Świetlica - Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie
Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kolejny rok szkolny za nami. Nasze Świetliczaki były w nim bardzo aktywne, pracowite i angażowały się w różne działania, które odbywały się w naszej świetlicy. Brały udział w konkursach, zajęciach edukacyjnych, wyjściach do biblioteki miejskiej, przedstawieniach teatralnych, pikniku i wielu, wielu innych zadaniach. To że tak dużo nam udało się zrealizować to przede wszystkim zasługa naszych kochanych uczniów, bo mieli jeszcze siłę po lekcjach włączyć się w nasze pomysły. Dziękujemy również rodzicom, którzy wspierali nas w naszych przedsięwzięciach. Najbardziej zaangażowane Świetliczaki otrzymały dyplom „Super Świetlika”. Mamy nadzieję, że po wakacjach wrócą do nas wypoczęci i chętni do kolejnych wyzwań, bo mamy dużo ciekawych pomysłów na kolejny rok. Bezpiecznych wakacji Świetliczaki!

kr 01

W świetlicy również pamiętamy o Prawach Dziecka. Dużo na ten temat rozmawialiśmy. Na początku były zajęcia z psychologiem, panem Marcinem Kwiecińskim. Czytaliśmy również ciekawe opowiadania z książki „Moje prawa - ważna sprawa!” autorstwa Anny Czerwińskiej-Rydel i Renaty Piątkowskiej oraz „Mam prawo!” Grzegorza Kasdepke, które polecamy dzieciom bardzo serdecznie. Zorganizowaliśmy też konkurs plastyczny, nad którym czuwały panie Ewa Słomczyńska i Wiola Mazur, a z powstałych prac zostanie wykonany pamiątkowy album. Powstał również plakat z Prawami Dziecka. Nasze świetliczaki wiedzą, że mają prawo do odpoczynku i zabawy. Często z tego prawa korzystają. Z tego też względu w świetlicy odbyła się zabawa z okazji Dnia Dziecka, był piknik w parku, wyjścia na plac zabaw czy boisko szkolne.
Dzieci uczestniczyły również w zajęciach edukacyjnych z książką, które odbyło się 14 czerwca bieżącego roku. Zajęcia przeprowadziła pani Małgorzata Duchnicka z Biblioteki Publicznej w Chełmie. Na początku spotkania pani udzieliła dzieciom odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: „Kto to jest dziecko?” i „Co to są prawa dziecka?”. Omówiła prawa dziecka podzielone według kategorii praw. Oprócz informacji o prawach dziecka było dużo zabaw z książką i nie tylko. Odczytano na głos wiersz Marcina Brykczyńskiego „O prawach dziecka”. Na jego podstawie dzieci miały za zadanie dokończyć zdania „Mam prawo do...” (prywatności, własnego zdania, miłości, poczucia bezpieczeństwa). Najwięcej radości i uśmiechu sprawiły dzieciom zabawy relaksacyjne oraz piosenki z pokazywaniem.

pd 05

W naszej świetlicy dzieci bawią się z kolegami i koleżankami, rozwiązują zadania domowe, biorą udział w zajęciach plastycznych zorganizowanych przez wychowawcę, oglądają filmy, słuchają muzyki, uczestniczą w zajęciach ruchowych, teatralnych, muzycznych i czytelniczych. Świetlica jest miejscem również miejscem nauki bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii w szkołach. Dzieci uczą się wykorzystywać do nauki tablet, smartfon, laptop lub komputer i internet, uczestnicząc już drugi rok w programie edukacji informacyjnej, medialnej i cyfrowej MegaMisja. W roku szkolnym 2017/2018 realizowaliśmy obszar 11 naszej misji: kodowanie i programowanie. Zrealizowano podczas zajęć m.in. następujące treści:
Julka i Kuba poznają język robotów - uświadomienie sobie przez ucznia na czym właściwie polega programowanie.
Jak nauczyć robota sprzątać - nauczenie myślenia algorytmicznego.
Powstrzymać FANG, misja kryptonim: przewodnik po szkole - poznanie możliwości aplikacji ScratchJr.
Zaprogramujemy grę -pierwsza megagra bliźniaków- opanowanie bardziej zaawansowanych funkcji programu Scratch Jr.
Nowy kolega Psotnika - poznanie nowych możliwości programowania w www.scratch.mit.edu
W poszukiwaniu #SuperKoderów - stworzenie gry w języku Scratch.
Strażnik laboratorium - wypróbowanie zaawansowanych funkcji programu Scratch.
Samolot trojański - jak powstrzymać FANG.
W ostatnim tygodniu przed wakacjami dokonaliśmy podsumowania pracy, nabytych umiejętności i wiedzy z podstaw programowania w ScratchJr i na platformie www.scratch.mit.edu. Dzieci wykonały wszystkie przewidziane do realizacji zadania. Doceniając ogromny entuzjazm i radość podczas wykonywania kolejnych misji uczestnicy programu otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody niespodzianki, m.in.: urządzenia przenośne pamięć USB. Wszyscy entuzjastycznie zadeklarowali swój udział w MegaMisji w następnym roku szkolnym już po wakacjach. Tymczasem dziękujemy zespołowi MegaMisji Fundacji Orange za ten pełen wyzwań i przygód rok szkolny. Do zobaczenia we wrześniu, kiedy do naszej MegaMisyjnej przygody dołączą kolejne nowe grupy uczniów. Życzymy wszystkim wspaniałych wakacji, odpoczynku, czasu dla bliskich, a dzieciom mnóstwa radosnych chwil i zabawy.

pozegnanie z julka kuba ada i psotnikiem ale tylko do wrzesnia

Poznaliśmy ciekawą aplikację, z której nasze „Świetliczaki” bardzo chętnie korzystają. Aplikacja pozwala na kształtowanie kompetencji cyfrowych i medialnych - dzieci uczą się weryfikować informacje, dowiadują się czym są medialne przekazy, jak rozpoznać reklamę, a jak kampanię społeczną. Utrwalają też zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Przez cyfrowy świat dzieci prowadzi ulubiony ich bohater Psotnik - sztuczna inteligencja. Trzeba o niego dbać, czyli karmić głaskać i myć. Psotnik też podpowiada kiedy zrobić przerwę i odpocząć, ucząc tym samym dzieci jak łączyć czas spędzany w sieci z innymi ważnymi w ich życiu aktywnościami. Jak zadbać o to, aby dzieci nie spędzały zbyt dużo czasu przed tabletem? Aplikacja została wzbogacona o mechanizm, dzięki któremu sam Psotnik powie dziecku, że należy odpocząć. Większość zadań dzieci wykonują samodzielnie. Jednak jednym z celów tego narzędzia było to, żeby stało się pretekstem do wspólnego spędzania czasu wraz z rodzicem, stąd znalazł się w nim quiz z trudniejszymi pytaniami. Tu niezbędna będzie pomoc dorosłego, który wspólnie z dzieckiem poszuka informacji, dzięki czemu można wraz z rodzicami lub rodzeństwem spędzić miło czas. W świetlicy jeśli dzieci natrafią na jakieś trudne pytanie, pomocy udzielają panie wychowawczynie. Aplikacja jest całkowicie bezpłatna i można ją pobrać na iOS: https://goo.gl/Pkj4v1, Android: https://goo.gl/RbWUSJ. Wszystkim tym którzy, mają już WAKACJE życzymy wspaniałego odpoczynku i nie zapominajcie o Psotniku!!! :)

