Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W naszej świetlicy w minionym tygodniu odbyły się zajęcia dotyczące naszego miasta. Dzieci zapoznały się z legendą o białym niedźwiedziu. Oglądały książki i albumy ze zdjęciami zabytków miasta Chełma. Odbyły się zajęcia plastyczne, na których dzieci wyklejały herb Chełma, rysowały zabytki i kolorowały duchy bieluchy. Na zakończenie dzieci sprawdziły swoją wiedzę uczestnicząc w quizie o Chełmie przygotowanym przez p. Agnieszkę Skubisz i p. Wiolę Mazur.

20180924 105309

21 września 2018 nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w akcji „Sprzątanie Świata – Polska 2018” pod hasłem „AKCJA – SEGREGACJA”. Głównym celem akcji było rozbudzenie odpowiedzialności za środowisko naturalne i świadomości ekologicznej. Akcja miała również na celu pokazanie uczniom, że rozwiązaniem problemu „śmieciowego” jest nie tylko coroczna zbiórka, lecz głównie zmiana nawyków w codziennym życiu, unikanie tworzenia odpadów i racjonalne gospodarowanie nimi.
Uczniowie zostali zaopatrzeni w worki i plastikowe rękawice. Klasy I-III sprzątały teren szkoły, w tym boiska i plac zabaw. Starsze klasy zajęły się pobliskimi osiedlami przy ulicach Połaniecka, Wolności i 3-go Maja.
Dzięki pięknej, słonecznej pogodzie akcja przebiegła bardzo szybko i sprawnie, a efekty pracy były zadowalające. Worki ze śmieciami złożono w wyznaczonych miejscach.
Koordynatorem przedsięwzięcia była p. Marlena Wojciechowska-Przysucha, opiekun SU.

2018.09.21 sprzatanie swiata 2018

Uczniowie z klasy 3a wspólnie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras uczestniczyli w projekcie eTwinning „Dot Day, czyli Kropka 2018". Głównym celem projektu było pokazanie, że każdy człowiek potrafi być kreatywny, a zwykła kropka może sprawić, iż odkryje w sobie niezwykłe pokłady twórczej inwencji. W trakcie Tygodnia Kreatywności uczniowie nawiązywali znajomości oraz współpracę z rówieśnikami partnerskich szkół. Dzięki udziałowi w projekcie brali udział w interesujących wydarzeniach i ciekawych zajęciach edukacyjnych. Zdobytą wiedzę i doświadczenia na pewno wykorzystają w przyszłości. Efektem ogólnopolskiej współpracy stu szkół są opracowane przez nauczycieli materiały udostępnione na platformie Twin Space projektu eTwinning (100 lat wolności - 100 nauczycieli - 100 pomysłów płynących z kreatywności). Poniżej certyfikat projektu i kilka przykładów podjętych działań.

CERTYFIKAT PROJEKTU: https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_173433_pl.pdf
KRONIKA DOT DAY 2018: https://www.storyjumper.com/book/index/58220755/5b800561942e1
KROPKOWE DZIAŁANIA: https://padlet.com/PaniKowalska/KROPKA2018, https://padlet.com/jestesmyb/voio4xcdx00n
FILM: https://youtu.be/hCDnwCWJa3M
ŻYCZENIA, PODZIĘKOWANIA DLA VASHTI OD UCZNIÓW KL. 3A:
https://youtu.be/qmVKpeBSSNM, http://tinyurl.com/y7qqguq8,
https://voicespice.com/Player.aspx?c=p&h=72F4E9FC&j=9B1F3
https://voicespice.com/Player.aspx?c=p&h=BB2F2534&j=9B205
https://vocaroo.com/i/s0GJ03uPyCo6
GNIEZNO + CHEŁM: Kropa w kropkę takie same pary
https://www.bookwidgets.com/play/t:2NrFasBYwsKjmV2rvlod3ft2rcTpuesOiuS3GM86vJZLRTRUR0I=
CHEŁM + GORLICE: Instrukcja powstała na potrzeby gry partnerskiej
https://www.storyjumper.com/book/index/58853065/5ba15cf5f32c4
Układamy wspólnie utworzone puzzle:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=35e781e41b84
WROCŁAW + GNIEZNO + CHEŁM + BIAŁYSTOK + RUNOWO - książeczka z pracami uczniów:
https://www.storyjumper.com/book/index/58762755/5b9ba43c178f8
CHEŁM + WROCŁAW: Układamy memory z prac uczniów.
https://learningapps.org/5520906
CHEŁM + WROCŁAW: Quiz o "Kropce"
https://learningapps.org/display?v=pwxvi2qs518

certyfikat

 

Uczniowie kl. 3a obchodzili Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi, wiary w swoje możliwości i zabawy. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zorganizowała wiele radosnych działań niosących przesłanie - jesteśmy kreatywni, pozwólmy uczniom działać kreatywnie nie tylko 15 września z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki. Za rok zainicjujemy Dzień Kropki w całej „Ósemce”. Poniżej certyfikat dla klasy i książeczka tworzona przez społeczność zakropkowanych nauczycieli.

Book titled 'Dzień Kropki2018'

Wrześniowe rześkie poranki to wspaniały czas by poćwiczyć zasady ortograficzne poza murami szkoły. Klasa III b wraz z wychowawczynią Bereniką Zdunek postanowiła wybrać się na spacer, który zyskał miano ORTOSPACERU. Zasada była prosta - dzieci w parach miały zrobić jak najwięcej zdjęć przedmiotom w pisowni których występuje "ó". Za każde "bezbłędne" zdjęcie dzieci otrzymywały 2 punkty, za uchwycenie rzeczy z podwójnym "ó" można było uzyskać nawet 5 punktów. Trzeba było być również bardzo ostrożnym, bo za zdjęcie w którym zamiast "ó" pojawiło się "u" zespół tracił aż 3 punkty. Zrobione przez dzieci zdjęcia posłużą do wykonania ORTOFISZEK. Czy uda Wam się odgadnąć jakie wyrazy z "ó" ukryły się na zdjęciach?

3

Początek roku szkolnego to dobry czas, by przypomnieć sobie zasady, jakimi należy kierować się nie tylko w szkole, ale i poza nią. Uczniowie klasy 3 b z wychowawczynią p. Bereniką Zdunek postanowili stworzyć multimedialną prezentację, która przypominać będzie (w razie potrzeby) najważniejsze (według dzieci) szkolne zasady zachowania się. Zachęcamy do obejrzenia.

15 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kropki, ponieważ w tym roku wypada on w sobotę musieliśmy zrobić go trochę wcześniej.
Nie wszyscy znają historię tego dnia i dziewczynki o imieniu Vashti, która nie wierzyła w swoje możliwości, a dzięki nauczycielce plastyki nabrała odwagi i odkryła swój talent. W naszej świetlicy obejrzeliśmy, krótki filmik na temat obchodów tego dnia i zapoznaliśmy się z historią głównej bohaterki. Następnie rozmawialiśmy o naszych talentach. Niestety nie wszystkie dzieci – podobnie jak początkowo Vashti – potrafiły je w sobie znaleźć. Wszystkie pozostałe propozycje zostały zanotowane na kropkowych kartkach i powstał piękny plakat. Zagraliśmy też w kropkową grę Dobble. Było super.
Ci spośród Świetliczaków, którym nie udało się jeszcze odkryć swoich talentów, na pewno będą mieli do tego okazję podczas zaproponowanych w naszej świetlicy zajęć 😊

kropka 04

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła jest współinicjatorem międzynarodowego projektu eTwinningowego - „Kodowanie ze Scottie Go!”. Naszymi partnerami w tym przedsięwzięciu będą szkoły z Serbii, Włoch, Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz Kłodzka.
Program eTwinning pozwala uczniom i nauczycielom wykorzystywać Internet do współpracy ponad granicami – współdziałać, wymieniać się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę. Program zgromadził już niemal 400 tysięcy nauczycieli ze 160 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 50 tysiącach różnorodnych projektów rocznie. (źródło: https://etwinning.pl/
Scottie Go! to innowacyjna gra do nauki programowania. Jest połączeniem kartonowych klocków za pomocą, których gracze układają komendy programistyczne, oraz aplikacji, która wyznacza zadania, skanuje ułożone rozwiązania i przekształca je w ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów. Jej głównymi celami jest doskonalenie umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, rozwijanie intuicji algorytmicznej, nauka rozwiązywania skomplikowanych problemów i pracy w grupie oraz wspieranie rozwoju kompetencji w zakresie nauczania programowania na etapie szkoły podstawowej. (źródło: https://scottiego.com
Osobami odpowiedzialnymi za te działania są p. Wioletta Mazur i p. Piotr Mazur, którzy już wkrótce zaczną się z nami dzielić pierwszymi doniesieniami z realizacji projektu.

