Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W klasie drugiej nadszedł czas na naukę umiejętności związanych z zegarem. Jednym przychodzi to łatwiej, innym trudniej, jednak wszystkie dzieci muszą po prostu poćwiczyć wykonując różnorodne ćwiczenia i nie tylko na papierze. Praca związana z zegarem to niełatwy temat zwłaszcza dla 7, 8-latków, ale takie wyzwania to coś dla uczniów klasy 2a, którzy chętnie uczą się wykorzystując animacje np.: http://www.scholaris.pl/resources/run/id/49808, interaktywne zegary np.: http://www.teacherled.com/resources/clockspin/clockspinload.html, ćwiczenia i gry interaktywne np. http://www.yummy.pl/children/pl/game/pl/zegary, http://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/lamiglowki/ustaw_zegar.html oraz aplikacje mobilne. Pomocne jest także np.: bingo zegarowe, domino, mata z zegarem, manipulowanie zegarami papierowymi, gry planszowe i zabawy. 26 stycznia wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dars do zegarowej gry planszowej zaproponowała wykorzystanie aplikacji „Kostki 2D”, która bardzo podobała się dzieciom, a do podziału na grupy użyto Class Dojo. Dzięki aplikacji „Clock Learning” każdy miał swój własny zegar do ćwiczeń. Skupienie i emocje malowały się na twarzach. Aplikacja usprawniła pracę, pomogła w utrwalaniu wiadomości oraz w ćwiczeniu praktycznych umiejętności posługiwania się zegarem. Pozwoliła zaobserwować uczniom kompatybilność wskazówki godzinowej z minutową. Dzięki temu drugoklasiści uczyli się w prawidłowy sposób oznaczać podane godziny na zegarach. Towarzyszył im również zegar odmierzający czas do ukończenia zadania http://www.online-stopwatch.com/rocket-timer/full-screen/. Różnorodne ćwiczenia powodują, że dzieci bardzo aktywnie uczestniczą w zajęciach, są zmotywowane i świetnie się bawią, a przede wszystkim uczą się przez zabawę.

IMG 20180126 093444

Dnia 23 stycznia br. w Zespole Szkół Budowlanych i Geodezyjnych w Chełmie odbyła się II edycja konkursu dla szkół gimnazjalnych „Potyczki architektoniczno-przyrodnicze”. Osiem dwuosobowych drużyn ze szkół Chełma i okolic stanęło do zmagań w dziedzinie ochrony środowiska, botaniki oraz ogrodnictwa. Uczestnicy na podstawie obejrzanej prezentacji rozwiązywali test z zakresu recyklingu, a także sprawdzali swoją teoretyczną i praktyczną wiedzę o ziołach i przyprawach.
Z przyjemnością informujemy¸ że uczniowie naszej Szkoły wyszli z tych potyczek zwycięsko. Drużyna w składzie: Zofia Pastuszak (kl. III C), Kordian Krzeszowiec (kl. III C) zajęła I miejsce, natomiast Oliwia Kozłowska (kl. III C) i Oliwia Piątkiewicz (kl. III C) zajęły II miejsce. Nasi reprezentanci podczas konkursu zaprezentowali wysoki, wyrównany poziom i wykazali się ogromną wiedzą przyrodniczą. Zwycięskie drużyny otrzymały nagrody rzeczowe i dyplomy.
Laureatom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Do konkursu uczniów przygotowały p. Ewa Karpiuk-Koleniec i p. Małgorzata Kosmala.

P1240885 

leon

Ogólnopolski Konkurs Przedmiotowy Leon to dobry sposób na sprawdzenie umiejętności i wiedzy uczniów. Ze względu na swoją cykliczność Leon daje możliwość porównania swoich dotychczasowych wyników pracy i tym samym motywuje do dalszych działań. W naszej szkole konkurs cieszy się dużym zainteresowaniem. W listopadzie przystąpiliśmy do sesji jesiennej i znamy już laureatów tego konkursu, których z satysfakcją przedstawiamy.

MATEMATYKA 

Klasa II

Michał Jankowski   89%   miejsce 6 (p. E. Dras)


Klasa III

Natalia Prus   98%   miejsce 2 (p. I. Molin)
Kornelia Maciuk   98%   miejsce 2 (p. I. Molin)
Emilia Lachowska   95%   miejsce 3 (p. I. Buczek)
Olek Raszepkin   93%   miejsce 4 (p. I. Buczek)
Maja Niemiec   93%   miejsce 4 (p. M. Niemczuk)
Laura Kosarska   93%   miejsce 4 (p. I. Buczek)
Laura Litwin   90%   miejsce 5 (p. I. Molin)
Kinga Zacharczuk   88%   miejsce 6 (p. M. Niemczuk)
Mateusz Tulikowski   85%   miejsce 7 (p. M. Niemczuk)
Jakub Kowal   83%   miejsce 8 (p. I. Buczek)
Maciej Mazur   80%   miejsce 9 (p. I. Buczek)
Naira Nazaryan   80%   miejsce 9 (p. J. Wicha)
Wiktoria Szczupak   80%   miejsce 9 (p. A.Radlińska)
Grzegorz Rokicki   78%   miejsce 10 (p. I. Buczek)
Aleks Prus   78%   miejsce 10 (p. Anna Radlińska)
Oliwia Nowak   78%   miejsce 10 (p. I. Buczek)


ZINTEGROWANE SPRAWNOŚCI

Klasa II

Michał Jankowski   95%   miejsce 3 (p. E. Dras)
Maciej Seniuk     83%   miejsce 8 (p. E. Dras)


Klasa III

Emilia Lachowska   95%   miejsce 4 (p. I. Buczek)
Kinga Zacharczuk     85%   miejsce 10 (p. M. Niemczuk)


Gratulujemy sukcesów! Nadal będziemy uczestniczyć w kolejnych konkursach, bo przecież kto nie próbuje, ten nie wygrywa.

IMG 20180123 085818

W dniu 17 stycznia 2018 w dużej sali gimnastycznej odbyły się gry i zabawy klas I-III. W grach i zabawach, w poszczególnych poziomach wiekowych uczestniczyło około 200 dzieci.
W klasach III zwyciężyła klasa III B, w klasach II - klasa II B, a w klasach I - klasa I C. Wszystkie drużyny zostały nagrodzone dyplomami i magicznymi cukierkami.
Organizacja powyższych gier i zabaw miała na celu wdrażanie dzieci do zdrowej rywalizacji, kształtowanie postawy fair-play, umiejętności przegrywania, współpracy drużynowej a przede wszystkim zachęcanie do aktywności ruchowej.
Organizatorami tego przedsięwzięcia byli nauczyciele wychowania fizycznego, którzy serdecznie dziękują panu dyrektorowi Piotrowi Turewiczowi za otwarcie i nagrodzenie dzieci, a wychowawcom klas za przygotowanie i opiekę nad drużynami oraz współpracę w organizacji zawodów.

3

W dniu 16 stycznia 2018 roku uczennice klas IV uczęszczające na zajęcia koła teatralnego prowadzonego przez nauczycielkę języka polskiego, a jednocześnie bibliotekarza, wystawiły przedstawienie pt. „Książka przed sądem” dla wszystkich uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Obsada przestawienia to:

SĘDZIA - Aleksandra Łopuszyńska z kl. IV b
PROKURATOR - Julia Michalska z kl. IVd
ADWOKAT - Kornelia Rachubik z kl. IV b,
KSIĄŻKA - Julia Moryl z kl. IV e
NARRATOR - Julia Klekociu z kl. IV e
PŁYTA CD - Patrycja Góralczyk z kl. IV b
KOMPUTER - Maja Chyła z kl. IV e
DZIECKO I - Amelia Suszek z kl. IV e
DZIECKO II - Oliwia Najdek z kl. IV e
DZIECKO III - Julia Sawuła z kl. IV b.
W rolę BIBLIOTEKARKI, jako świadka obrony, wcieliła się Pani Monika Szlagowska, jednocześnie reżyser przedstawienia.

Widzowie z dużym zainteresowaniem oglądali przedstawienie, podczas którego zarówno obrońca, jak i prokurator powoływali świadków i próbowali dowieźć, czy we współczesnym świecie książka powinna odejść do lamusa. Czy rzeczywiście komputer oraz e-book mogą ją zastąpić? Po wysłuchaniu argumentów obydwu stron Sędzia ogłosił następujący wyrok:
1. Książka jest bardzo ważnym elementem naszego życia.
2. Książka może współistnieć z innymi środkami przekazu, wspierając je i uzupełniając.
3. Z czytania nie wolno zrezygnować!!!
Warto przywołać również stanowisko adwokata książki, który zacytował słowa Ambrożego Grabowskiego: "Książka to mistrz, co darmo nauki udziela, kto ją lubi, doradcę ma i przyjaciela".
Przedstawienie miało propagować czytelnictwo wśród uczniów, ale również zachęcić do wspólnego czytania w domu z rodzicami.