zdjęcie1385

W ostatnich dniach przed zakończeniem roku szkolnego dużo rozmawialiśmy o podróżach dużych i małych, o nadejściu ukochanego lata, a przede wszystkim o zachowaniu bezpieczeństwa podczas zabaw i spotkań, wyjazdów wakacyjnych. Wszyscy poczuliśmy zbliżający się ku nam tak długo wyczekiwany letni wypoczynek. Piękne, słoneczne dni o tym nam przypominały. Dzieci dużo czasu spędzały na świeżym powietrzu, korzystając z urządzeń na placu zabaw, jak również organizując gry i zabawy ruchowe z piłką na pięknym szkolnym boisku sportowym. W pochmurne dni korzystaliśmy z naszego zasobu gier planszowych, a królował Wygibajtus, czyli polska wersja Twistera, która idealnie łączy gimnastykę ze świetną zabawą. Utrzymanie równowagi stając na rękach i stopach na coraz to innych kolorowych polach maty, nie jest takie proste w bliskim towarzystwie innych graczy! Gracze przesuwają kończyny na wybrane kolorowe pola (oczywiście pole nie może być zajęte przez konkurenta). Wygrywa ten, kto jest w stanie ustać najdłużej na planszy. Podczas zajęć plastycznych wspólnie wykonaliśmy hasło „Niech żyją wakacje...” a piękne, kolorowe łódki powstały metoda origami. Najbardziej aktywne dzieci otrzymały dyplom „Super Świetliczaka” Gratulujemy!!!
Myśląc o odpoczynku i czasie wolnym przypomnieliśmy sobie jednak również najważniejsze zasady bezpieczeństwa, które zostały zapisane na naszych wakacyjnych łódeczkach. I tak oto zakończyliśmy kolejny rok szkolny. Do zobaczenia niebawem i udanych, słonecznych wakacji kochane Świetliczaki. Wracajcie do nas szczęśliwie we wrześniu!

wp 20180620 012

Nasi mali aktorzy ze świetlicy po poprzednich występach i brawach od widowni, postanowili wykonać jeszcze jedno przedstawienie. Tym razem dla swoich kolegów i koleżanek ze szkoły. Wcześniej zaprezentowali dla nich inscenizację o wiośnie. Natomiast 8 czerwca było o „Trzech małych świnkach”. Przedstawienie nie trwało długo, ale było zabawne i z pouczającym morałem. A ponieważ zbliżają się wakacje warto przypomnieć sobie ważną na ten czas zasadę, żeby nie otwierać drzwi nieznajomym. „Bo tak jak w bajce zdarzyć się może, że przyjdzie wilk o pewnej porze, gdy się pomylisz, że kogoś znasz, otwierasz drzwi i problem masz…”

ts 03

7 czerwca obchodziliśmy w naszej świetlicy Święto Rodziny. Na uroczystość przybyły kochane mamy i tatusiowie oraz pani wicedyrektor Małgorzata Sawicka. Świetliczaki pięknie się przygotowały, co poprzedzone było wieloma dniami wypełnionymi próbami i ćwiczeniami. Było przedstawienie, wzruszające wiersze i piosenki. Następnie rodzice otrzymali piękne, wykonane w świetlicy róże z życzeniami od swoich dzieci. Na zakończenie wszyscy zostali zaproszeni na słodki poczęstunek przygotowany przez wychowawców świetlicy. Było miło i słodko, ale też i wzruszająco, aż łzy się w oku kręciły😊

sr 07

13 czerwca nasze kochane dzieci ze świetlicy wybrały się z paniami do parku niedaleko szkoły. Pani Wiola i pani Ewa miały dla nich miłą niespodziankę. Zorganizowały piknik, podczas którego zaproponowały zabawy na świeżym powietrzu, jak: „Kucany berek”, „Gra w kolory”, „Wiewiórki do dziupli” i inne. Była również muzyka, przy której dzieci chętnie się bawiły i pląsały. A jak na pikniku bywa po zabawie był też słodki poczęstunek na kocu dla każdego. Wyjście bardzo się dzieciom podobało i wszyscy marzyli, aby ten piknikowy dzień się nie skończył.

p 04

4 czerwca 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z panią Magdaleną Gardzińską z Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej pod hasłem „Dbamy o środowisko – segregujemy śmieci”. Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jak zachować czystości wokół nas, w domu, w szkole. Mieli okazję utrwalić sobie takie pojęcia jak: ekologia, surowce wtórne, utylizacja śmieci, recykling. Rozmawialiśmy także o segregowaniu śmieci i dowiedzieliśmy się jaki jest czas rozkładu materiałów organicznych, odpadów plastikowych i papierowych. Uczniowie najbardziej zainteresowani byli pokazem materiałów edukacyjnych. Bardzo aktywnie włączali się do pogadanki. Dziękujemy za pouczające i miłe spotkanie.

s 02

4. czerwca w naszej szkole odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których uczniowie klas I-VII mogli zaprezentować swoje zdolności artystyczne. Celem warsztatów było stworzenie prac związanych z obchodami Roku Praw Dziecka. Powstałe prace zostaną wykorzystane do stworzenia albumu, który zostanie zaprezentowany podczas obchodów Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka – 20 listopada br. W zajęciach konkursowych wzięły udział nasi utalentowani plastycznie uczniowie, a ich dzieła są naprawdę godne uwagi. Nad konkursem czuwali pani Ewa Słomczyńska i Wiola Mazur.

k 05

Dzień Dziecka to dzień świętowania wszystkich dzieci. Specjalnie dla nich, 6 czerwca, w świetlicy szkolnej przygotowałyśmy wiele atrakcji. Były gry, zabawy i konkursy. Wszystkie dzieci z ogromnym entuzjazmem uczestniczyły w zawodach. Najwięcej radości sprawiły zabawy ruchowe z balonami przy muzyce i słodkości :). Życzymy wszystkim dzieciom, aby ich dzieciństwo było jak najlepsze i aby trwało jak najdłużej.

dd 01

Nasze zajęcia z ogólnopolskiego programu „Pomysłowy rok” realizowane z panią Wiolą Mazur dobiegły końca. Dziękujemy organizatorom programu – Fundacji Uniwersytet Dzieci – za inspirujące nas do działania i świetnie opracowane scenariusze, podczas których realizowaliśmy także podstawę programową. Świetliczaki świetnie się bawiły. Wyniosły z zajęć mnóstwo ciekawych i przydatnych informacji, jak również rozwinęły umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, doskonaliły umiejętność rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz kształciły ważne kompetencje społeczne.

Mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym dane nam będzie kontynuować tę jakże owocną współpracę.

2

W naszej świetlicy uczniowie nabywają różnych umiejętności, rozwijają swoje pasje, kreatywnie spędzają czas wolny. Przyszedł też czas na doskonalenie umiejętności programistycznych, ale tym razem w nowej grze, którą przyniosła pani Wiola. Scottie Go! to innowacyjna gra do nauki programowania dla najmłodszych. Jest połączeniem kartonowych klocków za pomocą, których gracze układają komendy programistyczne, oraz aplikacji, która wyznacza zadania, skanuje ułożone rozwiązania i przekształca je w ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów. Nasze świetliczaki świetnie sobie radziły z nową grą, mając już doświadczenie w programowaniu w trochę innej aplikacji ScratchJr. Udało im się przejść trudne poziomy gry. A jaka była przy tym radość. Podczas zajęć doskonaliliśmy umiejętność analitycznego i logicznego myślenia, rozwijaliśmy intuicję algorytmiczną, rozwiązywaliśmy skomplikowane problemy i uczyliśmy się pracy w małej grupie. Programowanie jest super! W przyszłym roku będziemy dalej doskonalić nasze umiejętności w tym temacie 😊

scottie 01

W świetlicy dzieci nie narzekają na nudę. Mogą tutaj odrobić lekcje, pograć w gry planszowe, rozwijać plastyczne uzdolnienia, brać udział w ciekawych zajęciach z edukacji cyfrowej i programowania, zajęciach czytelniczych, teatralnych, bawić się w sali zabaw … Korzystając z ciepłej wiosennej pogody często mile spędzamy czas na naszym placu zabaw. Bardzo lubimy zajęcia przyrodnicze. Ostatnio rozpoznawaliśmy nazwy drzew i krzewów, które rosną w naszych sadach i ogrodach oraz ich kwiaty, owoce. Najciekawsze było rozpoznanie rabarbaru i spróbowanie tej rośliny. Bardzo nam smakował !!! Lubimy zajęcia plastyczne, ostatnio powstały prace o tematyce: „Dbaj o zdrowie”, „W wiosennym sadzie”, „Tangram”, „Portret mamy i taty”. O tym, że czytanie książek jest bardzo pozytywne, wszyscy wiemy. Zapraszamy chętne dzieci do wspólnego czytania.
Prosimy obejrzeć fotografie z naszymi milusińskimi !!!

