Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie klasy 1a po raz drugi spotkali się ze swoim Photonem. Utworzyli profil w dedykowanej robotowi aplikacji mobilnej, stworzyli swojego bohatera, nadali imię Photonowi, wybrali poziom Junior skierowany do pierwszej klasy szkoły podstawowej i rozpoczęli przygodę z robotem. Poznali historię Photona, który przybył na Ziemię z odległej galaktyki. Niestety jego rakieta podczas lotu zderzyła się z asteroidą. Lądował w trybie awaryjnym i było to twarde lądowanie. Ma problem: niewiele pamięta z życia na swojej planecie, ale z miłą chęcią pozna ziemiańskie zwyczaje. Pierwszoklasiści pomogli mu nauczyć się nowych umiejętności. Aby Photona więcej nie spotkała taka niemiła historia jak zderzenie z ciałami niebieskimi w kosmosie, dzieci nauczyły się sterować robotem. Ukończyły kilka wyzwań, kierowały nim za pomocą joysticka i przycisków ze strzałkami, ćwiczyły różne kombinacje, robiły slalomy, jeździły dowolnie. Photon nauczył się poruszać i już potrafi omijać asteroidy. Photonowi udało się bardzo szybko skraść serca najmłodszych uczniów, którzy odkrywali, eksperymentowali, oswajali technologię. Aż miło popatrzeć na tak zadowolone dzieciaki! Społeczne zajęcia pozalekcyjne w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” prowadzi p. Elżbieta Dras.

a

Pogoda za oknem jesienna, a wszystkie dzieci z tęsknotą czekają na pierwsze oznaki zimy. Klasa Ic wraz ze swoją wychowawczynią p. Joanną Wichą postanowiła nie czekać ani dnia dłużej i wyprodukować własny śnieg. Aby tego dokonać uczniowie potrzebowali wody i pieluszek jednorazowych.... Dzięki tym prostym składnikom powstał wspaniały śnieg. Dzieci lepiły z niego kule, a nawet małe bałwanki. Zabawa była wyśmienita. Zajęcia odbyły się w ramach Klubu Młodego Odkrywcy, projektu edukacyjnego pod patronatem Centrum Nauki Kopernik.

img 20191107 131409

Uczniowie klasy Ic pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy nie tylko eksperymentują, ale także pamiętają o świętach nietypowych. 17 listopada obchodzili Święto Czarnego Kota, ponieważ czarny kot to przede wszystkim miłe i przyjazne zwierzę. Z tej okazji dzieci wykonały zakodowane obrazki przedstawiające bohatera tego dnia. Chętnie wykonywały to zadanie, bo kodowanie to jedno z ich ulubionych zajęć w szkole.

img 20191118 092702

Uczniowie klasy VII a, VII b i VIII a w dniu 5 listopada br. uczestniczyli w wycieczce do Warszawy. Celem wyjazdu do stolicy były zajęcia w Centrum Nauki Kopernik, mające na celu inspirowanie do rozwijania zainteresowań naukowych. W Planetarium, w wygodnych fotelach, uczniowie mogli obejrzeć seans 3D o podbojach kosmosu. 16-metrowy ekran pod kopułą sprawiał wrażenie dryfowania w przestworzach i obserwowania galaktyki z kabiny statku kosmicznego, a nad głowami świeciło ... 20 milionów gwiazd ...
W Parku Trampolin Hangar 646 odbyła się lekcja wychowania fizycznego. Przed ćwiczeniami uczniowie obejrzeli film instruktażowy, jak prawidłowo i bezpiecznie korzystać z urządzeń. Następnie pod okiem instruktora ćwiczyli różne akrobacje na trampolinach. Do dyspozycji był m.in. basen z gąbkami do nauki skakania, tory przeszkód, strefa gladiatorów i wiele innych atrakcji.
Spacer wzdłuż Wisły i wspólne zdjęcie z Syrenką warszawską zakończyły wizytę w stolicy. Opiekunami wycieczki były: pani Alicja Puczyńska, pani Magdalena Zosiuk, pani Kaja Kiermacz i pani Emilia Wełna.

received 774311686359869

Ostatnio pierwszoklasiści pracują nad dodawaniem, rozkładaniem na składniki i odejmowaniem w zakresie ośmiu. Uczniowie klasy 1a zrobili „komputerki" do rozkładu na dwa i cztery składniki. To złożona kartka, która ukazuje przemienność dodawania, zero w dodawaniu, które jak stwierdziły dzieci, niczego nie zmienia. Gra w grupach pomogła uczniom zrozumieć odejmowanie. Wystarczyła prosta plansza, pionki i dwie kostki. Gracz przesuwa się o tyle pól do przodu, ile wynosi różnica oczek na kostkach. Gra pochłonęła dzieci. Bez ćwiczeń i podręcznika – tak czasami wygląda matematyka u pierwszaków wspieranych przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras, realizującą program własny „Tropiciele matematyki”.

a

Społeczność Ósemki włączyła się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła Pamięta" i podjęła działania upamiętniające ważne wydarzenia - 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej i 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Były to m.in. inicjatywy: odwiedzanie grobów zmarłych nauczycieli z naszej placówki z Ósemkowym zniczem pamięci, zapalenie zniczy w miejscach związanych z ważnymi wydarzeniami historii lokalnej, zorganizowanie wystaw upamiętniających ważne historyczne wydarzenia, wycieczki patriotyczne do lokalnych miejsc pamięci i zgłębianie ich historii.
Społeczność szkolna pielęgnuje pamięć o bohaterach naszej wolności, związanych z historią regionu iojczyzny.
W załączeniu pamiątkowy dyplom z podziękowaniem od Ministra Edukacji Narodowej.

dyplom   szkoła pamięta

6 listopada 2019 r. uczniowie klasy V c odwiedzili Centrum Informacji o Regionie w Bibliotece Publicznej w Chełmie.
Piątoklasiści uczestniczyli w lekcji bibliotecznej, podczas której poznali w szczególności zasoby biblioteki o tematyce regionalnej. Zobaczyli wiele nowych opracowań na temat Chełma i ziemi chełmskiej oraz wydawnictw encyklopedycznych o ludziach związanych z miastem i regionem. Szczególnie ciekawa była jednak prezentacja książek, czasopism, dokumentów życia społecznego, rękopisów z przeszłości, nawet z XVIII wieku, pisanych w języku staropolskim, rosyjskim i jidysz. Uwagę przykuwały również dawne pocztówki, fotografie, afisze uwieczniające miejsca, ludzi, wydarzenia w Chełmie sprzed wielu dziesięcioleci.
Ważnym elementem spotkania było zaprezentowanie uczniom, jak korzystać z tych bogatych i różnorodnych zbiorów regionalnych.
W Bibliotece uczniowie zwiedzili również wystawę Legiony Polskie Józefa Piłsudskiego 1914-1918.
Wyjście uczniów było elementem realizacji innowacji pedagogicznej o tematyce regionalno-turystycznej Kraina, która się w sercu zaczyna..., której autorkami są Marzena Stadnik i Iwona Synowiec.

1

Od września w klasie I b wychowawczyni pani Wioletta Lewczuk wdraża rozszerzone treści przyrodniczo-ekologiczne, realizując autorski program nauczania. Wszystkie zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem niekonwencjonalnych metod pracy. Rozszerzone treści dotyczą bloków tematycznych związanych z czterema porami roku. W październiku uczniowie poznali faunę i florę lasu. Podsumowując wiedzę oglądali filmy, rozwiązywali ciekawe zadania, testy. Przed dziećmi kolejne wyzwania!

p1200235

Uczniowie klasy 1a wykonali kolejne zadanie w międzynarodowym projekcie eTwinning „Little seekers”. Wspólnie z wychowawczynią p. Elżbietą Dras opracowali dwie propozycje logo projektu, z robotami w roli głównej. Ponieważ jest to projekt STEM, przygotują też logo z przestrzennym robotem. Z zebranych surowców wtórnych każdy pierwszoklasista stworzył swój model robota. Powstały techniczne cuda. Trudno będzie wybrać jedną pracę do logo. Zadanie to sprawiło dzieciom ogromną radość https://animoto.com/play/E5WSEaZGY8M90Kb6iPVqug. Z relacji zagranicznych partnerów wiemy, że oni też dobrze się bawili tworząc roboty.

