Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

10 maja 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia edukacyjne dla naszych uczniów. Były to warsztaty wiosenne z elementami kodowania pod tytułem „Wiosna w sadzie i ogrodzie”. Zajęcia dla dzieci poprowadziły panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie: pani Magdalena Machowicz – zajęcia z kodowania oraz pani Joanna Sobańska – wiosenne zajęcia plastyczne. Dzieci wykonały piękne wiosenne kwiaty, które następnie „posadziły” we wspólnym ogródku. To były bardzo twórcze zajęcia. Dziękujemy za wspólną naukę połączoną z zabawą.

ww 01

W świetlicy odbyły się ciekawe zajęcia – doświadczenia z akcesoriami jakie otrzymaliśmy od FUNIVERSITY w ramach uczestnictwa w programie edukacji cyfrowej świetlic szkolnych MegaMisja. Tym razem dzięki doświadczeniu staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, co to są polimery? Były to zajęcia, w których dzieci zmieniły się w odkrywców. Wykorzystaliśmy FUN Go, jest to po prostu po prostu magiczny płyn i proszek, które po zmieszaniu sprawiają, że dzieją się niesamowicie ciekawe rzeczy. Podczas naszych zajęć doświadczalnych powstał FUN Go, tzn. „glutowata” substancja. Wykonanie naszego eksperymentu było w miarę proste. Dzięki niemu mieliśmy możliwość obserwacji zmiany stanów skupienia. Dzieci mogły sprawdzać jego właściwości, bawić się nim, rozciągać, rwać, rozgniatać … Dzieci zadawały szereg pytań. Eksperyment zagwarantował nam wspaniałą zabawę. Galaretowata substancja, która powstała na naszych oczach dostarczyła wiele zadowolenia i frajdy uczestnikom zajęć. Dzieci dzięki przeprowadzonemu eksperymentowi rozwijały wyobraźnię, umiejętności manualne, poszerzały wiedzę. Poprzez mądrą, zapewniającą wszechstronny rozwój zabawę dzieci są inspirowane do samodzielnego szukania wiedzy oraz poznawania siebie i świata.

WP 20180301 004

Ulubioną formą spędzania wolnego czasu w świetlicy są zajęcia plastyczne. Większość dzieci chętnie w nich uczestniczy. Malując, wycinając, lepiąc, dzieci rozwijają swoją kreatywność. Bardzo chętnie tworzą prace z origami. Obecnie dominuje tematyka wiosenna. Duże zainteresowanie wykazały dzieci sadzeniem cebulek, uprawą szczypiorku i wykorzystywaniem warzyw do kanapek.
Dzień Ziemi w świetlicy obchodziliśmy promując ochronę środowiska, poszerzając wiedzę ekologiczną naszych uczniów w tym zakresie. Powstały ciekawe hasła nawiązujące do dbania o naszą planetę.
Często wychodzimy w plener, korzystamy ze świeżego powietrza oraz ulubionego placu zabaw. Gdy pogoda nie dopisuje popularnością cieszą się gry planszowe Dzieci często z nich korzystają, w myśl hasła „W gry planszowe gram, cenną wiedzę zdobywam”.
Gry poszerzają wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, matematyczną, doskonalą czytanie, rozwijają procesy myślenia, kształcą spostrzegawczość, uczą zdrowej rywalizacji, a także oswajają z porażką. Zajęcia w świetlicy sprawiają dzieciom dużo radości i pozytywnych wrażeń.

Zdjęcie1352

17 kwietnia 2018 roku w świetlicy szkolnej odbyło się spotkanie z psychologiem, panem Marcinem Kwiecińskim. Celem zajęć było poznanie pojęcia, przyczyn, skutków oraz sposobów konstruktywnego rozwiązywania konfliktów. Dzieci miewają w szkole konflikty z rówieśnikami – sprzeczki, złośliwości, a czasem „popychanki”, dlatego pan psycholog zobrazował przykładami zasady negocjacji oraz uświadomił uczniom istotę sytuacji konfliktowej i sposoby postępowania w przypadku jej zaistnienia. Rozmowa była prowadzona w serdecznej atmosferze. Dziękujemy za spotkanie.

psycholog 01

W naszej świetlicy na zajęciach z MegaMisji uczymy się programowania w środowisku Scratch. Tym razem nadszedł czas na coś trudniejszego. Pani Wiola Mazur przygotowała dla nas ciekawe zajęcia z mBotem. Jest to robot stworzony do nauki programowania i wprowadzenia uczniów w świat robotów i komputerów. W intuicyjnym programie mBlock opartym na środowisku Scratch, można nie tylko programować roboty, ale też tworzyć proste gry, animacje i inne programy. Nauka poprzez zabawę pozwala uczniom odkrywać talenty i rozwijać zdolności. Uczy kreatywności oraz logicznego myślenia. Uczestnicząca gościnnie w zajęciach pokazowych klasa IA wraz z wychowawczynią panią Bożeną Dziewulską była bardzo zachwycona. Uczniom udało się nawet wymyśleć imię dla naszego robota – „Elektryczny Jaś”. Może dlatego, że nasz robot wykonał dla uczniów krótki pokaz taneczny oraz zagrał melodię do „Panie Janie”. Zajęcia były tak ciekawe, że czas nie wiadomo kiedy minął. Nasi uczniowie z MegaMisji świetnie poradzili sobie z krótkimi programami dla naszego robota. To była niezwykła lekcja 😊

mbot 03

Kaczor Donald, Tytus, Romek i A’Tomek czy Kajko i Kokosz to bohaterowie, których historie znamy z komiksów. Komiks może stworzyć tak naprawdę każdy – wystarczy kartka papieru, ołówek i wyobraźnia pozwalająca na wykreowanie postaci. Od autora komiksu zależy, jak bohater wygląda, co mówi, czym się zajmuje i jakie przygody go spotykają.
To już kolejne zajęcia w ramach projektu „Pomysłowy rok”. Na zajęciach, uczniowie poznali rodzaje komiksów, dowiedzieli się, kto tworzy komiksy i z jakich elementów składa się taki komiks. Przed naszymi uczestnikami było nie lada wyzwanie bowiem mieli za zadanie stworzyć własny komiks. Musieli narysować relacje bohatera z jego towarzyszami, ustawić kadr oraz zaplanować planszę i dymki z wypowiedziami bohaterów. Dlatego najpierw podzielili się na grupy, a następnie wybrali dla siebie odpowiednie role – wcielili się w scenarzystów, kolorystów, rysowników i redaktorów. Zajęcia wzbudziły ciekawość uczniów i pracy nie było widać końca. Zespoły świetnie poradziły sobie z tym zadaniem, czego efektem są wymyślone przez nich plansze komiksowe. Podczas zajęć uczniowie trenowali kreatywność i współpracę w zespole.

koniks 01

Również w naszej świetlicy obchodziliśmy tydzień zdrowia. Wszyscy wiedzą, jak ważne jest zdrowie i co należy robić, aby zdrowym być. Wiedzę swą uczniowie mogli sprawdzić podczas quizu „Co wiem o zdrowiu…”. Nie obyło się także bez konkursu plastycznego „Dbamy o swoje zdrowie”. Prac było dużo, a wszystkie bardzo ciekawe. Nasi uczniowie mają talenty plastyczne, a i temat był inspirujący. Chłopcy mogli popisać się także opowieściami o swoim ulubionym sportowcu – dominowała piłka nożna, bo często wymieniani byli piłkarze jak Messi czy Ronaldo. Ponieważ hasło tygodnia brzmi „Zdrowo, bo sportowo” zorganizowaliśmy w świetlicy także turniej sprawnościowy „Każdy zuch lubi ruch”. Trzeba przyznać, że nasze świetliczaki mają dobrą kondycję. Może to zasługa częstego przebywania na świeżym powietrzu i zabaw na szkolnym placu zabaw... a że pogoda piękna, jesteśmy tam częstymi gośćmi.

