Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiego projektu „Cybernauci”. Jest to kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci realizowany przez fundację Nowoczesna Polska, finansowany ze środków Ministra Edukacji Narodowej i pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Rzecznika Praw Dziecka. Jego głównym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa korzystania z sieci i wykorzystywania TIK przez dzieci i młodzież. W ramach tego projektu w naszej bibliotece odbyły się zajęcia dla uczniów, na których uczestnicy dowiedzieli się, że internet może być nie tyko źródłem rozrywki, ale i źródłem informacji. W Internecie – podobnie jak w świecie realnym można napotkać zagrożenia celowo tworzone przez ludzi: manipulacje, kłamstwa czy niewłaściwe treści. Dlatego też potrzebne jest krytyczne i analityczne podejście do treści i aplikacji znalezionych w internecie. Uczniowie klas młodszych uczestnicząc w warsztatach obejrzeli film „Jakie ślady zostawiamy w internecie?”, w którym Ewa Krupa, Prezes zarządu Fundacji Orange, opowiada o tym, czym jest cyfrowy ślad. Wysłuchali opowieści „Jak wygląda Pocztówkowa Kraina?” oraz uczestniczyli we wspólnej zabawie, podczas której sprawdzali, jakie mogą być zagrożenia związane z publikowaniem treści w internecie. Dyskutowali nt. „Jak możemy wysyłać wiadomości?” i co jest najbezpieczniejszą formą przekazu, jeśli chcemy przekazać prywatne wiadomości? Omówili wybrane zasady bezpiecznego publikowania w internecie. Ułożyli odpowiednie hasła – zasady do zaproponowanych obrazków nt. bezpiecznych zasad publikowania treści.
Uczniowie klas IV na zajęciach dodatkowych uzupełnili wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa online, zapoznali się z pięcioma zasadami bezpiecznego korzystania z internetu i sposobami wykorzystania ich w praktyce, zapoznali się z zasadami realizacji kursu e-learning „Misja: Bezpieczny internet” oraz uczestniczyli w tym kursie.
Ponadto uczestnicy zajęć obejrzeli filmiki:
Sieciaki.pl - Zasady bezpieczeństwa w Internecie
https://www.youtube.com/watch?v=HGPB8LROOO0
Nie daj się- siecio-zagrożenia
https://www.youtube.com/watch?v=QEr4THZhTqM
Owce w sieci
http://www.saferinternet.pl/menu/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html
https://sieciaki.pl/tv/11,kreskowki/id/70
Zajęcia przeprowadziła p. Elżbieta Kaczyńska.

Dzieci trzymają rysunki, które prezentują zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

Generalnie w szkolnictwie telefon, tablet kojarzy się negatywnie. To urządzenia, które przeszkadzają, rozpraszają uwagę, powodują, że uczeń nie przykłada się do nauki, ale spójrzmy z drugiej strony. To świetne urządzenia do prowadzenia lekcji, wspierające proces dydaktyczny, którego nowoczesne i rozważne wykorzystanie bardzo podoba się uczniom. Zwraca ich uwagę, powoduje, że koncentrują się na zajęciach, są aktywni. Choć wiele szkół ich zakazuje, p. Elżbieta Dras wykorzystuje je, aby urozmaicić lekcje. W każdy piątek uczniowie klasy 2a przynoszą do szkoły także swoje tablety i smartfony. Zajęcia prowadzone są nie tylko z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, ale również w sposób innowacyjny za pomocą urządzeń mobilnych uczniów. To pełnoprawne pomoce naukowe. Nauka za pośrednictwem gier, aplikacji mobilnych, quizów jest niestety wciąż jeszcze rzadko stosowana przez pedagogów, a uczniowie w ten sposób szybciej się uczą i dużo więcej zapamiętują, uczą się poprzez interakcję, aktywnie i czują się swobodnie we współczesności. Są entuzjastycznie nastawieni do wykorzystywania nowoczesnych technologii i chętnie wykonują zadania (sami, w parach lub większych grupach). Szkoła podążająca wystarczająco szybko za nowoczesnością powinna być cyfrowa i musi pokazać uczniom, jak wykorzystywać nowoczesne technologie do nauki, bo oni tego nie wiedzą. Oni wiedzą, jak wykorzystywać je do zabawy. Świat się bardzo zmienił i szkoła nie może stawiać granic. Świat cyfrowy (w którym młodzi ludzie żyją) i szkoła to nie mogą być dwa odmienne światy. Potwierdza to m.in. materiał zrealizowany w Pielgrzymowicach i rozmowa w studio TVN  oraz materiał nagrany w Szczecinie . Z nagrań wynika, że jeżeli polska szkoła chce uratować czytanie książek przez młodych ludzi, to musi iść z tempem zmian. Musi uczyć dobrze poruszać się w cyberprzestrzeni oraz może wtedy nakłaniać do czytania książek. Prof. K. Biedrzycki – UJ ekspert z Instytutu Badań Edukacyjnych podaje, że jeśli chodzi o czyt elnictwo, to nie ma tutaj sprzeczności. Badania pokazują, że osoby, które są aktywne medialnie, są też aktywnymi czytelnikami. Uczniowie tabletowej kl. 2a bardzo lubią pracę z ciekawą książką, chętnie czytają, omawiają dziewiątą lekturę w tym roku (i jeszcze trzy przed nimi). Podejmują dodatkowe zadania, stosują różne formy aktywności, realizują projekty czytelnicze i wykazują się kreatywnością, npi

1