Twórczość plastyczna na każdym etapie rozwoju dzieci odgrywa ogromną rolę. Umożliwia im ujawnienie własnych myśli i uczuć oraz obrazu świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością. Rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość. Wywołuje przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Zajęcia plastyczne przynoszą dzieciom radość, wywołują miłe wrażenia lub doznania zmysłowe, które pobudzają je emocjonalnie i wiążą uczuciowo z otoczeniem. To z kolei skłania je do podejmowania własnych prób i działań w otaczającej rzeczywistości, do wyrażania siebie – do ekspresji artystycznej. Dlatego tak ważną sprawą jest zapewnienie młodym ludziom stałego dostępu do sztuki oraz możliwości jak najczęstszego wypowiadania poprzez twórczość, poprzez różne techniki plastyczne. Korzystają z tego chętnie uczniowie klasy Ib, którzy pod opieką wychowawczyni pani Wioletty Lewczuk uczestniczą w zajęciach koła plastycznego.

p1200260

Uczniowie kl. 1a, przy wsparciu wychowawczyni p. Elżbiety Dras, wykonali kolejne zadania z ogólnopolskiego programu „Uczymy dzieci programować”. Z okazji Święta Niepodległości podjęli aktywności z Ozobotem i mandalami, puzzlami oraz kartami pracy, na których kolorowali pola według wskazanych koordynatów . W ten trudny, ale bardzo ważny temat wplecione zostały również elementy kodowania i robotyki. Było radośnie i patriotycznie. Być Polakiem to brzmi dumnie!

Czy dziecko może być matematycznym odkrywcą? Nie tylko może, ale i powinno samodzielnie odkrywać wszelkie prawidłowości. Budując pojęcia matematyczne uczniowie kl. 1a przeznaczają trochę czasu na działanie. Dzieci same badają i odkrywają związki oraz prawidłowości. Po doświadczeniach z darami jesieni i różnymi konkretami, kolejny raz przyszedł czas na papierowe i wirtualne liczby w kolorach. Każde dziecko samo badało, manipulując klockami, na ile sposobów można rozłożyć liczbę 8 i przedstawić w postaci dodawania składników (najpierw dwóch). Drugi cel działań - znajdź prawidłowości, spróbuj coś odkryć. Odkrycia pojawiły się szybko i to bardzo wnikliwe, że można zamienić kolejność składników, ale jeśli to jest 4+4, to nie warto tego robić. Dzieci układały dywaniki liczbowe, zapisywały, przekładały czynności na symbole, ciesząc się z każdego odnalezionego sposobu. Pierwszoklasiści intuicyjnie zrozumieli przemienność dodawania i są dumni ze swoich odkryć. Podopieczni p. Elżbiety Dras realizującej autorski program „Tropiciele matematyki” uczą się i odkrywają działając, bo dzieci uczą się w działaniu. Tę drogę muszą przejść osobiście. Nie nauczy się ten, kto tylko obserwuje czynności wykonywane przez innych.

k3

Uczniowie klas pierwszych i trzecich naszej szkoły uczestniczą w cyklu warsztatów w ramach Akademii Młodego Naukowca. W listopadzie odbyły się kolejne zajęcia „Fizyka wokół nas – głuchy telefon – jak przekazać ważną wiadomość?” Tym razem nasi młodzi naukowcy poznawali zagadnienia dotyczące fizyki. Okazało się, że świetnie poradzili sobie ze wszystkimi zadaniami. Poznali historię porozumiewania się ludzi na przestrzeni wieków. Spróbowali odszyfrować zapisane wiadomości i przekazać zaszyfrowaną wiadomość. Dużym zaskoczeniem było prowadzenie rozmowy przez różnego rodzaju telefony. Tajemnicza fizyka okazała się bardzo ciekawa i przydatna w codziennym funkcjonowaniu. Taka fizyka, to jest to, stwierdzili uczniowie. Zajęcia przeprowadzili doświadczeni wykładowcy Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie. Szkolnym koordynatorem warsztatów jest p. Jolanta Rozwód.

akademia mlodego naukowca w osemce

P1200264

„Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”
Cyprian Kamil Norwid

Narodowe Święto Niepodległości to najważniejsze święto państwowe obchodzone dla upamiętnienia 11 listopada 1918 roku, kiedy to Polska odrodziła się po 123 latach niewoli. Uczniowie klasy VII b, VII c, VI c wraz z zespołem wokalnym, przygotowali wzruszający montaż słowno-muzyczny zawierający utwory poetyckie i pieśni o charakterze patriotycznym, przypominające o trudach walki i ofiarach poniesionych przez polskich żołnierzy walczących o niepodległość. Przedstawiając dramatyczną drogę Polaków do wolności, szkolni artyści przywołali wysiłki Polaków o obronę tożsamości narodowej, czyn zbrojny, jak i codzienne, uporczywe przeciwstawianie się zarządzeniom zaborców, zrywy powstańcze, działalność na emigracji, walkę podczas I wojny światowej, wspomnienia Legionistów i Józefa Piłsudskiego, a także wydarzenia po odzyskaniu państwowości. Społeczności uczniowskiej przybliżono postać Teresy Grodzińskiej, sanitariuszki odznaczonej Virtuti Militari, ochotniczki w wojnie polsko-bolszewickiej, poległej męczeńską śmiercią w 1920 r. pod Hrubieszowem.
Scenariusz uroczystej akademii opracowała i nad całością prezentacji artystycznej czuwała pani Agnieszka Szczepanik. O oprawę muzyczną zadbała pani Anna Radziszewska-Smutniak. Dekoracje wykonały: pani Marzena Chrabąszcz i pani Ewa Słomczyńska. Za nagłośnienie i fotografie odpowiedzialny był pan Przemysław Rogalski.

IMG 6034

7 listopada br. uczniowie klasy VI c realizujący pod kierunkiem nauczyciela historii innowację pedagogiczną „Edukacyjne peregrynacje przez epoki historyczne”, uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych w Centrum Informacji o Regionie Chełmskiej Biblioteki Publicznej. Z okazji Narodowego Święta Niepodległości ta ciekawa lekcja patriotyzmu została poświęcona Józefowi Piłsudskiemu i jego podkomendnym. Uczniowie oprócz faktów historycznych poznali ciekawostki, anegdoty na temat człowieka uznawanego za najważniejszego spośród ojców Wolnej Polski. Szóstoklasiści zwiedzili wystawę „Legiony Polskie Józefa Piłsudskiego 1914-1918”. Ekspozycja uwzględniła reprodukcje fotografii z Ilustrowanej kroniki Legionów Polskich 1914-1918 oraz książki i czasopisma ze zbiorów CHBP z okresu pierwszej wojny światowej i dwudziestolecia międzywojennego.
Zajęcia w bibliotece zorganizowała p. Agnieszka Szczepanik oraz p. Małgorzata Chmielewska (kierownik Działu Zbiorów Regionalnych i Czytelni).

DSC 6385

W chełmskiej nekropolii pochowani zostali ludzie zasłużeni dla historii miasta, kultury, oświaty i innych dziedzin życia. Uczniowie klasy VI c wraz z nauczycielem historii, panią Agnieszką Szczepanik, podczas wizyty w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti, zwiedzali wystawę „Chełmska nekropolia” w fotografii Wiesława Lisieckiego. Uczniowie obejrzeli zdjęcia ukazujące najstarszą nekropolię w Chełmie, cmentarz przy ulicy Lwowskiej i naznaczone upływem czasu rzeźby, kapliczki, nagrobki, epitafia. Szczególną uwagę zwrócili na neogotycką kaplicę rodziny Zajdlerów, wybudowaną jako rodzinny grobowiec i mauzoleum znanego mieszkańca Chełma Władysława Zajdlera, a także klasycystyczną murowaną kaplicę grobową z początku XIX wieku, nagrobek Franciszka Magierskiego i Rozalii Magierskiej z drugiej połowy XIX wieku. Autor fotografii uwiecznił fragment nagrobka Tadeusza Stanisława Zawistowskiego, pułkownika wojsk cesarsko-rosyjskich z Pułku Ułanów Jego Królewskiej Wysokości Księcia Fryderyka Pruskiego, nagrobek Józefa Osieckiego właściciela ziemskiego, krzyż nagrobny Henryki z Górskich Niemirowskiej - dziedziczki dóbr Nowosiółki, herbu Trzaska. Ekspozycja, którą zwiedzili nasi uczniowie, ma charakter dokumentacyjny oraz artystyczny.

DSC 6359

„Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów"
Kartezjusz

Klasa VI c uczestniczyła w ciekawej lekcji bibliotecznej zorganizowanej przez pracowników Działu Zbiorów Regionalnych i Czytelni Głównej Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie. Nasi uczniowie poznali zasady wyszukiwania zbiorów i funkcjonowania biblioteki, w tym Biblioteki Cyfrowej. Zwiedzali zasoby biblioteki, by poznać możliwości, jakie oferuje czytelnikom. Spotkanie w instytucji gromadzącej m.in. materiały źródłowe, wynikało z realizacji w szkole innowacji pedagogicznej „Edukacyjne peregrynacje przez epoki historyczne”. Bibliotekarze przedstawili naszym podopiecznym zasoby placówki o tematyce regionalnej w postaci książek, czasopism regionalnych, dokumentów życia społecznego, rękopisów, fotografii z różnych okresów dziejowych, plakatów, afiszy, ekslibrisów. Szóstoklasiści zwrócili uwagę na stanowisko komputerowe dla niewidomych z drukarką brajlowską, stanowisko komputerowe dla niedowidzących. Zwiedzając Wypożyczalnię Zbiorów Audiowizualnych uczniów zaciekawiły audiobooki wraz z odtwarzaczami, płyty winylowe, książki brajlowskie, filmy, gramofony, konsola do gier, gry konsolowe, hotspot.
Klasa VI c uznała Chełmską Bibliotekę Publiczną za miejsce bardzo przyjazne i pomocne w nauce, które warto systematycznie odwiedzać. Wyjście do biblioteki zorganizowała autorka innowacji historycznej pani Agnieszka Szczepanik, która zachęciła swoich uczniów do korzystania z księgozbioru i czasopism oraz sprzętu multimedialnego.

