Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W piątek uczniów klasy IIc czekała miła niespodzianka przygotowana przez wychowawcę klasy, p. Mariannę Niemczuk. Uczniowie mogli uczestniczyć w zajęciach z mBotem i Ozobotem Evo. Poznali zasady sterowania mBota nie tylko przy użyciu pilota, ale i specjalnej aplikacji tabletowej. Mogli zagrać wybraną przez siebie melodię oraz stworzyć grafikę, która była widoczna na wyświetlaczu LED Matrix. Zbudowali tor z przeszkodami dla robota. Mieli również okazję dowiedzieć się na czym polega programowanie robota Ozobot Evo, dzięki specjalnym puzzlom z kodami programistycznymi. Zajęcia bardzo się uczniom podobały, ale czas nie pozwolił poznać wszystkich funkcji robotów.
Lekcje koleżeńską z robotami poprowadziła p. Wioletta Mazur.

05

Uczniowie klasy IIa na zajęciach dodatkowych mieli okazję poznać nowego robota, który dzięki wsparciu rodziców został zakupiony dla klasy. mBot jest zaawansowanym robotem edukacyjnym, który nie tylko bawi, ale i uczy programowania. Do jego sterowania wykorzystuje się programistyczne środowiska graficzne oparte na językach Scratch i Blockly. Dzięki sterownikowi zgodnemu z Arduino, może być również stosowany do nauki programowania w językach kodowanych tekstowo, opartych na C/C++.
Na pierwszych zajęciach uczniowie poznali podstawowe funkcje robota. Sterowali nim za pomocą pilota dołączonego do zestawu oraz aplikacją zainstalowaną na tablet. Robot posiada czujniki, więc dzieci sprawdzały, jak radzi sobie z omijaniem przeszkód. Odbył się także plebiscyt na najlepsze imię dla robota – wygrał „Zbychu”. Uczniowie sprawdzali, czy robot zna tabliczkę mnożenia. Chyba dobrze się spisał, bo udzielił prawidłowej odpowiedzi, którą można było zobaczyć na wyświetlaczu LED Matrix.
Zajęcia prowadzi pani Wioletta Mazur przy współpracy z panią Iwoną Molin.

mBot 01

Uczniowie klasy VI c oraz VII b uczestniczyli 3 marca br. w zajęciach edukacyjnych w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie, upamiętniających Żołnierzy Wyklętych, bohaterów antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia. Zaproszony na spotkanie z uczniami dr Eugeniusz Wilkowski, nakreślił bogatą w treści opowieść o żołnierzach zaangażowanych w podziemną konspirację, którzy nie pogodzili się z utratą suwerenności Polski po 1945 roku i nie złożyli broni wraz z zakończeniem II wojny światowej. Podczas prelekcji zaprezentowano sylwetki Żołnierzy Wyklętych, stawiających opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR. Uczniowie zwiedzili wystawę, która uwzględniała plakaty – biogramy Żołnierzy Niezłomnych związanych z naszym regionem. Uzupełnieniem ekspozycji były książki i czasopisma ze zbiorów biblioteki poświęcone walecznym żołnierzom ruchu partyzanckiego.
Inicjatorką zajęć edukacyjnych była p. Agnieszka Szczepanik oraz p. Małgorzata Chmielewska, kierownik Działu Zbiorów Regionalnych i Czytelni BP.

DSC 0286

Uczniowie klasy 1a zmagali się z łamańcami językowymi – ćwiczyli czytanie, poprawną wymowę i pamięć. To wspaniała gimnastyka buzi i języka. Takie ciekawe zadania wykonują pierwszoklasiści pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras, realizując projekt eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Do tekstów dzieci utworzyły awatary i animacje. Zapraszamy do ćwiczenia dobrej dykcji: https://bit.ly/3cy0ZC3, https://bit.ly/2PQf0Bl. Świetna zabawa nie tylko dla dzieci!


Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej Dzielmy Się Uśmiechem, przygotowanej przez Polski Czerwony Krzyż wspólnie z firmą Mars Polska, producentem gumy do żucia „Orbit” oraz we współpracy z Polskim Towarzystwem Stomatologicznym i Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej.
Celem programu jest kształtowanie pozytywnych nawyków dbania o higienę jamy ustnej od najmłodszych lat oraz budowanie świadomości prozdrowotnej wśród najmłodszych i zmniejszenie liczby dzieci z próchnicą w Polsce.
W ramach tego projektu przygotowane i przeprowadzone zostały zajęcia w kasach I-VI, których celem było przekazanie wiedzy na temat zębów i ich funkcji, higieny jamy ustnej, zasad mycia zębów i regularnego przestrzegania zasad dbania o zęby.
Uczniowie otrzymali pakiety z przyborami niezbędnymi do higieny jamy ustnej: szczoteczką, pastą do zębów oraz bezcukrową gumą do żucia. W zestawie znalazły się również zeszyty edukacyjne przekazujące rzeczowe informacje o higienie jamy ustnej, zdrowym odżywianiu oraz znaczeniu aktywnego stylu życia. Dzieci chętnie uczestniczyły w grach i zabawach przygotowanych dla nich w ramach programu.
Zajęcia uświadomiły dzieciom, że zdrowymi zębami możemy cieszyć się przez całe życie, jeżeli będziemy o nie sumiennie dbali każdego dnia!
Koordynatorem programu była p. Anna Chochół.

klasa 1a

Grupa uczniów i nauczycieli ukończyła „mini dzieło" literacko – filmowe. W skład zespołu wchodzili uczniowie klasy 1a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras. Najpierw dzieci wymyślały opowieść. Każda klasa dopisywała jedno zdanie oraz przygotowywała element rysunku. Byliśmy odważni i zaczęliśmy opowieść - nasze zdanie jest pierwsze. Zadnie zostało nagrane. Nagrała je Maja. Powstała książeczka „Niesamowita opowieść". Opowieść była tak niesamowita, że doczekała się adaptacji filmowej. Zapraszamy do oglądania wyników pracy zespołu - filmu z cyklu „Bajki na dobranoc". Jest to jeden z wielu efektów projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty” realizowanego przez pierwszoklasistów.

Uczniowie klasy Vc na lekcjach języka polskiego (nauczyciel: p. Ewa Skórzewska-Popek) omawiali mity greckie. Poznali kulturę starożytnej Grecji. 
Poznaną wiedzę wykorzystali do zbudowania tratwy, którą płynął Odys do swej ukochanej żony Penelopy. Umiejętności praktyczne zostały zintegrowane z kształceniem językowym – redagowali twórcze opowiadanie o podróży bohatera Itaki.
Na zakończenie cyklu zajęć poświęconych mitom odbył się klasowy bal u Zeusa. Piątoklasiści wcielili się w dowolną postać mityczną i w narracji pierwszoosobowej przedstawiali greckiego bohatera. Przygotowali rekwizyty, piękne stroje.
Przed nami klasowy konkurs literacki, który wyłoni znawcę mitologii.

