Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Uczniowie klasy 2a wykonali kolejne zadania z interaktywnego kalendarza adwentowego w ramach realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Wcześniej zdali krótką relację z pierwszych jedenastu dni. Gry, łamigłówki i rozrywki umysłowe na 24 dni grudnia o tematyce świąt Bożego Narodzenia doskonalą u dzieci głównie umiejętności kodowania. Każdego dnia podopieczni p. Elżbiety Dras wykonują zadania zawarte w kalendarzu, które są dla nich wyzwaniem (niektóre w języku angielskim) i niespodzianką oraz aktywnym spędzaniem czasu przedświątecznego w połączeniu z prawdziwie świątecznym oczekiwaniem. Zadania z kalendarza 12-24


W klasie 2a każdy uczeń kolędy i różne utwory świąteczne zna. Na różnych instrumentach dzieci grają i z radością na Boże Narodzenie czekają. Maleńki wycinek ich umiejętności zdobytych pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras: Świąteczne muzykowanie kl. 2a


„Dla serc szlachetnych najwyższą rozkoszą,
gdy drugim radość w niedoli przynoszą.”   Adam Asnyk

Akcje charytatywne uczą dostrzegać, że czasami bardzo blisko nas jest ktoś, kto ma takie same potrzeby jak my, ale niewielkie możliwości, aby je zrealizować. Działania na rzecz innych uczą empatii i wrażliwości, wzmacniają poczucie własnej wartości, integrują środowisko, a przede wszystkim potwierdzają, że wspólnie możemy zdziałać więcej.
W naszej szkole, mimo sytuacji związanej z pandemią, podjęto działania mające na celu pomoc pacjentom Chełmskiego Oddziału Psychiatrycznego SPWSS. Uczniowie wraz z rodzicami z zaangażowaniem włączyli się do zbiórki środków higieny osobistej, odzieży i trwałych produktów spożywczych.
Dary serca zostały przekazane na ręce ordynator oddziału szpitalnego, pani Sylwii Raszczepkin i pielęgniarki oddziałowej, pani Marioli Szponar.
W zbiórce darów szczególnie wyróżnili się uczniowie klasy II a (wych. p. Elżbieta Dras), klasy III a (wych. p. Iwona Molin), klasy III c (wych. p. Marianna Niemczuk), klasy VI c (wych. p. Maria Delekta), klasy VII b (wych. p. Aneta Kowalewska) oraz p. Arkadiusz Borowiec.
Akcję wsparło również indywidualnie wielu rodziców naszych uczniów.
„Każde życie jest piękne, kiedy myślimy przede wszystkim o innych.”
Organizatorzy przedsięwzięcia, p. Maria Delekta i p. Marzena Chrabąszcz, z całego serca dziękują uczniom, rodzicom i nauczycielom za udział w akcji.

1608572417656

Trudno wyobrazić sobie przedświąteczny okres bez pierników i różnych ciasteczek. Słodkie choinki, gwiazdeczki, renifery są jednoznaczną zapowiedzią zbliżania się tych wyjątkowych chwil. Dlatego też uczniowie klasy 2a przy wsparciu rodziców przygotowali ciasto, wałkowali je, wykrawali różne kształty za pomocą specjalnych foremek i piekli głównie pierniczki. Najwięcej radości było podczas lukrowania i ozdabiania. Zajęcia sprawiły dzieciom wielką radość i jednocześnie stały się okazją do kultywowania bożonarodzeniowych tradycji w atrakcyjny i praktyczny sposób. Opiekunem projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

1

Celem inicjatywy pod patronatem MEN jest zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym oraz budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych.
Ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii tegoroczna edycja akcji „Razem na Święta” miała odmienny, ale bezpieczny i odpowiedzialny charakter. Nasi uczniowie klas VII i VIII podczas lekcji informatyki zrealizowali jedno z zadań akcji. Wykonali kartki z życzeniami świątecznymi w edytorach grafiki online i rozesłali je pocztą elektroniczną do rodziny, znajomych oraz podopiecznych Domów Pomocy Społecznej w Nowinach i Bończy, Hospicjum Domowego w Chełmie. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyniła się do budowania szkolnej wspólnoty oraz umacniania więzi między pokoleniami.
Postawa młodzieży Ósemki czyni Święta Bożego Narodzenia piękniejszymi i radośniejszymi, zwłaszcza dla ludzi potrzebujących wsparcia.
Opiekunem realizacji świątecznego projektu była p. Aneta Kowalewska.