DSC 6344

W Klubie Wojskowym w Chełmie 07.11.2019 r. odbył się galowy koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Był on jednocześnie podsumowaniem Miejskiego Konkursu Recytatorskiego „Między bielą a czerwienią”, podczas którego laureaci konkursu ponownie zaprezentowali repertuar w obecności zaproszonych gości. Na uroczystej gali wystąpiły również uczennice z nasze szkoły, zdobywczynie I miejsca w konkursie - Klaudia Dyć i Weronika Rejman z kl. 3b, przygotowane przez p. Jolantę Rozwód. Uczennice prezentowały fragmenty prozy o tematyce patriotycznej.

20191107 094851

Dzień 11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii naszej Ojczyzny. Po wieloletniej niewoli Polska odzyskała niepodległość. Pamiętali o tym uczniowie klas drugich, którzy pod kierunkiem nauczycieli: p. Iwony Buczek, Marianny Niemczuk i p. Iwony Molin przygotowali uroczystą akademię. Podczas występu dzieci zapoznały swoich kolegów i koleżanki z najważniejszymi wydarzeniami historycznymi drogi Polski do wolności, recytowali patriotyczne wiersze i śpiewali piosenki. Wszyscy tego ważnego dnia wyglądali odświętnie, a na ich piersiach widniały kotyliony i kokardy w barwach narodowych.
Święto Niepodległości było bardzo radosnym dniem w naszej szkole i mamy nadzieję, że zapadnie ono w pamięci najmłodszym uczniom.

20191108 080549

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły uczęszczają na zajęcia edukacyjne LEGO i PAKIET KULTURY w MDK-u. Warsztaty miały na celu poszerzenie wiedzy o symbolach narodowych, z wykorzystaniem klocków lego i w oparciu o wyobraźnię dzieci. Uczestnicy z klas I-III dowiedzieli się, dlaczego w godle Polski widnieje orzeł, co oznacza biel i czerwień flagi państwowej, w jakich okolicznościach został skomponowany hymn „Mazurek Dąbrowskiego”, jakie dramatyczne wydarzenia spowodowały, ze Polska na 123 lata zniknęła z mapy Europy... To była trudna i ważna lekcja historii.

IMG 20191106 110719


Uczniowie klasy 1a nauczyli się tworzyć awatary. Stworzyli po kilka wirtualnych wizerunków. Modelowali ich wygląd i wybrali najdoskonalsze. Przy wsparciu wychowawczyni p. Elżbiety Dras ich awatary mówią w języku angielskim, gdyż zaprezentują je swoim partnerom międzynarodowego projektu eTwinning „Little seekers”.

75. lat temu, 1 sierpnia 1944 roku, wybuchło powstanie warszawskie. Walka, która miała przynieść wolność i wzbudzała początkowo euforię, doprowadziła w końcu do tragedii. Kapitulacja, podpisana 2 października 1944 roku, zakończyła dramatyczne zmagania powstańców i przesądziła los Warszawy.
Tamte wydarzenia są wyjątkową lekcją historii i patriotyzmu dla młodych Polaków. Skorzystali z niej również i w tym roku nasi uczniowie.
Po raz kolejny przystąpiliśmy do ogólnopolskiej akcji BohaterON. Uczniowie przygotowali i wysłali ponad sto kart żyjącym uczestnikom powstania, dziękując im za poświęcenia i odwagę. Ósmoklasiści upamiętnili tych, którzy zginęli w powstaniu. Wykonali pamiątkowe karty dla losowo wybranych poległych, z krótkimi informacjami na ich temat, i przygotowali Tablicę Pamięci.
63 dni dramatycznej walki powstańców odtworzył montaż słowno-muzyczny zaprezentowany uczniom klas VII i VIII. Przywołane liczne wspomnienia, materiał filmowy i zdjęcia uzmysłowił młodym odbiorcom, co oznaczała wtedy walka o wolność.
Pamiętamy

1

W ramach projektu „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?" Fundacji Uniwersytet Dzieci w Klasie uczniowie kl. 1a uczestniczyli w zajęciach „Jak uczyć się koncentracji uwagi?”, prowadzonych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras. Obejrzeli film, w którym psycholog opowiadała o tym, co wpływa na koncentrację uwagi. Wspólnie omówili, jak emocje takie jak strach, radość, gniew, mogą przeszkadzać w wykonaniu zadania i jakie mogą być konsekwencje niewystarczającego skupienia się na zadaniu w szkole, w pracy, podczas jazdy samochodem. Wysłuchali tekstu pt. „Jak poradzić sobie z niełatwym zadaniem?” i wyciągnęli wnioski. Trenowali koncentrację uwagi – zmysł wzroku (szukali różnic na obrazkach), zmysł dotyku (z zamkniętymi oczami ulepili z plasteliny bałwanka), zmysł słuchu (wysłuchali nagrania z odgłosami klaksonu i dźwiękiem karetki pogotowia oraz policzyli, ile razy w czasie nagrania usłyszeli oba dźwięki). Na podsumowanie omówili planszę „Wygraj z niełatwym zadaniem” - instrukcję odpowiadającą na pytanie „Jak poradzić sobie z trudnym zadaniem?”, która pozwoliła dzieciom zwrócić uwagę na ich myśli, emocje i wyobrażenia, kiedy będą próbowały poradzić sobie z zadaniem wymagającym koncentracji i skupienia.

1

W ramach programu autorskiego klasy medialno-językowej uczniowie klasy II c odwiedzili profesjonalne studio nagrań Squat w CHDK-u. Warsztaty pod hasłem „W 80 minut dookoła dźwięku’’ pozwoliły uczniom odkryć talenty muzyczne, wystąpić w prawdziwym studio, gdzie nagrywane są profesjonalne piosenki. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się mikrofony i instrumenty muzyczne, zwłaszcza gitara klasyczna. Marzymy, aby nagrać własną piosenkę... Zajęcia zorganizowała wychowawczyni klasy, p. Marianna Niemczuk.

IMG 20191029 102642

Wyprawa uczniów kl. 1a do parku przyniosła obfity plon w postaci obserwacji i w postaci kasztanów, szyszek, żołędzi, liści. Dzieci liczyły je różnymi sposobami. Najpierw szacowały, czy wystarczy dla każdego dziecka po jednym kasztanie, a potem przekonały się, że wystarczy ich na kilka takich rozdań. Szukały sposobów na ułatwienie policzenia wszystkich, tak by nie trzeba było liczyć po jednym. Dary jesieni były pasażerami autobusu, którzy wsiadali i wysiadali na kolejnych przystankach. Posłużyły do ustawiania dzieci w pary, trójki, czwórki, piątki i do liczenia po dwa, trzy itp. Uczniowie badali, czy 12 kasztanów da się ustawić dwójkami i na ile sposobów można jeszcze je ustawić. Czy to samo można zrobić z 15 kasztanami? Ile musi być kasztanów, żeby można było je ułożyć po 2, 3, 4 i 6? Mając duży worek kasztanów próbowali powiedzieć, jak można oszacować, ile jest wszystkich kasztanów? Od czego zależy to jaki (duży lub mały) będzie błąd? Szacowali, ile mają kasztanów, a potem liczyli je różnymi sposobami i sami odrzucili pomysł liczenia po jednym jako nieefektywny. Ciekawym problemem było ustawianie pojazdów na parkingu. Kasztany były kołami samochodów i motocykli. Jeśli mam 12 kół, to ile aut i motocykli stoi na parkingu? Każde dziecko znalazło swój sposób, a wspólnie ustalono różne rozwiązania tego zadania. Kolejną aktywnością było układanie jesiennego obrazka według słownej instrukcji nauczyciela lub kolegi. To dobre ćwiczenie zwracające dzieciom uwagę na precyzję komunikatów, a przy okazji trening znajomość kierunków. Zabawa, nauka i ruch. Tak się uczą pierwszoklasiści przy wsparciu swojej wychowawczyni p. Elżbiety Dras, realizującej autorski program „Tropiciele matematyki”.

