Jak nie dać się złapać w sieć Internetu? Uczniowie kl. 8 b ukończyli projekt edukacyjny
W bieżącym roku szkolnym klasa 8b pod opieką wychowawczyni Anety Kowalewskiej brała udział w projekcie edukacyjnym „Ja w Internecie. Jak dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci?”. Był to projekt realizowany w ramach Programu Uniwersytet Dzieci w Klasie, który został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki na rok szkolny 2021/2022. Ministerstwo doceniło najważniejsze cele przedsięwzięcia, jakimi są kształtowanie naukowego myślenia i rozwijanie umiejętności skutecznego działania u uczniów, a także rozwijanie postawy przedsiębiorczej i kompetencji emocjonalnych.
Podczas zajęć uczniowie poznali podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za nasze zachowanie w Internecie. Nauczyli się, jak reagować, jeśli są ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy.
Poznali różnicę pomiędzy hejtem a konstruktywną krytyką i dowiedzieli się, jak dbać o swój wizerunek w Internecie.
Uczniowie trenowali pracę zespołową, rozwinęli swoją asertywność oraz poznali ćwiczenia, które pomagają zadbać o równowagę emocjonalną.
W ramach projektu nauczyciel wraz z klasą zrealizował następujące zajęcia:
- Jak dbać o równowagę emocjonalną?
- Czego może mnie nauczyć krytyka?
- Skąd moc cyberprzemocy?
- Kto jest sprawcą cyberprzemocy?
- Skąd się bierze agresja w sieci?
- Co może zrobić świadek cyberprzemocy?
- Jak sobie radzić z agresją w sieci?
- Jak zadbać o swój wizerunek w sieci?
- Jak reagować na cyberprzemoc?
- Czy Internet może być źródłem wykluczenia?
Zgrywalizowana lekcja - Ósemkowy Dzień Nowych Technologii w Edukacji 2022. Realizujemy I moduł projektu edukacyjnego „Godność, wolność i niepodległość”. Realizujemy II moduł projektu edukacyjnego „Godność, wolność i niepodległość. Dziedzictwo kulturowe Jana Pawła II”. Korzystamy z internetowych zasobów Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Uczeń:
- potrafi wyszukać w Internecie potrzebne informacje,
- rozwija kompetencje cyfrowe do uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie,
- poznaje zasoby Internetu pod kątem rozwoju osobistego i rozwijania zainteresowań,
- używa technologii informacyjnej do kreatywności w realizacji celów osobistych,
- odpowiedzialnie używa oprogramowania i informacji zamieszczanych w sieci internetowej,
- promuje postawy patriotyczne.
Portal edukacyjny: https://niepodlegla.men.gov.pl/#/missions
- Nowatorskie narzędzie dydaktyczne wprowadza dzieci i młodzież w kulturę własnego narodu, promuje historię Polski, utrwala zagadnienia związane z najważniejszymi dla każdego Polaka wydarzeniami i postaciami historycznymi, promuje i kształtuje systemy wartości ukierunkowane na kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich.
Gra edukacyjna składa się z 18 misji (zadań dla ucznia), które swoją tematyką nawiązują do biografii Jana Pawła II i są zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.