W obrazach i innych dziełach sztuki znajdują swoje odbicie matematyczne prawa, reguły i obiekty: cyfry, punkty, kąty, figury, symetria, perspektywa. Odkryli je uczniowie klasy 1a i wykonali czwarte zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art,Art is Math”. W programie graficznym Paint tworzyli dzieła sztuki z wybranych figur geometrycznych (np. tylko z kół, tylko z prostokątów, tylko z trójkątów). Wykonali także prace plastyczne. Według własnych pomysłów wycinali i przyklejali wybrane figury na kartce z bloku rysunkowego. Każdy pomysł był inny i niepowtarzalny. Pierwszoklasiści bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem, a ich prace zasługują na uznanie.
Rozwijając aktywność na rzecz wspólnoty lokalnej i państwowej, uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik odwiedzili Komendę Miejską Policji w Chełmie. Spotkanie z funkcjonariuszami Policji to użyteczne zajęcia edukacyjne, podczas których dzieci dowiedziały się, na czym polega praca policjantów dbających o bezpieczeństwo obywateli i ochronę porządku publicznego. Wizyta uwrażliwiła uczniów na właściwe zachowania w przestrzeni społecznej, zasady bezpieczeństwa oraz przestrzeganie przepisów prawa. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu m.in. przymierzając akcesoria, których używają policjanci wykonujący obowiązki służbowe. Czwartoklasiści mogli poczuć się jak stróże prawa, kiedy wsiedli do radiowozu i włączyli sygnalizację dźwiękową. Niezwykłą atrakcją były pokazy specjalnie wyszkolonych psów, wspierających funkcjonariuszy podczas codziennej pracy. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali elementy odblaskowe poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Już od września uczniowie klasy 4c uczestniczą w wyjątkowych lekcjach matematyki.
Nasza szkoła przystąpiła do III edycji Programu Arytmetyki Mentalnej Abakus Europe. Jesteśmy jedną z 5 placówek w Polsce i jedyną w Chełmie, która została objęta tym nowatorskim programem.
https://school.abakus-center.eu/pilot
Czwartoklasiści entuzjastycznie przyjęli japońską metodę uczenia się dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia w sposób niekonwencjonalny, nowy i świeży. Ta wyjątkowa metoda nie polega tylko na wykonywaniu przez dzieci szybkich obliczeń w pamięci. Wykorzystywane podczas zajęć liczydła Abacus, ćwiczenia Brain Fitness, łamigłówki i zabawy logiczne są idealnym narzędziem wpływającym na koncentrację uwagi oraz pewność siebie i samoocenę. Przede wszystkim jednak uczniowie intensywnie zwiększają swoją inteligencję, mają niesamowitą okazję do całościowego rozwoju mózgu. Arytmetyka Mentalna przynosi wiele radości i odpręża mimo dużego wysiłku intelektualnego dziecka. Zajęcia z Arytmetyki Mentalnej prowadzi p. Monika Lenart.
Z przyjemnością informujemy, że w międzyszkolnym konkursie "CZEGO UCZĄ NAS BAŚNIE I BAJKI ROMSKIE?" wzięli udział uczniowie naszej szkoły.
Celem konkursu było:
- poznanie kultury, tradycji i codzienności społeczności romskiej w Polsce
- poznanie romskich baśni i ukrytych w nich prawd życiowych
- rozbudzanie i rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych i nawyku czytania
- integracja społeczności romskiej i polskiej
- budzenie szacunku, tolerancji wobec mniejszości narodowych
- rozwój wrażliwości kulturowej dzieci.
Organizator konkursu to Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie.
Uczennica kl. III b Marta Kozieł wykonała pracę konkursową pod kierunkiem nauczyciela Marzeny Mazurek i zdobyła II miejsce.
Za dzieło pełne walorów artystycznych uczennica otrzymała gratulacje od Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk oraz od organizatora konkursu pamiątkowy dyplom i nagrody rzeczowe.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości. To dzień pozytywnych emocji, dobrych uczynków. Idea świętowania dnia życzliwości narodziła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W 1973 roku z inicjatywy studentów, braci Briana i Michaela McCormacków – jako wezwanie do pokoju w odpowiedzi na wojnę między Izraelem a Egiptem – ustanowiono World Hello Day. Na świętowanie wyznaczono 21 listopada. W Polsce święto obchodzone jest jako Światowy Dzień Życzliwości Uczniowie klas I – III z okazji Dnia Życzliwości i Pozdrowień postanowili wykonać kartki okolicznościowe, którymi obdarowali swoich najbliższych. Dzięki takim życzliwym gestom mamy wpływ na rzeczywistość, która nas otacza. Siła kwi w grupie.
Uczniowie klas 1d, 2c, 3a, 3c uczestniczyli w warsztatach o tematyce patriotycznej zorganizowanych przez pracowników Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z naszymi symbolami narodowymi i ciekawostkami na temat naszej historii. W czasie zajęć z majsterkowania wykonały własnoręcznie: latawce, wiatraczki, breloki i broszki w barwach narodowych, które były uwieńczeniem tak wspaniale spędzonego dnia. Dzieci wróciły do szkoły zadowolone i pełne wrażeń.
Uczniowie klasy 1d są zawsze głodni wiedzy. Wiadomości i umiejętności zdobyte podczas samodzielnego działania zapamiętuje się najszybciej i najdłużej zostają w naszej pamięci. Dzieci uczyły się czym jest waga, jakie są jednostki wagi i jak możemy porównywać ciężar różnych przedmiotów poprzez ważenie rzeczy z ich najbliższego otoczenia. Na zakończenie zajęć sprawdziliśmy ile ważą nasze plecaki. Na szczęście były bardzo lekkie! Taką naukę lubimy!
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej chętnie uczestniczą w wielu konkursach. Szczególnie upodobały sobie konkursy o charakterze plastycznym. Z dużym zaangażowaniem wykonały prace na konkurs „Młody Patriota” organizowany przez MDK w Chełmie, gdzie odniosły ogromny sukces. Podczas rozdania nagród można było oglądać wystawę nagrodzonych prac oraz wirtualną wystawę prac wyróżnionych. Uczniowie zostali nagrodzeni dyplomami i wspaniałymi upominkami.
Laureaci:
Wojciech Sobczyk – klasa 1d
Zuzanna Smarczewska – klasa 1d
Krzysztof Wicha – klasa 3a
Paulina Pawełkiewicz – klasa 3c
Wyróżnieni:
Natalia Małysz – klasa 1d
Aniela Horyłek – klasa 1d
Amelia Turzyniecka – klasa 3a
Amelia Basaj – klasa 3a
Oliwia Abramowicz – klasa 3a
Kinga Rokicka – klasa 3a
Laura Kruk – klasa 3a
Pola Nawojczyk – klasa 3a
Fabian Wnuk – klasa 3a
Franciszek Kijańczuk – klasa 1b
Kornelia Madejek – klasa 1b
Agata Zając – klasa 2a
Dzieci do konkursu przygotowały panie: Justyna Prystupa (klasa 1b), Joanna Wicha (klasa 1d), Iwona Molin (klasa 2a), Jolanta Rozwód (klasa 3a), Wioletta Lewczuk (klasa 3c).