1

Zajęcia pozalekcyjne w klasie 1a w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę” tym razem były tematycznie związane z Polską, gdyż zbliża się 11 listopada. Aktywności zaplanowane przez p. Elżbietę Dras nie tylko przybliżały uczniom tematykę dotyczącą naszego kraju, ale przede wszystkim maksymalnie ich zaktywizowały. Pierwszoklasiści grali w memory i układali domino. Kolejne zadanie to „podaj adres”. W tej aktywności dzieci ćwiczyły odczytywanie współrzędnych. Pod kratownicą wypisały „adresy pól”, na których znajdują się wskazane grafiki. Stworzyli także animację w aplikacji ScratchJr - legendę o Smoku Wawelskim. Na podsumowanie zajęć uczniowie kodowali flagę Polski za pomocą dyktanda graficznego. Pod kratownicą umieszone były krótkie kody, które pozwoliły na narysowanie flagi naszego kraju. Ojczyznę można poznawać także przy pomocy programowania, które nie jest celem samym w sobie, ale środkiem do osiągnięcia konkretnych efektów edukacyjnych.

Ósemkowy znicz pamięci 2019

„Żal, że się za mało kochało,
że się myślało o sobie,
że się już nie zdążyło,
że było za późno...
wszystko już potem za mało,
choćby się łzy wypłakało...”.
Ks. Jan Twardowski

Początek listopada to dni, które kojarzą się dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem, z wiązanką kwiatów. Dla wielu z nas z modlitwą i pamięcią o tych, którzy odeszli... Życie ma swój początek i swój koniec. Tylko od nas zależy, co ocalimy i o czym będziemy pamiętać...
Tradycją naszej szkoły jest, iż uczniowie odwiedzają groby swoich byłych nauczycieli i pracowników szkoły. To ważne zadanie wychowawcze placówki, aby dziedzictwo i pamięć o tych, których już z nami nie ma, były zawsze kultywowane przez społeczność naszej szkoły. Dlatego też wolontariusze Szkolnego Koła Caritas wraz z opiekunami: p. Anetą Kowalewską, p. Iwoną Synowiec i p. Joanną Wichą zapalili znicze, odmówili modlitwę za tych, którzy od nas odeszli.
Gest ten jest wyrazem wdzięczności dla ludzi, którzy tak wiele dali wielu pokoleniom społeczności szkolnej Ósemki.
Wspominamy: Zofię Skorupę, Krystynę Pruszkowską, Irenę Radziszewską, Teresę Jarosz, Małgorzatę Rachubik, Barbarę Kiwilszo, Sabinę Stadnicką, Honoratę Terpiłowską, Barbarę i Lucjana Waleńciuków, Annę Czubacką, Jadwigę Wołoszczuk, Teresę Strzelecką, Zuzannę Brauer, Halinę Kiwińską, Kamilę Borysiuk, Annę Koniuszewską, Wiesławę Kister, Elżbietę Nowaczewską, Marię Bocheńską, Zygmunta Korzeniowskiego, Sławomira Ziarkowskiego, Marka Karwowskiego, Mariusza Chrzaniuka, Kazimierza Miskura, Jana Majera, Sławomira Madeja, Zenona Króla.
Cześć ich pamięci!

IMG 20191024 115110

w ojczyznie ma sie przeszłosc i przyszłosc

W związku z listopadowymi świętami grupa uczniów z kl. VI b oraz wolontariuszy SK Caritas pod opieką p. Anety Kowalewskiej odwiedziła chełmskie nekropolie. Wybrane groby zostały przez szkolnych Patriotów „ogrzane” symbolicznym zniczem oraz krótką modlitwą. 
Świadectwem bogatej historii miasta jest cmentarz parafialny przy ul. Lwowskiej, erygowany na zlecenie władz austriackich 31 sierpnia 1802 r. na gruntach szpitala unickiego, leżący na obrzeżach ówczesnego miasta. Uczennice zapaliły znicze na grobie Patrona Ósemki, Bolesława Zygmunta Wirskiego. Minutą ciszy uczciły pamięć Powstańców Styczniowych przy pomniku z roku 1863, na grobach żołnierzy z lat 1919-1920, przy pomniku poległych żołnierzy AK z II wojny światowej.
Następnie uczniowie odwiedzili groby polskich patriotów na innych cmentarzach. Najstarszy wojskowy cmentarz usytuowany jest przy ul. I Pułku Szwoleżerów, na północnym stoku Górki Chełmskiej. Obok mogił z I wojny światowej oraz polskich żołnierzy z 1939 r., znajdują się na nim groby żołnierzy radzieckich, którzy zginęli w 1944 r. w czasie wyzwalania Chełma. Uczennice zapaliły też znicze na cmentarzu prawosławnym leżącym w północnej części Górki Chełmskiej, który został utworzony w drugiej połowie XIX w. dla urzędników i inteligencji rosyjskiej. Obiekt wykorzystywała również społeczność ukraińska w okresie II wojny światowej.
Cmentarz żydowski usytuowany jest na rogu Starościńskiej i Kolejowej, a jego początki sięgają późnego średniowiecza. Najstarszy częściowo zachowany nagrobek pochodził z 1442 r. W okresie II wojny światowej był wykorzystywany przez Niemców na pochówki ofiar zbiorowych egzekucji Władze niemieckie dokonały również zniszczenia cmentarza, wykorzystując nagrobki do budowy dróg.
Przy „Piecie Wołyńskiej" na skwerze 27 Wołyńskiej Dywizji Piechoty AK uczniowie oddali hołd pomordowanym Polakom w latach 1943-1945 przez ukraińskich nacjonalistów z organizacji OUN i UPA.
W Ojczyźnie ma się przeszłość i przyszłość…

1

„Historia - świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości.” Cyceron

29 października br. uczniowie kl. VI e z wychowawczynią, p. Marzeną Chrabąszcz, odwiedzili Targowicę - miejsce związane z dramatycznymi wydarzeniami II wojny światowej. Szóstoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze, złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali hołd szczególnej czci i pamięci ofiarom represji niemieckich na terenie Chełma. 
Ósemka przygotowuje uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz wychowuje do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

73375467 402430797084329 4532880373637447680 n

Klasa 1c pod opieką wychowawczyni p. Joanny Wichy prężnie działa w ramach Klubu Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik. Tym razem dzieci uczyły się w jaki sposób można wykonać makietę wulkanu, który naprawdę wybucha i z którego wypływa lawa. Zajęcia zrobiły duże wrażenie na uczniach. Dzieci samodzielnie decydowały w jaki sposób spowodować większy lub mniejszy wypływ ławy. Na następnych zajęciach będziemy produkować śnieg. Nauka przez doświadczenia to jest to!

img 20191030 130736

17 października 2019 r. uczniowie klas pierwszych w obecności rodziców i zaproszonych gości złożyli uroczyste przyrzeczenie - być dobrym Polakiem i uczniem. Pierwszoklasiści zaprezentowali część artystyczną, recytowali wiersze i śpiewali piosenki. Dużo emocji dostarczył moment pasowania na ucznia symbolicznym ołówkiem przez dyrekcję szkoły. Ślubowanie przygotowały wychowawczynie klas: p. Elżbieta Dras, p. Wioletta Lewczuk, p. Joanna Wicha.

img 5897

img 5899

img 5901

Tegoroczne zajęcia Akademii Młodego Naukowca w naszej szkole rozpoczęły warsztaty pod tytułem „Bursztyn złoto Słowian”. Była to bardzo ciekawa lekcja archeologii. Uczniowie klas pierwszych i trzecich dowiedzieli się jak powstał bursztyn, gdzie można go znaleźć i jakie ma właściwości. Samodzielnie wykonali ozdoby z wykorzystaniem bursztynu. W czasie pracy precyzyjnie dobierali materiały, ćwiczyli swoją cierpliwość i sprawność manualną. Takie zajęcia to najlepszy sposób, aby poznać historię Ziemi oraz wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Koordynatorem przedsięwzięcia jest p. Jolanta Rozwód. Zajęcia prowadzą wykładowcy Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie.

akademia mlodego naukowca w osemce20191029 112304

Tegoroczny październik obdarzył nas piękną, słoneczną pogodą. Uczniowie klasy 3b wraz z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód postanowili wykorzystać piękną jesienną aurę do przeprowadzenia lekcji przyrody w terenie. Uczniowie skrzętnie zaplanowali zadania do wykonania w czasie zajęć oraz przygotowali przyrządy do obserwacji. Dzieci z wielkim entuzjazmem odkrywały tajemnice otaczającej nas przyrody, która jest niewidoczna „gołym okiem”, ale obserwowali i rozpoznawali również ptaki, rośliny i owady żyjące obok nas. Każdy mały naukowiec znalazł coś bardzo ciekawego w najbliższym środowisku. Nie zapomnieliśmy również o tym, aby podzielić się w klasie zebranymi obserwacjami i zaplanować kolejną wyprawę, tym razem już chyba zimową.