zdrowo 02

Za nami kolejny konkurs plastyczny. Nasi mali artyści wykonali tak piękne prace, że komisja konkursowa miała twardy orzech do zgryzienia. Wybrać laureatów było trudno, ale ostatecznie udało się wyłonić trzy nagrodzone prace. Ich autorami są:
Kinga Zacharczuk z klasy IIIa (I miejsce)
Weronika Rejman z klasy Ib (II miejsce)
Nikola Lachowska z klasy Ib (III miejsce)
Prace naszych laureatów zostały wysłane na konkurs ogólnopolski do Krakowa, natomiast pozostałe można podziwiać na korytarzu przy świetlicy. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach 😊

konkurs wiosna 01

Jedynym sposobem, aby osiągnąć sukces
jest kochać, to co robisz.
Steve Jobs

Hobby, pasja, kolekcjonerstwo – wszyscy znamy te pojęcia, bowiem każdy z nas coś zbierał lub nadal zbiera. Każdy coś lubi, każdemu z nas coś innego sprawia wiele radości. I tym właśnie zajmowaliśmy się przez ostatni tydzień w świetlicy szkolnej. Nasze świetliczaki mają swoje zainteresowania, każdy inne – lubią zwierzęta, gry komputerowe, zbierają karty z piłkarzami, lubią rysować, czytać… O tym opowiadały i rysowały dzieci w świetlicy.
Natomiast w czwartek pojawili się także wyjątkowi goście, którzy mają ciekawe pasje i zechcieli się nimi z nami podzielić. Była to nasza uczennica – Dominika Wicha, która opowiedziała o swoim zainteresowaniu zwierzętami. Pani Elżbieta Kaczyńska, która na co dzień pracuje w naszej bibliotece szkolnej, opowiedziała o swojej pasji m.in. do szydełkowania. Była też pani Alicja Mazur, babcia jednego z uczniów, która również pochwaliła się nam robótkami ręcznymi. Nasze świetliczaki były zachwycone. Miały dużo pytań do naszych gości i ich zbiorów, ale najbardziej chciały poznać techniki robótek ręcznych oraz przejść do części praktycznej spotkania. Niestety na szydełkowanie i robienie na drutach nie było zbyt dużo czasu, a ponieważ święta już niedługo, pani Wiola Mazur –  wychowawca świetlicy – zaproponowała wykonanie wielkanocnych kurczaków. Takie zajęcia, jak się okazuje, to świetna zabawa. Na nauce szycia ręcznego oraz wykonywaniu ozdób spędziliśmy dwa, pełne zabawy dni. Rekordziści, którym nie obca była igła i nitka zrobili po kilka ozdób. Nawet chłopcy włączyli się do naszych zajęć. Następne zajęcia będą z szydełkowania. Świetliczaki nie mogą się już doczekać…

Hobby 02

Każdy kraj ma swoje zwyczaje i obyczaje. Nawet te związane z obchodami pierwszego dnia wiosny. My mamy swoją Marzannę, a inne kraje… kolorowy Festiwal Holi w Indiach, początek Chińskiego Roku, Festiwal Ognia w Hiszpanii, czy tradycja dawania sobie amuletów – Marteniczek w Bułgarii. Dzielące te kraje kilometry, kulturowa odmienność, wygląd nie mają żadnego znaczenia wobec radości z budzenia się przyrody do życia po zimie. O tradycji obchodów tego święta w różnych krajach mogli się dowiedzieć nasi uczniowie z zajęć realizowanych w ramach projektu „Pomysłowy rok”. Pani Wiola Mazur, zapoznała uczniów z tą kulturową różnorodnością. Świetliczaki – poprzez wykonywane zadania – dowiedziały się, jakie znaczenie dla ludzi miało, a jakie ma obecnie, nadejście wiosny. Uczniowie oglądali prezentację multimedialną ze zdjęciami święta wiosny w różnych krajach, film z ciekawą opowieścią badaczki kultur orientalnych. Otrzymali listy od swoich rówieśników z różnych krajów, którzy opisali w nich, jak obchodzą to święto. Dzieci wykonały też tradycyjne wiosenne bułgarskie amulety – Marteniczki. Była również praca z atlasem geograficznym i wyszukiwanie krajów, z których pochodzili nadawcy otrzymanych listów. To był bardzo przyjemnie spędzony czas.

dzień wiosny 03

„Dla dziewcząt, które znamy moc życzeń dzisiaj mamy, dużo zdrowia, szczęścia i miłości oraz kwiatów i radości, niechaj się to niesie na cały kraj, dziś dla dziewcząt wszystkiego naj…naj…naj”.

8 marca nie tylko panie obchodziły Dzień Kobiet. Chłopcy pamiętali również o naszych dziewczynkach. Złożyli im piękne życzenia i wręczyli słodkie upominki, aby czuły się wyjątkowe w tym dniu. Odwiedzili nas również cudowni gości – panie, które na co dzień zawodowo pracują i dodatkowo zajmują się domem. Była pani Krysia, która pracuje w naszej szkole i dba o jej czystość, była także mama Zosi i Natalki oraz siostra Oliwki. Zaproszeni goście odpowiadali chętnie na zadawane przez nasze dziewczynki pytania dotyczące tego szczególnego dnia. Było bardzo miło. Dziękujemy naszym gościom za przybycie i pokazanie, jak ważne jest to święto dla kobiet – tych małych i dużych.

dzień kobiet 04

Powitanie wiosny 
Leci pliszka spod kamyczka: - Ja się macie dzieci!
Już przybyła wiosna miła, już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w świat daleki, płyną het - do morza.
A ja śpiewam, a ja lecę, gdzie ta ranna zorza! 
Maria Konopnicka

W wiosennym nastroju minął nam w świetlicy tydzień gier, zabaw, zajęć na których staraliśmy się rozbudzać wrażliwość naszych milusińskich na piękno przyrody, zwracając uwagę na określanie zmian zachodzących w niej wiosną. Podczas naszych spotkań uczniowie rozwijali wyobraźnię muzyczną, ruchową, werbalną i plastyczną. Przygotowując inscenizację pt: „Witaj Wiosno” uczniowie z klas I b i I c dbali o pozytywne relacje między uczestnikami biorącymi udział w przedstawieniu. Atmosferę wzajemnej życzliwości i szacunku dało się zauważyć podczas spotkania w sobotę 17 marca z przedszkolakami w świetlicy podczas prezentacji przygotowanej inscenizacji. Podczas zajęć plastycznych dzieci wykonały różnorodne przestrzenne wiosenne kwiaty, impresje wiosenne - plakaty o wiośnie prace zespołowe wykonane farbą plakatową. One właśnie dekorują naszą salę zabaw, okna i hol. Możemy podziwiać, przebiśniegi, tulipany, żonkile. Nie zabrakło wiosennych zwiastunów, takich jak bociany, żabki, motyle, biedronki. Piękne portrety Pani Wiosny prezentowane są na wystawie prac plastycznych w konkursie: „Projekt stroju wiosennego Pani Wiosny”. Posadziliśmy wiosenne nowalijki. Nauczyliśmy się piosenki „Daj rękę wiosenko”, którą dzieci śpiewały cała drogę podczas wycieczki do biblioteki publicznej. To kolejne spotkanie dzieci z ciekawymi warsztatami i nową wiedzą. Spotkanie mile wspominamy. Tydzień upłynął nam w przyjemnej atmosferze …, a to zasługa Pani Wiosny!!!

zdjęcie1308

To kolejna misja – zadanie zaliczone! W ubiegłym tygodniu odbyliśmy zajęcia działając w naszym ulubiony programie Scratch. Uczy on kreatywnego myślenia, współpracowania, oraz wyciągania wniosków - czyli ważnych umiejętności potrzebnych do życia w świecie edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej. Nasi uczestnicy spotkania koncentrowali się wokół bloków skryptów związanych z wyglądem i dźwiękiem. Po łatwej edycji grafiki z poprzednich zajęć przyszedł czas na naukę wykorzystania efektów graficznych w Scratchu oraz nabywaniu umiejętności sterowania zdarzeniami przy użyciu kamerki. Tym razem mieliśmy napisać program, w którym duszek będzie strzegł świetlicy odstraszając niechcianych gości, pojawiając się i znikając. Poza tym duszek miał się stać pomocnikiem nauczyciela. Wszyscy ochoczo przystąpili do zadania logując się na swoje konta na platformie Scratch, wykorzystując swój login i hasło utworzone na poprzednich zajęciach. Wspólnie z dziećmi omawialiśmy kolejne bloki – testując je i zastanawiając się na czym polega ich działanie. Każdy próbował i szukał najciekawszego rozwiązania, dzieci chętnie eksperymentowały. Każde z nich programowało swojego duszka według własnego pomysłu i gustu. Pod koniec zajęć każdy zaprezentował swój program opowiadając jakie efekty wizualne zastosował i jakie nadał im wartości. Ze programem Scratch możemy zaprogramować własne interaktywne historie, gry i animacje — oraz podzielić się swoimi dziełami ze społecznością online. To nam się bardzo podoba!!!