1 dobry

„Człowiek jest tyle wart, ile warta jest dobroć jego serca, którą dzieli się z innymi.
Dlatego jedni nie są warci złamanego grosza, a drudzy są po prostu bezcenni."
Takie hasło przyświecało akcji, w którą włączyły się drużyny i gromady Hufca Chełm, w tym także nasi harcerze z 12 DH 8 WIR pod opieką przewodnik Moniki Szlagowskiej i druha Pawła Rachubika oraz zuchy z 10 GZ Białe Niedźwiadki pod opieką druhny Joanny Wichy i druhny Wioletty Mazur.
Opiekunowie z Domów Pomocy Społecznej w Chojnie, Kaniach i Nowinach zadbali o listy z marzeniami od pensjonariuszy. Prośby były skromne: kolorowa oranżada, słodycze, lalka, płyta z kolędami, 6 paczek cappuccino i inne drobiazgi. Jedna z bardziej wzruszających próśb dotyczyła urządzenia dla głuchoniemego pensjonariusza umożliwiającego mu kontakt ze światem.
Drużynowi na zbiórkach on-line przekazali informację harcerzom i zuchom, którzy podjęli wyzwanie, traktując to jak służbę. Niejednokrotnie z dużą pomocą i wsparciem rodziców postarali się spełnić wszystkie marzenia pensjonariuszy DPS. Na ręce Dyrektorów Domów Pomocy Społecznej w dniu 16 grudnia b.r. uroczyście zostały przekazane paczki dla seniorów wraz z kartkami z życzeniami świątecznymi od Mikołajów.
Dziękujemy naszym zuchom i harcerzom oraz ich rodzicom za tak piękny dar serca!

01

Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas. Ozdabiamy pięknie domy, obdarowujemy prezentami swoich najbliższych.
Szkolną tradycją bożonarodzeniową jest wykonywanie świątecznych kartek. Mimo trudnego czasu dzieci w klasach I-III bardzo aktywnie wzięły udział w konkursie na najpiękniejszą świąteczną kartkę.
Komisja konkursowa w składzie: p. Marianna Niemczuk, p. Iwona Molin i p. Joanna Wicha wybrała autorów najpiękniejszych kart z życzeniami.
Laureatami konkursu zostali: Amelia Basaj (I a), Julia Łuć (II a), Gabrysia Łopuszyńska (II c), Paweł Sado (III a), Natalia Nowicka (III c).
Ponadto wyróżniono prace uczniów: Mateusz Seniuk (I a), Zuzanna Kobak (II a), Dawid Kister (II c), Ola Góralczyk (III a), Lena Kogut (III c).
Kartki świąteczne zostały przekazane na konkurs na kartkę bożonarodzeniową do Młodzieżowego Domu Kultury.
Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!

IMG 20201214 125653

 

Zajęcia on-line stwarzają wiele okazji do wejścia w wirtualny świat edukacji. Uczniowie, oprócz wiedzy, zdobywają również nowe umiejętności, poszerzają własne horyzonty, a lekcja może zamienić się w ciekawe doświadczenie, które na długo zapadnie w pamięć dzięki wykorzystaniu wizualnego przekazu. Właśnie tak pracują uczniowie klasy 6d i 6e, poznając nowelę B. Prusa pt. „Katarynka”. Korzystają z programów komputerowych, aplikacji i nowoczesnych narzędzi, które pomagają gromadzić, przechowywać i wymieniać informacje, ale także dają przestrzeń do działań pobudzających kreatywność, doskonalących kompetencje informatyczne.


Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i tęsknimy za śniegiem oraz świątecznym drzewkiem. Lekcja matematyki w klasie 2a poświęcona figurom geometrycznym, osi symetrii, odbiciu lustrzanemu pozwoliła uczniom na stworzenie własnych płatków śniegu i drzewka choinkowego. Dzieci skorzystały ze stron zaproponowanych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras (realizującą program własny „Tropiciele matematyki”) i zachwyciły się. Była zabawa, radość, dużo wspaniałych emocji oraz matematyka. Drugoklasiści mieli mnóstwo cudownych pomysłów, wykazali się kreatywnością. Poniżej linki do kilku uczniowskich prac. Warto zobaczyć, jak powstawały niektóre niesamowite prace.
Płatki śniegu: Hubert Ninka Olek Jula Ł. Zosia A. Ola Jula Ł. Olek Ninka Jula Ł. Olek Ninka Zosia B. Jula H. Maja M. Choinki: Jula Ł. Mikołaj Maja M. Mikołaj Mateusz

b 1

Uczniowie klas trzecich realizowali projekt poświęcony zagadnieniu życia Słowian w okresie średniowiecza. Wirtualnie zwiedzili wyspę Wolin, gdzie znajduje się rekonstrukcja „Osady Słowian”. Zobaczyli jak mieszkali i pracowali ludzie ponad tysiąc lat temu. Atrakcję turystyczną tego miejsca stanowią Festiwale Słowian i Wikingów, które odbywają się raz w roku. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się nie tylko wielu ciekawostek z życia Słowian, ale również słuchali muzyki i poznali tańce tego plemienia. Ciekawym zadaniem okazało się wykonanie makiety osady słowiańskiej - bawiła się przy tym cała rodzina. Uczniowie oprócz zdjęć z efektów swojej pracy przysyłali również krótkie filmy poświęcone realizacji projektu edukacyjnego.
To był bardzo ciekawy dzień pracy.