P1170746

"Ósemka" w Lodową Krainę się zmieniła i tym przedszkolaków zachwyciła. 
Każdy, kto choć trochę energii miał, z Kristoffem, Elsą, Anną i Olafem zatańczyć chciał …

W sobotnie przedpołudnie 20 stycznia br. w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie już po raz drugi odbył się Bal Karnawałowy dla przedszkolaków. Tym razem ÓSEMKA przeistoczyła się w Lodową Krainę, wktórej nie mogło oczywiście zabraknąć Elsy, Anny, Kristoffa oraz Olafa. Na dzieci czekała nie tylko fantastyczna zabawa i animacje przy muzyce, ale również niesamowite konkursy z nagrodami. W trakcie karnawałowego balu dzieci mogły pomalować twarze w "Lodowym Kąciku Urody", zrobić pamiątkowe zdjęcie w "Zimowej fotobudce", a także spróbować najsmaczniejszej w naszym królestwie cukrowej waty. Fantastyczny bal zakończył się spotkaniem z wróżką oraz wspólnym tańcem z Rodzicami. Dziękujemy wszystkim za przybycie, a na kolejne spotkanie zapraszamy dzieci już w marcu.

bal sty 2018 043 20180120

IMG 20180119 102644

Wykorzystanie na lekcjach różnych aplikacji mobilnych o potencjale edukacyjnym znacząco wpływa na poziom motywacji i chęci do nauki. Potwierdzają to uczniowie klasy 2a, którzy 19 stycznia poznawali nowe zastosowania swoich smartfonów i tabletów w praktyce. Zgodnie z ich sugestią wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zapoznała swoich podopiecznych z aplikacjami przydatnymi w życiu codziennym i osadzonymi w podstawie programowej. Wspólnie przećwiczono działanie proponowanych aplikacji. Furorę zrobiła aplikacja „Zdrowe zakupy”, której warto używać w sklepie i na lekcjach dotyczących żywienia. Poprzez skanowanie kodu paskowego lub wpisanie kodu produktu szybko poznajemy jego skład. Na ekranie pojawiają się „buźki” w różnych kolorach informujące o wpływie poszczególnych substancji na organizm człowieka. Uczniowie zobaczyli, że niektóre lubiane przez nich produkty nie są zdrowe. Niespodzianką okazała się guma do żucia. Kiedy dzieci dowiedziały się, jakie substancje ona zawiera, zdecydowana większość zadeklarowała, że zrezygnuje z kupowania tego produktu. Drugoklasiści używając aplikacji w działaniu dołączyli do świadomych konsumentów. W podobny sposób funkcjonuje aplikacja „Cosmetic scan”. Dzięki niej, po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu, otrzymujemy informację na temat składu kosmetyku i dowiadujemy się czy jest on zdrowy. Dzieci były zaskoczone, gdy okazało się, że nie wszystkie kosmetyki tej samej marki osiągają dobre wyniki. „WspieramRynek.pl” to kolejna aplikacja wykorzystująca kody paskowe i pozwalająca określić czy warto kupić dany produkt nie tylko dlatego, że jest zdrowy, ale również ze względu na to, kto tak naprawdę zarobi na jego zakupie. Zastosowanie aplikacji stworzyło okazję do lekcji wychowania obywatelskiego. I tu kolejna niespodzianka dla dzieci, tym razem dotycząca firmy Wedel. Testowana podczas zajęć aplikacja „Pierwsza Pomoc Orange” to dodatek nie tylko do lekcji o pierwszej pomocy przedmedycznej, dlatego warto polecić ją każdemu. Jest przejrzystym przewodnikiem kolejnych czynności, jakie powinien wykonać udzielający pomocy osobie poszkodowanej w różnych sytuacjach. Podobną wartość posiada wypróbowana przez uczniów podczas lekcji i przerw ciekawa aplikacja „Miernik Dźwięku Sound Mater”. Pomaga ona zadbać o nasze zdrowie określając poziom hałasu. Większość uczniów widzi w urządzeniach mobilnych głównie źródło rozrywki, dlatego warto to zmienić i uświadomić im, że można z takich narzędzi korzystać mądrze.

Czy samodzielna praca daje takie same rezultaty jak zespołowa? Czego możemy się nauczyć współpracując? Co sprzyja dobrej współpracy i prowadzi do sukcesu? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie na zajęciach prowadzonych przez p. Elżbietę Kaczyńską w ramach programu Kompetencje na szóstkę. Dzieci zapoznały się z zagadnieniem współpracy biorąc udział w zabawie drużynowej ”Kto pierwszy ten lepszy”, gdzie istotą było wspólne działanie w celu zwycięstwa. Główną atrakcją podczas lekcji było skonstruowanie „jajkodromu”. Tylko jednej grupie udało się stworzyć „jajkodrom”, który pozwolił jajku przetrwać upadek. Ćwiczenie to pokazało uczniom jakie są efekty wspólnej pracy. Uczniowie obejrzeli również film opowiadający o tym, jakie role możemy pełnić w grupie, w drodze dyskusji i wspólnych uzgodnień wymienili pozytywne strony współpracy oraz role, które pojawiły się podczas wspólnej pracy w ich grupie. Na koniec wszyscy zgodnie stwierdzili, że współpraca jest umiejętnością, tak jak pisanie czy czytanie. Żeby dobrze współpracować należy się tego nauczyć i jak najczęściej korzystać z okazji do pracy zespołowej.

IMG 9908 Fotor2

W ramach innowacji programowo – metodycznej ,,Z książką w świat wartości i uczuć’’ realizowanej w klasie III a SP odbył się konkurs literacki ,,Przyjaciel jest dobry na wszystko’’. Głównym zadaniem konkursu było zobrazowanie hasła przyjaźni za pomocą tekstu w formie prozy, wiersza lub piosenki. Zwycięzcami konkursu zostali Bartosz Kędzierawski, Krzysztof Sajuk, Dominika Wicha, Kinga Zacharczuk. Wyróżnienie otrzymał Oliwier Hawryluk za ciekawą formę listu do kolegi. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Autorkami innowacji są panie Elżbieta Dąbrowska, Elżbieta Kaczyńska i Marianna Niemczuk.

IMG 9878

Prace plastyczne wykonane przez uczniów SP nr 8 w Chełmie w ramach projektu Cybernauci.

Zgodnie z tradycją „W karnawale, w karnawale… wielkie bale”, również i w naszej świetlicy odbyła się zabawa karnawałowa. Przygotowania rozpoczęliśmy od wykonania dekoracji i ozdób do naszych sal oraz na gazetki tematyczne. Wśród karnawałowych rekwizytów nie zabrakło kolorowych okularów i karnawałowych masek wykonanych podczas zajęć plastycznych różnymi technikami przez naszych świetliczaków. Hol szkolny przy świetlicy został pięknie ozdobiony serpentynami i kolorowymi łańcuchami z bibuły. Kiedy wszystko było już gotowe, mogliśmy się bawić. W zabawie, która odbyła się 10 stycznia, wzięli udział wszyscy chętni uczniowie uczęszczający do naszej świetlicy. Przebrane w różne kostiumy i maski dzieci świetnie się bawiły przy muzyce. Były tańce, ale także zabawy, konkursy, jak: „Bajkowe zagadki”, „Jedzenie jabłka”, „Taniec na gazecie”, „Krzesełka”, „Zabawa z miotłą”, „Zabawa z balonami” oraz słodki poczęstunek. Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę!