WP 20180220 012

Co to znaczy, że ktoś jest inteligentny emocjonalnie? Czy człowiek może rozwinąć w sobie taką cechę? Termin „inteligencja emocjonalna” funkcjonuje w psychologii dopiero od dwudziestu kilku lat. Określana nim jest - najogólniej mówiąc - zdolność wykorzystywania emocji przy rozwiązywaniu problemów, szczególnie w sytuacjach społecznych. Niektóre badania pokazują, że osiągnięcie sukcesu w życiu, aż w 80% zależy od umiejętności zarządzania emocjami, a tylko 20% od intelektu! Na zajęciach z programu „Pomysłowy rok” realizowanych w świetlicy dzieci poznały Detektyw Empatię i dowiedziały się, jak w codziennej pracy tropi emocje. W czasie warsztatów uczestnicy poznali nietypowe perspektywy, z których mogli obserwować się na wzajem. Odkryli również różne sposoby wyrażania emocji - zarówno te, które są społecznie akceptowalne, jak i te, które naruszają granice innych. Jak się okazało nasi uczniowie mają talent aktorski, bowiem musieli zmierzyć się z krótkimi scenkami dramowymi, w których ukryły się emocje. To zadanie wyszło im świetnie 😊

emocje 01

Skoro za oknem pogoda zaczęła wreszcie przypominać zimową aurę, nasze świetliczaki mogły pobawić się w detektywów i nauczyć się rozpoznawać ślady zwierząt. Zanim to jednak nastąpiło, trzeba było zasięgnąć trochę teorii. Najpierw wyszukiwaliśmy potrzebne informację w książkach przyrodniczych i internecie, aby poznać, jakie ślady zostawiają zimą zwierzęta. Potem wybraliśmy się do parku, aby sprawdzić w praktyce, co udało nam się zapamiętać. Była to także dobra okazja, aby dokarmić otaczające nas zwierzęta. Dlatego też udało nam się przygotować wcześniej nietypowe smakołyki, które dzieciaki zawiesiły na gałązkach drzew. Nie zabrakło również zajęć plastycznych, na których powstały ślady niektórych zwierząt. Prace zostały wykonane z wykorzystaniem stempli, a ponieważ były to stemple z ziemniaków odbijanie farbą było fajnym doświadczeniem.

ślady 04

Za nami kolejne spotkanie z programowania. Nasze Świetliczaki próbowały stworzyć swoją pierwszą prostą grę w języku Scratch, w jego wersji przeglądarkowej. Celem zajęć: „Wyprawa w Scratchowy Kosmos” było aby uczeń z pomocą nauczyciela potrafił założyć swoje konto na platformie www.scratch.mit.edu, umiał stworzyć prostą animację związaną z ruchem, nauczył się korzystać z pętli i zmiennych. Dowiedzieliśmy się, że teraz będziemy mogli na każdym komputerze z dostępem do internetu otwierać nasze wcześniej stworzone projekty i gry. Kiedy już każdy z nas założył swoje konto indywidualne kolejnym krokiem było stworzenie gry – animacji, której akcja rozgrywała się w kosmosie. Wstawiliśmy tła, wybraliśmy duszki, nauczyliśmy się zmniejszać i powiększać postacie itp. Udało się nam wprawdzie po trudach wprowadzić zmienną czasową. Na koniec zapisywaliśmy swoje projekty i na pewno pokażemy je swoim rodzicom. To były wymagające zajęcia! Angażowały nas do myślenia, ale warto było! Po tych zajęciach możemy powracać do swoich projektów po zalogowaniu się na jakimkolwiek komputerze, a także komunikować się z innymi programującymi dziećmi z całego świata. Wszystkim podobają się zajęcia z programowania. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnego spotkania z Julką Kubą i Adą, by nauczyć się kolejnych rzeczy w programie Scratch i móc zostać #SuperKoderem!:)

WP 20180213 004

Alan Alexander Milne, Kubuś Puchatek

– A jeśli pewnego dnia będę musiał odejść? – spytał Krzyś, ściskając Misiową łapkę. – Co wtedy?
– Nic wielkiego – zapewnił go Puchatek. – Posiedzę tu sobie i na ciebie poczekam. Kiedy się kogoś kocha, to ten drugi ktoś nigdy nie znika.

 

Walentynki kojarzą się przede wszystkim z zakochanymi parami. Nam jednak, bardziej z okazywaniem bliskim osobom (rodzinie, przyjaciołom) miłości, sympatii i zainteresowania. Nasi wychowankowie nie zapomnieli o kolegach i koleżankach, na których zawsze mogą liczyć i z którymi zawsze dobrze się bawią. Dlatego też, w naszej świetlicy ruszyła poczta walentynkowa, do której chętne dzieci wrzucały własnoręcznie zrobione laurki. Uroczyste otwarcie nastąpiło oczywiście 14 lutego. Pojawił się też pomysł zrobienia na ścianie serca, na którym można było zostawić dla kogoś miłą wiadomość. Chętnych nie brakowało, wielu osobom spodobał się pomysł, nawet paniom wychowawczyniom. Tego dnia nasi uczniowie mogli również zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia w przygotowanej specjalnie na ten dzień Fotobudce. Sami zobaczcie, jak u nas fajnie było…

walentynki 002

Są takie dwa dni jedyne dni w roku, to święto babci i dziadka, łza się kręci w oku. O tym ważnym święcie dobrze pamiętamy…
Nasze świetliczaki przygotowały coś specjalnego dla naszych kochanych dziadków, żeby wiedzieli, jak są dla nas ważni. Było piękne widowisko, do którego nasi uczniowie wytrwale i pracowicie się przygotowywali pod czujnym okiem pań Ewy Czarnoty-Horyłek i Wioli Mazur. Były wiersze, taniec opracowany przez panią Berenikę Błazucką, były piosenki oraz moc życzeń, także od pana dyrektora, Piotra Turewicza, który również uczestniczył w naszym spotkaniu. Na zakończenie, nie zabrakło miłych upominków oraz pysznego poczęstunku przygotowanego przez panią Elę Adamczuk i jedną z zaproszonych babć. Zaproszeni licznie goście mogli również porozmawiać z wychowawcami świetlicy, którzy chętnie odpowiadali na wszelkie uwagi i sugestie. Nasi dziadkowie zgłosili chęć udziału w kolejnych warsztatach – tym razem będą nas uczyć między innymi szydełkowania. Dziękujemy naszym dziadkom i pozostałym gościom za tak liczne przybycie.