IMG 20200302 122457

Uczniowie klasy 1a realizując projekt eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty” podjęli kolejne wyzwania. Podczas dwóch spotkań online z partnerami uczyli się od siebie języków regionalnych. Spotkali się z klasami z Tarnobrzega, Rostarzewa, Słupska oraz Bolesławca. Dzieci wymieniały i porównywały słowa używane w ich regionie oraz czytały teksty w gwarach regionalnych. Partnerzy utworzyli słownik języków regionalnych „U nas - u was". Pierwszoklasiści spotkali się po raz drugi z klasami z Koźmina Wlkp., Rostarzewa oraz Bogatyni i usłyszeli wiele nowych słów. Gwara wielkopolska bardzo zaskoczyła dzieci. Wykorzystując kolorowanki uczniowie poznali kolejne polskie przysłowia i wspólnie z kolegami z trzech miast (Tarnobrzeg, Piotrków Trybunalski, Sosnowiec) utworzyli „Zbiór przysłów" https://bit.ly/2VwbIXD. Oglądali ilustracje partnerów do znanych polskich przysłów i dopisywali do nich odpowiednie treści, a swoją wiedzę sprawdzili podczas lekcji online. Po wielu różnych ćwiczeniach nie mieli problemów z odgadywaniem przysłów w formie rysunkowych zagadek od partnerów z Tarnobrzega i Bolesławca. Takie zajęcia to ciekawe lekcje języka polskiego. Opiekunem projektu jest p. Elżbieta Dras.

Uczniowie kl. VI b włączyli się w obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Wspólnie z wychowawcą klasy p. Anetą odwiedzili miejsca związane z miejscami upamiętniającymi historyczne wydarzenia. Zapalili znicze przy pomniku poświęconym żołnierzom 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty i Inspektoratu Chełm Armii Krajowej, na grobach żołnierzy i patrona SP nr 8 B. Z. Wirskiego (cmentarz przy ul. Lwowskiej). 
To kolejne potkanie uczniów z historią, pamięcią narodową i wartościami.

1 marca to Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Święto zostało ustanowione przez Sejm RP w 2011 roku, aby upamiętnić tych, którzy po II wojnie światowej z bronią w ręku przeciwstawili się narzuconej siłą władzy komunistycznej.

Powojenna konspiracja niepodległościowa była najliczniejszą formą zorganizowanego oporu polskiego społeczeństwa wobec reżimu komunistycznego. W zbrojnym podziemiu działało nawet 200 tys. osób zgrupowanych w oddziałach o różnej orientacji. Kolejnych 20 tys. walczyło w partyzantce. Kilkaset tysięcy osób zapewniało łączność, aprowizację, wywiad i schronienie. Przeciwko władzy występowali także uczniowie zrzeszeni w podziemnych organizacji młodzieżowych – łącznie ok. 20 tys. młodych ludzi. Oddziały zbrojne o antykomunistycznym charakterze walczyły z Urzędem Bezpieczeństwa, Korpusem Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Milicją Obywatelską. Podziemie niepodległościowe działało także na Kresach Wschodnich – ziemi grodzieńskiej, nowogródzkiej i wileńskiej.

Źródło informacji: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

IMG 20200225 133753

Uczniowie klasy 1a poznali wiele polskich przysłów i powiedzeń w oparciu o trzy gry interaktywne przygotowane przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras: https://www.classtools.net/z-a/202002_Jakie-to-przysowie-gra-w-skojarzenia-T52Cad, https://www.baamboozle.com/game/54335, https://learningapps.org/display?v=p1bsqeo6j20. Grali także w gry opracowane przez partnerów. Wspaniale przygotowali się do kolejnego spotkania na żywo z projektowymi kolegami i zagrali z przysłowiami w interaktywną planszówkę z czterema klasami: 1 c SP nr 3 z Koźmina Wlkp., 3 c SP nr 111 z Krakowa, 3 b SP nr 5 z Bolesławca i 3 b SP z Rostarzewa. Tym razem pierwszakom udało się wygrać wielką grę na ekranie. Było to wspaniałe, emocjonujące spotkanie.

Uczniowie klasy 1a wraz z wychowawczynią przez dłuższy czas świętują Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego i wykonują kolejne zadania w ramach projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Pierwszoklasiści poznali znaczenie wielu związków frazeologicznych i zilustrowali wybrane powiedzenia. W ten sposób przygotowali materiały do wspólnej e-książeczki https://www.storyjumper.com/book/index/77656855/5e298af2b5ff4, którą jeszcze współtworzą niektórzy projektowi partnerzy.

Uczniowie klasy 1a urządzili „wyścigi konne” - rozwiązywali quiz o przysłowiach z partnerami projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Grali z trzema partnerskimi klasami: 1c SP nr 3 z Koźmina Wlkp., 3b SP z Rostarzewa i 3a SP 1 z Bogatyni. Kolejnym zawodnikiem był komputer😊 Z wrażenia popełnili pomyłkę i uplasowali się na drugim miejscu, ale (jak stwierdzili uczniowie) nie liczy się wygrana, tylko dobra zabawa i nauka. Bardzo dziękujemy naszym partnerom za niesamowite doświadczenie, wielką grę na ekranie, wspaniałe i emocjonujące spotkanie. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie klasy Ic, IIa, IIb, IIc wzięli udział w multimedialnej lekcji w kinie, prowadzonej przez aktora z Centrum Edukacji Filmowej.
Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, jak wygląda dzień na planie filmowym, poznali podstawowe ćwiczenia aktorskie, zobaczyli, jak tworzy się scenografię, odkryli do czego służy klaps filmowy, zobaczyli, jak powstaje śnieg na planie filmowym, dowiedzieli się, kto krzyczy: “Kamera! Akcja!”, przekonali się, jak długo trwa praca nad filmem.
Po lekcji dzieci obejrzały film pt. „Paddington 2”, którego główny bohater miś, uczył dzieci, że człowiek, który jest dobry dla innych, zawsze da sobie radę. Bohater zjednuje sobie ludzi na każdym kroku, stosując zasady savoir-vivre. Bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia, zadowoleni wróciliśmy do szkoły. Wyjście zorganizowały p. Joanna Wicha, p. Iwona Molin, p. Iwona Buczek i p. Marianna Niemczuk.

1

Uczniowie klasy Ib, Ic, IIc mieli okazję gościć miłych, nietypowych gości. Były to dwa roboty Dash i Dot oraz panie z Biblioteki Pedagogicznej, które się nimi opiekują. Dzieci miały okazję poznać zasady działania tych przesympatycznych robotów. Programowały także samodzielnie poprzez aplikację ich działanie. Fascynujący świat robotów bardzo spodobał się uczniom i czekają teraz na następne spotkanie z Dashem i Dotem. Spotkanie przygotowały p. Wioletta Lewczuk, p. Marianna Niemczuk i p. Joanna Wicha.

20200221751

Uczniowie klasy Ic (wychowawca p. Joanna Wicha) uwielbiają nietypowe formy pracy. Ulubioną aktywnością dzieci jest kodowanie i programowanie. Z okazji święta kota kodowały postać tego przemiłego zwierzątka, a także ułożyły jego postać z kubeczków. Z okazji tłustego czwartku uczniowie programowali drogę dla ozobota w kształcie pączka. To była świetna nauka poprzez zabawę!

IMG 20200220 120558

Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem wychowawczyni p. Joanny Wichy aktywnie działają w Klubie Młodego Odkrywcy "Badacze z Ic". Dzieci co tydzień wykonują nowe eksperymenty i w ten sposób poznają świat przyrody oraz prawa fizyki. Ostatnio tworzyły kosmos w słoiku. Zabawa była niesamowita! Niedawno badały także wpływ detergentu na napięcie powierzchniowe i odpychanie małych cząsteczek. Nauka przez doświadczenia to ulubiona aktywność "Badaczy z Ic".