certyfikat

Z przyjemnością informujemy, że otrzymaliśmy podziękowanie od redakcji miesięcznika „Biblioteka w szkole” za udział w ogólnopolskim czytaniu w ramach akcji „Jak nie czytam, jak czytam”.

dyplom

W trosce o bezpieczeństwo dzieci w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia, podczas których utrwalano zasady przechodzenia przez jezdnię. Zajęcia miały formę instruktażu praktycznego odbywającego się w plenerze. Następnie świetliczaki wykonały sygnalizatory świetlne oraz makietę ulicy przy naszej szkole. Dzięki temu dzieci zapoznały się ze znakami drogowymi, a przede wszystkim z zasadami bezpiecznej drogi do szkoły.

img 20180913 121746 burst001 cover

Koniec roku szkolnego to czas podsumowań całorocznej pracy. Społeczność szkolna za mijający rok szkolny podziękowała Panu Bogu w naszym kościele parafialnym podczas mszy świętej odprawionej 21 czerwca. Mszę św. koncelebrował i homilię wygłosił ks. Andrzej Boryc. Wszyscy modlili się w intencji uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Ósemki. Oprawę liturgiczną pod kierunkiem p. Beaty Reps przygotowali uczniowie z klasy III c szkoły podstawowej i klasy II a gimnazjum.
Przed nami wakacje …, a później nowy rok szkolny, który również rozpoczniemy z Bogiem.

1

Bezdomnych psów i kotów w potrzebie jest mnóstwo, a wielu z nas - ludzi dobrej woli często zastanawia się, w jaki sposób można im pomóc. Otóż najwspanialszą formą pomocy jest adopcja, jeśli jednak z jakichś powodów nie możemy adoptować zwierzęcia, to w inny sposób starajmy się pomóc bezdomnym zwierzętom i choć trochę poprawić ich los. Uczniowie z klasy II a gimnazjum razem z wychowawczynią p. Anną Gieletą i p. Beatą Reps - opiekunem Szkolnego Koła Przyjaciół Zwierząt od kilku lat przynoszą karmę i różne akcesoria dla zwierząt i odwiedzają podopiecznych Chełmskiego Schroniska dla Zwierząt. Pod koniec roku szkolnego udali się z kolejną wizytą do czworonożnych przyjaciół i obiecali, że razem z dorosłymi opiekunami przyjadą do nich w czasie wakacji po to, aby wyprowadzać je na spacery. Dla takich zwierząt, które przebywają głównie w klatce to naprawdę miła i potrzebna pomoc. Zachęcamy inne osoby, aby przyłączyły się do nas.
To niewiele - a tak wiele.
https://www.schronisko.chelm24.pl/aktualnosci/podziekowania/item/192-dziekujemy

c6db11a71571f6269d8aa754fc40212f l

W ostatnich dniach przed zakończeniem roku szkolnego dużo rozmawialiśmy o podróżach dużych i małych, o nadejściu ukochanego lata, a przede wszystkim o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabaw i spotkań, wyjazdów wakacyjnych. Wszyscy poczuliśmy zbliżający się ku nam tak długo wyczekiwany letni wypoczynek. Piękne, słoneczne dni o tym nam przypominały. Dzieci dużo czasu spędzały na świeżym powietrzu, korzystając z urządzeń na placu zabaw, jak również organizując gry i zabawy ruchowe z piłką na pięknym szkolnym boisku sportowym. W pochmurne dni korzystaliśmy z naszego zasobu gier planszowych, a królował Wygibajtus, czyli polska wersja Twistera, która idealnie łączy gimnastykę ze świetną zabawą. Utrzymanie równowagi stając na rękach i stopach na coraz to innych kolorowych polach maty, nie jest takie proste w bliskim towarzystwie innych graczy! Gracze przesuwają kończyny na wybrane kolorowe pola (oczywiście pole nie może być zajęte przez konkurenta). Wygrywa ten, kto jest w stanie ustać najdłużej na planszy. Podczas zajęć plastycznych wspólnie wykonaliśmy hasło „Niech żyją wakacje...” a piękne, kolorowe łódki powstały metoda origami. Najbardziej aktywne dzieci otrzymały dyplom „Super Świetliczaka” Gratulujemy!!!
Myśląc o odpoczynku i czasie wolnym przypomnieliśmy sobie jednak również najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które zostały zapisane na naszych wakacyjnych łódeczkach. I tak oto zakończyliśmy kolejny rok szkolny. Do zobaczenia niebawem i udanych, słonecznych wakacji kochane Świetliczaki. Wracajcie do nas szczęśliwie we wrześniu!

wp 20180620 012

Dopiero 20 czerwca dotarły do szkoły dyplomy i nagrody książkowe dla laureatów ogólnopolskich konkursów przedmiotowych LEON sesja wiosenna. Testy nie były łatwe, dodatkową trudność stanowił wielokrotny wybór odpowiedzi, jednak tytuł laureata uzyskało 10 uczniów naszej szkoły.
MATEMATYKA
Klasa II
Michał Jankowski miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Maciej Seniuk miejsce 8 - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Klasa III
Natalia Prus miejsce 6 - kl. IIIc (p. Iwona Molin)
Grzegorz Rokicki miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Olek Raszczepkin miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Emilia Lachowska miejsce 9 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Laura Kosarska miejsce 10 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
ZINTEGROWANE SPRAWNOŚCI
Klasa II
Michał Jankowski miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIa (p. Elżbieta Dras)
Klasa III
Emilia Lachowska miejsce 3, nagroda książkowa - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Dawid Zarychta miejsce 8 - kl. IIIb (p. Iwona Buczek)
Gratulujemy sukcesów!

18 czerwca 2018 r. uczniowie klas IV przystąpili do egzaminu praktycznego na kartę rowerową. W tym roku szkolnym egzamin składał się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Test z wiedzy o ruchu drogowym uczniowie zdawali w maju. Egzamin praktyczny odbył się na terenie Miasteczka Ruchu Drogowego przy Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Chełmie. Uczniowie musieli wykazać się techniką sprawnej jazdy na rowerze obejmującą: jazdę po łukach, wykonywanie manewrów drogowych, płynne ruszanie z miejsca, jazdę wytyczonym pasem bez podpierania się nogami, hamowanie i zatrzymywanie pojazdu w określonym miejscu. Nad bezpiecznym i sprawnym przeprowadzeniem egzaminu czuwali nauczyciele techniki przygotowujący uczniów do tego sprawdzianu: p. Marzena Chrabąszcz i p. Aneta Kowalewska oraz p. Radosław Leonowicz i p. Elżbieta Dąbrowska.
Egzamin na kartę rowerową zaliczyło kilkudziesięciu uczniów. Od tej chwili to pełnoprawni uczestnicy ruchu drogowego oraz szczęśliwi posiadacze - pierwszego w życiu „prawa jazdy”.
Gratulujemy!

WP 20180618 09 54 07 Pro LI

Uczniowie kl. III a szkoły podstawowej na zajęciach w ramach realizacji innowacji "Z książką w świat wartości i uczuć" dowiedzieli się co to jest złość, poznali konstruktywne sposoby wyrażania złości i radzenia sobie z tym uczuciem. Uczyli się także jak złość opanować. Uczestniczyli w zabawie "Czarodziejska różdżka", której celem było wyzwalanie pozytywnych uczuć względem siebie.
Zajęcia bardzo się uczniom podobały, brali w nich aktywny udział, chętnie się wypowiadali i uczestniczyli w ćwiczeniach ukazujących sposoby wyrażania złości. Z zainteresowaniem wysłuchali wiersza "Gdzie mieszka złość".

IMG 0335

29 maja w naszej szkole odbył się Dzień Kultury Brytyjskiej. Uczniowie klas IVd, Va, Vc, VIa, VIIb i IIc gimnazjum przygotowali przedstawienie o Wielkiej Brytanii. Widzowie mogli dowiedzieć się o najważniejszych miejscach w Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej, tradycjach brytyjskich, zaśpiewać z The Beatles a także wysłuchać słynnej mowy Hamleta „To be or nor to be” w wersji anglojęzycznej. Na miłośników literatury czekał również Sherlock Holmes, a na amatorów sportu słynna drużyna piłki nożnej. Aby poczuć klimat panujący na wyspach zabraliśmy was do angielskiego domu i przedstawiliśmy królową Elżbietę II. Można było poznać patronów i symbole poszczególnych krajów wchodzących w skład Wielkiej Brytanii, a także zobaczyć ich flagi. Spotkanie umiliły babeczki, ciastka i gorąca angielska herbata. Dodatkowo klasy VIc, IIb i IIIa przygotowały prezentację multimedialną o Wielkiej Brytanii. Zapraszamy za rok! Dzień Kultury Brytyjskiej przygotowali: Anna Gieleta, Magdalena Zosiuk, Ewa Praduń, Barbara Kister i Piotr Mazur.

