Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie z klasy 3a wspólnie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras uczestniczyli w projekcie eTwinning „Poprzez Niepodległą". W trakcie realizacji projektu nawiązywali znajomości oraz współpracę z partnerskimi szkołami. Dzięki udziałowi w projekcie brali udział w interesujących zajęciach edukacyjnych, a zdobytą wiedzę i doświadczenia wykorzystają w przyszłości. Efektem ogólnopolskiej współpracy wielu szkół są opracowane przez nauczycieli materiały udostępnione na platformie Twin Space projektu eTwinning. Bardzo dziękujemy naszym partnerom za wspaniałą współpracę. To był wspaniały czas!

Uczniowie kl. 3a podczas zajęć tabletowych przekonali się, że gra inspirowana książką może być jednym z przyjemniejszych sposobów na zachęcenie do lektury. Przygody detektywa Pozytywki znają wszystkie polskie dzieci. Bohater książek Grzegorza Kaspedke stał się inspiracją do stworzenia aplikacji mobilnej „Detektyw Pozytywka Ulica Tajemnic”. Aplikacja roztacza przed dziećmi fascynujący świat zagadek, tajemnic i śledztw rodem z najlepszego kryminału. Gra polega na odnajdywaniu wskazanych przedmiotów i rozwija pamięć przestrzenną, spostrzegawczość, umiejętność koncentracji uwagi oraz umiejętności analityczne. Daje użytkownikom możliwość zbierania dowodów, analizowania ich w laboratorium oraz przesłuchiwania podejrzanych. Mocną stroną gry jest nie tylko jej walor edukacyjny, wymiar estetyczny i nawiązanie do popularnego wśród dzieci bohatera, ale też opcja „Family Friendly”, dzięki której w odpowiednim momencie rozgrywka zatrzymuje się i za pomocą wyświetlanego na ekranie komunikatu zachęca użytkownika do przerwania zabawy i podjęcia innych aktywności takich jak spacer czy plenerowe gry z rówieśnikami. Dzięki temu, dziecko uczy się zarządzać swoim czasem, odnajdując balans pomiędzy zabawą w rzeczywistości wirtualnej a tą z rówieśnikami i rodziną. Detektyw Pozytywka w interaktywnej odsłonie bardzo podobał się podopiecznym p. Elżbiety Dras. Można też sprawdzić jak G. Kasdpeke ocenia grę https://www.youtube.com/watch?v=pvrn28HkqSE, bo kto, jak kto, ale autor książek o przygodach Detektywa Pozytywki powinien być najsurowszym recenzentem aplikacji.

1

W szkole przystąpiliśmy do realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Być jak Ignacy”. Program stworzyła Fundacja PGNiG, natomiast honorowym patronatem objął Minister Edukacji Narodowej. Celem programu jest promowanie zdobywania wiedzy poprzez doświadczanie oraz popularyzacja polskich naukowców i wynalazców.
Podczas pierwszych zajęć koła "Pogromcy nauki" poznali ważniejsze wynalazki na przestrzeni dziejów oraz opracowali katalog cech, którymi odznacza się wynalazca. Zajęcia zorganizowała p. Marlena Wojciechowska-Przysucha.

slajd1

Uczniowie klasy 3a zakończyli pracę w II edycji ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”. Wspólnie uczyli się jak wykorzystywać roboty i inne nowoczesne narzędzia w edukacji. Zadania, które wykonywali realizując program, wzbogaciły zajęcia, usystematyzowały wiedzę, zmusiły do myślenia i przyniosły wiele radości, zwłaszcza gdy po raz pierwszy pojawił się w klasie Ozobot – malutki robot. Bogatsi o nowe doświadczenia oraz wnioski wyciągnięte z II edycji programu wyruszamy w dalszą wspólną podróż do świata programowania i przystępujemy do następnej edycji. Program realizowany jest pod kierunkiem p. Elżbiety Dras.

dyplom udp udp edycja ii

Na dodatkowych zajęciach z programowania prowadzonych przez p. Wiolettę Mazur uczniowie klasy 1a testowali nową grę, którą otrzymaliśmy w nagrodę jako laureaci konkursu organizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. „Cody Roby” to gra planszowa ucząca programowania bez użycia komputera. Nauka przebiega poprzez zabawę. Uczniowie prowadzili rozgrywki polegające na sterowaniu robotem, który porusza się po planszy. Robili to wydając mu odpowiednie polecenia. Na tym właśnie polega przecież programowanie – wydajemy odpowiednie instrukcje komputerowi w języku, który jest dla niego zrozumiały. W naszej grze poleceniami były strzałki nakazujące poruszanie się do przodu, skręcanie w lewo i skręcanie w prawo. Gra jest świetnym treningiem logicznego myślenia i wstępem do dalszej nauki programowania z wykorzystaniem komputera i dostępnych aplikacji. Uczniom gra się bardzo podobała.
Zajęcia urozmaiciliśmy również działaniami związanymi z obchodzonymi Dniami Babci i Dziadka. Tworzyliśmy portrety naszych kochanych dziadków z okazji ich święta. Stały się one trasą dla naszego robota. Ozobot chętnie poznał wszystkie babcie i dziadków i co nieco się o nich dowiedział. Bez nich smutny byłby świat 😊

cr 07

Uczniowie klasy 5e, na lekcjach języka polskiego prowadzonych przez p. Marzenę Boćwińską, biorą udział w "Klasowym Turnieju Czytelniczym". Podczas prezentacji młodzi czytelnicy przedstawiają przeczytane książki oraz zachęcają koleżanki i kolegów do ich lektury. Wszystkie pozycje pochodzą spoza kanonu lektur obowiązkowych. Pokazy, których częścią są rekwizyty, plakaty, inscenizacje, odbywają się raz w miesiącu.

turniej1

Przy utrwalaniu cech figur oraz obliczaniu obwodów prostokątów, kwadratów i trójkątów uczniowie kl. 3a wykorzystali interaktywny geoplan. Na czystej planszy dzieci same kreowały zadania. Nauka matematyki była dobrą zabawą, którą zorganizowała p. Elżbieta Dras.

1

Portrety naszych dziadków to kolejne zrealizowane zadanie w programie „Uczymy dzieci programować”. Uczniowie kl. 3a kodowali informacje przy pomocy sekwencji barw. Samodzielnie zakodowali trasę dla Ozobota poprzez wstawienie kodów w ramkach w taki sposób, żeby po połączeniu wszystkich portretów w jeden długi portretowy łańcuch robot przejechał od pierwszego portretu do ostatniego: https://youtu.be/C82peS_Of5Y. Zajęcia cechowało mnóstwo radości i emocji, zwłaszcza przy testowaniu przejazdu robota. Wszystkim babciom i dziadkom dziękujemy za miłość i życzymy wszystkiego najlepszego z okazji Waszego Święta!

gif

W związku ze zbliżającym się świętem wszystkich Babć i Dziadków uczniowie klasy III b postanowili zastanowić się, jak będzie wyglądało ich życie za 50 lat. Zadanie nie było łatwe, a pierwsza jego część nosiła intrygująca nazwę "Wyturlaj dziadka". Chłopcy korzystając z aplikacji "Kostki3D" losowali charakterystyczne cechy wyglądu i tworzyli swój autoportret, który później opisali. Karty pracy wzbogacone zostały opowieściami na temat tego co "przyszli" dziadkowie będą robili na starość. Pomysłów było niezliczenie wiele - "... będę skakał ze spadochronem", "będę hodował kury", "będę siedział na sofie i grał w gry", "będę bawić się z wnukami". Życzymy powodzenia w spełnianiu tych marzeń. O tym, czy wszystkie plany udało się spełniłnić, dowiemy się już za 50 lat ...

