Archiwum - Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu o Cybernautach, który był finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej. Honorowy Patronat nad tym przedsięwzięciem objęli: Ministerstwo Cyfryzacji, Rzecznik Praw Dziecka oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
W ramach III edycji konkursu nasza szkoła zorganizowała dodatkowe działania, mające na celu promocję postawy bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii, angażując przy tym całą społeczność szkolną.

Szczegółowa prezentacja zadań:

  1. Uczniowie kl. II gimnazjum w roku szkolnym 2016/2017 zrealizowali obowiązkowy projekt gimnazjalny pt. „Ósemkowe dzieci sieci” - czy są bezpieczne w Internecie?” Główne cele tego projektu to: zwiększenie świadomości uczniów i ich rodziców na temat zagrożeń internetowych, promowanie bezpiecznego serfowania po sieci.
  2. Obecnie realizują projekt „Ósemkowe dzieci sieci” - co robią w Internecie?
  3. O cyberbezpieczeństwie można wypowiedzieć się artystycznie i twórczo. Grafiki komputerowe zwracają uwagę na właściwe zachowania w cyberprzestrzeni.
    MYŚLOGRAFIA
    NETYKIETA Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    ROBOTY
    NIE TAKI WIRUS STRASZNY… Konkurs szkolny na grafikę komputerową
    MEMY Konkurs szkolny na grafikę komputerową
  4. Uczniowie, oprócz wiedzy zdobytej podczas zajęć komputerowych, informatyki czy zajęć rozwijających zainteresowania komputerowe w pracowni informatycznej czy Centrum Multimedialnym, poszerzają swoje wiadomości i umiejętności na platformie e-learningowej i zdobywają dyplomy w kursach on-line organizowanych przez np. Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Komiksy ze strony Cybernautów są atrakcyjną formą doskonalenia się i uczniowie chętnie do nich zaglądają – w każdej grupie wiekowej.
    Link:
    Z takiej formy doskonalenia się korzystają również rodzice naszych uczniów, jak i nauczyciele.
    Rodzice zdobywają wiedzę ze strony internetowej Cybernautów, rozwiązują quiz http://cybernauci.edu.pl/materialy-edukacyjne/rodzice/.
  5. Na zajęciach rozwijających zainteresowania uczniowie rozmawiali o zagrożeniach wynikających z braku programu antywirusowego w komputerze czy smartfonie. Wykazując się kreatywnością, przedstawiali swoje wizje wirusa komputerowego.
  6. Tradycyjne formy prezentowania wiedzy to plakaty.
  7. Promocję bezpiecznego korzystania z sieci i nowych technologii podkreślają Ósemkowi Cyberstrażnicy Sali Informatycznej 24 c. Wykonali je uczniowie kl. III gimnazjum na zajęciach technicznych. Wykorzystali przy tym części z komputerów, telewizorów, odbiorników radiowych, agd, itp. CYBER - UPCYCLING!
  8. Wydanie szkolnej gazetki okolicznościowej „Ósemkowe CYBER-RADY”.
  9. "NIE - BEZPIECZNY INTERNET" – spotkanie z pedagogiem.
  10. Debata szkolna „Ósemkowi surferzy, czyli młodzi o bezpieczeństwie w Internecie”.
  11. Przedstawienie teatralne „W królestwie bezpiecznego internetu”.
  12. Program „Technologie z klasą”.
  13. ŚWIETLIKI TO MĄDRE DZIECI, UCZĄ SIĘ, JAK BYĆ BEZPIECZNYM W SIECI” - zajęcia edukacyjne w świetlicy szkolnej.
  14. Przygotowanie:
    - zakładki na stronie internetowej szkoły na temat realizacji konkursu,
    - umieszczanie informacji na portalu społecznościowym fb.
  15. Baza materiałów dla rodziców/opiekunów, nauczycieli, uczniów.
  16. Warsztaty „Hejt i mowa nienawiści”.

Zdaniem koordynatora przedsięwzięcia p. Anety Kowalewskiej - nauczyciela informatyki - projekt „Cybernauci” to w dzisiejszych czasach konieczność. Bezpieczeństwo w sieci jest priorytetowym zagadnieniem nie tylko omawianym na informatyce. Rozwój IT, łatwy i szybki dostęp do Internetu - w szkole, domu, własnym telefonie zmusza dorosłych, dzieci i młodzież do bezpiecznych zachowań. Musimy chronić swoje dane, wizerunek, kontakty, prywatność. Poprzez różnorodne, ciekawe warsztaty trenerzy integrują też całe społeczności szkolne.

I jeszcze jeden plus – to inicjatywa bezpłatna.
https://cybernauci.edu.pl/szkoly-o-nas/
https://cybernauci.edu.pl/o-projekcie/

Zaangażowanie rodziców w inicjatywę:

  • rodzice wspierali uczniów i nauczycieli odpowiedzialnych za poszczególne działania w przygotowywaniu poszczególnych inicjatyw,
  • przygotowywali rekwizyty,
  • brali czynny udział w zajęciach otwartych,
  • kończyli kursy on-line.
  • Z myślą o rodzicach powstała na stronie internetowej szkoły zakładka: „Ósemkowe Cyber-rady”

Oto laureaci ogólnopolskiego konkursu „Cybernauci”:
Szkoła Podstawowa nr 8 im. 4 Kujawskiego Pułku Artylerii Lekkiej w Inowrocławiu,
Szkoła Podstawowa im. Wincentego Hipolita Gawareckiego w Małej Wsi,
Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie.

Przy wyborze laureatów Komisja nie uwzględniała poziomu edukacyjnego szkoły. Podczas oceny Jury brało pod uwagę: oryginalność inicjatywy, zaangażowanie różnych grup społeczności szkolnej oraz jakość i estetykę zgłoszonej relacji.

Otrzymaliśmy nagrodę:
projektor multimedialny, aparat fotograficzny, tablet, 3 sztuki, karta pamięci, 3 sztuki.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w realizację tego projektu. Zapraszamy do wspólnych działań za rok.

Szkoła Podstawowa w Chełmie III miejsce

 

Aneta Kowalewska

 

Koniec roku jest zawsze okresem podsumowań, a na urządzeniach mobilnych można przeprowadzić szybką ankietę. 14 czerwca kod QR zaprowadził uczniów kl. 2a na stronę AnswerGarden. Jest to proste, bardzo ciekawe i skuteczne narzędzie wykorzystywane do zbierania opinii w danej grupie. Może być także używane do szybkiej pracy na lekcji np. podczas burzy mózgów, do sprawdzenia poziomu wiedzy uczniów na zadany temat, szybkiego uzyskiwania odpowiedzi, gromadzenia słownictwa na określony temat, do odświeżenia wiedzy zdobytej przed lekcją, sprawdzenia poziomu zrozumienia tematu lekcji podczas zajęć, do pracy domowej, podsumowania projektu. Ankieta stworzona na stronie AnswerGarden pozwala na szybkie przeprowadzenie sondy na dowolny temat, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras realizująca innowację pedagogiczną „Tabletowe piątki” tym sposobem uzyskała krótką informację zwrotną od swoich uczniów. Zapytała, jakie zajęcia w szkole lubią najbardziej. Krótkie pytanie – szybka, zwięzła odpowiedź i już wszystko wiadomo. Oto wyniki:

odp. uczniów bez cyfr 
AnswerGarden angażuje uczniów dzięki możliwości zobaczenia na ekranie odpowiedzi kolegów. Dostarcza także dobrego narzędzia wizualizacji, ponieważ kiedy te same słowa są typowane w odpowiedziach, stają się one większe w chmurze. Kiedy kursorem myszy najedziemy na daną odpowiedź, pokazywana jest liczba osób, które odpowiedziały tak samo. Strona AnswerGarden pozwala na natychmiastowe zarządzanie odpowiedziami i mogą one stanowić doskonały pretekst do rozmowy. Wystarczy na przykład, aby nauczyciel poprosił uczniów o uzasadnienie zgłoszenia właśnie takiej a nie innej odpowiedzi. Ćwiczenie to można przeprowadzić zarówno w parach, jak i w grupach, czy podczas dyskusji klasowej.

Uczniowie klasy Ib w roku szkolnym 2017/18 realizowali na zajęciach dodatkowych program autorski „Teatromania” pod opieką wychowawczyni p. Jolanty Rozwód. Rozwijali swoje umiejętności i kompetencje w zakresie językowym i artystycznym. Uczyli się współpracy w grupie i przekroczyli progi magicznej Krainy Teatru. Na cotygodniowych zajęciach przygotowywali się także do występów na scenie. Do wspólnej pracy włączyli się również rodzice uczniów, przygotowując wspaniałe stroje do przedstawienia oraz makijaże sceniczne. Po tygodniach wytężonej pracy 8 czerwca mali aktorzy zaprezentowali rodzicom i zaproszonym gościom przedstawienie pt. „W świecie wierszy Jana Brzechwy”. Brawom i owacjom nie było końca, a nasi milusińscy zostali nagrodzeni nie tylko oklaskami, ale również słodkimi upominkami. Już czekamy na kolejne występy artystyczne Teatromaniaków.

20180607 162531

Nasi mali aktorzy ze świetlicy po poprzednich występach i brawach od widowni, postanowili wykonać jeszcze jedno przedstawienie. Tym razem dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły. Wcześniej zaprezentowali dla nich inscenizację o wiośnie. Natomiast 8 czerwca było o „Trzech małych świnkach”. Przedstawienie nie trwało długo, ale było zabawne i z pouczającym morałem. A ponieważ zbliżają się wakacje warto przypomnieć sobie ważną na ten czas zasadę, żeby nie otwierać drzwi nieznajomym. „Bo tak jak w bajce zdarzyć się może, że przyjdzie wilk o pewnej porze, gdy się pomylisz, że kogoś znasz, otwierasz drzwi i problem masz…”

ts 03

7 czerwca obchodziliśmy w naszej świetlicy Święto Rodziny. Na uroczystość przybyły kochane mamy i tatusiowie oraz pani wicedyrektor Małgorzata Sawicka. Świetliczaki pięknie się przygotowały, co poprzedzone było wieloma dniami wypełnionymi próbami i ćwiczeniami. Było przedstawienie, wzruszające wiersze i piosenki. Następnie rodzice otrzymali piękne, wykonane w świetlicy róże z życzeniami od swoich dzieci. Na zakończenie wszyscy zostali zaproszeni na słodki poczęstunek przygotowany przez wychowawców świetlicy. Było miło i słodko, ale też i wzruszająco, aż łzy się w oku kręciły😊

sr 07

13 czerwca nasze kochane dzieci ze świetlicy wybrały się z paniami do parku niedaleko szkoły. Pani Wiola i pani Ewa miały dla nich miłą niespodziankę. Zorganizowały piknik, podczas którego zaproponowały zabawy na świeżym powietrzu, jak: „Kucany berek”, „Gra w kolory”, „Wiewiórki do dziupli” i inne. Była również muzyka, przy której dzieci chętnie się bawiły i pląsały. A jak na pikniku bywa po zabawie był też słodki poczęstunek na kocu dla każdego. Wyjście bardzo się dzieciom podobało i wszyscy marzyli, aby ten piknikowy dzień się nie skończył.