IMG 20200206 130840

Zuchy z Gromady Zuchowej "Białe Niedźwiadki" wzięły udział w najważniejszym święcie harcerskim, czyli w Dniu Myśli Braterskiej. Dzieci z tej okazji przygotowały okolicznościowe plakaty. Starsze zuchy uczestniczyły w biwaku w Wierzbicy, gdzie świętowały z drużynami harcerskimi i zuchowymi z Chełma i okolic. Szczególnie zaprzyjaźniły się z gromadą Wilkokotki. Wspomnienia ze wspólnego świętowania pozostaną na pewno długo w pamięci naszych zuszków.

IMG 20200221 191122

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny, który wpisuje się w inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów szkół podstawowych. Już od kilku lat, również i w tym roku, nasi pierwszoklasiści uczestniczyli w Akademii. Uczniowie poszerzali swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa wypełniając ciekawe karty pracy, układając puzzle, tworząc plakaty, rozwiązując zagadki, biorąc udział w zabawach ruchowych i dydaktycznych, malując, a także słuchając i śpiewając piosenki związane z bezpiecznym poruszaniem się po ulicach. 
Podsumowaniem uczestnictwa w programie Akademia Bezpiecznego Puchatka był udział w Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa rozwiązywanym on-line. Składał się on z 10 pytań z zakresu: bezpieczeństwa w domu, w szkole i w drodze do szkoły, bezpieczeństwa w Internecie oraz pierwszej pomocy. Przygotowany został w formie obrazkowej. Do testu przystąpiło 74 pierwszaków. Dzieci wykazały się dużą wiedzą w tej tematyce! W nagrodę otrzymały dyplomy i Certyfikat. 
Szkolnym koordynatorem programu była p. Wioletta Lewczuk przy wsparciu wychowawczyń klas pierwszych p. Elżbiety Dras i p. Joanny Wichy.

1

 

Uczniom klasy 1a pomógł w nauce kodowania mówiący robot edukacyjny DOC, którego przyniosła do szkoły uczennica. Podczas zajęć dodatkowych (prowadzonych przez wychowawczynię klasy w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę”) pierwszoklasiści programowali robota tak, aby wędrował dowolnie lub według poleceń na kartach. Przybliżył dzieciom aspekty robotyki w przyjemny i twórczy sposób. Łączył zabawę z praktyczną nauką, a nauka przez zabawę jest najskuteczniejsza.

Na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie klasy 1a uczyli się matematyki i programowania z interaktywnym robotem edukacyjnym Mind, którego przyniósł do szkoły uczeń. Od dzieci też można się uczyć. Zajęcia w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras. Rozpaliła iskrę, a teraz zbiera żniwo. Funkcjonalność poszczególnych przycisków dzieci chwytały w lot, nie sprawiało im to najmniejszych trudności. Wszyscy nauczyli się programować robota ręcznie. Zostali skutecznie zachęceni do rozwiązywania zadań i rozwijania umiejętności logicznego myślenia.

18 lutego uczniowie klasy 6 a wraz z nauczycielem matematyki, panią Alicją Puczyńska, udali się na zajęcia do sklepu INSPIRA. Lekcja dotyczyła obliczania pola powierzchni prostokątów i kwadratów w praktyce. Zadaniem uczniów było obliczenie, ile płytek zmieści się na danej powierzchni. Uczniowie w ten sposób utrwalali sposób obliczania pola powierzchni figur płaskich oraz układali różne wzory z płytek. Najtrudniejszym zadaniem dla uczniów jest zamiana jednostek, a jak się okazało - w praktyce nie mieli żadnych problemów ani z tą umiejętnością, jak i  obliczaniem pól czworokątów. Dziękujemy kierownictwu i pracownikom sklepu za pomoc w realizacji tematu oraz za słodki poczęstunek.

87209727 521769645122906 978433115267530752 n

Izabela Lenart – uczennica kl. VIII c została laureatką Konkursu Polonistycznego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Ósmoklasistka jest zwolniona z egzaminu z języka polskiego oraz otrzyma celującą ocenę z tego przedmiotu.
Iza przyniosła chlubę nie tylko naszej szkole, ale i miastu, ponieważ jako jedyna chełmianka zdobyła tak zaszczytny tytuł.
Uczennica pracowała pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego – p. Ewy Skórzewskiej-Popek.

Resized 20200221 102000 

Uczniowie klas I – III brali udział w sesji jesiennej Ogólnopolskiego Konkursu Przedmiotowego LEON i po raz kolejny odnieśli sukcesy z matematyki, sprawności zintegrowanych oraz z języka angielskiego.
MATEMATYKA
Maja Morawska (kl. I a - p. Elżbieta Dras)
Aleksander Weremczuk (kl. II a - p. Iwona Molin)
Gabriel Krawiec, Magda Pawelec, Szymon Woźniak, Jonatan Klajnert (kl. III a - p. Bożena Dziewulska)
ZINTEGROWANE SPRAWNOŚCI
Julia Pomian (kl. I a - p. Elżbieta Dras) 
Gabriela Łopuszyńska (kl. I c - p. Joanna Wicha) 
Aleksander Weremczuk, Tomasz Oleszczyński (kl. II a - p. Iwona Molin) 
Amelia Nowosad (kl. II c - p. Marianna Niemczuk)
JĘZYK ANGIELSKI
Oliwia Wójcicka (kl. I a - p. Anna Marciniak-Marek)
Aleksander Weremczuk (kl. II a - p. Barbara Kister)
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

1.

Zima nas nie rozpieszcza. Jednak na naszej karnawałowej zabawie nie było widać smutku z powodu braku śniegu i ślizgawek. Królewny, super bohaterowie, wojownicy gwiezdnych wojen, policjanci, kucharze, clowni, a tak naprawdę uczniowie klas I-III bawili się na balu zorganizowanym przez MSU. Humory dopisały, muzyka była super, słodkości w klasach dodawały potrzebnej energii, więc trudno było zakończyć wspólne tańce i zabawy. Nie martwimy się jednak, przed nami jeszcze wiele szkolnych imprez.

Panorama1

Uczniowie klasy 1a zrealizowali kolejne zadanie w projekcie eTwinning „Little seekers”. Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu przygotowali animacje:
https://youtu.be/V39ETLMHghI,
https://youtu.be/WFN2k8-mIKQ,
https://youtu.be/yd2nCgUEUCo,
https://youtu.be/WigAtfA7B8o.
Zachęcają wszystkich do współtworzenia twórczego oraz bezpiecznego środowiska online. Lepszy Internet zależy od nas.

DBI

11 lutego 2020 r. obchodziliśmy kolejną edycję Dnia Bezpiecznego Internetu. DBI 2020 odbywa się pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”. Dzieci zaczynają korzystać samodzielnie z Internetu już w wieku siedmiu lat, dlatego tak istotne jest to, aby najbliższe otoczenie wskazywało im, na jakie niebezpieczeństwa mogą tam natrafić, zanim będą umiały ocenić to same. Uczniowie klasy 1a podjęli różne działania uświadamiające konieczność przestrzegania zasad dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. Oglądali filmy edukacyjne, rozwiązywali ćwiczenia interaktywne, wykonali plakaty promujące bezpieczne zachowania w sieci oraz ułożyli krótkie hasła zachęcające do zachowywania zasad netykiety. Bądźmy z dziećmi w świecie cyfrowym – nie tylko od święta.