20191022 100711

To było zapowiadane i wyczekiwane wydarzenie. Pierwszoklasiści mają Photona w swojej klasie i łącząc naukę z zabawą poznają jego możliwości. Dzieci potraktowały pierwsze spotkanie z Photonem jak spotkanie z najlepszym przyjacielem. Przyjęły go z radością i czule głaskały po głowie. Posiadając jednego takiego robota oczekiwanie na swoją kolej było trudne, ale wychowawczyni klasy zaplanowała różne aktywności z puzzlami do robota Ozobot, w tym z wirtualnymi puzzlami, co też dla dzieci było efektem wow. Dużo zabawy, mnóstwo radości – tak było i tym razem w kl. 1a w ramach innowacji „Zaprogramowani na przygodę”. Zajęcia prowadzi społecznie we wtorki i w czwartki autorka innowacji p. Elżbieta Dras.

1

Uczniowie klas 1b i 1c w związku ze zbliżającym się Świętem Zmarłych postanowili oddać hołd żołnierzom poległym podczas drugiej wojny światowej. Pod opieką wychowawczyń: p. Wioletty Lewczuk i p. Joanny Wichy udali się na cmentarz wojenny w lesie Borek, gdzie zapalili symboliczne znicze na grobach ofiar Stalagu 519. Była to niezwykła lekcja historii.

IMG 20191025 095058

Pewnie to ostatnie ciepłe dni, więc szkoda siedzieć w sali. Lepiej pouczyć się trochę w parku, gdzie materiału do liczenia nie brakuje. Uczniowie klasy 1a najpierw szukali drzew, pod którymi można znaleźć liście i kasztany potrzebne do kodowania, potem układali liczby odkrywając, że można zrobić to na różne sposoby. Dzieci kodowały również wybrane przez siebie liczby i zapraszały kolegów do obliczania. Kod liczbowy ukryty w materiale przyrodniczym, to prosta aktywność dla pierwszaków, ale dająca wiele radości i zabawy. Zadania bardzo podobały się dzieciom i wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras na pewno jeszcze je wykorzysta realizując program własny pt. „Tropiciele matematyki”.

Uczniowie klasy 1a uczcili pamięć tych, którzy walczyli o naszą wolność i poświęcali swoje życie, abyśmy mogli żyć w pokoju. 28 października br. pierwszoklasiści pod opieką wychowawczyni, p. Elżbiety Dras, zapalili znicze przy pomniku Stalag 319, który znajduje się na placu przy naszej szkole. Dzieci minutą ciszy uczciły pamięć poległych jeńców wojennych różnych narodowości.

„Przemijamy. Stare ustępuje miejsca nowemu, w ten sposób świat posuwa się naprzód. Ale pamiętajmy o tych, którzy odchodzą - ta pamięć daje im nieśmiertelność” /Rafał Kosik/

Trzecioklasiści uczą się pamiętać o tych, którzy walczyli o naszą wolność i zginęli w walce. Młode umysły i serca jeszcze nie wszystko potrafią zrozumieć, ale już wiedzą, że pamięć i szacunek należą się szczególnie tym, którzy poświęcili, często swe bardzo młode życie, aby można było żyć w pokoju i cieszyć się wolnością. Na cmentarzu wojennym w Borku uczniowie klasy III a i klasy III b pod opieką wychowawczyń p. B. Dziewulskiej i p. J. Rozwód zapalili znicze i uczcili minutą ciszy pamięć jeńców wojennych, którzy zginęli w Stalagu 319. Pamiętamy…

IMG 9403

Uczniowie klasy Ic pod opieką p. Joanny Wichy w ramach realizacji programu "W świecie liczb i przyrody" udali się do parku tropem oznak jesieni. Wyszukiwali cechy charakterystyczne panującej obecnie pory roku. Rozpoznawali drzewa po znalezionych liściach. Zbierali kasztany, żołędzie, orzechy i jarzębinę. Układali liście w kopce, żeby zapewnić jeżom domy. Takie lekcje pozostają długo w pamięci.

IMG 20191024 131958

Klasa 1c w ramach zajęć w Klubie Młodego Odkrywcy przeprowadziła pod opieką p. Joanny Wichy ciekawe doświadczenie o nazwie "Statek w butelce". Dzieci obserwowały, jak spalający się ogień powoduje zasysanie wody do pojemnika. Dzieci badały, jaki wpływ na to zjawisko mają: wielkość płomienia, wielkość świeczki, kształt i wielkość naczyń, ilość wody. Dzięki swojej wnikliwej analizie doszły samodzielnie do wielu interesujących wniosków. Nauka przez zabawę jest super!

IMG 20191023 125504

W przededniu 1 listopada uczniowie klasy II a i II c pod opieką p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk zapalili znicze na grobach żołnierzy w Lesie Borek. Minutą ciszy oddali hołd poległym wielu narodowości, którzy zginęli podczas drugiej wojny światowej. Była to szczególna lekcja historii i patriotyzmu.

20191024 112944

24 października, uczniowie klas 3a i 3b uczestniczyli w zajęciach z zakresu udzielania pierwszej pomocy, w ramach innowacji pedagogicznej „Maluch potrafi ratować”. Dzieci dowiedziały się jak należy postępować w sytuacji gdy ktoś zakrztusi się lub utkwi mu ciało obce, zemdleje i jak ułożyć go w pozycji bezpiecznej bocznej oraz co robić w razie krwotoku z nosa. Uczniowie byli bardzo zaangażowani, szybko się uczyli i bardzo chętnie ćwiczyli procedury na sobie. Zajęcia prowadził autor innowacji, p. Piotr Sadura, który zaprosił dzieci na kolejne spotkanie.

IMG 9340

Uczniowie klasy 3a prowadzili obserwacje przyrodnicze w parku. Zabrali ze sobą lupy, szkicowniki, ołówki i kredki, miarki krawieckie. Sprawdzali, co rośnie w pobliżu szkoły, obserwowali i rozpoznawali ptaki, wykorzystywali lupę do dokładniejszego zbadania budowy zewnętrznej kwiatów, liści, kory drzew czy wyszukiwania owadów. W szkicownikach rysowali okazy napotkanych roślin. Mierzyli obwody drzew. Po powrocie do szkoły przygotowali z pomocą wychowawczyni, p. Bożeny Dziewulskiej, wystawę w kąciku przyrody i jesienny album.

2

Krajowe Biuro eTwinning w Polsce przyznało Krajową Odznakę Jakości eTwinning Quality Label uczniom klasy 1a i wychowawczyni p. Elżbiecie Dras za zrealizowany w bieżącym roku szkolnym projekt „Zagrajmy w kropki, czyli Dot Day 19”. Celem przyznawania Krajowej Odznaki Jakości jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, których działania w ramach eTwinning reprezentują wysoki poziom. Dla nauczycieli jest to uznanie ich pracy, dla uczniów to większa motywacja do prowadzenia zaplanowanych działań, a dla szkoły - publiczne potwierdzenie zaangażowania i dążenia do jakości oraz otwartość na współpracę europejską. Więcej o odznakach jakości na stronie: http://www.etwinning.pl/odznaki-jakosci/.

KOJ 

Uczniowie kl. 1a przystąpili do międzynarodowego projektu eTwinning „Little seekers”. Uczestnicy projektu pochodzą z 5 krajów: Malty, Turcji, Rumunii, Grecji i Polski. Projekt ma na celu zaangażowanie wszystkich uczestników do podjęcia działań w dziedzinie STEM. Podczas zajęć uczniowie zdobędą wiedzę i doświadczenie matematyczne w ciekawy sposób. Będą wykonywać obliczenia, tworzyć proste konstrukcje i budować modele. Wykorzystają narzędzia do programowania i roboty do nauki. Działania STEM będą prowadzone na różnych przedmiotach szkolnych. Wszyscy uczestnicy wezmą udział w obchodach Dnia Bezpiecznego Internetu. Zaangażowane państwa realizowały wspólne wyzwania w ramach Code Week 4 All. Niektórzy uczestnicy projektu zGrecji i z Polski (w tym 2 wydarzenia wychowawczyni klasy p. Elżbiety Dras) połączyli swoje wydarzenia w celu zdobycia Certyfikatu Doskonałości Tygodnia Kodowania. Nasza szkoła zrealizowała aż 22 Code Weekowe wyzwania i przyczyniła się do sukcesu Polski, która uplasowała się na II miejscu. 
Ceryfikat eTwinning:
https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_197423_pl.pdf
Linki do wydarzeń Code Week 4 All:
https://codeweek.eu/view/273837/zabawy-z-ozobotem, 
https://codeweek.eu/view/273792/programowanie-w-scratchu-juniorze.