p 04

29 maja 2018 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbył się finał podsumowujący działania w bibliotecznym edukacyjnym programie "TIK?Tak!2 Tak, czytam!". Celem programu była promocja czytelnictwa i rozbudzanie zainteresowań czytelniczych przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. W tegorocznej edycji wzięło udział 90 uczniów ze szkół: SP nr 5 w Chełmie, SP nr 8 w Chełmie, ZS w Stołpiu (2 zespoły), ZS w Okszowie (2 zespoły), ZS w Siennicy Różanej (6 zespołów), SP w Rejowcu, SP w Żółtańcach, SP w Stawie (3 zespoły), SP w Strupinie Dużym. Łącznie 18 zespołów pod opieką 17 nauczycieli.
Nasz zespół Mądre Mole w składzie: Aleksandra Dziaduszyńska, Kacper Demecki, Katarzyna Jarzębkiewicz, Julita Kiryk, Milena Morawska pod opieką p. Elżbiety Kaczyńskiej zdobył II miejsce 75 pkt. (I - Debeściaki SP w Stawie – 76 pkt.; III - Mądre Sowy SP w Stołpiu 69 pkt.).
Więcej informacji na: https://tiktak2bpchelm.blogspot.com/2018/05/fina.html

IMG 2740

11 czerwca br. uczniowie klasy 1a wraz z wychowawcą p. Bożeną Dziewulską zaprosili do szkoły rodziców na Dzień Rodziny. Dzieci przygotowały wiersze, piosenki i humorystyczne scenki z życia widziane właśnie oczami dzieci. Były życzenia, buziaki i własnoręcznie przygotowane prezenty dla mamy i taty. Rodzice doceniali starania dzieci gromkimi brawami i podziękowali za chwile wzruszeń słodkościami.

IMG 1460

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1a (wychowawca p. Bożena Dziewulska)  i klasy 1b (wychowawca p. Jolanta Rozwód) uczestniczyli w ogólnopolskim programie „Technologie z klasą”, objętym honorowym patronatem MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ. Organizatorem programu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Uczniowie poznali kodeks kodera i zagrożenia w sieci. Współpracowali ze sobą, wymieniali się pomysłami i doświadczeniami rozwiązując różne problemy, wykorzystując oczywiście nowoczesne technologie i języki programowania. Realizowane scenariusze zostały przygotowane na bazie materiałów „Najmłodsi programują!” Fundacji Orange. Każda z klas otrzymała interaktywny zestaw analogowy do nauki programowania. Wciągająca fabuła gry zachęciła dzieci do zdobywania umiejętności programowania.

4

2

4 czerwca 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z panią Magdaleną Gardzińską z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej pod hasłem „Dbamy o środowisko – segregujemy śmieci”. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jak zachować czystości wokół nas, w domu, w szkole. Mieli okazję utrwalić sobie takie pojęcia jak: ekologia, surowce wtórne, utylizacja śmieci, recykling. Rozmawialiśmy także o segregowaniu śmieci i dowiedzieliśmy się jaki jest czas rozkładu materiałów organicznych, odpadów plastikowych i papierowych. Uczniowie najbardziej zainteresowani byli pokazem materiałów edukacyjnych. Bardzo aktywnie włączali się do pogadanki. Dziękujemy za pouczające i miłe spotkanie.

s 02

4. czerwca w naszej szkole odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których uczniowie klas I-VII mogli zaprezentować swoje zdolności artystyczne. Celem warsztatów było stworzenie prac związanych z obchodami Roku Praw Dziecka. Powstałe prace zostaną wykorzystane do stworzenia albumu, który zostanie zaprezentowany podczas obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka – 20 listopada br. W zajęciach konkursowych wzięły udział nasi utalentowani plastycznie uczniowie, a ich dzieła są naprawdę godne uwagi. Nad konkursem czuwali pani Ewa Słomczyńska i Wiola Mazur.

k 05

Kolorowanki to coraz bardziej doceniana i popularna forma relaksu. Kolorowanie działa uspokajająco i wyciszająco, ułatwia koncentrację, rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, wdraża do wytrwałości i konsekwencji w działaniu. Pomaga oderwać się od codzienności i spędzić trochę czasu na zabawie. To sprawia, że kolorowanki świetnie sprawdzają się zarówno dla dzieci jak i dorosłych, którzy z miłą chęcią zasiadają do zabaw w ubarwianie obrazków. Uczniowie kl. 2a podczas przedostatnich zajęć (w bieżącym roku szklonym) w ramach innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki” poznali aplikację Coloring for adults przeznaczoną dla starszych użytkowników urządzeń mobilnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystali z niej też najmłodsi. W menu znajdują się zestawy plansz, które zostały podzielone na kategorie tematyczne np.: zwierzęta, kobiety, rośliny, Azja, mandale. Spośród ponad 300 kolorowanek każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie, a opcja ołówka pozwala dorysowywać kształty. Kreatywne ilustracje stanowią wyzwanie dla miłośników kolorowania. Bardzo duża ilość szczegółów do pokolorowania wymaga skupienia i wyjątkowej dokładności. To trening staranności. Kolorowanki rozwijają kreatywność, dają upust wyobraźni, bo w każdym z nas jest artysta. Aplikacja zawiera wiele palet kolorów dobranych w różnych tonacjach barw np. z odcieniami pór roku. Wybrany obraz można dokończyć lub modyfikować w dowolnym momencie, można także tworzyć kilka wersji jednego obrazu. Galeria własnych prac pozwala dzielić je ze znajomymi. Możliwość powiększania ekranu dzięki opcji zoom umożliwiła drugoklasistom szczegółowe kolorowanie, przyspieszyła pracę i piękne obrazy zostały dokończone oraz wysłane mailem do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Mobilne kolorowanki dostarczyły dzieciom przyjemności, były sposobem na odpoczynek oraz wciągającą i twórczą zabawę.


1 czerwca - tak jak wskazuje kartka w kalendarzu - w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się po raz kolejny festyn z okazji Dnia Dziecka. Obchodzono go w tym roku pod hasłem „Dziecka prawa ważna sprawa”. Ten dzień jest bardzo lubiany w szkole przez wszystkie dzieci, gdyż nie ma wtedy tradycyjnych lekcji w ławkach, a jest zabawa na świeżym powietrzu i wspólne świętowanie. 
Imprezę rozpoczęło przedstawienie teatralne przygotowane przez uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum pt.: „Król Maciuś Pierwszy w krainie praw dziecka”. Następnie dzieci miały okazję nauczyć się popularnego ostatnimi czasy integracyjnego tańca nawiązującego do muzyki celtyckiej, zwanego belgijką. Prostota wykonania spowodowała, że nawet ci, którzy nie umieją tańczyć, odnaleźli się w nim i świetnie bawili. Chętni mogli również sprawdzić swoją wiedzę w konkursie o obowiązkach i prawach dziecka. 
Podczas festynu nie zabrakło i innych atrakcji. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się dmuchane zjeżdżalnie, place zabaw do skakania, ścianka wspinaczkowa czy też symulator „Byk”. Nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili różnorodne gry i zabawy sportowe. Dzieci miały okazję spróbować własnych sił w szachach i warcabach, rozwiązywać rebusy matematyczne i sudoku, zagrać w gry planszowe. Ogromną frajdę, zwłaszcza tym najmłodszym, sprawiły rysunki na twarzach. Humory jeszcze bardziej poprawiła degustacja miodu, ciastek, jogurtów i serków, a ochłody dodały lody. 
Dzień minął w miłej i serdecznej atmosferze.

dd2018 113 20180601

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż wśród uczniów Ósemki są laureaci Ogólnopolskiej Olimpiady Olimpusek sesja wiosenna. W gronie uczniów, którzy zdobyli tytuł laureata z edukacji wczesnoszkolnej, są: 
Weronika Rejman (miejsce 5.) klasa I b (p. Jolanta Rozwód)
Mikołaj Mazurek (miejsce 10.) klasa I a (p. Bożena Dziewulska)
Michał Jankowski (miejsce 11.) i Maciej Seniuk (miejsce 12.) klasa IIa (p. Elżbieta Dras). 
Wszystkim laureatom i uczestnikom oraz nauczycielom przygotowującym uczniów do olimpiady serdecznie gratulujemy.

Dla wielu Polaków Marszałek Józef Piłsudski jest uosobieniem odrodzonej i niepodległej Polski, prawdziwym bohaterem, osobą, którą szanują i podziwiają jednocześnie ludzie o różnych poglądach i opcjach politycznych. Przede wszystkim był i jest niekwestionowanym autorytetem, wzorcem do naśladowania, któremu należny jest szacunek i uznanie. W hołdzie J. Piłsudskiemu, w setną rocznicę odzyskania niepodległości i w nawiązaniu do przedwojennej tradycji uczniowie p. Anety Kowalewskiej przygotowali tradycyjne karty z życzeniami z okazji przyznania Józefowi Piłsudskiemu tytułu honorowego obywatela Chełma: „Marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu, naczelnikowi Państwa Polskiego, Honorowemu Obywatelowi Miasta Chełma w setną rocznicę odzyskania Niepodległości wyrazy wdzięczności za wolność ofiarowaną naszej ukochanej Ojczyźnie składają uczennice i uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. B.Z. Wirskiego w Chełmie”. 
J. Piłsudski, to postać ważna nie tylko dla historii kraju, ale również miasta Chełm. Marszałek gościł tu kilka razy, jedna z głównych ulic miasta nosi jego imię.

plakat1

Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej przygotował Program Niepodległa 1918-2018, którego celem jest przeżycie setnej rocznicy odzyskania Niepodległości w szerokich kręgach społeczeństwa, w kraju i poza jego granicami.
Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości jest doskonałym momentem, by podjąć się współcześnie chyba najważniejszego dla naszej Ojczyzny zadania - budowania Wspólnoty łączącej bogactwo tradycji, kultury i kształtujących ją doświadczeń, różnorodność poglądów oraz przekonań. Wspólnoty, w której należy dbać o łączące więzi, pielęgnować wzajemne zaufanie.