Uczniowie klasy 2a często odrywają się od podręczników, a jednocześnie realizują podstawę programową. Aktywna edukacja bez podręczników wzbogaca wiedzę uczniów oraz rozwija wiele kompetencji, w tym umiejętność współpracy. 1 grudnia drugoklasiści rozpoczęli świąteczne odliczanie i codziennie wykonują zadania z interaktywnego kalendarza adwentowego, co wzbogaca edukację wczesnoszkolną, czyni ją atrakcyjną i radosną. Dzieci bardzo lubią i chętnie wykonują zadania zaproponowane przez opiekunów międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Z radością, ciekawością i zaangażowaniem otwierają oraz wykonują zadania podczas lekcji. Niektóre dzieci otwierają zadania kilka razy i przesyłają je do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Przed nimi kolejne zadania, na które każdego dania czekają z niecierpliwością. 11 zadań za nami


Uczniowie klasy 2a stworzyli w programie Scratch niepowtarzalne, wesołe, mrugające świątecznie kartki bożonarodzeniowe, które wyślą do swoich najbliższych. Drugoklasiści chętnie i z powodzeniem podejmują różne dodatkowe zadania. Animowane kartki to jedna z wielu takich aktywności w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun” i innowacji pedagogicznej realizowanej przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras.

W magicznym okresie bożonarodzeniowym uczniowie klasy 2a nauczyli się tworzenia animowanych obrazków za pomocą różnych programów i narzędzi. Najpierw wykonali kartki o tematyce świątecznej w programie graficznym, następnie importowali swoje prace do programów zaproponowanych przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Tam wybrali animacje, dodali różne elementy i atrakcyjne elektroniczne kartki gotowe, niektóre w różnych odsłonach: Życzenia świąteczne od klasy 2a. Twórcze przedstawienie przez dzieci atmosfery świąt Bożego Narodzenia rozwinęło ich uzdolnienia artystyczne i umiejętności informatyczne. Te ciekawe aktywności podjęli uczniowie realizując innowację pedagogiczną i międzynarodowy projekt eTwinning „Encoded form fun”. Powstałe animacje komputerowe zaprezentują swoim krajowym i europejskim kolegom oraz wymienią się pomysłami między uczestnikami projektu.

Odrabianie prac domowych to obowiązek każdego ucznia. Wiedzą o tym uczniowie klasy I b. 
Ta praca domowa była dość nietypowa. Uczymy się zdalnie i sporo czasu spędzamy przy komputerze, a tu taka niespodzianka… Pani Alicja Wojcieszuk zadała pracę domową z wychowania fizycznego.
Odrobiliśmy ją z dużą starannością i ogromnym zapałem! Zadania jakie wykonywaliśmy możecie zobaczyć w prezentacji.


Uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) twórczo pracują podczas edukacji zdalnej. Ubiegły tydzień poświęcili na poznawanie wielu ciekawych tekstów, które zainspirowały ich do działania. Po lekturze mitu „Fletnia Pana” dzieci postanowiły zbudować instrumenty muzyczne i wykorzystały je do przygotowania słuchowiska do tekstu Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo - czerwone krzesło”. Odgłosy, które wydobywały się z przygotowanych fletni, idealnie imitowały np. zjawiska atmosferyczne. Poznanie książki Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka” zainspirowało do eksperymentowania z różnymi płynami. Natomiast opowieść o powracającym dobru natchnęła uczniów do opowiadania o przygodach chłopca z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych kukiełek. Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji!

Opowiadanie o Szewczyku Dratewce i wykonane przez uczniów kukiełki.pdf

Sprawdzamy jak rozdzielić mieszaniny.pdf

 

4 grudnia to BARBÓRKA - tradycyjne święto górnicze, obchodzone w Polsce w dniu św. Barbary. Barbórka jest świętem również geologów i innych osób wykonujących zawody związane z poszukiwaniem paliw kopalnianych.
Uczniowie klasy I b podczas zajęć rozmawiali o ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników. Wykonali również prace plastyczne związane z tym zawodem.

 

Uczniowie klas trzecich w listopadzie pracowali z lekturą „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza. Podczas zajęć dzieci poznały autora książki oraz dowiedziały się o powodach jej napisania. Uczniowie czytali, słuchali i opowiadali wybrane rozdziały lektury. Opisywali swoich czworonożnych pupili. Przypomnieli sobie, jak właściwie opiekować się domowym zwierzątkiem. Poznali zalety posiadania psa. Dowiedzieli się o życiu zwierząt w schronisku, potrzebie ich adopcji oraz cennych akcjach zbiórki karmy. Sami również zamienili się w pisarzy i tworzyli komiksy o „Nowych przygodach psa Elfa”. Z dużym zaangażowaniem i kreatywnością, wykorzystując dostępne w domu materiały, przystąpili do pracy technicznej „Mój pies” oraz „Buda dla psa”. Niektóre wytwory prac można zobaczyć w dołączonych poniżej zdjęciach.
To były ciekawe i twórcze zajęcia, które wiele nauczyły o życiu zwierząt.

