1

W bibliotece uczniowie lubią nie tylko czytać. Swój wolny czas wykorzystują również tworząc prace plastyczne. Polubiły bardzo technikę origami czyli sztukę tworzenia składanek z papieru. Często wykorzystują pomysły zawarte w poradnikach dostępnych w bibliotece. Ostatnio tematem popołudniowych zajęć były choinki i aniołki. Dzieci stworzyły jeszcze domek i jezioro, a potem postanowiły udekorować nimi biblioteczną półkę.

4

To kolejny zrealizowany scenariusz w programie ”Kompetencje na szóstkę”. Skąd się biorą pomysły? Jak uczymy się myśleć? Na co dzień zupełnie się nad tym nie zastanawiamy. Ćwiczenie mózgu, rozwijanie kreatywności pomaga nam radzić sobie w sytuacjach stresowych, a nasze pomysły stają się coraz bardziej różnorodne. Na zajęciach, pod kierunkiem p. Elżbiety Kaczyńskiej, uczniowie ćwiczyli płynność, giętkość myślenia oraz radzenie sobie ze stresem. Zostali postawieni w sytuacji problemowej – zapomniano o czyichś urodzinach i cała grupa musiała w dziesięć minut przygotować przyjęcie urodzinowe, wykorzystując do tego celu niestandardowe rekwizyty. To, jak uczniowie poradzili sobie z zaskakującym problemem, pokazało im, co daje kreatywność oraz jak sprawić, aby w sytuacji zaskoczenia nasz umysł nie zatrzymywał się, ale pracował dynamicznie i płynnie. Podczas zajęć uczniowie zrozumieli, że najważniejsze to zacząć działać, dążyć do wyjścia z impasu i poradzenia sobie z trudnościami.

20171206 132214

1 grudnia 2017 roku uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji postaci Mikołaja Kopernika - najsłynniejszego i najwybitniejszego mieszkańca Torunia. Sława Kopernika związana jest z opracowaną przez niego astronomiczną teorią heliocentryczną. Zapewniła ona Kopernikowi miejsce w gronie najwybitniejszych naukowców w dziejach ludzkości. Następnie uczniowie wyszukiwali drogi w labiryncie do poszczególnych zabytków Torunia. Zaangażowanie uczniów w ich odnalezienie było ogromne więc bardzo szybko odszukano wszystkie drogi. Uczniowie poznali ciekawe miejsca, zabytki, pomniki, symbole oraz wysłuchali hejnału. Chętnie dzielili się swoją wiedzą. Poznali tytuły legend o Toruniu i obejrzeli niektóre z nich. Z powodzeniem dobierali opisy do otrzymanych fotografii, doskonale odpowiadali na pytania typu prawda – fałsz. Oczywiście nie brakowało też zabaw ruchowych, przy których nasi uczniowie doskonale się bawili. Najsłynniejszym produktem wytwarzanym w Toruniu są pierniki toruńskie. Tradycja wypieku w mieście Kopernika tych aromatycznych ciastek jest niemal tak długa jak historia Torunia. Mówi się, że żaden z gości tego miasta nie może wyjechać z Torunia bez piernika. Do wyrobu toruńskich pierników używana jest najwyższej jakości mąka i wyjątkowy w smaku miód, w które obfitują jedynie nadwiślańskie lasy i pola wokół Torunia, oraz orientalne przyprawy korzenne. Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz za bardzo smaczne piernikowe ciasteczka.

20171201 100131

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowany jest program ”Kompetencje na szóstkę” organizowany przez Fundację Uniwersytet Dzieci. To projekt, który rozwija potencjał uczniów, ułatwia im naukę, uczy nawiązywania relacji z innymi i skutecznego komunikowania się. Celem programu jest rozwijanie kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości oraz kształcenie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Pierwsze zajęcia pt. „Jak gimnastykować wyobraźnię?” z grupą uczniów z klas pierwszych szkoły podstawowej przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska w listopadzie. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia filmu, który dostarczył odpowiedzi na pytania: Do czego potrzebne jest myślenie? Po co ćwiczyć myślenie? Jakie są zasady treningu twórczego myślenia?. Następnie uczestnicy rozegrali mecz skojarzeń, rozciągali myśli. Po tych ćwiczeniach były latające myśli - chustki zamieniły się w smoki, które latały przy muzyce znanych kompozytorów. Po powrocie z podróży smoków, dzieci zajęły się transformowaniem papierowych kubków. To były niezwykłe i ciekawe zajęcia. Było bardzo wesoło, twórczo i pouczająco. Po zajęciach pierwszaki bez trudu wyjaśniły, jak mogą ćwiczyć swoją wyobraźnię, wytłumaczyły, dlaczego warto rozwijać kreatywność oraz potrafiły zbudować ciągi skojarzeń, żeby trenować swobodne myślenie. Kolejne spotkanie już w grudniu.

20171128 130834 Fotor1

„Czy to wczoraj, czy to dziś - dzieciom jest potrzebny miś”
H. Bechlerowa

Światowy Dzień Pluszowego Misia obchodzony jest na całym świecie 25 listopada. W naszej szkole misie też miały swoje święto. W szczególny sposób uczcili je uczniowie kl. I c wraz z wychowawcą p. Ewą Drzewiecką oraz Świetliczaki. Dzieci z wielkim zapałem przystąpiły do obchodów tego jakże miłego i sympatycznego dnia. Pani Wioletta Mazur przeprowadziła zajęcia edukacyjne pt. „Czy misia można spotkać w lesie?” Uczniowie przypomnieli sobie znane postacie misiów. Rozpoznawali odgłosy zwierząt, w tym niedźwiedzia, rozwiązywali quiz, dzięki któremu utrwalali podstawowe informacje o niedźwiedziu brunatnym. Dzieci samodzielnie zmierzyły szerokość i długość łapy niedźwiedzia oraz swojej dłoni i porównały otrzymane wyniki. Podczas zabawy ruchowej przekonały się, jak dużym zwierzęciem jest niedźwiedź. Następnie p. Elżbieta Kaczyńska opowiedziała uczniom o historii pluszowego misia. Nie zabrakło głośnego czytania fragmentów ciekawych książek z „Misiowej biblioteczki”, których bohaterami są sympatyczne misie, ponieważ rozbudzanie zainteresowań czytelniczych stanowi podstawowy cel „spotkań z książką”. Dzieci z zainteresowaniem oglądały w bibliotece wystawkę maskotek i książek o misiach i niedźwiedziach. Potem przyszedł czas na zabawę. Dzieciaki tańczyły, śpiewały i brały udział w poszukiwaniach zagubionych misiowych bohaterów. Atrakcją spotkania były konkursy, rozwiązywanie zagadek, rysowanie portretu misia z zawiązanymi oczami, opowiadanie „na żywo” historii o misiu i zobrazowanie jej za pomocą pacynki - misia. Nie zabrakło również malowanek, kolorowanek, gier edukacyjnych rozwijających spostrzegawczość, zręczność i twórcze myślenie. Oczywiście w roli głównej z misiem. Zajęcia w pracowni komputerowej dla dzieci przygotował i przeprowadził nauczyciel informatyki p. Przemysław Rogalski. Na zakończenie uczestnicy zostali zaproszeni na „małe co nieco”, czyli słodki poczęstunek. Na podsumowujące pytanie: Czy święto Misia jest potrzebne? – wszystkie dzieci zgodnie odpowiedziały: „Oczywiście, że tak!”. Zainteresowanie i zaangażowanie uczniów świadczy o tym, że mimo wielu nowoczesnych zabawek miś jest nadal ulubioną maskotką dzieci, a moda na misie nie przemija. Mamy nadzieję, że na czytanie o misiach też nie. Zapraszamy do wypożyczania!