10 lutego br. uczniowie klasy 1a z wychowawczynią spotkali się kolejny raz na żywo i po lekcjach z partnerskimi szkołami realizującymi projekt eTwinning „Little seekers”. Połączyli się z partnerami z Tarnobrzega i z Aten. Pierwszoklasiści byli podekscytowani. Pomocny okazał się nauczyciel języka angielskiego ze szkoły w Tarnobrzegu. Dziękujemy partnerom za filmik ze spotkania. Z przyjemnością spotkamy się ponownie. Było to bardzo miłe spotkanie i jednocześnie kolejny dowód dla uczniów na to, że trzeba uczyć się języka angielskiego.

Za oknem aura prawie wiosenna. Mimo że mamy jeszcze luty, to śniegu, jak nie było, tak nie ma. Nasze Świetliczaki wspólnie z paniami Wiolettą Mazur i Małgorzatą Kosmalą w ramach działającego Klubu Młodego Odkrywcy postanowiły stworzyć śnieg. W końcu raz do roku bałwana ulepić trzeba. Eksperyment nam się udał, wystarczyło trochę mydła i mąki ziemniaczanej i efekt murowany – a raczej bałwan ze sztucznego śniegu zrobiony. Uczniowie byli nie lada zdziwieni, że można tak łatwo zrobić tak fajną masę przypominającą śnieg. Aż ciężko było wracać do domu, bo w świetlicy tyle śnieżnej zabawy, a i prawdziwa zima nam nie potrzebna…

 e 01

Uczniowie klasy 1a podjęli kolejne wyzwania w ramach realizacji projektu eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”. Od września są w pierwszej klasie i chcą ujrzeć piękno języka polskiego w pełnej krasie. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

21 lutego obchodzimy Dzień Języka Ojczystego. Uczniowie klasy 1a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras już świętują ten dzień biorąc udział w dużym projekcie eTwinning „Znajdźmy wspólny język… ojczysty”, który skierowany jest do uczniów różnych typów szkół. Pierwszoklasiści poznają litery, stąd ich działania to zabawy z językiem polskim, z literami. Projekt jest ciekawy i najmłodsi uczniowie z uśmiechem zaczęli go realizować, a nauka toczy się sama. Doskonalą technikę czytania, rozwijają uważność, umiejętność pisania i pracy w grupie, zespole. Do obchodów Dnia Języka Ojczystego zachęcamy wszystkich, którym piękno polszczyzny leży na sercu i w duszy gra. Zorganizujmy święto w szkole. „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają."(M. Rej)

Certyfikat eTwinning: https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_213561_pl.pdf
Mapa uczestników projektu: http://tiny.cc/57hriz

artystyczne litery

Uczniowie klasy Ic pod opieką p. Joanny Wichy działają w Klubie Młodego Odkrywcy. Podczas ostatniego spotkania dzieci poznawały właściwości zębów badając skorupkę jajka. Poddawały skorupkę działaniu różnych substancji takich, jak np. ocet czy napoje gazowane typu cola, smarowały pastą do zębów z fluorem i obserwowały, jak pasta chroni powierzchnię przed uszkodzeniem. Nauka poprzez doświadczenia to jest to, co "Badacze z Ic" lubią najbardziej!

IMG 20200109 115720

Klasa Ic powróciła do szkoły po okresie ferii zimowych zmotywowana do działania. Dużym zaskoczeniem dla dzieci był zakupiony dzięki pomocy rodziców fantastyczny zestaw do "Kodowania na dywanie". Kolorowa pomoc dydaktyczna z mnóstwem dodatków wywołała ogromne zainteresowanie wśród dzieci. Dzięki pracy na macie z wykorzystaniem kubeczków i krążków nauka będzie jeszcze łatwiejsza i przyjemniejsza. Uczniowie klasy Ic uwielbiają także programowanie z użyciem Ozobotów. Rysowanie drogi dla robocika nie sprawia im żadnej trudności, gdyż uczniowie doskonale orientują się w kodach, jakie trzeba użyć. Klasa Ic pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, bierze udział w ogólnopolskim programie "Uczymy dzieci programować".

img 20200128 111141

Gromada zuchowa "Białe Niedźwiadki" działająca przy Szkole Podstawowej nr 8 pod opieką drużynowych: p. Wioletty Mazur i p. Joanny Wichy, zakończyła okres próbny. Podczas zbiórek zuchy nabyły wiele nowych umiejętności i sprawności. Poprzez zabawę, działanie, gawędy i pląsy poznawały czym jest bycie prawdziwym zuchem. Również druhny drużynowe uczestniczyły w szkoleniach dla instruktorów ZHP. Przed nami jeszcze wiele ciekawych doświadczeń. Czuwaj!

save 20200204 182619 

Uczniowie klasy 1a w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” poznali ciekawy program, który posiada tryb nauki tańca i zachęca wszystkich do tańczenia oraz uczy programowania. To świetna zabawa, która ćwiczy pamięć, w której zadaniem jest zaprogramowanie tańca. Najpierw elfy pokazują jakie ruchy będą wykonywane, a następnie należy je zaprogramować tak, aby powtórzyć wcześniej pokazane ruchy. W klasie 1a wesoły karnawał trwa!

Jurek Owsiak, pomysłodawca i organizator corocznego Finału WOŚP, w roku 2020 został nominowany na laureata Pokojowej Nagrody Nobla. Nasi uczniowie - wolontariusze, poprzez swój udział w kwestowaniu na rzecz WOŚP również pośrednio przyczynili się do tej nominacji.
Jak co roku zaangażowanie naszych uczniów daje wymierne efekty. W roku ubiegłym zebraliśmy 2700 zł. Natomiast 12 stycznia 2020 r. ustanowiliśmy nowy rekord i zebraliśmy 4900 zł. W tym roku zbiórka pieniędzy odbyła się na diagnostykę i leczenie w dziecięcej medycynie zabiegowej.
Wolontariusze z naszej szkoły zbierali pieniądze do puszek zarówno na terenie szkoły oraz na terenie Chełma. Za ich wielkie zaangażowanie, serce i chęć niesienia pomocy potrzebującym bardzo dziękujemy i liczymy na nich w kolejnym roku!

wosp

Za nami kolejne spotkanie Klubu Młodego Odkrywcy. Tym razem w miniony piątek, 31 stycznia, kluby z całego miasta gościły w Szkole Podstawowej nr 7 w Chełmie. Wszyscy uczestnicy imprezy – dzieci i młodzież z chełmskich przedszkoli i szkół – wspólnie się bawili i wykonali różnorodne eksperymenty karnawałowe, a hasło przewodnie tego spotkania brzmiało „Nowy rok – nowe wyzwania”. Nasi uczniowie świetnie się zaprezentowali, wykonując oryginalne doświadczenia, które zaciekawiły innych uczestników pokazów. Wykonaliśmy następujące eksperymenty: „Skaczące robaczki”, „Dzwon nurkowy” oraz „Jak nadmuchać balon?”. Udział w spotkaniu był dla naszych uczniów kolejnym cennym doświadczeniem, wynieśliśmy z niego dużo pozytywnej energii, nowej wiedzy oraz inspiracji do dalszych badań. Opiekunami Klubu Młodego Odkrywcy w naszej szkole są p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur oraz p. Małgorzata Kosmala.

KMO sty 01

Na zajęciach w klasie 1a kolejny raz pojawiały się kolorowe kubeczki i znów wywołały uśmiech na dziecięcych buziach. Kubeczki służą nie tylko do układania różnych budowli, mogą też być liczbami. Na początku wychowawczyni klasy wyjaśniła zabawę na podstawie kilku kubków, którym przepisano konkretne wartości. Dzieci otrzymały karty pracy i przeliczały kropki na kubeczkach, ich liczba wskazywała kolor kubeczka. Następnie budowano wieże według wskazanych schematów. Na kolejnych kartach pracy uczniowie musieli najpierw dokonać obliczeń, ustalić, w którym przedziale mieści się wynik i odtworzyć układ kubków według podanego kodu. Pierwszakom bardzo podobała się taka zakodowana, kubeczkowa matematyka i z zapałem pracowali w grupach. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają.