Jak obecnie można podróżować i zwiedzać najciekawsze miejsca w Polsce?
Uczniowie klasy I b nie mają z tym problemu. 
Nauka zdalna stawia przed wszystkimi nowe wyzwania, nowy sposób uczenia się, można więc bywać wszędzie nie ruszając się z miejsca. Z takiej opcji skorzystali uczniowie I b.
„Serce Polski bije w Krakowie”, cykl wiadomości, bajek i legend o tym mieście to właśnie okazja do spotkania – na razie wirtualnego – w Krakowie.
Wawel i historia samego miasta są bardzo ciekawe, wzruszająca i napawa dumą każdego Polaka.
… ale smoki, a w zasadzie jeden Smok Wawelski… to już inna historia…
To trzeba usłyszeć, przeczytać lub opowiedzieć. Można też pisać, rysować swoje opowieści o smokach.
Zobaczcie jak było, mogło być, kiedy żyły smoki…

1

Album o smokach.pdf

 

W ramach Programu Innowacji Pedagogicznej „Matematyka i gimnastyka to umysłu sprawdzian”, uczniowie klasy I b rozwijają swoje zainteresowania.
Ćwiczenia gimnastyczne sprzyjają i pomagają rozwiązywać różne zadania i zagadki matematyczne.
Zajęcia ruchowe pozytywnie wpływają na koncentrację w czasie nauki.
Rysujemy figury matematyczne, coraz lepiej posługujemy się linijką, liczymy w pamięci.
Interesuje nas kodowanie - zawsze z ciekawością czekamy na końcowy efekt naszej pracy.
Uczymy się i bawimy, tak uczniowie I b pracują zdalnie.

Kodowanie 6

 

Uczniowie klasy 2a nauczyli się kodować litery w systemie binarnym i szyfrowali swoje imię kolorowym kodem binarnym na wirtualnej macie do kodowania. Szyfrowali także bez komputera i wykonali kolorowe, binarne bransoletki z inicjałami swojego imienia i nazwiska. Niektórzy zaszyfrowali swoje imiona i stworzyli wyjątkowe, binarne naszyjniki. Takie zabawne aktywności STEM podjęli drugoklasiści inspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras w ramach innowacji pedagogicznej i międzynarodowego projektu eTwinning „Ancoded for fun”. Film

Każdy uczeń klasy 2a piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej zna, o zdrowie i dobre samopoczucie dba. Dzieci wykonały piramidy żywieniowe streszczające najważniejsze zasady komponowania codziennego jadłospisu. Drugoklasiści poznali grupy produktów spożywczych i są świadomi, że piramida w swojej podstawie zawiera codzienną aktywność fizyczną, a produkty u podstawy powinny być spożywane częściej oraz w większej ilości. Podopieczni p. Elżbiety Dras znają zasady prawidłowego żywienia, stosują je w praktyce i zbliżają się do zakończenia projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”.

1

Uczniowie klasy 2a podjęli kolejne aktywności związane ze zdrowym odżywianiem w ramach projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”. Zdalnie wykonali wiele ćwiczeń interaktywnych. Poznali moc witamin zawartych w warzywach i owocach oraz kolorowali witaminowe litery z produktami. Pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras nauczyli się śpiewać piosenkę „Olimpiana w Jarzynowie” i nagrali dwa wersy zwrotki („I bawią się jak dzieci. I skaczą i biegają”) oraz refren. Projektowi partnerzy także nagrali ustalone fragmenty i złożono piosenkę. Każda klasa śpiewała po swojemu, nagrywała z innego urządzenia i dlatego są przeskoki, jakość głosu nie jest dobra. Wspaniała współpraca, a na końcu nagrania znajduje się lista szkół, które śpiewały projektową piosenkę: https://youtu.be/LJu5g50j4y4.

Uczniowie klasy IIb rozmawiali o jesiennych nastrojach… Słuchali „muzyki wiatru” wykonywanej na fletni pana, oglądali obrazy malarzy impresjonistów, wypowiadali się na temat techniki malowania, kolorystyki oraz uczuć, jakie te obrazy wywołują. Po wysłuchaniu wiersza Joanny Kulmowej „Czerń” dzieci wykonały rysunki w odcieniach szarości i czerni. Używając tylko ołówka stworzyły niezwykłe, nastrojowe ilustracje. Zresztą oceńcie sami!

1

Twórczo w klasie II b.pdf

 

Każdy dzień zdalnego nauczania to nie tylko sumienna praca dzieci, ale również ciekawa zabawa. Uczniowie klasy 1b z dużym zaangażowaniem poznawali życie dinozaurów. Okazało się, że dzieci mają dużą wiedzę na ich temat, a nawet posiadają kolekcje tych prehistorycznych gadów.
Ciekawym podsumowaniem zajęć było obejrzenie filmu o dinozaurach i własnoręczne wykonanie sylwetek tych fascynujących stworzeń. Zwierzęta zamieszkały z uczniami, dostały ciekawe imiona i od dziś kibicują pierwszakom w zdalnym nauczaniu!