Za nami VII edycja konkursu ekologicznego „Drugie życie śmieci” organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Nasi uczniowie mieli mnóstwo pomysłów na wykorzystanie odpadków i stworzenie z nich czegoś nie tylko ekologicznego, ale twórczego zarazem. W konkursie wzięło udział dwanaście szkół i placówek, które złożyły w sumie 63 prace. Wśród wyróżnionych znalazł się także nasz uczeń Bartosz Masłowski z klasy II c - ,,Rakieta EKO’’. Dwie prace naszych uczennic zakwalifikowały się także do wystawy. Ich autorkami były Pola Wachowicz (klasa II c) – „Kurka” i Amelia Grabińska (klasa IIa) – „Ekologiczny kapelusz”. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!!!
Uczniowie klasy 1a zrealizowali kolejne zadania z międzynarodowego projektu eTwinning "Math is Art, Art is Math". Tematem przewodnim był rytm. Czekając na wykonanie zadania, rozpoczętego przez młodszych partnerów z przedszkoli, pobawili się rytmem i instrumentacją ciała. Polubili zabawy rytmiczne. Ze względu na dużą liczbę uczestników projektu pracowali w grupach. Zabawę w powtarzanie rytmów rozpoczęły przedszkolaki z Turcji, kontynuowały ją sześciolatki z Włoch i przyszła kolej na pierwszoklasistów z Chełma. Uczniowie klasy 1a powtórzyli powstały rytm i dodali własne ruchy. Każdy następny partner powtarzał to, co zrobili poprzednicy oraz dodawał swoje ruchy. Było to bardzo ciekawe wyzwanie dla uczniów.
Kolejne działanie projektowe to rytm w sztuce. Nasi mali uczniowie zaprojektowali wzory tapet na ścianę w swoim pokoju. Zadanie wykonali indywidualnie. Wycinali, stemplowali i rysowali. Tworzenie rytmicznych kompozycji bardzo podobało się dzieciom. Dzięki regularnym powtórzeniom kształtów i kolorów powstały piękne i harmonijne prace, a to dopiero początek projektowej przygody.
Uczniowie klasy 1 c po raz kolejny mieli okazję uczestniczyć w zajęciach warsztatowych w bibliotece publicznej. Lekcje poza ławką szkolną są cennym doświadczeniem dla uczniów, odkrywaniem w niecodzienny sposób. Słuchanie wiersza „Torba mamy”, podróż z „Książką, która nie chciała być czytana” pobudziły wyobraźnię i kreatywność dzieci. Pierwszaki wykonały według własnego pomysłu eko-torby. Na zakończenie spotkania mogły spróbować swoich muzycznych umiejętności podczas gry na bum bum rurkach i dzwonkach.
Bajki, baśnie zarówno te czytane, jak i oglądane, odgrywają ważną rolę w życiu dziecka. Dlatego bajkowi bohaterowie doczekali się swojego święta. Dnia 5 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. To święto ustanowiono w rocznicę urodzin Walta Disneya – jednego z najpopularniejszych autorów animowanych bajek dla dzieci. Z tej okazji biblioteka szkolna zaprosiła na spotkanie czytelnicze dla dzieci ze świetlicy. W tym roku bohaterem tego święta był Kubuś Puchatek – znany i lubiany przez dzieci bajkowy miś. Dzieci wysłuchały czytanych fragmentów z książki A. A. Milne „Kubuś Puchatek”, mogły sprawdzić swoją znajomość przygód Puchatka w „Quizie wiedzy o Stumilowym Lesie”, rozwiązywały zagadki, odbyła się też nauka magicznego zaklęcia Kubusia Puchatka oraz zabawa „Zagubiony ogon Kłapouchego”. Spotkanie było dobrą okazją do promocji literatury dziecięcej poprzez prezentację zebranych w bibliotece książek z przygodami Kubusia. Świetną zabawą okazało się poszukiwanie zaginionych książek o misiach. Na zakończenie tego sympatycznego święta dzieci wykonały pracę plastyczną techniką origami: zakładkę do książki – misia. To spotkanie sprawiło dzieciom bardzo wiele radości.
14 listopada br. uczniowie kl. 5 a z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską-Popek uczestniczyli w niecodziennej lekcji historii o naszym mieście. W Chełmskiej Bibliotece Pedagogicznej piątoklasiści z uwagą wysłuchali ciekawych opowieści o małej ojczyźnie. W tajemnice niedźwiedziego grodu wprowadził nas p. Zbigniew Lubaszewski, autor wielu publikacji o Chełmie. Uczniowie tego zespołu w ubiegłym roku szkolnym realizowali projekt regionalny ,,Chełm-moja mała ojczyzna”.
W procesie dydaktyczno-wychowawczym głównym celem edukacji regionalnej jest rozwijanie w uczniu poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska.
Kształtując u podopiecznych umiejętności społeczne Nasza Szkoła zachęca uczniów do odwiedzenia różnych instytucji świadczących usługi dla mieszkańców miasta. Współpracując ze środowiskiem lokalnym w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej „Przepis na patriotyzm", klasa IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik udała się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chełmie. Uczniowie zostali zapoznani z funkcjonowaniem jednej z najważniejszych instytucji państwowych, zwiedzili miejsca służące do realizacji polityki społecznej, pomieszczenia, w których są obsługiwani petenci oraz archiwum gromadzące dokumenty. Pomimo tego, że dla uczniów emerytalna przyszłość to bardzo odległa perspektywa, pobyt w jednostce państwowej był pożyteczną lekcją nt. ubezpieczeń społecznych, świadczeń, z których korzystają mieszkańcy Chełma. Pracownicy instytucji byli niezwykle życzliwi, w ciekawy i przystępny sposób opowiedzieli o swojej pracy.
W dniach 3 i 4 listopada 2022 r. zrealizowany został rekomendowany program profilaktyki przeciwdziałania zachowań ryzykownych u młodzieży.
Uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniach z trenerami programu ze względu na potrzeby młodzieży, aby skutecznie przeciwdziałać możliwie szerokiemu spektrum zachowań ryzykownych.
Cele "Archipelagu Skarbów" odwołują się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym oraz realizacją życiowych pasji. Program uczy zdrowego i mądrego stylu życia. Zachęca młodzież do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii. Pokazuje młodzieży ich ogromny, pozytywny potencjał.
Realizacja programu zawierała elementy warsztatu pracy nad komunikacją, zachowaniami agresywnymi, asertywnością i seksualnością. "Archipelag Skarbów" przeprowadzony został w formie multimedialnego show - jak dobrze dostosowanego do młodych odbiorców. To praca nad odnalezieniem skarbu, czyli szczęścia!