ósemka   niepodległa

W czerwcu zakończyły się comiesięczne zajęcia w ramach Akademii Młodego Naukowca prowadzone od października w chełmskim Młodzieżowym Domu Kultury przez pracowników UMCS z Lublina. Uczestniczyli w nich uczniowie klasy Ib, Ic, IIIa, IIIc, IIIe. Zajęcia miały na celu zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami chemicznymi, fizycznymi i przyrodniczymi. Uczniowie rozwijali myślenie analityczne i dedukcję. Poznawali otaczający świat, doskonalili sprawności manualne, a także uczyli się współpracy w grupie i samodzielności. Zajęcia były urozmaicone i dostosowane do wieku dzieci, profesjonalnie przygotowane. Wszystkie wzbudzały ogromne zaciekawienie światem nauki. Jednak w rankingu ocen pierwsze miejsce zajęły warsztaty przeprowadzone w mobilnym planetarium ,,Gemini” w czasie których uczniowie wyruszyli do granic wszechświata, poznali budowę Układu Słonecznego i zjawiska związane z ruchem Ziemi. Kolejnym faworytem dzieci stały się ostatnie zajęcia na których poznały prawa fizyki związane z napięciem powierzchniowym, a co za tym idzie, mogli samodzielnie puszczać ogromne, kolorowe bańki mydlane. W czasie podsumowania warsztatów uczniowie otrzymali wypełnione indeksy i pamiątkowe dyplomy za zaangażowanie i udział w zajęciach.

20180108 130201

W naszej placówce nie brakuje uczniów, którzy pomagają. To nasze Anioły. Jednym z nich jest wyjątkowa uczennica, wolontariuszka Szkolnego Koła Caritas - Dominika z kl. III. To pierwsza ósemkowa uczennica, która oddała swój skarb - włosy - osobom potrzebującym i chorym na nowotwór złośliwy. Fundacja RaknRoll od kilku lat organizuje akcję „Daj włos”. Może w niej wziąć udział każdy: mały / duży / on / ona - każdy, kto ma min. 25 cm włosów do ścięcia i zmieniając swój wygląd chce zrobić coś dobrego dla innych. Oddając swoje warkocze kobietom i dzieciom, którym chemioterapia włosy odebrała, daje się im nie tylko nowy wygląd. Przede wszystkim dodaje więcej siły do walki o zdrowie i życie! A to jest bezcenne.
...Ci ludzie posiadają jakby niewidzialną, lecz bardzo wyczuloną „antenę”, która przechwytuje sygnały wołających o pomoc, wzbudza natchnienie, a nawet rodzaj wewnętrznego nakazu, przyjścia do potrzebującego z pomocą, z radą i dobrym słowem.
I taka jest Dominika. Zawsze uśmiechnięta, życzliwa, obserwująca otaczający świat i ludzi, by w odpowiednim momencie pomóc. Takiemu człowiekowi powiesz: „Ty jesteś moim aniołem”...
Dziękujemy!
Zdjęcia publikujemy za zgodą Rodziców uczennicy.

IMG 20180522 150704

Każdy z nas - dziecko, dorosły, senior - codziennie podejmujemy decyzje, które kształtują rzeczywistość. Mamy możliwość zadbania nie tylko o własną godność, ale także o godność innych poprzez to jak myślimy i działamy. Podejmując świadome decyzje możemy przyczynić się do zmiany świata na lepsze tak, aby ludzie wokół nas czuli i wierzyli w to, że ich życie to wartość sama w sobie. 
W naszej placówce nauczyciele wspólnie ze swoimi uczniami zrealizowali projekt przygotowany przez Global Dignity Poland - Dzień Godności „Różni, ale równi”. Nad realizacją zadań przygotowanych przez fundację czuwał Rzecznik Praw Dziecka. 
Pięć podstawowych zasad godności spisanych przez Global Dignity:

  1. Każdy człowiek ma prawo do godnego życia.
  2. Godne życie to możliwość osiągnięcia pełni ludzkiego potencjału – wykształcenia, zdrowia, dobrej pracy, przyjaźni, miłości i poczucia bezpieczeństwa.
  3. Godność oznacza prawo do wolności w podejmowaniu istotnych decyzji życiowych i szacunek dla innych w korzystaniu z tego prawa.
  4. Godność jednostki jest nierozerwalnie związana z godnością innych ludzi.
  5. Godność to podstawowa wartość motywująca wszelkie działanie.

Podczas realizacji tego przedsięwzięcia przeprowadzono warsztaty, projekcje filmów, zajęcia z psychologiem, pogadanki, zajęcia plastyczne, opracowano plakaty oraz przygotowano dodatkowe zajęcia w bibliotece szkolnej. 
Udział w projekcie „Różni, ale równi” wzięli uczniowie i wychowawcy klas:

  • czytelnicy oraz p. Elżbieta Kaczyńska
  • kl. II a – wychowawca p. Elżbieta Dras
  • kl. IV a – wychowawca p. Ewa Karpiuk-Koleniec
  • kl. IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
  • kl. IV c – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik
  • kl. VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek
  • kl. VII b – wychowawca p. Barbara Kister
  • kl. II a gimnazjum – wychowawca p. Anna Gieleta
  • kl. III a gimnazjum – wychowawca p. Monika Lenart
  • wolontariusze Szkolnego Koła Caritas – opiekunowie p. Aneta Kowalewska i p. Joanna Wicha
  • p. psycholog Marcin Kwieciński.

Światowy Dzień Godności skupia się przede wszystkim na sposobie, w jaki traktujemy siebie samych i w jaki traktują nas inni.

WP 20180604 20 32 24 Pro LI

W połowie maja uczniowie klasy Ia i Ib pod opieką wychowawczyń p. B. Dziewulskiej i p. J. Rozwód oraz opiekunów p. E. Adamczuk i p. M. Nagraby wyruszyli do Krainy Rumianku w Hołownie. Kraina Rumianku to wioska tematyczna, gdzie dzieci i młodzież oraz dorośli mogą doświadczyć jak żyli, pracowali i odpoczywali nasi przodkowie. Wszystko to dzieje się w scenerii polskiej wsi, gdzie dawne obyczaje są wciąż żywe i praktykowane. Pierwszoklasiści uczestniczyli w warsztatach tematycznych „Dawne zajęcia domowe”, w trakcie których zobaczyli jak wyglądała dawna wiejska izba i co się w niej działo od świtu do zmierzchu. Doili krowę i ubijali masło w maselnicy oraz degustowali je ze smakiem z wiejskim chlebem. Prasowali i maglowali bieliznę własnoręcznie upraną w balii. Dowiedzieli się także czy każde żelazko ma duszę i jak pomaga praczce kijanka i żuraw. Uczniowie będąc w Krainie Rumianku trafili również do Krainy Baśni. Podzieleni na cztery grupy podróżników próbowali obudzić Śpiącą Królewnę, pomóc Kopciuszkowi i Czerwonemu Kapturkowi oraz umykali ze szponów Baby Jagi. W Baśniowej Krainie wszystko jest możliwe, a dzieci świetnie się bawiły i skrupulatnie wykonywały wszystkie zadania. Moc emocji dostarczył również pokaz obróbki bursztynu średniowiecznymi narzędziami: furkadełkiem i tokarką napędzaną smykiem, wzbogacony opowieścią o historii i niezwykłych właściwościach bursztynu. Uczestnicy mogli wypróbować narzędzia do obróbki bursztynu, a na pamiątkę otrzymali wisiorek ze sztucznego bursztynu. Pobyt w Krainie Rumianku dostarczył wszystkim wielu emocji i niezapomnianych wrażeń.

IMG 1216

Tradycją SP nr 8 w Chełmie stały się organizowane od kilku lat Dni Kultury Regionalnej. Celem projektu jest rozwijanie wiedzy uczniów o kulturze naszego regionu, nawiązanie kontaktów z lokalnym środowiskiem artystycznym oraz uświadomienie młodzieży, że warto rozwijać swoje pasje. Tegoroczna edycja trwała od 20 kwietnia do 18 maja i skupiała się głównie na życiu muzycznym naszego regionu. Uczniowie naszej szkoły mieli okazję spotkać się z twórcami i animatorami kultury, poznać ich najnowsze dokonania i plany na najbliższą przyszłość.
W tym roku odwiedzili nas:
- Dominika Sitarczuk i Krzysztof Kurzepa z Chełmskiej Szkoły Rocka,
- Piotr Sławiński - trębacz grupy Blue Cafe, obecnie współpracujący m. in. z Beatą Kozidrak,
- Mariola Piędzia - kierownik artystyczny Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Chełmskiej,
- Jakub Korpysz - absolwent naszej szkoły, raper.
W ramach projektu nasi uczniowie odwiedzili:
- Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego,
- Redakcję Super Tygodnia Chełmskiego i Radia Bon Ton,
- Stowarzyszenie Twórcze Pasja.

Do zwiedzania udostępnione zostały również zbiory zgromadzone w Szkolnej Izbie Regionalnej.
Organizatorkami przedsięwzięcia były p. Barbara Semeniuk i p. Marzena Stadnik.

20180427 111314

W roku szkolnym 2017/2018 klasa 2a pod kierunkiem p. Elżbiety Dras uczestniczyła w ogólnopolskim programie „Technologie z klasą”, objętym honorowym patronatem MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ. Organizatorem programu jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Udział w nim pozwolił dzieciom w łatwy i przystępny sposób poznać nowoczesne technologie, języki programowania i zagrożenia w sieci. Dzięki udziałowi w programie uczniowie: rozwinęli umiejętność rozumowania, analizowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, kształcili umiejętność logicznego myślenia i rozwinęli kompetencje społeczne.

12

Rozsławiali Polskę, gdy nie było jej na mapie... - to nazwa konkursu historycznego, który został zorganizowany w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie. Jego celem było przybliżenie uczniom sylwetek żyjących w czasie zaborów Polaków, którzy dzięki swojej wytrwałej pracy oraz niezwykłym zdolnościom wpisali się w światowe dziedzictwo kultury i nauki. Ich dokonania były widocznym dowodem tego, że Polska nie zginęła...
Konkurs, objęty honorowym patronatem przez Prezydent Miasta Chełm Panią Agatę Fisz, odbył się 23 maja. Wzięli w nim udział uczniowie klas siódmych z chełmskich szkół podstawowych. Najlepsza okazała się drużyna ze Szkoły Podstawowej Nr 7, drugie miejsce wywalczyły uczennice ZSP Nr 3, a gospodarze zadowolił się trzecią lokatą. Uczestnicy konkursu wykazali się dużą wiedzą na temat życia i działalności zarówno tych najbardziej znanych postaci jak Maria Skłodowska-Curie, Fryderyk Chopin czy Ignacy Paderewski, jak i tych, o których często się zapomina, jak chociażby Benedykt Dybowski i Henryk Arctowski. Mamy nadzieję, że przygotowania do konkursu oraz udział w nim uświadomiły młodym ludziom, że o wolną Polskę walczono nie tylko z bronią w ręku...