P5303531

Po raz czwarty wolontariusze Szkolnego Koła Caritas przygotowali uroczystość podsumowującą kolejny rok pracy charytatywnej w naszej placówce. Wybrano „Ósemkowe Anioły”. Wyróżnieni zostali nie tylko uczniowie, ale również zespoły klasowe podejmujące działania na rzecz innych. 
Należy podkreślić i docenić rolę wychowawców, którzy inspirują dzieci i młodzież do angażowania się w kolejne akcje.

Dzięki takiej postawie możliwa była realizacja wielu działań. A oto kilka z nich:
Akcja „Ósemkowy znicz pamięci”
Akcja „Lubelszczyzna dla Syrii”
Akcja „Wspieram, bo warto - pomoc podopiecznym schroniska dla zwierząt” Akcja „Rodacy - Bohaterom - Boże Narodzenie 2017”
Akcja „Paczka dla kolegi”
Przedsięwzięcie „Kartka świąteczna” dla podopiecznego Stowarzyszenia PIRAMIDA ROZWOJU z Olsztyna.
Akcja „Ósemkowy dar dla Hospicjum Domowego w Chełmie” Akcja „Pluszowy Miś dla chorego kolegi”
Akcja „Wielkanocna Paczka dla Bohatera”
Akcja edukacyjno-społeczna „Życzenia uśmiechu”
Akcja „Ósemkowy dar serca dla hospicjum - Podopiecznych Lubelskiego Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia”.
Akcja „Daj włos” – po raz pierwszy w naszej placówce Plebiscyt „ON jest OK, ONA jest OK - elekcja życzliwości”.

Uroczystość była okazją do podziękowania tym wszystkim, którzy niosą iskierkę nadziei i radości dla innych.
„Ósemkowe Anioły” – kategoria uczniowie:
1. Dominika Wicha kl. III a sp
2. Maja Niemiec kl. III a sp
3. Oliwia Kozłowska kl. III c gimnazjum
4. Gabriela Pawełczak kl. V a
5. Zofia Kusy kl. VII c
6. Martyna Fic kl. II a gimnazjum

Klasy, które wzięły udział we wszystkich akcjach charytatywnych organizowanych przez Szkolne Koło Caritas:
Ósemkowy Anioł 2017/2018 - laureat
1. Laureat Kl. III e – wychowawca p. Joanna Wicha
2. Laureat Kl. IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
3. Laureat Kl. VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek

Zespoły, które wzięły udział w przynajmniej 2 naszych przedsięwzięciach.
Ósemkowy Anioł 2017/2018 SZKOŁA PODSTAWOWA kl. I-III:
1) „Świetliczaki” – opiekun p. Wioletta Mazur
2) I b – wychowawca pani Jolanta Rozwód
3) I c – wychowawca pani Ewa Drzewiecka
4) II a – wychowawca pani Elżbieta Dras
5) III a – wychowawca pani Marianna Niemczuk
6) III b – wychowawca pani Iwona Buczek
7) III c – wychowawca pani Iwona Molin
8) III d – wychowawca pani Anna Radlińska

SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VII:
1) IV c  wychowawca pani Agnieszka Szczepanik
2) IV d  wychowawca pani Teresa Gruszka
3) IV e  wychowawca pani Marzena Chrabąszcz
4) V a  wychowawca pani Magdalena Zosiuk
5) V b  wychowawca pani Agata Wojtasiuk
6) VII c  wychowawca pani Maria Delekta

GIMNAZJUM:
1) kl. II a - wychowawca pani Anna Gieleta
2) kl. III c - wychowawca pani Iwona Synowiec

Uroczystość uświetnił montaż słowno-muzyczny przygotowany przez p. Anetę Kowalewską, p. Joannę Wichę i p. Agnieszkę Jaszczuk. Dekoracje przygotowały p. Marzena Chrabąszcz i p. Aneta Kowalewska. Inicjatorkami spotkania były panie – opiekunki SK Caritas: p. Aneta Kowalewska i p. Joanna Wicha. Wyróżnieni otrzymali dyplomy i statuetki. Gratulujemy nagrodzonym uczniom oraz klasom i ich opiekunom.
Dziękujemy! Wolontariusze i opiekunowie SK Caritas

IMG 0895

W związku z Rokiem Praw Dziecka uczniowie klas III poznali swoje prawa, rozmawiali o ważnych problemach. Wiedzą już, że mają m. in. prawo do życia w godnych warunkach, do nauki, zabawy, szczęścia.
Na zajęciach z wychowawcą p. Marianną Niemczuk uczniowie kl. III a tworzyli wspólnie mapę mentalną – Pociąg wartości. Uczniowie oglądali też prezentację multimedialną i zdjęcia przedstawiające wybrane działania organizacji UNICEF. Poznali strukturę tej organizacji, jej założenia i formy pomocy. Wiedzą, że ta organizacja przestrzega praw dzieci na całym świecie i otrzymała za swoją działalność Pokojową Nagrodę Nobla. Uczestniczyli w rozmowie kierowanej na temat międzynarodowej organizacji na rzecz dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji i projektowali plakat informujący o działalności UNICEF.
W klasie III b – wychowawca p. Iwona Buczek - w ramach działań realizowanych w ROKU PRAW Dziecka przeprowadzono zajęcia w oparciu o materiały otrzymane z UNICEF na temat: Mam Prawa. Szczegółowe działania to:
1. Uczniowie zapoznali się z Prawami Dziecka opisanymi w Konwencji Praw Dziecka.
2. Przeprowadzono dyskusję na temat respektowania Praw Dziecka w naszym kraju, rodzinie i klasie, oceniając również swoje zachowanie pod kątem respektowania praw kolegów w klasie inspirowani treścią opowiadań „Dominik odpowiada na listy”.
3. Zmodyfikowano nasz klasowy KODEKS ZACHOWANIA dopisując do niego punkt: „ Ja mam prawo, Ty masz prawo, My mamy prawa-Działamy tak, aby nie ograniczać praw innych ludzi”.
4. Poznano działania UNICEF związane z ochroną i respektowaniem praw dzieci na świecie.
5. Otrzymane materiały - „ Konwencja dla dzieci” oraz „ Twoje prawa - Dominik odpowiada na listy” - przesłano drogą elektroniczną rodzicom klasy, aby mogli zapoznać się z nimi wspólnie z dzieckiem.
6. Wspólnie czytano książkę pani Martyny Wojciechowskiej pod tytułem „Dzieciaki Świata”, poznając sytuacje naszych rówieśników w innych krajach.
7. Dla wszystkich dzieci na Świecie, które są w trudnej sytuacji, ponieważ ich prawa nie są przestrzegane – namalowano tęcze, które zilustrują nasz apel do dorosłych o propagowanie idei - Ja mam prawa, Ty masz prawa – My mamy prawa.
Gratulujemy!
Uczniowie klasy III d z wychowawcą p. Anna Radlińską realizowali cykl zajęć dotyczących zagadnień związanych z prawami i obowiązkami dzieci. Uczniowie dowiedzieli się o działaniach międzynarodowej organizacji UNICEF, która pomaga dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji. Poznali polskich Ambasadorów Dobrej Woli, którzy wykorzystują swój talent i sławę, by walczyć o prawa najmłodszych.
Obejrzeli film o Konwencji praw dziecka i dowiedzieli się że wszystkie dzieci niezależnie od koloru skóry czy miejsca zamieszkania mają prawo do zdrowia, edukacji, równości, ochrony przed przemocą.
Dzieci układały prośby o przestrzeganie ważnych wartości i zapisywali je na kolorowych listkach, a następnie zdobili nimi Drzewko pokoju. Wykonali plakaty pt. „Znam swoje prawa – znam swoje obowiązki.”

To już kolejne szkolne działania związane z Rokiem Praw Dziecka!

20180529 092053

W dniach 6-7 czerwca 2018 r. uczniowie klasy 4a, 5a i 6a pod opieką p. Terysy Gruszki, p. Magdaleny Zosiuk, p. Kai Kiermacz i p. Alicji Puczyńskiej byli uczestnikami wycieczki do Krakowa, Wieliczki i Energylandii.
W Krakowie przywitał nas smok wawelski ziejący ogniem.