1

Zabawy uczniów klasy 1a w kodowanie podczas karnawału to różne „tańce kodowańce”. Pierwszoklasiści zakodowali tańce robotów, później wyświetlili je na tablicy interaktywnej i wspólnie tańczyli. Zajęcia z programowania prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie klasy 1a stworzyli algorytm, zaprogramowali robota i wspólnie z nim zatańczyli fragment utworu Fryderyka Chopina. Doskonała muzyka, wyjątkowy kompozytor i wspaniała zabawa. Zajęcia pozalekcyjne z programowania prowadzi wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie kl. 1a pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras zakończyli realizację IV edycji ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Przez pół roku w każdym tygodniu wykonywali jedno z przygotowanych w programie zadań ucząc się podstaw programowania. Na zajęciach wykorzystywali roboty, matę do kodowania, multimedialną matę do kodowania i wiele innych narzędzi. Koordynatorzy programu przygotowali certyfikat dla nauczyciela i dyplomy dla uczniów. Są one potwierdzeniem uczestnictwa i jednocześnie podziękowaniem za udział w programie. Z Uczymy Dzieci Programować wykonaliśmy pond 10 zadań w wyzwaniu Code Week 2019 i od zespołu EduSense otrzymaliśmy nagrodę – drewniane puzzle AR. Wydarzenia zrealizowaliśmy wspólnie z wieloma uczestnikami programu i od organizatorów Code Week otrzymaliśmy specjalny certyfikat doskonałości w zakresie umiejętności kodowania. Od 1 lutego 2020 przystępujemy do V edycji programu!

dyplom UDP

Z przyjemnością informujemy, że uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras pomyślnie ukończyli wyzwanie Code Week 4 All podjęte w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Little Seekers”. Otrzymali Certyfikat Doskonałości Code Week, gratulacje i podziękowania za pomoc w rozwijaniu umiejętności korzystania z technologii cyfrowych w Europie. Tworzenie sojuszy między nauczycielami na arenie międzynarodowej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia kodowania większej liczbie uczniów, a my pomogliśmy zbliżyć się do tego celu.

4 All

1 września 1939 roku wojska niemieckie bez wypowiedzenia wojny przekroczyły o świcie granice Rzeczypospolitej, rozpoczynając tym II wojnę światową. W ślad za wybuchem wojny rozpoczęta okupacja niemiecka i sowiecka wpisała tragedie w losy niemalże każdej polskiej rodziny. Chociaż początek tego roku wcale nie zapowiadał zbliżającego się nieszczęścia... W tym roku mija 80 lat od roku 1939 - roku pokoju roku wojny.
Wyrazem pamięci o tamtych wydarzeniach był zaprezentowany uczniom klas VIII montaż słowno-muzyczny pod takim właśnie tytułem.
Uczniowie mogli prześledzić rozwój wypadków w tym szczególnym roku słuchając przede wszystkim relacji naocznych świadków – wspomnień utrwalonych na piśmie, w formie nagrań audio i nagrań filmowych. Mogli zobaczyć, jak decyzje natury politycznej wpływały na życie codzienne zwykłych ludzi.
Ósmoklasiści mieli okazję posłuchać oryginalnych komunikatów radiowych, zobaczyć zdjęcia dokumentujące rozgrywające się wydarzenia, ale i usłyszeć utwory muzyczne puszczane wówczas w radio – od wesołego Lambeth Walk po marszowe, patriotyczne, wojenne...
Przygotowany program, a w szczególności wspomnienia osób, które doświadczyły wojny jako dzieci, uświadomił uczniom jakie tragedie niesie ze sobą wojna.
Oby to dziejowe doświadczenie skłaniało każde pokolenie, również to dorastające, do zabiegania o pokój.

IMG 6372

We wrześniu i w październiku 2019 r. uczniowie naszej szkoły po raz kolejny zaangażowali się w ogólnopolską akcję BohaterON – włącz historię. Akcja ma na celu uhonorowanie żyjących uczestników Powstania Warszawskiego. Wyjątkowość przedsięwzięcia w tym roku, w związku z 75 rocznicą Powstania Warszawskiego, polegała na własnoręcznym przygotowaniu kart, laurek czy też napisaniu listów do wybranych bohaterów.
Nasi uczniowie przygotowali ponad 100 kart z podziękowaniami i wyrazami uznania za odwagę, wolną Polskę, patriotyczną postawę...
Niektóre z prac zobaczycie oglądając film.

Bohateron dyplom szkola podstawowa nr 8 im. boleslawa zygmunta wirskiego w chelmie

Z okazji zbliżającego się Dnia Babci i Dziadka uczniowie klasy 1a wykonywali zadania okolicznościowe z wykorzystaniem robotów. Pierwsze z nich to ,,Słoik z konfiturą i dobrymi życzeniami”. Najpierw dzieci opowiadały jakie ,,słodkie życzenia” wrzucają dla dziadków do tego słoika. Następnie omówiły w jaki sposób zakodować trasę, żeby robot przemieścił się po niej bez problemu. W miejsca przeznaczone na kody pierwszoklasiści wstawili sekwencję kolorów, w taki sposób, żeby Ozobot z miejsca startu wjechał na słoik, następnie objechał go bez wjeżdżania na zakrętkę. Ostatni kod uzupełniły w sposób, który wprowadził ruch robota w ,,pętlę zawsze”. Druga trasa dla robotów to ,,Filiżanka”. Zadanie polegało na takim uzupełnieniu kodów, żeby robot przejechał od startu na spodek filiżanki, następnie wjechał na jej ucho, a na jego końcu zatańczył. Zadania zostały wykonane i przetestowane. Programując Ozoboty uczniowie są w stanie od razu zaobserwować efekty swojej pracy, co stwarza im przyjazne warunki do przyswajania wiedzy na dodatkowych zajęciach z programowania, prowadzonych przez wychowawczynię klasy.

W dniach 11-13 grudnia 2019 roku w SP 8 realizowano rekomendowany program profilaktyczny "Archipelag Skarbów". Beneficjentami programu byli uczniowie klas ósmych, nauczyciele i rodzice. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach interaktywnych i zajęciach z profilaktyki uzależnień, podczas których obejrzeli filmy edukacyjne "Narkomania - mówię wam nie warto" oraz "Dziękuję nie biorę". Warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców prowadził profesjonalny trener.
Program dla młodzieży realizowany był w formie dwóch mityngów trwających po 3,5 godziny. 
Mityng 1 - poświęcony był zagadnieniom dotyczącym rozumienia siebie, własnych emocji i relacji z innymi osobami, a także tematyce zagrożeń wieku dorastania - sięganiu po alkohol, narkotyki, dopalacze.
Mityng 2 - dotykał problemów związanych z seksualnością człowieka i nastoletni uczestnicy programu zachęcani byli do wstrzemięźliwości seksualnej aż do pełnoletniości. 
Podczas realizacji programu poruszane były również tematy presji rówieśniczej i sposoby radzenia sobie z nią, zachowań agresywnych i zachowań o uprzedmiotawiającym charakterze, zwłaszcza w relacjach chłopcy - dziewczęta. 
Scenariusz programu dostarczył młodzieży rzeczową wiedzę i stworzył możliwość do aktywności, prezentowania swojej pomysłowości i twórczości literackiej.