Dinozaury 1

 Uczniowie klasy 2c często uczą się poprzez zabawę. Taka nauka na długo pozostaje później w pamięci dzieci. Kreatywni uczniowie pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, prezentując elementy listopadowej pogody nagrali własne prognozy pogody. Dzieci bardzo poważnie podeszły do tego zadania przygotowując z pomocą rodziców rekwizyty i stylizacje. Powstały programy zupełnie jak w telewizji, a nawet lepiej! Oceńcie sami.

Uczniowie klasy 2a znają rudego kota Scratcha oraz jego młodszego brata - Scratcha Juniora, który zachęca dzieci do wspólnej zabawy w kodowanie. Podczas kształcenia na odległość poznali nowe możliwości drzemiące w tym języku i tworzyli proste animacje. Układali z kolorowych bloczków kody i świetnie się bawili. Rysowanie nowych duszków, nagrywanie swojego głosu i wprawianie bohaterów w ruch to ich ulubione zajęcia. Drugoklasiści wspaniale współpracują zdalnie, komunikują się, prezentują swoje prace i pomagają sobie podczas zajęć online. Zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras skupili się głównie na wykonaniu animacji pt. „Kasztanki” – kolejnego zadania w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”.


10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" z sukcesem uczestniczyła w Powiatowym Przeglądzie Piosenki Turystycznej organizowanym przez PTTK w Chełmie przy współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury i Urzędem Miasta Chełm.
Zuchy wykonały dwie piosenki harcerskie o tematyce turystycznej: "Hej w góry, góry" i "Krajka".
Zuchy do festiwalu przygotowały drużynowe - druhna Wioletta Mazur i druhna Joanna Wicha.
Jesteśmy ogromnie dumni z sukcesu naszej GZ "Białe Niedźwiadki".
GRATULUJEMY małym artystom !!!
B - R - A - W - O !!! Brawo! Brawo! Brawo!

Nauka online autorstwa Elżbieta Dras

Uczniowie klasy 1a w czasie nauczania zdalnego pilnie się uczą i pracują, ale rozwijają także swoje zainteresowania i poznają niezwykły świat nauki. Na ostatnich zajęciach woda była głównym tematem badań i dociekań naukowych młodych odkrywców. Jak ważna jest woda dla funkcjonowania życia na Ziemi? Ile jest wody na naszej planecie, a ile w organizmie człowieka? Jak oszczędzać wodę? Jakie zwierzęta i rośliny żyją w wodzie i blisko niej?
Dzieci postanowiły zbadać wodę i sprawdzić jakie ma właściwości. Wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i pod czujnym okiem rodziców, przeprowadzili bardzo ciekawe eksperymenty z użyciem wody. Wiedzą już co się rozpuszcza w wodzie, a co nie, co to jest lód i para wodna, dlaczego jedne przedmioty pływają, a inne toną ...
Na te pytania znają już odpowiedzi mali naukowcy z kasy 1a. A oto kilka zdjęć i filmików prezentujących pracę pierwszoklasistów.

praca domowa.pdf

Prezentacja1.pptx

Uczniowie klasy IIc pod opieką swojej wychowawczyni, p. Joanny Wichy, podczas nauki zdalnej wcale się nie nudzą. Omawiając lekturę Justyny Bednarek "Niesamowite przygody 10 skarpetek" uczniowie wykonali przepiękne prace - portrety ulubionych bohaterów książki. Największą przyjemność sprawiło jednak uczniom stworzenie własnych skarpetkowych przyjaciół - pacynek. Zdjęcia wszystkich prac zostały wysłane do autorki książki - mamy nadzieję, że będą inspiracją do powstania nowych przygód przesympatycznych skarpetek.

1

Narodowe Święto Niepodległości skłania do refleksji i przypomina o skomplikowanych losach Polaków, którzy musieli walczyć o odzyskanie swojej państwowości. Upadek państwa polskiego w 1795 roku doprowadził do 123-letniego okresu zaborów i niewoli, zakończonego 11 listopada 1918 roku. Uczniowie naszej szkoły zachowując pamięć o rodakach walczących o niepodległą Polskę, 10 listopada br. wzięli udział w szkolnym konkursie historycznym. Do rywalizacji przystąpiło 25 uczniów klas VI-VIII, którzy wykazali się dużą wiedzą nt. drogi Polaków do niepodległości oraz głównych twórcach procesu powrotu ojczyzny na mapę Europy po latach rozbiorów.
Zadania konkursowe najlepiej rozwiązał Kamil Siatka zajmując I miejsce (VIII c). Drugą lokatę zdobyła Aleksandra Grzesiuk (VIII c). Trzecie miejsce uzyskali ex aequo Karol Muniak (VIII a) oraz Kamil Błaszczyk (VIII b).
Laureatom serdecznie gratulujemy!
Konkurs zorganizowała pani Agnieszka Szczepanik.