1

W drugiej połowie maja uczniowie kl. 2a rozpoczęli pracę w aplikacji Scratch Junior. To język programowania adresowany dla młodszych dzieci, który drugoklasiści poznali w ramach realizacji programu „Technologie z klasą” i innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”. Najpierw ustalono kodeks kodera i odczytano piąty list od robota Kodeusza, a potem dzieci poznały przedstawione przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras podstawowe funkcjonalności programu. Drugoklasiści testowali klocki i funkcjonalności oraz tworzyli własne, zaprogramowane animacje ze zmieniającym się tłem i dodawanym dźwiękiem. Nagrywali komentarze głosowe dla swoich „duszków", programowali w języku ScratchJr. W czasie swojego pierwszego kontaktu z programem najwięcej radości sprawiło dzieciom tworzenie interaktywnego przewodnika po szkole. Program podbił serca uczniów i opanowali oni umiejętność tworzenia historii w ScratchJr. W końcowym etapie zajęć dzieci zapoznały się z treścią szóstego list od robota i zapisały trzecią literę kodu na karcie pokładowej. Na następnych zajęciach będą kontynuować przygodę z programowaniem w środowisku ScratchJr i zmierzać się z kolejnym wyzwaniem – tworzeniem własnych gier.

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu o Cybernautach, który był finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej. Honorowy Patronat nad tym przedsięwzięciem objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Rzecznik Praw Dziecka oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
W ramach III edycji konkursu nasza szkoła zorganizowała dodatkowe działania, mające na celu promocję postawy bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii, angażując przy tym całą społeczność szkolną.

Szczegółowa prezentacja zadań:

  1. Uczniowie kl. II gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017 zrealizowali obowiązkowy projekt gimnazjalny pt. „Ósemkowe dzieci sieci” - czy są bezpieczne w Internecie?” Główne cele tego projektu to: zwiększenie świadomości uczniów i ich rodziców na temat zagrożeń internetowych, promowanie bezpiecznego serfowania po sieci.
  2. Obecnie realizują projekt „Ósemkowe dzieci sieci” - co robią w Internecie?
  3. O cyberbezpieczeństwie można wypowiedzieć się artystycznie i twórczo. Grafiki komputerowe zwracają uwagę na właściwe zachowania w cyberprzestrzeni.
    MYŚLOGRAFIA
    NETYKIETA Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    ROBOTY
    NIE TAKI WIRUS STRASZNY… Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    MEMY Konkurs szkolny na grafikę komputerową
  4. Uczniowie, oprócz wiedzy zdobytej podczas zajęć komputerowych, informatyki czy zajęć rozwijających zainteresowania komputerowe w pracowni informatycznej czy Centrum Multimedialnym, poszerzają swoje wiadomości i umiejętności na platformie e-learningowej i zdobywają dyplomy w kursach on-line organizowanych przez np. Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Komiksy ze strony Cybernautów są atrakcyjną formą doskonalenia się i uczniowie chętnie do nich zaglądają – w każdej grupie wiekowej.
    Link:
    Z takiej formy doskonalenia się korzystają również rodzice naszych uczniów, jak i nauczyciele.
    Rodzice zdobywają wiedzę ze strony internetowej Cybernautów, rozwiązują quiz http://cybernauci.edu.pl/materialy-edukacyjne/rodzice/.
  5. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniowie rozmawiali o zagrożeniach wynikających z braku programu antywirusowego w komputerze czy smartfonie. Wykazując się kreatywnością, przedstawiali swoje wizje wirusa komputerowego.
  6. Tradycyjne formy prezentowania wiedzy to plakaty.
  7. Promocję bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii podkreślają Ósemkowi Cyberstrażnicy Sali Informatycznej 24 c. Wykonali je uczniowie kl. III gimnazjum na zajęciach technicznych. Wykorzystali przy tym części z komputerów, telewizorów, odbiorników radiowych, agd, itp. CYBER - UPCYCLING!
  8. Wydanie szkolnej gazetki okolicznościowej „Ósemkowe CYBER-RADY”.
  9. "NIE - BEZPIECZNY INTERNET" – spotkanie z pedagogiem.
  10. Debata szkolna „Ósemkowi surferzy, czyli młodzi o bezpieczeństwie w Internecie”.
  11. Przedstawienie teatralne „W królestwie bezpiecznego internetu”.
  12. Program „Technologie z klasą”.
  13. ŚWIETLIKI TO MĄDRE DZIECI, UCZĄ SIĘ, JAK BYĆ BEZPIECZNYM W SIECI” - zajęcia edukacyjne w świetlicy szkolnej.
  14. Przygotowanie:
    - zakładki na stronie internetowej szkoły na temat realizacji konkursu,
    - umieszczanie informacji na portalu społecznościowym fb.
  15. Baza materiałów dla rodziców/opiekunów, nauczycieli, uczniów.
  16. Warsztaty „Hejt i mowa nienawiści”.

Zdaniem koordynatora przedsięwzięcia p. Anety Kowalewskiej - nauczyciela informatyki - projekt „Cybernauci” to w dzisiejszych czasach konieczność. Bezpieczeństwo w sieci jest priorytetowym zagadnieniem nie tylko omawianym na informatyce. Rozwój IT, łatwy i szybki dostęp do Internetu - w szkole, domu, własnym telefonie zmusza dorosłych, dzieci i młodzież do bezpiecznych zachowań. Musimy chronić swoje dane, wizerunek, kontakty, prywatność. Poprzez różnorodne, ciekawe warsztaty trenerzy integrują też całe społeczności szkolne.

I jeszcze jeden plus – to inicjatywa bezpłatna.
https://cybernauci.edu.pl/szkoly-o-nas/
https://cybernauci.edu.pl/o-projekcie/

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • rodzice wspierali uczniów i nauczycieli odpowiedzialnych za poszczególne działania w przygotowywaniu poszczególnych inicjatyw,
  • przygotowywali rekwizyty,
  • brali czynny udział w zajęciach otwartych,
  • kończyli kursy on-line.
  • Z myślą o rodzicach powstała na stronie internetowej szkoły zakładka: „Ósemkowe Cyber-rady”

Oto laureaci ogólnopolskiego konkursu „Cybernauci”:
Szkoła Podstawowa nr 8 im. 4 Kujawskiego Pułku Artylerii Lekkiej w Inowrocławiu,
Szkoła Podstawowa im. Wincentego Hipolita Gawareckiego w Małej Wsi,
Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie.

Przy wyborze laureatów Komisja nie uwzględniała poziomu edukacyjnego szkoły. Podczas oceny Jury brało pod uwagę: oryginalność inicjatywy, zaangażowanie różnych grup społeczności szkolnej oraz jakość i estetykę zgłoszonej relacji.

Otrzymaliśmy nagrodę:
projektor multimedialny, aparat fotograficzny, tablet, 3 sztuki, karta pamięci, 3 sztuki.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację tego projektu. Zapraszamy do wspólnych działań za rok.

Szkoła Podstawowa w Chełmie III miejsce

 

Aneta Kowalewska

 

Koniec roku jest zawsze okresem podsumowań, a na urządzeniach mobilnych można przeprowadzić szybką ankietę. 14 czerwca kod QR zaprowadził uczniów kl. 2a na stronę AnswerGarden. Jest to proste, bardzo ciekawe i skuteczne narzędzie wykorzystywane do zbierania opinii w danej grupie. Może być także używane do szybkiej pracy na lekcji np. podczas burzy mózgów, do sprawdzenia poziomu wiedzy uczniów na zadany temat, szybkiego uzyskiwania odpowiedzi, gromadzenia słownictwa na określony temat, do odświeżenia wiedzy zdobytej przed lekcją, sprawdzenia poziomu zrozumienia tematu lekcji podczas zajęć, do pracy domowej, podsumowania projektu. Ankieta stworzona na stronie AnswerGarden pozwala na szybkie przeprowadzenie sondy na dowolny temat, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras realizująca innowację pedagogiczną „Tabletowe piątki” tym sposobem uzyskała krótką informację zwrotną od swoich uczniów. Zapytała, jakie zajęcia w szkole lubią najbardziej. Krótkie pytanie – szybka, zwięzła odpowiedź i już wszystko wiadomo. Oto wyniki:

odp. uczniów bez cyfr 
AnswerGarden angażuje uczniów dzięki możliwości zobaczenia na ekranie odpowiedzi kolegów. Dostarcza także dobrego narzędzia wizualizacji, ponieważ kiedy te same słowa są typowane w odpowiedziach, stają się one większe w chmurze. Kiedy kursorem myszy najedziemy na daną odpowiedź, pokazywana jest liczba osób, które odpowiedziały tak samo. Strona AnswerGarden pozwala na natychmiastowe zarządzanie odpowiedziami i mogą one stanowić doskonały pretekst do rozmowy. Wystarczy na przykład, aby nauczyciel poprosił uczniów o uzasadnienie zgłoszenia właśnie takiej a nie innej odpowiedzi. Ćwiczenie to można przeprowadzić zarówno w parach, jak i w grupach, czy podczas dyskusji klasowej.