79316877 995250194171504 1655180065442365440 n

Uczniowie klasy 8 a wraz z wychowawcą panią Alicją Puczyńską odwiedzili Senatora RP pana Józefa Zająca i złożyli świąteczne życzenia. Pan Senator znalazł również chwilę na krótką rozmowę z uczniami. Przekazał życzenia świąteczne całej społeczności szkolnej Ósemki.

4

15 grudnia bieżącego roku mieszkańcy Chełma spotkali się na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Na stoiskach prezentowane były różnorodne produkty i dania na świąteczny stół. W sprzedaży nie zabrakło również bożonarodzeniowych ozdób. Uczniowie kl. Ve z wychowawczynią p. Moniką Lenart podczas grudniowego kiermaszu częstowali chełmian pierniczkami oraz składali świąteczne życzenia. Ósemka utrwala tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Organizatorem przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.

IMG 20191215 100550

Nie to, co jest pod choinką, jest najważniejsze,
ale to co jest wokół niej… /przysłowie greckie/

20 grudnia br., w klasie 3a (wychowawca p. Bożena Dziewulska), wigilia była ciekawym doświadczeniem i przeżyciem dla dzieci, ale miała nieco inny charakter... Nie mogło zbraknąć oczywiście tradycyjnego kolędowania, dzielenia się opłatkiem i składania sobie życzeń. Jednak czas przy wigilijnym stole uczniowie spędzili bardzo pracowicie i kreatywnie, ponieważ dekorowali pierniczki lukrem i posypką wg własnego pomysłu. Gotowe ciasteczka dzieci elegancko zapakowały i zaniosły do domu. Były to bardzo ciekawie i miło wspólnie spędzone chwile, wprowadzające wszystkich w magiczny czas świąt. Wyrazy podziękowania dla Rodziców, za zaangażowanie i wsparcie.
Wesołych Świąt!

IMG 9644

Izabela Lenart uczennica klasy VIIIc zakwalifikowała się do etapu wojewódzkiego Konkursu Polonistycznego organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.
Ósmoklasistka pracowała pod kierunkiem nauczyciela języka polskiego p. Ewy Skórzewskiej-Popek.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

2

Grudzień to wyjątkowo pracowity czas dla zespołu „Ars nova” i opiekuna p. Anny Radziszewskiej-Smutniak. Dnia 10 grudnia br. nasze solistki wzięły udział w Rejonowym Konkursie Literacko-Recytatorskim zorganizowanym przez ZSGiH w Chełmie. W kategorii „Muzyka to lek bez recepty” Izabela Lenart (kl. VIII c) uzyskała tytuł Laureata, natomiast Julia Michalska (kl. VI d) otrzymała wyróżnienie.
Dnia 20 grudnia br. zaprosiliśmy do wspólnego występu uczniów naszej szkoły grających na instrumentach muzycznych i zaprezentowaliśmy podczas „Świątecznego koncertu” kolędy i pastorałki wykonane na skrzypcach, fletach, trąbce i gitarze oraz w opracowaniu dwugłosowym zespołu wokalnego. Zebraliśmy wiele pochlebnych opinii od nauczycieli i uczniów!
Dnia 21 grudnia br. reprezentowaliśmy Ósemkę w „Miejskiej Szopce Świątecznej” i kolędując dla mieszkańców Chełma wykonaliśmy utwory: „Przybieżeli do Betlejem”, „Cicha noc” oraz „Znak pokoju”.
Zdrowych i radosnych świąt życzy zespół „Ars nova” wraz z opiekunem!

IMG 6870

Uczniowie klasy Ic pod opieką wychowawcy, p. Joanny Wichy, biorą udział w ogólnopolskim programie "Uczymy dzieci programować". Pierwszoklasiści uczą się systematycznie kodować, a ostatnio zaczęli pracować z ozobotami. Dzieci zaprogramowały samodzielnie trasy przejazdu dla robota według podanych kodów. W wykonaniu tego zadania ważna była precyzja i dokładność. Dzieci były zafascynowane robotem i nie mogą się doczekać, kiedy będą z nim pracować kolejny raz.

IMG 20191219 091234

Uczniowie klas: Ib, Ic, IIa, IIb, IIc i IIIc uczestniczyli w wycieczce do dziecięcego Teatru im. H Ch. Andersena w Lublinie. Podczas warsztatów teatralnych z panem lalkarzem dzieci dowiedziały się o różnych typach lalek stosowanych w teatrach na całym świecie. Obejrzały przedstawienie pt. "Muminki", które zafascynowało uczniów grą aktorów i lalek, a także niezwykłymi efektami świetlnymi. Wrażenia z wycieczki pozostaną na pewno długo w pamięci uczestników wycieczki.

IMG 20191218 105648

Uczniowie klasy Ic od kilku dniu przygotowują się do Świąt Bożego Narodzenia. Odświętnie przystroili swoją salę lekcyjną oraz wykonują zadania związane ze świątecznym klimatem. W aplikacji Quiver dzieci wykonały rysunki przedstawiające przystrojone choinki oraz kule śnieżne z zimowy pejzażem. Prace były piękne. Uczniowie wraz z wychowawczynią p. Joanną Wichą życzą zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia.

IMG 20191219 083752

W klasie 1a kolejne dni pełne wrażeń, gdyż jednym z zadań w międzynarodowym projekcie eTwinning „Little seekers” było wysłanie własnoręcznie przygotowanych kartek świątecznych z życzeniami dla partnerów w języku angielskim. Wiele radości sprawiało uczniom podpisywanie się na tych kartkach oraz oczekiwanie i otrzymywanie ich. Pocztówki do nas napływają. Pierwsze kartki świąteczne z życzeniami otrzymaliśmy z Grecji i z Polski. Z Aten dotarła do nas również gwiazdka zaprojektowana i wydrukowana przez partnerów drukarką 3D. Nasze życzenia również docierają do adresatów. 19 grudnia spotkaliśmy się online z partnerami. Bardzo lubimy te spotkania, wspólne kolędowanie i zazdrościmy partnerom zestawów Lego WeDo z oprogramowaniem oraz długopisów i drukarek 3D. Zaprezentowali nam ozdoby choinkowe, które wykonali długopisami 3D. Posiadają też MaKey MaKey i grają kolędy na pomarańczach. Marzymy o tym. Przygotowaliśmy interaktywną kartkę z życzeniami w języku angielskim dla wszystkich, którzy nie mogli spotkać się z nami: https://youtu.be/XbARUOGoogM. Najlepsze życzenia na święta Bożego Narodzenia składamy również całej społeczności szkolnej: https://www.youtube.com/watch?v=nkDPocnK1Z0.

17 grudnia br. uczniowie klasy I b uczestniczyli w warsztatach w Chełmskiej Bibliotece Pedagogicznej. Poznali sterowaną gąsieniczkę składającą się z 9 łatwych do łączenia elementów, które mogły dowolnie układać, sprawiając, że gąsienica poruszała się na różne sposoby: do przodu, w lewo i w prawo, tańczyła lub zatrzymywała się. Dzieci "programowały" różne kombinacje, aby zmieniać kierunek poruszania się gąsieniczki, planowały i układały sekwencje - drogi, układały elementy w odpowiedniej kolejności, a gąsieniczka przechodziła dokładnie zaprogramowaną trasę. Dzięki temu mogły wysłać gąsieniczkę w dowolne miejsce. Następnie uczniowie odczytywali instrukcje, w których pod świątecznymi symbolami zakodowane były kolory kubeczków. Warsztaty zorganizowały p. Magdalena Machowicz, p. Joanna Sobańska (nauczyciele bibliotekarze Centrum Zastosowań TIK BP w Chełmie) oraz p. Wioletta Lewczuk (wychowawca kl. I b).