Collage Fotor3

W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości szkolnych. Pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną to wyjątkowa uroczystość, a pierwsza wypożyczona książka powinna być na długo zapamiętana. Uroczyste lekcje przygotowały nauczycielki biblioteki p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek we współpracy z wychowawcami świetlicy: p. Elżbietą Adamczuk i p. Wiolettą Mazur. Uczniowie klasy I a, I b i I c zostali zapoznani z księgozbiorem przeznaczonym dla najmłodszych, regulaminem biblioteki, sposobem udostępniania księgozbioru oraz zasadami zachowania się w bibliotece. Porozmawiano o tym, w jaki sposób należy szanować książki. Uczniowie dowiedzieli się o losach książki od momentu jej zakupu w księgarni do czasu trafienia w ręce czytelnika. Wypożyczyli swoje pierwsze lektury. Podczas zabawy z tekstem wiersza „Abecadło” prowadzonej przez p. Elżbietę Adamczuk dzieci dowiedziały się co ma wspólnego biblioteka z literkami. Obejrzały i wysłuchały też bajki „Szukając Marudka” zaprezentowanej przez panie z biblioteki w formie teatrzyku kamishibai. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Otrzymali zakładki do książki, które dla nich przygotowała p. Wioletta Mazur, wychowawca świetlicy. Na zakończenie każda klasa otrzymała pamiątkowy dyplom, który będzie im przypominał o tym uroczystym wydarzeniu. Mamy nadzieję, że teraz będą częstymi gośćmi w bibliotece szkolnej, miłośnikami czytania i przyjaciółmi książek. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z tej uroczystości.

Collage Fotor1

1

W bibliotece szkolnej działa Klub Książki, którego opiekunem jest pani Lidia Sułek. Należą do niego uczniowie z kl. IV B oraz IV C. Głównym celem klubu jest wszechstronne rozwijanie kultury czytelniczej i twórczej ekspresji młodego czytelnika. Na zajęciach omawiamy przeczytane książki stosując metodę booktalking. Ważnym elementem zajęć jest twórczość literacka klubowiczów, dzieci z własnej inicjatywy tworzą swoje pierwsze książeczki. Doskonale radzą sobie z podziałem pracy w grupie (autor – ilustrator). Mamy wiele ciekawych pomysłów i wierzymy, że uda nam się je zrealizować!
Jeśli chcecie do nas dołączyć, zapraszamy!
Na jesienne wieczory członkowie Klubu Książki polecają: książki popularnonaukowe dla miłośników zwierząt „Rasy koni”, „Świnki morskie”, poradnik „Origami”, „Za niebieskimi drzwiami” Marcina Szczygielskiego, „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” J. K. Rowling oraz „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć. Oryginalny scenariusz”, „Bella i Sebastian” komiks „Podarunek Cezara” z serii „Asterix i Obelix”, a także „Ukryte miasto” – 7 tom z serii „Ulysses Moore”. Ponadto Ola w krótkim filmie poleca wszystkim książki podróżnicze z serii „Nela Mała Reporterka”.

Już od września uczniowie naszej szkoły mają możliwość korzystania z nowości książkowych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Do naszej biblioteki trafiło 1417 egzemplarzy nowych książek. Miło było popatrzeć jaka radość panowała wśród uczniów na widok bestsellerów odkrytych na regałach. Nie zwlekaj, przyjdź i wypożycz – każdy znajdzie coś dla siebie!

1

14 listopada 2017 r. w czytelni naszej biblioteki odbyło się podsumowanie konkursu fotograficznego „Czytanie bez granic”. Zadaniem uczestników konkursu było wykonanie zdjęć osób czytających w nietypowych miejscach lub czasie. Autorzy pokazali, że czytać można wszędzie, najważniejsze żeby czytać i czerpać z tego przyjemność. Wszystkie zdjęcia są piękne i pomysłowe. Dziękujemy za interesujące i oryginalne ujęcie tematu.

Mamy przyjemność ogłosić zwycięzców:
Marika Zosiuk kl. II a
Aleksandra Kurdziel kl. IV e
Katarzyna Jarzębkiewicz kl. VI b
Nikola Kot kl. VI b

Laureaci otrzymali dyplomy oraz nagrody. Gratulujemy zwycięzcom i zachęcamy do obejrzenia nagrodzonych zdjęć. Niech staną się one dla wszystkich zachętą do sięgnięcia po książkę.

collage fotor

10 listopada uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia. Spotkanie rozpoczęło się od wyszukania ukrytych w bibliotece liter. Zaangażowanie uczniów w ich odnalezienie było ogromne więc bardzo szybko odszukano wszystkie i odszyfrowano nazwę miasta - Warszawa - tematu zajęć. Uczniowie poznali ciekawe miejsca, zabytki, pomniki, symbole oraz wysłuchali hejnału. Chętnie dzielili się wrażeniami z niedawno odbytej wycieczki do stolicy. Poznali tytuły legend o Warszawie i obejrzeli jedną z nich. Bez trudu odnaleźli ukryte słowa w legendzie „Bazyliszek”. Z powodzeniem rozwiązywali krzyżówki, rebusy, dobierali opisy do otrzymanych fotografii, doskonale odpowiadali na pytania typu prawda – fałsz. Oczywiście nie brakowało tez zabaw ruchowych, przy których nasi uczniowie doskonale się bawili. Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz i p. Dorocie Tyrawskiej z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz za materiały edukacyjne, które wzbogacą zbiory naszej biblioteki. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.

collage fotor1

Od 18 lat, na całym świecie, październik obchodzony jest jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Celem akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań, zaakcentowanie Święta Bibliotek Szkolnych, propagowanie zainteresowania książką, rozbudzenie i kształtowanie kultury czytelniczej, podnoszenie poziomu czytelnictwa, przedstawienie oferty biblioteki, integrację środowiska szkolnego, zwrócenie uwagi na ogromną rolę bibliotek w życiu szkoły, w nauce i rozwijaniu zainteresować czytelniczych.