karnawał 06

Znajomość zasad ortografii i stosowanie ich w pisowni nie jest umiejętnością łatwą. Jeśli proces przyswajania przebiega systematycznie i w sposób atrakcyjny, to istnieje spora szansa, że uczniowie opanują tę umiejętność. Urządzenia mobilne posiadają funkcję ćwiczeniową i dają możliwość wykonywania przez ucznia wielu zadań indywidualnych. Świetnie sprawdzają się podczas ćwiczeń ortograficznych. Gamifikacja w połączeniu z tabletem może przynieść oczekiwane rezultaty. Uczeń ma poczucie, że gra w grę, a nauczyciel przemyca w niej treści edukacyjne i obserwuje postępy swoich podopiecznych. Uczniowie kl. 2a poznali nowe rodzaje ćwiczeń i zabaw ortograficznych. Pisali dyktando „biegane” indywidualnie, w parach i w grupach na lekcji wychowania fizycznego. To dopiero zabawa! /Załącznik nr 1 - Linki do filmików/
https://quik.gopro.com/v/H5SQKL0GSR/
https://quik.gopro.com/v/GnYhJKDaH3/
Oprócz wielu tradycyjnych ćwiczeń ortograficznych wykonali szereg różnorodnych ćwiczeń na tablicy interaktywnej, a 12 stycznia każdy uczeń pracując na urządzeniu mobilnym (indywidualnie lub w parze) utrwalił pisownię wyrazów z „rz” i „ż” wymiennym na g. /Załącznik nr 2 – Ćwiczenia interaktywne nr 2 – Ćwiczenia interaktywne/ Ale żeby było jeszcze ciekawiej uczniowie mieli za zadanie wybrać wyrazy z trudnością ortograficzną i ułożyć z nich historyjkę. „Odwrócone” dyktando należało zapisać w aplikacji Pic Collage i przesłać mailem do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. /Załącznik nr 3 – Prace dzieci nr 3 – Prace dzieci/ Na zajęciach uczniowie poznali nowe możliwości aplikacji – przycinanie fotek, obrazków i ustawianie ich jako tła. Taka ortografia na wesoło rozbudziła wyobraźnię i sprawiła wiele radości. Ćwiczenia ortograficzne i dyktanda mogą być ciekawe, łatwe i przyjemne!

1 polecenie

W dniu dzisiejszym kl. I c (wychowawca p. Ewa Drzewiecka) miała okazję obejrzeć przez Internet, bezpośrednią transmisję bajki emitowanej tym razem z Teatru Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. 
„Królewna z drewna” to barwna, wierszowana bajka, oparta na najnowszym, niepublikowanym dotąd tekście Waldemara Wolańskiego. W rozśpiewanej, bardzo zabawnej a jednocześnie trzymającej w napięciu formie, opowiada o przygodach małej Sosenki, która ratuje swoich rodziców i cały las przed złem, czyhającym na bezpieczny dotąd świat, w jakim mieszkała nasza bohaterka. A zło czyha wszędzie – ze strony natury, ale i ludzi – bandy korników i bezwzględnych drwali. Dlatego Sosenka staje przed nie lada wyzwaniem, musi podejmować trudne decyzje i niezwykle szybko dorosnąć… 
Wartością sztuki jest również literacki język i - ważne zwłaszcza dla najmłodszych dzieci - wprowadzane i utrwalane nazwy drzew oraz zjawisk atmosferycznych. Wolański przypomina nam także, jak mądre baśnie pomagają w kształtowaniu postaw moralnych, rozwijają wyobraźnię dziecka i dają mu możliwość przeżywania przygody w zaczarowanym świecie, w komforcie bezpieczeństwa.

WP 20180111 10 14 27 Pro

Wszystkiego najlepszego w 2018 r. od klasy 2a!

1

5 stycznia podczas piątkowych zajęć tabletowych uczniowie kl. 2a dowiedzieli się czym jest kolaż i poznali jego przykłady w plastyce i fotografii. Ich praca to połączenie tekstu, zdjęcia i ozdobnych naklejek w aplikacji Pic Collage. Pierwsze zadanie polegało na wybraniu lub wykonaniu zdjęć (w tym typu selfie), następnie należało stworzyć swój pierwszy plakat ze zdjęciami i w miarę możliwości dodać tło, naklejki oraz napisy. Przy pomocy aplikacji wszyscy łatwo i przyjemnie przygotowali kolorowe plakaty, a na kilku z nich pojawiły się nawet teksty w języku angielskim. Podczas zajęć dzieci nauczyły się także robić zrzuty ekranu i wysyłać mailem wykonane prace. Wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras zamieściła otrzymane od uczniów plakaty w załączonym dokumencie i można obejrzeć efekty ich pracy.

IMG 20180105 094607

W ramach realizacji programu „Technologie z klasą” uczniowie kl. 2a uczestniczyli w zajęciach na temat: W jaki sposób internet może mi pomóc?, przeprowadzonych 4 stycznia przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras. Internet stał się nieodłącznym elementem naszego życia. Na całym świecie korzystają z niego 4 miliardy użytkowników. Google – jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek, odnotowuje 3 miliony zapytań dziennie. Czy internet jest skarbnicą wiedzy? Jak pośród milionów stron odnaleźć informację, która nas interesuje? W jakich sytuacjach może się przydać umiejętność sprawnego wyszukiwania informacji w sieci? Uczniowie podczas lekcji znaleźli odpowiedzi na te i inne nurtujące ich pytania. W pracy grupowej układali we właściwej kolejności działania wykonywane podczas pieczenia ciasta i sprawdzali, co łączy tradycyjny przepis na ciasto z wyszukiwaniem wiadomości w internecie. Biorąc udział w zabawie ruchowej odkryli najkrótszą drogę do zdobycia informacji w sieci i wykorzystali ją podczas praktycznego zadania z użyciem komputera oraz urządzeń mobilnych. Otworzyli wskazaną przez nauczyciela stronę www i znaleźli na niej potrzebne informacje. Obejrzeli film https://youtu.be/xN2ALGKwBJU, w którym speaker w prosty sposób tłumaczył, jak można sprawdzić wiarygodność odwiedzanej strony, autentyczność informacji i jak bezpiecznie korzystać z internetu. Po zapoznaniu z materiałem filmowym dzieci sprawdzały, czy zdobyte przez nich informacje odnośnie miejsca życia Inuitów na stronie www.eduscience.pl pochodzą z wiarygodnego źródła. Świat cyfrowy jest światem rzeczywistym, dzieci są otoczone przez media od urodzenia, więc konieczne są działania profilaktyczne wprowadzone do rutyny szkolnej i małe dzieci są bezpiecznie wprowadzane w cyfrowe media, a zagrożenia cyfrowe nie są dla nich niczym strasznym. Dobrze wdrożony TIK w edukacji (używanie narzędzi technologiczno-informatycznych) należy postrzegać jako element profilaktyki zagrożeń, e-uzależnień, ale też okazję do rozwoju potencjału.

IMG 20180104 100002

19 grudnia 2017 r. klasy Va, Vb i VIa wybrały się na wycieczkę do Lublina do Manufaktury Słodyczy "Cukier Lukier" oraz Regionalnego Muzeum Cebularza. "Cukier Lukier" to najmniejsza na świecie fabryka słodyczy, gdzie wszystkie słodkości produkowane są ręcznie i na bazie naturalnych składników. Uczniowie na własne oczy mogli zobaczyć jak powstają cukierki oraz lizaki, a następnie sami się wcielić w cukierników i stworzyć swoje słodycze. Po godzinnych warsztatach dzieci odwiedziły Regionalne Muzeum Cebularza, aby poznać kulinarną tradycję Lubelszczyzny. Podczas interaktywnego pokazu z udziałem legendarnej Esterki oraz piekarza Franka uczniowie wysłuchali genezy powstania tego wypieku. Wizyta w muzeum była też okazją do poznania historii Lublina oraz legendy i przepisu na cebularze. Tym razem uczestnicy wycieczki wcielili się w rolę piekarzy i od podstaw wspólnie przygotowali cebularze, które na koniec ze smakiem zjedli. Organizatorami wycieczki były: p. Magdalena Zosiuk i p. Alicja Puczyńska.

DSC 1750

Uczniowie klasy III e spędzili w tym roku wigilię klasową w Gospodzie Sto Pociech, w ramach zajęć edukacyjnych o tematyce kulinarnej. Wśród świątecznie zastawionych stołów i przepysznych potraw dzieci poczuły prawdziwy klimat Świąt Bożego Narodzenia. Wspólne łamanie się opłatkiem i śpiewanie kolęd zbliżyły do siebie wszystkich. Wyjście zorganizowała p. Joanna Wicha przy współpracy z rodzicami.

