Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Generalnie w szkolnictwie telefon, tablet kojarzy się negatywnie. To urządzenia, które przeszkadzają, rozpraszają uwagę, powodują, że uczeń nie przykłada się do nauki, ale spójrzmy z drugiej strony. To świetne urządzenia do prowadzenia lekcji, wspierające proces dydaktyczny, którego nowoczesne i rozważne wykorzystanie bardzo podoba się uczniom. Zwraca ich uwagę, powoduje, że koncentrują się na zajęciach, są aktywni. Choć wiele szkół ich zakazuje, p. Elżbieta Dras wykorzystuje je, aby urozmaicić lekcje. W każdy piątek uczniowie klasy 2a przynoszą do szkoły także swoje tablety i smartfony. Zajęcia prowadzone są nie tylko z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, ale również w sposób innowacyjny za pomocą urządzeń mobilnych uczniów. To pełnoprawne pomoce naukowe. Nauka za pośrednictwem gier, aplikacji mobilnych, quizów jest niestety wciąż jeszcze rzadko stosowana przez pedagogów, a uczniowie w ten sposób szybciej się uczą i dużo więcej zapamiętują, uczą się poprzez interakcję, aktywnie i czują się swobodnie we współczesności. Są entuzjastycznie nastawieni do wykorzystywania nowoczesnych technologii i chętnie wykonują zadania (sami, w parach lub większych grupach). Szkoła podążająca wystarczająco szybko za nowoczesnością powinna być cyfrowa i musi pokazać uczniom, jak wykorzystywać nowoczesne technologie do nauki, bo oni tego nie wiedzą. Oni wiedzą, jak wykorzystywać je do zabawy. Świat się bardzo zmienił i szkoła nie może stawiać granic. Świat cyfrowy (w którym młodzi ludzie żyją) i szkoła to nie mogą być dwa odmienne światy. Potwierdza to m.in. materiał zrealizowany w Pielgrzymowicach i rozmowa w studio TVN  oraz materiał nagrany w Szczecinie . Z nagrań wynika, że jeżeli polska szkoła chce uratować czytanie książek przez młodych ludzi, to musi iść z tempem zmian. Musi uczyć dobrze poruszać się w cyberprzestrzeni oraz może wtedy nakłaniać do czytania książek. Prof. K. Biedrzycki – UJ ekspert z Instytutu Badań Edukacyjnych podaje, że jeśli chodzi o czytelnictwo, to nie ma tutaj sprzeczności. Badania pokazują, że osoby, które są aktywne medialnie, są też aktywnymi czytelnikami. Uczniowie tabletowej kl. 2a bardzo lubią pracę z ciekawą książką, chętnie czytają, omawiają dziewiątą lekturę w tym roku (i jeszcze trzy przed nimi). Podejmują dodatkowe zadania, stosują różne formy aktywności, realizują projekty czytelnicze i wykazują się kreatywnością, np. http://bit.ly/2oAETXB i

  • 12
  • 9
  • 3
  • 4
  • 1
  • 2
  • 6
  • 8
  • 7
  • 5
  • 11
  • 10