dziadkowie 04

Nasze „Świetliki” już kolejny raz wzięły udział w Ogólnopolskiej Akcji Charytatywnej „POMÓZ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ”. Zebraliśmy dary rzeczowe, które zostały przekazane do naszego szkolnego sztabu akcji, a następnie ofiarowane dzieciom potrzebującym z różnych rodzin i środowisk. Mamy nadzieję, że sprawiły one wiele radości obdarowanym rodzinom. Dziękujemy wszystkim naszym ofiarodawcom za otwarte serce.
Świetlica szkolna to miejsce różnorodnej aktywności uczniów – kreatywność dzieci jest niezmierzona! Aby wspierać tę aktywność tworzymy bogatą ofertę zajęć m.in. plastyczne. Efektem naszych działań są ciekawe tematyczne dekoracje wykonywane przez naszych milusińskich. Ostatnio były to urocze bałwanki, pejzaże zimowe… Przygotowując te dekoracje uczniowie rozwijają swoją kreatywność, ćwiczą zdolności manualne i wrażliwość estetyczną. A nawet udało nam się spotkać z „Panią Zimą”. Wychodzimy na plac zabaw, by spalać energię podczas zabaw na świeżym powietrzu i dotleniać swój organizm. Od 29 stycznia rozpoczęliśmy ferie zimowe. Wszystkim dzieciom życzymy, by był to dobrze wykorzystany czas – na relaks łączący odpoczynek z rozwijaniem zainteresowań, na wysiłek fizyczny dający wytchnienie dla umysłu, na ciekawe spotkania z rówieśnikami. Mamy nadzieję, że wrócimy wszyscy zadowoleni, uśmiechnięci oraz wypoczęci, z nową energią do pracy w drugim semestrze.

Zdjęcie1091

Ferie zimowe tuż, tuż, dlatego 23 oraz 25 stycznia odbyły się spotkania uczniów klas I – III z przedstawicielami Komendy Miejskiej Policji w Chełmie.
Funkcjonariusze, dbając o bezpieczeństwo najmłodszych podczas ferii zimowych, przypomnieli o zagrożeniach jakie może nieść zimowa zabawa. Omówione zostały zasady bezpieczeństwa podczas zabaw na świeżym powietrzu. Policjanci, między innymi, przestrzegali przed ślizganiem się na zamarzniętych zbiornikach wodnych, a także przed zjeżdżaniem na sankach z górek znajdujących się blisko ruchliwych ulic. Natomiast dzieci, które spędzają czas ferii w domach, zostały poinformowane o konieczności zamykania drzwi od wewnątrz oraz o zakazie wpuszczania osób nieznajomych. Pan policjant przypomniał także o konieczności noszenia odblasków, zwłaszcza po zmroku.
Dziękujemy funkcjonariuszom Policji za miłe spotkanie oraz że dbają o nasze bezpieczeństwo, a dzieciom życzymy radosnych i bezpiecznych ferii.

ferie 02

Szyfry towarzyszą nam każdego dnia i nie zdajemy sobie sprawy, jak są blisko. Bo szyfrowanie, to nic innego jak kodowanie, a kodowanie znajduje się w kartach kredytowych, bankomatach, walizkach podróżnych, systemach alarmowych... Bez wiedzy na temat łamania szyfrów, bez klucza, jesteśmy bezsilni. Wychowankowie świetlicy, wspólnie z panią Wiolettą Mazur, zrealizowali kolejne zajęcia w ramach programu „Pomysłowy Rok”. W świat szyfrów najpierw wprowadził naszych uczniów dr Krzysztof Bryś, który w krótkim filmie opowiedział nam, co to jest kodowanie, szyfrowanie, kiedy powstały szyfry, co to była „Enigma”, w jaki sposób przekazać tajną informację, żeby była ona zrozumiała tylko dla wybranej osoby, czego potrzebujemy do zakodowania i rozszyfrowania tajemniczej wiadomości. Za pomocą prostych haseł i kluczy uczniowie ćwiczyli na zajęciach umiejętność kodowania i odkodowywania informacji. Poznali różne sposoby przekazywania tajnych informacji jak: skytale – system szyfrowania stosowany już w starożytności, kod Morse’a, maszynę szyfrującą Cezara. Za pomocą szyfru skytale uczniowie musieli odszukać kod do tajemniczego pudełka, w którym na naszych uczestników czekała słodka niespodzianka. Oczywiście, Świetliczaki poradziły sobie z tym zadaniem bez trudu. Najbardziej jednak podobał się naszym uczniom kod Morse’a, przez co w efekcie, nasze zajęcia musiały się nieco przedłużyć. Dla chętnych była też praca domowa – zakodowanie wiadomości dla Pani Wioli. Na szczęście, wychowawczyni stanęła na wysokości zadania i zdołała wszystkie odszyfrować. To była super zabawa, nie tylko dla Świetliczaków.

tajna wiadomość 03

Prace plastyczne wykonane przez uczniów SP nr 8 w Chełmie w ramach projektu Cybernauci.

Zgodnie z tradycją „W karnawale, w karnawale… wielkie bale”, również i w naszej świetlicy odbyła się zabawa karnawałowa. Przygotowania rozpoczęliśmy od wykonania dekoracji i ozdób do naszych sal oraz na gazetki tematyczne. Wśród karnawałowych rekwizytów nie zabrakło kolorowych okularów i karnawałowych masek wykonanych podczas zajęć plastycznych różnymi technikami przez naszych świetliczaków. Hol szkolny przy świetlicy został pięknie ozdobiony serpentynami i kolorowymi łańcuchami z bibuły. Kiedy wszystko było już gotowe, mogliśmy się bawić. W zabawie, która odbyła się 10 stycznia, wzięli udział wszyscy chętni uczniowie uczęszczający do naszej świetlicy. Przebrane w różne kostiumy i maski dzieci świetnie się bawiły przy muzyce. Były tańce, ale także zabawy, konkursy, jak: „Bajkowe zagadki”, „Jedzenie jabłka”, „Taniec na gazecie”, „Krzesełka”, „Zabawa z miotłą”, „Zabawa z balonami” oraz słodki poczęstunek. Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę!

karnawał 06

Kolejne spotkanie z MegaMisją i kolejne wezwanie do zrealizowania zadania. Tym razem odbyliśmy zajęcia wprowadzające do programowania w wersji przeglądarkowej Scratcha. Przed dziećmi pojawiły się nowe możliwości programowania. Naszym zadaniem było ułożenie historyjki z robotem a celem stworzenie nowego kolegi Psotnika. Będzie to robot w którym uczniowie wraz z Julką i Kubą i Adą ukryją program działający przeciwko FANG. Dzieci podzieliły się swoimi pomysłami i zdecydowały jak zechcą narysować takiego robota. Razem zdecydowaliśmy, że będziemy pracować w programie Scratch ale w innej wersji niż znanej dzieciom z poprzednich zajęć. Ta nowa wersja „doroślejsza” posiada dużo więcej funkcji i możliwości. Wszyscy podeszli do zadania z entuzjazmem i ochotą. Poznaliśmy funkcje tego programu i rozpoczęliśmy od narysowania sceny, która stanowiła nasze tło do opowiedzenia historii. Powoli uczyliśmy się poruszać w oknie z edytorem graficznym przy pomocy narzędzi dostępnych z lewej strony (pędzel, linie, kształty, kolory, wypełnienie…). Najwięcej emocji wzbudziła ta część zajęć gdy przystąpiliśmy do rysowania robota, który wystąpi w naszej opowieści. Każdy starał się stworzyć swojego „duszka”, który odwzorowywałby robota – kolegę Psotnika. Ważnym zadaniem było przetestowanie czy narysowany robot będzie wykonywał zadania. Każdy uczestnik zajęć napisał prosty program, żeby sprawdzić jak robot działa. Wykorzystaliśmy w tym celu: bloczki i miejsce na napisanie naszego skryptu. Nasze sterowanie „duszkiem” zaczynaliśmy od naciśnięcia zielonej flagi. Która można odnaleźć w Zdarzeniach. Wszyscy eksperymentowaliśmy i prezentowaliśmy swoje mini - programy w Scratchu. Nasi uczniowie odkryli stronę www.scratch.mit.edu poznali jej zawartość funkcjonalność. „Świetliki” nauczyły się zmieniać tło, rysować w edytorze duszka i go animować, testować możliwości tej odkrywając w ten sposób nowe możliwości programowania. Wszyscy stwierdzili: programowanie jest Megaciekawe!!! Czekamy na kolejne misje…