IMG 20171221 103600

Uczniowie naszej szkoły zawsze chętnie pomagają zwierzętom.Tym razem wsparły chełmskie schronisko w ramach akcji "Paczka dla zwierzaczka". Dary zostały przekazane pani Kasi Szynal, która przybliżyła dzieciom życie zwierząt że schroniska. Akcję zorganizowały p. Beata Reps, p. Joanna Wicha oraz p. Marianna Niemczuk. W akcji udział wzięli:
klasa IA wychowawca p. B. Dziewulska: Fabian Dziedzic, Kornelia Dębska,
klasa IB wychowawca p. J. Rozwód: Helenka Okoń, Klaudia Dyś, Emilia Dębska, Nikola Lachowska,
klasa IC wychowawca p. E. Drzewiecka: Ola Kaliszuk,
klasa IIIA wychowawca p. M. Niemczuk:Gabrysia Klimiuk, Dominika Wicha,Maks Kloc, Krzyś Sajuk, Kinga Zacharczuk, Patryk Łydziński, Bartek Kedzierawski,
klasa IIIB wychowawca p. I. Buczek: Olek Raszczepkin, Michał Kaniewski, Magda Oszust, Emilka Lachowska,
klasa IIIC wychowawca p. I.  Molin : Zosia Kozyrys, Oliwia Pietrzak, Kornelia Maciuk, Szymon Kalita,
klasa IIID wychowawca p. A. Radlińska:Grześ Łagowski, Martyna Ślązak, Mateusz Horyłek, Natalia Tabula, Paweł Włodarczyk,
klasa IIIE wychowawca p. J. Wicha: Milena Szałkowska, Maja Łubińska, Karol Domański, Kacper Kowalczuk, Julia Kister, Julia Jedrzejewska, Zuzia Turzyniecka, Wiktoria Linder,
klasa 4a wychowawca p. E. Karpiuk-Koleniec : Bartek Dębiński, Kacper Frymus, Luiza Kozak, Natalia Popielnicka,
klasa 4c wychowawca p. A. Szczepanik: Wiktor Urbański, Kacper Nadworski, Natalia Suprynowicz, Oliwia Wybraniec, Wenessa Makowska,
klasa 4d wychowawca p. T. Gruszka: Julia Michalska,
klasa 5a wychowawca p. M. Zosiuk: Kuba i Bartek Gębiccy.
Wszystkim serdecznie dziękujemy.

IMG 20171220 104159

Sukcesem zakończył się udział naszych drużyn ze szkoły podstawowej w Igrzyskach Dzieci w Halowej Piłce Nożnej. Zawody odbyły się 19 i 21 grudnia bieżącego roku.
Chłopcy okazali się bezkonkurencyjni i zdobyli I miejsce, natomiast dziewczęta zajęły II miejsce.
Skład drużyny chłopców: Dominik Niemirowski (6a), Mateusz Pękała (6a), Kacper Morlewski (6a), Olaf Kowalski (6a), Łukasz Bagniuk (6b), Michał Niemiec (6c), Jakub Ostrowski (6c), Jakub Gębicki (5a), Kuba Gębicki (5a), Olgierd Sędłak (4b), Oliwier Koziński (4c). Trener drużyny: p. Piotr Sadura.
Skład drużyny dziewcząt: Angelika Ćwiek (6a), Eliza Charczuk (6a), Wróbel Małgorzata (6a), Karolina Charęża (6c), Aleksandra Dziaduszyńska (6b), Martyna Mąka (6c), Oliwia Piskała (6c), Natalia Steć-Miodońska (6c). Trener drużyny: p. Mariusz Koniuszewski.
Dziękujemy za super prezent pod choinkę i życzymy dalszych sukcesów sportowych.

1

5

19

Dziękujemy rodzicowi p. Markowi Dziaduszyńskiemu
za podarowanie pięknego świątecznego drzewka.

Społeczność Ósemki

Sprzedajemy piękne rzeczy
i, że tym pomagamy nikt nie zaprzeczy.

W miniony poniedziałek w naszej szkole odbył się świąteczny kiermasz ozdób i dekoracji uczniów z klas I-III. Kiermasz rozpoczął się od licytacji, która wzbudziła w rodzicach oraz ich pociechach bardzo dużo pozytywnych emocji. Zebrane podczas kiermaszu datki wspomogą zwierzęta będące pod opieką Chełmskiego Schroniska dla Zwierząt. Bardzo dziękujemy wszystkim wychowawczyniom za trud włożony w przygotowanie pięknych i oryginalnych prac, a także Rodzicom, którzy w przedświątecznym czasie znaleźli chwilę, aby wspomóc naszą akcję. Wspólnie zebraliśmy ponad 500 zł, które (jak widać na zdjęciach) wydaliśmy z radością i pewnością, że wszystkie zwierzęta na ich widok zamerdają ogonami. Jeszcze raz bardzo dziękujemy rodzicom za poświęcony czas i otwarte serce. ​

5

„Człowiek jest dobry nie przez to kim jest, lecz przez to czym dzieli się z innymi...” Jan Paweł II

Tradycją naszej szkoły jest coroczne obdarowywanie prezentami uczniów, którzy znaleźli się w potrzebie. Wolontariusze Szkolnego Koła Caritas i tym razem zorganizowali akcję charytatywną „Paczka dla kolegi”. Wiemy, iż należy zauważać drugiego człowieka, być wrażliwym na potrzeby innych, żyjących obok nas ludzi.

W tegorocznej edycji udział wzięli uczniowie i wychowawcy klas:
szkoła podstawowa:
klasa I b – wychowawca p. Jolanta Rozwód oraz ucz. Helena Okoń
klasa I c – wychowawca p. Ewa Drzewiecka oraz ucz. Paweł Gałan
klasa II a – wychowawca p. Elżbieta Dras oraz ucz. Bartłomiej Kiryk
klasa III a – wychowawca p. Marianna Niemczuk oraz ucz. Dominika Wicha, Maja Niemiec
klasa III b – wychowawca p. Iwona Buczek oraz ucz. Michał Sapiaszko, Maciej Mazur, Michał Kaniewski
klasa III c – wychowawca p. Iwona Molin oraz ucz. Natalia Szarafin, Zofia Kozyrys
klasa III d – wychowawca p. Anna Radlińska oraz ucz. Oliwia Pietrzak, Julia Warchoł
klasa III e – wychowawca p. Joanna Wicha oraz ucz. Milena Szałkowska, Jakub Kociubiński, Wiktoria Linder, Karol Domański, Zuzanna Manaj, Antoni Faluszczak, Maja Łubińska, Kacper Kowalczuk,
klasa IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
klasa IV c – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik
klasa IV e – wychowawca p. Marzena Chrabąszcz
klasa V a – wychowawca p. Magdalena Zosiuk
klasa V b – wychowawca p. Agata Wojtasiuk
klasa VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek
klasa VII c – wychowawca p. Maria Delekta

gimnazjum
klasa II a – wychowawca p. Anna Gieleta
Podziękowania składamy również p. Małgorzacie Sawickiej oraz Oliwii Kozłowskiej z kl. III c, Michałowi Wójtowiczowi i Aleksandrze Nowackiej z kl. III a gimnazjum.
Dziękujemy Wam - kochani Uczniowie - za to, że z takim poświęceniem wsparliście naszą akcję.
Dziękujemy Wychowawcom za wielkie zaangażowanie, mobilizację do zorganizowania wspaniałej pomocy - bez Waszej przychylnej postawy zorganizowanie tej wspaniałej akcji byłoby niemożliwe.
Nie zawiedli nas również Rodzice naszych uczniów – dziękujemy!

Pamiętajmy, że nie żyjemy tylko dla siebie, a pomagając - dajemy innym radość.

WP 20171218 09 25 18 Pro

„Miarą twojego człowieczeństwa jest wielkość twojej troski o drugiego człowieka” (Ks. Mieczysław Maliński).

Akcje charytatywne w naszej szkole mają długą tradycję. Co roku staramy się odpowiedzieć na potrzeby tych, którzy znaleźli się w trudnej życiowej sytuacji.
Tym razem wsparliśmy Stowarzyszenie TAK NIEWIELE i przyłączyliśmy się do ich inicjatywy „Życzenia Uśmiechu”. Celem tej akcji edukacyjno-społecznej było wykonanie świątecznych, kolorowych kartek z życzeniami, które z okazji Świąt Bożego Narodzenia zostały przekazane samotnym seniorom oraz podopiecznym Domów Opieki Społecznej w powiecie chełmskim. Tym zajęli się nasi najmłodsi wolontariusze z klas I-III pod czujnym okiem p. Joanny Wichy - opiekuna SK Caritas. Dodatkowo starsi wolontariusze przygotowali paczkę żywnościową dla jednego z podopiecznych. Znalazły się w niej słodycze, długoterminowa żywność, ozdoby świąteczne.
Opiekun SK Caritas p. Aneta Kowalewska składa serdeczne podziękowania wszystkim, którzy ze zrozumieniem i wielkim zaangażowaniem włączyli się w to przedsięwzięcie: Uczniom, Rodzicom, Wychowawcom klas i Dyrekcji naszej placówki.