Prace uczniów klasy VIIb (nauczyciel p. Magdalena Zosiuk) to kolejne zadanie w ramach międzynarodowego projektu eTwinning Hands-on Activities for All. Tematem plakatów były ulubione filmy. Autorzy rysunków opisali fabułę, postacie i aktorów odtwarzających role filmowych bohaterów. Poprzez nawiązanie do zainteresowań uczniowie uczą się chętniej i skuteczniej.

poster 1

Christmas AR to kolejna aplikacja dotycząca rzeczywistości rozszerzonej, którą poznali uczniowie kl. 3a podczas zajęć tabletowych. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zaskoczyła swoich podopiecznych „technologiczną choinką", którą ozdabiały duże i małe znaczniki ukryte w tajemniczych kwadracikach zupełnie niezapowiadających niespodzianek, jakie czekały na uczniów. Prawdziwa zabawa zaczęła się dopiero w momencie uruchomienia aplikacji na urządzeniach mobilnych. Znaczniki po zeskanowaniu zaczęły żyć swoim magicznym życiem! Prawdziwe czary! Pojawił się np. Mikołaj, renifer, bałwan, bombki i dzwoneczki. Aktywne zajęcia z technologią AR zakończyły się pamiątkowymi fotkami.

1

21 grudnia 2018 r. podczas wigilii klasowej mieliśmy przyjemność gościć kolegę, który od póltora roku uczy się w USA. Maks był uczniem naszej szkoły i uczęszczał do obecnej już klasy VIa. Z uwagą i zaciekawieniem słuchaliśmy opowieści na temat życia codziennego w Stanach Zjednoczonych, tradycji i spędzania czasu wolnego. Maks opowiedział również o swojej szkole, nauczanych przedmiotach i zajęciach dodatkowych. Zaciekawł nas jego plan zajęć,a także forma zadawanej pracy domowej. Byliśmy pod wrażeniem, że każdy uczeń dostał w szkole swój komputer, na którym pracuje w szkole i w domu. Na Google Maps pokazał nam również jak wygląda miasto, w którym mieszka, szkołę, a nawet swój dom. Takie spotkanie to nie tylko miła niespodzianka i przyjemność, ale nietypowa lekcja o kulturze kraju anglojęzycznego. Dziękujemy za odwiedziny!

IMG 20181221 124837

Uczniowie kl. 3a z wychowawczynią oraz innymi nauczycielami i uczniami ze 100 miejscowości w Polsce są członkami projektu eTwinning „Poprzez Niepodległą”, którego jednym ze wspólnych zadań było utworzenie prezentacji dotyczącej bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów Internetu. Powstała prezentacja została zapisana w postaci pliku firmowego: https://www.youtube.com/watch?v=_LoYJSnlL6E
Ponadto w listopadzie trzecioklasiści stworzyli quiz związany ze Świętem Niepodległości: https://learningapps.org/5793321
Zadanie grudniowe polegało na opracowaniu wirtualnego przewodnika „Poprzez Niepodległą” w postaci wycieczki po mapie naszego kraju. W projekcie biorą udział szkoły ze wszystkich 16 województw i reprezentant każdego województwa przygotował film z podróży po szkolnych obchodach rocznicy Odzyskania Niepodległości w miejscowościach projektowych (po jednym zdjęciu). Przewodnik „Poprzez Niepodległą” w naszym województwie przygotowała wychowawczyni klasy 3a p. Elżbieta Dras: https://www.pictramap.com/app/view?p=b53df5.

Uczniowie Ósemki po raz kolejny biorą udział w międzynarodowym projekcie eTwinning. Tym razem jest to Hands On activities for All. Założeniem projektu jest pokazanie, że dzieci uczą się w szczególności przez doświadczanie i działalność manualną. Poprzez zaangażowanie i odnoszenie zdobytej wiedzy do życia codziennego uczniowie uczą się szybciej, a nauka jest nie tylko obowiązkiem, lecz również zabawą. Projekt jest też wspaniałą okazją dla nauczycieli, którzy mogą dzielić się doświadczeniem zawodowym i różnymi metodami pracy. Oprócz naszej szkoły biorą w nim udział placówki z Turcji, Hiszpanii, Portugalii, Jordanii, Włoch, Rumunii, Albanii i Macedonii. Klasa 2a podczas lekcji języka angielskiego uczyła się wyrażeń dotyczących utrzymania higieny i zdrowia, następnie wykonała znaki z hasłami jak dbać o czystość na co dzień. Realizatorem projektu jest nauczyciel języka angielskiego p. Magdalena Zosiuk.

1

Piątek 21 grudnia 2018 roku był dniem wigilijnych spotkań klasowych. Również gimnazjaliści z kl. 3 C wspólnie z wychowawcą, p. Marzeną Boćwińską zasiedli przy świątecznie nakrytym stole. Była to doskonała okazja do radosnych wspomnień, refleksji o przyjaźni, planach na przyszłość oraz kolędowania. Każdy z obecnych otrzymał gwiazdkowy prezent przygotowany przez koleżanki i kolegów. Przyjęcie odbyło się w restauracji „Chłopskie jadło” i było połączone z gawędą o polskich tradycjach Świąt Bożego Narodzenia oraz lekcją dobrych manier. Tę uroczysta i wyśmienitą ucztę zorganizowała p. Małgorzata Pawelec z klasowej rady rodziców.

wigilia4

Już po raz drugi gimnazjaliści z klasy 3 C uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Pierwsza, z 20 grudnia, była podsumowaniem projektu edukacyjnego Śladami bohaterów „Kamieni na szaniec” realizowanego na lekcjach języka polskiego. Jego autorzy opracowali trasę marszruty, biogramy Zośki, Rudego i Alka, zgłębili tajniki małego sabotażu oraz metody represji niemieckiego okupanta. Wszystkie informacje zostały zamieszczone na padlecie: https://padlet.com/moj_pad/kamienie_na_szaniec.

Motywem przewodnim drugiego wyjazdu był powstańczy dzień powszedni – zwiedzanie wystawy stałej oraz lekcja w Muzeum Powstania Warszawskiego, podczas której uczniowie poznali życie codzienne żołnierzy i ludności cywilnej w walczącej Warszawie. Dowiedzieli się, jakie były warunki bytowe i potrzeby życiowe warszawiaków, analizowali sytuację rodzin i rolę kobiet w Powstaniu Warszawskim. Zdobywanie wiedzy ułatwiło zastosowanie różnorodnych formuł prowadzenia lekcji, takich jak rozmowa nauczająca, praca nad tekstami źródłowymi oraz kreatywne zadania, np. tworzenie powstańczych pamiętników. Uczniowie obejrzeli film „Miasto ruin” oraz uczestniczyli w drukowaniu ulotek oraz odezwy dowódców powstania.

Po pracowitych i niezwykle ciekawych oraz pouczających zajęciach gimnazjaliści podziwiali stolicę. Prawdziwą atrakcją był przejazd metrem oraz wspaniałe, wielobarwne iluminacje świąteczne.

Wycieczki zorganizowała p. Marzena Boćwińska we współpracy z p. Marleną Wojciechowską-Przysucha i p. Radosławem Leonowiczem.

muzeum3

3 grudnia 2018 roku w Muzeum Ziemi Chełmskiej odbyło się spotkanie grupy „Szkoła Dialogu” z gośćmi z Izraela: p. Shlomit Beck, jej córką Adi oraz p. Dawidem Haddad, jego matką i ojcem - potomkami chełmskich rodzin Rozenknopf i Gutenberg, którzy gorąco dziękowali nam za przywracanie pamięci o żydowskich sąsiadach, tak licznie jeszcze 80 lat temu będących częścią społeczności Chełma. Natomiast uczniowie klasy 3 c zadawali wiele nurtujących ich pytań: o historię rodzin, ich przedwojenne życie i tradycje, ale również o współczesny Izrael. Rozmowa przebiegała w bardzo miłej atmosferze. Uczniowie odebrali lekcję tolerancji i szacunku do drugiego człowieka, a także doskonalili swoje kompetencje językowe, ponieważ relacje oraz wymiana zdań odbywały się w języku angielskim. W spotkaniu uczestniczyli: p. Dorota Bida, p. Mariusz Matera, p. Mariusz Klimczak i p. Marzena Boćwińska – wychowawczyni klasy i opiekun projektu.

spotkanie1

Uczniowie kl. 3a w pierwszym dniu nauki w nowym roku wykonali szereg ćwiczeń interaktywnych dotyczących miesięcy. Dowiedzieli się skąd wzięły się nazwy miesięcy, poznali powiedzenia i przysłowia z nimi związane, obejrzeli bajkę pt. "Dwanaście miesięcy”, porządkowali miesiące w kolejności, zapisywali je za pomocą znaków rzymskich i rozwiązywali zagadki o dwunastu braciach. Zajęcia zakończyły się podsumowującym quizem. Lekcja bez książek i zeszytów to sposób na powitanie nowego roku.