DSC 2342(1)

Świetlica szkolna od połowy miesiąca grudnia przygotowywała się do świąt. W sali rozbrzmiał śpiew kolęd i pastorałek świątecznych, a gazetki ozdabiały piękne, świąteczne dekoracje wykonane przez dzieci. Nauczyciele zadbali o to, aby uczniowie dokładnie poznali tradycje i zwyczaje tych niezwykłych świąt. W związku z tym wspólnie z dziećmi przygotowaliśmy spotkanie pokoleń: „Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia”. 
W dniu 13 grudnia od godz. 13.oo gościliśmy w naszej świetlicy panie – babcie naszych uczennic oraz wicedyrektora p. Piotra Turewicza. Podczas spotkania usłyszeliśmy od naszych gości ciekawe opowiadania na temat tradycji obchodzenia świąt w ich domach. Dzieci obejrzały filmik fundacji Uniwersytet Dzieci pt. „Jak dawniej świętowano Boże Narodzenie?”. Pani etnograf pięknie opowiedziała o tym, jak dawniej dekorowano pokoje i domy na czas Bożego Narodzenia. Wszystkim uczestnikom spotkania bardzo podobało się wspólne wykonywanie ozdób świątecznych i dekorowanie naszej świetlicy oraz ozdabianie choinki. Dzieci wycinały mikołaje, choinki z papieru metodą origami, aniołki, białe śnieżynki i wiele innych dekoracji, pomagały stroić w piękne łańcuchy gałązki świerkowe, które powiewają pod lampami. Dekoracje świąteczne zamieszczone na oknach tworzą zimową aurę, kolorowe gazetki w świetlicy i na korytarzach przypominają o choince, Gwiazdce i wyczekiwanych prezentach. Cały okres przedświąteczny wychowawcy starali się stworzyć atmosferę i nastrój świąteczny.

Możemy powiedzieć, że te święta spokój nam przyniosły, a radość chodzi za nami krok w krok. Święta spędzone z rodziną dostarczyły nam tyle optymizmu, mamy nadzieję, że wystarczy nam go na cały Nowy 2018 Rok.
Wszystkim składamy najlepsze życzenia w Nowym Roku.

ŚWIETLICA SZKOLNA !!!!

Zdjęcie1061

Nasze świetliczaki zrealizowały kolejny scenariusz w programie „Pomysłowy rok”. Tym razem nie był to łatwy temat, ale fajne zajęcia pomogły go szybko zrozumieć. Jak się okazało prawo jest nie tylko dla dorosłych. Czasem i w prostej zabawie w chowanego kryje się coś więcej. Dzieci zauważyły, że całym naszym życiem kierują różne zasady i bez nich wcale nie byłoby tak fajnie. Nawet w domu każdy z nas ma jakieś prawa i obowiązki. Na zajęciach uczniowie mieli okazję obejrzeć film z udziałem prawnika, pani Magdaleny Latosińskiej, która w ciekawy sposób wyjaśniła czym jest prawo oraz po co i komu jest potrzebne. W drodze dyskusji i wspólnych uzgodnień dzieci stworzyły także regulamin placu zabaw, uświadomiły sobie sens tworzenia i przestrzegania prawa. W trakcie tych działań uczniowie wzmocnili umiejętność pracy w grupie i osiągania kompromisów.

P 03

To już kolejny szkolny konkurs plastyczny zorganizowany przez wychowawców świetlicy. Konkurs ten był przeznaczony dla uczniów klas I-III i dotyczył bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu i technologii informacyjnych. Do świetlicy przekazano dużo prac wykonanych różnymi technikami. Nasi uczniowie wykazali się po raz kolejny dużą kreatywnością, dlatego też komisja konkursowa wybrała nie trzech, lecz czterech laureatów. Oto oni:
I miejsce - Patryk Jędrzejewski z klasy III a
II miejsce - Diana Czapla z klasy III b
III miejsce - Maja Oryszkiewicz-Polakowska z klasy I c oraz Oliwia Szulakowska z klasy I b
Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do podziwiania prac konkursowych na korytarzu przy świetlicy szkolnej.

KwS 04

W naszej świetlicy nie brakuje okazji do wspólnej zabawy. 27 listopada odbyła się zabawa andrzejkowa z wróżbami. Po rozmowie z dziećmi na temat tradycji andrzejkowych, Świetliczki brały czynny udział w przygotowanych przez wychowawców zabawach i wróżbach m.in.: „zabawa z balonami”, „losowanie kolorów”, „kto najwięcej urośnie”, „gwiazdkowe przepowiednie”. Najwięcej emocji i radości sprawiła wróżba „przekuwanie serc”. Ostatnią wróżbą było tradycyjne lanie gorącego wosku na wodę przez dziurkę od klucza. Na zakończenie każdy uczestnik andrzejkowej zabawy otrzymał słodki poczęstunek. Serdecznie dziękujemy Świetliczakom za miłą zabawę.

A 01

Na poprzednich zajęciach nasi uczniowie zostali zaznajomieni z aplikacją ScratchJr. Odkryliśmy jej bardziej zaawansowane funkcjonalności. Przypomnieliśmy sobie jakie mini-programy napisaliśmy na ostatnich zajęciach. Były to animacje „Wirtualne akwarium” i „Przewodnik po szkole”. W zabawie z rozsypanką różnych klocków z ScratchJr dzieci znakomicie poradziły sobie z zadaniem połączenia w pary: klocka i jego objaśnienia. Naszą pracę napisania prostej gry rozpoczęliśmy od ustalenia, jakie będzie ona miała elementy. Ustalono, że wybrana postać będzie łapała spadające z nieba przedmioty. W momencie, gdy nasza postać (wróżka) złapie spadająca gwiazdkę, to ona zniknie. Uczniowie samodzielnie przystąpili do przygotowania sceny i postaci do programowania, pracowali w parach wg następujących kroków: usunąć duszka-kotka i dodać duszka-głównego bohatera naszej gry, dodać drugiego duszka będzie to przedmiot, który spada z nieba, wybrać tło do sceny, zatytułować grę.
Po przygotowaniu wszystkich elementów naszej gry mogliśmy przejść do programowania. Wszyscy pracowali tworząc odpowiednie skrypty. Po skończeniu uczniowie prezentowali swoje projekty. Gry udały się wszystkim wyśmienicie. Na dzisiejszych zajęciach nauczyliśmy się tworzyć zależności miedzy duszkami, np. tak by gracz mógł nimi sterować. Nabyliśmy umiejętność tworzenia zależności między „duszkami” występującymi w grze.
Czekamy na kolejne zadania z programowaniem!

7

Komputer, Internet, telefon komórkowy, które w ostatnich latach zaczęły odgrywać w życiu dzieci i młodzieży niezwykle ważną rolę, otwierają przed młodym pokoleniem nowe możliwości, ale jednocześnie niosą ze sobą nowe problemy i zagrożenia.
23 listopada 2017r. w naszej świetlicy gościliśmy na zajęciach panią Agnieszkę Ogrodnik oraz panią Joannę Sobańską z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Podczas zajęć Świetliczaki poznały problematykę internetowych zagrożeń, szkodliwych treści, niebezpiecznych kontaktów oraz zagadnień związanych z ochroną danych osobowych i wizerunku, a także zasady kulturalnego zachowania w Internecie. Panie przygotowały krótkie i zabawne gry oparte na motywach z filmów oraz malowanki. Wstępna część zajęć poświęcona była pytaniom otwartym na temat używania komputera, Internetu i telefonu. Następnie Świetliczaki obejrzały kilka kreskówek z serii „Owce w sieci”. Kreskówki były prezentowane z podziałem na części. Kolejne pokazy przeplatane były serią rozmów oraz konkursów, w których dzieci bardzo chętnie brały udział.
Ideą przyświecającą zajęciom było propagowanie bezpiecznego korzystania z sieci i telefonu przy wykorzystaniu popularnych i lubianych metod takich jak konkursy, kolorowanki i inne zabawy edukacyjne. Kreskówki natomiast ukazały dzieciom podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z sieci, ponieważ każda bajka zawierała morał, mówiący o tym, jak uniknąć zagrożeń. Dziękujemy za miłe spotkanie. 
Nasze Świetliczaki mogły zdobytą wiedzę następnie wykorzystać w szkolnym konkursie plastycznym dla klas I-III „W sieci? – zawsze bezpieczni!” organizowanym przez wychowawców świetlicy. Wyniki konkursu niebawem.