1

Społeczność Szkoły Podstawowej nr 8 uczciła obchody Dnia Edukacji Narodowej. Z tej okazji 12 Drużyna Harcerska „8 WIR” i Samorząd Uczniowski przygotowali montaż słowno-muzyczny w wesołym, kabaretowym klimacie. 
Młodzież z Samorządu Uczniowskiego przedstawiła krótki rys biograficzny patrona szkoły, gdyż 14 października jest jednocześnie ŚWIĘTEM PATRONA SZKOŁY - Bolesława Zygmunta Wirskiego.
Zespół wokalny „Arsnova”, składający się z uczniów klas IV-VIII, prowadzony przez p. Annę Radziszewską-Smutniak umilił występ śpiewem piosenek przy akompaniamencie gitary w wykonaniu Macieja Raćkowicza oraz Mikołaja Danieluka. 
Śmiechu było co niemiara, gdyż harcerze wcielając się w role uczniów i nauczycieli odzwierciedlili życie i sytuacje szkolne w „krzywym zwierciadle”. Życiowe role kabaretowe zagrali: Aleksandra i Oskar Korniszukowie, wcielając się w postać lekarki i nauczyciela. Niezapomniane role uczniów i nauczycieli wykreowała młodzież z klasy VI b i VI e: Maja Chyła, Oliwia Mróz, Karolina Rokicka, Marcel Głowacki, Aleksandra Łopuszyńska, Nikola Żeleźnicka, Patrycja Góralczyk, Gabriela Doroszuk, Paulina Dziaduszyńska i Olgierd Sędłak.
Po części artystycznej zabrała głos pani Dyrektor Beata Kawalec, która podziękowała pracownikom szkoły za codzienny trud i zaangażowanie w pracę, jednocześnie wręczając Nagrody Dyrektora Szkoły. 
Życzenia Dyrekcji, nauczycielom, pracownikom oraz całej społeczności szkolnej z okazji DEN złożył również w imieniu Rady Rodziców wiceprzewodniczący p. Marek Skubiszewski.

IMG 2551

W ramach obchodów Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca nasza szkoła tradycyjnie przystąpiła do akcji WOŚP. Ustanowiono kolejny rekord w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą liczbę osób. Uczniowie i pracownicy szkoły wykonywali masaż serca w określonym czasie na 5 fantomach. W akcji brało udział 148 uczestników. Akcja poprzedzona była instruktażem Pana Kamila Kociubińskiego, Mistrza Polski w Ratownictwie Medycznym, który przypomniał o zasadach udzielania pierwszej pomocy. 
Koordynatorem przedsięwzięcia był szkolny zespół ds. promocji zdrowia.

IMG 5773

Dziesiątym i ostatnim zrealizowanym przez uczniów kl. 1a wyzwaniem w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania była zakodowana gimnastyka. Sport to zdrowie i o tym wiedzą już nawet najmłodsi uczniowie „Ósemki”. Warto go uprawiać, bo nie tylko pozytywnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, ale może też sprawiać wiele przyjemności, być świetnym sposobem na spędzenie wolnego czasu. Pierwszoklasiści sterowali obiektem („Code Weekiem”) na kratownicy na podstawie komend „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”, dodatkowo wykonując ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z polami funkcyjnymi. Dzieciom bardzo przypadła do gustu ta aktywność wymagająca koncentracji uwagi. Było dużo śmiechu, ruchu, zabawy i frajdy. Po tej rozgrzewce dzieci rozmawiały o różnych dyscyplinach sportowych i stworzyły trasy dla robota, uwzględniające podane warunki. Uczniowie p. Elżbiety Dras według własnego pomysłu zakodowali trasę, tak by Ozobot dojechał do wszystkich zaznaczonych dyscyplin. Code Week to świetna inicjatywa i na pewno w przyszłym roku weźmiemy w niej udział. Zajęcia były niesamowite i jest to zasługa programu „Uczymy dzieci Programować”, który udostępnił nam wspaniałe scenariusze.

Podczas zajęć w kl. 1a robot Ozobot był pionkiem w grze i decydował o tym, które działania matematyczne należało obliczyć. Na karcie pracy dzieci wstawiły kody „pauza 3 sekundy”, w miejscach na nie przeznaczonych i rozłożyły na białych polach karteczki z działaniami matematycznymi. Poznały zasady gry i grały, a Obobot był znowu niezastąpiony. Następnie pierwszoklasiści zostali podzieleni na cztery drużyny, z których każda miała swojego robota (krążek z grafiką przedstawiającą robota). Matematyczna gra strategiczna polegała na zebraniu wszystkich pól funkcyjnych należących do danego robota, zanim trafi on do swojej bazy. Na polach funkcyjnych zamieszczone zostały działania matematyczne do obliczenia. Dzieci bawiły się przy tej grze wspaniale i popracowały nad sprawnością wykonywania obliczeń matematycznych, rozwinęły logiczne, strategiczne myślenie. Podczas gry miały również możliwość poćwiczenia tworzenia kodu (przedstawiającego całą wędrówkę robota do bazy) przy pomocy symboli graficznych. Matematyka nie musi być ani trudna, ani tym bardziej nudna. Może być wciągającą zabawą dla uczniów, taką na którą będą czekać z niecierpliwością. Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie... zazwyczaj nie kojarzy się dzieciom z zabawą, a może być całkiem inaczej. Możemy utrwalać umiejętności w taki sposób, żeby były dla dzieci atrakcyjną formą nauki.

zakodowana matematyka

Robot Ozobot w naturalny sposób łączy się z rysowaniem, malowaniem, rozwijaniem umiejętności grafomotorycznych i artystycznych. Uczniowie kl. 1a wykorzystali go do zakodowania wymarzonych tras, które przybierały różne kształty, zgodnie z wyobraźnią i kreatywnością. Ile głów, tyle pomysłów. Dzieci przy pomocy kolorowych rysunków, flamastrów i Ozobota przeniosły się w wiele różnych miejsc np. do lasu, nad wodę, na pole, na basen, do kawiarni, a mały robocik fascynował wszystkich. Pierwszoklasiści wykorzystali również matę do kodowania i z wielkim zaangażowaniem zamienili kolorowe kubki w obrazy. Skorzystali też z wirtualnej maty i na podstawie wydrukowanych rysunków z połową wzorów odwzorowali je i dołożyli symetryczne części obrazków. Ambitnie podjęli próbę rozpisania koordynatów do ułożonych obrazków, ale sprawiło im to trudność. Podczas zajęć wszyscy świetnie się bawili i uczyli.

W Europejskim Tygodniu Kodowania na zajęciach z kodowania w klasie 1a, prowadzonych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras, musiał pojawić się charakterystyczny pomarańczowy kot. Uczniowie poznali jednego z najbardziej znanych kotów na świecie i dowiedzieli się o programie Scratch, o tym w jaki sposób mogą uczyć się dzięki niemu programowania. Poznali określenie „duszek”, funkcjonalności aplikacji Scratch Junior i sposób tworzenia skryptów. Przygotowali w aplikacji specjalną Code Weekową okolicznościową animację. Pierwszoklasiści bardzo polubili aplikację Scratch Junior. W dwuosobowych zespołach wykonali kolejne zadanie z nietypowym kotkiem – trasą dla robota Ozobot. Wypełnili trasę barwą, uzupełnili ją o kody w taki sposób, żeby robot wjechał na kontury kota, a następnie stale się po nim poruszał. Dzieci narysowały dookoła kota rzeczy, które chciałyby w przyszłości zaprogramować. Zajęcia zakończyły się jazdą testową robota, która jak zwykle wzbudziła entuzjazm.

Uczniowie klasy 1a mają za sobą kolejne wydarzenie w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania. Dzieci tworzyły plansze i makiety, przemieniały robota w dowolną, wybraną przez siebie postać z bajki, a następnie kodowały jej przygody, rysując trasy oraz wprowadzając w nie komendy - sekwencje małych, kolorowych kwadratów. Pierwszoklasiści przenieśli się do świata baśni i wyobraźni. Zmieniali przebieg znanych historii. Nie zawsze wszystko im wyszło, ale dopiero zaczynają się uczyć programowania. Zakodowane baśnie, bajki, opowieści okazały się świetną, kreatywną zabawą, która sprawiła wiele satysfakcji i radości.

Klasa Ic pod czujnym okiem swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy zadebiutowała w Klubie Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik. Pierwszym zadaniem dzieci było wykonanie w grupach wieży z makaronu, jednego kawałka plasteliny i 10 centymetrowego kawałka taśmy klejącej. Polecenie na pierwszy rzut oka proste okazało się nie lada wyzwaniem. Dzieci pracowały dzielnie. Każda drużyna starała się jak mogła, a efekty były zaskakujące. Zajęcia będą odbywały się w każdą środę.