Tegoroczny Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek odbywał się pod hasłem „Książka nas łączy”. Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała szereg akcji promujących czytelnictwo i działalność biblioteki:

  • Konkurs „Booktalking - krótko, aczkolwiek ciekawie o książce”.
  • „Czytanie bez granic” - konkurs fotograficzny.
  • „Najaktywniejszy Czytelnik Roku” - konkurs dla uczniów gimnazjum.
  • Akcja „Podaruj książkę bibliotece”.
  • Moja zakładka do książki - warsztaty tworzenia zakładek.
  • Popołudnie z książką - zajęcia czytelnicze.
  • Sleeveface - sesja fotograficzna.
  • „Biblioteka szkolna - moje miejsce”, udział w konkursie organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie.
  • Ósemkowa „Czytająca ławeczka”.
  • Wystawy nowości zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z przeprowadzonych działań:

collage fotorakcje

Książki powinny trafiać tam, gdzie najbardziej je docenią,
nie tkwić nieczytane, zakurzone na zapomnianych półkach.
Christopher Paolini – Brisingr

Nasza czytająca ławeczka zaprasza wszystkich, którzy chcą się podzielić z innymi radością czytania!
BOOKCROSSING polega na „uwalnianiu” książek w dowolnych miejscach publicznych (np. ławka w parku, przystanek autobusowy, tramwaj,…) albo w miejscach specjalnie w tym celu przygotowanych, u nas czeka na Was ławeczka ze specjalnymi kieszonkami na holu przed biblioteką.
Jeśli w tej chwili nie posiadasz w domowej biblioteczce egzemplarza, którym mógłbyś się podzielić – nie zrażaj się i nie rezygnuj z dołączenia do nas. Podzielisz się kiedy indziej!. Przynoście i wkładajcie do kieszonek. Korzystajcie z przyniesionych i czytajcie!

collage fotorlaweczka

9 listopada 2017 r. odbyło się uroczyste rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego dla bibliotekarzy szkolnych „Biblioteka szkolna - Moje miejsce”, którego celem była popularyzacja bibliotek szkolnych jako miejsc interesujących i atrakcyjnych dla uczniów oraz wzmocnienie znaczenia pracy nauczycieli bibliotekarzy. Wyróżnienie w konkursie otrzymała p. Elżbieta Kaczyńska.

collage fotor1

Są w dziejach narodów daty, które mają wymiar symboliczny. Bez wątpienia w historii Polski taką datą jest 11 listopada – obchodzony jako Narodowe Święto Niepodległości. Właśnie tego dnia, po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Spełniły się marzenia kilku pokoleń Polaków o życiu w wolnej i suwerennej Ojczyźnie. Wystawa prezentuje sylwetkę marszałka Józefa Piłsudskiego oraz ilustracje i książki dotyczące odzyskania niepodległości. Zapraszamy!

20171109 113536

Drodzy Czytelnicy!
W 2017 roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa w kraju, co potwierdzają liczne badania. Jego realizacja ułatwi czytelnikom dostęp do książek, a dzięki wzbogaceniu i urozmaiceniu księgozbioru biblioteki, umożliwi wzrost czytelnictwa wśród uczniów. Za uzyskane pieniądze w czerwcu 2017 r. zakupiono do biblioteki szkolnej wiele tytułów książek, zasugerowanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli.

Gorąco zachęcamy do wypożyczania i czytania.

20171031 110339

Idąc śladem bibliotek na całym świecie, również nasza szkolna biblioteka postanowiła w sposób nowoczesny, modny i zabawny wykorzystać sleeveface do promocji czytelnictwa. Zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała wykonali nasi młodzi czytelnicy podczas sesji sleeveface w bibliotece. Poniżej efekty prób zmierzenia się z tym zadaniem w wydaniu naszych pomysłowych uczniów, którzy sami wybrali książki do zdjęć z naszych zbiorów. Zapraszamy do obejrzenia sleeveface z książkami zakupionymi m.in. w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Mamy nadzieję, że po obejrzeniu sfotografowanej okładki zechcecie sięgnąć po książkę, niekoniecznie tę ze zdjęcia.

Zapraszamy do wypożyczania!

20171030 072241 fotor

W październiku obchodzimy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, w tym roku pod hasłem: Książka nas łączy. Z tej okazji w naszej bibliotece odbyły się warsztaty tworzenia zakładek. Zakładki do książek nie muszą być przypadkowymi świstkami papieru. Z powodzeniem mogą być ich ozdobą. Wykonane z filcu i udekorowane, drewniane i ozdobione metodą decoupage albo bardziej tradycyjne, zrobione z kartonu i ozdobione kredkami i flamastrami. Sposobów na wykonanie zakładek jest mnóstwo! Podczas naszych warsztatów wykorzystaliśmy japońską sztukę składania papieru Origami (24 października Światowy Dzień Origami). Dzieci na zajęciach rozmawiały również o konieczności szanowania książek i o zasadach obowiązujących w trakcie czytania.
Wszystkie zakładki zostały wykonane samodzielnie przy użyciu prostych i tanich materiałów i chętnie zabrane do domu. Zajęcia wszystkim się bardzo podobały i mamy nadzieję, że zachęciły do czytania książek.

collage fotorwys

Czym jest booktalking?
Booktalking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać ją samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.

booktalking krotko aczkolwiek ciekawie o ksiązce

Biblioteka Pedagogiczna (Wydział Zbiorów Specjalnych) w Chełmie włączyła się w obchody Roku Rzeki Wisły, ogłoszonego w 2017 r. przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
Głównym celem edukacyjnym projektu „Wisłą przez Polskę” jest przedstawienie dzieciom wybranych zdarzeń z dziejów Polski, z jej tradycji i historii, przekazywanych z pokolenia na pokolenie w formie legend i podań. Założenie oparte jest na wykorzystaniu możliwie najszerszej perspektywy edukacyjnej, obejmującej wiedzę literacką, historyczną, patriotyczną, etnograficzną i geograficzną, przy zastosowaniu najciekawszych dla dzieci metod pracy.
Tam, gdzie Wisła ma swój początek to temat spotkania, na które zaproszenie otrzymali uczniowie kl. III a szkoły podstawowej. Nasza podróż rozpoczęła się w górach, skąd wyruszyliśmy wraz z wodami Wisły do Krakowa. Dzieci poznały legendy, krajobraz i ciekawostki związane z Tatrami i Krakowem. Przypomniały sobie kto mieszkał w jamie pod Wawelem oraz kogo można spotkać na Krakowskim Rynku, wyruszyły w wirtualną podróż po Krakowie. Uczniowie zaangażowali się „w łamanie głowy” rozwiązując przygotowane przez bibliotekarzy zgadywanki, wykreślanki i plątaninki. Zajęcia były wzbogacone o zabawy ruchowe oraz zajęcia komputerowe (rozwiązywanie krzyżówki, malowanki, puzzle itp.) Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz i p. Ewie Wojtas za bardzo ciekawe zajęcia interdyscyplinarne, łączące wiedzę i umiejętności z zakresu historii, przyrody oraz informatyki. Spotkanie zorganizowały p. Marianna Niemczuk i p. Elżbieta Kaczyńska.