WP 20171214 13 08 40 Pro

„Jakże byłoby pięknie, gdyby każdy z nas mógł wieczorem powiedzieć: dzisiaj zrobiłem gest miłości wobec drugiego” (Papież Franciszek).

Grudzień to rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących Świąt. My również chcąc wejść w ten czas akcentem świątecznym przygotowaliśmy dla podopiecznych naszego hospicjum świąteczne bombki. Wierzymy, że będą wspaniałą ozdobą w domach w nadchodzące Święta Bożego Narodzenia.
Serdeczne podziękowania otrzymują Wojtek i Zosia Kusy, gdyż zawsze przygotowują – wspólnie z mamą - stroiki lub bombki na nasze akcje charytatywne. Przepiękne kartki z życzeniami przygotowali nasi najmłodsi uczniowie kl. I-III. Bardzo dziękujemy.
Akcja prowadzona na rzecz Hospicjum już na stałe zapisała się nie tylko w naszym szkolnym kalendarzu, zapisała się również w sercach naszych uczniów.

WP 20171208 11 28 47 Pro

Tradycja pisania kartek świątecznych sięga jeszcze czasów starożytności. Znali ją już wówczas Chińczycy, którzy na papierowych karteczkach składali sobie życzenia z okazji nadejścia Nowego Roku. Starożytni Egipcjanie zaś, winszowali sobie z tej samej okazji na zwojach papirusu. Do Europy zwyczaj ten dotarł około roku 1400, kiedy to w Niemczech pojawiły się pierwsze drewniane tabliczki, na których wyryte były noworoczne życzenia. Najstarsza natomiast świąteczna kartka pocztowa, w dzisiejszym rozumieniu, rozpoczęła swą historię w Anglii, w roku 1846. W Polsce tradycja ta znana jest od ponad stu lat.
W dzisiejszych czasach, kiedy ten świat tak szybko pędzi do przodu, kiedy ludzie ciągle gdzieś się spieszą i myślą, aby się nie spóźnić, pisanie kartek wydawać by się mogło staroświeckie. Jednak wcale tak nie jest. Uczniowie kl. IV b wraz ze swoimi Rodzinami przygotowali kartki ze świątecznymi życzeniami dla podopiecznego Stowarzyszenia PIRAMIDA ROZWOJU z Olsztyna. Andrzejek z pewnością ucieszy się z serdecznych życzeń i przepięknych obrazków.

WP 20171218 11 10 15 Pro

Na konkurs „Hej kolęda, kolęda” zorganizowany przez MDK w Chełmie nadesłano 374 prace plastyczne, w tym 304 prace malarskie oraz 70 szopek. Komisja Konkursowa wyróżniła nagrodami następujących uczniów naszej szkoły:
kategoria szopka - nagroda: Kinga Zacharczuk (kl. III a, nl p. Marianna Niemczuk),
kategoria szopka - wyróżnienie: Emilia Lachowska (kl. III b, nl p. Iwona Buczek),
malarstwo i rysunek - nagroda: Karolina Wysocka (kl. 7c, nl p. Ewa Słomczyńska),
malarstwo i rysunek - wyróżnienie: Jan Gębicki (kl. 7a, nl p. Ewa Słomczyńska).
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

20171214 111227

19 grudnia bieżącego roku uczniowie klas czwartych uczestniczyli w literackim spotkaniu ze słuchaczami Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy PWSZ w Chełmie. Zaproszeni goście: p. Krystyna Sawa i p. Elżbieta Kulik wprowadziły naszych czwartoklasistów w magiczny czas pełen radości i rodzinnego ciepła. Pięknie czytały świąteczne opowieści. Wszyscy z zaciekawieniem wysłuchali opowiadań o Mikołaju, choince, wigilii, elfach.
Ósemka często organizuje różnorodne przedsięwzięcia zachęcające młodych ludzi do czytania, ponieważ jest to świetny sposób na wspomaganie ich w rozwoju, w kształtowaniu tożsamości, czyli po prostu w budowaniu dojrzałej osobowości. Organizatorem spotkania był zespół promocji szkoły.

WP 20171219 11 16 34 Pro

Uczniowie naszej szkoły wspólnie z Parafią pw. Chrystusa Odkupiciela włączyli się do akcji fundacji „Mam marzenie”. Zbieraliśmy maskotki, pluszaki, książki, gry i przybory szkolne dla małych pacjentów z dziecięcych oddziałów szpitalnych. Akcję w naszej szkole prowadziła p. Beata Reps wspólnie z p. Marianną Niemczuk.

W imieniu dzieci bardzo serdecznie dziękujemy za udział wychowawcom, uczniom i rodzicom:
klasa I a: Fabian Dziedzic,Tymoteusz Sobański (wych. p. Bożena Dziewulska),
klasa I b: Olaf Dyński, Helena Okoń, Karolina Pawelec (wych. p. Jolanta Rozwód),
klasa I c: Jagoda Fic, Paweł Gałan, Aleksandra Kaliszuk, Olek Mroczek, Oliwia Michalczuk, Maja Oryszkiewicz- Polakowska, Dominik Stawiarski (wych. p. Ewa Drzewiecka),
klasa III a: Maja Niemiec, Dominika Wicha, Kinga Zacharczuk (wych. p. Marianna Niemczuk),
klasa III c: Zofia Łopuszyńska, Oliwia Pietrzak, Łukasz Uliński (wych. p. Iwona Molin),
klasa III d: Łukasz Dyszewski, Sylwia Rzeszota, Wiktoria Szczupak, Martyna Ślązak, Paweł Włodarczyk (wych. p. Anna Radlińska),
klasa III e: Wiktoria Linder (wych. p. Joanna Wicha),
klasa IV c: Kacper Nadworski (wych. p. Agnieszka Szczepanik).

24775116 1463515333697061 6470824396514492502 n

W ramach realizacji programu innowacyjnego pt. "Z książką w świat wartości i uczuć" uczniowie klasy III a szkoły podstawowej uczestniczyli w zajęciach na temat przyjaźni i koleżeństwa, których celem było uświadomienie uczniom czym jest przyjaźń, kształtowanie właściwych relacji rówieśniczych w klasie, akceptacja drugiego człowieka, budowanie życzliwej atmosfery w grupie. Na podstawie wysłuchanych utworów literackich dzieci ułożyły przepis na prawdziwą przyjaźń, wykonały prace plastyczne pt. "Mój przyjaciel", obejrzały również spektakl teatralny "Kruszynka ", który był wystawiany w Bibliotece Pedagogicznej i poruszał temat przyjaźni jako ważnej wartości w życiu ludzi. Wyszukiwali książki o przyjaźni i polecali innym. Uczniowie brali również udział w konkursie literackim pod hasłem „Przyjaciel jest dobry na wszystko”. Najlepsze prace w formie wierszy, opowiadań lub piosenek zostaną nagrodzone i będą prezentowane na spotkaniach z rodzicami. Na zajęciach dzieci pracowały aktywnie, chętnie się wypowiadały, były kreatywne i zaangażowane, uświadomiły sobie, jak oddziaływują na innych i czy te oddziaływania są pozytywne czy negatywne. Kolejne zajęcia będą poświęcone odpowiedzialności.

Na całym świecie Maraton Pisania Listów odbywa się co roku w okolicach 10 grudnia, czyli Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka. W naszej placówce został zorganizowany w dniach od 4 do 8 grudnia.
W tym roku z grupy bohaterek i bohaterów tegorocznego Maratonu, obrońców i obrończyń praw człowieka wybraliśmy: Clovis’a Razafimalala z Madagaskaru oraz Ruch MILPAH z Hondurasu.
Dlaczego? Bo są odważni!
Clovis Razafimalala – Madagaskar. Skazany za ochronę zagrożonego lasu deszczowego.
Clovis za wszelką cenę stara się chronić las deszczowy na Madagaskarze. Drzewa różane są cenne, a zagraża im skorumpowana sieć przemytników, którzy je sprzedają. Nielegalny handel osiągnął wartość miliarda dolarów. Odwaga Clovisa i działania w celu ochrony rzadkich drzew o rubinowym kolorze sprowadziły na niego niechcianą uwagę. Został skazany na podstawie fałszywych zarzutów i w każdej chwili może trafić do więzienia.
Ruch MILPAH – Honduras. Aktywiści ruchu ryzykują życiem w obronie swojej ziemi.
Dla ludzi z Lency, czyli grupy rdzennej ludności zamieszkującej na terenie Hondurasu, ziemia jest ich życiem. Jednak projekt budowy hydroelektrowni, górnictwo i inne interesy mogą tę ziemię zniszczyć. Ruch Niepodległości Rdzennej Ludności Lenca z La Paz jest na pierwszej linii frontu walki z niszczycielskimi projektami. Ruch ten stawia czoła oszczerczym kampaniom, jego członkom grozi się śmiercią i przemocą tylko dlatego, że chronią swoje środowisko. Osoby odpowiedzialne za ataki prawie nigdy nie są pociągane do odpowiedzialności.
Maraton powstał w Polsce w 2001 roku i urósł do rangi największego na świecie wydarzenia w obronie praw człowieka - w zeszłym roku podjęto 4,6 mln akcji, w samej Polsce napisaliśmy ponad 356 000 listów, a w nasze działania w kraju zaangażowało się blisko 100 000 osób. Wśród nich jesteśmy MY – społeczność szkolna Ósemki.
Iskra odwagi jest w każdym z nas. Zabieramy głos w słusznej sprawie!
Organizatorem tego przedsięwzięcia była p. Aneta Kowalewską oraz p. Arkadiusz Borowiec.