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to czym dzieli się z innymi” (Jan Paweł II)
Uczniowie, rodzice wraz z wychowawcami klas I – III odpowiedzieli na apel włączenia się w zbiórkę darów dla Schroniska im. Brata Alberta. Przez cały tydzień przynosili do swoich sal lekcyjnych płody rolne tj. ziemniaki, marchew, buraki, artykuły spożywcze, a także przetwory ze swoich piwnic. Dzięki zaangażowaniu uczniów i rodziców udało się zebrać dość pokaźną ilość produktów. Jesteśmy wdzięczni za tak szeroko otwarte serca.
10 listopada 2022 r. nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”. Corocznym zwyczajem organizowanego przez MEN przedsięwzięcia jest wspólne odśpiewanie przez uczniów i nauczycieli czterech zwrotek Mazurka Dąbrowskiego w przeddzień Święta Niepodległości o godz. 11:11. Tego dnia odświętnie ubrani uczniowie wraz z nauczycielami w salach lekcyjnych zaśpiewali nasz hymn narodowy.
Pomimo że do świąt Bożego Narodzenia jeszcze daleko, klasy: I A, I B i II C 9.11.2022 r. wybrały się z wizytą do Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie. Na miejscu przewodnik oprowadził dzieci po muzeum oraz przedstawił jego historię. Zaprezentował także choinki z różnych stron świata. Następnie dzieci mogły zobaczyć proces wytwarzania i zdobienia bombek choinkowych. Przy okazji mogły się przekonać, jaka to trudna i ciężka praca. Po zapoznaniu się z procesem tworzenia bombek nadszedł czas na wykonanie własnych. Podczas warsztatów każdy mógł własnoręcznie ozdobić bombkę, którą później zabrał do domu, aby ozdobić choinkę podczas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. W muzeum dzieci miały czas na zakupy, podczas których mogły sobie wybrać bombkę, która najbardziej się spodobała. Po wizycie w Muzeum Bombki Choinkowej wyruszyliśmy do Baranowa Sandomierskiego, gdzie dzieci mogły podziwiać oraz zapoznać się z historią renesansowego zamku Leszczyńskich, który jest otoczony okazałym parkiem. Naszym ostatnim punktem docelowym był Sandomierz. Podczas spaceru po starym mieście w Sandomierzu, przewodnik oprowadził po Wzgórzu Zamkowym, rynku otoczonym starymi kamieniczkami wraz z zabytkowym ratuszem oraz pokazał i opowiedział historię Bramy Opatowskiej i Katedry NMP.
Dzieci do domów wróciły szczęśliwe i uśmiechnięte. Wycieczkę możemy zaliczyć do udanych.
Tegoroczne święta będą na pewno niezapomniane, gdyż na choince w domu każdego uczestnika wycieczki zawiśnie własnoręcznie wykonana bombka.
11 Listopada 1918 r. jest to szczególna data w historii Polski, ponieważ Polska po 123 latach odzyskała niepodległość. W przeddzień rocznicy Święta Niepodległości najmłodsi patrioci z klasy I b wraz z wychowawcą wybrali się na marsz niepodległości. Dzieci przeszły z własnoręcznie wykonanymi flagami wokół górki nieopodal szkoły. Uczniowie z powagą oraz dumą maszerowali wokół górki tym samym oddając cześć i hołd Niepodległej Polsce.
"Polacy chcą niepodległości, lecz pragnęliby,
aby ta niepodległość kosztowała dwa grosze i dwie krople krwi – a niepodległość jest dobrem nie tylko cennym, ale i bardzo kosztownym" (Józef Piłsudski)
Harcerze naszej szkoły wraz z instruktorami wzięli udział w miejskich obchodach 104. rocznicy odzyskania Niepodległości.
Harcerze pełnili uroczystą wartę, uczcili minutą ciszy pamięć walczących o wolną Ojczyznę, a instruktorki pwd. Elżbieta Rybak, pwd. Joanna Wicha i pwd. Wioletta Mazur złożyły w imieniu wszystkich harcerzy i instruktorów Hufca ZHP Chełm wiązankę kwiatów.
Miło nam poinformować, że otrzymaliśmy gratulacje za wyróżnienie nauczyciela naszej szkoły Krajowymi Odznakami Jakości eTwinning za realizację w ubiegłym roku szkolnym czterech międzynarodowych projektów eTwinning: DEEP ART, No Problem, HAPPY KIDS WITH STEAM, Nature in Art. Na tę okoliczność pani dyrektor Beata Tomaszuk otrzymała list gratulacyjny z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie.
Uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni rozpoczęli działania w międzynarodowym projekcie eTwinning "Math is Art, Art is Math". Matematyka i sztuka są ze sobą powiązane na różne sposoby. Wszędzie można zobaczyć, usłyszeć, doświadczyć matematyki - w malarstwie, architekturze, przyrodzie, w rytmicznej melodii granej na instrumencie, w tańcach sportowych, w zaciszu domowej kuchni, w teatrze cieni, w żonglowaniu, podczas zabawy klockami. W dziełach sztuki można znaleźć przedmioty, które znamy z lekcji matematyki: liczby, linie, punkty, kształty, figury płaskie i przestrzenne, rytm, symetrię, perspektywę, głębię, a nawet czas. Matematyka nie ogranicza się do liczb i obliczeń, a poszukiwanie jej w nieoczywistych miejscach jest dla dzieci świetnym bodźcem rozwojowym. Uczniowie będą tworzyć własne prace, obserwować otaczający ich świat i odnajdywać matematykę w sztuce i sztukę w matematyce. Uczestnikami projektu są uczniowie w wieku 6 -11 lat i pochodzą z Turcji, Włoch, Gruzji, Rumunii, Grecji, Litwy i Polski. Powstaje mapa partnerów i nasza szkoła już jest na tej mapie.
Pierwsze zadanie projektowe to współpraca w Code Week. Każda klasa lub grupa przedszkolna zakodowała połowę symetrycznego rysunku i przesyła go do innej szkoły lub przedszkola. Dzieci dekodowały obrazek i kończyły drugą część. Następnie wymyślały własny symetryczny rysunek i wysyłały kod innym dzieciom. Uczniowie klasy 1a przygotowali zakodowane zadanie dla uczniów klasy 3 z Turcji i otrzymali zadanie od drugoklasistów z tego samego kraju. Nasi najmłodsi uczniowie otrzymali certyfikat kodowania, a w wyniku współpracy zespołu projektowego powstaje "Wielka książka kodowania".
Współpraca międzynarodowa pierwszoklasistów, to nie tylko możliwość zdobywania wiedzy. To również okazja do nauki empatii, tolerancji i szacunku dla odmienności.
W ostatnich dniach października uczniowie klas 1-3 wzięli udział w ogólnopolskich konkursach przedmiotowych LEON - sesja jesienna. Chętni uczniowie sprawdzali swoje umiejętności z wiedzy zintegrowanej i z matematyki. W konkursach wzięło udział 67 uczniów z klas pierwszych, drugich i trzecich.