P1200401

16 grudnia bieżącego roku uczniowie klas trzecich uczestniczyli w literackim spotkaniu o tematyce świątecznej. Zaproszeni goście: p. Krystyna Sawa i p. Barbara Semeniuk – emerytowane polonistki naszej placówki wprowadziły trzecioklasistów w magiczny czas pełen radości i rodzinnego ciepła. Panie czytały świąteczne opowieści. Wszyscy z zaciekawieniem wysłuchali opowiadań o Mikołaju, choince, bałwanku.
Ósemka często organizuje różnorodne przedsięwzięcia zachęcające młodych ludzi do czytania, ponieważ jest to świetny sposób na wspomaganie ich w rozwoju, w kształtowaniu tożsamości, integracji psychicznej, czyli po prostu w budowaniu dojrzałej osobowości.
Organizatorem spotkania był zespół promocji szkoły.

13

Uczniowie klasy Ic (wychowawca pani Joanna Wicha) uwielbiają korzystać z aplikacji Quiver, która "ożywia" kolorowanki. Dzięki tej aplikacji można m.in. usłyszeć i zobaczyć w ruchu pokolorowane zwierzęta, pojazdy, osoby. "Ożywić" można tylko kolorowanki, które są bardzo starannie pokolorowane, dzięki czemu dzieci uczą się kolorować dokładnie i starannie, dobierając odpowiednio barwy. To kolejny przykład na to, że nauka to dobra zabawa.

IMG 20191119 083623

Z okazji Barbórki uczniowie klas pierwszych mieli okazję spotkać się z niezwykłym gościem, panem Sławomirem Padowskim, który opowiadał o pracy górnika. Dzieci dowiedziały się np. jaki strój nosi górnik pod ziemią, a jaki w dni świąteczne? Co oznacza kolor pióropusza przy górniczym czako? Co trzeba zrobić, żeby zostać górnikiem? Czy w kopalni pracują kobiety? ... W podziękowaniu za interesujące spotkanie dzieci obdarowały Pana Górnika własnoręcznie wykonanymi upominkami, a w zamian otrzymały słodycze.

IMG 20191205 100659

W przygotowania do świąt Bożego Narodzenia uczniowie klasy 1a wplatają elementy kodowania i łączą tradycję z nowoczesnością. Pojawiły się więc zakodowane trasy dla robotów w kształcie choinki, renifera oraz bombki. Zapachniało świętami i wszyscy są już w świątecznym nastroju. Tym sposobem pierwszoklasiści wykonali zadania w ramach ogólnopolskiego programu „Uczymy dzieci programować”. Dzieci uwielbiają ozoboty i kodowanie dla nich tras. Podzielili się swoimi spostrzeżeniami, zwrócili uwagę na zastosowane poprawnie kody oraz na te, które nie do końca były trafione. Efektywną naukę i zabawę dzieciaki lubią najbardziej.

12 grudnia br. klasa VI c uczestniczyła w warsztatach edukacyjnych pt. „Rozpoczynam przygodę z kodowaniem" oraz grze mobilnej „Kryptonim Biblio", zorganizowanych w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Nasi uczniowie z dużym zaangażowaniem programowali trasę ozobotów. Wykorzystali tablicę kodów i specjalne flamastry do kodowania, by wyznaczyć kolorowe drogi, według których edukacyjne roboty poruszały się po planszach.
Uczestnicząc w grze mobilnej, szóstoklasiści używali smartfonów, tabletów z zainstalowaną aplikacją Actionbaund. Ósemkowicze rozwiązywali zaszyfrowane i zakodowane zagadki oraz zadania logiczne, które wymagały skupienia oraz współpracy w grupie. Aby pomyślnie ukończyć grę należało wykazać się kreatywnością i nietuzinkowym podejściem do poszczególnych etapów rywalizacji.
Warsztaty zorganizowały p. Marta Kozieł, p. Joanna Sobańska, p. Magdalena Machowicz (nauczyciele bibliotekarze Centrum Zastosowań TIK BP w Chełmie) oraz p. Agnieszka Szczepanik (wychowawca kl. VI c).

DSC 0176

12 grudnia 2019 roku uczniowie klasy IV a uczestniczyli w lekcji muzealnej, która odbyła się w dziale archeologicznym Muzeum Ziemi Chełmskiej.
Podczas zajęć uczniowie obejrzeli wystawę „Ukraina przed wiekami”, na której przedstawione są zabytki z terenu współczesnej Ukrainy, dzieła ręki ludzkiej z okresu obejmującego sześć tysiącleci. Zainteresowanie wzbudziły oręż kamienny, ozdoby i broń z epoki brązu, antyczna ceramika oraz artystyczne ilustracje z dziewiętnastowiecznych publikacji archeologicznych. Przedstawione eksponaty zaznajomiły uczniów z różnorodnością i bogactwem kulturowym Ukrainy – wielkiego sąsiada Polski.
Ponadto uczniowie wzięli udział w warsztatach, podczas których ozdabiali naczynia ceramiczne używając pędzelków i farb, jakie były używane przed wiekami. Dostarczyło im to dużo radości, a pokryte wzorami i rysunkami naczynia zabrali ze sobą do domu.
Opiekę nad uczniami sprawowały: pani Małgorzata Kosmala oraz pani Barbara Kister.

2327

12 grudnia uczniowie klasy IIa, IIb i IIc wspólnie z wychowawcami – Iwoną Molin, Iwoną Buczek i Marianną Niemczuk oraz panią Wiolettą Mazur wybrali się na wycieczkę do Roboparku do Lublina. Zorganizowana tam została międzynarodowa interaktywna wystawa robotów z całego świata. Uczniowie zobaczyli na niej nie tylko najnowsze światowe technologie, ale również sprawdzili, jak może wyglądać przyszłość. Na wystawie spotkaliśmy unikalne roboty, które wcześniej zostały zaprezentowane w Las Vegas, Berlinie i Pekinie. W Roboparku odwiedziliśmy osiem stref wirtualnej rzeczywistości, gdzie mogliśmy przejechać się na karuzeli, zbadać dno oceanu, a nawet podnieść przedmiot za pomocą siły umysłu. Ponadto obejrzeliśmy teatr robotów, zobaczyliśmy jak robot-barista parzy kawę, a także uczestniczyliśmy w wyjątkowej zabawie – Hologram show. Mogliśmy zarządzać bezzałogowymi samolotami, sterować robotami ruchem ręki, głowy, nawet uśmiechem. Całość była niesamowitym przeżyciem.

robopark 02

W Medycznym Studium Zawodowym w Chełmie 13 grudnia br. odbył się etap rejonowy XVIII Ogólnopolskiej Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia Polskiego Czerwonego Krzyża.
Uczestnicy konkursu muszą wykazać się wiedzą dotyczącą zdrowego odżywiania, przeciwdziałania uzależnieniom, ekologii oraz znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy.
Organizatorem etapu rejonowego Olimpiady był Oddział Rejonowy PCK w Chełmie. Współorganizatorem Olimpiady była Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Chełmie - Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia. Etap rejonowy był poprzedzony etapem szkolnym.
Naszą szkołę pod opieką pani Anny Chochół reprezentował Bartłomiej Dymański, uczeń klasy VII b. Bartek zdobył III lokatę w etapie rejonowym.
Serdecznie gratulujemy sukcesu!