1

W śwątecznym czasie przedstawiciele społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie wraz z opiekunem p. Alicją Puczyńską odwiedzili biuro profesora doktora habilitowanego Pana Józefa Zająca, senatora RP, prorektora PWSZ w Chełmie. Złożyli życzenia świąteczne i noworoczne na ręce asystent senatora p. Edyty Bronisz.

1

16 grudnia bieżącego roku mieszkańcy Chełma spotkali się na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Na stoiskach prezentowane były różnorodne produkty i dania na świąteczny stół. W sprzedaży nie zabrakło również bożonarodzeniowych ozdób.
Uczniowie kl. VII b z opiekunami: p. Ewą Skórzewską-Popek i p. Anetą Kowalewską podczas grudniowego kiermaszu częstowali chełmian pierniczkami oraz składali świąteczne życzenia.
Ósemka utrwala tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia.

WP 20181216 11 33 24 Pro LI

Uczniowie klasy IV c w grudniu uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez panią Małgorzatę Denekę-Angel, kierownika oddziału chełmskiego Zarządu Lubelskich Parków Krajobrazowych.
Czwartoklasiści uporządkowali swoją wiedzę na temat form ochrony przyrody oraz zlokalizowali obszary objęte ochroną w powiecie chełmskim, m.in.: Chełmski Park Krajobrazowy; rezerwaty „Bachus”, „Serniawy”, Chełmskie Torfowiska Węglanowe”; najważniejsze pomniki przyrody.
Poznali gatunki roślin i zwierząt chronionych w regionie, jak również ich naturalne środowisko. Prezentacja zdjęć z nazwani wybranych okazów flory i fauny sprzyjała zapamiętaniu przez uczniów licznych osobliwości otaczającej ich przyrody. Zajęcia zachęciły uczniów do bliższego poznania środowiska przyrodniczego regionu chełmskiego.
Spotkanie było elementem realizowanej w klasie innowacji pedagogicznej o tematyce regionalno-turystycznej Kraina, która się w sercu zaczyna ... Zajęcia zorganizowała autorka i realizatorka innowacji p. Marzena Stadnik.

2

Samorząd Uczniowski był organizatorem konkursu recytatorskiego pt. ”Ukochana Niepodległość” z okazji obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Celem konkursu było pielęgnowanie postaw patriotycznych, upowszechnianie kultury języka wśród uczniów, popularyzowanie piękna i wartości narodowej kultury, rozbudzanie zainteresowania poezją patriotyczną oraz rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień uczniów. Konkurs prowadzili: Aleksandra Zienkiewicz i Jakub Ostrowski z klasy VIIc.
W konkursie wzięło udział 12 uczniów z klas V i VI. Każdy uczestnik zaprezentował jeden utwór o tematyce patriotycznej autorstwa znanych polskich poetów.
Komisja konkursowa w składzie: p. Agata Wojtasiuk, p. Monika Szlagowska i p. Marlena Wojciechowska-Przysucha przyznała następujące miejsca:
I miejsce - Julia Michalska (klasa Vd), II miejsce - Martyna Kociubińska (klasa VIb), III miejsce - Olga Wójcicka (klasy Vd).
Wyróżnienia otrzymali: Aleksandra Łopuszyńska (klasa Vb) i Kacper Nadworski (klasa Vc).
Gratulujemy!

IMG 2501a

W dniu 14 grudnia 2018 r. Samorząd Uczniowski zorganizował Turniej Szachowy z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości. Do rozgrywek zgłosiło się 12 miłośników szachów z naszej szkoły. Nad prawidłowym przebiegiem turnieju czuwał p. Przemysław Rogalski oraz p. Monika Lenart. Rozegrano 5 rund.
Zwycięzcą turnieju został Maciej Raćkowicz (klasa Vd), II miejsce zajęła Lea Sekrecka (klasa VIa) oraz III miejsce zdobył Kacper Suszczyk (klasa Vd).
Wszystkim uczestnikom turnieju życzymy sukcesów w kolejnych rozgrywkach. Dziękujemy za grę fair-play i atmosferę świetnej zabawy! Zachęcamy do zgłębiania tajników gry w szachy. Szachy to wspaniała gra, która sprzyja wszechstronnemu rozwojowi, uczy logicznego myślenia, przewidywania, sportowego współzawodnictwa, refleksu i cierpliwości.

aIMG 2454

Uczniowie Ósemki pamiętają o patronie swojej szkoły i w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia odwiedzili grób Bolesława Zygmunta Wirskiego na cmentarzu przy ul. Lwowskiej. W imieniu wszystkich uczniów przedstawicielki klasy V b - Paulina, Patrycja, Julia i Wiktoria zapaliły na grobie znicze, a położony stroik świąteczny wykonał wolontariusz Szkolnego Koła Caritas - Hubert. Chwilą zadumy i modlitwy uczennice wraz z wychowawcą p. Anetą uczciły pamięć znamienitego chełmianina.
Nasz Patron Bolesław Zygmunt Wirski (ur. 1900 - zm. 1972) był nauczycielem wychowania fizycznego, pedagogiem, działaczem sportowym.

WP 20181214 08 35 55 Pro LI

Uczniowie kl. 2a (wych. p. Bożena Dziewulska) w ramach projektu „Matematyka z klasą” projektowali strój dla sportowca. Z zaciekawieniem obejrzeli film o tym, jak umiejętności matematyczne pomagają w pracy projektanta ubioru. Następnie zastanawiali się, z jakich figur geometrycznych składają się poszczególne części garderoby. Sami podzielili się pracą w grupie. Wyłonił się lider zespołu, który koordynował twórczą pracę swojej drużyny. Najpierw dzieci musiały ustalić, kim jest sportowiec, dla którego ubranie chcą przygotować, czyli jaką dyscyplinę sportu reprezentuje. Następnie zastanawiały się, jakich i ilu figur będą potrzebować do przygotowania projektu. Wszystko notowały i wyliczały na specjalnej karcie pracy. Były bardzo zadowolone ze swoich prac i z dumą prezentowały je na form klasy.

2

Z przyjemnością informujemy, że Natalia Szeptuch, uczennica klasy VIII c, otrzymała stypendium w ramach programu Lubelskie wspiera uzdolnionych 2018-2019. Natalia znalazła się wśród 511 uczniów szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, gimnazjów oraz klas gimnazjalnych, którym Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał tę formę wsparcia. Otrzymane stypendium uczennica może przeznaczyć na cele edukacyjne związane ze swoimi potrzebami naukowymi, m.in. udział w kursach i zajęciach pozaszkolnych, obozach naukowych, wymianach językowych, zakup literatury fachowej, książek, podręczników.
W dniu 11 grudnia br. Natalia wraz ze swoim opiekunem dydaktycznym, p. Małgorzatą Kosmalą, uczestniczyły w uroczystej gali wręczania stypendiów, która odbyła się w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Utalentowanym uczniom z Lubelszczyzny stypendia wręczali Marszałek Województwa Jarosław Stawiarski oraz Wicemarszałek Dariusz Stefaniuk.
„Cieszę się, że mamy w województwie tak dużą grupę uzdolnionej młodzieży. Dzięki tym młodym ludziom patrzę w przyszłość z dużym optymizmem.” - podkreślił podczas uroczystości Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Natalii oraz Jej rodzicom serdecznie gratulujemy.

1

Uczniowie klas VIa i VIc jeszcze nie tak dawno wysłali listy do swoich rówieśników z Grecji, a już mogą się cieszyć odpowiedzią na nie i własnoręcznie wykonanymi kartkami świątecznymi. Wszystko to w ramach międzynarodowego projektu eTwinning, którego celem jest zapoznanie się uczniami z innego kraju europejskiego. Święta to okazja do złożenia sobie życzeń oraz opisania zwyczajów i tradycji obchodzonych w ojczystym kraju. Okazało się, że tradycje bożonarodzeniowe w Grecji są bardzo podobne do tych w Polsce, uczniowie dowiedzieli się o zainteresowaniach i rodzinie nowopoznanych przyjaciół. Szóstoklasiści sprawdzili ponadto swoje umiejętności językowe i przekonali się, że potrafią komunikować się w języku angielskim. Wszystkie listy przeczytali z wielkim zainteresowaniem i radością. To tylko początek nowych znajomości, gdyż teraz zamierzają kontynuować korespondencyjną przygodę. Koordynatorem projektu jest p. Magdalena Zosiuk.