Życzymy wspaniałych wyników!
W szkole od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej oraz wpajamy szacunek dla polskich symboli narodowych. W dniu 8 listopada br. w naszej szkole odbyła się uroczystość upamiętniająca 104 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. To wyjątkowy czas dla każdej Polki i Polaka. Z tej okazji uczniowie klas I-III zebrali się, aby uroczyście świętować ten wyjątkowy dla Polaków czas. Wszyscy z powagą
i w dużym skupieniu oglądali program artystyczny przygotowany przez swoich rówieśników. Uczniowie klas pierwszych zaprezentowali wiersz „Jedenasty listopada” i piosenkę „Co to jest niepodległość”. Klasy drugie odśpiewały pieśń „Legiony” i zaprezentowały wiersz „Dziś 11 listopada”. Trzecioklasiści wykonali pieśń „Niepodległość – trudne słowo”i pokazali nam krótką scenkę dotyczącą czasów, gdy Polski nie było na mapie świata oraz wspólnie z kolegami recytowali wiersz „Katechizm polskiego dziecka”. Na zakończenie uroczystości w asyście pocztu sztandarowego naszej szkoły odśpiewaliśmy wszyscy nasz hymn narodowy Mazurek Dąbrowskiego, pamiętając przy tym o zachowaniu należytej postawy. Na tę wyjątkową, świąteczną chwilę przygotowaliśmy opaski w barwach narodowych i symboliczne kokardy. Brawo mali Polacy! Jesteśmy z Was dumni! Uroczystość miała na celu rozwijanie wśród wychowanków poczucia przynależności narodowej, pielęgnowanie polskiej kultury i tradycji. Jednocześnie była pouczającą lekcją historii i patriotyzmu.
11 listopada 1918 roku to symboliczna data odzyskania przez Polskę niepodległości. Przez 123 lata Polacy żyli w niewoli, ale nigdy nie pogodzili się z utratą Ojczyzny. Polska nadal istniała w sercach Polaków. Okres zaborów był dla naszych rodaków prawdziwą lekcją patriotyzmu. W tym czasie nieodłącznym towarzyszem ich walki o Polskę była muzyka, pieśń czy też piosenka patriotyczna, która „krzepiła ducha narodowego”.
Kultywując tę tradycję, 8 listopada uczniowie klas IV –VIII wraz z nauczycielami uczestniczyli w szkolnej uroczystości Śpiewajmy Niepodległej upamiętniającej 104 rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Podczas imprezy wspólnie zostały zaśpiewane pieśni i piosenki patriotyczne związane z okresem zaborów oraz z późniejszymi równie dramatycznymi dziejami w naszej historii, czyli II wojną światową, trudnymi latami okupacji, z powstaniem warszawskim czy też stanem wojennym. Muzyka i słowa patriotyczne zawsze jednakowo jednoczyły wszystkich Polaków, wzruszały, pocieszały i dawały nadzieję, że „ta co nie zginęła, wyrośnie z naszej krwi”. Dumnie i z ogromnym wzruszeniem zaśpiewaliśmy m.in. takie pieśni i piosenki, jak:
- Marsz Polonia
- Rota
- Siekera, motyka …
- Pałacyk Michla
- Czerwone Maki na Monte Cassino
- Żeby Polska
Taka „wyśpiewana” lekcja patriotyzmu przypadła do gustu zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Mamy nadzieję, że za rok zaśpiewamy Niepodległej w jeszcze większym gronie. Przedsięwzięcie koordynowały – p. Anna Radziszewska-Smutniak, p. Marzena Stadnik i p. Agata Wojtasiuk.
Jesień nie tylko zawitała do nas w kalendarzu, ale także przybyła do biblioteki.
Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała jesienne spotkania z uczniami klas I – III, które rozpoczęły się od wysłuchania wierszy o tematyce jesiennej: „Jesienią” Danuty Wawiłow, „Wiersz jesienny” Natalii Usenko, „Wszystko leci…” Marii Kownackiej, „Jesienni rowerzyści” Danuty Gellerowej, „Kolorowy bukiet” Barbary Lewandowskiej.
Rozmawialiśmy z dziećmi o zmianach zachodzących w przyrodzie w czasie jesiennych miesięcy oraz o przygotowaniach zwierząt do zimy. Ponieważ nasze ogrody często zamieszkują jeże, poprosiliśmy, by dzieci przypomniały dorosłym o pozostawieniu dla nich pod drzewem lub krzakiem niedużej sterty liści, w której znajdą one schronienie przed mrozem.
Do czego można wykorzystać jesienne liście, zarówno te naturalne, spadające z drzew i zaścielające nasze chodniki oraz ogródki, a także te wycięte z papieru? Otóż można wykorzystać je do zrobienia ciekawych prac plastycznych. Za pomocą kolorowych jesiennych liści dzieci wyczarowywały suknie Pani Jesieni, zwierzątka lub jesienne bukiety. Kartki ze starych książek posłużyły do zrobienia liści, a następnie pokolorowania ich w barwach jesieni.
Podsumowaniem zajęć był jesienny quiz i zagadki, z którymi dzieci świetnie sobie poradziły.
Właściwe odżywianie i dbanie o zdrowy tryb życia kształtowaliśmy ostatnio poprzez praktyczne zadania, wspólne rozmowy, spacery na świeżym powietrzu, gry i zabawy tematyczne. To, jak ważne są witaminy zawarte w owocach oraz jak należy dbać o higienę i przygotowanie posiłku, dzieci kształtowały poprzez wspólne wykonywanie sałatki owocowej. Wiele radości przyniosły także makaronowe zabawy drużynowe, które przypominały o istotnych produktach w codziennych nawykach żywieniowych. Przygotowywanie własnoręcznie zaprojektowanych śniadaniówek oraz „Zakręcone słoiki”, czyli prace plastyczne, które przybliżyły jak konserwować i przechowywać cenne witaminy w owocach i warzywach, przyniosły takie efekty...
Społeczność naszej szkoły kolejny raz włączyła się w akcję „Przerwa na czytanie”, zorganizowaną przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom.
Celem akcji była promocja czytelnictwa, integracja środowiska szkolnego, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe, zwrócenie uwagi na czytanie jako atrakcyjną formę spędzania czasu w szkole oraz zachęcenie wszystkich do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
25 października zgodnie z założeniami akcji, uczniowie przynieśli swoje ulubione książki lub wybierali pozycje z zasobów biblioteki szkolnej. Każdy kto chciał, znalazł coś dla siebie.
Do czytania uczniowie najczęściej wybierali książki o tematyce młodzieżowej, podróżniczej i fantastycznej. Niektórzy wykorzystali ten czas na nadrobienie braków w znajomości lektur szkolnych.