20180523 110509

W ostatnim tygodniu maja uczniowie kl. 2a poznali bardziej zaawansowane funkcjonalności aplikacji ScratchJr, aby użytkownicy mieli wpływ na przebieg zdarzeń i mogli programować własne gry. Podopieczni p. Elżbiety Dras nauczyli się tworzyć zależności między duszkami występującymi w grze, np. tak, aby gracz mógł nimi sterować. Zaczęli od stworzenia prostej gry „Spadające gwiazdki” (lub inne przedmioty),w której wróżka (lub inna postać) łapała spadające gwiazdki (lub inne przedmioty). W momencie, gdy postać złapała spadającą gwiazdkę, to ona znikała. Dzieciom udało się stworzyć także drugą grę „Skaczące piłeczki”, w której nauczyły się różnicować wartości ruchu dla poszczególnych duszków (piłek) oraz tworzyć interakcję z użytkownikiem przez dotknięcie duszka (piłki), która zniknie. Piłki skakały na różnej wysokości, a uczniowie poprzez dotknięcie każdej z nich doprowadzali do zakończenia gry. Po utworzeniu swoich projektów dzieci wymieniały się tabletami i grały w gry kolegów. Zabawa była świetna. ScratchJr drugoklasiści poznali w ramach realizacji programu „Technologie z klasą” i innowacji pedagogicznej „Tabletowe piątki”. Zajęcia z programowania to pełne zaangażowanie dzieci i zachwyt aplikacją. Często będziemy z niej korzystali. Jest to odpowiedź na potrzeby wynikające ze zmian kształcenia i zmian zachodzących na rynku pracy. O programowaniu mówi się, że jest językiem przyszłości. Za kilka lat znajomość podstaw programowania będzie tym samym, czym dzisiaj jest znajomość języka angielskiego, dlatego właśnie naukę programowania – tak samo jak języków obcych – warto rozpocząć wcześnie.

Uczniowie Ósemki uczestniczyli w trzydniowej wycieczce Beskid Żywiecki - Słowacja. 23 maja br. odwiedziliśmy Park Miniatur w Inwałdzie, miejsce, w którym możliwa jest podróż dookoła świata w ciągu jednego dnia. Oglądaliśmy Akropol, Bazylikę św. Piotra, Krzywą Wieżę w Pizie, Statuę Wolności, Biały Dom. Obejrzeliśmy seans w kinie 5d. Innymi atrakcjami tego miejsca były m.in. koło młyńskie, autoscooter, wystawa Tutenchamona. W godzinach popołudniowych wjechaliśmy kolejką linowo-terenową na górę Żar, gdzie znajduje się elektrownia wodna oraz szkoła szybowcowa. Podziwialiśmy panoramę Beskidu Żywieckiego.
Następnego dnia wyruszyliśmy na Słowację. Zwiedziliśmy Demianowską Jaskinię Swobody, w której pokonaliśmy 913 schodów oraz zamek - Orawski Hrad.
W piątek, 25 maja br., gościliśmy w Koniakowie u górala, który opowiadał nam legendy, grał na różnych instrumentach. Poznaliśmy tam również warsztat pracy koronkarki oraz poczuliśmy smak góralskich osypek. Punktem kulminacyjnym eskapady była Bielsko-Biała – Wytwórnia Filmów Rysunkowych. Zwiedzanie połączono z lekcją na temat powstawania filmu. Obejrzeliśmy Bolka i Lolka oraz Reksia. W Goczałkowicach zauroczyły nas ogrody Kapias, ich przepiękna architektura, np. zielony labirynt, ogród angielski, japoński, patio włoskie, fontanny oraz tarasy widokowe.
Pełni niezapomnianych wrażeń wróciliśmy do naszego rodzinnego Chełma. Opiekunami wyprawy były: p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Marzena Chrabąszcz, p. Aneta Kowalewska, p. Maria Delekta, p. Ewa Słomczyńska.

WP 20180525 14 51 39 Pro LI (Copy)

Już po raz piętnasty w naszym mieście obchodzone są Dni Kultury Chrześcijańskiej, które na stałe wpisały się w kalendarz wydarzeń kulturalnych miasta. W murach naszej szkoły mieliśmy przyjemność gościć p. Marcina Kostrzyńskiego i p. Szymona Banaszczyka.
P. Marcin Kostrzyński pokazał nam piękno polskiej dzikiej fauny, przeprowadził ciekawą lekcję przyrody. Leśnik z wykształcenia, filmowiec przyrodniczy z zamiłowania. Poświęcił się tworzeniu filmów przyrodniczych. Dzięki nim przedstawia dziką przyrodę tak, jak ją postrzega. W swoich produkcjach pragnie ukazać zwierzęta jako istoty posiadające duszę i wrażliwość. Gdy stawiał pierwsze kroki, te poprowadziły go w stronę lasu. Obserwował ptaki, tropił zwierzęta i uczył się ich zwyczajów. Jak sam mówi, Królestwo Fauny to lepszy świat, poukładany, to miejsce gdzie panuje sprawiedliwość, a zwierzęta mają prawo do życia, szczęścia i braku cierpienia.
P. Szymon Banaszczyk – podróżnik, wolontariusz misyjny. Autor książki „Tryptyk z podróży”. Jak mówi sam autor, „podróż to nie tylko odwiedzanie nowych miejsc, poznawanie innych kultur, zdobywanie życiowych doświadczeń, ale przede wszystkim spotkanie z drugim człowiekiem”. Tutaj jest to spotkanie niezwykłe. Spotkanie, które jest zarazem podróżą – zachwytem wędrowca nad drugim człowiekiem, nad tym wszystkim, co w nim odmienne, a jednocześnie tak bardzo ludzkie i bliskie każdemu z nas, nad jego człowieczeństwem. To także żywe spotkanie z Bogiem w drugim człowieku, z tym wszystkim, co w nim najpiękniejsze, a zarazem niewidoczne dla oczu, zrozumiałe jedynie dla wrażliwego serca. A wszystko to opatrzone jest tak bardzo charakterystyczną dla autora, mądrą życiową refleksją oraz dowcipem, które sprawiają, że w niektórych momentach śmiech przeplata się u czytelnika ze wzruszeniem i nie pozwala nie zatrzymać się choć na chwilę, by pomyśleć także nad własną egzystencją. "Najważniejsze jednak to czuć się prowadzonym, bo wtedy zawsze dotrze się do celu, bez względu na to, gdzie będzie się on znajdował!”. Do takiej właśnie wędrówki nie tylko czytelniczej, ale też życiowej – zanurzonej w poczuciu sensu, zaprasza nas p. Szymon.
Spotkania przeżyte w miłej i pełnej wrażeń atmosferze pozostaną na długo w naszej pamięci.
Organizatorem tego przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.

WP 20180521 13 06 51 Pro LI (Copy)

Klub Boogie Opus Twist działający w Młodzieżowym Domu Kultury pod kierunkiem Jacka Gumiennego i Ewy Harańczyk zaprosił młodą widownię na kolejne już Audycje Taneczne. Odbyły się one 17 maja 2018 w SP nr 8 w Chełmie. Pokazy taneczne oglądali uczniowie klas I-III. Ponieważ MDK posiada certyfikat „Miejsca Odkrywania Talentów" w myśl tego hasła spotkanie miało również na celu promowanie tancerzy wybitnie uzdolnionych. Tancerze MDK-u, to finaliści wielu imprez i znajdują się w ogólnopolskiej czołówce boogie woogie. Młoda widownia podziwiała popisy taneczne zarówno w stylu boogie woogie slow jak i fast i oczywiście efektowne występy formacji. Oprócz typowych choreografii tego stylu była nawet Zumba. Podsumowując, obie taneczne audycje to była potężna dawka pozytywnej energii tanecznej, a aplauz młodej publiczności sprawił naszym tancerzom miłą niespodziankę.

p5182858 

Dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz uhonorowania Ireny Sendlerowej 10 maja 2018 roku w Publicznej Bibliotece im. M. P. Orsetti odbyła się Sesja popularnonaukowa „Ten jest z ojczyzny mojej…” pod patronatem Pani Prezydent Agaty Fisz. Spotkanie otworzyła magiczna impresja teatralna autorstwa p. Marzeny Boćwińskiej i p. Agaty Wojtasiuk pt. „Bohaterstwo, które wyszło z cienia”. Prawdziwymi gwiazdami przedstawienia byli: Martyna FicBartłomiej Jabłoński - odtwórcy pierwszoplanowych postaci oraz wykonawcy lirycznych piosenek. Niemniej wspaniale swoje role odegrali: Daria Kalita, Paulina Woźniak, Zuzanna Stępniewska, Aleksandra Korniszuk, Martyna Kociubińska, Natalia Misiec, Maciej Różycki, Jakub WygadańczukMichał Tomczak
Uczestnicy sesji wysłuchali wykładu przewodniczącego Rady Miasta p. Zygmunta Gardzińskiego „Chełm i chełmianie pod okupacją niemiecką” oraz p. Doroty Bidy z Muzeum Ziemi Chełmskiej, która zaprezentowała sylwetkę I. Sendlerowej oraz biogramy Sprawiedliwych z Chełma: Anieli i Feliksa Grzesiuków, Adeli Dąbskiej, Stanisława Betiuka i Grzegorza Czyżyka. Druga część wykładów dotyczyła metod i sposobów uczenia o Holocauście. Tematykę tę przybliżyła p. Marzena Boćwińska, która swoje wystąpienie uzupełniła o prezentację dobrej praktyki - relację z realizacji projektu „Traces Chełm” laureata III miejsca w ogólnopolskim konkursie „Pamięć dla Przyszłości”, natomiast współpracujące z nami p. Ewa Betiuk i p. Anna Popielewicz dokonały podsumowania imponującego dorobku w pracy nauczania o Zagładzie i sukcesach uczniów I LO. 
Na zaproszenie stowarzyszenia przybyli uczniowie chełmskich szkół, ich nauczyciele, rodzice i dyrektorzy, oficjele, mieszkańcy miasta oraz potomkowie Sprawiedliwych: p. Jan Dąbski i p. Wiesław Betiuk.

sesja

18 maja 2018 r. uczniowie klasy Vc uczestniczyli w IV Festiwalu Klubów Młodych Odkrywców Centrum Nauki Kopernik Polski Wschodniej, który odbył się w Centrum Lotniczym PWSZ w Depułtyczach. Organizatorem imprezy było Przedszkole Miejskie nr 8 oraz Katedra Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie. 
Mottem tegorocznego festiwalu była myśl Leonardo da Vinci: Wielka miłość rodzi się z poznania przedmiotu miłowanego. Organizatorzy bowiem pragnęli zwrócić uwagę, że dziecięca pasja, zamiłowania prowadzą do kształtowania i rozwijania zainteresowań, talentu, geniuszu. W trakcie festiwalu uczniowie brali udział w eksperymentach i doświadczeniach przygotowanych z ogromną pasją przez Kluby Młodych Odkrywców z Chełma i okolic, zdobywali nową wiedzę matematyczno-przyrodniczą, informatyczną oraz z zakresu aeronautyki i historii lotnictwa. Oglądali symulator lotu, tunel aerodynamiczny oraz samoloty szkoleniowe w hangarach i na lotnisku, zwiedzili laboratoria Centrum Studiów Inżynierskich. W laboratorium badań środowiskowych poznali m.in. zasady działania kamery termowizyjnej. Uczniowie kolejny raz przekonali się, że Kluby Młodego Odkrywcy to doskonałe miejsce do poszerzania swoich zainteresowań, rozwijania zdolności oraz szlifowania talentu.
Podczas wyjazdu opiekunami uczniów byli nauczyciele: p. Marlena Wojciechowska-Przysucha oraz p. Małgorzata Kosmala.