W listopadzie br. dziewczęta z klasy III A gimnazjum trenowały pod okiem instruktora w klubie Joy Fitness w Chełmie. Trening opierał się na ćwiczeniach wielostawowych, z uwzględnieniem mięśni odpowiadających za prawidłową postawę ciała. Uczestniczki miały możliwość zapoznania się z nowymi metodami treningowymi, które gwarantują intensywność pracy podczas zajęć. Zajęcia zorganizował p. Kamil Kaszak.

IMG 20181117 104148

W naszej szkole 10 grudnia 2018 r. odbyła się uroczystość posadzenia 3 dębów - Ósemkowych Dębów Niepodległości. To ostatnie szkolne przedsięwzięcie obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Na uroczystości obecna była Pani Dyrektor Beata Kawalec, Przewodnicząca Rady Rodziców Pani Marzena Pawełczak, Pan Wicedyrektor Piotr Turewicz oraz szkolny Rzecznik Praw Ucznia Pan Radosław Leonowicz. Społeczność szkolną reprezentowali uczniowie kl. IV b z wychowawcą p. Kają Kiermacz, kl. V b z wychowawcą p. Anetą Kowalewską i nauczycielem bibliotekarzem p. Elżbietą Kaczyńską, kl. VI c z wychowawcą p. Marleną Wojciechowską-Przysucha. Nasi wychowankowie przygotowali chorągiewki w narodowych barwach.
Zebranych powitała Pani Dyrektor. Przypomniała o historii Polski i drodze do odzyskania niepodległości. Następnie Rzecznik Praw Ucznia, pan R. Leonowicz powiedział: „Tak jak nasi przodkowie wybijali się na niepodległość i wykuwali granice, tak naszym obowiązkiem jest cierpliwe budowanie i konsekwentne dbanie o wielowiekową tradycję. Bo każde działanie, każda najdrobniejsza aktywność, nawet jeśli swym zasięgiem obejmuje jedną szkołę, drużynę czy osiedle, to element budowania wielkiej Polski.”
Uczennica kl. V b Julia, przedstawicielka Ósemkowego Klubu Czytelnika odczytała list uczniów, który znalazł się w specjalnej kapsule i został zakopany pod jednym z dębów.
„W tym roku w naszej szkole zorganizowano wiele imprez z okazji 100. lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Były konkursy, prelekcje, zawody sportowe. Wspólnie śpiewaliśmy pieśni patriotyczne oraz hymn Polski. Szkolne hole ozdabiały piękne biało-czerwone dekoracje. A to wszystko przygotowaliśmy też po to, by pamiętać o tak ważnym święcie. Ostatnim przedsięwzięciem jest posadzenie przed szkołą 3 dębów. A nasz list został zakopany pod jednym z nich” - między innymi takie słowa znalazły się w pamiątkowej kapsule.
Następnie w asyście uczniów Pani Dyrektor posadziła pierwszy dąb, drugi dąb - Przewodnicząca Rady Rodziców, trzeci dąb - Rzecznik Praw Ucznia. Na koniec z pomocą Pana Wicedyrektora przedstawiciele kl. V b zakopali kapsułę.
Wicedyrektor Pan P. Turewicz wystosował do uczniów apel, by tak jak posadzone dęby były symbolami wytrwałości, chwały i honoru. „Patriotyzm w dzisiejszych czasach - czasach pokoju nie jest łatwy do wyrażenia. Nie musimy walczyć z bronią w ręku. Nie oczekuje się od nas wielkich wyzwań. Często gubimy się w świecie wartości. Chciałbym, aby dzisiejszy dzień był formą wyrażenia naszego przywiązania do ziemi ojczystej, do wolności, tradycji. Mamy to szczęście, że przyszło nam żyć w wolnym kraju, prezentować barwy narodowe, śpiewać hymn Polski i chodzić do szkoły, w której nikt nie zakazuje mówić po polsku.”
Uczniowie obiecali dbać o posadzone drzewa. Taka uroczystość na pewno pozostanie w pamięci całej społeczności szkolnej.

WP 20181210 10 59 50 Pro LI

Uczniowie kl. 3a zbudowali makietę wioski Świętego Mikołaja, ułożyli trasy z puzzli zawierające odpowiednie kody, a Ozobot stał się elementem narracji. Robot został ucharakteryzowany i odgrywał rolę Mikołaja, który odwiedzał każdy dom, a sanie, renifery i prezenty czekały w gotowości przed domami. Uczniowie p. Elżbiety Dras układali także świąteczne dyktanda graficzne na podstawie współrzędnych. Tworzyli obrazki na kartach pracy i  w generatorze kodów. Na koniec rozwiązali quiz o Św. Mikołaju. Zabawa i nauka była super!

10 grudnia bieżącego roku uczniowie klas czwartych uczestniczyli w literackim spotkaniu ze słuchaczami Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy PWSZ w Chełmie. Zaproszeni goście: p. Krystyna Sawa i p. Elżbieta Kulik wprowadziły naszych czwartoklasistów w magiczny czas pełen radości i rodzinnego ciepła. Panie czytały świąteczne opowieści. Wszyscy z zaciekawieniem wysłuchali opowiadań o Mikołaju, choince, bałwanku. Ósemka często organizuje różnorodne przedsięwzięcia zachęcające młodych ludzi do czytania, ponieważ jest to świetny sposób na wspomaganie ich w rozwoju, w kształtowaniu tożsamości, integracji psychicznej, czyli po prostu w budowaniu dojrzałej osobowości. Organizatorem spotkania był zespół promocji szkoły.

IMG 2398

Szkolna redakcja "Teens Talk" to uczniowie klasy VII b, którzy pod opieką p. Magdaleny Zosiuk na zajęciach dodatkowych redagują gazetkę w języku angielskim. Tym razem wydali numer świąteczny, w którym piszą między innymi o tradycjach bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii, legendzie św. Mikołaja i postanowieniach noworocznych. Podczas lektury można także się pośmiać ze świątecznych dowcipów. Gazetka zamieszczana jest na ogólnopolskiej platformie Junior Media. Zapraszamy do lektury!

teens talk 2

6 grudnia br. uczniowie klasy VI a wraz z wychowawczynią p. Magdaleną Zosiuk odwiedzili Muzeum Ziemi Chełmskiej przy ul. Świętego Mikołaja, aby poznać historię biskupa Mikołaja z Miry. W barokowej kaplicy mieli okazję podziwiać wizerunek św. Mikołaja w sztuce sakralnej. Podczas warsztatów dzieci wykonywały Mikołajki techniką origami.

IMG 20181206 090607 HHT

Uczniowie klasy VIa wraz z wychowawczynią p. Magdaleną Zosiuk w Muzeum Ziemi Chełmskiej obejrzeli wystawę z okazji jubileuszu 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości pt.: "Do Niepodległej. Chełm w latach 1913-1918". W ekspozycjach muzealnych znalazły się stare fotografie Chełma, artykuły codziennego użytku, a także ekwipunek wojskowy. Dużym zaintersowaniem cieszyło się świadectwo szkolne z roku 1917, gdzie można było zauważyć, że uczniowie uczyli się pięciu języków, a oprócz osiągnięć dydaktycznych i zachowania oceniana była także pilność uczniów.

IMG 20181206 094827

6 grudnia br. uczniowie klasy 5a wraz z wychowawczynią p. Ewą Karpiuk-Koleniec wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez p. Natalię Jędruszak w Muzeum Ziemi Chełmskiej. Zajęcia przybliżyły dzieciom historię Świętego Mikołaja oraz zwyczaje związane z obchodzeniem mikołajek w różnych częściach świata. Każdy uczestnik warsztatów miał także możliwość własnoręcznego wykonania świątecznych ozdób - nietypowych Mikołajów.