collage fotornastrone

W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w celu promowania czytelnictwa oraz propagowania i rozwijania aktywności artystycznej, a także rozbudzania inwencji twórczej i wdrażania nietuzinkowych pomysłów zapraszamy uczniów i nauczycieli do wykonania zdjęć osób czytających w nietypowych miejscach lub czasie.
Wszystkie zdjęcia zostaną umieszczone na faceebookowym profilu naszej biblioteki oraz na stronie szkoły.
Najciekawsze zdjęcia oczywiście nagrodzimy! Dodatkowe informacje dostępne są w naszej bibliotece.
ZAPRASZAMY!

czytanie bez granic

Biblioteka szkolna ogłasza konkurs dla uczniów klas II i III gimnazjum „Najaktywniejszy Czytelnik Roku”. Celem konkursu jest zainteresowanie literaturą oraz zachęcenie do częstego odwiedzania biblioteki w celu korzystania z jej usług. Udział w konkursie nie wymaga zgłoszenia. Uczestnikiem konkursu staje się każdy czytelnik biblioteki szkolnej uczęszczający do gimnazjum. Wystarczy często odwiedzać bibliotekę, wypożyczać książki i czytać! Konkurs trwa do końca maja, a jego rozstrzygnięcie nastąpi w czerwcu 2018 r. Uczniowie najbardziej aktywni czytelniczo otrzymają nagrody. Regulamin konkursu dostępny jest w bibliotece.
najaktywniejszy czytelnik roku

„Z językami, wszędzie jesteś w domu”
Edmund de Waal

Rok 2001 r. został ogłoszony przez Radę Europy Europejskim Rokiem Języków Obcych. Od tej chwili co roku 26 września obchodzony jest The European Language Day – Europejski Dzień Języków. To dobra okazja, by zwrócić uwagę dzieciom, jak ważna jest umiejętność porozumiewania się z ludźmi, którzy mieszkają w innych częściach naszego globu.
Z tej okazji w świetlicy szkolnej i bibliotece odbyły się zajęcia, na których świetliczaki szukały argumentów czy warto uczyć się języków obcych? Wniosek był jeden: JĘZYKÓW WARTO SIĘ UCZYĆ, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach ta umiejętność nam się przyda. Dzieci poznały wiele interesujących informacji o krajach i językach europejskich. Korzystały ze słowników i wydawnictw popularnonaukowych. Poznały alfabet rosyjski, same ćwiczyły pisanie cyrylicą. Wysłuchały fragmentów tekstów czytanych przez nauczycieli w języku angielskim, niemieckim, rosyjskim, francuskim. Nauczyły się podstawowych zwrotów w tych językach. Uczniowie obejrzeli wystawę książek dla dzieci w języku angielskim i samodzielnie czytali wybrane przez siebie bajki. Wzięli udział w quizie multimedialnym pod tytułem "Krótka wycieczka po Wyspach Brytyjskich" przygotowanym i prowadzonym przez pana Piotra Mazura – nauczyciela języka angielskiego. Zajęcia dla dzieci przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur, p. Elżbieta Adamczuk, p. Barbara Kister. Naszym celem było pokazanie uczniom, iż uczenie się języków innych ludzi pomaga wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić.

Collage FotorZBIOR

W piątek, po raz pierwszy w naszej szkole, świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Historia o Vashti – nieśmiałej dziewczynce, która nie wierzyła w swoje możliwości, poruszyła serca dzieci z kl. I c, III a i IV e. Vashti na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vashti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Książka „The Dot”, z której pochodzi ta historia, opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Uczniowie naszej szkoły postanowili tak jak Vashti poszukać swoich talentów. Tego dnia lekcje zamieniły się w pracownie rozwijające twórcze myślenie i kreatywność. Każdy próbował swoich sił podczas kropkowania. Rozmawialiśmy o talentach i rozwijaniu skrzydeł. Uczniowie wykorzystując różne techniki przygotowali piękne prace. Z prac powstały wystawy, które ozdobiły szkolny korytarz. Zajęcia przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska, p. Marianna Niemczuk, p. Ewa Drzewiecka, p. Ewa Słomczyńska. Dzień Kropki sprawił radość zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Za rok też kropkujemy! Dzieła uczniów można obejrzeć w Galerii prac uczniów. Zapraszamy!
20170921 111405 Fotor0

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z akcji towarzyszącej Narodowemu Czytaniu "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w naszej szkole.

Collage Fotorcol

„Rzeczy małe, maciupeńkie
mogą bardzo ważne być. 
Dajmy na to taka kropka 
jakże trudno bez niej żyć. 
Taka kropka, takie nic, 
a potrzebna jest na świecie”.

15 września to Międzynarodowy Dzień Kropki. Kiedy Peter Reynolds napisał książkę „The Dot” nie myślał pewnie, że poruszy kropkowy świat i to dosłownie. Jest autorem i ilustratorem książek dla dzieci i młodzieży, zdobywcą wielu nagród. Książeczka „The Dot” opowiada o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Książka została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków. Wydana została również alfabetem Braille’a. Kropka z książeczki o Vashti stała się pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – Międzynarodowego Dnia Kropki, który obchodzony jest od pięciu lat. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać ich mocne strony i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają kropkowe dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, festiwale talentów.
Inicjatorkami tej wspaniałej akcji w naszej szkole były panie Wioletta Mazur oraz Elżbieta Kaczyńska. Podczas obchodów, wychowankowie zapoznali się z historią Dnia Kropki, którą przybliżyła pani Ela. Następnie obejrzeli krótki film o bohaterce tego dnia – Vashti. Wszyscy chętnie przygarnęli kropki, które bardzo szybko znalazły swoje miejsca na ubraniach. Było także malowanie twarzy, oczywiście w kropki. Powstało drzewo talentów. Chętne osoby wykonały również pracę plastyczną, której motywem przewodnim, była – nie inaczej – kropka. To była niesamowita kropkolandia. Na zakończenie akcji zrobiliśmy pokaz talentów. Świetliczaki miały okazję zaprezentować swoje małe i duże pasje, co można zobaczyć na naszym filmiku. Zapraszamy do obejrzenia relacji.