Zdjęcie1404

„Samolot trojański - jak powstrzymać FANG” to był temat naszych zajęć z programowania. Zadaniem uczniów było pomóc Julce i Kubie stawić czoła cyberprzestępcom z grupy FANG. W tym celu należało zablokować ich komputery specjalnym programem. Dzieci zaplanowały w Scratchu odpowiednia scenerię na której zakodowały swój samolot. Ważnym i nowym zadaniem było ustawienie podstawowych funkcji samolotu. Uczestnicy zajęć poznali bloki służące nadawaniu i odbieraniu komunikatów, sterować duszkiem za pomocą klawiatury. Poznali nowe bloki z grupy Zdarzenia. Udało nam się napisać skrypt porządkujący pojawianie się scen oraz skrypt sterujący ruchem samolotu. Programowanie samolotu okazało się świetną zabawą i okazją do zapoznania się z pracą kontrolera lotów. Zaprogramowany przez uczniów samolot wystartował i zaniósł cyberprzestępcom wiadomość, że przegrali – GAME OVER. # Mega SuperKoderzy Świetliczaki czuwają.!!!
To już kolejny rok z MegaMisją. Program edukacji cyfrowe budzi niesamowite zainteresowane nie tylko wśród wychowawców, ale również wśród dzieci. Najmłodsi uczą się jak efektywnie korzystać z bogactw, które dają cyfrowe media oraz poznają możliwości, jakie niesie za sobą umiejętność programowania. Gra nas zafascynowała, tworzyliśmy nowe trasy Nie kończymy gry, wkraczamy w dalsze etapy, to Mega Misja wskazała nam drogę i zachęciła do pogłębienia wiedzy MEGAPODZIĘKOWANIA!!! Nasze spotkania ze Scratchem trwają nadal, dzięki zaangażowaniu wychowawców świetlicy. Pozdrawiamy zespół MegaMisji i czekamy na dalsze przygody z naszymi bohaterami.
Dziękujemy Fundacji Orange za platformę z programem MegaMisji, za to, że jesteście z nami!!!

Zdjęcie1439

Walenie porozumiewają się ze sobą pomimo dzielących ich ogromnych odległości. Wykorzystują do tego umiejętność wydawania dźwięków o dużych częstotliwościach. Ta specyficzna forma komunikacji nazwana została śpiewem waleni. Ludzie również wykorzystują dźwięki do komunikowania się na dalekie odległości, jednak są one przenoszone za pomocą telefonu. Na zajęciach w ramach projektu „Pomysłowy rok” uczniowie poznali falowe własności dźwięku. Przeprowadzili szereg doświadczeń i zabaw ruchowych, dzięki którym poznali cechy dźwięku. Każdy uczeń zmienił się w inżyniera i zbudował telefon z kubka i sznurka, a potem zbadał własności falowodowe swojej konstrukcji. Każdy z nas kiedyś bawił się takim „wynalazkiem” – warto było go zbudować i przekonać się, że nawet tak prosta zabawka może nam dać wiele radości 😊

t 05

10 maja 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia edukacyjne dla naszych uczniów. Były to warsztaty wiosenne z elementami kodowania pod tytułem „Wiosna w sadzie i ogrodzie”. Zajęcia dla dzieci poprowadziły panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie: pani Magdalena Machowicz – zajęcia z kodowania oraz pani Joanna Sobańska – wiosenne zajęcia plastyczne. Dzieci wykonały piękne wiosenne kwiaty, które następnie „posadziły” we wspólnym ogródku. To były bardzo twórcze zajęcia. Dziękujemy za wspólną naukę połączoną z zabawą.

ww 01

W świetlicy odbyły się ciekawe zajęcia – doświadczenia z akcesoriami jakie otrzymaliśmy od FUNIVERSITY w ramach uczestnictwa w programie edukacji cyfrowej świetlic szkolnych MegaMisja. Tym razem dzięki doświadczeniu staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, co to są polimery? Były to zajęcia, w których dzieci zmieniły się w odkrywców. Wykorzystaliśmy FUN Go, jest to po prostu po prostu magiczny płyn i proszek, które po zmieszaniu sprawiają, że dzieją się niesamowicie ciekawe rzeczy. Podczas naszych zajęć doświadczalnych powstał FUN Go, tzn. „glutowata” substancja. Wykonanie naszego eksperymentu było w miarę proste. Dzięki niemu mieliśmy możliwość obserwacji zmiany stanów skupienia. Dzieci mogły sprawdzać jego właściwości, bawić się nim, rozciągać, rwać, rozgniatać … Dzieci zadawały szereg pytań. Eksperyment zagwarantował nam wspaniałą zabawę. Galaretowata substancja, która powstała na naszych oczach dostarczyła wiele zadowolenia i frajdy uczestnikom zajęć. Dzieci dzięki przeprowadzonemu eksperymentowi rozwijały wyobraźnię, umiejętności manualne, poszerzały wiedzę. Poprzez mądrą, zapewniającą wszechstronny rozwój zabawę dzieci są inspirowane do samodzielnego szukania wiedzy oraz poznawania siebie i świata.

WP 20180301 004

Ulubioną formą spędzania wolnego czasu w świetlicy są zajęcia plastyczne. Większość dzieci chętnie w nich uczestniczy. Malując, wycinając, lepiąc, dzieci rozwijają swoją kreatywność. Bardzo chętnie tworzą prace z origami. Obecnie dominuje tematyka wiosenna. Duże zainteresowanie wykazały dzieci sadzeniem cebulek, uprawą szczypiorku i wykorzystywaniem warzyw do kanapek.
Dzień Ziemi w świetlicy obchodziliśmy promując ochronę środowiska, poszerzając wiedzę ekologiczną naszych uczniów w tym zakresie. Powstały ciekawe hasła nawiązujące do dbania o naszą planetę.
Często wychodzimy w plener, korzystamy ze świeżego powietrza oraz ulubionego placu zabaw. Gdy pogoda nie dopisuje popularnością cieszą się gry planszowe Dzieci często z nich korzystają, w myśl hasła „W gry planszowe gram, cenną wiedzę zdobywam”.
Gry poszerzają wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, matematyczną, doskonalą czytanie, rozwijają procesy myślenia, kształcą spostrzegawczość, uczą zdrowej rywalizacji, a także oswajają z porażką. Zajęcia w świetlicy sprawiają dzieciom dużo radości i pozytywnych wrażeń.