20181206 130227 

4 grudnia, w dniu imienin Św. Barbary gościliśmy pana Sławomira Padowskiego, Managera w firmie CEMEX Polska Sp.z o o. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji o trudnej i bardzo potrzebnej pracy górnika. Zadawaliśmy mnóstwo pytań, dlatego teraz już wiemy jak wydobywa się węgiel i kredę oraz do czego się je wykorzystuje. Dowiedzieliśmy się również, że podobnie jak na Śląsku w kopalni można spotkać „Skarbnika” strzegącego skarbów ziemi i chroniącego górników przed niebezpieczeństwem. Bardzo dziękujemy za miłe spotkanie i słodki upominek.

20181204 085841

5 grudnia uczniowie klasy 2a (wych.p. Bożena Dziewulska) oglądali w MDK drugi już film w technologii VR. Tym razem był to „Ocean”. Dzięki wyobrażeniu wirtualnego świata, który maksymalnie stwarzał pozory rzeczywistości, uczniowie oglądali rekiny, błazenki, delfiny, humbaki ośmiornice … i cały podwodny świat. Zachwytom nie było końca …
Następnie dzieci wzięły udział w zajęciach muzycznych „Wszystko gra”, w czasie których ćwiczyły głos, w formie zabawowej uczyły się prawidłowego oddechu oraz samodzielnie wykonały instrument muzyczny - piszczałkę. Na zakończenie wspólnie wykonały pierwszy utwór na piszczałkach. Zajęcia prowadziły p. Anna Bobrus-Chołota i p. Agata Sobczyk, gdy niespodziewanie grzeczne dzieci odwiedził Mikołaj ze słodkim poczęstunkiem. Drogę powrotną do szkoły umilał wszystkim oczywiście dźwięk piszczałek.

1

Umiejętność pracy w grupie to jedna z najważniejszych kompetencji kluczowych, którą powinien posiadać uczeń. Takie umiejętności nabywają uczniowie kl. IIb w szkole pod okiem pani Jolanty Rozwód oraz w domu pod okiem rodziców realizując np. projekt fasolka lub tak jak ostatnio projekt Antarktyda. Uczniowie pracując w grupach szukali odpowiedzi na pytania: Ile wody jest na Antarktydzie? Czy na Antarktydzie żyją niedźwiedzie polarne? Kim był Henryk Arctowski? Co to jest polarna pustynia? Dlaczego pingwiny nie latają? i wiele innych. W grupach wykonali plakaty na temat Antarktydy i podzielili się zdobytą wiedzą z kolegami na lekcjach oraz z innymi klasami, organizując wystawę plakatów. To dopiero początek zdobywania umiejętności pracy w grupie, ale efekty już są bardzo obiecujące.

 20181130 081429

Podczas zajęć tabletowych uczniowie kl. 3a skanowali znaczniki za pomocą aplikacji Christmas AR i ukazywała się im stajenka jak żywa. Mogli do niej zajrzeć i obejrzeć wszystkie zakątki. Pięknie ożywiona stajenka dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii cyfrowej - rozszerzonej rzeczywistości zadziwiła uczniów p. Elżbiety Dras. Tę przepiękną aplikację z ruchomymi obrazami i muzyką można wykorzystać np. na lekcji religii i podczas wigilijnych spotkań.

1

Za nami kolejne zajęcia z kodowania. Uczniowie klasy 1a wzięli udział w wyzwaniu „Godzina Kodowania”. Grupa miała bardzo pracowite spotkanie. Każdy miał wyznaczone zadanie. Było tworzenie tras dla robota Ozobot Evo. Trasy były w różnej formie – pojawiła się trasa w kształcie wieży do samodzielnego uzupełnienia kodów, była trasa z puzzli jako wioska dla Ozo-Mikołaja. Tworzyliśmy również trasy na wirtualnej macie. Na zakończenie uczniowie otrzymali dyktando graficzne z symetrią, pod którym ukrył się zakodowany prezent. Tematyka spotkania była mikołajkowa, związana z nadchodzącym świętem, na które czekają nasze kochane dzieci.

1a wyzwanie 01

W grudniu odbyło się w naszej szkole kolejne spotkanie z przedszkolakami z cyklu „Ósemka na szóstkę”. Tym razem nasi mili goście, w mikołajkowych już nastrojach, kodowali na dywanie i przy tablicy interaktywnej, bawili się z Ozobotem i puzzlami oraz własnoręcznie wykonali śliczne świąteczne choineczki. Nie zabrakło również zabawy przy muzyce. Wspólna praca i zabawa tak wciągnęła naszych milusińskich, że czas minął błyskawicznie w miłej i przyjaznej atmosferze. Już teraz zapraszamy na kolejne spotkanie, tym razem będzie to bal karnawałowy. Do zobaczenia w styczniu.

10

Prawdziwy programista wszędzie szuka inspiracji do swoich projektów - również w kalendarzu. Dlatego też uczniowie kl. V b spośród wielu takich dni wybrali ten wyjątkowy - 11 listopada - Dzień Niepodległości. Podczas zajęć w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie (28 listopada 2018 r.) zrealizowali jedno z działań zaplanowanych w ramach szkolnych obchodów „Roku dla Niepodległej”.
W czasie spotkania, które odbyło się pod hasłem “Kodujemy dla Niepodległej”, uczniowie wykazali się doskonałą wiedzą na temat polskich symboli narodowych, rozwiązali test wiedzy o tematyce niepodległościowej, do którego niezbędne okazały się informacje ukryte pod kodami QR. Wszyscy przygotowali kolorystyczne projekty flag, postaci i obiektów, które później “ożyły” w aplikacji AR Quiver. To jedna z ciekawszych aplikacji stworzonych z myślą o najmłodszych, dzięki której można zamienić rysunki w trójwymiarowe postaci. Wystarczy tylko wydrukować kolorowanki, zamalować je i skierować w ich stronę obiektyw telefonu. Dzięki specjalnym oznaczeniom na każdej ze stron, kolorowanki zamienią się w żywe postaci, z którymi można wejść w interakcję.
W goglach VR i dzięki aplikacji PicQuick uczniowie podziwiali planety i inne obiekty kosmiczne, na “efekt łał” nie trzeba było czekać. PicQuick to polska, pierwsza na świecie kolorowanka w wirtualnej rzeczywistości. Aplikacja ta pozwala dziecku na pokolorowanie obrazka, a za pomocą okularów VR (wirtualna rzeczywistość) - obejrzenie przygotowanej grafiki w formie trójwymiarowej animacji. Na zakończenie „mega-kreatywnych” warsztatów w programie Lighbot (http://lightbot.com//) dzieci sterowały robotem. Jak zawsze wizyta okazała się zbyt krótka. Do zobaczenia na kolejnym spotkaniu w bibliotece.
Zajęcia zorganizowano w ramach innowacji realizowanej w kl. V b „Poczytajmy w Ósemce” przez p. Anetę Kowalewską i p. Elżbietę Kaczyńską.

WP 20181128 14 05 42 Pro LI

Rozsławiali Polskę, gdy nie było jej na mapie ... - to nazwa miejskiego konkursu historycznego, który po raz drugi został zorganizowany w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie. Jego celem było przybliżenie uczniom sylwetek żyjących w czasie zaborów Polaków, którzy dzięki swojej wytrwałej pracy oraz niezwykłym talentom wpisali się w światowe dziedzictwo kultury i nauki. Ich dokonania były widocznym dowodem tego, że Polska nie zginęła ...
Konkurs objęty honorowym patronatem Prezydenta Miasta Chełm odbył się 28 listopada br. Wzięli w nim udział uczniowie klas siódmych z chełmskich szkół podstawowych. Uczestnicy konkursu wykazali się dużą wiedzą na temat życia i działalności zarówno powszechnie znanych postaci, takich jak Maria Skłodowska-Curie, Fryderyk Chopin czy Ignacy Paderewski, jak i tych, o których często zapominamy, jak chociażby Benedykt Dybowski i Henryk Arctowski.
Szeroką wiedzą wykazała się drużyna ze Szkoły Podstawowej nr 3. Gospodarze zajęli drugie miejsce. Przygotowania do konkursu oraz udział w nim z pewnością uświadomiły młodym ludziom, że o wolną Polskę walczono nie tylko z bronią w ręku ...