bi 02

Nasza świetlica przystąpiła w tym roku szkolnym do nowego programu pt. „Pomysłowy rok”. Jest to program dla uczniów szkoły podstawowej z klas I-III. Realizując program mamy do wykonania określone scenariusze lekcji, w każdym miesiącu jeden, stworzone przez naukowców z różnych dziedzin z Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Scenariusze te bazują na podstawie programowej, pozwalają na zdobycie nowej wiedzy z zakresu matematyki czy przyrody, rozwijają u uczniów umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania, wpływają na wszechstronny rozwój, rozbudzają w nich naturalną ciekawość poznawczą. Ideą tego programu jest świętowanie różnych okoliczności, a także podkreślenie wagi różnych dni, takich jak: Walentynki, pierwszy dzień wiosny, dzień ziemi. Każdy uczeń po realizacji programu otrzyma dyplom. Przewidziany jest również ciekawy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.
„Czy misia można spotkać w lesie?” to temat naszych pierwszych zajęć, które odbyły się w poniedziałek, 20 listopada. Uczniowie przypomnieli sobie na nich postacie znanych misiów, rozpoznawały odgłosy zwierząt, w tym niedźwiedzia brunatnego, uczestniczyły w krótkim quizie, podczas którego zdobyły dużo ciekawych informacji o niedźwiedziu, mierzyły i porównywały odcisk łapy niedźwiedzia ze swoją dłonią, aby przekonać się jak duży jest ten zwierz. Naszym uczniom zajęcia bardzo się podobały. Kolejna lekcja w ramach programu „Pomysłowy rok” już w grudniu.

PR 04

Nasze ostatnie spotkanie z MegaMisją rozpoczęliśmy od obejrzenia filmiku, w którym Ada, Julka i Kuba przygotowują się do napisania programu, który ma powstrzymać cyberprzestępców z grupy FANG. Przed przystąpieniem pracy ustaliliśmy „Kodeks Kodera”, zapisując zasady, które będą obowiązywały podczas nauki programowania. W zajęciach wykorzystaliśmy tablety, które otrzymaliśmy w ramach udziału w programie MegaMisja dla świetlic szkolnych. Pracowaliśmy w grupach. Przygodę rozpoczęliśmy od zapoznania dzieci z aplikacją ScratchJr. Każdy z uczniów już wie co to jest: duszek, panel duszków, dodawanie i wybór duszka, scena, zmiana tła sceny, miejsce do pisania kodu. Podczas pracy z programem zostały wyjaśnione możliwości i sposoby pisania skryptów. Był czas na samodzielne tworzenie własnych krótkich historyjek - animacji. A potem nasze „Świetliki” zaczęły programować. Udało nam się stworzyć program, który jest wirtualną wycieczką po naszej szkole. Jest to animacja, w której występuje jeden duszek i trzy szkolne tła, tj. klasa, biblioteka i sala gimnastyczna. Nasi uczestnicy zajęć opanowali umiejętność tworzenia historii w aplikacji ScratchJr i dodawania tekstu. Stworzone przez nich projekty pozostały zapisane na tabletach i mogą do nich wrócić na następnych zajęciach. Wszystkim gratulujemy napisania pierwszych skryptów, programów komputerowych. Czekamy na kolejne zadanie w MegaMisji!

3

Miniony tydzień upłynął w świetlicy szkolnej pod hasłem: „Jesteś duży czy też mały - jedz warzywa i owoce przez rok cały”. Podczas zajęć tematycznych przybliżaliśmy treści dotyczące kształtowania nawyku jedzenia warzyw i owoców, rozumienia znaczenia witamin dla zdrowia. Dzieci doskonale rozumieją konieczność spożywania warzyw i owoców. Znają zasady zdrowego odżywiania się. Każdy „Świetlik” wie o konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem. Odbyła się ważna rozmowa na temat wartości odżywczych warzyw i owoców, w oparciu o wiersz S. Karaszewskiego pt. „Witaminowe abecadło”. Odpowiedzieliśmy sobie na pytania: Jakie warzywa z wiersza zapamiętaliśmy? Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa przez cały rok? W jakiej postaci możemy spożywać warzywa i owoce? Co przyrządzamy z owoców i warzyw? …Podczas zajęć plastycznych powstały piękne plakaty: „Warzywa”, Zdrowo jem”. Uczniowie zapoznali się też z rymowankami o zdrowiu, które sami ilustrowali. Prace można obejrzeć na szkolnym korytarzu przed świetlicą. Tydzień upłynął w miłej i przyjaznej atmosferze. Możemy powiedzieć: WSZYSCY MAMY SŁODKIE MINKI, BO ZJADAMY WITAMINKI !!!
1

Jak nauczyć robota sprzątać? Taki temat omawialiśmy na naszych zajęciach z MegaMisji. Julka, Kuba i Ada nauczyli nas jak zaprogramować robota. Uczestnicy zajęć już wiedzą, że: program działa wtedy gdy po dodaniu odpowiedniego warunku wykonuje komendę; potrafią odszyfrować interfejsy języka programowania na komputerze; umieją dokładnie ustalać zasady działania programów i robotów takich jak: robotów: Gryzelda – zrobienie kanapki, Samba – tańczenie; Berkosław – bawienie się w berka. Wszyscy poznali zasady udziału w programistycznych podchodach i fantastycznie bawili się w odszukiwanie ukrytych skarbów. W dyskusji o tym co było najtrudniejsze w grze w podchody? pojawiły się wypowiedzi naszych uczniów m,in.: każdy ma inne kroki – 10 kroków jednej z drużyn dawały inną odległość niż 10 kroków innej drużyn lub polecenia były mało precyzyjne. Wszystkim uczniom wytłumaczyliśmy, że gdy zaczniemy programować na komputerach bądź tabletach, będziemy używać jednej jednostki miary, która jest zawsze równa. Na komputerze odległości będziemy określać w tzw. pikselach, czyli w najmniejszych elementach wyświetlanego obrazu. Będziemy więc pisać: „przesuń się o 10 kroków” co będzie oznaczać przesuń się o 10 równych pikseli. Pracując na tablecie lub komputerze będziemy mieli dużo więcej poleceń do wyboru, m.in. „powiedz”, „zagraj dźwięk”, „zmień kostium”. Zabawa w programowanie bardzo nam się podoba. Czekamy na kolejne zadania!!! Bardzo ciekawy temat przed nami: Poznajemy ScratchJr i …opowiadamy historię…!” Tymczasem zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji z zajęć już zrealizowanych.

zdjęcie0893 

Szkolny konkurs plastyczny dla klas I-III pod tytułem „Grosze i złotówki zbieramy… oszczędzamy!” zorganizowany przez wychowawców świetlicy został rozstrzygnięty. Wpłynęło dużo prac, więc komisja konkursowa nie miała łatwego zadania, bo mogła wybrać tylko trzy miejsca. Wszystkie prace można było podziwiać na korytarzu przy świetlicy.