IMG 20191009 130515

Niektóre czynności wykonujemy często i instrumentalnie, bez zastanawiania się, co powinniśmy kolejno zrobić. W czasie zajęć z programowania uczniowie kl.1a zakodowali jedną wybraną przez siebie czynność. Dzieci napisały kody mycia zębów, mycia rąk, robienia sałatki, przechodzenia przez przejście dla pieszych, sadzenia kwiatków, przygotowania sałatki, robienia koktajlu. Ozobot, jadąc po trasie, wskazywał kolejne komendy (etapy wykonywania danej czynności). Kolejne Code Weekowe zadanie w ramach wyzwania z „Uczymy dzieci programować” wywołało wiele emocji. Zabawa była świetna, a pomysły dzieci niesamowite.

szukamy kodu

Kodowania można uczyć na różne sposoby, co pokazuje Code Week oraz ogólnopolski program „Uczymy dzieci programować”. Uczniowie klasy 1a wiedzą już, że mogą być różne sposoby kodowania i szyfrowania informacji. W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania dzieci poznały różne szyfry, wymyślały swoje własne i za ich pomocą kodowały hasła dotyczące nauki kodowania (Koduj z nami; Koduj na macie; Koduj w każdym wieku; Warto kodować; Kodowanie jest proste; Kodowanie jest fajne.) oraz przygotowały trasę dla robota wokół napisu Code Week. Kolejny dzień z programowaniem wywołał wiele emocji, był bardzo ekscytujący i udany. To przyjemna nauka.

Uczniowie klasy II a z wychowawcą p. Iwoną Molin i p. Wiolettą Mazur w dniu 9 października 2019 roku odwiedzili Castoramę w Chełmie. Uczestniczyli tam w warsztatach w ramach projektu „Majsterkowo”. Podczas zajęć praktycznych samodzielnie wykonywali drewniane pudełko „na skarby”, sprawnie posługiwali się młotkiem i gwoździami. Gotowy przedmiot został spersonalizowany poprzez naklejanie ozdób oraz narysowanie kolorowych elementów dekoracyjnych. Ukończone dzieła zachwyciły panie nauczycielki, prowadzących oraz samych autorów.
Na koniec spotkania uczniowie zwiedzili Castoramę, obserwowali proponowany klientom asortyment produktów, pamiętając o właściwym zachowaniu w sklepie.
Dziękujemy dyrekcji i pracownikom Castoramy Chełm za ciekawe zajęcia i miłe upominki.

20191009 101731

Za nami już trzecie zadanie w Europejskim Tygodniu Kodowania. Biorąc udział w ogólnopolskim programie „Uczymy dzieci programować” mamy bardzo interesujące materiały na zajęcia, które są inspiracją do dodatkowych zadań dla uczniów. Muzyka ma związek z kodowaniem, a nuty to swoisty kod, który odczytuje muzyk. Uczniowie kl. 1a zagrali na instrumentach perkusyjnych na podstawie kodu graficznego. Kolejne zadanie w dwuosobowych zespołach polegało na pokolorowaniu obrazka i starannym wypełnieniu barwą trasy dla Ozobota oraz wstawieniu kodów, które zapewniały stały ruch robota po trasie. Trasa dla robota stanowiła fragment orkiestry. Osiągnęliśmy kolejny sukces i certyfikat za zrealizowane wydarzenie.

zakodowana orkiestra

W klasie 1a odbyły się kolejne zajęcia w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, podczas których uczniowie rozszerzali rzeczywistość z Uczymy dzieci programować. Na początku dzieci, zaczynające dopiero pracę z robotem Ozobot Evo, utrwaliły ogólne zasady poruszania się robotów po liniach (grubość linii, kolor, zasady wstawiania kodów). Następnie pierwszoklasiści otrzymali karty pracy z obrazkami, które można zobaczyć o tej porze roku i tworzyli trasy dla robota. Liczyła się precyzja, aby robot odczytał polecenia. Nie były to zwykłe trasy, tylko trasy z niespodzianką ukrytą w czarnym puzzlu. Uczniowie pracowali już z rozszerzoną rzeczywistością, ale tym razem poznali nową aplikację Puzzle AR. Ozdobili kolorowanki według własnych pomysłów, dowolnymi technikami plastycznymi. Na koniec zaprezentowali swoje prace, jazdę robotów i odkodowali obiekt ukryty pod znacznikiem AR. Pojawiały się przestrzenne obiekty – jabłka i wybrane zwierzęta wydające dźwięki. Dzieci spisały się świetnie. Przy każdej karcie pracy robot jeździł. Brawo!

Code Week 2019

Klasa VI b bierze udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym „Każdy z Nas jest inny, równy i wyjątkowy”, wspierającym rozwój emocjonalny i społeczny u dzieci i młodzieży. 
Projekt skupia wybranych uczniów ze szkół z Polski, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Celem podjętych działań jest rozbudzanie w dzieciach wiary wsiebie i własne możliwości oraz wychowanie do wartości takich jak tolerancja, akceptacja, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość. 
W październiku uczniowie ukończyli pierwszy etap „KREATYWNOŚĆ”. Zaprojektowali i zrealizowali następujące zadania:
1. „Ósemkowy, Kropkowy Stylista Modowy” – przygotowanie stroju na Święto Kropki.
2. „Kropkowe śniadanie” – wspólne spożywanie drugiego śniadania.
3. „To, co dla mnie ważne...” – kreatywne zajęcia z wychowawcą.
4. „Kropkowe rysowanie na ekranie” – ćwiczenia w edytorze grafiki (współpraca z uczniami kl.V).
5. „Ruchoma kropka z cytatem” - zastosowanie aplikacji Quiver. 
Realizacja tego modułu rozbudziła w uczniach kreatywność i wiarę we własne możliwości oraz pokazała, że każdy z nich jest wyjątkowy, mimo, że nie zawsze najlepszy w każdej dziedzinie życia. Wspólnie z wychowawcą p. Anetą Kowalewską przygotowują się do realizacji kolejnego etapu.

IMG 20190917 125421

Nasza szkoła rozpoczęła Europejski Tydzień Kodowania. Przez kilka kolejnych dni będziemy wykonywać zadania związane z programowaniem i kodowaniem. Pierwsze wydarzenie już za nami. Uczniowie kl. 1a dowiedzieli się o europejskiej inicjatywie związanej z kodowaniem, poznali historię Code Week, wyszukiwali naszą szkołę i wyzwania dodane na mapie Code Week. Podopieczni p. Elżbiety Dras na stronie internetowej znaleźli na mapie swoją miejscowość, sprawdzili, które państwa biorą udział w wydarzeniach i które zgłosiły największą liczbę działań. Aktualnie Polska jest na II miejscu, a w Chełmie zgłoszono 32 zadania, z czego 20 należy do naszej szkoły. Na podstawie podanych koordynatów pierwszoklasiści ułożyli obrazek na macie do kodowania i na wirtualnej macie oraz pokolorowali kartę pracy. Potem tworzyli trasy dla Ozobota Evo, który podróżował do napisu Code Week. Zakodowali trasę w taki sposób, żeby robot mijając każdy balon wykonywał taniec radości – tornado. Były to pierwsze zajęcia z Ozobotem i dzieci uczyły się sekwencji barw, na jakie reaguje robot oraz zasad tworzenia kodów. Takie aktywności bardzo podobały się uczniom, pierwszy certyfikat już zdobyli i z niecierpliwością czekają na kolejne zadania.

certyfikat

Po wakacyjnej przerwie w naszej Szkole wznowił prace Klub Młodego Odkrywcy. Biorą w nim udział chętne i ciekawe świata dzieci z klas drugich i trzecich, które podczas pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych wspólnie poznają świat przez doświadczenie.
W Klubie Młodego Odkrywcy uczniowie zespołowo eksperymentują pod okiem nauczycieli, zdobywając samodzielnie wiedzę z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Klubowicze sami poszukują interesujących ich tematów i zamiast zaglądać do podręcznika, zdobywają odpowiedzi stosując metodę badawczą. W całej Polsce i za granicą działa ponad 700 klubów. Koordynatorem projektu jest Centrum Nauki Kopernik. 
Opiekunami Szkolnego Klubu Młodego Odkrywcy są p. Wioletta Mazur oraz p. Małgorzata Kosmala. Klubowe logo zaprojektował p. Piotr Mazur.

Pogromcy Nauki

4 października br. uczniowie klasy II b wraz z wychowawcą, p. Iwoną Buczek, uczestniczyli w spotkaniu z autorką książek dla dzieci, redaktorką Radia Lublin i „Mistrzynią Mowy Polskiej”, p. Grażyną Lutosławską.
Uczniowie zapoznali się z twórczością autorki i zgłębiali tajniki pracy pisarskiej.
Mieli również okazję wcielić się w rolę dziennikarza i przeprowadzić wywiad z panią Grażyną.
Było mnóstwo radości i żartów, a panie bibliotekarki obiecały, że w najbliższym czasie będziemy mogli wypożyczać książki pani Lutosławskiej również w miejskiej bibliotece.