1

Uczniowie kl. 3a z wychowawcą p. Elżbieta Dras zrealizowali zadanie w programie „Uczymy dzieci programować”. Pracując w grupach kodowali trasy dla małego robota Ozobota z wykorzystaniem puzzli i na misiowych planszach. „Misiowe kodowanie” dostarczyło trzecioklasistom wiele radości.

misie 1 

W dniu,28 listopada 2018 r. uczniowie klasy V b, członkowie Klubu Młodego Odkrywcy Pogromcy nauki, wzięli udział w Andrzejkach z KMO, które odbyły się w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie.
Podczas imprezy dzieci i młodzież z chełmskich przedszkoli i szkół wspólnie bawili się, uczestniczyli we wróżbach andrzejkowych, ale przede wszystkim przedstawiali oraz wykonywali eksperymenty i doświadczenia.
Nasi uczniowie przygotowali dwa eksperymenty o intrygujących nazwach: Nurek Kartezjusza oraz Magiczna woda. Cieszyły się one dużą popularnością wśród uczestników.
Udział w Andrzejkach z KMO okazał się być zarówno źródłem wiedzy i inspiracji badawczych, jak również dobrą zabawą. Opiekunem Klubu Młodego Odkrywcy jest p. Małgorzata Kosmala.

20181128 114645

30 listopada 2018 r. uczniowie klasy III a pod opieką p. Elżbiety Dras i p. Elżbiety Kaczyńskiej  wybrali się na wycieczkę do Radia BON TON w Chełmie. Zaproszenie do radia otrzymał Michał Jankowski od p. Wandy Jaroszczuk, Redaktor Naczelnej Radia Bon Ton, który brał udział w Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania – edycja 2018: Literatura patriotyczna organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Michał zdobył tytuł Wicemistrza Pięknego Czytania.
W radiu zostaliśmy przyjęci bardzo serdecznie. Dzieci miały okazję poznać pracę dziennikarza radiowego „od kuchni”, kulisy tworzenia audycji oraz ludzi, którzy z pasją opowiadali o swojej pracy radiowej. Redaktor Pani Eliza Kudelska-Nowosad przedstawiła nam realia pracy w radiu, między innymi jedną z najważniejszych cech każdego z dziennikarzy radiowych, czyli punktualność - spóźnienie radiowca może spowodować „dziurę” w programie. Wizytę rozpoczęliśmy od pomieszczenia - newsroom, tam przygotowywane są wiadomości, a następnie prezentowane na antenie radia oraz odbierane telefony od słuchaczy. Kolejne pomieszczenie to studio antenowe odgrodzone szybą i wypełnione gąbkami tłumiącymi dźwięki. W nim znajdują się mikrofony i konsola realizatora z mnóstwem suwaków i przycisków. W studiu antenowym mięliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda praca dziennikarza podczas realizacji programu na żywo. Należy wspomnieć, że dzieci stanęły na wysokości zadania i zachowywały się bardzo cicho.
W studiu nagrań mogły spróbować swoich sił za mikrofonem. Pod opieką p. Elizy każdy uczeń nagrał życzenia bożonarodzeniowe dla swoich bliskich, które zostaną wyemitowane na antenie radiowej. Radio to nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim ludzie. Mieliśmy do czynienia z profesjonalistami, którzy wiedzą, czym się zajmują i wkładają serce w to, co robią. Tacy ludzie tworzą klimat stacji. Dzieci były zachwycone wizytą u radiowców. 
Wszyscy bawili się znakomicie, a wrażenia z wycieczki na długo pozostaną w pamięci uczniów.

1

Uczniowie klas VIa i VIc w ramach międzynarodowego projektu eTwinning "Let's start our friendship with a Christmas card!" samodzielnie wykonali kartki świąteczne i napisali listy w języku angielskim do swoich rówieśników w Grecji. Wszystko po to, aby zawrzeć nowe znajomości i poznać kulturę oraz zwyczaje obcego kraju. W swoich listach pisali o sobie, swojej rodzinie, zainteresowaniach, a także o polskich tradycjach bożonarodzeniowych. Teraz z niecierpliwością czekaja na kartki i listy z Grecji. Zdjęcia poniżej przedstawiają uczniów biorących udział w projekcie oraz ich prace. Koordynatorem projektu jest p. Magdalena Zosiuk.

IMG 20181201 082845

W listopadzie uczniowie klas I-III uczestniczyli w międzyklasowych turniejach sportowych. Dzieci rywalizowały w konkurencjach zwinnościowych, sprawnościowych i szybkościowych, z wykorzystaniem różnych przyborów sportowych. Zawody okazały się wspaniałą zabawą i sprawiły dużo radości uczestnikom, którzy wykazali się sprawnością fizyczną i zaangażowaniem. Kolejna edycja turnieju już w styczniu!
Gry i zabawy zorganizowali nauczyciele wychowania fizycznego: p. Anna Chochół, p. Emilia Wełna, p. Piotr Sadura.

20181127 093736

W klasie 3a pojawił się Ozobot EVO i puzzle do niego, a wychowankowie p. Elżbiety Dras podjęli radosną, swobodną twórczość własną. Poznając funkcje robota i puzzle trzecioklasiści rozpoczęli pierwsze działania w programie „Uczymy dzieci programować”. Puzzle plus Ozobot naprawdę wciągają. Każda przerwa jest spędzana z Ozobotem. Zabawa i nauka fantastyczna, a radość ogromna! Bardzo dziękujemy rodzicom za zakup robota i puzzli!
Robot nas „śledzi”: https://youtu.be/e9z0bn2gNuw
Puzzle - dowolność wyboru realizacji: https://youtu.be/r3hoaSezlmM

ozo 2

W listopadzie odbyły się w naszej szkole kolejne warsztaty w ramach Akademii Młodego Naukowca, w których uczestniczą uczniowie klas I-III. Tym razem młodzi naukowcy próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie - Ile cukru jest w cytrynie? Do rozwiązania problemu podeszli bardzo profesjonalnie. Przeprowadzili samodzielnie kilka doświadczeń i okazało się, że cukier jest nie tylko w cytrynie, ale także w wielu innych produktach, których często używamy, a wcale nie są słodkie. Wyniki przeprowadzonych doświadczeń umieścili na specjalnych kartach obserwacji. Zdobyte wiadomości wykorzystają do tego, aby zdrowo i racjonalnie się odżywiać.

20181126 130710

Uczniowie kl. 3a inspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras starają się w szczególny sposób obchodzić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Aby uczcić jedyny taki jubileusz w życiu nagrali dwa patriotyczne teledyski: https://youtu.be/2pab9jjZO5w, https://youtu.be/zbgSx1zBjVk.

Uczniowie klasy 2a (wych. B. Dziewulska) już po raz drugi biorą udział w ogólnopolskim programie Scenariusze Lekcji w ramach Fundacji Uniwersytet Dzieci, pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W tym roku realizują projekt Matematyka z klasą.
Zajęcia mają na celu rozwijanie potencjału twórczego i intelektualnego dzieci, aby mogły one w pełni korzystać ze swoich talentów, zrozumieć świat i skutecznie w nim działać. Mają też pokazać, że królowa nauk towarzyszy nam w życiu codziennym, w kuchni, na podwórku, w sporcie – że matematyka jest wszędzie, wystarczy dobrze się rozejrzeć. Uczą również, jak korzystać z wiedzy matematycznej w codziennym życiu. 
Uczniowie dotarli już do 3-go etapu i otrzymali indeksy, do notowania postępów w projekcie.
Tym razem zajęli się obliczaniem kalorii w diecie sportowca.
Z zaciekawieniem oglądali film i prezentację. Z uwagą prześledzili zapisy na przyniesionych etykietach z ulubionych produktów… W oparciu o piramidę żywieniową wykonali w grupach talerzyki zdrowia-komponując zdrowe posiłki dla Janka na cały dzień. Uczyli się liczyć kalorie. Wiedzą już, dlaczego paczka np. delicji, nie jest dobrym wyborem na śniadanie… chociaż ilość kalorii się zgadza. Kolejne wyzwania czekają…