Część uczniów z kl. I c przygotowała krótki fragment, który przeczytała swoim kolegom i koleżankom, a na zakończenie ułożyli ze swoich ciał, przy pomocy swojej Pani, słowo CZYTAM. Przeprowadzono również bardzo żywą i pouczającą dyskusję czy warto czytać książki. Uczniowie klas drugich i trzecich mieli możliwość wzięcia udziału w akcji bookcrosingowej „Podróż z książką” zorganizowanej przez klasę III A w ramach innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą - Lekturki spod chmurki” prowadzonej przez p. Jolantę Rozwód.
Czytano więc w klasach, na korytarzach i oczywiście w bibliotece. W naszej szkole w akcji uczestniczyło 409 osób. Bardzo nam miło, że nasi uczniowie dopisali, bardzo wszystkim dziękujemy. Podziękowania należą się również nauczycielom za czynny udział w akcji i dawanie dobrego przykładu swoim podopiecznym, jak również za życzliwość i miłą współpracę. Mamy nadzieję, że znów się spotkamy podczas kolejnej edycji „Przerwy na czytanie”. Co roku miłośników czytania przybywa i starają się pobić dotychczasowy rekord. Mamy nadzieję, że tak będzie i tym razem, do czego również dołożyliśmy cegiełkę.
Organizatorami szkolnej akcji byli nauczyciele bibliotekarze oraz Samorząd Uczniowski kl. 1-3 i 4-8 wraz z opiekunami.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w akcji czytelniczej.
W dniu 27 października br. uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w ciekawej lekcji bibliotecznej, która odbyła się w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Celem spotkania było poznanie centrum życia kulturalnego miasta, rozbudzanie zainteresowania książką, zachęcanie do rozwoju i poszukiwania wiedzy oraz kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. Czwartoklasiści podczas zwiedzania Czytelni poznali zasoby biblioteki o tematyce regionalnej w postaci książek, czasopism, dokumentów życia społecznego, rękopisów, fotografii z różnych okresów dziejowych. Uczniów zaciekawiło szczególnie stanowisko komputerowe dla niedowidzących z drukarką brajlowską. Bibliotekarze placówki zaprosili naszych podopiecznych do bogatego w księgozbiór magazynu, w którym dzieci rozwiązały kilka zagadek. Zwiedzając Wypożyczalnię Zbiorów Audiowizualnych uczniów zainteresowały płyty winylowe, gramofony, audiobooki wraz z odtwarzaczami, książki brajlowskie, filmy, konsola do gier. W Wypożyczalni i Czytelni dla Dzieci uczniowie poznali księgozbiór przypisany ich grupie wiekowej.
Miłym akcentem było odwiedzenie przez klasę 4 b Izby Pamięci Longina Jana Okonia, poświęconej pisarzowi związanemu z ziemią chełmską. Uczniowie obejrzeli rękopisy i manuskrypty, osobiste pamiątki, listy, fotografie oraz eksponaty indiańskie pochodzące ze zbiorów autora Trylogii indiańskiej.
Serdecznie dziękujemy pracownikom biblioteki za poznanie jej walorów, a uczniów Ósemki zachęcamy do czytania książek i poszerzania wiedzy!
W dniu 27 października 2022 r. uczniowie klas IV b, V a, V b, V c uczestniczyli w spotkaniu autorskim z p. Aliną Gierun, zorganizowanym w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Pisarka prezentując swoją najnowszą książkę pt. „Cukierek z niespodzianką, czyli jak wychować dorosłego” przedstawiła osoby, na których wzorowała się kreśląc bohaterów swojej opowieści. Podczas spotkania wzbogaconego pokazem ilustracji do książki, uczniowie wzięli udział w quizie literackim dotyczącym dzieła autorki. Miłym akcentem był pokaz taneczny przygotowany przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Warto dodać, iż tancerką była uczennica naszej szkoły - Zosia Sobczyk. Na zakończenie p. Alina wpisywała dedykacje do książki, a także miał miejsce słodki poczęstunek, który nawiązywał do motywu przewodniego książki.
Naszym uczniom towarzyszyły wychowawczynie: p. Agnieszka Szczepanik, p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Magdalena Zosiuk, p. Agata Wojtasiuk.
Uczniowie klasy VI c wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik 25 października br. wzięli udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła Pamięta 2022”. Odwiedzając miejsca pamięci narodowej szóstoklasiści poznali losy postaci, które zapisały się w historii lokalnej i ogólnonarodowej. Młodzież zapaliła znicze i uczciła pamięć powstańca styczniowego Franciszka Chmielewskiego, legionisty Stasia Figlera, żołnierzy walczących w wojnie polsko-bolszewickiej, żołnierzy Armii Krajowej, dowódcy oddziału Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość Henryka Lewczuka „Młota”, cichociemnego porucznika Zbigniewa Twardego, a także zamordowanego w Charkowie kapitana Wojska Polskiego Michała Podlewskiego oraz Damazego Podlewskiego, który został rozstrzelany przez hitlerowców na Targowicy w Chełmie.
,,Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci’’
Społeczność szkolna pamięta o zmarłych nauczycielach i pracownikach ,,Ósemki’’.
Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Caritas Szkoły Podstawowej nr 8 wraz z opiekunami odwiedzili ich groby na cmentarzu przy ul. Mościckiego, aby wyrazić szacunek i pamięć o tych, których już nie ma wśród nas. Uczniowie porządkowali groby oraz zapalili symboliczne znicze.
Nasza szkoła chętnie uczestniczy w projektach kształtujących wartości patriotyczne i kultywujących pamięć o obrońcach ojczyzny. W bieżącym roku szkolnym dołączyliśmy do projektu ,,Znicz dla westerplatczyka’’ zainicjowanego przez Zespół Szkół Morskich w Gdańsku. Projekt ma na celu uczczenie pamięci bohaterskich obrońców Westerplatte. Zadaniem uczniów jest odnalezienie grobu westerplatczyka, który znajduje się w okolicy, opieka nad nim oraz symboliczne zapalenie znicza w czasie Święta Zmarłych i innych ważnych świąt i rocznic. W ramach realizacji projektu przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego odwiedzili grób starszego legionisty Stanisława Kolasy na cmentarzu przy ulicy Mościckiego. Uczniowie złożyli kwiaty oraz zapalili znicze będące wyrazem szacunku i pamięci.