Zdjęcie1352

17 kwietnia 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z psychologiem, panem Marcinem Kwiecińskim. Celem zajęć było poznanie pojęcia, przyczyn, skutków oraz sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Dzieci miewają w szkole konflikty z rówieśnikami – sprzeczki, złośliwości, a czasem „popychanki”, dlatego pan psycholog zobrazował przykładami zasady negocjacji oraz uświadomił uczniom istotę sytuacji konfliktowej i sposoby postępowania w przypadku jej zaistnienia. Rozmowa była prowadzona w serdecznej atmosferze. Dziękujemy za spotkanie.

psycholog 01

W naszej świetlicy na zajęciach z MegaMisji uczymy się programowania w środowisku Scratch. Tym razem nadszedł czas na coś trudniejszego. Pani Wiola Mazur przygotowała dla nas ciekawe zajęcia z mBotem. Jest to robot stworzony do nauki programowania i wprowadzenia uczniów w świat robotów i komputerów. W intuicyjnym programie mBlock opartym na środowisku Scratch, można nie tylko programować roboty, ale też tworzyć proste gry, animacje i inne programy. Nauka poprzez zabawę pozwala uczniom odkrywać talenty i rozwijać zdolności. Uczy kreatywności oraz logicznego myślenia. Uczestnicząca gościnnie w zajęciach pokazowych klasa IA wraz z wychowawczynią panią Bożeną Dziewulską była bardzo zachwycona. Uczniom udało się nawet wymyśleć imię dla naszego robota – „Elektryczny Jaś”. Może dlatego, że nasz robot wykonał dla uczniów krótki pokaz taneczny oraz zagrał melodię do „Panie Janie”. Zajęcia były tak ciekawe, że czas nie wiadomo kiedy minął. Nasi uczniowie z MegaMisji świetnie poradzili sobie z krótkimi programami dla naszego robota. To była niezwykła lekcja 😊

mbot 03

Kaczor Donald, Tytus, Romek i A’Tomek czy Kajko i Kokosz to bohaterowie, których historie znamy z komiksów. Komiks może stworzyć tak naprawdę każdy – wystarczy kartka papieru, ołówek i wyobraźnia pozwalająca na wykreowanie postaci. Od autora komiksu zależy, jak bohater wygląda, co mówi, czym się zajmuje i jakie przygody go spotykają.
To już kolejne zajęcia w ramach projektu „Pomysłowy rok”. Na zajęciach, uczniowie poznali rodzaje komiksów, dowiedzieli się, kto tworzy komiksy i z jakich elementów składa się taki komiks. Przed naszymi uczestnikami było nie lada wyzwanie bowiem mieli za zadanie stworzyć własny komiks. Musieli narysować relacje bohatera z jego towarzyszami, ustawić kadr oraz zaplanować planszę i dymki z wypowiedziami bohaterów. Dlatego najpierw podzielili się na grupy, a następnie wybrali dla siebie odpowiednie role – wcielili się w scenarzystów, kolorystów, rysowników i redaktorów. Zajęcia wzbudziły ciekawość uczniów i pracy nie było widać końca. Zespoły świetnie poradziły sobie z tym zadaniem, czego efektem są wymyślone przez nich plansze komiksowe. Podczas zajęć uczniowie trenowali kreatywność i współpracę w zespole.

koniks 01

Również w naszej świetlicy obchodziliśmy tydzień zdrowia. Wszyscy wiedzą, jak ważne jest zdrowie i co należy robić, aby zdrowym być. Wiedzę swą uczniowie mogli sprawdzić podczas quizu „Co wiem o zdrowiu…”. Nie obyło się także bez konkursu plastycznego „Dbamy o swoje zdrowie”. Prac było dużo, a wszystkie bardzo ciekawe. Nasi uczniowie mają talenty plastyczne, a i temat był inspirujący. Chłopcy mogli popisać się także opowieściami o swoim ulubionym sportowcu – dominowała piłka nożna, bo często wymieniani byli piłkarze jak Messi czy Ronaldo. Ponieważ hasło tygodnia brzmi „Zdrowo, bo sportowo” zorganizowaliśmy w świetlicy także turniej sprawnościowy „Każdy zuch lubi ruch”. Trzeba przyznać, że nasze świetliczaki mają dobrą kondycję. Może to zasługa częstego przebywania na świeżym powietrzu i zabaw na szkolnym placu zabaw... a że pogoda piękna, jesteśmy tam częstymi gośćmi.

zdrowo 02

Za nami kolejny konkurs plastyczny. Nasi mali artyści wykonali tak piękne prace, że komisja konkursowa miała twardy orzech do zgryzienia. Wybrać laureatów było trudno, ale ostatecznie udało się wyłonić trzy nagrodzone prace. Ich autorami są:
Kinga Zacharczuk z klasy IIIa (I miejsce)
Weronika Rejman z klasy Ib (II miejsce)
Nikola Lachowska z klasy Ib (III miejsce)
Prace naszych laureatów zostały wysłane na konkurs ogólnopolski do Krakowa, natomiast pozostałe można podziwiać na korytarzu przy świetlicy. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach 😊

konkurs wiosna 01

Jedynym sposobem, aby osiągnąć sukces
jest kochać, to co robisz.
Steve Jobs

Hobby, pasja, kolekcjonerstwo – wszyscy znamy te pojęcia, bowiem każdy z nas coś zbierał lub nadal zbiera. Każdy coś lubi, każdemu z nas coś innego sprawia wiele radości. I tym właśnie zajmowaliśmy się przez ostatni tydzień w świetlicy szkolnej. Nasze świetliczaki mają swoje zainteresowania, każdy inne – lubią zwierzęta, gry komputerowe, zbierają karty z piłkarzami, lubią rysować, czytać… O tym opowiadały i rysowały dzieci w świetlicy.
Natomiast w czwartek pojawili się także wyjątkowi goście, którzy mają ciekawe pasje i zechcieli się nimi z nami podzielić. Była to nasza uczennica – Dominika Wicha, która opowiedziała o swoim zainteresowaniu zwierzętami. Pani Elżbieta Kaczyńska, która na co dzień pracuje w naszej bibliotece szkolnej, opowiedziała o swojej pasji m.in. do szydełkowania. Była też pani Alicja Mazur, babcia jednego z uczniów, która również pochwaliła się nam robótkami ręcznymi. Nasze świetliczaki były zachwycone. Miały dużo pytań do naszych gości i ich zbiorów, ale najbardziej chciały poznać techniki robótek ręcznych oraz przejść do części praktycznej spotkania. Niestety na szydełkowanie i robienie na drutach nie było zbyt dużo czasu, a ponieważ święta już niedługo, pani Wiola Mazur –  wychowawca świetlicy – zaproponowała wykonanie wielkanocnych kurczaków. Takie zajęcia, jak się okazuje, to świetna zabawa. Na nauce szycia ręcznego oraz wykonywaniu ozdób spędziliśmy dwa, pełne zabawy dni. Rekordziści, którym nie obca była igła i nitka zrobili po kilka ozdób. Nawet chłopcy włączyli się do naszych zajęć. Następne zajęcia będą z szydełkowania. Świetliczaki nie mogą się już doczekać…

Hobby 02

Każdy kraj ma swoje zwyczaje i obyczaje. Nawet te związane z obchodami pierwszego dnia wiosny. My mamy swoją Marzannę, a inne kraje… kolorowy Festiwal Holi w Indiach, początek Chińskiego Roku, Festiwal Ognia w Hiszpanii, czy tradycja dawania sobie amuletów – Marteniczek w Bułgarii. Dzielące te kraje kilometry, kulturowa odmienność, wygląd nie mają żadnego znaczenia wobec radości z budzenia się przyrody do życia po zimie. O tradycji obchodów tego święta w różnych krajach mogli się dowiedzieć nasi uczniowie z zajęć realizowanych w ramach projektu „Pomysłowy rok”. Pani Wiola Mazur, zapoznała uczniów z tą kulturową różnorodnością. Świetliczaki – poprzez wykonywane zadania – dowiedziały się, jakie znaczenie dla ludzi miało, a jakie ma obecnie, nadejście wiosny. Uczniowie oglądali prezentację multimedialną ze zdjęciami święta wiosny w różnych krajach, film z ciekawą opowieścią badaczki kultur orientalnych. Otrzymali listy od swoich rówieśników z różnych krajów, którzy opisali w nich, jak obchodzą to święto. Dzieci wykonały też tradycyjne wiosenne bułgarskie amulety – Marteniczki. Była również praca z atlasem geograficznym i wyszukiwanie krajów, z których pochodzili nadawcy otrzymanych listów. To był bardzo przyjemnie spędzony czas.

dzień wiosny 03

„Dla dziewcząt, które znamy moc życzeń dzisiaj mamy, dużo zdrowia, szczęścia i miłości oraz kwiatów i radości, niechaj się to niesie na cały kraj, dziś dla dziewcząt wszystkiego naj…naj…naj”.