Uczniowie klasy Ib w roku szkolnym 2017/18 realizowali na zajęciach dodatkowych program autorski „Teatromania” pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Rozwód. Rozwijali swoje umiejętności i kompetencje w zakresie językowym i artystycznym. Uczyli się współpracy w grupie i przekroczyli progi magicznej Krainy Teatru. Na cotygodniowych zajęciach przygotowywali się także do występów na scenie. Do wspólnej pracy włączyli się również rodzice uczniów, przygotowując wspaniałe stroje do przedstawienia oraz makijaże sceniczne. Po tygodniach wytężonej pracy 8 czerwca mali aktorzy zaprezentowali rodzicom i zaproszonym gościom przedstawienie pt. „W świecie wierszy Jana Brzechwy”. Brawom i owacjom nie było końca, a nasi milusińscy zostali nagrodzeni nie tylko oklaskami, ale również słodkimi upominkami. Już czekamy na kolejne występy artystyczne Teatromaniaków.

20180607 162531

Nasi mali aktorzy ze świetlicy po poprzednich występach i brawach od widowni, postanowili wykonać jeszcze jedno przedstawienie. Tym razem dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły. Wcześniej zaprezentowali dla nich inscenizację o wiośnie. Natomiast 8 czerwca było o „Trzech małych świnkach”. Przedstawienie nie trwało długo, ale było zabawne i z pouczającym morałem. A ponieważ zbliżają się wakacje warto przypomnieć sobie ważną na ten czas zasadę, żeby nie otwierać drzwi nieznajomym. „Bo tak jak w bajce zdarzyć się może, że przyjdzie wilk o pewnej porze, gdy się pomylisz, że kogoś znasz, otwierasz drzwi i problem masz…”

ts 03

7 czerwca obchodziliśmy w naszej świetlicy Święto Rodziny. Na uroczystość przybyły kochane mamy i tatusiowie oraz pani wicedyrektor Małgorzata Sawicka. Świetliczaki pięknie się przygotowały, co poprzedzone było wieloma dniami wypełnionymi próbami i ćwiczeniami. Było przedstawienie, wzruszające wiersze i piosenki. Następnie rodzice otrzymali piękne, wykonane w świetlicy róże z życzeniami od swoich dzieci. Na zakończenie wszyscy zostali zaproszeni na słodki poczęstunek przygotowany przez wychowawców świetlicy. Było miło i słodko, ale też i wzruszająco, aż łzy się w oku kręciły😊

sr 07

13 czerwca nasze kochane dzieci ze świetlicy wybrały się z paniami do parku niedaleko szkoły. Pani Wiola i pani Ewa miały dla nich miłą niespodziankę. Zorganizowały piknik, podczas którego zaproponowały zabawy na świeżym powietrzu, jak: „Kucany berek”, „Gra w kolory”, „Wiewiórki do dziupli” i inne. Była również muzyka, przy której dzieci chętnie się bawiły i pląsały. A jak na pikniku bywa po zabawie był też słodki poczęstunek na kocu dla każdego. Wyjście bardzo się dzieciom podobało i wszyscy marzyli, aby ten piknikowy dzień się nie skończył.

p 04

29 maja 2018 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbył się finał podsumowujący działania w bibliotecznym edukacyjnym programie "TIK?Tak!2 Tak, czytam!". Celem programu była promocja czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. W tegorocznej edycji wzięło udział 90 uczniów ze szkół: SP nr 5 w Chełmie, SP nr 8 w Chełmie, ZS w Stołpiu (2 zespoły), ZS w Okszowie (2 zespoły), ZS w Siennicy Różanej (6 zespołów), SP w Rejowcu, SP w Żółtańcach, SP w Stawie (3 zespoły), SP w Strupinie Dużym. Łącznie 18 zespołów pod opieką 17 nauczycieli.
Nasz zespół Mądre Mole w składzie: Aleksandra Dziaduszyńska, Kacper Demecki, Katarzyna Jarzębkiewicz, Julita Kiryk, Milena Morawska pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej zdobył II miejsce 75 pkt. (I - Debeściaki SP w Stawie – 76 pkt.; III - Mądre Sowy SP w Stołpiu 69 pkt.).
Więcej informacji na: https://tiktak2bpchelm.blogspot.com/2018/05/fina.html

IMG 2740

11 czerwca br. uczniowie klasy 1a wraz z wychowawcą p. Bożeną Dziewulską zaprosili do szkoły rodziców na Dzień Rodziny. Dzieci przygotowały wiersze, piosenki i humorystyczne scenki z życia widziane właśnie oczami dzieci. Były życzenia, buziaki i własnoręcznie przygotowane prezenty dla mamy i taty. Rodzice doceniali starania dzieci gromkimi brawami i podziękowali za chwile wzruszeń słodkościami.

IMG 1460

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a (wychowawca p. Bożena Dziewulska)  i klasy 1b (wychowawca p. Jolanta Rozwód) uczestniczyli w ogólnopolskim programie „Technologie z klasą”, objętym honorowym patronatem MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ. Organizatorem programu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Uczniowie poznali kodeks kodera i zagrożenia w sieci. Współpracowali ze sobą, wymieniali się pomysłami i doświadczeniami rozwiązując różne problemy, wykorzystując oczywiście nowoczesne technologie i języki programowania. Realizowane scenariusze zostały przygotowane na bazie materiałów „Najmłodsi programują!” Fundacji Orange. Każda z klas otrzymała interaktywny zestaw analogowy do nauki programowania. Wciągająca fabuła gry zachęciła dzieci do zdobywania umiejętności programowania.

4

2

4 czerwca 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z panią Magdaleną Gardzińską z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej pod hasłem „Dbamy o środowisko – segregujemy śmieci”. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jak zachować czystości wokół nas, w domu, w szkole. Mieli okazję utrwalić sobie takie pojęcia jak: ekologia, surowce wtórne, utylizacja śmieci, recykling. Rozmawialiśmy także o segregowaniu śmieci i dowiedzieliśmy się jaki jest czas rozkładu materiałów organicznych, odpadów plastikowych i papierowych. Uczniowie najbardziej zainteresowani byli pokazem materiałów edukacyjnych. Bardzo aktywnie włączali się do pogadanki. Dziękujemy za pouczające i miłe spotkanie.

s 02

4. czerwca w naszej szkole odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których uczniowie klas I-VII mogli zaprezentować swoje zdolności artystyczne. Celem warsztatów było stworzenie prac związanych z obchodami Roku Praw Dziecka. Powstałe prace zostaną wykorzystane do stworzenia albumu, który zostanie zaprezentowany podczas obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka – 20 listopada br. W zajęciach konkursowych wzięły udział nasi utalentowani plastycznie uczniowie, a ich dzieła są naprawdę godne uwagi. Nad konkursem czuwali pani Ewa Słomczyńska i Wiola Mazur.

k 05

Kolorowanki to coraz bardziej doceniana i popularna forma relaksu. Kolorowanie działa uspokajająco i wyciszająco, ułatwia koncentrację, rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, wdraża do wytrwałości i konsekwencji w działaniu. Pomaga oderwać się od codzienności i spędzić trochę czasu na zabawie. To sprawia, że kolorowanki świetnie sprawdzają się zarówno dla dzieci jak i dorosłych, którzy z miłą chęcią zasiadają do zabaw w ubarwianie obrazków. Uczniowie kl. 2a podczas przedostatnich zajęć (w bieżącym roku szklonym) w ramach innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki” poznali aplikację Coloring for adults przeznaczoną dla starszych użytkowników urządzeń mobilnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystali z niej też najmłodsi. W menu znajdują się zestawy plansz, które zostały podzielone na kategorie tematyczne np.: zwierzęta, kobiety, rośliny, Azja, mandale. Spośród ponad 300 kolorowanek każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie, a opcja ołówka pozwala dorysowywać kształty. Kreatywne ilustracje stanowią wyzwanie dla miłośników kolorowania. Bardzo duża ilość szczegółów do pokolorowania wymaga skupienia i wyjątkowej dokładności. To trening staranności. Kolorowanki rozwijają kreatywność, dają upust wyobraźni, bo w każdym z nas jest artysta. Aplikacja zawiera wiele palet kolorów dobranych w różnych tonacjach barw np. z odcieniami pór roku. Wybrany obraz można dokończyć lub modyfikować w dowolnym momencie, można także tworzyć kilka wersji jednego obrazu. Galeria własnych prac pozwala dzielić je ze znajomymi. Możliwość powiększania ekranu dzięki opcji zoom umożliwiła drugoklasistom szczegółowe kolorowanie, przyspieszyła pracę i piękne obrazy zostały dokończone oraz wysłane mailem do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Mobilne kolorowanki dostarczyły dzieciom przyjemności, były sposobem na odpoczynek oraz wciągającą i twórczą zabawę.