Ponadto w listopadzie Samorząd Uczniowski przygotuje wystawę prezentującą sylwetkę Stanisława Kolasy. Zachęcamy wszystkich uczniów i rodziców do zapoznania się z krótką biografią oraz do odwiedzenia grobu ,,naszego’’ westerplatczyka - sektor A, kwatera 19, rząd 3, grób 4. Stanisław Kolasa urodził się 27 listopada 1915 r. w miejscowości Mirzec-Korzonek w powiecie iłżeckim. Ukończył cztery oddziały szkoły powszechnej. Trudna sytuacja rodzinna i śmierć matki spowodowały, że już w wieku kilkunastu lat pracował jako wozak w kopalni rudy żelaza w okolicy miejsca zamieszkania. W latach 1937-1939 odbywał czynną służbę wojskową w 4. Pułku Piechoty Legionów w Kielcach, skąd 5 kwietnia 1939 r. przybył na Westerplatte jako celowniczy moździerzy. W czasie obrony walczył w obsadzie placówki "Prom", a po jej zniszczeniu w koszarach. Został ranny. Po kapitulacji Westerplatte trafił wraz z innymi żołnierzami do tymczasowego więzienia w twierdzy Bischofsberg, a następnie do jednego ze stalagów, gdzie pełnił funkcję obozowego fryzjera. Stamtąd został skierowany do pracy w niemieckim majątku ziemskim. Został schwytany podczas próby ucieczki i skierowany do pracy przy produkcji torped w miejscowości Eskenfurden. Tam poznał swoją przyszłą żonę, Zofię. Po wyzwoleniu w 1945 r. Stanisław i Zofia pobrali się i przyjechali do Chełma. W 1946 r. pan Stanisław rozpoczął pracę w Polskim Monopolu Spirytusowym Chełm jako pomocnik magazyniera. Pięć lat później przeniósł się do Zespolonego Szpitala Miejskiego im. Ludwika Rydygiera, gdzie był palaczem kotłowym. Zmarł 9 sierpnia 1980 r. z powodu zatoru mózgowego.
Harcerze naszej szkoły na kilka dni przed Świętem Zmarłych udali się na cmentarze, aby odszukać groby żołnierzy, bohaterów, którzy oddali życie za naszą wolność. Podzieleni na grupy poszukiwali grobów dowódców, zwykłych żołnierzy, którzy walczyli na frontach I i II wojny światowej. Największe poruszenie wywołał nagrobek 18-letniego legionisty, który oddał życie w 1915 roku. W obecnym czasie, kiedy z wschodnią granicą wciąż słyszymy o ofiarach konfliktu zbrojnego, dziś naszym gestem wołamy: „Chcemy pokoju na świecie”.
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
w imieniu Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka serdecznie dziękujemy za udział w akcji „Szkoła pamięta”. Miło nam poinformować, że w tegorocznej inicjatywie wzięło udział ponad 11 tys. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
W załączeniu przekazujemy pamiątkowy dyplom.
Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem podsumowującym akcję. Znajdą go Państwo na naszej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ponad-11-placowek-wzielo-udzial-w-akcji-mein-szkolapamieta-dziekujemy.
Z wyrazami szacunku
Biuro Ministra
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Historia - świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości. Cyceron
26 października br. uczniowie kl. Va z wych. p. Ewą Skórzewską - Popek odwiedzili miejsce straceń przy al. Armii Krajowej – Targowicę.
Piątoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze, złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali pamięć tym, których z nami już nie ma.
Ósemka praktycznie przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań naszej placówki.
„Naród, który nie szanuje swej przeszłości, nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości”.
Słowa Marszałka Józefa Piłsudskiego wypowiedziane tak dawno, jakże aktualne są i dziś. Mając na uwadze przesłanie tych słów, nasza placówka przy każdej okazji stara się pokazać, że ma świadomość, jak ważną rolę w życiu każdego Polaka pełni pamięć o przodkach i ich czynach, dzięki którym Wszyscy Polacy mogą żyć w suwerennym kraju.
W dniu 21 października 2022 r. taką okazją było niecodzienne wydarzenie, czyli udział w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkól Podstawowych „Do Hymnu”, gdyż pieśni patriotyczne są wspaniałą lekcją historii, uczą szacunku do przeszłości i wyrabiają wrażliwość na to, co stanowi o tożsamości kultury polskiej.
Organizatorem wokalnego konkursu „Do Hymnu” jest Narodowe Centrum Kultury z siedzibą w Warszawie.
Do konkursu przystąpiło ponad 300 szkół z całej Polski. 21 października w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbyło się przesłuchanie w obecności lokalnego jury. Wzięło w nim udział 365 uczniów z klas II- VII.
Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu jednogłosowym „a capella” hymnu państwowego oraz dwóch (wybranych spośród ośmiu propozycji) pieśni hymnicznych. Nasi uczniowie zaprezentowali:
- Hymn państwowy „Mazurek Dąbrowskiego” (4 zwrotki)
- „Rotę” (4 zwrotki)
- „Marsz Polonia” (7 zwrotek)
Wykonanie repertuaru konkursowego odbyło się na „żywo” i z „pamięci”. Uczniowie wykazali się dużym talentem wokalnym, świetną znajomością tekstów utworów oraz ogromnym zaangażowaniem.
Uczestników do konkursu przygotowała p. Anna Radziszewska-Smutniak. Koordynatorkami tego przedsięwzięcia były p. Maria Niemczuk, p. Justyna Prystupa i p. Agata Wojtasiuk. Przygotowanie uczniów na tak wysokim poziomie nie byłoby możliwe bez współpracy z wychowawcami i nauczycielami całej szkoły.
Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 29 listopada, jednak dla nas nie jest najważniejszy wynik, jesteśmy dumni, że uczestniczyliśmy w wyjątkowym wydarzeniu, które na długo zostanie w naszej pamięci dzięki pieśniom, które nierozerwalnie wiążą się z losami i tradycją naszej Ojczyzny. Ponadto po raz pierwszy w historii szkoły tak wielu uczniów jednocześnie wzięło udział w takich zmaganiach konkursowych. Każdy uczeń otrzymał dyplom za udział w konkursie.
19 października br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wydarzeniu, które miało ma na celu przybliżyć im postać Ignacego Łukasiewicza, założyciela pierwszej na świecie kopalni ropy naftowej, ale także zachęcić do proekologicznego myślenia.
Uczestnicy spotkania wzbogacili swoją wiedzę o tradycyjnych źródłach energii, a także o zielonej energii odnawialnej.
Dzieci zobaczyły próbki ropy naftowej, posłuchały opowieści o zachodzących procesach, o recyklingu i gospodarowaniu odpadami. Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa wyposażona w specjalny rower i zgniatarka do plastikowych butelek napędzana siłą mięśni nóg. Uczniowie wzięli udział także w zajęciach elektrostatyki z wykorzystaniem wyjątkowego i rzadko spotykanego urządzenia, jakim jest Generator Van de Graaffa, przy którym była możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia - odwiedzającym zjeżyły się włosy na głowie.
Za nami moc atrakcji i wiedzy.
Blog może stanowić doskonały sposób na stworzenie księgi pamiątkowej, dokumentującej wycieczki klasowe, konkursy, uroczystości, warsztaty i inne wydarzenia, w których brali udział uczniowie. Przykładem tak prowadzonego bloga jest internetowa kronika pierwszaków prowadzona przez wychowawczynię klasy 1a, która w różnych celach prowadzi blogi edukacyjne. “Klasowa kronika” to rodzaj strony internetowej zawierającej posortowane chronologicznie wpisy https://internetowakronikaklasowa.blogspot.com/. Posty pokazujące uczniów i ich pracę od kuchni przeplatane są różnorodnymi treściami multimedialnymi regularnie publikowanymi.