https://1drv.ms/v/s!AleYtX_CveJKkG6nCO7rRGo5OvXb

kropka 01

Mamy przyjemność poinformować, iż otrzymaliśmy podziękowanie oraz nagrody książkowe za organizację w szkole akcji masowego czytania. Wspólnie z innymi bibliotekami szkolnymi i publicznymi pokazaliśmy, że uczniowie lubią czytać i pobiliśmy rekord z ubiegłego roku. Dziękujemy wszystkim za udział. Zapraszamy na kolejną edycję!

podziekowanie za organizacje akcji jak nie czytam jak czytam

Miło nam poinformować, że biblioteka szkolna znalazła się wśród 10 laureatów ogólnopolskiego konkursu „Komiks w bibliotece” zorganizowanego przez Lustro Biblioteki. Konkurs odbywał się w wakacje, a zadaniem jego uczestników było wymyślenie nowego tytułu przygód słowiańskich wojów Kajka i Kokosza – bohaterów słynnej serii komiksów Janusza Christy oraz uargumentowaniu swojej propozycji tytułu. Naszą bibliotekę zgłosiła do konkursu p. Lidia Sułek – nauczyciel bibliotekarz. Nagrodami w konkursie są egzemplarze komiksów „Kajko i Kokosz”, „Lucky Luke” oraz książka „Grzegorz Rosiński Monografia” czyli publikacja dotycząca życia i twórczości wybitnego polskiego twórcy komiksu. Ich fundatorem jest Wydawnictwo Egmont. Już wkrótce książki trafią do zbiorów biblioteki. Zapraszamy!
kajkoŹródło grafiki:
http://lustrobiblioteki.pl/2017/08/komiksowy-konkurs-dla-bibliotek/

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w akcji „Podaruj książkę bibliotece szkolnej”.
Dzięki Wam zbiory biblioteki powiększyły się o nowe pozycje.
Złota lista darczyńców:
Emilia Lachowska kl. II B
Maciej Mazur kl. II B
Bartłomiej Dębiński kl. III A
Luiza Kozak kl. III A
Aleksandra Łopuszyńska kl. III B
Julian Kalamon kl. IV A
Jakub Łopucki kl. V A
Julita Kiryk kl. V B
Odai Hajri kl. V C
Katarzyna Troć kl. V C
Bartosz Bojczuk kl. III C gimnazjum
Pani Ewa Skórzewska-Popek
oraz 3 ofiarodawców anonimowych

podaruj

W dniach 3 – 10 czerwca 2017 roku w naszej bibliotece odbył się Tydzień Głośnego Czytania. Akcja ta związana była z obchodami XVI Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom pod hasłem „Czytanie zbliża”. W zajęciach udział wzięli uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej. Wybrane książki czytane były przez p. Elżbietę Kaczyńską, p. Wiolettę Mazur, p. Elżbietę Adamczuk oraz uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej. Wśród czytanych książek znalazły się: „Lokomotywa” J. Tuwima, „Moje prawa – ważna sprawa” A. Czerwińskiej-Rydel i R. Piątkowskiej, "Jedna literka, a zmiana wielka" A. Frączak. Dwa ostatnie tytuły to nagrody za realizację zadań w programie dla swietlic szkolnych MegaMisja. Przy okazji czytanych wierszy np. Smok, Prognoza, Na trawniku, W pewnym muzeum rozmawialismy o homonimach (czyli o takich wyrazach, które brzmią identycznie, ale różnia się pisownią i znaczeniem) oraz szukalismy wyrazów podszytych pod homonimy. Organizacją tygodnia zajęły się p. Elzbieta Kaczyńska i p. Elżbieta Adamczuk.
Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy wyrazili chęć udziału w kolejnych edycjach w przyszłości. „Czytanie zbliża” - to pewne, dzięki głośnemu czytaniu można zbudować silną więź między czytającym i słuchającym, a przede wszystkim stworzyć doskonałą atmosferę w miejscu, gdzie się czyta: w bibliotece, w świetlicy albo w domu.
20170606 134512

13.06.2017 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbyło się uroczyste podsumowanie bibliotecznego programu edukacyjnego „TIK?Tak! A może książka?”. Po kilku miesiącach systematycznej, ale kreatywnej pracy program został zakończony. Jego celem była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży przy wykorzystaniu TIK. Ósemkowy zespół to: Aleksandra Auguściuk, Karolina Charęża, Klaudia Grodzka, Kinga Kosz, Izabela Lenart pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej.
W programie wzięło udział 66 uczniów ze szkół: SP nr 5 w Chełmie, ZSO nr 8 w Chełmie, ZS w Stołpiu, ZS w Okszowie, ZS w Siennicy Różanej, SP w Rejowcu. Łącznie 14 zespołów. Pani Katarzyna Kalita, koordynator programu przy wsparciu ze strony uczniów, zaprezentowała prace uczestników zamieszczone na specjalnie przygotowanej stronie internetowej (http://tiktakbpchelm.blogspot.com). Uczniowie pracowali w 4-5 osobowych zespołach wykonując zaplanowane zadania:
Zadanie 1 – wykonanie w programie logomakr.com logo biblioteki szkolnej.
Zadanie 2 - stworzenie elektronicznej książeczki w programie Storybird.com. Krótkie opowiadanie o dowolnej tematyce.
Zadanie 3 - wykonanie zdjęcia, tzw. Sleeveface z wybranych dwóch książek. Sleeveface to zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała. W efekcie otrzymujemy złudzenie prezentujące kreatywne i śmieszne połączenie naszej osobowości z ukrytą książkową tożsamością.
Zadanie 4 - "Wybieram czytanie". Zapoznanie się z treścią wybranej książki, a następnie:
a). Rozwiązanie quizu przygotowanego w Quizizz.
b). Uzupełnienie brakujących wyrazów (luk) w wybranym fragmencie książki. Zadanie wykonane w aplikacji LearningApps.
c). Dodanie nowego wpisu (krótkiej recenzji książki) na wirtualną tablicę wykonaną w Padlecie.
Zadanie 5 - stworzenie własnej kampanii "Czytam, bo lubię" promującej czytanie książek. Forma realizacji była dowolna, np. film, prezentacja, plakat, hasło, limeryk.
Po pierwszej części uroczystości pani Dyrektor ogłosiła, że wszyscy uczestnicy programu „TIK?Tak!” są laureatami i zasługują na wyróżnienie. Zespołom dyplomy i nagrody wręczały: pani Lucyna Kozaczuk (nagrody ufundowane przez pana Senatora Józefa Zająca), pani Dyrektor Małgorzata Lachowska, pani Katarzyna Kalita – koordynator programu. Więcej o programie dowiedzieć się można na:
https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zespoy.html
http://zso8chelm.pl/index.php/agendy/biblioteka
http://www.bpchelm.pl/index.php/wydarzenia/302-final-bibliotecznego-programu-edukacynego-tik-tak-a-moze-ksiazka
https://goo.gl/photos/GSdTd9vMZXNRbGkVA