20180518 095823

10 maja 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia edukacyjne dla naszych uczniów. Były to warsztaty wiosenne z elementami kodowania pod tytułem „Wiosna w sadzie i ogrodzie”. Zajęcia dla dzieci poprowadziły panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie: pani Magdalena Machowicz – zajęcia z kodowania oraz pani Joanna Sobańska – wiosenne zajęcia plastyczne. Dzieci wykonały piękne wiosenne kwiaty, które następnie „posadziły” we wspólnym ogródku. To były bardzo twórcze zajęcia. Dziękujemy za wspólną naukę połączoną z zabawą.

ww 01

Dzień Młodego Naukowca to inicjatywa na rzecz promocji nauki i innowacyjności organizowana przez PWSZ w Chełmie i Klubów Młodych Odkrywców. W dniu 18 maja 2018 roku w kompleksie Centrum Studiów Inżynierskich w Depułtyczach uczestniczyły dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych, młodzież z gimnazjów oraz ich rodzice i nauczyciele, studenci i pracownicy naukowo-dydaktyczni. Wśród uczestników byli uczniowie naszej szkoły z klas IIIa i IIIc pod opieką nauczycieli: p. Marianny Niemczuk, p. Iwony Molin, p. Elżbiety Adamczuk i p. Emilii Wełny. Z dużym zainteresowaniem dzieci obejrzały warsztaty w pięciu strefach: Warsztaty w Laboratoriach Badań Środowiskowych, warsztaty z KMO oraz laboratoriach CSI Budownictwa, warsztaty z Akademią Młodych Naukowców. Do szkoły wróciliśmy zainspirowani nowymi pasjami i zainteresowaniami.

20180518 095351

Uczniowie kl. IV e, c, b oraz V c od 15 do 16 maja 2018 r. odwiedzili piękne miasto Toruń. Swoją nazwę miasto wzięło od słowa „Tor” – czyli droga. O rozwoju Torunia zadecydował handel, pod który były wznoszone kamienice biegnące wzdłuż szerokich ulic, na których każdego dnia odgrywały się sceny handlu dającego kupcom ogromne zyski. 
Na swoim szlaku uczniowie mijali budowle, zamki i kościoły zbudowane w stylu gotyckim. To właśnie architektura zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o wyjątkowość tego miasta. Jedną z najbardziej charakterystycznych budowli Torunia jest Krzywa Wieża i Dwór Artusa. Ratusz położony w samym sercu Starego Miasta jest na pewno ozdobą rynku. Pozwolenie na budowę w 1393 roku przez wielkiego księcia krzyżackiego Konrada Wallenroda dało miejscu zaszczyty. Dziś pełni rolę muzeum. Przy Ratuszu pomnik Mikołaja Kopernika. Podczas wycieczki uczniowie odwiedzili Żywe Muzeum Piernika, znajdujące się w pobliżu pomnika Mikołaja Kopernika. W niezwykłej atmosferze poznali tradycję wypieku toruńskiego piernika, historię miasta, średniowieczną kulturę i język. Przekroczenie bram muzeum zagwarantowało podróż w czasie. Uczniowie w magiczny sposób przenieśli się do średniowiecza, w którym - pod okiem Mistrza Piernikarskiego i uczonej Wiedźmy Korzennej - poznali rytuały związane z wypiekiem piernika. Własnoręcznie przygotowali ciasto, by później, przy użyciu drewnianych form, wypiec z niego toruńskie specjały. Do miłośników toruńskich pierników należał Jan Paweł II, toruńscy piernikarze upiekli mu w darze piernik z rysunkiem Układu Słonecznego, zaczerpniętym z kopernikowskiego „O obrotach sfer niebieskich”. Wielkim smakoszem pierników był także Fryderyk Chopin, który w liście do przyjaciela, pisząc o toruńskich atrakcjach, najbardziej zachwycał się ... piernikami. Podczas wieczornego spaceru główną promenadą w Toruniu - ulicą Szeroką chełmianie odkryli piernikową aleję gwiazd. Tę miejską atrakcję można zobaczyć na ulicy Szerokiej, przed Dworem Artusa. W tablicach w kształcie słynnej piernikowej katarzynki umieszczone są autografy znanych osób wywodzących się z Torunia lub z nim związanych. W Piernikowej Alei Gwiazd znajdują się m.in. autografy Leszka Balcerowicza, Katarzyny Żak, Zespołu Kobranocka, Joanny Koroniewskiej, Grażyny Szapołowskiej i Janusza Wiśniewskiego. Po śniadaniu wycieczkowicze zwiedzali Ogród Zoobotaniczny. Podczas porannego rejsu statkiem po Wiśle podziwiali panoramę miasta. Wychodząc z Bramy Żeglarskiej na Bulwar Filadelfijski i nadwiślańskie nabrzeże niektórzy dostrzegli dużą tablicę z filmowym fotosem. Przedstawia plan filmu "Rejs", którego początkowe sceny nagrywano właśnie tutaj w 1969 r. W drodze powrotnej do domu uczniowie zwiedzili również Zamek w Golubiu Dobrzyniu. Dzieci podziwiały gotycko-renesansową rezydencję, zapoznały się z jej historią i odkrywały tajemnice kryjące się w jej murach.
Opiekunami tej wyprawy były nauczycielki: p. Marzena Chrabąszcz, p. Agnieszka Szczepanik, p. Marlena Wojciechowska-Przysucha i p. Aneta Kowalewska.

wp 20180516 14 14 53 pro li

Uczniowie kl. 2a bardzo lubią pracować z kodami QR, gdyż wychowawczyni p. Elżbieta Dras niekiedy ukrywa w nich zadania, informacje, a czasem za pomocą kodów przenosi ich do różnych ciekawych miejsc np. stron, filmików. W maju drugoklasiści rozmawiali o budowie roślin i kwiatów, roli barw, zapachu kwiatów, pyłku kwiatowym w procesie zwabiania owadów i zapylania oraz omówili kolejne etapy powstawania owocu. Wykonywali ćwiczenia interaktywne, a 18 maja pierwszy raz mieli do czynienia z kodami do pokolorowania. Pierwsze zadanie polegało na domalowaniu kodu QR, gdyż był on niepełny, zawierał puste pola do zamalowania. Magia polegała na tym, że aby prawidłowo odczytać zakodowaną treść, należało skończyć kolorować kod – odpowiednie puste krateczki wypełnione literami. Pomyłka skutkowała brakiem odczytania kodu. Zatem w skupieniu i z uwagą uczniowie przystąpili do QR kolorowanki. W nagrodę gotowy kod zaprowadził dzieci do filmiku na YouTube wykonanego za pomocą animacji poklatkowej pt. „Jak rozwijają się kwiaty?". Następnie znów należało pokolorować kody, ale tym razem, żeby zamalować odpowiednie pola, należało najpierw wykonać trzy zadania matematyczne, w których odpowiedziami były liczby znajdujące się na kodzie QR. Należało je wszystkie odnaleźć i zakolorować. Oczywiście uczniowie znali rozwiązania i każdy poprawnie zamalował swój kod QR. Dzieci były niezwykle skupione, bo jedna pomyłka i kod będzie błędny. Po zakolorowaniu wszystkich odnalezionych liczb uczniowie skanowali kod i otrzymywali informację zwrotną: „Jestem z Ciebie dumna!”. Ostatnie zadanie było najtrudniejsze, gdyż wychowawczyni klasy do kodu QR stworzyła test sprawdzający wiedzę uczniów z przyrody i matematyki. Po prawidłowym wykonaniu 8 zadań, zamalowaniu i zeskanowaniu kodu drugoklasiści odczytali kolejną informację zwrotną, która brzmiała: „Należy Ci się dyplom!” Zabawa była przednia. Przyroda i matematyka może być nie tylko nauką, ale i zabawą. Malowanie kodów to dwa w jednym: cyfrowa aktywność połączona z aktywnością analogową z nutą aktywności artystycznej. Praktycznie do wykorzystania na każdym etapie edukacji i na każdym przedmiocie.

Uczniowie kl. IV b z wychowawcą p. Anetą Kowalewską i V b z nauczycielem bibliotekarzem p. Elżbietą Kaczyńską wzięli udział w Maratonie Czytania literatury patriotycznej w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie. Wspólnie z p. Elżbietą Szewczyk czytali "Faustynkę. Opowieści patriotyczne " Wioletty Piaseckiej. Skorzystali również z atelier fotograficznego, gdzie uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Chełmie wykonywali profesjonalne zdjęcia "Portret z książką".
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

"Portret z książką" by Slidely Photo Gallery

W dniu dzisiejszym kl. I c wych. p. Ewa Drzewiecka i III c wych. p. Iwona Molin, miały okazję obejrzeć przez Internet bezpośrednią transmisję spektaklu muzycznego z Łodzi pt. „Piotruś Pan”. Został on stworzony i wyreżyserowany przez Annę Nowicką, laureatkę nagrody za najlepszy spektakl w teatrach lalkowych.
Świat dorosłych jest czarno-biały. Tykanie budzika w świecie dorosłych oznacza tylko tyle, że już czas - czas spać, odrabiać lekcje, przestać zachowywać się jak dziecko… W świecie dzieci tykanie budzika to sygnał, że zbliża się krokodyl i że gdzieś nieopodal na pewno są piraci. Kiedy więc uwierają cię ramy dobrego wychowania i rozsądku, wybór jest prosty – Nibylandia! Druga gwiazda na prawo, i prosto, aż do poranka. Wystarczy tylko chcieć. A ponieważ w Nibylandii wszystko jest możliwe, niewykluczone także, że pobyt tam sprawi, że dorośli na nowo odkryją świat baśni, a dzieci odnajdą się w świecie dorosłych.
Uczniowie i wychowawcy, byli zachwyceni zarówno przezabawną fabułą spektaklu oraz doskonałą grą aktorów.

wp 20180515 09 24 14 rich

Mistrzem można być w każdej dziedzinie – w sporcie, w kuchni, w matematyce. Można być również mistrzem pięknego czytania. Jest wiele dzieci w naszej szkole, które pięknie czytają. Aby dowiedzieć się, kto najlepiej sobie z tym radzi, z okazji XV Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek został zorganizowany konkurs „Mistrz Pięknego Czytania” przeznaczony dla uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Uczestnicy w przeciągu 3 minut prezentowali wybrane przez siebie fragmenty utworów pochodzących z literatury dla dzieci. Udział w konkursie wzięło dziesięciu uczniów: 
Gabriel Krawiec kl. I a
Oliwia Szulakowska kl. I b
Maja Oryszkiewicz-Polakowska kl. I c
Emilia Spyrka kl. II a
Maksymilian Adamiec kl. II b
Dominika Wicha kl. III a
Magda Oszust kl. III b
Kacper Michalski kl. III c
Grzegorz Łagowski kl. III d
Maja Łubińska kl. III e
Jury w składzie: Elżbieta Adamczuk, Elżbieta Dąbrowska, Elżbieta Kaczyńska w swoich ocenach brało pod uwagę: płynność czytania, poprawność, wyrazistość, intonację oddającą sens i klimat czytanego tekstu. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużą umiejętnością pięknego czytania.
Miło nam poinformować, że Mistrzami Pięknego Czytania zostali:

Gabriel Krawiec kl. I a
Emilia Spyrka kl. II a
Dominika Wicha kl. III a

Tytuł Wicemistrza otrzymali:
Maja Oryszkiewicz-Polakowska kl. I c
Magda Oszust kl. III b

Serdecznie gratulujemy uczestnikom konkursu i zachęcamy wszystkich do czytania!