8 marca nie tylko panie obchodziły Dzień Kobiet. Chłopcy pamiętali również o naszych dziewczynkach. Złożyli im piękne życzenia i wręczyli słodkie upominki, aby czuły się wyjątkowe w tym dniu. Odwiedzili nas również cudowni gości – panie, które na co dzień zawodowo pracują i dodatkowo zajmują się domem. Była pani Krysia, która pracuje w naszej szkole i dba o jej czystość, była także mama Zosi i Natalki oraz siostra Oliwki. Zaproszeni goście odpowiadali chętnie na zadawane przez nasze dziewczynki pytania dotyczące tego szczególnego dnia. Było bardzo miło. Dziękujemy naszym gościom za przybycie i pokazanie, jak ważne jest to święto dla kobiet – tych małych i dużych.

dzień kobiet 04

Powitanie wiosny 
Leci pliszka spod kamyczka: - Ja się macie dzieci!
Już przybyła wiosna miła, już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w świat daleki, płyną het - do morza.
A ja śpiewam, a ja lecę, gdzie ta ranna zorza! 
Maria Konopnicka

W wiosennym nastroju minął nam w świetlicy tydzień gier, zabaw, zajęć na których staraliśmy się rozbudzać wrażliwość naszych milusińskich na piękno przyrody, zwracając uwagę na określanie zmian zachodzących w niej wiosną. Podczas naszych spotkań uczniowie rozwijali wyobraźnię muzyczną, ruchową, werbalną i plastyczną. Przygotowując inscenizację pt: „Witaj Wiosno” uczniowie z klas I b i I c dbali o pozytywne relacje między uczestnikami biorącymi udział w przedstawieniu. Atmosferę wzajemnej życzliwości i szacunku dało się zauważyć podczas spotkania w sobotę 17 marca z przedszkolakami w świetlicy podczas prezentacji przygotowanej inscenizacji. Podczas zajęć plastycznych dzieci wykonały różnorodne przestrzenne wiosenne kwiaty, impresje wiosenne - plakaty o wiośnie prace zespołowe wykonane farbą plakatową. One właśnie dekorują naszą salę zabaw, okna i hol. Możemy podziwiać, przebiśniegi, tulipany, żonkile. Nie zabrakło wiosennych zwiastunów, takich jak bociany, żabki, motyle, biedronki. Piękne portrety Pani Wiosny prezentowane są na wystawie prac plastycznych w konkursie: „Projekt stroju wiosennego Pani Wiosny”. Posadziliśmy wiosenne nowalijki. Nauczyliśmy się piosenki „Daj rękę wiosenko”, którą dzieci śpiewały cała drogę podczas wycieczki do biblioteki publicznej. To kolejne spotkanie dzieci z ciekawymi warsztatami i nową wiedzą. Spotkanie mile wspominamy. Tydzień upłynął nam w przyjemnej atmosferze …, a to zasługa Pani Wiosny!!!

zdjęcie1308

To kolejna misja – zadanie zaliczone! W ubiegłym tygodniu odbyliśmy zajęcia działając w naszym ulubiony programie Scratch. Uczy on kreatywnego myślenia, współpracowania, oraz wyciągania wniosków - czyli ważnych umiejętności potrzebnych do życia w świecie edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej. Nasi uczestnicy spotkania koncentrowali się wokół bloków skryptów związanych z wyglądem i dźwiękiem. Po łatwej edycji grafiki z poprzednich zajęć przyszedł czas na naukę wykorzystania efektów graficznych w Scratchu oraz nabywaniu umiejętności sterowania zdarzeniami przy użyciu kamerki. Tym razem mieliśmy napisać program, w którym duszek będzie strzegł świetlicy odstraszając niechcianych gości, pojawiając się i znikając. Poza tym duszek miał się stać pomocnikiem nauczyciela. Wszyscy ochoczo przystąpili do zadania logując się na swoje konta na platformie Scratch, wykorzystując swój login i hasło utworzone na poprzednich zajęciach. Wspólnie z dziećmi omawialiśmy kolejne bloki – testując je i zastanawiając się na czym polega ich działanie. Każdy próbował i szukał najciekawszego rozwiązania, dzieci chętnie eksperymentowały. Każde z nich programowało swojego duszka według własnego pomysłu i gustu. Pod koniec zajęć każdy zaprezentował swój program opowiadając jakie efekty wizualne zastosował i jakie nadał im wartości. Ze programem Scratch możemy zaprogramować własne interaktywne historie, gry i animacje — oraz podzielić się swoimi dziełami ze społecznością online. To nam się bardzo podoba!!!

WP 20180220 012

Co to znaczy, że ktoś jest inteligentny emocjonalnie? Czy człowiek może rozwinąć w sobie taką cechę? Termin „inteligencja emocjonalna” funkcjonuje w psychologii dopiero od dwudziestu kilku lat. Określana nim jest - najogólniej mówiąc - zdolność wykorzystywania emocji przy rozwiązywaniu problemów, szczególnie w sytuacjach społecznych. Niektóre badania pokazują, że osiągnięcie sukcesu w życiu, aż w 80% zależy od umiejętności zarządzania emocjami, a tylko 20% od intelektu! Na zajęciach z programu „Pomysłowy rok” realizowanych w świetlicy dzieci poznały Detektyw Empatię i dowiedziały się, jak w codziennej pracy tropi emocje. W czasie warsztatów uczestnicy poznali nietypowe perspektywy, z których mogli obserwować się na wzajem. Odkryli również różne sposoby wyrażania emocji - zarówno te, które są społecznie akceptowalne, jak i te, które naruszają granice innych. Jak się okazało nasi uczniowie mają talent aktorski, bowiem musieli zmierzyć się z krótkimi scenkami dramowymi, w których ukryły się emocje. To zadanie wyszło im świetnie 😊

emocje 01

Skoro za oknem pogoda zaczęła wreszcie przypominać zimową aurę, nasze świetliczaki mogły pobawić się w detektywów i nauczyć się rozpoznawać ślady zwierząt. Zanim to jednak nastąpiło, trzeba było zasięgnąć trochę teorii. Najpierw wyszukiwaliśmy potrzebne informację w książkach przyrodniczych i internecie, aby poznać, jakie ślady zostawiają zimą zwierzęta. Potem wybraliśmy się do parku, aby sprawdzić w praktyce, co udało nam się zapamiętać. Była to także dobra okazja, aby dokarmić otaczające nas zwierzęta. Dlatego też udało nam się przygotować wcześniej nietypowe smakołyki, które dzieciaki zawiesiły na gałązkach drzew. Nie zabrakło również zajęć plastycznych, na których powstały ślady niektórych zwierząt. Prace zostały wykonane z wykorzystaniem stempli, a ponieważ były to stemple z ziemniaków odbijanie farbą było fajnym doświadczeniem.

