PSYCHOLOG SZKOLNY
p. Magdalena Derkacz-Kowalewska
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
|
Psycholog Magdalena Derkacz-Kowalewska |
Poniedziałek |
8:00 – 9:15 14:30 – 15:30 |
Wtorek |
12:30 – 14:30 |
Środa |
8:00 – 9:15 16:30 – 18:00 |
Czwartek |
12:30 – 16:00 |
Piątek |
11:30 – 13:30 |
Zadania psychologa szkolnego:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
- Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami - organizacja indywidualnego toku nauki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych, interwencyjnych wobec uczniów, rodziców nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Psycholog spotyka się z uczniami zwykle wtedy, gdy:
- zastanawiają się nad tym jak budować właściwe relacje koleżeńskie w społeczności szkolnej,
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad,
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi,
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę,
- powtarzają się u nich objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu,
- są zestresowani,
- niewłaściwie się zachowują: są agresywni, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.,
- doświadczają sytuacji traumatycznych,
- potrzebują pomocy materialnej,
- cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu,
- kieruje ich na rozmowę nauczyciel (interwencje),
- cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”,
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału,
- przygotowują się do prezentacji podczas zajęć szkolnych, spotkań, występów,
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje,
- w każdej innej sprawie.
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub macie inne problemy związane z sytuacją w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, zachęcamy do skorzystania z pomocy w szkole.
Zapraszamy do lektury artykułów:
Jak przetrwać trudny czas pandemii?