20191004 112126

Każdy z naszych kolegów jest wyjątkowy. Emil świetnie tańczy, Wojtek wie wiele o dinozaurach, wszyscy chłopcy znają się na piłce nożnej i grach komputerowych. Każdy z nich jest SUPER!
A my, dziewczynki z klas I-III chętnie się wspólnie z nimi uczymy i bawimy.
30 września br., w Dzień Chłopaka, wspólnie z opiekującymi się Małym Samorządem Uczniowskim p. Iwoną Buczek i p. Joanną Wichą, zorganizowałyśmy Dzień Krawatowy.
Każdy z naszych kolegów otrzymał specjalny krawat „Super Chłopaka”. Koleżanki z klas III a i II b, w imieniu wszystkich dziewczynek, złożyły chłopcom życzenia. Było wiele radości i zabawy. Całe nasze krawatowe zamieszanie na fotografiach utrwaliła Zosia z II b, więc możecie zobaczyć jak było!

20190930 093118

Uczniowie klasy Ic poznawali na zajęciach oznaki jesieni w lesie i w sadzie. Informacje jakie dzieci miały zdobyć były zakodowane w obrazkach. Uczniowie z entuzjazmem podeszli do zadania, wykazali się wiedzą i spostrzegawczością odkrywając co pokazuje kod. W sali panowała niespotykaną cisza, ponieważ praca przebiegała w dużym skupieniu. Dzieci poradziły sobie z wyzwaniem doskonale, a obrazki wyszły piękne. Lekcję prowadziła p. Joanna Wicha.

img 20191001 110244

Szkoła Podstawowa nr 8 im. B. Z. Wirskiego w Chełmie aspiruje do miana szkół czytających. Placówka promuje czytelnictwo, zachęca do częstszego sięgania po książki oraz uświadamiania, jak są one ważne w życiu każdego człowieka.
1 października bieżącego roku spotkaliśmy się już po raz ósmy w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Do udziału w corocznej akcji zaprosiliśmy gości: p. Teresę Kozioł - konsultanta Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Chełmie, p. Barbarę Semeniuk - emerytowanego nauczyciela naszej placówki, pedagogów, rodziców oraz uczniów.
Na tle prezentacji multimedialnej o polskiej nowelistyce uczniowie usłyszeli w wykonaniu zaproszonych gości fragmenty następujących utworów: 
- Katarynka B. Prusa
- Dym M. Konopnickiej
- Dobra pani E. Orzeszkowej
- Sachem H. Sienkiewicza
- Orka W. S. Reymonta
- Mój ojciec wstępuje do strażaków B.Schulza.

Organizatorem przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.

IMG 5642

W dniu 26 września br. w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie odbył się, w ramach Dekady Chełmskiej Edukacji, Festiwal Kreatywności. Aktywny udział wzięli w nim uczniowie naszej Szkoły. Członkowie Klubu Młodego Odkrywcy, we współpracy ze starszymi koleżankami z klasy VI b oraz VIII b, zaprezentowali doświadczenia i eksperymenty pod intrygującymi tytułami: Niewidzialny napis, Ciecz newtonowska, Tornado w butelce, Deszczowa chmura, Doświadczenie z jajkiem, Jak nadmuchać balon, Lampa lawa. Uczennice z klasy V c układały tangramy, z klasy IV a – domino z kodami QR, a swoje zdolności plastyczne w robieniu biżuterii przedstawiły uczennice z klasy VI b.
Kreatywność naszych uczniów znalazła uznanie wśród innych uczestników Festiwalu. Ósemkowe stanowisko cieszyło się dużym powodzeniem wśród  odwiedzających, którzy z zaciekawieniem oglądali przedstawiane eksperymenty i pomysły na wolny czas. 
Merytoryczną opiekę nad uczniami sprawowały: p. Wioletta Mazur, p. Elżbieta Dras, p. Małgorzata Kosmala, p. Karolina Nadolska-Tatys, p. Aneta Kowalewska oraz p. Monika Lenart.

IMG 20190926 101739

W dniu 30.09.2019 r. uczniowie klas V c i V d wzięli udział w zajęciach „zielonej szkoły” w Poleskim Parku Narodowym.
Na początku piątoklasiści odwiedzili Ośrodek Żółwia Błotnego w Urszulinie. Tam dowiedzieli się, w jakim środowisku żyje żółw błotny, gdzie można go spotkać oraz zobaczyli małe żółwie, ponieważ Ośrodek zajmuje się czynną ochroną tego gatunku.
Przed wyprawą w głąb Parku uczniowie obejrzeli film o bogactwie flory i fauny tego wyjątkowego pod względem przyrodniczym miejsca. W samym Parku uczniowie przeszli ścieżką dydaktyczną „Dąb Dominik”, na której poznawali i obserwowali wiele okazów roślin w ich środowisku naturalnym. Po drewnianych kładkach dotarli do zarastającego na przestrzeni setek lat Jeziora Moszne. Przekonali się, że wokół niego pod grubą warstwą splei jest bagno sięgające 14 metrów.
Wiedzę przyrodniczą pozyskaną podczas spaceru uczniowie uzupełnili wizytą w Muzeum Przyrodniczym oraz Ośrodku Rehabilitacji Zwierząt w Załuczu Starym.
Pobyt w Poleskim Parku Narodowym uczniowie zakończyli ogniskiem i pieczeniem kiełbasek. Zajęcia „zielonej szkoły” były elementem realizacji w klasach innowacji regionalno-turystycznej.
Wyjazd zorganizowały wychowawczynie - p. Marzena Stadnik i p. Iwona Synowiec.

20190930 102956

Uczniowie klasy 3b wraz z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód tegoroczny Dzień Chłopaka postanowili spędzić uczestnicząc warsztatach kulinarnych w Pizzerii Kozak. Zarówno chłopcy, jak i dziewczynki przez chwilę mogli stać się prawdziwymi kucharzami i poznać tajniki tego zawodu. Każdy mały kucharz wykonał pizzę według swojego pomysłu i gustu kulinarnego, ale pod czujnym okiem profesjonalistów. Uczniowie wspaniale poradzili sobie z formowaniem spodu do pizzy oraz z komponowaniem jej składników. Świąteczny nastrój sprzyjał wspólnej degustacji pizzy, a apetyty dopisywały wszystkim młodym adeptom sztuki kulinarnej. Takie wspólne świętowanie to wspaniała zabawa, ale również nauka.

20190927 103027

Uczniowie kl. 1a obchodzili Międzynarodowy Dzień Kropki. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zorganizowała wiele radosnych działań niosących przesłanie - jesteśmy kreatywni, pozwólmy uczniom działać kreatywnie nie tylko 15 września z okazji Międzynarodowego Dnia Kropki. Nasza szkoła znalazła się na „zakropkowanej” mapie Polski, na której oznaczono 960 placówek, a nam przypisano nr 479. Uczniowie bardzo zaangażowali się w kropkowe działania i otrzymali certyfikat za udział w tym nietypowym święcie międzynarodowym. Polscy „zakropkowani” uczniowie i nauczyciele otrzymali też podziękowania od Petera H. Reynoldsa (autora książki „Kropka”). Mija tydzień od Dot Day a emocji ciągle wiele. Za uczniami kl. 1a wspaniały czas poznawania nowych szkół, partnerów, działań, bo Dzień Kropki obchodzili w ramach projektu e – Twinning „Zagrajmy w kropki, czyli Dot Day 19”. Dzięki udziałowi w projekcie brali udział w interesujących wydarzeniach i ciekawych zajęciach edukacyjnych. Wykazywali się kreatywnością, a ostatnio przygotowali śniadanie w kropki: https://www.youtube.com/watch?v=OxDH-IqiXrM&feature=youtu.be. Efektem ogólnopolskiej współpracy wielu szkół są opracowane przez nauczycieli materiały udostępnione na platformie Twin Space projektu eTwinning. Jednym z rezultatów projektu jest animacja powstała przy współpracy autorów projektu: https://www.youtube.com/watch?v=sG1XDJwIRsI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1p8zI4YvqwW2A4EvMdW2BVfk9Rh26W6YlRdSf293xGvk34D13sgQ1UdRM
CERTYFIKAT PROJEKTU:
https://live.etwinning.net/files/desktop/pdf/certificate/project/etw_certificate_197515_pl.pdf
Zajęcia kropkowe zostały wplecione w różne aktywności i są inspiracją do kolejnych działań.

Uczniowie kl. 1a zrealizowali jedne z ostatnich zadań w projekcie eTwinning „Zagrajmy w kropki, czyli Dot Day 19”. Układali domino tradycyjne i z kodami QR oraz wykonali prace plastyczne na temat „Kropki w przyrodzie”. Utworzyli animacje z kropkami: https://youtu.be/XIk8dYHhXZU, https://youtu.be/rVvDoW78Tow. Pierwszoklasiści odkrywają i rozwijają swoje talenty.