IMG 0225

Prace naszych uczniów na wystawie w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.
Zakładki na konkurs wykonały: Kornelia Rachubik kl. III b, Gabriela Doroszuk kl. III b, Kamila Stańkowska kl. II a pod kierunkiem p. Elżbiety Kaczyńskiej.
20170613 105241

„Uwolnij książki, dziel się z innymi radością czytania”

BOOKCROSSING polega na „uwalnianiu” książek w dowolnych miejscach publicznych (np. ławka w parku, przystanek autobusowy, tramwaj,…) albo w miejscach specjalnie w tym celu przygotowanych – zorganizowanych, często zarejestrowanych jako oficjalne półki na stronie internetowej bookcrossingu (np. wydzielony stolik, regał w szkole, innej placówce…). Idea krążącej książki narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku, jej inicjatorem był programista komputerowy, Ron Hornbaker. Swój pomysł nazwał bookcrossingiem, (po polsku wymiana książek, książko-krążenie, książka w podróży).
Zostań bookcrosserem, a wiele zyskasz:
• ciekawy temat do rozmowy ze znajomymi,
• możliwe, że poznasz nowych ludzi, podążając śladem książek,
• może się zaprzyjaźnisz,
• dowiesz się dużo o sobie i innych.
Bookcrosser nie musi:
• brać książki, która go nie zainteresuje,
• oddawać pozycji, która go zainteresuje,
• rejestrować książki, z którą chce się „zaprzyjaźnić”,
• o niej pisać, mówić,
• zwracać jej w określonym czasie i określonym miejscu.
Bookcrosser może:
• uwolnić własną książkę,
• śledzić jej losy,
• przygarniać książki uwolnione przez innych,
• dzielić się wrażeniami z lektury,
• czytać i bawić się.

Jeśli w tej chwili nie posiadasz
w domowej biblioteczce egzemplarza, którym mógłbyś się podzielić – nie zrażaj się
i nie rezygnuj z dołączenia do nas.
Podzielisz się kiedy indziej,
podzielisz się książką, którą sam przygarniesz!

Osoba, która weźmie ją po Tobie, po jakimś (dowolnym dla siebie) czasie przekaże ją dalej.
W ten sposób powstanie łańcuszek – osób, miejsc,
a książka „podróżniczka” odwiedzi wiele domów, rodzin, rejonów miasta, Polski.

13 czerwca na holu głównym na wyznaczonym miejscu zostawiajcieprzyniesione,
bierzcie zostawione –UWALNIAJCIE i CZYTAJCIE!
Zapraszamy wszystkich do biblioteki szkolnej – chętnie porozmawiamy o bookcrossingu, udzielimy pomocy w razie jakichkolwiek wątpliwości.
Interesuje nas, co o tym myślicie, czy przygarnęliście jakąś wyjątkową książkę, jakie są losy Waszych – naszych książek – wspólnych książek.
Bookcrossing do niczego nie zobowiązuje!
Bookcrossing zaprasza nas wszystkich do CZYTANIA!

start

Zadaniem uczestników konkursu było opracowanie i wykonanie książki tematycznej w formie lapbooka zgodnej z indywidualnymi zainteresowaniami. Wpłynęły przepiękne prace i wszystkie przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Gratulujemy kreatywności, pomysłowości i zangażowania. Konkurs zorganizowały: p. Aneta Kowalewska i p. Elżbieta Kaczyńska.

Przedstawiamy laureatów i ich prace:

Natalia Szeptuch kl. VI c
Nikola Styś kl. VI c
Karol Pilarski kl. VI c
Weronika Wrześniewska kl. III c gimnazjum
Natalia Bzowska kl. III c gimnazjum
Natalia Miszczuk kl. III c gimnazjum
Natalia Adamska kl. III c gimnazjum

GRATULUJEMY ZWYCIĘZCOM!

1

W zbiorach szkolnej biblioteki pojawiły się nowe książki pozyskane w akcji „Kwiatek za książkę” organizowanej przez nauczycieli bibliotekarzy. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, dzięki Wam zbiory powiększyły się o nowe atrakcyjne tytuły. Zapraszamy do wypożyczania!
1

Nasza szkoła, już po raz drugi, włączyła się w ogólnopolską akcję „JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM”. 

1 czerwca 2017 r. uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum, dyrekcja, nauczyciele oraz rodzice zebrali się w sali gimnastycznej, aby wspólnie czytać. Każdy przyniósł swoją ulubioną książkę. W akcji uczestniczyło 505 osób (2016 r. – 502 uczestników) - nasz szkolny rekord z ubiegłego roku został więc pobity. W ten niekonwencjonalny sposób chcieliśmy pokazać, iż wbrew temu, co mówią statystyki, dzieci lubią książki, a czytanie to przede wszystkim dobra zabawa. Nieczytający uczniowie przekonali się, że książka to nie tylko obowiązek w postaci lektury szkolnej, lecz również miła forma spędzania wolnego czasu. Czytaniem można i należy się chwalić! Akcji towarzyszyły: konkurs pięknego czytania, literackie zagadki, teatrzyk „Tajemnicze pudełko” w wykonaniu uczniów: Natalii Misiec, Agaty Mikulskiej, Aleksandry Mróz, Zuzanny Południuk, Moniki Klaudel, i Kuby Buciora z kl. I c gimnazjum, pod kierunkiem p. Agaty Wojtasiuk. W konkursie pięknego czytania nagrodzeni zostali: Michał Jankowski kl. I a, Maja Głąb kl. II d, Julia Michalska kl. III d, wyróżnienie otrzymali: Bartosz Telicki kl. I b, Dominika Wicha kl. II a, Laura Kosarska kl. II b, Kacper Kowalczuk kl. II e, Gracjan Mocny kl. III a, Aleksandra Łopuszynska kl. III b, Oliwia Wybraniec kl. III c, Aleksandra Kurdziel kl. III e.

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli do ręki dowolną książkę i w ten sposób zaznaczyli swój udział w akcji masowego czytania. Dzięki Wam został pobity „ósemkowy” rekord wspólnego czytania w jednym miejscu z ubiegłego roku. Mamy nadzieję, że promując w ten sposób czytelnictwo i biblioteki szkolne zainicjujemy na nowo modę na czytanie. Czy udało się pobić zeszłoroczny ogólopolski rekord? Odpowiedź na to pytanie poznamy już pod koniec czerwca, gdy główny organizator akcji, redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”, opublikuje oficjalne wyniki. A na razie zapraszamy do obejrzenia zdjeć i relacji video z naszego wydarzenia.