WP 20171207 14 05 13 Pro

W ramach innowacji ,,Z książką w świat wartości i uczuć” w klasie III a 19 grudnia panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie przeprowadziły zajęcia na temat odpowiedzialności. Spotkanie rozpoczęło się od rozwiązywania zagadek o zwierzętach i odgadnięcia hasła. Następnie uczniowie rozwiązywali krzyżówkę z głównym hasłem zajęć - odpowiedzialność. Wielkie wrażenie na uczniach wywarł film pt. Atak autostradowego robota - czyli lekcja o odpowiedzialności. Kolejnym punktem zajęć było tworzenie mapy myśli na temat obowiązków szkolnych i domowych. Ciekawie rozpoczęła się zabawa pt. Dysponowanie czasem, gdzie kasza to były codzienne przyjemności, a piłeczki to obowiązki ucznia. Dzieci miały za zadanie wypełnić słoiczek swoimi przyjemnościami i obowiązkami. Okazało się, że najczęściej było więcej obowiązków niż przyjemności. Naszym uczniom bardzo się zajęcia podobały, co potwierdziły same uśmiechnięte buźki - wyniki ewaluacji. Dziękujemy bardzo p. Elżbiecie Szewczyk i p. Joannie Sochal z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie za atrakcyjne i niezwykle pouczające zajęcia.

20171219 092206

15 grudnia 2017 roku uczniowie kl. III a szkoły podstawowej wraz z opiekunami p. Elżbietą Kaczyńską i p. Marianną Niemczuk wybrali się na kolejne super zajęcia do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Spotkanie prowadzone przez p. Ewę Wojtas i p. Dorotę Tyrawską, rozpoczęło się od zadania matematycznego, uczniowie mieli uporządkować działania rosnąco, a główne hasło tego zadania brzmiało ,,Wisła królowa Polskich rzek’’. Zaangażowanie uczniów w odgadnięcie hasła było ogromne. Następnie wysłuchali piosenki ,,Wisła wpada do Bałtyku’’. Oczywiście nie brakowało też dużych emocji przy wykonywaniu papierowych łódek i tworzeniu ,,Makiety biegu Wisły’’. Nie zabrakło również wrażeń podczas wspaniałej zabawy pt. ,,Statek do portu’’. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli również film pt.,,Gdańsk z lotu ptaka’’. Na zakończenie poznali legendę ,,Bursztynowa korona’’. 
Dziękujemy bardzo p. Jolancie Miącz, p. Ewie Wojtas i p. Dorocie Tyrawskiej z Wydziału Zbiorów Specjalnych Biblioteki Pedagogicznej za zaproszenie uczniów do udziału w programie oraz za przygotowanie i przeprowadzenie cyklu wspaniałych zajęć. Zapraszamy również do obejrzenia galerii zdjęć na:
https://photos.google.com/share/AF1QipNbZfPQa7iAmNzq4aOu9pN__dAjwBAwtWfv1WUS9YUp-ebkMbcjtk02fPHOf7AoAA?key=SVByc0s0bDJYc3FuZExLdFlzUDlxQXZPaXVsOG9B

nr1

W Medycznym Studium Zawodowym w Chełmie w dniu 15.12.2017 r. odbył się etap rejonowy XXVI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia organizowany przez Oddział Rejonowy PCK oraz Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji SANEPiD w Chełmie.
Oliwia Kozłowska, uczennica klasy III c gimnazjum, zajęła w konkursie III miejsce. Serdecznie gratulujemy!!!
Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia to ogólnopolski konkurs dla tych, którzy wiedzą, jak zdrowo i aktywnie żyć.
Na każdym etapie Olimpiady uczestnicy rozwiązują test dotyczący prawidłowego odżywiania, pierwszej pomocy, ekologii oraz promocji zdrowego stylu życia. Najlepsi uczestnicy etapu szkolnego w dalszych etapach dodatkowo muszą zaprezentować swoje umiejętności, przeprowadzając akcje sportowe i prozdrowotne w swoich środowiskach lokalnych.

1

17 grudnia bieżącego roku mieszkańcy Chełma spotkali się na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Na stoiskach prezentowane były różnorodne produkty i dania na świąteczny stół. W sprzedaży nie zabrakło również bożonarodzeniowych ozdób.
Uczniowie kl. VI b z opiekunami: p. Ewą Skórzewską-Popek i p. Anetą Kowalewską podczas grudniowego kiermaszu częstowali chełmian pierniczkami oraz składali świąteczne życzenia.
Ósemka utrwala tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia.

WP 20171217 10 40 27 Pro

Dziś w Ósemce wielkie dziwy,
Bóg się nam narodził prawdziwy.
W małej szopce nieopodal sali,
wszyscy z zachwytu aż z krzesełek wstali.

I Choć Jasełka już się skończyły
w niejedno serce świąteczną atmosferę wprowadziły...
                                               a może kogoś wzruszyły?

16 grudnia br. po raz kolejny gościliśmy naszych małych przedszkolaków. Czekające na dzieci atrakcje nie pozwoliły im nawet przez chwilę pomyśleć o nudzie i brzydkiej pogodzie za oknem. To wyjątkowe, przedświąteczne spotkanie rozpoczęliśmy od Jasełek, które przygotowali i zaprezentowali uczniowie klas trzecich naszej szkoły. Ta niezwykła podróż do czasów przyjścia na świat małego Jezuska sprawiła, że dzieci z wielkim zaangażowaniem śledziły poczynania swoich starszych kolegów. W tak ważnym przedstawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć "anielskiego chóru", który z każdą kolejną kolędą przybliżał nam magię świąt. Nie zapomnieliśmy również o zaproszeniu wyjątkowego gościa, którym tym razem był Pan Jarek Buczek. Znany chełmski muzyk zabrał dzieci w świat tworzonej przez siebie muzyki. Wspólnym kolędowaniem zakończyła się część artystyczna, lecz na dzieci czekały kolejne atrakcje. Mali goście okazali się mistrzami w pracach plastycznych - cierpliwie, pomysłowo i z niezwykłym zaangażowaniem dekorowali swoje magiczne choinki, pod którymi miały znaleźć się upragnione prezenty. Dzieci nie wiedziały jeszcze wtedy, że również pod Ósemkową choinką czekają na nich słodkie upominki. I jak to bywa z mile spędzonym czasem również i to spotkanie minęło bardzo szybko. Bardzo dziękujemy wszystkim Przedszkolakom i ich Rodzicom, że wśród tylu przedświątecznych obowiązków znaleźli chwilę na spotkanie z Ósemką.

Pssssyt..... nie mówcie nikomu, że kolejne spotkanie już 20 stycznia.

23

Grudzień to czas przedświątecznych porządków, przygotowań oraz refleksji. W naszej placówce to również czas, kiedy inny człowiek staje się bliski.
W grudniu 2017 r. wolontariusze Szkolnego Koła Caritas zorganizowali kilka akcji charytatywnych. Kolejny raz realizowaliśmy ogólnopolski projekt „Rodacy - Bohaterom - Boże Narodzenie 2017”. To zadanie Stowarzyszenia Odra-Niemen, które współpracuje ze środowiskami byłych żołnierzy Polski Podziemnej w kraju, na Kresach - ziemiach na wschodnich rubieżach Rzeczpospolitej, utraconych przez Polskę po II wojnie światowej.

Przesłaniem projektu jest:
- pamięć o tych, którzy walczyli za wolność naszej Ojczyzny, ale poprzez zbieg różnorodnych losów historycznych, przebywanie do 1956 roku w łagrach stalinowskich, pozostali po wojnie za wschodnią granicą,
- pamięć o tych, którzy dumnie pielęgnują pamięć o swoich dowódcach, poległych kolegach, uczą młode polskie pokolenia patriotyzmu, wzmacniają tożsamość polską, często sami żyjąc w bardzo skromnych warunkach socjalnych.