Znamy Ojców Niepodległości

 

Uczniowie kl. VII b wspólnie z wychowawcą p. Anetą Kowalewską zrealizowali projekt kampanii społeczno-edukacyjnej #BarwyWspólne. To inicjatywa skupiona wokół symboli narodowych i kulturowych. Jej celem jest rozwijanie uczuć i postaw patriotycznych rozumianych jako codzienne, drobne gesty oraz szacunek symboli narodowych. Program rekomendowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury w Warszawie oraz Program Wieloletni Niepodległa na lata 2017-2022.
W czasie zajęć utworzyli „Ósemkowy przepis na patriotyzm”:
Michelle: szacunek do barw i symboli narodowych
Karolina: szacunek do drugiego człowieka, uważność na drugiego człowieka i jego potrzeby
Ola: poznawanie życiorysów i dokonań ważnych dla Polski postaci, nie tylko bohaterów walki o wolność, ale także ludzi kultury i nauki, w tym – patrona szkoły
Paulina: uczestnictwo w obchodach świąt i rocznic ważnych dla kraju
Julia S.: nauka, by móc w przyszłości oferować swoje umiejętności innym członkom społeczeństwa
Olgierd: angażowanie się w działalność społeczną i charytatywną
Kornelia: troska o zabytki kultury i miejsca pamięci
Radek: mówienie ojczystym językiem, troska o język ojczysty, posługiwanie się poprawną polszczyzną
Nikola: troska o środowisko naturalne i dziedzictwo przyrodnicze swojego kraju
Mateusz: kibicowanie polskim sportowcom
Sebastian: uczciwość, płacenie podatków w kraju i kupowanie polskich produktów
Patrycja: poznawanie polskiej historii, pogłębianie wiedzy na jej temat
Marcel: poznawanie polskiej kultury, również regionalnej
Maciej: kultywowanie tradycji
Kacper: codzienna życzliwość wobec innych
Gabriela: przestrzeganie prawa
Wiktoria: uczestnictwo w wyborach i inna działalność obywatelska
Julka B.: dbanie o dobre imię swojego narodu i kraju zarówno wewnątrz, jak i poza granicami Polski.
Uczniowie kl. VII b wiedzą, iż wspólne dobro, kultura i tożsamość to trwała i otwarta postawa patriotyczna. Rodzice i wychowawca klasy przekazują pozytywne wzorce zachowań, możliwe do naśladowania w codziennym życiu.

Kotylion Jula 7b

W ramach projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” uczniowie klasy 2a wykonali kolejne zadanie - robili w domach zdrowe soki warzywno – owocowe. Dzieci nie tylko lubią je przyrządzać pod okiem rodziców, ale przede wszystkim piją z apetytem. Prezentujemy fotograficzne i filmowe relacje z domowej produkcji pysznych soków w wykonaniu Ninki, Huberta, Filipa, Zuzi i Mai. 
Sok jabłkowy Filipa
Maja robi sok z arbuza
Sok warzywno - owocowy Zuzi
Wśród propozycji znalazł się wyśmienity sok sporządzony bez użycia prądu. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie klasy VII b celebrowali 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. W ramach obchodów młodzież zrealizowała projekt edukacyjny z historii, który polegał na stworzeniu komiksów w wersji elektronicznej. Podczas pracy w projekcie uczniowie poznali dorobek i osiągnięcia Polaków walczących o niepodległość, wykazali się kreatywnością i innowacyjnością prezentując drogę, jaką musieli przebyć nasi rodacy walcząc o państwowość.
Opiekunem projektu, który zainspirował uczniów do kultywowania wartości, w tym patriotyzmu i szacunku dla tradycji jest p. Agnieszka Szczepanik.

walka o odzyskanie polskiej panstwowosci highres 7b

 

11 listopada 1918 r., po latach starań i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Aby uczcić 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę, uczniowie klasy VIII c pod kierunkiem nauczyciela historii p.  Agnieszki Szczepanik, zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Bohaterowie naszej wolności”. Ósmoklasiści stworzyli lapbooki, w których zaprezentowali sylwetki osób walczących o niepodległość, uwiecznili postacie dokonujące swą codzienną pracą czynów niezwykłych, odkryć w różnych dziedzinach lub zachwyciły swoim talentem. Nasi uczniowie docenili Polaków, którzy poprzez swoją działalność przyczynili się do odbudowy i rozkwitu państwa polskiego w różnych sferach oraz do promowania pozytywnego wizerunku Polski i Polaków na świecie.

Bohaterowie naszej wolności

 

11 listopada pamietamy Naród, który traci pamięć przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium. - Józef Piłsudski.

