W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła uczestniczy w Ogólnopolskim Programie CEO „PoczytajMy”, promującym czytelnictwo. Do realizacji tego programu został powołany Klub Czytelnika, do którego należy 6 uczennic z klasy V b (opiekunowie: p. Elżbieta Kaczyńska i p. Aneta Kowalewska). W ramach programu przygotowano i przeprowadzono działania POCZYTAJMY o NIEPODLEGŁEJ, aby uczcić stulecie odzyskania przez Polskę Niepodległości.
Co czytały dzieci 100 lat temu?
Przygotowania zaczęto od poszukiwań zarówno w domach jak też w bibliotece książek czytanych właśnie wtedy. W pracy przydatny okazał się katalog przygotowany w serwisie Polony, gdzie znaleziono takie ciekawostki czytelnicze, do których nie można było dotrzeć w żadnej bibliotece. Wśród tytułów znaleziono również takie, które znajdują się u nas m.in.: Ania z Wyspy: dalsze dzieje Ani z Zielonego Wzgórza i Ani z Avonlea, Bajki – A.Mickiewicz, Druga księga puszczy – R. Kipling, Dzieci kapitana Granta – J. Verne. Z wyszukanych w bibliotece książek wykonano wystawkę, którą mogli oglądać wszyscy czytelnicy. W efekcie wszystkich poszukiwań opracowano listę, która posłużyła do przeprowadzenia plebiscytu na książkę 100-lecia. Tą książką okazała się „Alicja w Krainie Czarów” L. Carrol. Dla dzieci ze świetlicy szkolnej przygotowano spotkanie czytelnicze, na którym pokazano, że i bajka może być nauką, a stare przysłowie wciąż jest aktualne "Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie".
W co bawiły się dzieci 100 lat temu?
W co dzieci bawiły się dawniej, przed erą komputerów i nowych technologii? Na to pytanie szukał odpowiedzi Klub Czytelnika, aby przygotować się do przeprowadzenia spotkania czytelniczego dla dzieci ze świetlicy. Uczennice skorzystały z książki „Jak wesoło spędzić czas?” K. Krumłowskiego, wydanej ok. 1920 r. zamieszczonej w bibliotece cyfrowej Polona. Wybrano zabawy: „Trzy żywioły”, „Gra w barwy”, „Zaklęte jezioro”, „Gra w kupca”. Uczniom najwięcej radości sprawiła zabawa „Trzy żywioły”. Dawniej zabawki nie były tak łatwo dostępne, jak dziś w związku z czym dzieci bardzo często wykonywały je samodzielnie. Już samo tworzenie lalek, kukiełek czy innych przedmiotów dawało ogromną radość i rozwijało wyobraźnię. A jakie zabawki dzieci samodzielnie wykonywały? Odpowiedź znaleziono w książce „Zabawy i zajęcia dziecięce" w opracowaniu M. Weryho, wydanej w 1909 r. Dzieci ze świetlicy pod opieką swoich starszych koleżanek wykorzystały skorupki z orzechów włoskich oraz skrawki materiałów do stworzenia swoich własnych zabawek. Wykonano ozdoby na choinkę, koszyczki, poduszeczki do szpilek, sakiewki, a nawet stateczek. Zajęcia okazały się bardzo twórcze, dzieciom się bardzo podobały i okazało się, że samodzielne wykonywanie zabawek to super zabawa.
ÓSEMKOWY list na dwusetlecie niepodległości
Klub Czytelnika wspólnie z uczniami klasy V b napisał list do swoich przyszłych rówieśników. Opisał, jak wygląda ich codzienny dzień w szkole, co robią i czym zajmują się dla przyjemności.
List został zapakowany do szczelnie zamkniętej butelki i 10 grudnia 2018 r. podczas uroczystości posadzenia 3 dębów - Ósemkowych Dębów Niepodległości - Julia, przedstawicielka Ósemkowego Klubu Czytelnika odczytała list uczniów, który został zakopany pod jednym z nich.
Informacja i mapka, w którym miejscu się znajduje, będzie przechowywana w bibliotece szkolnej. Mamy nadzieję, że za 100 lat będzie nie lada rarytasem dla adresatów.
Sprawozdanie z działań zamieszczono na platformie https://niepodlegla.ceo.org.pl/relacje