ślady 04

Za nami kolejne spotkanie z programowania. Nasze Świetliczaki próbowały stworzyć swoją pierwszą prostą grę w języku Scratch, w jego wersji przeglądarkowej. Celem zajęć: „Wyprawa w Scratchowy Kosmos” było aby uczeń z pomocą nauczyciela potrafił założyć swoje konto na platformie www.scratch.mit.edu, umiał stworzyć prostą animację związaną z ruchem, nauczył się korzystać z pętli i zmiennych. Dowiedzieliśmy się, że teraz będziemy mogli na każdym komputerze z dostępem do internetu otwierać nasze wcześniej stworzone projekty i gry. Kiedy już każdy z nas założył swoje konto indywidualne kolejnym krokiem było stworzenie gry – animacji, której akcja rozgrywała się w kosmosie. Wstawiliśmy tła, wybraliśmy duszki, nauczyliśmy się zmniejszać i powiększać postacie itp. Udało się nam wprawdzie po trudach wprowadzić zmienną czasową. Na koniec zapisywaliśmy swoje projekty i na pewno pokażemy je swoim rodzicom. To były wymagające zajęcia! Angażowały nas do myślenia, ale warto było! Po tych zajęciach możemy powracać do swoich projektów po zalogowaniu się na jakimkolwiek komputerze, a także komunikować się z innymi programującymi dziećmi z całego świata. Wszystkim podobają się zajęcia z programowania. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnego spotkania z Julką Kubą i Adą, by nauczyć się kolejnych rzeczy w programie Scratch i móc zostać #SuperKoderem!:)

WP 20180213 004

Alan Alexander Milne, Kubuś Puchatek

– A jeśli pewnego dnia będę musiał odejść? – spytał Krzyś, ściskając Misiową łapkę. – Co wtedy?
– Nic wielkiego – zapewnił go Puchatek. – Posiedzę tu sobie i na ciebie poczekam. Kiedy się kogoś kocha, to ten drugi ktoś nigdy nie znika.

 

Walentynki kojarzą się przede wszystkim z zakochanymi parami. Nam jednak, bardziej z okazywaniem bliskim osobom (rodzinie, przyjaciołom) miłości, sympatii i zainteresowania. Nasi wychowankowie nie zapomnieli o kolegach i koleżankach, na których zawsze mogą liczyć i z którymi zawsze dobrze się bawią. Dlatego też, w naszej świetlicy ruszyła poczta walentynkowa, do której chętne dzieci wrzucały własnoręcznie zrobione laurki. Uroczyste otwarcie nastąpiło oczywiście 14 lutego. Pojawił się też pomysł zrobienia na ścianie serca, na którym można było zostawić dla kogoś miłą wiadomość. Chętnych nie brakowało, wielu osobom spodobał się pomysł, nawet paniom wychowawczyniom. Tego dnia nasi uczniowie mogli również zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia w przygotowanej specjalnie na ten dzień Fotobudce. Sami zobaczcie, jak u nas fajnie było…

walentynki 002

Są takie dwa dni jedyne dni w roku, to święto babci i dziadka, łza się kręci w oku. O tym ważnym święcie dobrze pamiętamy…
Nasze świetliczaki przygotowały coś specjalnego dla naszych kochanych dziadków, żeby wiedzieli, jak są dla nas ważni. Było piękne widowisko, do którego nasi uczniowie wytrwale i pracowicie się przygotowywali pod czujnym okiem pań Ewy Czarnoty-Horyłek i Wioli Mazur. Były wiersze, taniec opracowany przez panią Berenikę Błazucką, były piosenki oraz moc życzeń, także od pana dyrektora, Piotra Turewicza, który również uczestniczył w naszym spotkaniu. Na zakończenie, nie zabrakło miłych upominków oraz pysznego poczęstunku przygotowanego przez panią Elę Adamczuk i jedną z zaproszonych babć. Zaproszeni licznie goście mogli również porozmawiać z wychowawcami świetlicy, którzy chętnie odpowiadali na wszelkie uwagi i sugestie. Nasi dziadkowie zgłosili chęć udziału w kolejnych warsztatach – tym razem będą nas uczyć między innymi szydełkowania. Dziękujemy naszym dziadkom i pozostałym gościom za tak liczne przybycie.

dziadkowie 04

Nasze „Świetliki” już kolejny raz wzięły udział w Ogólnopolskiej Akcji Charytatywnej „POMÓZ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ”. Zebraliśmy dary rzeczowe, które zostały przekazane do naszego szkolnego sztabu akcji, a następnie ofiarowane dzieciom potrzebującym z różnych rodzin i środowisk. Mamy nadzieję, że sprawiły one wiele radości obdarowanym rodzinom. Dziękujemy wszystkim naszym ofiarodawcom za otwarte serce.
Świetlica szkolna to miejsce różnorodnej aktywności uczniów – kreatywność dzieci jest niezmierzona! Aby wspierać tę aktywność tworzymy bogatą ofertę zajęć m.in. plastyczne. Efektem naszych działań są ciekawe tematyczne dekoracje wykonywane przez naszych milusińskich. Ostatnio były to urocze bałwanki, pejzaże zimowe… Przygotowując te dekoracje uczniowie rozwijają swoją kreatywność, ćwiczą zdolności manualne i wrażliwość estetyczną. A nawet udało nam się spotkać z „Panią Zimą”. Wychodzimy na plac zabaw, by spalać energię podczas zabaw na świeżym powietrzu i dotleniać swój organizm. Od 29 stycznia rozpoczęliśmy ferie zimowe. Wszystkim dzieciom życzymy, by był to dobrze wykorzystany czas – na relaks łączący odpoczynek z rozwijaniem zainteresowań, na wysiłek fizyczny dający wytchnienie dla umysłu, na ciekawe spotkania z rówieśnikami. Mamy nadzieję, że wrócimy wszyscy zadowoleni, uśmiechnięci oraz wypoczęci, z nową energią do pracy w drugim semestrze.

Zdjęcie1091

Ferie zimowe tuż, tuż, dlatego 23 oraz 25 stycznia odbyły się spotkania uczniów klas I – III z przedstawicielami Komendy Miejskiej Policji w Chełmie.
Funkcjonariusze, dbając o bezpieczeństwo najmłodszych podczas ferii zimowych, przypomnieli o zagrożeniach jakie może nieść zimowa zabawa. Omówione zostały zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na świeżym powietrzu. Policjanci, między innymi, przestrzegali przed ślizganiem się na zamarzniętych zbiornikach wodnych, a także przed zjeżdżaniem na sankach z górek znajdujących się blisko ruchliwych ulic. Natomiast dzieci, które spędzają czas ferii w domach, zostały poinformowane o konieczności zamykania drzwi od wewnątrz oraz o zakazie wpuszczania osób nieznajomych. Pan policjant przypomniał także o konieczności noszenia odblasków, zwłaszcza po zmroku.
Dziękujemy funkcjonariuszom Policji za miłe spotkanie oraz że dbają o nasze bezpieczeństwo, a dzieciom życzymy radosnych i bezpiecznych ferii.

ferie 02

Szyfry towarzyszą nam każdego dnia i nie zdajemy sobie sprawy, jak są blisko. Bo szyfrowanie, to nic innego jak kodowanie, a kodowanie znajduje się w kartach kredytowych, bankomatach, walizkach podróżnych, systemach alarmowych... Bez wiedzy na temat łamania szyfrów, bez klucza, jesteśmy bezsilni. Wychowankowie świetlicy, wspólnie z panią Wiolettą Mazur, zrealizowali kolejne zajęcia w ramach programu „Pomysłowy Rok”. W świat szyfrów najpierw wprowadził naszych uczniów dr Krzysztof Bryś, który w krótkim filmie opowiedział nam, co to jest kodowanie, szyfrowanie, kiedy powstały szyfry, co to była „Enigma”, w jaki sposób przekazać tajną informację, żeby była ona zrozumiała tylko dla wybranej osoby, czego potrzebujemy do zakodowania i rozszyfrowania tajemniczej wiadomości. Za pomocą prostych haseł i kluczy uczniowie ćwiczyli na zajęciach umiejętność kodowania i odkodowywania informacji. Poznali różne sposoby przekazywania tajnych informacji jak: skytale – system szyfrowania stosowany już w starożytności, kod Morse’a, maszynę szyfrującą Cezara. Za pomocą szyfru skytale uczniowie musieli odszukać kod do tajemniczego pudełka, w którym na naszych uczestników czekała słodka niespodzianka. Oczywiście, Świetliczaki poradziły sobie z tym zadaniem bez trudu. Najbardziej jednak podobał się naszym uczniom kod Morse’a, przez co w efekcie, nasze zajęcia musiały się nieco przedłużyć. Dla chętnych była też praca domowa – zakodowanie wiadomości dla Pani Wioli. Na szczęście, wychowawczyni stanęła na wysokości zadania i zdołała wszystkie odszyfrować. To była super zabawa, nie tylko dla Świetliczaków.

tajna wiadomość 03

Prace plastyczne wykonane przez uczniów SP nr 8 w Chełmie w ramach projektu Cybernauci.