Włączając się, jako SK Caritas i Szkoła Podstawowa nr 8 im. B. Z. Wirskiego w Chełmie w akcję pomocy pragniemy sami oddać hołd naszym bohaterom i zachęcić do wspólnych działań przywracających pamięć o polskich weteranach, zwłaszcza Kresowych Żołnierzach.
Co zrobiliśmy w ramach akcji Rodacy-Bohaterom? Paczkę - dar pamięci - od Rodaków dla Kresowych Bohaterów. Znalazły się w niej słodycze świąteczne, żywność długoterminowa, ozdoby bożonarodzeniowe, mała choinka oraz kartki świąteczne z życzeniami własnoręcznie przygotowane przez naszych najmłodszych uczniów.
Każdy przejaw pamięci, szczególnie ze strony Polaków mieszkających w Macierzy, jak mówią kombatanci o Polsce, jest dla nich ważnym dowodem wdzięczności za walkę o niepodległość Ojczyzny oraz podziękowaniem za opiekę nad polskimi miejscami pamięci.
DZIĘKUJEMY!

WP 20171213 11 33 33 Pro

Mając tablicę interaktywną w klasie lub urządzenia mobilne, w szybki sposób możemy zmotywować uczniów do dalszej pracy, zaciekawić tematem, zwiększyć koncentrację i rozbudzić ich kreatywność. 15 grudnia uczniowie klasy 2a (wychowawca p. Elżbieta Dras) wykonali kilka ćwiczeń interaktywnych dotyczących lektury Marii Kruger pt. „Karolcia”. Zestaw ćwiczeń wykonanych na zajęciach (opis Karolci, uzupełnianka ortograficzna, plan wydarzeń, trzy krzyżówki, gra „Milionerzy”, gra „Prawda czy fałsz”) pozwolił na zabawę i powtórkę materiału. Nauka stała się nie tylko prostsza, ale przede wszystkim przyjemniejsza. Dla młodszych dzieci to emocje, radość i satysfakcja.
W załączonym dokumencie znajdują się zrzuty ekranu i kody QR ćwiczeń wykonanych na zajęciach. Można wypróbować je na urządzeniach mobilnych.

Uczniowie naszej szkoły corocznie biorą udział w Międzyszkolnym Konkursie Literackim organizowanym przez Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Chełmie. Przedsięwzięcie organizowane jest w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu ,,PaT – Profilaktyka a Ty”. Głównym celem jest przeciwdziałanie i zapobieganie dysfunkcjom społecznym poprzez wykorzystanie kształcących i wychowawczych wartości działań literackich. 
W tym roku szkolnym konkurs przebiegał pod hasłem ,,Uzależnienia - złodzieje życia”.
Gimnazjalistki naszej szkoły: Martyna Fic – kl. II a ( n-l p. Agata Wojtasiuk), Dominika Lejman i Wiktoria Ostrowska – kl. III b ( n -l p. Ewa Skórzewska-Popek) uzyskały wyróżnienia.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

d.lejman

Jednym z założeń kl. I „c” (wychowawca p. Ewa Drzewiecka) realizującej program czytelniczo-medialny jest sięganie do różnych źródeł informacji, w tym korzystanie z Internetu. Świetną okazją okazało się przedstawienie pt. „Kopciuszek” nadawane z Internetowego Teatru TVP dla szkół. Bezpośrednia transmisja była emitowana z Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Postanowiliśmy skorzystać z tej oferty. Dołączyła do nas również kl. III „b” (wychowawca p. Iwona Molin).
Aby najmłodszym przybliżyć postać Kopciuszka oraz urozmaicić znaną fabułę, akcja przeniesiona została w czasy współczesne i stąd również pomysł na oryginalną inscenizację. Inspiracją dla lalek używanych w spektaklu są mupety. Taka formuła daje możliwość ukazania z dystansem i humorem natury ludzkiej, wyrazistego zarysowania postaci oraz brawurowego rozegrania wszystkich wątków. Oprócz Wróżki pojawiają się tam gadający kot, śpiewające warzywa i mówiące dziwnymi językami przedmioty, a wszystko to za sprawą magii teatru lalek. Przedstawienie zrealizowane zostało również w planie aktorskim, z elementami interakcji z widzem. Spektakl w kolorowej scenografii, oparty na animacji, gagach, piosenkach i kompozycji muzyki funky oraz jazzu.
Ta oferta mediana przypadła do gustu odbiorcom, gdyż uczniowie oglądali spektakl z wielkim zainteresowaniem. Czekamy na kolejne internetowe propozycje.
WP 20171213 11 17 57 Pro

W czwartek, 7 grudnia uczniowie, kl. I „c” wraz z wychowawcą p. Ewą Drzewiecką wybrali się do Fikolandu. Celem wyprawy było zacieśnienie więzi emocjonalnych pomiędzy dziećmi, integracja grupy i kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych. W Sali Zabaw czekało na dzieci wiele atrakcji, m. in. kąpiel w suchym basenie z piłeczkami, wspinaczki po linach, zjeżdżalnie, tunele, dmuchane domki i salki do manipulowania klockami. Zabawom nie było końca. Dzieci długo suszyły się po tych uroczych szaleństwach. Zmęczone i głodne udały się do pobliskiej Telepizzy. Zamawiały pizzę z ulubionymi dodatkami. Tutaj delektowały się jedzeniem i rozkoszowały swoim towarzystwem. Ten dzień był wyjątkowo udany.

WP 20171207 11 05 08 Pro

6 grudnia to wyjątkowy dla nas czas. Każdy czeka na prezent od Mikołaja. Zastanawiamy się, czy byliśmy na tyle grzeczni, że Mikołaj obdaruje nas wymarzonymi zabawkami. Okazało się, że my, uczniowie klasy IIIb byliśmy grzeczni i ten dzień był dla nas wyjątkowo miły. Najpierw z kolegami z innych klas obejrzeliśmy spektakl pt.: „ A niech to gęś kopnie” w CHDK. Mieliśmy też okazję spotkać się z aktorami, wejść na scenę, zajrzeć za kulisy i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Na moment my staliśmy się Mikołajami, ponieważ wręczyliśmy aktorom drobne świąteczne upominki, przygotowane wspólnie z naszą wychowawczynią p. Iwoną Buczek. Po powrocie do szkoły czekała na nas niespodzianka. Okazało się, że Mikołaj, który niestety z powodu braku śniegu musiał przybyć do nas pieszo, ma dla nas prezenty. Był bardzo zmęczony, więc zaśpiewaliśmy mu piosenkę. Spotkanie z Mikołajem i jego pomocnikami było bardzo miłe, a otrzymane prezenty jeszcze długo będą przypominać nam o tym dniu.

20171206 100731

4 grudnia, w dzień imienin Św. Barbary, uczniów klas III b i I c odwiedził tata Michała. Na co dzień pan Sapiaszko pracuje w największej polskiej kopalni węgla kamiennego „Bogdanka”.
Było nam bardzo miło, że właśnie w Dzień Górnika, mogliśmy dowiedzieć się tylu ciekawych rzeczy o tej trudnej i bardzo potrzebnej wszystkim ludziom pracy. Zadawaliśmy mnóstwo pytań, dlatego teraz już wiemy jak wydobywa się węgiel oraz do czego jest potrzebny. Dowiedzieliśmy się również, że podobnie jak na Śląsku w kopalni „Bogdanka” można spotkać Skarbnika, strzegącego skarbów ziemi i chroniącego górników przed niebezpieczeństwami. Umówiliśmy się na wycieczkę do kopalni, ale niestety ze względów bezpieczeństwa, dopiero za kilka lat, kiedy będziemy trochę starsi. Bardzo dziękujemy panu Sztygarowi za to miłe spotkanie.

20171204 094439

21 listopada 2017 r. miało miejsce uroczyste podsumowanie III Miejskiego Konkursu Wiedzy o Samorządzie Terytorialnym, którego organizatorami byli: PWSZ w Chełmie, Urząd Miasta Chełm oraz Młodzieżowa Rada Miasta. Było to wydarzenie towarzyszące konferencji pt. "Samorząd terytorialny w konstytucjach państw Europy Środkowo-Wschodniej", która w odbyła się w PWSZ w Chełmie.
III miejsce w rywalizacji gimnazjów zdobył indywidualnie uczeń naszego gimnazjum - Mateusz Więckowski z klasy III "b". 
W konkursie również udział wzięli: Kacper Juszczak i Adrian Maksymiuk z klasy III "b" oraz Kordian Krzeszowiec z klasy III "c". Uczniów do konkursu przygotował p. Arkadiusz Borowiec.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy występu i życzymy dalszych sukcesów!