I miejsce – Wiktoria Małysz z klasy I C

II miejsce – Natalia Wawrzyniak z klasy I B

III miejsce – Sandra Nadworska z klasy III B

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

grosze 1

Nasze świetliczaki kochają zwierzęta. Lubią o nich opowiadać, rysować. Niektórzy mają w domu pieska, kotka, jeszcze inni rybki. A ponieważ Szkolne Koło Caritas zorganizowało ostatnio zbiórkę karmy dla potrzebujących zwierząt, to i świetlica postanowiła przyłączyć się do akcji. Chętnych do pomocy było wielu. Ale najbardziej zaangażowały się następujące osoby:

Bartek Jabłoński, Kasjan Chyła, Maja Chyła, Emilka Bekasiewicz, Jonatan Klajnert, Kinga Zacharczuk, Michalina Ciupina, Kamila Stańkowska, Bartek Łatka, Natalia Tabuła, Natalia Wawrzyniak, Julia Tomaszewska, Oliwia Michalczuk, Bartek Łopucki, Weronika Rejman, Maciek Mazur, Karolina Kowalczuk, Marika Zosiuk, Oliwier Krupa, Kaja Celińska, Emilka Lachowska, Nikola Lachowska i Szczepan Matusiak.

Dziękujemy :)

karma 02

Nasze Świetliki zakończyły misje, które należało wykonać w 10 obszarach kompetencji cyfrowych, medialnych i informacyjnych. Teraz rozpoczęliśmy 11 dodatkowy obszar – PROGRAMOWANIE, który brzmi poważnie. Nasze zajęcia miały temat „Julka i Kuba poznają język robotów”. Wysłuchaliśmy ciekawą opowieść o robocie, którego uczniowie podczas naszych zajęć mogli wykonać. Poznaliśmy definicje: programowania i kodowania. Wszystkie czynności wykonywane przez uczniów, tj. zabawy plastyczne, ruchowe i gry logiczne bardzo angażowały uczniów. Dużo radości sprawiła praca w grupach polegająca na wycinaniu figur geometrycznych i stworzeniu z nich robotów, nadaniu im imion. Potem udało się w grupach opracować programy dla naszych robotów, np. program do mycia zębów i program do planowania tygodnia z życia robota. Wszystkim podobał się film-słuchowisko: „Robot” z książki „Wesoły ryjek powraca” Wojciecha Widłaka. Po jego obejrzeniu udało nam się ustalić, w jaki sposób Ryjek chciał pomóc swojej mamie? Dlaczego jego robot nie zadziałał? Co jest potrzebne robotom i komputerom, żeby wykonywać nasze polecenia? Jakie programy Ryjek mógłby napisać, żeby robot pomógł mamie w obowiązkach domowych? W ten sposób sprawdzone wiadomości zdobyte przez uczniów – na podstawie odpowiedzi udzielonych pozwoliły ustalić, że nasze dzieci zrozumiały, na czym polega programowanie. Pomogliśmy Julce i Kubie zrozumieć język komputerów. Wszystkim bardzo podobały się te nowe. Praca z programem MegaMisji jest SUPER!!!

wp 20171031 012

Dlaczego warto oszczędzać? Co roku 31 października obchodzony jest Światowy Dzień Oszczędzania. W tym dniu podsumowaliśmy nasze wszystkie wiadomości uzyskane podczas zajęć prowadzonych w świetlicy w minionym tygodniu. A teraz opiszemy co u nas się wydarzyło. Jako, że „miesiąc październik - to miesiąc oszczędzania, więc w świetlicy nie zabrakło pogadanek i rozmów na temat oszczędzania. Uczniowie wykonali dużo prac plastycznych oraz ciekawe plakaty promujące oszczędzanie. Zostały one wykonane różnymi technikami. Dominowały w tym czasie zabawy tematyczne w sklep, układanie monet i banknotów wg wartości. Segregowaliśmy zebrane grosze wg nominału. Świetliki próbowały zsumować wartość zebranych monet o nominałach 1, 2, 5 groszy. Wychowawcy zorganizowali konkurs plastyczny dla kl. I-III „Grosze i złotówki zbieramy… oszczędzamy!”. Wpłynęło bardzo dużo prac, z czego się cieszymy i zachęcamy jeszcze do udziału nagrody czekają! Miało miejsce miłe spotkanie z p. kierownik administracyjną naszej szkoły p. Wiolettą Fajman, które dostarczyło wszystkim uczestnikom wiedzy na temat rozsądnego wydawania pieniędzy, jak również oszczędzania. W dniu 27 października 2017 r. gościliśmy p. M. Oleksiejuk oraz p. K. Huszcza – pracowników banku. Dzieci dowiedziały się czym jest bank i w jaki sposób działa. Goście wyjaśnili, co to jest konto bankowe i w jaki sposób należy z niego korzystać. Główny akcent spotkania został położony na kwestię oszczędzania. Nie zabrakło pytań do gości, np. Czy praca w banku to trudne zadanie? Czy dzieci mogą mieć założone konto bankowe? Jak można oszczędzać pieniądze w banku? Pytający otrzymali odpowiedzi na każde zadane pytanie. Najaktywniejsi uczniowie zostali nagrodzeni drobnymi upominkami. Dziękujemy za ciekawe spotkania. Już wiemy, że warto oszczędzać i kształcić u siebie taką umiejętność. Zaczynamy oszczędzać już dziś…

dsc 2000

Za nami kolejny tydzień ciężkiej pracy. Tym razem zajęcia dotyczyły baśni i bajek. Dzieci lubią słuchać, jak im się czyta bajki, ale uwielbiają także je oglądać. Można też inaczej spędzić czas z bajką. W świetlicy wykonaliśmy dużo prac plastycznych ciekawymi technikami. Powstały między innymi ogromne portrety ulubionych  bohaterów. Dzieci bardzo się zaangażowały, bowiem chciały wziąć udział w organizowanym przez naszą świetlicę konkursie pt.: „Moja ulubiona postać z baśni”. Najciekawsze prace zostały docenione przez komisję konkursową, a laureaci otrzymali dyplomy i nagrody za swoje dzieła. Nasi wychowankowie zapoznali się ze zbiorami biblioteki szkolnej dotyczącymi właśnie baśni i bajek. Były także zagadki, a dla chętnych test sprawdzający wiadomości z baśni, bajek i bajeczek. Świetliczaki odwiedziły również Bibliotekę Publiczną. Wszystkie prace można było podziwiać na korytarzu przy świetlicy.
bajki 01

W naszej szkole była organizowana akcja udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Było to bicie rekordu w jednoczesnym prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez jak największą liczbę osób. Nasze świetliczaki zostały także na nią zaproszone. Niektórzy wychowankowie chcieli się tylko przyglądać, jak taka pomoc wygląda, inni nie mogli się doczekać, kiedy sami będą mogli wykonać resuscytację na manekinie. Mamy odważnych świetliczaków. Dziękujemy za instruktaż, będziemy gotowi na pomoc innym w przyszłości.

pp03

W dniu 17.10.2017 r. grupa naszych „Świetlików” pod opieką pań wychowawczyń świetlicy odwiedziła Chełmską Bibliotekę Publiczną im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie. Celem naszej wycieczki było bliższe zapoznanie się z Wypożyczalnią i Czytelnią dla Dzieci. Na początku spotkania pracownik biblioteki serdecznie nas przywitał i zaprosił do wspólnej zabawy. Po zwiedzeniu biblioteki uczniowie zapoznali się z tematem spotkania, który związany był z cyklem zajęć realizowanych w tym tygodniu w świetlicy szkolnej „Baśnie, bajki, bajeczki…”. Wszyscy uczestnicy wycieczki uważnie wysłuchali opowiadania Joanny Olech „Żarłoczna gra”. Dużo radości sprawiło uczestnictwo w ciekawych jesiennych zabawach zaproponowanych przez panie prowadzące spotkanie w ChBP. Wiele emocji wzbudziło korzystanie z jesiennej „fotobudki”, gdzie dzieci mogły wczuć się w rolę Pani Jesieni i jej towarzysza Kasztanka. Pod koniec spotkania „Świetliki” z radością wysłuchały bajki „Bolek i Lolek”. Korzystając z pięknej słonecznej jesiennej pogody w drodze powrotnej dzieci spacerowały po parku, obserwowały przyrodę, słuchały jej odgłosów. Najwięcej radości sprawiła zabawa wśród miękkich, pachnących liści. Z wycieczki przyniosły na wystawę „Dary jesieni” piękne bukiety z kolorowych liści. 
Wycieczka do Chełmskiej Biblioteki Publicznej pozwoliła przyjemnie i pożytecznie spędzić czas. Dzięki gościnności dzieci mogły bliżej poznać dział wypożyczalni i czytelni dla dzieci, a przy tym fajnie bawić. Wszyscy uznali, że to była pierwsza w tym roku szkolnym, ale na pewno nie ostatnia nasza wizyta w tej bibliotece. 
„Świetliki” wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Dziękujemy za serdeczne przyjęcie, miłą atmosferę oraz bardzo ciekawe zajęcia.