IMG 20191213 113156

9 – 10 grudnia 2019 r.

Na całym świecie Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w okolicach 10 grudnia, czyli Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. W naszej placówce został zorganizowany w dniach od 9 do 10 grudnia. W tym roku z grupy bohaterek i bohaterów tegorocznego Maratonu, obrońców i obrończyń praw człowieka wybraliśmy tych, którzy walczą o ochronę środowiska naturalnego.

Dlaczego? Bo są odważni!

Kanada

Młodzi ludzie z Grassy Narrows w północno-zachodnim Ontario w Kanadzie walczą o zdrową przyszłość dlasiebie i swojej społeczności. 50 lat temu ścieralnia drewna położona w górze rzeki wypuściła około 10 ton rtęci do systemu rzecznego. Żyjąca tam rdzenna ludność Anishinaabe trudni się rybołówstwem na potrzeby własnego utrzymania i rzemiosłem. Stężenie rtęci w rybach z okolicznych rzek ma tragiczny wpływ na zdrowie kolejnych pokoleń. Przez prawie pieć dekad władze federalne i lokalne nie ujawniały najważniejszych informacji dotyczących wpływu tej sytuacji na stan zdrowia społeczności z Grassy Narrows, odmawiały oczyszczenia rzek, nie organizowały specjalistycznej opieki zdrowotnej, a nawet negowały fakt, że istniało niebezpieczeństwo zatrucia rtęcią.

Filipiny

Marinel Sumook Ubaldo miała 16 lat kiedy zrozumiała, że musi znaleźć sposób na to, by uchronić siebie i swoją społeczność przed katastrofalnymi skutkami zmiany klimatu. 13 listopada 2013 r. przeżyła tajfun Yolanda – jeden z najbardziej śmiertelnych tajfunów w historii. Cyklon zniszczył jej rodzinną wioskę w Samar. W samych Filipinach zginęło ponad 6 000 ludzi, a miliony straciły swoje domy.Sześć lat później Marinel uzyskała dyplom w zakresie pracy społecznej. Ta miłośniczka natury i znana młoda aktywistka poświęca swój wolny czas na walkę o prawa swojej społeczności.

Nigeria

Nasu Abdulaziz jest zapalonym fanem piłki nożnej. Uwielbia też jeździć na rowerze – to normalne rozrywki młodych ludzi w Nigerii. Tyle że sytuacja Nasu jest daleka od normalności. Obecnie walczy o swoje prawo do mieszkania. Kiedy miał 23 lata i powinien cieszyć się codziennym życiem, uzbrojeni mężczyźni wjechali bez ostrzeżenia buldożerami do osady zamieszkiwanej przez jego społeczność Otodo Gbame w nigeryjskiej aglomeracji Lagos. Działając na polecenie władz, mężczyźni napadli na domy tej stuletniej społeczności, demolując i paląc budynki, strzelając do rodzin i niszcząc ich dobytek. Ostatecznie 30 tysięcy ludzi straciło dom nad głową, zmuszeni są mieszkać w łódkach, pod mostami czy u przyjaciół i rodziny. Nasu też stracił dom, ale wciąż ma nadzieję. Obecnie dołączył do Nigeryjskich Osad - federacji nieformalnych osiedli, czyli masowego ruchu ludzi takich jak on, którzy nie spoczną, dopóki nie zostanie im zagwarantowane prawo do mieszkania.

Maraton powstał w Polsce w 2001 roku i urósł do rangi największego na świecie wydarzenia w obronie praw człowieka - w 2018 roku podjęto ponad 5,9 mln akcji na całym świecie. W 2018 r. w 854 miejscach w całej Polsce napisaliśmy 308 974 listy!
Wśród nich jesteśmy MY – społeczność szkolna Ósemki. Napisaliśmy 276 listów! Iskra odwagi jest w każdym z nas. Zabieramy głos w słusznej sprawie!

Organizatorem tego międzynarodowego przedsięwzięcia była p. Aneta Kowalewska oraz p. Arkadiusz Borowiec.

IMG 20191209 120720

Mieliśmy już CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania, który trwa 14 dni. Teraz czas na Godzinę Kodowania (The Hour of Code), która trwa 10 080 minut i odbywa się każdego roku podczas Tygodnia Edukacji Informatycznej. To jedna z największych inicjatyw edukacyjnych na świecie angażująca uczniów ze 180 krajów i w tym roku przypada na 9-15 grudnia. Nasza szkoła znalazła się na światowej mapie wydarzeń. Kodowanie nie jest już obce uczniom klasy 1a, są wprowadzeni w świat programowania i myślenia algorytmicznego. Pierwszoklasiści wykonali zadania w ramach współpracy eTwinning. Ukończyli kurs online traktujący o kodowaniu oraz układali sudoku na tablicy interaktywnej, na kartach pracy i na wirtualnej macie do kodowania. Po wykonaniu zarejestrowanych zadań wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras wygenerowała pamiątkowy certyfikat. Kolejne zadania w międzynarodowym projekcie eTwinning „Little seekers” wykonane z ogromną przyjemnością.

cerrtfikat godzina kodowania

W dniu 5 grudnia przedstawiciele klasy 7 c wraz z p. Arkadiuszem Borowcem uczestniczyli w debacie szkolnej zorganizowanej w Zespole Szkół Ekonomicznych i Mundurowych w Chełmie dotyczącej profilaktyki przemocy. Zajęcia były przeprowadzone w ramach projektu „Wygrać siebie”, a prowadził je pan płk Krzysztof Pacyna, funkcjonariusz Służby Więziennej w stanie spoczynku. Uczniowie SP nr 8 wraz ze starszymi kolegami z ZSEiM obejrzeli film „Więzienie – stracony czas”, dyskutowali o konsekwencjach związanych z ryzykownymi zachowaniami oraz mieli okazję dowiedzieć się, jak wygląda dzień z życia więźnia, a także jakie zasady obowiązują więźniów w zakładach karnych.

Grudniowe zajęcia Akademii Młodego Naukowca wprowadziły uczniów klas pierwszych i trzecich naszej szkoły w świat roślin i zapachów, również tych świątecznych. Warsztaty biologiczne - Kto powie, co pokrzywie chodzi po głowie? - dostarczyły uczniom wiadomości na temat leczniczych właściwości roślin. Młodzi naukowcy świetnie poradzili sobie z rozpoznawaniem roślin zielnych, a na zakończenie warsztatów samodzielnie skomponowali swój wymarzony zapach z olejków roślinnych. Biologia poznawana wszystkimi zmysłami dostarcza uczniom wiele radości, rozbudza zainteresowania naukowe oraz ciekawość świata. Zajęcia przeprowadzili pracownicy Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie. Szkolnym koordynatorem warsztatów jest p. Jolanta Rozwód.

P1200334

W grudniu odbyło się w naszej szkole kolejne spotkanie z przedszkolakami w ramach cyklu „Ósemka na Szóstkę”. Tym razem nauczyciele wychowania fizycznego przygotowali dla gości bajkowy tor przeszkód. Dzieci wykonywały zadania w towarzystwie postaci z bajek i dlatego nawet najtrudniejsze wyzwania stawały się łatwe. Rodzice również mogli wykazać się swoimi umiejętnościami i z wielkim zaangażowaniem towarzyszyli swoim pociechom. Dziękujemy za wspólną zabawę i już zapraszamy na kolejne spotkanie!

IMG 6513