11 listopada pamietamy

 11 listopada pamietamy 11 Listopada - PAMIĘTAMY!

11 listopada pamietamy Niech żyje wolna i niepodległa Polska! 11 listopada pamietamy
Bądźmy dumni! Zbliża się Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada pamietamy
Podobnie, jak w całej Polsce, także i w naszym mieście, nie będzie w tym roku oficjalnych uroczyści związanych z Narodowym Świętem Niepodległości.
Niemniej, pamiętaliśmy…
Z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa, 10 listopada br. delegacja uczniów kl. VII e z wychowawczynią, p. Marzeną Chrabąszcz, odwiedziła Targowicę - miejsce związane z dramatycznymi wydarzeniami II wojny światowej. Siódmoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze i złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali hołd szczególnej czci i pamięci ofiarom represji niemieckich na terenie Chełma.
Ósemka przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań szkoły oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

124560053 398551247842617 6727298554958199872 n

„Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska.” Józef Piłsudski

Tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości są zupełnie inne, bo to obchody w czasach pandemii Covid 19. Mimo to uczniowie kl.1a poznają historię Polski i wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i rodzicami, a nawet całymi rodzinami 10 listopada rozpoczęli świętowanie tego wyjątkowego dnia, by uczcić Niepodległość. Z tej okazji wykonali własnoręcznie biało-czerwone kotyliony, wzięli udziału w kolejnej edycji akcji MEN „Szkoła do hymnu” i odśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego” o godz. 11:11. Było to dla młodszych i tych trochę starszych Polaków niezwykłe przeżycie.

kotylion (10 lis 2020 12 30 44)

„Ten, kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani ma prawo do przyszłości.”  Józef Piłsudski

11 listopada 1918 r., po latach wysiłków i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Walka o niepodległość silnie wpisywała się w codzienność tych, którzy ciężko pracowali, uczyli się, dbali o rozwój gospodarki i życia społecznego, częstokroć będąc z tego powodu szykowanymi, aresztowanymi i prześladowanymi. Starania o niepodległość naznaczone są również trudem i pracą Polaków na emigracji, którzy tak wytrwale kultywowali polskość, rozwijając z myślą o niej myśl polityczną czy polską kulturę.
Polska powstała w chwili klęski zaborców w I wojnie światowej. 11 listopada dekretem Rady Regencyjnej Józef Piłsudski otrzymał naczelne dowództwo nad wojskiem. Trzy dni później gremium to rozwiązało się, przekazując Naczelnikowi pełnię władzy nad odbudowującym się państwem.
11 listopada przypada Święto Niepodległości, ustanowione na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. Zostało zniesione po II wojnie światowej - w 1945 r. - a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.
102. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę ze względu na pandemię nie mogliśmy świętować wszyscy razem w murach szkoły, ale upamiętniliśmy ten dzień, dekorując okna barwami narodowymi. Pięknie wyglądała placówka! Po raz kolejny włączyliśmy się w akcję MEN „Szkoła do hymnu”. 10 listopada o godzinie 11.11 uczniowie wraz z nauczycielami odśpiewali „Mazurek Dąbrowskiego” w formie on-line, za pomocą komunikatorów. W ramach tygodnia z Niepodległą nauczyciele przeprowadzili z młodzieżą szkolną wiele ciekawych zajęć związanych tematycznie ze świętem.

IMG 7024

Klasa 2b rozpoczęła przygotowania do Narodowego Święta Niepodległości. Na zajęciach informatycznych uczniowie odkodowywali obraz i tworzyli dla Ozobota trasę przebiegającą wzdłuż granic Polski. Wędrując z robotem poznawali kraje sąsiadujące, wyszukiwali w Internecie flagi i kolorowali je. Poznali także symbole polskich miast: Warszawy, Torunia, Poznania, Wrocławia, Krakowa i Lublina. Przed dziećmi na kolejnych zajęciach jeszcze wiele ciekawostek do poznania i odkrycia.

P1200469

Uczniowie klasy 2a realizują kilka projektów eTwinning. Ostatnio wykonali kolejne zadanie w projekcie „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” - opracowali książkę kucharską z ulubionymi przepisami z ziemniaków. W ramach projektu „Encoded for fun” projektowali logo projektu i w drodze głosowania wybrali dwie najciekawsze propozycje, które wezmą udział w konkursie na logo tego międzynarodowego projektu. 28 października spotkali się on-line z partnerami projektu „Kierunek bezpieczeństwo” – z klasą 3a z SP nr 34 w Krakowie. Ślicznie dziękujemy za spotkanie, wspólną zabawę, zagadki o bezpieczeństwie i mnóstwo emocji. Nauczanie, zarówno zdalne, jak i stacjonarne, warto oprzeć na ciekawych projektach. Działania projektowe uatrakcyjniają lekcje i dzieci je lubią. Przejście na tryb zdalnego nauczania z pewnością łatwiejsze było (i jest) dla uczniów klasy 2a, którzy od pierwszej klasy uczestniczyli w projektach eTwinning i korzystali z wielu aplikacji i platform umożliwiających współpracę online. Dla tej klasy praca za pośrednictwem Internetu nie jest niczym nowym. Opiekunem projektów jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Book titled 'Potrawy z ziemniaków'Read this book made on StoryJumper