IMG 0319

11 maja 2018 r. na terenie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Chełmie odbyły się eliminacje powiatowe Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. W obu kategoriach udział wzięły drużyny z naszej szkoły. Podczas Turnieju rozegrane zostały cztery konkurencje: test ze znajomości przepisów ruchu drogowego, udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej, jazda na rowerze po torze przeszkód oraz w miasteczku ruchu drogowego.
Reprezentanci gimnazjum: Łukasz Kołaczkowski (kl. 2 b), Jakub Sawicki (kl. 2 a) i Dominik Stepaniuk (kl. 3 a) wywalczyli I miejsce, awansowali do eliminacji wojewódzkich, które odbędą się 19 maja 2018 r. w Zamościu.
Ponadto w klasyfikacji indywidualnej Łukasz Kołaczkowski zajął I miejsce, a Dominik Stepaniuk zdobył III miejsce.
W kategorii szkół podstawowych nasza drużyna zdobyła V miejsce, wystąpiła w składzie: Aleksandra Dziaduszyńska (kl. 6 b), Julita Kiryk (kl. 6 b), Michał Jakubowicz (kl. 6 b) i Michał Zając (kl. 6 b).
Zwycięska drużyna nagrodzona została sprzętem audio.
Drużyny przygotowywała nauczycielka zajęć technicznych Pani Marzena Chrabąszcz.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy powodzenia w finale wojewódzkim :)

20180514 090547a

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenia „Aktywna 8” oraz SP nr 8 w Chełmie uczniowie chełmskich szkół podstawowych uczestniczyli 8 maja br. w grze miejskiej „Kamienie milowe - śladami niepodległości Chełma”.
Drużyny reprezentujące SP 1, SP 8, SP 11, SP „Razem” uczestniczyły w marszu na orientację w Chełmskich Podziemiach Kredowych oraz przemieszczając się po ulicach chełmskiej Starówki rozwiązywali zadania, których bohaterem był Józef Piłsudski, zgłębiali wiedzę o żołnierzach walczących w obronie ojczyzny, budowniczych wolnego kraju i ich dokonaniach.
Gra była doskonałą okazją do upowszechniania wiedzy historycznej o naszym mieście poprzez poznawanie zabytków i związanych z nimi wydarzeniach historycznych dotyczących odzyskania przez nasz kraj niepodległości.
Projekt został zrealizowany przez p. Piotra Turewicza i p. Marzenę Boćwińską we współpracy z p. Dorotą Bidą – pracownikiem Muzeum Chełmskiego.

IMG 3559

11 maja br. w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbyła się XI Edycja Międzyszkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł Mistrza Poprawnej Pisowni Wyrazów Związanych ze Zdrowiem. Celem konkursu jest promowanie zdrowego stylu życia, dbałość o czystość i piękno języka ojczystego oraz doskonalenie sprawności językowych poprzez umiejętne stosowanie zasad ortograficzno-interpunkcyjnych. Uczniowie klas czwartych i piątych z terenu naszego miasta: nr 3, 7, 8, 11, Niepublicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi ,,Razem” zmagali się z pułapkami poprawnościowymi.
Wyniki przedstawiają się następująco:

Mistrz Ortografii – Agata Radzicka  – Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie

II miejsce – Michał Ślusarczyk – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie
III miejsce – Julia Kuryś – Szkoła Podstawowa nr 11 w Chełmie.

Uczniowie klasy Vc ( n-l języka polskiego - p. Agata Wojtasiuk) przygotowali dla gości przedstawienie ,,Baśń higieniczna o królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach”.
Organizatorami przedsięwzięcia były panie: Agata Wojtasiuk, Ewa Skórzewska-Popek, Aneta Kowalewska.
Nagrody książkowe dla wszystkich uczestników oraz zdrowy poczęstunek ufundowała Rada Rodziców Ósemki.
Dziękujemy i zapraszamy za rok.

P5122757

Uczysz się czy grasz? No właśnie. Jak gra i zabawa, to na pewno nauki z tego nie będzie - tak myśli wciąż wiele osób. Ci, którzy rozumieją jak funkcjonuje mózg, wiedzą też, że nic tak nie wpływa na zapamiętywanie jak… granie (online i offline). Powtórka z danego materiału nie musi już kojarzyć się z nudnym odpytywaniem, kartkówką czy testem. Dzięki aplikacjom można szybko i w bardzo interesujący sposób przepytać uczniów ze znajomości materiału, nie używając papieru. Istnieje wiele narzędzi wspierających interakcję podczas prowadzenia lekcji i każde z nich oferuje nieco inne funkcje. Wychowawczyni klasy 2a (p. Elżbieta Dras) wykorzystuje do zabawy urządzenia mobilne i włącza w proces lekcyjny min. aplikację Quizizz, przez co rozbudza ciekawość poznawczą uczniów, którzy z wypiekami na twarzach domagają się jak najczęstszego odpytywania z poznanych treści edukacyjnych. Prosta obsługa, ciekawy interfejs, awatary, motywujące grafiki sprawiają, że quizy wywołują pozytywne reakcje i mnóstwo emocji. Zabawa jest przednia, entuzjazm i energia rozsadzają grupę. Uczniowie z pełnym zaangażowaniem uczestniczą w grach, chcą więcej i proszą o kolejną dawkę edukacyjnych doznań. Aplikacja nie wymaga wyświetlania pytań na ekranie rzutnika, a możliwość dodawania memów jako reakcji na odpowiedzi zwiększa atrakcyjność doświadczania przez uczniów. Poza wspieraniem grywalizacji pomaga to w tworzeniu atmosfery rozrywkowej podczas sprawdzania wiedzy. Uczniowie skupiają się na swoim ekranie, czytają ze zrozumieniem i nie ma sensu zaglądanie do sąsiada obok, bo pytania są pomieszane - nie ma ściągania. Po zakończonym quizie uczestnik widzi na urządzeniu zestawienie wszystkich swoich odpowiedzi oraz procentową dokładność wykonania quizu. Ciekawy sposób, żeby się sprawdzić. Nauczyciel tworzy wciągający sprawdzian, który sam się sprawdza, a w czasie rzeczywistym śledzi postępy uczniów. Wyniki są od razu i wiadomo, co było łatwe, trudne, co powtórzyć, utrwalić. Procentowe podsumowanie wyników umożliwia robienie testów na ocenę. 16 kwietnia uczniowie kl. 2a złapali bakcyla i trzy razy podczas lekcji wykonali ten sam quiz ze znajomości lektury „Calineczka”, wciąż poprawiając wyniki. Możliwość poprawy była bardzo motywująca. Każdy uczeń w swoim tempie czytał i zaznaczał odpowiedzi. Nie było zmagań z czasem.11 maja drugoklasiści pisali kartkówki w Quizizzie dotyczące mnożenia i dzielenia w zakresie 30 oraz znajomości lektury „Kubuś Puchatek”, a stosowane nicki to reakcja wychowawczyni klasy na zmiany w RODO. Klasowy turniej udał się wspaniale, bo każdy od razu widział wyniki, szczegółowe raporty i można było wypisywać dyplomy klasowym mistrzom. W innych dniach (w tym wolnych od zajęć dydaktycznych) niemal wszyscy wykonali zadnia domowe dla chętnych - rozwiązywali quizy z języka polskiego i z matematyki. Możliwość zadawania prac domowych w określonym terminie ważności oraz wysyłanie raportów e-mailem do rodziców to wspaniałe opcje. Quizizz jest jedną z tych aplikacji, które maksymalnie aktywizują uczniów, wzmacniają motywację wewnętrzną i naturalną chęć uczenia się. Zaangażowanie uczniów w szkole i poza nią - rewelacyjne! To indywidualizacja pracy i kolejny sposób, aby nauka wiązała się z pozytywnymi emocjami. Warto stosować go na rożnych etapach edukacyjnych planując klasowy turniej wiedzy, lekcję powtórzeniową, podsumowanie zajęć lub ewaluację lekcji. Nawet znudzony maturzysta jest w stanie zabawić się wiedzą.

IMG 20180511 082510

O tym, że nieładnie jest kłamać przekonali się uczniowie klasy 1C wraz z wychowawca p. Ewą Drzewiecką, oglądając w Bibliotece Pedagogicznej spektakl teatralny pt.: „Pchła Krętaczka” w wykonaniu aktorów ze Studia Małych Form Teatralnych „Art-Re” w Krakowie. Ta adaptacja sceniczna wiersza Jana Brzechwy „Pchła Szachrajka”, to opowieść o bardzo eleganckiej małej Pchełce, która potrafi robić różne psoty i głupstwa. Próbuje przekonać Kotka, że jest bardzo groźna, opowiadając mu niestworzone rzeczy o lwach, panterach i lampartach, które niby hoduje. Słoniowi obiecuje, że zostanie jego żoną, jeśli ten spełni jej życzenie. Śwince też robi psikusa, nie płacąc za zjedzone słodycze. Wreszcie sędziemu – Pieskowi udaje się poskromić małą Pchełkę, który uświadamia niesfornej pchełce, że ta źle postępuje, nakładając na nią też zasłużoną karę. Skruszona pchełka obiecuje poprawę radząc jednocześnie dzieciom na widowni, by nie popełniały jej błędów i były zawsze wobec wszystkich miłe i szczere. Aktorzy wzbudzili wiele pozytywnych emocji, zaskakiwali różnorodnością scenografii, a także humorystycznymi dialogami, które wywoływały salwy śmiechu… W trakcie przedstawienia artyści w zabawny sposób angażowali dzieci do aktywnego udziału w spektaklu. Spotkanie teatralne było dla dzieci niezwykłym przeżyciem, które dostarczyło wiele pozytywnych, niezapominanych wrażeń oraz lekcją dobrego wychowania.