img 20171017 132400

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej uczniowie uczęszczający do świetlicy wzięli udział w zajęciach przybliżających trudną i odpowiedzialną pracę nauczyciela, podczas których zapoznały się z historią instytucji - szkoły. Poznały, jak zmieniała się szkoła, jak uczyły się nasze babcie, mamy, a jak teraz my się uczymy. O tym rozmawialiśmy podczas zajęć. Świetliki miały możliwość swobodnych wypowiedzi na temat pracy swoich wychowawców, czytały wiersze, wykonywały kolorowe laurki z życzeniami dla swoich nauczycieli. Uczestniczyliśmy w szkolnej akademii z okazji Dnia Nauczyciela. W taki to sposób uczciliśmy Dzień Nauczyciela…

zdjęcie0846

Naszą świetlicę odwiedził ostatnio miły gość. Wspólnie z panią Elżbietą Kaczyńską z biblioteki szkolnej, udało nam się zorganizować spotkanie z panią Dorotą Bidą z Muzeum Ziemi Chełmskiej. Pani Dorota przygotowała dla naszych świetliczaków prezentację multimedialną z pięknymi zdjęciami i rycinami naszego miasta z dawnych i współczesnych lat. Pani Dorota opowiedziała o najważniejszych zabytkach Chełma, jak wyglądały kiedyś, które można dalej oglądać, a które niestety nie przetrwały. Nasi wychowankowie dowiedzieli się także co nieco o naszym muzeum. Było dużo ciekawostek i pytań. Dodatkowo, pani Ela przygotowała wystawkę szkolnych zbiorów dotyczących naszego miasta.

spotkanie 02

Nasi wychowankowie lubią przebywać w świetlicy. Niektórzy najchętniej spędziliby w niej cały dzień, a i czasem to byłoby za mało. Może dlatego, że dzieje się u nas dużo. I mimo, że wszyscy przychodzą do nas po całym dniu zajęć to nie brakuje im energii na kolejne aktywności. Ostatnio zgłosiliśmy się do ciekawej akcji. Mianowicie do ogólnopolskiej międzyszkolnej wymiany pocztówkowej. W akcji tej biorą udział wszystkie chętne placówki i prezentują w niej swoje miasta. Dzieciaki nie dość, że uczą się adresowania pocztówek, ale mogą też „podróżować” po kraju i poznać ciekawe miasta i miasteczka, w których jeszcze nie mieli okazji być. Pisanie idzie nam całkiem nieźle. Udało nam się już wysłać kilkanaście takich pocztówek. A niedawno okazało się, że otrzymaliśmy już pierwsze zwrotne kartki – dziękujemy Wrocławowi i Radlinowi. Czekamy na kolejne i pracujemy dalej.

pocztówki 04

„Przeszedł sobie dawno śliczny, złoty wrzesień ...
Teraz nam październik dała pani jesień ...

Rozpoczął się miesiąc październik. Przed nami jeszcze mnóstwo ciekawych zajęć z wykorzystaniem owoców jesieni. W minionym tygodniu kolory jesieni zawitały do naszej świetlicy i sali zabaw. Ta pora roku zainspirowała nasze „Świetliki” do aktywności plastycznej. Podczas zajęć powstały jesienne origami: kolorowe liście, drzewa, wiewiórki, jeże, portrety pani jesieni ... Wszystkie wytwory dziecięcej wyobraźni można zobaczyć w naszej galerii prac plastycznych. Dzieci przygotowały wystawkę darów jesieni, którą można obejrzeć wchodząc do świetlicy. Nie zapomnieliśmy o Światowym Dniu Uśmiechu, który obchodziliśmy w piątek. W tym dniu zapoznaliśmy się z historią powstania takiego dnia, różnymi ciekawostkami o uśmiechu. Każdy starał się mieć dobry humor, a motto brzmiało: ”Uśmiech to zdrowie”. Wspólnie wykonaliśmy plakat z okazji tego święta. Wszystkich zachęcamy do bezinteresownego uśmiechu na co dzień i radości życia.

0824

Dlaczego? Bo w minionym tygodniu obchodziliśmy VII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Europejski Dzień Języków Obcych oraz Dzień Chłopaka. Każdy dzień spędzony w świetlicy był bogaty w ofertę ciekawych zajęć. „Świetliki” uczestniczyły w spotkaniach mających na celu: poznanie języków obcych, pielęgnowanie piękna języka polskiego, stwarzanie warunków do ekspresyjnego wyrażania treści wierszy i opowiadań o dobrym zachowaniu, kształtowanie u uczniów kultury słowa, zachęcanie do uprzejmości i właściwego zachowania wobec innych. Były wiersze, piosenki i kolorowanki związane z hasłem tygodnia, powstał Kodeks Króla Dobrego Wychowania.
Liczna grupa dzieci wzięła udział w VII Światowym Dniu Tabliczki Mnożenia. Najpierw był trening, a potem samodzielne wykonywanie działań. Każdy, kto wykonał prawidłowo zestaw działań uzyskał certyfikat EKSPERTA TABLICZKI MNOŻENIA. Okazało się, że w świetlicy mamy wielu mistrzów. Celem akcji było propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Liczenie tak podobało się niektórym dzieciom, że nawet po zdobyciu certyfikatu nie mogły one oderwać się od liczenia. Gratulujemy i zapraszamy do trenowania tabliczki mnożenia nie tylko podczas światowego dnia. Jak co roku 30 września obchodzimy w naszej świetlicy Dzień Chłopaka. W piątek dziewczynki złożyły swoim kolegom miłe życzenia i obdarowały słodkimi upominkami.

DSC 0101

„Z językami, wszędzie jesteś w domu”
Edmund de Waal

Rok 2001 r. został ogłoszony przez Radę Europy Europejskim Rokiem Języków Obcych. Od tej chwili co roku 26 września obchodzony jest The European Language Day – Europejski Dzień Języków. To dobra okazja, by zwrócić uwagę dzieciom, jak ważna jest umiejętność porozumiewania się z ludźmi, którzy mieszkają w innych częściach naszego globu.
Z tej okazji w świetlicy szkolnej i bibliotece odbyły się zajęcia, na których świetliczaki szukały argumentów czy warto uczyć się języków obcych? Wniosek był jeden: JĘZYKÓW WARTO SIĘ UCZYĆ, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy i w jakich okolicznościach ta umiejętność nam się przyda. Dzieci poznały wiele interesujących informacji o krajach i językach europejskich. Korzystały ze słowników i wydawnictw popularnonaukowych. Poznały alfabet rosyjski, same ćwiczyły pisanie cyrylicą. Wysłuchały fragmentów tekstów czytanych przez nauczycieli w języku angielskim, niemieckim, rosyjskim, francuskim. Nauczyły się podstawowych zwrotów w tych językach. Uczniowie obejrzeli wystawę książek dla dzieci w języku angielskim i samodzielnie czytali wybrane przez siebie bajki. Wzięli udział w quizie multimedialnym pod tytułem "Krótka wycieczka po Wyspach Brytyjskich" przygotowanym i prowadzonym przez pana Piotra Mazura – nauczyciela języka angielskiego. Zajęcia dla dzieci przygotowały p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur, p. Elżbieta Adamczuk, p. Barbara Kister. Naszym celem było pokazanie uczniom, iż uczenie się języków innych ludzi pomaga wzajemnie się zrozumieć, przekroczyć różnice kulturowe oraz przy okazji dobrze się bawić.

Collage FotorZBIOR