Akcję "Jak nie czytam, jak czytam" przygotowali: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Marianna Niemczuk, p. Barbara Kister, p. Ewa Praduń, p. Marlena Wojciechowska we współpracy z Samorządem Uczniowskim, p. Agata Wojtasiuk, p. Piotr Sadura. Fotorelację i krótki filmik z tego wydarzenia przygotowali dla Was: p. Elżbieta Adamczuk, p. Elżbieta Kaczyńska i p. Przemysław Rogalski.

 Collage Fotor

Wystawę zorganizowano z okazji dnia sportu w szkole na holu głównym.

collage fotorwsp

1 czerwca 2017 r. uczniowie z całej Polski zbiorą się w swoich szkołach lub poza nimi i będą wspólnie czytać - każdy to, na co ma ochotę. W czerwcu 2016 r. 432 608 uczniów ustanowiło rekord w masowym czytaniu w jednym momencie. W naszej szkole czytało ponad 500 osób. Organizatorem głównym akcji jest redakcja miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Przedsięwzięcie skierowane jest do uczniów i nauczycieli wszystkich typów szkół w Polsce i za granicą. Celem akcji jest promocja czytania i książek wśród uczniów, inicjowanie mody na czytanie, wspieranie dzieci i młodzieży aktywnych czytelniczo. Szczegóły na stronie www.czytamy.org
A u nas:
plakat ogloszenie fb

Celem programu edukacyjnego „TIK?TAK! – A może książka…” była promocja czytelnictwa wśród uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (TIK). Program trwał ponad 8 tygodni. Uczniowie pracowali w zespołach i wykonywali zaplanowane zadania wykorzystując nowoczesne technologie (tworzyli m.in. filmy, logotypy, elektroniczne książki, zdjęcia, quizy). W programie wzieło udział 14 zespołów, w sumie 65 uczestników. Efekty prac uczniów zamieszczone są na specjalnej stronie internetowej (blogu): https://tiktakbpchelm.blogspot.com
Organizatorem programu była Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie, koordynatorem pani Katarzyna Kalita. 13 czerwca 2017 r. nastąpi uroczyste podsumowanie programu w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.

Nasz zespół TIK?TAK! z kl. V c:
Aleksandra Auguściuk
Karolina Charęża
Klaudia Grodzka
Kinga Kosz
Izabela Lenart
1

Opiekun – Elżbieta Kaczyńska

Zapraszamy do zapoznania się z wykonanymi przez zespół zadaniami:
Zadanie 1 – polegało na zaprojektowaniu logo biblioteki szkolnej w programie logomakr - https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zadanie-1.html

2

Zadanie 2 - polegało na stworzeniu elektronicznej książeczki w programie Storybird.com - https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zadanie-2.html

34

Zadanie 3 – polegało na wykoniu zdjęcia, tzw. Sleeveface z wybranych dwóch książek. Sleeveface to zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała. W efekcie otrzymujemy złudzenie prezentujące kreatywne i śmieszne połączenie naszej osobowości z ukrytą książkową tożsamością - https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zadanie-3.html

5     6

Zadanie 4 - "Wybieram czytanie", zadanie polegało na zapoznaniu się z treścią książki A. Maleszki Magiczne drzewo „Inwazja” a nastepnie:
a). Rozwiązaniu quizu przygotowanego w progranie Quizizz.
b). Uzupełnieniu brakujących wyrazów (luk) we fragmentach wybranych z książki. Zadanie wykonane w aplikacji LearningApps.
c). Dodonaniu nowego wpisu (krótka recenzja książki) na wirtualnej tablicy w Padlecie. 
https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zadanie-4.html
Zespół doskonale poradził sobie z tymi zadaniami, za pierwszym razem bezbłędnie wykonał wszystkie polecenia!

7

Zadanie 5 – polegało na stworzeniu własnej kampanii promującej czytanie książek "Czytam, bo lubię". Nasz zespół samodzielnie ułożył tekst, skomponował muzykę, wykonał piosenkę oraz nakręcił filmik - https://tiktakbpchelm.blogspot.com/p/zadanie-5.html

8

Udział w programie "TIK?Tak! - A może książka..." był dla nas wyzwaniem, nowym doświadczeniem (dla mnie i moich uczniów). Wiele się dowiedzieliśmy, wiele się nauczyliśmy, na pewno wykorzystamy to jeszcze w przyszłości. Moi uczniowie okazali się naprawdę kreatywni, z pomysłem, z inwencją. Ładnie pracowali w zespole, dzielili się zadaniami. Poznaliśmy ciekawe programy, zdobyliśmy nowe umiejętności cyfrowe. Uczennice, poszukując książek do sleeveface, przewertowały zasoby biblioteki, znajdując wiele ciekawych pozycji do przeczytania. 

Nasza drużyna zajęła 1 miejsce ex aequo z Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie.
Do konkursu w powiecie chełmskin przystapiło 5 szkół, w województwie lubelskim 34 (nasza lokata 7 miejsce).
Od października 2016 r. do kwietnia 2017 r. uczniowie naszej szkoły, już po raz drugi, podjęli trud udziału w Wielkiej Lidze Czytelników. Celem konkursu było przede wszystkim promowanie czytelnictwa i kreowanie mody na czytelnictwo.
Polegał on na przeczytaniu przez uczniów co najmniej 10 pozycji książkowych ze specjalnej listy i wypełnieniu testu. Testy zawierały pytania dotyczące treści całej książki lub jej fragmentu, a także pytania interdyscyplinarne, związane tematycznie z daną książką. Aby została ona zaliczona, należało zdobyć co najmniej osiemdziesiąt punktów na sto możliwych. Dozwolona, a nawet wskazana była wspólna praca dzieci wraz z rodzicami przy rozwiązywaniu testów. Uczeniowie, który spełnili wymogi regulaminu przystąpili do testu kwalifikacyjnego do etapu II (półfinału wojewódzkiego). Działania te miały doprowadzić do wytypowania trzech uczniów, którzy będą reprezentować naszą szkołę w półfinale Wielkiej Ligi Czytelników. Najwyższe wyniki osiągnęli: Kornelia Rachubik kl. III b, Maciej Raćkowicz kl. III a, Aleksandra Kurdziel kl. III e.
Wielka Liga Czytelników to konkurs, który wymagał od uczestników bardzo ciężkiej i wytrwałej pracy. W naszej szkole w konkursie wzięło udział 28 uczniów, którzy przeczytali 252 książki, wypełnili 245 kart pracy, 15 uczestników otrzymało pamiątkowe dyplomy dla Aktywnego Czytelnika oraz nagrody książkowe.
W piątek, 21 kwietnia o godz. 10.30 w Chełmskiej Bibliotece Publicznej nasza drużyna zmierzyła się z testem półfinałowym konkursu. W czasie 70 minut uczniowie odpowiadali na pytania związane z książką Bronisławy Ostrowskiej „Bohaterski miś".
Głównym organizatorem konkursu Wielka Liga Czytelników jest Stowarzyszenie „Wielka Liga” oraz Szkoła Podstawowa nr 1 w Katowicach. Etap szkolny koordynowały i przygotowały drużynę do testu półfinałowego p. Elżbieta Kaczyńska i p. Berenika Błazucka.
20170517 082544 fotor11