Zgodnie z tradycją „W karnawale, w karnawale… wielkie bale”, również i w naszej świetlicy odbyła się zabawa karnawałowa. Przygotowania rozpoczęliśmy od wykonania dekoracji i ozdób do naszych sal oraz na gazetki tematyczne. Wśród karnawałowych rekwizytów nie zabrakło kolorowych okularów i karnawałowych masek wykonanych podczas zajęć plastycznych różnymi technikami przez naszych świetliczaków. Hol szkolny przy świetlicy został pięknie ozdobiony serpentynami i kolorowymi łańcuchami z bibuły. Kiedy wszystko było już gotowe, mogliśmy się bawić. W zabawie, która odbyła się 10 stycznia, wzięli udział wszyscy chętni uczniowie uczęszczający do naszej świetlicy. Przebrane w różne kostiumy i maski dzieci świetnie się bawiły przy muzyce. Były tańce, ale także zabawy, konkursy, jak: „Bajkowe zagadki”, „Jedzenie jabłka”, „Taniec na gazecie”, „Krzesełka”, „Zabawa z miotłą”, „Zabawa z balonami” oraz słodki poczęstunek. Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę!

karnawał 06

Kolejne spotkanie z MegaMisją i kolejne wezwanie do zrealizowania zadania. Tym razem odbyliśmy zajęcia wprowadzające do programowania w wersji przeglądarkowej Scratcha. Przed dziećmi pojawiły się nowe możliwości programowania. Naszym zadaniem było ułożenie historyjki z robotem a celem stworzenie nowego kolegi Psotnika. Będzie to robot w którym uczniowie wraz z Julką i Kubą i Adą ukryją program działający przeciwko FANG. Dzieci podzieliły się swoimi pomysłami i zdecydowały jak zechcą narysować takiego robota. Razem zdecydowaliśmy, że będziemy pracować w programie Scratch ale w innej wersji niż znanej dzieciom z poprzednich zajęć. Ta nowa wersja „doroślejsza” posiada dużo więcej funkcji i możliwości. Wszyscy podeszli do zadania z entuzjazmem i ochotą. Poznaliśmy funkcje tego programu i rozpoczęliśmy od narysowania sceny, która stanowiła nasze tło do opowiedzenia historii. Powoli uczyliśmy się poruszać w oknie z edytorem graficznym przy pomocy narzędzi dostępnych z lewej strony (pędzel, linie, kształty, kolory, wypełnienie…). Najwięcej emocji wzbudziła ta część zajęć gdy przystąpiliśmy do rysowania robota, który wystąpi w naszej opowieści. Każdy starał się stworzyć swojego „duszka”, który odwzorowywałby robota – kolegę Psotnika. Ważnym zadaniem było przetestowanie czy narysowany robot będzie wykonywał zadania. Każdy uczestnik zajęć napisał prosty program, żeby sprawdzić jak robot działa. Wykorzystaliśmy w tym celu: bloczki i miejsce na napisanie naszego skryptu. Nasze sterowanie „duszkiem” zaczynaliśmy od naciśnięcia zielonej flagi. Która można odnaleźć w Zdarzeniach. Wszyscy eksperymentowaliśmy i prezentowaliśmy swoje mini - programy w Scratchu. Nasi uczniowie odkryli stronę www.scratch.mit.edu poznali jej zawartość funkcjonalność. „Świetliki” nauczyły się zmieniać tło, rysować w edytorze duszka i go animować, testować możliwości tej odkrywając w ten sposób nowe możliwości programowania. Wszyscy stwierdzili: programowanie jest Megaciekawe!!! Czekamy na kolejne misje…

DSC 2342(1)

Świetlica szkolna od połowy miesiąca grudnia przygotowywała się do świąt. W sali rozbrzmiał śpiew kolęd i pastorałek świątecznych, a gazetki ozdabiały piękne, świąteczne dekoracje wykonane przez dzieci. Nauczyciele zadbali o to, aby uczniowie dokładnie poznali tradycje i zwyczaje tych niezwykłych świąt. W związku z tym wspólnie z dziećmi przygotowaliśmy spotkanie pokoleń: „Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia”. 
W dniu 13 grudnia od godz. 13.oo gościliśmy w naszej świetlicy panie – babcie naszych uczennic oraz wicedyrektora p. Piotra Turewicza. Podczas spotkania usłyszeliśmy od naszych gości ciekawe opowiadania na temat tradycji obchodzenia świąt w ich domach. Dzieci obejrzały filmik fundacji Uniwersytet Dzieci pt. „Jak dawniej świętowano Boże Narodzenie?”. Pani etnograf pięknie opowiedziała o tym, jak dawniej dekorowano pokoje i domy na czas Bożego Narodzenia. Wszystkim uczestnikom spotkania bardzo podobało się wspólne wykonywanie ozdób świątecznych i dekorowanie naszej świetlicy oraz ozdabianie choinki. Dzieci wycinały mikołaje, choinki z papieru metodą origami, aniołki, białe śnieżynki i wiele innych dekoracji, pomagały stroić w piękne łańcuchy gałązki świerkowe, które powiewają pod lampami. Dekoracje świąteczne zamieszczone na oknach tworzą zimową aurę, kolorowe gazetki w świetlicy i na korytarzach przypominają o choince, Gwiazdce i wyczekiwanych prezentach. Cały okres przedświąteczny wychowawcy starali się stworzyć atmosferę i nastrój świąteczny.

Możemy powiedzieć, że te święta spokój nam przyniosły, a radość chodzi za nami krok w krok. Święta spędzone z rodziną dostarczyły nam tyle optymizmu, mamy nadzieję, że wystarczy nam go na cały Nowy 2018 Rok.
Wszystkim składamy najlepsze życzenia w Nowym Roku.

ŚWIETLICA SZKOLNA !!!!

Zdjęcie1061

Nasze świetliczaki zrealizowały kolejny scenariusz w programie „Pomysłowy rok”. Tym razem nie był to łatwy temat, ale fajne zajęcia pomogły go szybko zrozumieć. Jak się okazało prawo jest nie tylko dla dorosłych. Czasem i w prostej zabawie w chowanego kryje się coś więcej. Dzieci zauważyły, że całym naszym życiem kierują różne zasady i bez nich wcale nie byłoby tak fajnie. Nawet w domu każdy z nas ma jakieś prawa i obowiązki. Na zajęciach uczniowie mieli okazję obejrzeć film z udziałem prawnika, pani Magdaleny Latosińskiej, która w ciekawy sposób wyjaśniła czym jest prawo oraz po co i komu jest potrzebne. W drodze dyskusji i wspólnych uzgodnień dzieci stworzyły także regulamin placu zabaw, uświadomiły sobie sens tworzenia i przestrzegania prawa. W trakcie tych działań uczniowie wzmocnili umiejętność pracy w grupie i osiągania kompromisów.

P 03

To już kolejny szkolny konkurs plastyczny zorganizowany przez wychowawców świetlicy. Konkurs ten był przeznaczony dla uczniów klas I-III i dotyczył bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu i technologii informacyjnych. Do świetlicy przekazano dużo prac wykonanych różnymi technikami. Nasi uczniowie wykazali się po raz kolejny dużą kreatywnością, dlatego też komisja konkursowa wybrała nie trzech, lecz czterech laureatów. Oto oni:
I miejsce - Patryk Jędrzejewski z klasy III a
II miejsce - Diana Czapla z klasy III b
III miejsce - Maja Oryszkiewicz-Polakowska z klasy I c oraz Oliwia Szulakowska z klasy I b
Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do podziwiania prac konkursowych na korytarzu przy świetlicy szkolnej.