1 czerwca - tak jak wskazuje kartka w kalendarzu - w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się po raz kolejny festyn z okazji Dnia Dziecka. Obchodzono go w tym roku pod hasłem „Dziecka prawa ważna sprawa”. Ten dzień jest bardzo lubiany w szkole przez wszystkie dzieci, gdyż nie ma wtedy tradycyjnych lekcji w ławkach, a jest zabawa na świeżym powietrzu i wspólne świętowanie. 
Imprezę rozpoczęło przedstawienie teatralne przygotowane przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum pt.: „Król Maciuś Pierwszy w krainie praw dziecka”. Następnie dzieci miały okazję nauczyć się popularnego ostatnimi czasy integracyjnego tańca nawiązującego do muzyki celtyckiej, zwanego belgijką. Prostota wykonania spowodowała, że nawet ci, którzy nie umieją tańczyć, odnaleźli się w nim i świetnie bawili. Chętni mogli również sprawdzić swoją wiedzę w konkursie o obowiązkach i prawach dziecka. 
Podczas festynu nie zabrakło i innych atrakcji. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dmuchane zjeżdżalnie, place zabaw do skakania, ścianka wspinaczkowa czy też symulator „Byk”. Nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili różnorodne gry i zabawy sportowe. Dzieci miały okazję spróbować własnych sił w szachach i warcabach, rozwiązywać rebusy matematyczne i sudoku, zagrać w gry planszowe. Ogromną frajdę, zwłaszcza tym najmłodszym, sprawiły rysunki na twarzach. Humory jeszcze bardziej poprawiła degustacja miodu, ciastek, jogurtów i serków, a ochłody dodały lody. 
Dzień minął w miłej i serdecznej atmosferze.

dd2018 113 20180601

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż wśród uczniów Ósemki są laureaci Ogólnopolskiej Olimpiady Olimpusek sesja wiosenna. W gronie uczniów, którzy zdobyli tytuł laureata z edukacji wczesnoszkolnej, są: 
Weronika Rejman (miejsce 5.) klasa I b (p. Jolanta Rozwód)
Mikołaj Mazurek (miejsce 10.) klasa I a (p. Bożena Dziewulska)
Michał Jankowski (miejsce 11.) i Maciej Seniuk (miejsce 12.) klasa IIa (p. Elżbieta Dras). 
Wszystkim laureatom i uczestnikom oraz nauczycielom przygotowującym uczniów do olimpiady serdecznie gratulujemy.

Dla wielu Polaków Marszałek Józef Piłsudski jest uosobieniem odrodzonej i niepodległej Polski, prawdziwym bohaterem, osobą, którą szanują i podziwiają jednocześnie ludzie o różnych poglądach i opcjach politycznych. Przede wszystkim był i jest niekwestionowanym autorytetem, wzorcem do naśladowania, któremu należny jest szacunek i uznanie. W hołdzie J. Piłsudskiemu, w setną rocznicę odzyskania niepodległości i w nawiązaniu do przedwojennej tradycji uczniowie p. Anety Kowalewskiej przygotowali tradycyjne karty z życzeniami z okazji przyznania Józefowi Piłsudskiemu tytułu honorowego obywatela Chełma: „Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu, naczelnikowi Państwa Polskiego, Honorowemu Obywatelowi Miasta Chełma w setną rocznicę odzyskania Niepodległości wyrazy wdzięczności za wolność ofiarowaną naszej ukochanej Ojczyźnie składają uczennice i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. B.Z. Wirskiego w Chełmie”. 
J. Piłsudski, to postać ważna nie tylko dla historii kraju, ale również miasta Chełm. Marszałek gościł tu kilka razy, jedna z głównych ulic miasta nosi jego imię.

plakat1

Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej przygotował Program Niepodległa 1918-2018, którego celem jest przeżycie setnej rocznicy odzyskania Niepodległości w szerokich kręgach społeczeństwa, w kraju i poza jego granicami.
Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości jest doskonałym momentem, by podjąć się współcześnie chyba najważniejszego dla naszej Ojczyzny zadania - budowania Wspólnoty łączącej bogactwo tradycji, kultury i kształtujących ją doświadczeń, różnorodność poglądów oraz przekonań. Wspólnoty, w której należy dbać o łączące więzi, pielęgnować wzajemne zaufanie.

ósemka   niepodległa

W czerwcu zakończyły się comiesięczne zajęcia w ramach Akademii Młodego Naukowca prowadzone od października w chełmskim Młodzieżowym Domu Kultury przez pracowników UMCS z Lublina. Uczestniczyli w nich uczniowie klasy Ib, Ic, IIIa, IIIc, IIIe. Zajęcia miały na celu zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami chemicznymi, fizycznymi i przyrodniczymi. Uczniowie rozwijali myślenie analityczne i dedukcję. Poznawali otaczający świat, doskonalili sprawności manualne, a także uczyli się współpracy w grupie i samodzielności. Zajęcia były urozmaicone i dostosowane do wieku dzieci, profesjonalnie przygotowane. Wszystkie wzbudzały ogromne zaciekawienie światem nauki. Jednak w rankingu ocen pierwsze miejsce zajęły warsztaty przeprowadzone w mobilnym planetarium ,,Gemini” w czasie których uczniowie wyruszyli do granic wszechświata, poznali budowę Układu Słonecznego i zjawiska związane z ruchem Ziemi. Kolejnym faworytem dzieci stały się ostatnie zajęcia na których poznały prawa fizyki związane z napięciem powierzchniowym, a co za tym idzie, mogli samodzielnie puszczać ogromne, kolorowe bańki mydlane. W czasie podsumowania warsztatów uczniowie otrzymali wypełnione indeksy i pamiątkowe dyplomy za zaangażowanie i udział w zajęciach.

20180108 130201

W naszej placówce nie brakuje uczniów, którzy pomagają. To nasze Anioły. Jednym z nich jest wyjątkowa uczennica, wolontariuszka Szkolnego Koła Caritas - Dominika z kl. III. To pierwsza ósemkowa uczennica, która oddała swój skarb - włosy - osobom potrzebującym i chorym na nowotwór złośliwy. Fundacja RaknRoll od kilku lat organizuje akcję „Daj włos”. Może w niej wziąć udział każdy: mały / duży / on / ona - każdy, kto ma min. 25 cm włosów do ścięcia i zmieniając swój wygląd chce zrobić coś dobrego dla innych. Oddając swoje warkocze kobietom i dzieciom, którym chemioterapia włosy odebrała, daje się im nie tylko nowy wygląd. Przede wszystkim dodaje więcej siły do walki o zdrowie i życie! A to jest bezcenne.
...Ci ludzie posiadają jakby niewidzialną, lecz bardzo wyczuloną „antenę”, która przechwytuje sygnały wołających o pomoc, wzbudza natchnienie, a nawet rodzaj wewnętrznego nakazu, przyjścia do potrzebującego z pomocą, z radą i dobrym słowem.
I taka jest Dominika. Zawsze uśmiechnięta, życzliwa, obserwująca otaczający świat i ludzi, by w odpowiednim momencie pomóc. Takiemu człowiekowi powiesz: „Ty jesteś moim aniołem”...
Dziękujemy!
Zdjęcia publikujemy za zgodą Rodziców uczennicy.

IMG 20180522 150704

Każdy z nas - dziecko, dorosły, senior - codziennie podejmujemy decyzje, które kształtują rzeczywistość. Mamy możliwość zadbania nie tylko o własną godność, ale także o godność innych poprzez to jak myślimy i działamy. Podejmując świadome decyzje możemy przyczynić się do zmiany świata na lepsze tak, aby ludzie wokół nas czuli i wierzyli w to, że ich życie to wartość sama w sobie. 
W naszej placówce nauczyciele wspólnie ze swoimi uczniami zrealizowali projekt przygotowany przez Global Dignity Poland - Dzień Godności „Różni, ale równi”. Nad realizacją zadań przygotowanych przez fundację czuwał Rzecznik Praw Dziecka. 
Pięć podstawowych zasad godności spisanych przez Global Dignity:

  1. Każdy człowiek ma prawo do godnego życia.
  2. Godne życie to możliwość osiągnięcia pełni ludzkiego potencjału – wykształcenia, zdrowia, dobrej pracy, przyjaźni, miłości i poczucia bezpieczeństwa.
  3. Godność oznacza prawo do wolności w podejmowaniu istotnych decyzji życiowych i szacunek dla innych w korzystaniu z tego prawa.
  4. Godność jednostki jest nierozerwalnie związana z godnością innych ludzi.
  5. Godność to podstawowa wartość motywująca wszelkie działanie.