15 maja 2017 roku uczniowie kl. II b i II e spotkali się z panią Anną Nazar, chełmską poetką i malarką, autorką tomików poezji: „Żagiew”, „Gorzko-słodka” i „Różo z ogrodu wyobraźni”. Jej wiersze ukazywały się także w regionalnych antologiach i pismach jak np. „Nestor”, „Egeria”. Anna Nazar należy do Grupy Literackiej – „Lubelska 36” i Stowarzyszenia Twórczego „Pasja” w Chełmie. Na spotkaniu autorka opowiadała młodym czytelnikom o historii Ducha Bielucha, początkach swojej twórczości, zdradziła w jaki sposób rodzą się pomysły na wiersze, a także uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o warsztacie literackim. Usłyszeliśmy wiersze Anny Nazar recytowane przez nią. Dzieci zadawały poetce sporo pytań, na które uzyskały wyczerpujące odpowiedzi. Pytaniom i autografom nie było końca. Serdeczność i życzliwość p. Anny sprawiła, że spotkanie wywarło duże wrażenie na młodych czytelnikach, a nawet niektórzy postanowili pójść w ślady poetki i pisać własne wiersze. Poetka podarowała także tomiki swojej poezji do naszej biblioteki. Było to niezwykłe i pełne wzruszeń spotkanie z poezją, za które bardzo p. Annie Nazar dziękujemy. Spotkanie zostało zorganizowane z okazji ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek i przygotowały je p. Iwona Buczek i p. Elżbieta Kaczyńska.
20170515 103121

9 maja bieżącego roku w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbyła się konferencja „Polubić czytanie” o możliwościach rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów. Wsparcie organizacyjne nad przedsięwzięciem sprawowała Fundacja ABC XXI „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Celem spotkania było doskonalenie umiejętności nauczycieli w rozwijaniu kompetencji i zainteresowań czytelniczych uczniów oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Miło nam poinformować, że prace naszych uczniów wykonane pod kierunkiem nauczycieli: p. Anety Kowalewskiej, p. Ewy Skórzewskiej-Popek, p. Marzeny Chrabąszcz, p. Elżbiety Kaczyńskiej  – lapbooki, zostały zaprezentowane podczas konferencji i podziwiane przez jej uczestników. 
dsc02491

12 maja 2017 roku odbyło się spotkanie z pisarką Panią Krystyną Wiśnicką, autorką książek dla dzieci i dla dorosłych, w którym uczestniczyli uczniowie kl. Ia, IIa, IIb, IIc, IId, IIIa, IIIb, IIIe. Dzieci wysłuchały pełnych ciepła i humoru wierszyków i bajeczek autorstwa Pani Krystyny. Autorka chętnie odpowiadała na pytania uczniów, jak również z przyjemnością wpisywała autografy i dedykacje dla swoich małych czytelników. Książki p. Krystyny dostępne są również w bibliotece i można je wypożyczyć. Spotkanie zostało zorganizowane z okazji ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek (8-15 maja), który w tym roku odbywa się pod hasłem „Biblioteka. Oczywiście!” i przygotowały je p. Elżbieta Kaczyńska, p. Tamara Karwowska, p. Elżbieta Adamczuk.
Bardzo dziękujemy Pani Krystynie za spotkanie i przybliżenie naszym uczniom tajemnic prozy i poezji dziecięcej.
20170512 092654

5 maja 2017 r. uczniowie kl. IV b z opiekunami p. Agatą Wojtasiuk i p. Elżbietą Kaczyńską mieli okazję poznać pracę dziennikarza prasowego i radiowego „od kuchni”. W trakcie wizyty uczniowie obejrzeli pomieszczenia, w których na co dzień pracują profesjonaliści. W redakcji gazety Super Tydzień Chełmski, dzięki uprzejmości Pani Wandy Jaroszczuk - redaktor naczelnej tygodnika - dzieci poznały tajniki pracy redakcji i dowiedziały się jak powstaje gazeta. Miały też okazję porozmawiać z dziennikarzami o ich pracy.
W studio radia Bon Ton Pani Eliza Kudelska-Nowosad pokazała nam „radio od środka”, opowiedziała o pracy dziennikarzy i zapoznała nas z zasadami funkcjonowania radia oraz realizowanymi programami. Chętnie też odpowiadała na pytania dzieci. Niesamowite wrażenie na uczniach zrobiła wizyta w studio antenowym, zobaczyli jak wygląda praca dziennikarza podczas realizacji programu na żywo. Zobaczyliśmy też drugie ważne pomieszczenie - newsroom - tam dziennikarze przygotowują wiadomości, które są prezentowane na antenie radia, oraz odbierają telefony od słuchaczy.
Czwartoklasiści przekonali się, że dobry dziennikarz powinien m. in. interesować się otaczającym go światem, mieć rozległą wiedzę z różnych dziedzin,  talent do pisania i łatwość mówienia. Zwieńczeniem zwiedzania było wspólne, pamiątkowe zdjęcie przed redakcją, które ukazało się w poniedziałkowym wydaniu gazety Super Tydzień Chełmski.
Dziękujemy bardzo wszystkim dziennikarzom za goszczenie nas w progach redakcji.
20170505 100240

Mam przyjemność ogłosić, iż nasza drużyna w składzie Kornelia Rachubik, Aleksandra Kurdziel i Maciek Raćkowicz zdobyła 80 punktów na 100 możliwych. Niestety nie przeszliśmy do ogólnopolskiego finału, ale uczniowie przeżyli niesamowite przygody z książkami, doskonalili umiejętność czytania, sprawili, iż grono czytających powiększyło się. Każdy z nich jest zwycięzcą. Gratulujemy i życzymy, by książki dawały Wam dużo pozytywnych emocji.

wyniki wielka liga czytelnikow

Na ekspozycji można było zobaczyć książki i różne materiały opisujące historię tego święta oraz informacje na temat uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja. Treści były prezentowane na przykładzie pięknych wydawnictw albumowych, reprodukcji malarskich i graficznych przypominających czasy Sejmu Czteroletniego.
20170505 081510