20 października 2022 r. odbył się Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”. W naszej szkole zgłosiło się 11 uczniów z klas II – III. Konkurs urozmaicił program zajęć - to cenne rozszerzenie programu nauczania, jednocześnie popularyzujące naukę poprzez zabawę. Każdy z testów składał się z 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Trzymamy za Was kciuki i liczymy na wysokie wyniki. Konkurs przeprowadziły panie: Iwona Molin i Marianna Niemczuk.
Uczniowie klasy 1c odwiedzili bibliotekę publiczną w ramach innowacji pedagogicznej „Odkrywanie przez działanie”. Zajęcia dotyczyły legendy o Chełmie i postaci Logina Jana Okonia. Rozwiązując zagadki z edukacji polonistycznej i matematycznej, przemierzając zakamarki biblioteki poznali bliżej historię życia Pana Okonia i jego legendę o Chełmie.
19 października odbyła się uroczystość Ślubowania uczniów klas pierwszych w obecności zaproszonych gości, rodziców, nauczycieli i uczniów, którzy swoją obecnością dodali blasku i powagi oraz uświetnili tę uroczystość.
Swoją obecnością zaszczycili nas samorządowcy i dyrektorzy instytucji oświatowych: Pani Agnieszka Walewska-Maksymiuk - dyrektor Departamentu Oświaty Wydziału Edukacji w Urzędzie Miasta Chełm, Pani Dorota Rybaczuk - przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Rady Miasta Chełm, Pani Małgorzata Łoza - dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 12 w Chełmie, Pani Magdalena Cisak-Soszyńska - wicedyrektor Przedszkola Miejskiego nr 13 w Chełmie, Pani Jolanta Szwed dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 15 w Chełmie.
To bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla najmłodszych, którzy rozpoczynają wspaniałą przygodę bycia uczniem, ale również dla ich rodziców. Zanim pierwszoklasiści zostali włączeni do grona społeczności uczniowskiej, przystąpili do zaprezentowania swoich umiejętności, których już się w szkole nauczyli.
Pierwszaki złożyły przysięgę na sztandar Szkoły, a Pani dyrektor Beata Tomaszczuk i Pani wicedyrektor Ewa Karpiuk-Koleniec dokonały aktu pasowania na ucznia. Ukoronowaniem aktu pasowania było wręczenie pamiątkowych dyplomów. Była też chwila na pamiątkowe zdjęcia.
Dziękujemy Panu profesorowi Józefowi Zającowi - senatorowi Rzeczpospolitej Polskiej za słodki upominek oraz dyrektorom przedszkoli za kuferek z łakociami dla najmłodszych uczniów naszej szkoły.
Wszystkim Pierwszakom przyjętym w poczet społeczności szkolnej życzymy dużo radości z codziennej podróży w cudowny świat nauki oraz wielu przyjaciół, a Rodzicom – dumy ze swoich pociech.
Konkurs dla uczniów szkół podstawowych z terenu miasta Chełm na wykonanie rękodzieła z wykorzystaniem odpadów. Przedmiotem konkursu jest wykorzystanie odpadów nadających się do przetworzenia celem utworzenia z nich nowej, praktycznej lub dekoracyjnej rzeczy.
Gotowe prace należy złożyć osobiście od 7 listopada 2022 r. do 10 listopada 2022 r. w Departamencie Komunalnym Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta Chełm przy ul. Adama Mickiewicza 32a, pok. 4 (I piętro), 22-100 Chełm, w godzinach pracy Departamentu:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek - 7.30-15.30,
wtorek 8.30-16.30,
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych konkursem do zapoznania się z regulaminem i dokumentami zamieszczonymi na stronie internetowej Urzędu Miasta Chełm (www.chelm.pl).
Wyniki konkursu zostaną przedstawione na stronie www.chelm.pl, na portalu Facebook Urzędu Miasta Chełm do dnia 18 listopada 2022 r.
Nagrodzone prace zostaną przedstawione na stronie internetowej oraz wystawie pokonkursowej.
Światowy Dzień Zwierząt obchodzony jest corocznie 4 października. Jednoczy on ludzi, którzy opowiadają się za lepszym traktowaniem zwierząt i działają na ich rzecz. Obchody mają również zwracać uwagę na zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt i zmieniać je na lepsze, ponieważ musimy umieć szanować się nawzajem. Święto obchodzone jest w dzień wspomnienia w kościele katolickim św. Franciszka z Asyżu – patrona zwierząt i ekologii.
To święto stało się okazją, by przypomnieć naszym czytelnikom, że zwierzęta nie są rzeczami, a istotami żywymi, które posiadają swoje prawa. W bibliotece zorganizowaliśmy wystawę książek, której bohaterami były zwierzęta. Zaprosiliśmy dzieci do obejrzenia ilustracji i zdjęć zwierząt, a następnie do rozmowy jak należy o nie dbać. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że ludzie mają bezpośredni wpływ na życie i zdrowie własnych zwierząt i powinni wiedzieć jak odpowiednio o nie dbać, co zrobić, aby utrzymać je w zdrowiu, jak je karmić, jak im pomóc. Wspólnie ułożyliśmy mini poradnik dla właścicieli psów, znalazły się tam najistotniejsze rady dla każdego, kto ma lub chciałby mieć w domu zwierzątko:
- Wyprowadzaj psa systematycznie na dwór.
- Podawaj mu odpowiednią karmę dla psów.
- Dbaj o sierść psa.
- Pamiętaj o szczepieniach.
- Nie pozwalaj, aby pies zjadał znalezione resztki jedzenia.
- Zapewnij psu zabawki do gryzienia.
- Zorganizuj psu miejsce do spania.
- Nie dawaj psu słodyczy.
- Nigdy nie bij psa i nie ucz go agresywnych zachowań.
- Nagradzaj psa za dobre zachowanie.
Liczne badania naukowe udowodniły, że kontakt ze zwierzęciem poprawia nastrój i samopoczucie, redukuje stres i poczucie osamotnienia, wycisza. Każde stworzenie może wnieść mnóstwo radości do naszego życia.
Dlatego też, nie tylko podczas Światowego Dnia Zwierząt dzielmy się miłością ze zwierzętami, zwracajmy uwagę na ich ochronę, pomagajmy i przede wszystkim szanujmy.
Corocznie 10 października obchodzony jest Światowy Dzień Drzewa. Uczniowie klasy 3a długo przygotowywali się do tego święta. W klasie uczyli się rozpoznawać drzewa liściaste i iglaste po liściach i igłach. Poznawali ciekawostki o różnych drzewach. Na zajęciach w parku w praktyce sprawdzili swoją umiejętność rozpoznawania drzew. Zebrali piękne liście do albumów. Powstały również wspaniałe jesienne bukiety. Z wysuszonych w domu liści uczniowie przygotowali ciekawe albumy liści drzew liściastych i iglastych, które można zobaczyć na szkolnej wystawie. Zapraszamy do oglądania.