Podczas realizacji tego przedsięwzięcia przeprowadzono warsztaty, projekcje filmów, zajęcia z psychologiem, pogadanki, zajęcia plastyczne, opracowano plakaty oraz przygotowano dodatkowe zajęcia w bibliotece szkolnej. 
Udział w projekcie „Różni, ale równi” wzięli uczniowie i wychowawcy klas:

  • czytelnicy oraz p. Elżbieta Kaczyńska
  • kl. II a – wychowawca p. Elżbieta Dras
  • kl. IV a – wychowawca p. Ewa Karpiuk-Koleniec
  • kl. IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
  • kl. IV c – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik
  • kl. VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek
  • kl. VII b – wychowawca p. Barbara Kister
  • kl. II a gimnazjum – wychowawca p. Anna Gieleta
  • kl. III a gimnazjum – wychowawca p. Monika Lenart
  • wolontariusze Szkolnego Koła Caritas – opiekunowie p. Aneta Kowalewska i p. Joanna Wicha
  • p. psycholog Marcin Kwieciński.

Światowy Dzień Godności skupia się przede wszystkim na sposobie, w jaki traktujemy siebie samych i w jaki traktują nas inni.

WP 20180604 20 32 24 Pro LI

W połowie maja uczniowie klasy Ia i Ib pod opieką wychowawczyń p. B. Dziewulskiej i p. J. Rozwód oraz opiekunów p. E. Adamczuk i p. M. Nagraby wyruszyli do Krainy Rumianku w Hołownie. Kraina Rumianku to wioska tematyczna, gdzie dzieci i młodzież oraz dorośli mogą doświadczyć jak żyli, pracowali i odpoczywali nasi przodkowie. Wszystko to dzieje się w scenerii polskiej wsi, gdzie dawne obyczaje są wciąż żywe i praktykowane. Pierwszoklasiści uczestniczyli w warsztatach tematycznych „Dawne zajęcia domowe”, w trakcie których zobaczyli jak wyglądała dawna wiejska izba i co się w niej działo od świtu do zmierzchu. Doili krowę i ubijali masło w maselnicy oraz degustowali je ze smakiem z wiejskim chlebem. Prasowali i maglowali bieliznę własnoręcznie upraną w balii. Dowiedzieli się także czy każde żelazko ma duszę i jak pomaga praczce kijanka i żuraw. Uczniowie będąc w Krainie Rumianku trafili również do Krainy Baśni. Podzieleni na cztery grupy podróżników próbowali obudzić Śpiącą Królewnę, pomóc Kopciuszkowi i Czerwonemu Kapturkowi oraz umykali ze szponów Baby Jagi. W Baśniowej Krainie wszystko jest możliwe, a dzieci świetnie się bawiły i skrupulatnie wykonywały wszystkie zadania. Moc emocji dostarczył również pokaz obróbki bursztynu średniowiecznymi narzędziami: furkadełkiem i tokarką napędzaną smykiem, wzbogacony opowieścią o historii i niezwykłych właściwościach bursztynu. Uczestnicy mogli wypróbować narzędzia do obróbki bursztynu, a na pamiątkę otrzymali wisiorek ze sztucznego bursztynu. Pobyt w Krainie Rumianku dostarczył wszystkim wielu emocji i niezapomnianych wrażeń.

IMG 1216

Tradycją SP nr 8 w Chełmie stały się organizowane od kilku lat Dni Kultury Regionalnej. Celem projektu jest rozwijanie wiedzy uczniów o kulturze naszego regionu, nawiązanie kontaktów z lokalnym środowiskiem artystycznym oraz uświadomienie młodzieży, że warto rozwijać swoje pasje. Tegoroczna edycja trwała od 20 kwietnia do 18 maja i skupiała się głównie na życiu muzycznym naszego regionu. Uczniowie naszej szkoły mieli okazję spotkać się z twórcami i animatorami kultury, poznać ich najnowsze dokonania i plany na najbliższą przyszłość.
W tym roku odwiedzili nas:
- Dominika Sitarczuk i Krzysztof Kurzepa z Chełmskiej Szkoły Rocka,
- Piotr Sławiński - trębacz grupy Blue Cafe, obecnie współpracujący m. in. z Beatą Kozidrak,
- Mariola Piędzia - kierownik artystyczny Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Chełmskiej,
- Jakub Korpysz - absolwent naszej szkoły, raper.
W ramach projektu nasi uczniowie odwiedzili:
- Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego,
- Redakcję Super Tygodnia Chełmskiego i Radia Bon Ton,
- Stowarzyszenie Twórcze Pasja.

Do zwiedzania udostępnione zostały również zbiory zgromadzone w Szkolnej Izbie Regionalnej.
Organizatorkami przedsięwzięcia były p. Barbara Semeniuk i p. Marzena Stadnik.

20180427 111314

W roku szkolnym 2017/2018 klasa 2a pod kierunkiem p. Elżbiety Dras uczestniczyła w ogólnopolskim programie „Technologie z klasą”, objętym honorowym patronatem MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ. Organizatorem programu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Udział w nim pozwolił dzieciom w łatwy i przystępny sposób poznać nowoczesne technologie, języki programowania i zagrożenia w sieci. Dzięki udziałowi w programie uczniowie: rozwinęli umiejętność rozumowania, analizowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, kształcili umiejętność logicznego myślenia i rozwinęli kompetencje społeczne.

12

Rozsławiali Polskę, gdy nie było jej na mapie... - to nazwa konkursu historycznego, który został zorganizowany w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie. Jego celem było przybliżenie uczniom sylwetek żyjących w czasie zaborów Polaków, którzy dzięki swojej wytrwałej pracy oraz niezwykłym zdolnościom wpisali się w światowe dziedzictwo kultury i nauki. Ich dokonania były widocznym dowodem tego, że Polska nie zginęła...
Konkurs, objęty honorowym patronatem przez Prezydent Miasta Chełm Panią Agatę Fisz, odbył się 23 maja. Wzięli w nim udział uczniowie klas siódmych z chełmskich szkół podstawowych. Najlepsza okazała się drużyna ze Szkoły Podstawowej Nr 7, drugie miejsce wywalczyły uczennice ZSP Nr 3, a gospodarze zadowolił się trzecią lokatą. Uczestnicy konkursu wykazali się dużą wiedzą na temat życia i działalności zarówno tych najbardziej znanych postaci jak Maria Skłodowska-Curie, Fryderyk Chopin czy Ignacy Paderewski, jak i tych, o których często się zapomina, jak chociażby Benedykt Dybowski i Henryk Arctowski. Mamy nadzieję, że przygotowania do konkursu oraz udział w nim uświadomiły młodym ludziom, że o wolną Polskę walczono nie tylko z bronią w ręku...

20180523 110509

W ostatnim tygodniu maja uczniowie kl. 2a poznali bardziej zaawansowane funkcjonalności aplikacji ScratchJr, aby użytkownicy mieli wpływ na przebieg zdarzeń i mogli programować własne gry. Podopieczni p. Elżbiety Dras nauczyli się tworzyć zależności między duszkami występującymi w grze, np. tak, aby gracz mógł nimi sterować. Zaczęli od stworzenia prostej gry „Spadające gwiazdki” (lub inne przedmioty),w której wróżka (lub inna postać) łapała spadające gwiazdki (lub inne przedmioty). W momencie, gdy postać złapała spadającą gwiazdkę, to ona znikała. Dzieciom udało się stworzyć także drugą grę „Skaczące piłeczki”, w której nauczyły się różnicować wartości ruchu dla poszczególnych duszków (piłek) oraz tworzyć interakcję z użytkownikiem przez dotknięcie duszka (piłki), która zniknie. Piłki skakały na różnej wysokości, a uczniowie poprzez dotknięcie każdej z nich doprowadzali do zakończenia gry. Po utworzeniu swoich projektów dzieci wymieniały się tabletami i grały w gry kolegów. Zabawa była świetna. ScratchJr drugoklasiści poznali w ramach realizacji programu „Technologie z klasą” i innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”. Zajęcia z programowania to pełne zaangażowanie dzieci i zachwyt aplikacją. Często będziemy z niej korzystali. Jest to odpowiedź na potrzeby wynikające ze zmian kształcenia i zmian zachodzących na rynku pracy. O programowaniu mówi się, że jest językiem przyszłości. Za kilka lat znajomość podstaw programowania będzie tym samym, czym dzisiaj jest znajomość języka angielskiego, dlatego właśnie naukę programowania – tak samo jak języków obcych – warto rozpocząć wcześnie.