WP 20180508 09 10 18 Pro

Wioska Indiańska Topai położona jest niedaleko Lublina, w miejscowości Olszanka, na terenie przepięknego Krzczonowskiego Parku Krajobrazowego.
Zainspirowani życiem Indian, uczniowie klasy I C, II A oraz II B wraz z wychowawcami i opiekunami, postanowili odwiedzić miejsce, w którym spędzą aktywnie czas. Program wycieczki był bardzo ciekawy, a wszyscy uczestnicy zdobyli wiele informacji na temat życia i tradycji Indian. Uczniowie mogli obejrzeć narzędzia, naczynia i broń. Chłopcy przymierzali indiańskie pióropusze, a dziewczęta indiańskie stroje. Na buziach pojawiły się barwy wojenne. Przez chwilę mogli poczuć się jak prawdziwi Indianie. Wszyscy strzelali do celu z łuku, polowali na węże i grali na indiańskich instrumentach. Dzielne dzieciaki mogły przebiec po ścieżce „bosych stóp”, pokrytej twardymi i ostrymi kamyczkami. Niektórzy próbowali trudnej sztuki łowienia „sztucznych” rybek na wędki, z urokliwego oczka. Niezapomnianym przeżyciem było tropienie niedźwiedzia w labiryncie ze słomy oraz zjazd po linie. Na dzieci czekały przyjaźnie nastawione zwierzaki: konie, kucyk, osiołek i kozy, które można było karmić świeżą trawą. Dziewczęta zachwycały się pięknymi kurkami czubatkami, a chłopcy obserwowali króliki. Ogromną atrakcją był również dmuchany zamek, smok, trampolina oraz basen wypełniony piłkami. Mimo zmęczenia wszyscy z wielkim apetytem skonsumowali pyszny obiad. 
Wyprawa dała dzieciom wiele radości i tylko szkoda, że czas tak szybko minął…

WP 20180507 10 12 37 Pro

Społeczność uczniowska „Ósemki” 27 kwietnia 2018 r. przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji „Sprzątanie Miasta 2018”. Tegoroczna akcja odbywała się pod hasłem „Przede wszystkim czystość”. Jakość środowiska, w którym żyjemy to sprawa codziennych wyborów każdego z nas i każdy z nas może w codziennym swoim funkcjonowaniu wspierać środowisko. Wszyscy uczestnicy akcji porządkowej dostali kolorowe worki na odpady i jednorazowe rękawiczki. Do zielonych worków wrzucano odpady szklane, do żółtych - tworzywa sztuczne i metale, a w niebieskich umieszczano papier. W sprzątaniu naszego miasta uczestniczyły klasy I-VII szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Uczniowie pod opieką nauczycieli porządkowali rejon szkoły, parku i najbliższego osiedla.
Akcja stała się pretekstem do tego, żeby każdego dnia odpowiedzialnie korzystać ze środowiska, o czym często, pod naporem codzienności zapominamy. To właśnie my jesteśmy odpowiedzialni za stan naszego miasta, wioski, parku, lasu, ponieważ środowisko jest to nasz największy skarb, który musimy chronić.
Akcje w naszej placówce zorganizowała p. Marlena Wojciechowska-Przysucha oraz p. Marianna Niemczuk.

WP 20180509 12 03 49 Pro

Jest to ogólnopolska akcja organizowana z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich - 23 kwietnia – przez Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycielskiej we Włocławku. Mimo iż przedsięwzięcie cieszy się coraz większą popularnością w całej Polsce - to z powiatu chełmskiego nasza szkoła jest pierwszą, która podjęła się realizacji tego zadania. Celem akcji było promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy respektowania etycznego, legalnego korzystania z opublikowanych utworów oraz odpowiedzialnego publikowania własnej twórczości. Udział w akcji polegał na zorganizowaniu przedsięwzięć edukacyjnych związanych z książką, prawami autorskimi, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów, upowszechnianiem idei domeny publicznej. W naszej szkole:
• Świetliczaki uczestniczyły w zajęciach pt. „Prawa małego autora”. Nasi uczniowie tworzą wiele różnych prac, więc mogli się dowiedzieć dużo ciekawych rzeczy na tych zajęciach. Poznali takie słowa jak plagiat, cytat. Dowiedzieli się także kto to jest autor, i że jako autorzy dzieł mają prawo decydować z kim dzielą się swoją twórczością, dlaczego nie wolno plagiatować cudzych utworów. A przede wszystkim zrozumieli, że należy szanować innych twórców i ich prawa. 
Co komu wolno, czyli o prawie autorskim - z tym tematem zmierzyli się uczniowie klas młodszych na zajęciach dodatkowych przeprowadzonych w bibliotece. Poznali definicje autora, utworu, twórcy, prawa autorskiego, plagiatu, cytatu. Dzieci na zakończenie zajęć zgodnie przyznały, że nie można przypisywać sobie utworów innych osób, tak samo inni nie mogą przypisywać sobie autorstwa naszych utworów (rysunków, wierszy, wypracowań itp.). Obiecali pamiętać, że zawsze trzeba podawać autora dzieła, z którego korzystamy.
Dozwolony użytek osobisty i publiczny, czyli co możesz wykorzystać zgodnie z prawem. Bądź uczciwy w Internecie. Uczniowie kl. VI b dyskutowali na temat legalnych i nielegalnych źródeł informacji i wspólnie doszli do wniosku, że korzystanie z nielegalnych źródeł jest nieetyczne, złe oraz niezgodne z prawem autorskim. Poznali legalne, darmowe i certyfikowane źródła wiedzy, z których można korzystać, nikogo nie okradając i postępując zgodnie z prawem autorskim, a także z własnym sumieniem i zasadami etycznymi, którymi człowiek powinien kierować się w życiu.
Bądź uczciwy w Internecie – o plagiacie i jego konsekwencjach. Na zajęciach komputerowych w kl. VIb i informatyce w klasach VII a oraz II a i II c gimnazjum uczniowie rozmawiali na temat plagiatu, jego rodzajach i konsekwencji stosowania w życiu codziennym. Poruszono również zagadnienia z zakresu udostępniania i ochrony własnej twórczości oraz możliwości wykorzystywania różnych (nie zawsze własnych) utworów, czyli o licencjach. Pracując w grupach lub indywidualnie uczniowie w czasie tych niecodziennych zajęć przygotowali bardzo kreatywne „Myślografie”. Wykorzystano przy tym materiały ze strony: www.bpkpcen.blogspot.com/p/kwietniowi-antypiraci-ksiazkowi.html.
• Wszyscy uczniowi mieli możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej na holu głównym w czasie długiej przerwy.
Zajęcia dla uczniów przygotowali: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Aneta Kowalewska, p. Wioletta Mazur, p. Przemysław Rogalski, p. Paweł Kudyba. Fotorelację z przeprowadzonych zajęć przesłano na stronę organizatora akcji.

Collage Fotor

Zdrowie człowieka jest wartością, zasobem i środkiem do codziennego życia. Dzięki niemu możemy realizować swoje zamierzenia, aspiracje, rozwijać się, zmieniać środowisko, tworzyć dobra materialne i kulturalne. Zdrowie warunkuje również dobre osiągnięcia dzieci i młodzieży, natomiast edukacja zdrowotna jest prawem każdego człowieka. Jednym z wielu zadań szkoły jest szeroko rozumiana promocja zdrowia, a nasza szkoła od wielu lat podejmuje działania mające na celu rozpowszechnianie zdrowego stylu życia. 
Podejmowane przez szkołę liczne działania prozdrowotne dały podstawę do włączenia się w realizację wielu działań w ramach programu „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Edukacja zdrowotna jest w naszej szkole nieodłącznym elementem szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Staramy się, aby uczniowie nabywali wiedzę o zdrowiu oraz uczyli się umiejętności niezbędnych dla kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu.
7 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Zdrowia. W naszej szkole obchodzony był w dniach 9-13 kwietnia pod hasłem „Zdrowie dla wszystkich”. W tych dniach przygotowano wiele działań mających na celu kształtowanie postaw prozdrowotnych.
Tydzień zdrowia rozpoczęliśmy od przeprowadzenia godziny wychowawczej we wszystkich klasach dotyczącej szeroko rozumianej edukacji zdrowotnej. Uczniowie klas gimnazjalnych przygotowali gazetkę poglądową na korytarzu szkolnym.
W gabinecie pielęgniarki szkolnej przeprowadzono pomiar wagi i wzrostu oraz obliczano wskaźnik BMI służący do kontroli naszej sylwetki. Była również możliwość pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, a także możliwość rozszerzenia wiedzy dotyczącej udzielania instruktażu udzielania I pomocy przedmedycznej.
Młodzież naszej szkoły pod kierunkiem nauczycieli informatyki przygotowywała prezentacje multimedialne oraz LAPBOOK Myślografia o zdrowiu - grafika komputerowa. Najciekawsze prace zostały zaprezentowane na holu głównym szkoły.
Podczas Tygodnia Zdrowia przeprowadzono zajęcia z matematyki ph. „Zdrowo jem wszystko wiem - Kaloryczna matematyka” dotyczące obliczania kalorii w naszych posiłkach. Na lekcjach języka angielskiego przedstawiano Healthy breakfast every day, czyli zdrowe śniadanie po angielsku. Nauczyciele biologii przeprowadzili konkurs wiedzy o zdrowiu „Gra o zdrowie”.
Na korytarzu szkolnym pojawiła się wystawa prac plastycznych naszych uczniów - Dorośli i dzieci o zdrowie dbają i aktywnie czas spędzają.
Nauczyciele techniki przygotowali zajęcia dotyczące zdrowej żywności ph. Gdy warzywa jemy zdrowo się czujemy oraz Sałatki owocowe smaczne i zdrowe. W ramach realizacji projektu z zajęć technicznych „Zdrowie na talerzu” uczniowie kl. VI a zaprojektowali i wykonali modele owoców i warzyw, wykorzystując surowce naturalne i sztuczne. Wykazali się przy tym zadaniu kreatywnością i wiedzą o zastosowaniu różnych materiałów przy tzw. pracach wytwórczych.
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej przygotowali szeroki wachlarz działań dotyczących profilaktyki prozdrowotnej. Uczniowie podczas zajęć ustalili 12 zasad zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia zgodnie z piramidą zdrowia, poznawali wartości odżywcze warzyw i owoców oraz niektórych produktów organizując „owocowe czwartki”. Wspólne przygotowali i spożywali „wiosenne kanapki”, a także zdrowe drugie śniadania, przyrządzali koktajle mleczno-owocowe oraz sałatki owocowe. Komponowali i degustowali zdrowe przekąski - jako alternatywę słodyczy, w myśl powiedzenia Jedz owoce i warzywa, bo od tego zdrowia przybywa. Rodzice zakupili wodę mineralną dla uczniów promując akcję „Piję wodę, bo ją wolę”.
Były również quizy, zagadki, plakaty „Ruch i zdrowe odżywianie przyjaciółmi naszego zdrowia” prace plastyczne „RUCH TO ZDROWIE - mamo, tato poćwicz ze mną”, wykonali plakaty ph. Piramida żywieniowa” i „Aktywność fizyczna”. Swoją wiedzą nt. zdrowia chętnie podzielili się z rówieśnikami, prezentując prace plastyczne na holu obok sal lekcyjnych. 
Kolejną wspólną zabawą była roztańczona przerwa „Zdrowy dzień w tygodniu’’. Uczniowie codziennie prowadzili ćwiczenia gimnastyczne, wymyślali zabawy, które będą zachęcały do systematycznego gimnastykowania się, oglądali prezentację multimedialną „Jak żyć, by zdrowym być”, uczyli się piosenek o tematyce zdrowotnej, układali hasła i komiksy o zdrowiu.
Wyjątkowym przedsięwzięciem było założenie klasowego ogródka w ramach szkolnego konkursu Małego Samorządu Uczniowskiego „Witaminki z okiennej skrzynki”, a także redagowanie książki „Jem zdrowo, bo kolorowo”, w której znajdą się przepisy przygotowane przez uczniów klasy III b i chętnych uczniów klas I-III.
Uczniowie wysłuchali prelekcji przeprowadzonej przez panią pielęgniarkę szkolną na temat „Dlaczego powinniśmy się szczepić”, poznały przygody Szczepana, bohatera opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”.
Do działań propagujących zdrowie włączyli się nauczyciele świetlicy i biblioteki szkolnej przygotowując wystawę książek o tematyce zdrowotnej, opracowując zbiór scenariuszy o tematyce zdrowotnej, przeprowadzając turnieje sprawnościowe „Każdy zuch lubi ruch” oraz „Dbamy o swoje zdrowie”, organizując quiz wiedzy o zdrowiu „Co wiemy o zdrowiu…”
Nauczyciele wychowania fizycznego proponowali uczniom turnieje i zawody sportowe, a także zajęcia śródlekcyjne zachęcające do aktywności fizycznej, wpływające na psychiczne i fizyczne odprężenie, poprawiające koncentrację i wydajność umysłową ucznia, a jednocześnie zaspokajające jego potrzebę ruchu.
Miłym akcentem podsumowującym projekt Tydzień Zdrowia był „Dzień Świeżaka na luzaka” i uczniowie mogli zaprezentować swoje zdrowe ulubione pluszaki.
Dokumentację szkolnych działań prozdrowotnych stanowią zdjęcia, plakaty i sprawozdania z poszczególnych przedsięwzięć.