6 

W klasach trzecich w ramach innowacji "Maluch potrafi ratować" p. Piotr Sadura zorganizował zajęcia z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie zostali zapoznani z zasadami i sposobami udzielania pomocy w sytuacjach kryzysowych. Dzieci po krótkim instruktażu samodzielnie ćwiczyły umiejętności z wykorzystaniem fantoma. Zajęcia mają na celu kształtowanie u uczniów zachowań charakteryzujących się gotowością do niesienia pomocy w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

img 20181122 093342 

„Andrzejkowe wróżby znam. Z wosku dziś powróżę wam.
Spójrz tu konik, a tu kwiatek. A to duży piękny statek.
Wróżby bardzo są magiczne. Spełnia się marzenia liczne.
W listopadzie ciepło bywa. Magia czarów dziś ożywa…”

Sobotnie przedpołudnie mury naszej szkoły wypełniła muzyka, zabawa, magia i czary. Najważniejsi jednak tego dnia byli nasi goście, przedszkolaki i ich rodzice. Wspólne tańce, zabawy i wróżby sprawiły naszym milusińskim wiele radości. Dzieci z radością pomagały Wróżkom i Kotu rozwiązywać zadania i czarować… Czas upłynął nam bardzo szybko , ale radosne buzie naszych gości świadczyły o tym, że i tym razem zabawa w Ósemce była doskonała.

aimg 2138

W Ósemce 19 listopada br. odbył się turniej rodzinny dla klas czwartych pod nazwą „Sportowo dla Niepodległej”. Rodzice i dzieci startowali w konkurencjach sportowych w formie rywalizacji drużynowej. Następnie uczestnicy odpowiadali na pytania z zakresu: historii Niepodległej, języka polskiego, matematyki, zdrowia, sportu. Pierwsze miejsce zdobyła klasa IVb, drugie miejsce klasy: IVa i IVd. Wszyscy świetnie się bawili, a organizatorzy już myślą o następnej edycji turnieju.
Turniej przygotowali wychowawcy: p. Iwona Synowiec, p. Kaja Kiermacz, p. Monika Szlagowska oraz nauczyciele wychowania fizycznego: p. Mariusz Koniuszewski i p. Janusz Stańkowski.

46523682 264671157585318 3329431409176608768 n

Aplikacja mobilna „W gnieźnieńskim grodzie” to interaktywna makieta wczesnośredniowiecznego gnieźnieńskiego grodu w technologii mobilnego 3D. Dzięki temu niezwykle atrakcyjnemu narzędziu edukacyjnemu przydatnemu do nauki historii uczniowie klasy 3 a „przenieśli się" do dawnej polskiej osady. 
W wirtualną podróż do Gniezna, kolebki państwowości polskiej zabrała uczniów p. Elżbieta Dras.

iv

15 listopada 2018 r. uczniowie klasy V c uczestniczyli w lekcji historii w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Z okazji 100. Rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę piątoklasiści poznali różne aspekty wojennej rzeczywistości lat 1914-1918. Podczas spotkania w bibliotece dzieci skorzystały ze zbiorów Archiwum Państwowego w Lublinie, które zaprezentowało wystawę „Wielka Wojna na Lubelszczyźnie”. Uczniowie zwrócili szczególną uwagę na dążenia niepodległościowe Polaków, problemy w życiu politycznym oraz realia codziennego trudu w czasie pierwszej wojny światowej. Bazując na różnorodnym materiale, który uwzględniał pisma urzędowe, fotografie, karty pocztowe, materiały prasowe, afisze, druki ulotne, skorzystano ze źródeł wydanych przez zaborcę rosyjskiego oraz wojska austriackie okupujące ziemie polskie w późniejszym okresie czasowym.
Warsztaty historyczne zorganizowała p. Agnieszka Szczepanik oraz p. Anna Pietuch (kierownik Transgranicznego Centrum Edukacji Ekonomiczno-Społecznej).

img 1145

W klasie V b w bieżącym roku szkolnym realizowana jest innowacja wychowawczo-metodyczna „PoczytajMy w Ósemce”. Dlatego też uczniowie tej klasy (14 listopada 2018 r.) odwiedzili Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie, która obok Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie pomaga im w realizacji tego przedsięwzięcia.
Zajęcia warsztatowe rozpoczęły się od przypomnienia wiadomości z zakresu literatury, dotyczących baśni, bajek i legend. Pani Joanna Sochal, nauczyciel bibliotekarz, przygotowała uczniom kompendium wiedzy z tego zakresu. Treści uzupełniała gazetka tematyczna oraz wystawa zbiorów legend i baśni zebranych w bibliotece. Znalazły się też tu informacje o życiu i twórczości chełmskiego pisarza Longina Jana Okonia.
Uczniowie przynieśli ze sobą książki tego autora, które posiadają w domowych bibliotekach. „Opowieści Niedźwiedziego Grodu” wprowadziły w magiczny świat naszej przeszłości. Członkinie Klubu Czytelnika: Patrycja, Kornelia, Julia i Aleksandra odczytały legendę „Biały niedźwiedź” opracowaną przez p. Okonia. Wychowawca klasy p. Aneta Kowalewska nie zapomniała również wspomnieć o tym, jak czytanie książek ma ważny i dobroczynny wpływ na wyobraźnię młodych ludzi. Dobra lektura pobudza i ożywia umysł oraz wyobraźnię, wzmaga i rozwija zdolności językowe głównie dlatego, że jest nierozłącznie związana z mówieniem i pisaniem. Jednym słowem czytanie jest bramą do wiedzy. Podczas rozmowy z wychowankami nie zabrakło też treści związanych z tzw. patriotyzmem lokalnym w odniesieniu do rocznicy odzyskania niepodległości. Współczesny patriotyzm to również dbanie o znajomość chełmskiej historii, tradycji, symboli lokalnych. I nie dotyczy tylko Polski i Warszawy, ale i właśnie Chełma i ziemi chełmskiej.
Następnie uczniowie wzięli udział w zajęciach „Na tropie legend chełmskich”. W atrakcyjny dla nich sposób: online - rozwiązywali krzyżówki, tworzyli grę „Milionerzy”, w której pytania związane były wyłącznie z historią i legendami o Chełmie. Spotkanie w bibliotece przybliżyło uczniom literaturę z naszego regionu oraz jej autora, umożliwiło bezpośredni kontakt z książką, rozbudziło zainteresowania czytelnicze.
Na koniec wszyscy obejrzeli wystawę prac plastycznych z okazji XVIII Dnia Papieskiego w 40-lecie Pontyfikatu polskiego papieża Jana Pawła II.
Warsztaty zorganizowały p. Joanna Sochal (nauczyciel bibliotekarz BP), p. Elżbieta Kaczyńska (nauczyciel bibliotekarz SP nr 8) oraz p. Aneta Kowalewska (wychowawca kl. V b).

WP 20181114 13 26 45 Pro LI

Uczniowie klasy 3a realizując projekt eTwinning „Poprzez Niepodległą” zdobywają wiedzę na temat historii Polski i wspólnie z innymi członkami projektu współtworzą kalendarium związane z drogą Polski do odzyskania niepodległości. W kalendarium umieścili datę 7 listopada 1918 r., kiedy w Lublinie utworzono Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej z premierem Ignacym Daszyńskim na czele. Zaznaczyli także fakt, że w 1944 r. na kilka miesięcy nieoficjalną stolicą Polski stał się Lublin, a na chwilę nawet Chełm (tu powstał Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego).
Kolejne działanie projektowe w tym miesiącu to zamieszczenie relacji ze szkolnych obchodów jubileuszu. Opiekun projektu p. Elżbieta Dras przygotowała kronikę umieszczoną na padlecie: https://padlet.com/mazbo/12qoztgtfu1o

Jesień to wspaniała pora roku, aby bliżej poznać las i jego mieszkańców. Uczniowie klasy II b pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Rozwód w ramach realizacji autorskiego programu „Teatromania”, przygotowali przedstawienie pt. „Czego boi się las?”. Zaprezentowali je rodzicom oraz koleżankom i kolegom z klasy Ia, Ib, Ic, IIa i IIIb. Przedstawienie jest uwieńczeniem wiedzy zdobytej na temat zwierząt i roślin żyjących w lesie, uczy również właściwego zachowania w lesie. Drugoklasiści przygotowali także piękną wystawę albumów liści, a rodzice piękne stroje do przedstawienia.
Dziękujemy wszystkim za pomoc i zaangażowanie.