KwS 04

W naszej świetlicy nie brakuje okazji do wspólnej zabawy. 27 listopada odbyła się zabawa andrzejkowa z wróżbami. Po rozmowie z dziećmi na temat tradycji andrzejkowych, Świetliczki brały czynny udział w przygotowanych przez wychowawców zabawach i wróżbach m.in.: „zabawa z balonami”, „losowanie kolorów”, „kto najwięcej urośnie”, „gwiazdkowe przepowiednie”. Najwięcej emocji i radości sprawiła wróżba „przekuwanie serc”. Ostatnią wróżbą było tradycyjne lanie gorącego wosku na wodę przez dziurkę od klucza. Na zakończenie każdy uczestnik andrzejkowej zabawy otrzymał słodki poczęstunek. Serdecznie dziękujemy Świetliczakom za miłą zabawę.

A 01

Na poprzednich zajęciach nasi uczniowie zostali zaznajomieni z aplikacją ScratchJr. Odkryliśmy jej bardziej zaawansowane funkcjonalności. Przypomnieliśmy sobie jakie mini-programy napisaliśmy na ostatnich zajęciach. Były to animacje „Wirtualne akwarium” i „Przewodnik po szkole”. W zabawie z rozsypanką różnych klocków z ScratchJr dzieci znakomicie poradziły sobie z zadaniem połączenia w pary: klocka i jego objaśnienia. Naszą pracę napisania prostej gry rozpoczęliśmy od ustalenia, jakie będzie ona miała elementy. Ustalono, że wybrana postać będzie łapała spadające z nieba przedmioty. W momencie, gdy nasza postać (wróżka) złapie spadająca gwiazdkę, to ona zniknie. Uczniowie samodzielnie przystąpili do przygotowania sceny i postaci do programowania, pracowali w parach wg następujących kroków: usunąć duszka-kotka i dodać duszka-głównego bohatera naszej gry, dodać drugiego duszka będzie to przedmiot, który spada z nieba, wybrać tło do sceny, zatytułować grę.
Po przygotowaniu wszystkich elementów naszej gry mogliśmy przejść do programowania. Wszyscy pracowali tworząc odpowiednie skrypty. Po skończeniu uczniowie prezentowali swoje projekty. Gry udały się wszystkim wyśmienicie. Na dzisiejszych zajęciach nauczyliśmy się tworzyć zależności miedzy duszkami, np. tak by gracz mógł nimi sterować. Nabyliśmy umiejętność tworzenia zależności między „duszkami” występującymi w grze.
Czekamy na kolejne zadania z programowaniem!

7

Komputer, Internet, telefon komórkowy, które w ostatnich latach zaczęły odgrywać w życiu dzieci i młodzieży niezwykle ważną rolę, otwierają przed młodym pokoleniem nowe możliwości, ale jednocześnie niosą ze sobą nowe problemy i zagrożenia.
23 listopada 2017r. w naszej świetlicy gościliśmy na zajęciach panią Agnieszkę Ogrodnik oraz panią Joannę Sobańską z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Podczas zajęć Świetliczaki poznały problematykę internetowych zagrożeń, szkodliwych treści, niebezpiecznych kontaktów oraz zagadnień związanych z ochroną danych osobowych i wizerunku, a także zasady kulturalnego zachowania w Internecie. Panie przygotowały krótkie i zabawne gry oparte na motywach z filmów oraz malowanki. Wstępna część zajęć poświęcona była pytaniom otwartym na temat używania komputera, Internetu i telefonu. Następnie Świetliczaki obejrzały kilka kreskówek z serii „Owce w sieci”. Kreskówki były prezentowane z podziałem na części. Kolejne pokazy przeplatane były serią rozmów oraz konkursów, w których dzieci bardzo chętnie brały udział.
Ideą przyświecającą zajęciom było propagowanie bezpiecznego korzystania z sieci i telefonu przy wykorzystaniu popularnych i lubianych metod takich jak konkursy, kolorowanki i inne zabawy edukacyjne. Kreskówki natomiast ukazały dzieciom podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z sieci, ponieważ każda bajka zawierała morał, mówiący o tym, jak uniknąć zagrożeń. Dziękujemy za miłe spotkanie. 
Nasze Świetliczaki mogły zdobytą wiedzę następnie wykorzystać w szkolnym konkursie plastycznym dla klas I-III „W sieci? – zawsze bezpieczni!” organizowanym przez wychowawców świetlicy. Wyniki konkursu niebawem.

bi 02

Nasza świetlica przystąpiła w tym roku szkolnym do nowego programu pt. „Pomysłowy rok”. Jest to program dla uczniów szkoły podstawowej z klas I-III. Realizując program mamy do wykonania określone scenariusze lekcji, w każdym miesiącu jeden, stworzone przez naukowców z różnych dziedzin z Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Scenariusze te bazują na podstawie programowej, pozwalają na zdobycie nowej wiedzy z zakresu matematyki czy przyrody, rozwijają u uczniów umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania, wpływają na wszechstronny rozwój, rozbudzają w nich naturalną ciekawość poznawczą. Ideą tego programu jest świętowanie różnych okoliczności, a także podkreślenie wagi różnych dni, takich jak: Walentynki, pierwszy dzień wiosny, dzień ziemi. Każdy uczeń po realizacji programu otrzyma dyplom. Przewidziany jest również ciekawy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.
„Czy misia można spotkać w lesie?” to temat naszych pierwszych zajęć, które odbyły się w poniedziałek, 20 listopada. Uczniowie przypomnieli sobie na nich postacie znanych misiów, rozpoznawały odgłosy zwierząt, w tym niedźwiedzia brunatnego, uczestniczyły w krótkim quizie, podczas którego zdobyły dużo ciekawych informacji o niedźwiedziu, mierzyły i porównywały odcisk łapy niedźwiedzia ze swoją dłonią, aby przekonać się jak duży jest ten zwierz. Naszym uczniom zajęcia bardzo się podobały. Kolejna lekcja w ramach programu „Pomysłowy rok” już w grudniu.

PR 04

Nasze ostatnie spotkanie z MegaMisją rozpoczęliśmy od obejrzenia filmiku, w którym Ada, Julka i Kuba przygotowują się do napisania programu, który ma powstrzymać cyberprzestępców z grupy FANG. Przed przystąpieniem pracy ustaliliśmy „Kodeks Kodera”, zapisując zasady, które będą obowiązywały podczas nauki programowania. W zajęciach wykorzystaliśmy tablety, które otrzymaliśmy w ramach udziału w programie MegaMisja dla świetlic szkolnych. Pracowaliśmy w grupach. Przygodę rozpoczęliśmy od zapoznania dzieci z aplikacją ScratchJr. Każdy z uczniów już wie co to jest: duszek, panel duszków, dodawanie i wybór duszka, scena, zmiana tła sceny, miejsce do pisania kodu. Podczas pracy z programem zostały wyjaśnione możliwości i sposoby pisania skryptów. Był czas na samodzielne tworzenie własnych krótkich historyjek - animacji. A potem nasze „Świetliki” zaczęły programować. Udało nam się stworzyć program, który jest wirtualną wycieczką po naszej szkole. Jest to animacja, w której występuje jeden duszek i trzy szkolne tła, tj. klasa, biblioteka i sala gimnastyczna. Nasi uczestnicy zajęć opanowali umiejętność tworzenia historii w aplikacji ScratchJr i dodawania tekstu. Stworzone przez nich projekty pozostały zapisane na tabletach i mogą do nich wrócić na następnych zajęciach. Wszystkim gratulujemy napisania pierwszych skryptów, programów komputerowych. Czekamy na kolejne zadanie w MegaMisji!

3