1

Celem konkursu było doskonalenie wiedzy uczniów na temat twórczości i wizerunku wielkiego Polaka Adama Mickiewicza, rozwijanie wrażliwości estetycznej inspirowaną literaturą i plastyką, umożliwienie prezentacji dziecięcej twórczości plastycznej szerszemu kręgowi odbiorców. Tematyka pracy plastycznej to ilustracja do wybranej bajki Adama Mickiewicza.
Tytuł laureata zdobyli:
Maja Niemiec, Dominika Wicha (klasa III a) n-l p. Marianna Niemczuk
Jakub Kowal, Oliwia Zembrzycka, Zofia Wasiuk, Maciej Mazur (klasa III b) n-l p. Iwona Buczek 
Emilia Stelmaszuk, Zofia Kozorys (klasa III c) n-l p. Iwona Molin 
Grzegorz Łagowski, Natalia Tabuła, Gabriela Mazur (klasa III d) n-l p. Anna Radlińska 
Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów.
Konkurs przeprowadziły panie Marianna Niemczuk, Iwona Buczek i Joanna Wicha.

IMG 20180426 102428

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci przypada każdego roku 2 kwietnia - w rocznicę urodzin H. CH. Andersena, baśniopisarza wszechczasów, który od samego początku jest jego patronem. Głównym celem tego święta jest inspirowanie i rozbudzanie pasji czytania wśród dzieci. Dorosłym zaś zwraca uwagę na problemy czytelnictwa literatury dla młodego odbiorcy. Jak co roku, biblioteka szkolna włączyła się do obchodów tego święta i zorganizowała zajęcia dla dzieci. Uczestnikami byli uczniowie klasy I c o profilu czytelniczo - medialnym, którzy wysłuchali czytanej przez nauczyciela bibliotekarza baśni H. Ch. Andersena pt. „Talizman”, natomiast bajkę „Wilk i siedem koźlątek” pięknie przedstawiła swoim kolegom i koleżankom Maja Oryszkiewicz-Polakowska z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai. Następnie uczniowie opowiadali bardzo ciekawie o swoich ulubionych lekturach, „Książkomaniacy – booktalking, czyli krótko o ulubionej książce”, zapraszamy do obejrzenia pierwszych filmowych wystąpień. Wykonali również prace plastyczne polecając ciekawe książki, które warto przeczytać, nagrody niespodzianki za najpiękniejsze prace otrzymali Miłosz Wiśniewski i Maja Oryszkiewicz-Polakowska. Obejrzeli wystawkę najstarszych i najnowszych książek dla dzieci znajdujących się w zbiorach naszej biblioteki. Przeprowadzili wywiad z rodzicami, rodzeństwem, dziadkami na temat ich ulubionych książek i tytuły zaprezentowali w klasie. Dzieci zostały zapoznane z wynikami czytelnictwa klasy I c, tytuł najaktywniejszego czytelnika zdobyła Zosia Sobczyk. Gratulujemy!. Zajęcia przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska i p. Ewa Drzewiecka.

W ramach realizowanego w klasie III a programu innowacyjnego "Z książką w świat wartości i uczuć" odbyły się zajęcia edukacyjne przeprowazdone przez p. Martę Lubaś psychologa z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 1 w Chełmie. 
Dotyczyły one takich zagadnień jak: tolerancja, empatia, życzliwość i szacunek.
Celem zajęć było ksztaltowanie postawy tolerancji i szacunku wobec innych, rozwijanie zachowań empatycznych, wzmacnianie więzi emocjonalnych, wzajemnego zrozumienia i życzliwości.
Zajęcia rozpoczęły się od rozmowy z uczniami na temat "Co Ciebie wyróżnia wśród innych w klasie?". Uczniowie doszli do wniosku, że każdy z nich jest inny, kazdy ma jakieś cechy, które go wyróżniają wśród innych, ale każdy jest wartością, a wartość człowieka nie zależy od żadnych cech zewnętrznych więc każdy zsługuje na szacunek. "Wszyscy jesteśmy tacy sami, choć każdy z nas jest inny". W ten sposób poznali pojęcie "toleracji". Następnie wysłuchali treści wiersza mówiącego o tolerancji i empatii wobec rówieśników, na podstawie którego wypowiadali się o swoich zachowaniach wobec innych, podawali przykłady zachowań tolerancyjnych i nietolerancyjnych, próbowali wczuwać się w stany emocjonalne i sytuacje innych.
Na zakończenie zajęć pracowali indywidualnie, wypisując cechy, które łatwo jest im tolerować u kolegów oraz te, które trudno jest zaakceptować.
Uczniowie aktywnie brali udział w zajęciach, chętnie odpowiadali, byli bardzo zainteresowani tematem. Poznali pojęcie tolerancji i zrozumieli jego znaczenie, potrafili wymienić przyczyny nietolerancji oraz krytycznie analizować zachowania swoje i innych, dokonując właściwego wyboru postawy. Wpłynęło to na wzmocnienie więzi emocjonalnych w grupie, wzajemne zrozumienie, życzliwość wobec siebie, integrację klasy.

DSC 2908

Roboty, aby mogły prawidłowo działać, posługują się algorytmami. Jest to kod, dzięki któremu dokładnie wiedzą, co i w jaki sposób mają wykonać. Podobnie precyzyjne sformułowania pozwoliły uczniom klasy 2a na odnalezienie programistycznych skarbów podczas gry w podchody. Każda drużyna pisała program komputerowy, dzięki któremu inna drużyna mogła odnaleźć ukryty skarb. Wygrała drużyna, która najszybciej znalazła skarb. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczyli precyzyjne i szczegółowe określanie różnych czynności, a także dostrzegali występujące między nimi zależności (jeżeli-to/ przyczyna-skutek). Gra w podchody pozwoliła dzieciom doświadczyć, czym jest odczytywanie i stosowanie się do instrukcji w praktyce. Była to kolejna lekcja z programowania przeprowadzona 24 kwietnia przez wychowawczynię klasy 2a (p. Elżbietę Dras), która realizuje ze swoimi podopiecznymi wyjątkowy program pt. „Technologie z klasą”, ponieważ jest on niezwykle potrzebny dzieciom w dzisiejszym świecie. Uczy nowych kompetencji w bardzo przyjazny dla nich sposób przez współpracę i interesujące dla dzieci zadania. Drugoklasiści wędrują po kolejnych planetach z robotem. Wszystko opiera się na robotach, co jest dla nich niezwykle fascynującym tematem i wywołuje wiele emocji, zaciekawienie, chęć odkrywania przygody i dowiadywania się jeszcze więcej.

IMG 20180424 110151

13 kwietnia bieżącego roku w naszym mieście odbyły się uroczystości związane z 78. rocznicą zbrodni katyńskiej oraz 8. rocznicą katastrofy smoleńskiej, w których uczestniczyła społeczność naszej szkoły.
Pani Dyrektor Beata Kawalec, poczet sztandarowy pod opieką p. Anny Chochół oraz uczniowie kl. VI b z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską-Popek wzięli udział w Mszy św. w intencji ofiar Katynia oraz katastrofy smoleńskiej odprawionej w Bazylice Narodzenia NMP. Po mszy przedstawiciele władz miasta, liczne delegacje złożyli wieńce i kwiaty przy mauzoleum na Górce.
Po patriotycznej uroczystości uczniowie kl. VI b wcielili się w role przewodników po Chełmskiej Górce i przedstawili swoim rówieśnikom ciekawostki o Bazylice, Bramie Uściługskiej, dzwonnicy, trwających pracach archeologicznych.
Ósemka jest placówką, która uczy szacunku dla narodowej przeszłości, troski o losy ojczyzny. Kształtuje tożsamość lokalną, rozbudza zainteresowanie kulturą regionu. Historia małej ojczyzny rozbudza u uczniów ciekawość oraz umacnia więzi z miejscem zamieszkania.

DSC02779