20181114 160139

Od października bieżącego roku uczniowie klas I-III naszej szkoły uczestniczą w zajęciach warsztatowych Akademii Młodego Naukowca, przygotowanych i prowadzonych przez wykładowców z Uniwersytetu Dziecięcego przy Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W ramach tych zajęć, w środę 14 listopada br. uczniowie klas I-VII uczestniczyli w pokazach chemicznych zaprojektowanych specjalnie dla naszych uczniów. Pokazy wzbudziły wielkie zainteresowanie w każdej grupie wiekowej. Najmłodsi uczniowie zachwycili się rakietą z butelki, nieco starsi mogli powtórzyć wiadomości z chemii wykorzystując wiedzę w praktyce. Inicjatorem i koordynatorem pokazów była p. Jolanta Rozwód.

IMG 1895

Uczniowie klasy 3B brali udział w niecodziennych zajęciach z użyciem Ozobota – zagrali w grę o Polsce. Najpierw klasa podzieliła się na trzy grupy, które musiały odpowiadać na pytania wylosowane przez Ozobota. Robot losował numer pytania spośród dziewięciu kategorii: znani Polacy, historia, geografia, tradycje, literatura, muzyka, przysłowia, symbole narodowe oraz sztuka i kultura. Pytania były zróżnicowane pod względem trudności, jednak uczniowie świetnie sobie z nimi poradzili. Grupy dzielnie walczyły i zdobywały punkty, jednak w tych zmaganiach intelektualnych nie było drużyny przegranej. Cała klasa świetnie się spisała. Ponieważ były to zajęcia gościnne, prowadzone przez panią Wiolettę Mazur, uczniowie byli bardzo ciekawi działania takiego malutkiego robota, dlatego też na zakończenie spotkania sprawdzili na własnoręcznie narysowanych trasach, jak się Ozobot porusza, jakie dźwięki wydaje, co się dzieje, kiedy spotyka przeszkodę, jak zmienia kolory najeżdżając na konkretny kolor trasy. Lekcja szybko minęła, a przerwa przed kolejnymi zajęciami okazała się zbyt krótka, żeby móc jeszcze choć chwilę się pobawić nową pomocą dydaktyczną 😊

zsk 06

Jak łatwo i przyjemnie zapamiętywać pojęcia i nazwy, które nie chcą "wejść do głowy"? Uczniowie klasy 3 b z wychowawczynią p. Bereniką Zdunek znaleźli na to sposób. W ramach innowacji pedagogicznej "Odpowiadam śpiewająco" tworzą piosenki, rymowanki i "rapowanki", które ułatwiają naukę. Oto pierwszy z kilkunastu filmów, które powstały. Spróbujcie zaśpiewać razem z nami, a już nigdy nie pomylicie kierunków świata!

Uczniowie kl. 3a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras otrzymali kartki z życzeniami ze szkół partnerskich: Szkoły Podstawowej im. K. Makuszyńskiego w Morawicy (woj. świętokrzyskie), Zespołu Szkół w Pawłowie (woj. wielkopolskie) i Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Kulejach (woj. śląskie). Życzenia trzecioklasistów napisane na własnoręcznie sporządzonych kartkach również dotarły na czas do tych placówek. W ten sposób partnerzy projektu eTwinning „Poprzez Niepodległą” podzielili się radością z przeżywanego święta. Członkowie projektu stworzyli także galerię kartek przygotowanych z okazji 100. rocznicy Odzyskania Niepodległości przez Polskę: https://padlet.com/mazbo/zgzq7f2kyb1c.

W związku z obchodami Rocznicy Odzyskania Niepodległości w listopadzie w klasie I a (wychowawca p. Iwona Molin) odbyły się zajęcia o tematyce patriotycznej. Prowadziła je p. Alicja Wojcieszuk, nauczyciel bibliotekarz. Dzieciom zostały zaprezentowane książki dotyczące historii naszej ojczyzny, nawiązujące do ostatnich stu lat historii państwa i walki o jego niepodległość. Uczniowie poznali również wybitnego Polaka - Marszałka Józefa Piłsudskiego. Nauczyli się maszerować i śpiewać pierwszą zwrotkę pieśni legionów „My pierwsza brygada”.

20181109 080717

Uczniowe klas VIa i VIc rozpoczęli pracę w międzynarodowym projekcie "Let's start our friendship with a Christmas card!" na platformie eTwinning. Celem projektu jest nawiązanie znajomości z uczniami szkół podstawowych w krajach europejskich porzez wysłanie konkretnym osobom kartek światecznych z życzeniami oraz listów, w których opiszą siebie, swoje zainteresowania, rodzinę, a także tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia w Polsce. Korespondencja prowadzona jest w języku angielskim. Nasi uczniowie otrzymają w zamian kartki i listy od swoich rówieśników z innych krajów - Grecji, Włoch i Hiszpanii ... Każdy uczestnik projektu zna już imię swojego przyszłego korespondenta i własnoręcznie wykonuje kartkę. Kartki i listy będą wysłane tradycyjną pocztą.
Udział w projekcie jest wspaniałą okazją, aby doskonalić umiejętność redagowania listów, rozwijać słownictwo, a także pokonywać barierę językową. Uczniowie mogą wykazać się znajomością języka angielskiego i mieć satysfakcję, że potrafią porozumieć się w tym języku. Być może przyjaźnie zawarte podczas tego przedsięwzięcia nie będą tylko chwilowymi znajomościami, lecz staną się początkiem ciekawej przygody, jaką jest poznawanie ludzi innych kultur oraz miejsc, z których pochodzą. Opiekunem projektu jest p.Magdalena Zosiuk.

etwinning1

W Ósemce bardzo uroczyście obchodzono Narodowe Święto Niepodległości. Dzieci z klas I-III samodzielnie wykonały kotyliony i wianki, które ozdobiły galowe stroje. Uroczystość rozpoczął niesamowity biało-czerwony korowód z udziałem wszystkich uczniów klas młodszych, którzy tańczyli w rytmie poloneza. Społeczność szkolna odśpiewała Hymn Państwowy (4 zwrotki). "Mazurek Dąbrowskiego" przy akompaniamencie fortepianu rozbrzmiewał na całą szkołę. Wspólnie odśpiewano również piosenki patriotyczne. Na zakończenie utworzono z balonów biało-czerwoną żywą flagę i wykonano pamiątkowe zdjęcia. Obchodom tego najważniejszego święta towarzyszyły również inne przedsięwzięcia: konkursy plastyczne o tematyce historycznej, konkursy na rymowanki patriotyczne, konkursy fotograficzne "Z flagą w tle" oraz wiele, wiele innych. 
Ten dzień uczniom Ósemki na długo pozostanie w sercu i pamięci ...

aIMG 1803

Uczniowie klasy 1 A podczas zajęć z kodowania mieli okazję wziąć udział w jednym z trzech zadań w konkursie nawiązującym do stulecia odzyskania niepodległości organizowanym przez ogólnopolski program edukacyjny Uczymy Dzieci Programować. Uczniowie przypomnieli sobie najważniejsze informacje, jakie zdobyli podczas innych zajęć w szkole o tym święcie. Na zajęciach rozmawialiśmy o tym, co to znaczy być Polką lub Polakiem, co oznacza słowo patriota. Pracowaliśmy z atlasem geograficznym, ucząc się nazw państw sąsiadujących z naszym krajem, poznawaliśmy ich granice i flagi. Następnie uczniowie przyklejali nazwy państw i ich flagi przy granicy Polski. Po tym zadaniu uczniowie na serduszkach rysowali wartości, które są istotne w byciu dobrym patriotą. Serduszka zostały umieszczone w konturze Polski, a dookoła nich uczniowie narysowali trasę, po której poruszał się nasz Ozobot Evo. Uczniowie nauczyli się przy tym komendy „Pauza 3 s.”, dzięki której robot mógł zatrzymać się na chwilę i poznać zaproponowane przez dzieci wartości. Uczniowie wykonali także dyktando graficzne z konturem naszego państwa.

jp 07