3W8A8903

Uczniowie kl. 2a w ramach innowacji „Tabletowe piątki” przynoszą do szkoły tablety i smartfony z aplikacją pozwalającą na skanowanie kodów QR. To jedne z dni, których dzieci nie mogą się doczekać, ż e b y s i ę u c z y ć wykorzystując nowe technologie. 8 grudnia drugoklasiści układali bożonarodzeniowe domino z kodami QR utrwalające słownictwo związane z Bożym Narodzeniem. Zadaniem dzieci było zeskanowanie kodów, odczytanie wyrazów i właściwe ułożenie kart domina. Ćwiczenia w czytaniu nabrały innego wymiaru. Dzieci nawet nie orientowały się, że bawiąc się też się uczą. Chwila, gdy pojawiają się kody QR jest piękna - skupienie, cisza, „piknięcie", uśmiech i wreszcie pokazuje się zadanie. Kody QR są już wszędzie, mają niemal nieograniczone zastosowanie i są często wykorzystywane przez klasę 2a, gdyż to świetny nośnik informacji, a zarazem bardzo proste narzędzie zawierające ukryte wiadomości np. link do strony internetowej, filmu, wiadomość lub numer telefonu. Podczas zajęć jeden z kodów QR łączył dzieci z aplikacją „Dekoracja choinki”. Po zainstalowaniu aplikacji uczniowie obejrzeli krótki filmik https://youtu.be/qSeickGKZSY i z ogromnym entuzjazmem podjęli wyzwanie. Wszyscy lubimy ubierać świąteczne drzewko. Dziś zrobiliśmy to wirtualnie za pomocą wspaniałej aplikacji, niezwykle bogatej w ozdoby z możliwością np. zmiany koloru tła, wpisania życzeń świątecznych, zapisania pracy na urządzeniu i wysłania mailem lub jako sms. Kolejny kod QR przeniósł nas na stronę internetową https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/course/6751i dzieci rozwiązały świąteczny quiz online. Ćwiczyły czytanie ze zrozumieniem i sprawdzały wiedzę o pewnym świętym. Zajęcia były dynamiczne, pełne energii i nasączone emocjami związanymi z zadaniami. Przed technologią nie ucieknie się (otacza nas z każdej strony) i nie należy tego robić, wręcz przeciwnie - wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji zwiększa jej atrakcyjność, zaangażowanie uczniów podczas lekcji, „zwykłym" zadaniom nadaje nutę „niezwykłości".

1 grudnia br. uczniowie kl. IVe, IVd, IVc i IVa wybrali się na wycieczkę do stolicy. Rozpoczęliśmy wyprawę od wizyty w Teatrze CAPITOL i obejrzeniu uwspółcześnionej sztuki „Jaś i Małgosia”, która podobała się dzieciom i dorosłym. Po zakończonym spektaklu przybył św. Mikołaj, który rozdawał dzieciom prezenty i słodycze.
Kolejnym punktem była wizyta w Manufakturze Cukierków „Słodka radość”. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach kręcenia lizaków oraz pokazach ręcznego wytwarzania cukierków. Podczas warsztatów oraz pokazów dzieci mogły zobaczyć, jak gorąca karmelowa masa wylana na granitowy blat zyskuje cudowny zapach, słodki smak oraz bajeczny kolor. Każde dziecko wyszło z workiem słodkości i zadowoloną miną.
Naszą wyprawę do stolicy zakończyła wizyta w Królewskim Ogrodzie Światła przy pałacu w Wilanowie. Jest to wystawa plenerowa, w ramach której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty. Goście odwiedzający wilanowski park po zmroku wkraczają w przestrzeń, w której mogą się poczuć jak na królewskim dworze. Rozświetlone bramy przed pałacem, wprowadziły nas w bajkowy świat Magicznego Ogrodu Króla. Ten niezwykły ogród nie zasypia na zimę, wręcz przeciwnie – właśnie wtedy mieni się wieloma kolorami i zaskakuje wymyślnymi kształtami! W Magicznym Ogrodzie Króla mogliśmy poczuć się jak w labiryncie! Wędrując ułożonymi ze świateł alejkami, oglądaliśmy rośliny i zwierzęta, które gościły w ogrodzie króla Jana III ponad 300 lat temu, m.in. lilie, dmuchawce, naparstnice, tulipany czy ciemierniki, a także biedronkę, pszczoły czy motyle. Możliwe było wejście do środka niektórych dekoracji, aby zrobić sobie w nich zdjęcie. Pokazy świetlno-muzyczne w Ogrodzie Wyobraźni na długo pozostaną w naszej pamięci.
Pełni wrażeń wróciliśmy do naszego rodzinnego miasteczka, ale za rok znów odwiedzimy stolicę z jej bogatymi zabytkami i miejscami kultury. Grudniowy piątek w stolicy upłynął nam w miłym towarzystwie naszych opiekunów: p. Marzeny Chrabąszcz, p. Teresy Gruszki, p. Agnieszki Szczepanik i p. Anety Kowalewskiej.

WP 20171201 16 35 34 Pro

Aniołki wykonane ze słomy kukurydzianej według wzoru ludowego mogą być znakomitym pomysłem na święta. To ciekawa ozdoba choinkowa wykonana z naturalnych surowców. Takie aniołki stanowiły tradycyjną ozdobę świątecznej choinki. 7 grudnia w Bibliotece Pedagogicznej podczas warsztatów związanych z tradycyjnym przygotowaniem ozdób choinkowych, uczniowie kl. 2a bez problemu przygotowali swoje aniołki. Zajęcia poprowadziła p. Grażyna Binkiewicz zajmująca się rękodziełem artystycznym i p. Dorota Tyrawska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej. Warsztaty rękodzielnicze zorganizowała swoim podopiecznym p. Elżbieta Dras.

IMG 20171207 093457

technologie z klasa program realizowany przez kl 2a

Uczniowie klasy 2a dzięki inicjatywie wychowawczyni p. Elżbiety Dras przystąpili do wyjątkowego programu organizowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci, która uczy we współpracy z naukowcami uczelni wyższych. Udział w programie pozwala uczniom odbywać podróż po fascynującym świecie nowych technologii. Nowoczesne technologie, języki programowania, zagrożenia w sieci - udział w programie pozwala w przystępny sposób realizować atrakcyjne lekcje o tej tematyce. 6 grudnia dzieci poznały, jakie możliwości daje technologia „smart home”. Lekcja rozpoczęła się od wyświetlenia uczniom filmu https://youtu.be/KDnxyUk3U50, w którym pracownicy firmy Brown Brothers Harriman opowiedzieli, jak działa inteligentny dom. Dzieci bardzo zainteresowały się tematem i obejrzały jeszcze inne filmy: https://youtu.be/RYy8AP4HHGQ i https://www.youtube.com/watch?v=THTTNsvKu5I. Podczas zajęć uczniowie wcielali się w mieszkańców domu oraz inteligentnych urządzeń i poznali specyfikę działania tej nowoczesnej technologii. Wszyscy kreatywnie myśleli i proponowali innowacje, które mogłyby ubogacić inteligentny dom. Nie zabrakło też rozmowy o bezpieczeństwie nowoczesnych technologii. Jeszcze kilka lat temu idea inteligentnego domu wydawała się czymś futurystycznym. Dziś tego rodzaju rozwiązania stają się coraz bardziej powszechne nie tylko w komercyjnych budynkach, ale również w prywatnych domach. Systemy te oferują coraz więcej funkcjonalności, które sprawiają, że zarządzanie domami staje się łatwiejsze. Można sterować domem z dowolnego miejsca na ziemi za pomocą telefonu albo inteligentnego zegarka. Nowe technologie są dla każdego!

informacje dla rodziców

IMG 20171206 084121

Jest taki grudniowy dzień, który niesie wiele radości i zabawy - to mikołajki. 
Tego dnia panuje szczególny klimat i niesamowita atmosfera, przede wszystkim za sprawą zacnego gościa. W klasie 2a zawitał Mikołaj z workami pełnymi prezentów. Dzieci, dziękując za miłą niespodziankę, odwdzięczyły się piękną piosenką oraz obiecały, że przez cały rok będą grzeczne i będą się pilnie uczyły. Niecodzienne spotkanie minęło bardzo szybko, sprawiło wszystkim wiele radości, dostarczyło miłych wrażeń i niesamowitych emocji.