Uczniowie Ósemki uczestniczyli w trzydniowej wycieczce Beskid Żywiecki - Słowacja. 23 maja br. odwiedziliśmy Park Miniatur w Inwałdzie, miejsce, w którym możliwa jest podróż dookoła świata w ciągu jednego dnia. Oglądaliśmy Akropol, Bazylikę św. Piotra, Krzywą Wieżę w Pizie, Statuę Wolności, Biały Dom. Obejrzeliśmy seans w kinie 5d. Innymi atrakcjami tego miejsca były m.in. koło młyńskie, autoscooter, wystawa Tutenchamona. W godzinach popołudniowych wjechaliśmy kolejką linowo-terenową na górę Żar, gdzie znajduje się elektrownia wodna oraz szkoła szybowcowa. Podziwialiśmy panoramę Beskidu Żywieckiego.
Następnego dnia wyruszyliśmy na Słowację. Zwiedziliśmy Demianowską Jaskinię Swobody, w której pokonaliśmy 913 schodów oraz zamek - Orawski Hrad.
W piątek, 25 maja br., gościliśmy w Koniakowie u górala, który opowiadał nam legendy, grał na różnych instrumentach. Poznaliśmy tam również warsztat pracy koronkarki oraz poczuliśmy smak góralskich osypek. Punktem kulminacyjnym eskapady była Bielsko-Biała – Wytwórnia Filmów Rysunkowych. Zwiedzanie połączono z lekcją na temat powstawania filmu. Obejrzeliśmy Bolka i Lolka oraz Reksia. W Goczałkowicach zauroczyły nas ogrody Kapias, ich przepiękna architektura, np. zielony labirynt, ogród angielski, japoński, patio włoskie, fontanny oraz tarasy widokowe.
Pełni niezapomnianych wrażeń wróciliśmy do naszego rodzinnego Chełma. Opiekunami wyprawy były: p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Marzena Chrabąszcz, p. Aneta Kowalewska, p. Maria Delekta, p. Ewa Słomczyńska.

WP 20180525 14 51 39 Pro LI (Copy)

Już po raz piętnasty w naszym mieście obchodzone są Dni Kultury Chrześcijańskiej, które na stałe wpisały się w kalendarz wydarzeń kulturalnych miasta. W murach naszej szkoły mieliśmy przyjemność gościć p. Marcina Kostrzyńskiego i p. Szymona Banaszczyka.
P. Marcin Kostrzyński pokazał nam piękno polskiej dzikiej fauny, przeprowadził ciekawą lekcję przyrody. Leśnik z wykształcenia, filmowiec przyrodniczy z zamiłowania. Poświęcił się tworzeniu filmów przyrodniczych. Dzięki nim przedstawia dziką przyrodę tak, jak ją postrzega. W swoich produkcjach pragnie ukazać zwierzęta jako istoty posiadające duszę i wrażliwość. Gdy stawiał pierwsze kroki, te poprowadziły go w stronę lasu. Obserwował ptaki, tropił zwierzęta i uczył się ich zwyczajów. Jak sam mówi, Królestwo Fauny to lepszy świat, poukładany, to miejsce gdzie panuje sprawiedliwość, a zwierzęta mają prawo do życia, szczęścia i braku cierpienia.
P. Szymon Banaszczyk – podróżnik, wolontariusz misyjny. Autor książki „Tryptyk z podróży”. Jak mówi sam autor, „podróż to nie tylko odwiedzanie nowych miejsc, poznawanie innych kultur, zdobywanie życiowych doświadczeń, ale przede wszystkim spotkanie z drugim człowiekiem”. Tutaj jest to spotkanie niezwykłe. Spotkanie, które jest zarazem podróżą – zachwytem wędrowca nad drugim człowiekiem, nad tym wszystkim, co w nim odmienne, a jednocześnie tak bardzo ludzkie i bliskie każdemu z nas, nad jego człowieczeństwem. To także żywe spotkanie z Bogiem w drugim człowieku, z tym wszystkim, co w nim najpiękniejsze, a zarazem niewidoczne dla oczu, zrozumiałe jedynie dla wrażliwego serca. A wszystko to opatrzone jest tak bardzo charakterystyczną dla autora, mądrą życiową refleksją oraz dowcipem, które sprawiają, że w niektórych momentach śmiech przeplata się u czytelnika ze wzruszeniem i nie pozwala nie zatrzymać się choć na chwilę, by pomyśleć także nad własną egzystencją. "Najważniejsze jednak to czuć się prowadzonym, bo wtedy zawsze dotrze się do celu, bez względu na to, gdzie będzie się on znajdował!”. Do takiej właśnie wędrówki nie tylko czytelniczej, ale też życiowej – zanurzonej w poczuciu sensu, zaprasza nas p. Szymon.
Spotkania przeżyte w miłej i pełnej wrażeń atmosferze pozostaną na długo w naszej pamięci.
Organizatorem tego przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.

WP 20180521 13 06 51 Pro LI (Copy)

Klub Boogie Opus Twist działający w Młodzieżowym Domu Kultury pod kierunkiem Jacka Gumiennego i Ewy Harańczyk zaprosił młodą widownię na kolejne już Audycje Taneczne. Odbyły się one 17 maja 2018 w SP nr 8 w Chełmie. Pokazy taneczne oglądali uczniowie klas I-III. Ponieważ MDK posiada certyfikat „Miejsca Odkrywania Talentów" w myśl tego hasła spotkanie miało również na celu promowanie tancerzy wybitnie uzdolnionych. Tancerze MDK-u, to finaliści wielu imprez i znajdują się w ogólnopolskiej czołówce boogie woogie. Młoda widownia podziwiała popisy taneczne zarówno w stylu boogie woogie slow jak i fast i oczywiście efektowne występy formacji. Oprócz typowych choreografii tego stylu była nawet Zumba. Podsumowując, obie taneczne audycje to była potężna dawka pozytywnej energii tanecznej, a aplauz młodej publiczności sprawił naszym tancerzom miłą niespodziankę.

p5182858 

Dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz uhonorowania Ireny Sendlerowej 10 maja 2018 roku w Publicznej Bibliotece im. M. P. Orsetti odbyła się Sesja popularnonaukowa „Ten jest z ojczyzny mojej…” pod patronatem Pani Prezydent Agaty Fisz. Spotkanie otworzyła magiczna impresja teatralna autorstwa p. Marzeny Boćwińskiej i p. Agaty Wojtasiuk pt. „Bohaterstwo, które wyszło z cienia”. Prawdziwymi gwiazdami przedstawienia byli: Martyna FicBartłomiej Jabłoński - odtwórcy pierwszoplanowych postaci oraz wykonawcy lirycznych piosenek. Niemniej wspaniale swoje role odegrali: Daria Kalita, Paulina Woźniak, Zuzanna Stępniewska, Aleksandra Korniszuk, Martyna Kociubińska, Natalia Misiec, Maciej Różycki, Jakub WygadańczukMichał Tomczak
Uczestnicy sesji wysłuchali wykładu przewodniczącego Rady Miasta p. Zygmunta Gardzińskiego „Chełm i chełmianie pod okupacją niemiecką” oraz p. Doroty Bidy z Muzeum Ziemi Chełmskiej, która zaprezentowała sylwetkę I. Sendlerowej oraz biogramy Sprawiedliwych z Chełma: Anieli i Feliksa Grzesiuków, Adeli Dąbskiej, Stanisława Betiuka i Grzegorza Czyżyka. Druga część wykładów dotyczyła metod i sposobów uczenia o Holocauście. Tematykę tę przybliżyła p. Marzena Boćwińska, która swoje wystąpienie uzupełniła o prezentację dobrej praktyki - relację z realizacji projektu „Traces Chełm” laureata III miejsca w ogólnopolskim konkursie „Pamięć dla Przyszłości”, natomiast współpracujące z nami p. Ewa Betiuk i p. Anna Popielewicz dokonały podsumowania imponującego dorobku w pracy nauczania o Zagładzie i sukcesach uczniów I LO. 
Na zaproszenie stowarzyszenia przybyli uczniowie chełmskich szkół, ich nauczyciele, rodzice i dyrektorzy, oficjele, mieszkańcy miasta oraz potomkowie Sprawiedliwych: p. Jan Dąbski i p. Wiesław Betiuk.

sesja