Uczniowie klasy 2a drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i bardzo lubią informatykę oraz zajęcia z programowania. Programują offline i online. Znają sporo aplikacji, programów i przed rozpoczęciem nauki zdalnej przyszedł czas na naukę podstawowych możliwości języka Scratch. Drugoklasiści poznali kategorie bloczków, nauczyli się wstawiać duszki i tło do projektu, sposób w jaki wprawić duszka w ruch i jak można nim sterować. Poznali właściwości duszków - możliwość zmiany nazwy duszka, kostiumów, obrotu, tworzenia, kopiowania. Podczas pierwszych zajęć uczniowie samodzielnie sprawdzali różne funkcjonalności Scratcha. Efekty ich pracy były wyśmienite. Następne zajęcia to kolejne stopnie wtajemniczenia w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun” pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras.

1

Programowanie i Lego idą w parze od dawna. Uczniowie klasy 2a bardzo lubią LEGO, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras, przed przejściem na nauczanie zdalne, zaproponowała swoim podopiecznym grę stworzoną przez LEGO i udostępnioną na stronie firmy za darmo. Gra Bits and Bricks to ciekawa propozycja on-line do nauki programowania. Dzieci chętnie ją poznały, już grają w domach i uczą się kodować pokonując nowe, trudniejsze poziomy. To kolejna aktywność drugoklasistów w ramach projektu eTwinning „Encoded for fun”.

Bits

 

Uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras przez dwa dni przygotowali się do nauki z domu. Dzieci bardzo przeżywały, że znów będą musiały się rozstać. Miały wiele pytań, dużo niepokoju i niepewności o to, co teraz będzie. Rozmawialiśmy, rozmawialiśmy i rozmawialiśmy. Czujemy się jedną drużyną i wiemy, że mamy wsparcie w sobie nawzajem. Przed przejściem na naukę zdalną uczniowie bawili się fantastyczną interaktywną zabawką, która poprzez zabawę zmusza dzieci do myślenia. Bawi, uczy, rozwija wyobraźnię i wymaga koncentracji. Zaciekawia i gwarantuje dobrą zabawę. Magic Jinn zadawał pytania, na które dzieci udzielały odpowiedzi, a przy tym uśmiech nie schodził im z buzi (Jinn rozmawia w zabawny i bardzo przyjemny sposób). Dzieci uczyły się przez to logicznego myślenia, aby ich odpowiedzi naprowadziły Jinna na prawidłową odpowiedź. Stwierdziły, że to robot, który potrafi czytać w myślach. Kiedy robocik odpowiadał, jego oczy zaczynały świecić, co tworzyło magiczną atmosferę https://youtu.be/O0T4lkkBaa4. Dzieci lubią swoją klasę i szkołę. Poradzą sobie z nauką zdalną, ale rozstawali się z żalem, niektórzy nawet ze łzami w oczach.


"Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest;
nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi." Jan Paweł II

W związku z jubileuszowym XX Dniem Papieskim Totus Tuus w naszej szkole odbyły się lekcje poświęcone życiu i działalności Ojca św. Jana Pawła II. Wspominaliśmy Karola Wojtyłę jako Wielkiego Świętego, jak i zwykłego człowieka oraz odwoływaliśmy się do nieprzemijających wartości i idei tkwiących w Jego życiu i pontyfikacie.
Pamięć o Wielkim Polaku żyje w naszych sercach.
Wernisaż prac plastycznych z wizerunkiem Papieża jest efektem szkolnego konkursu plastycznego.

1604582884681

Od zawsze wiadomo, że uczniowie klas I-III to "mali ludzie" o wielkich sercach. Dlatego też bardzo chętnie i aktywnie wzięli udział w zbiórce karmy dla chełmskiego schroniska dla zwierząt organizowanej przez szkolne koło Caritas. Dzieci przyniosły przysmaki dla psów i kotów, które szczególnie przed zimą potrzebują naszej pomocy. W akcji wzięły udział klasy: IA, IB, IIA, IIB, IIC, IIIA, IIIC. Zbiórkę w klasach I-III koordynowała p. Joanna Wicha.

IMG 20201105 110859

 

Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny to czas głębokiej refleksji oraz zadumy nad przemijaniem życia ... W ostatnich dniach uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) zapalili symboliczny znicz przed pomnikiem upamiętniającym żołnierzy - jeńców STALAGU 319, którzy oddali życie walcząc z niemieckim okupantem. Światełko miłości i wdzięczności zapalone w sercach uczniów jest świadectwem pamięci i tożsamości narodowej młodych pokoleń Polaków.

P1200492