Taka tematyka królowała w tym tygodniu w naszej świetlicy, a zatem rozmowy o zmieniającej się porze roku, poszukiwania darów jesieni oraz zabawy i spacery na świeżym powietrzu. Wśród chętnie wykonywanych prac plastycznych ukazały się wydzierane kolaże niejadalnych grzybów, portrety Pani Jesieni oraz pomysłowe fryzury wykonywane między innymi z jarzębiny czy kolorowych liści. Jesienne piosenki zachęcały dzieci do naśladowania różnych dźwięków związanych z pogodą jak i wesołych pląsów w rytm muzyki, a wspólne rebusy, wykreślanki i krzyżówki utrwaliły wiedzę dotyczącą realizowanej tematyki.
10 paździrnika 2022 r. uczniowie klasy VIII c pod opieką wychowawcy Marzeny Stadnik, aktywnie poznawali historię swojego miasta poza murami szkoły.
Uczestniczyli w lekcji muzealnej w Muzeum Ziemi Chełmskiej pt. „Moje wielokulturowe miasto”. Zgodnie z tematem zgłębiali wiedzę o wielokulturowej przeszłości naszego miasta, gdzie jeszcze na początku XX w. mieszkała bardzo liczna społeczność żydowska, ale również rosyjska i niemiecka. Bogato ilustrowana zdjęciami i materiałami filmowymi prelekcja dała ósmoklasistom wyobrażenie o wyjątkowości swojego miejsca zamieszkania, gdzie przenikały się różne religie, zwyczaje, języki. Lekcję uzupełniło zwiedzanie wystawy o Chełmie prezentującej zabytki przeszłości i materiały ikonograficzne z XIX i XX w. z nieodzownymi elementami różnorodnej architektury, mody, praktyk religijnych charakterystycznych dla różnych narodowości.
Dopełnieniem zagadnienia wielokulturowej spuścizny przeszłości w obecnym krajobrazie Chełma była wizyta w cerkwi prawosławnej. Uczniowie mogli podziwiać wnętrze odnowionej świątyni, ale też poznać bliżej praktyki religijne wyznawców prawosławia, społeczności stale obecnej w naszym mieście.
Spacer po mieście zakończył poczęstunek w jednej z restauracji.
Program wyjścia był jednym z elementów realizacji innowacji pedagogicznej realizowanej w klasach IV-VIII przez nauczycieli: Arkadiusza Borowca, Marzenę Stadnik i Agnieszkę Szczepanik.
10 października odbył się szkolny konkurs o tytuł Mistrza Pięknego Czytania dla klas 1 – 8. Uczestniczyli w nim najlepiej czytający reprezentanci klas I-VIII, wytypowani w eliminacjach klasowych. Uczniowie czytali fragmenty swoich ulubionych książek wybranych ze zbiorów biblioteki szkolnej. Mieliśmy przyjemność wysłuchać tekstów z następujących utworów: „Mikołajek”, „Afryka Kazika”, „Spacer z psem”, „Psotnice podwórkowe”, „Jaś i Małgosia”, „O krakowskich psach i kleparskich kotach”, „Książę Kaspian”, „Srebrne krzesło”, „Magiczne drzewo. Gra”, „Ten obcy” oraz „Opium w rosole”. Uczestników oceniano w trzech kategoriach wiekowych: klasy 1 – 3, klasy 4 - 6 oraz klasy 7 – 8. Ocenie podlegały: płynność i bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcja, interpretacja oraz ogólny wyraz artystyczny czytanego tekstu. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali wysoki poziom czytania.
Tytuł Mistrza Pięknego Czytania w roku szkolnym 2022/2023 zdobyli:
Kategoria klas I – III:
Maja Kuśniewska kl. III A
Kategoria klas IV – VI:
Julia Łuć kl. IV C
Kategoria klas VII – VIII:
Kamila Poliwczak kl. VIII C
Wyróżnienie w kategorii kl. I – III zdobyła Hanna Kamińska kl. I A.
Laureatki będą reprezentować naszą szkołę w V Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania - Edycja 2022: „W cieniu wojny” w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy! Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział oraz życzymy czerpania wielu przyjemności i wzruszeń płynących z czytania książek.
Organizatorem konkursu była biblioteka szkolna.
4 października br. uczniowie klas 1-8 mieli okazję uczestniczyć w niecodziennej lekcji. Grupa „Zaelektryzowani” z Lublina zaprosiła nas na zajęcia „Poczuj chemię do fizyki”. W programie znalazły się efektowne eksperymenty i doświadczenia z przyrody, chemii i fizyki. Uczniowie dowiedzieli się, na czym polega napięcie powierzchniowe, zabawy z helem, ciekłym azotem, jak działa poduszkowiec, poznali tajniki działania ciśnienia z magnesami neodymowymi oraz jak spala się metan. W ten sposób wszyscy poszerzyli swoją wiedzę. Z wielkim zainteresowaniem uczestniczyli w takiej formie edukacji, bezpiecznie zgłębiając tajniki nauk przyrodniczych!
30 września br. z okazji Dnia Chłopaka klasa 5b miała okazję pod opieką wychowawczyni p. Magdaleny Zosiuk uczestniczyć w ognisku zorganizowanym przez byłą wychowawczynię klasy p. Iwonę Buczek. Na spotkaniu uczniowie piekli ziemniaki i kiełbaski. Ci, którzy lubią słodkości, piekli pianki marsmallows i jabłka. Wszystko smakowało wyśmienicie, a pogoda dopisała. Nie zabrakło też gier zespołowych, takich jak rzucanie frisbee czy zabawa w chowanego. Czas minął bardzo szybko na wspólnym biesiadowaniu i zabawie. To był super dzień!
Uczniowie klasy 1a wzięli udział w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. To inicjatywa czytelnicza, która łączy w sobie obchody dwóch świąt odbywających się 29 września – Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca. Po zapoznaniu się z plakatem wydarzenia i plakatem “Jak dbać o serce” pierwszoklasiści zaprezentowali scenki dotyczące profilaktyki chorób serca na podstawie tekstu Małgorzaty Ficoń “Serce misia”. Oglądali filmik “Jak działa serce?” i rozmawiali o zaletach głośnego czytania. Teraz już nasi najmłodsi uczniowie wiedzą, jak dbać o swoje zdrowie, a w szczególności o serce.
Uczniowie klasy 1a rozpoczęli działania w ramach innowacji “Razem przez świat”, która jest podróżą od domu rodzinnego poprzez klasę, szkołę, swoją miejscowość, ojczysty kraj, aż do Europy. Pierwszym modułem jest obszar "Ja i mój świat". Bardzo ważną sprawą jest poznać samego siebie, swoje mocne i słabe strony. Pierwszoklasiści przygotowali książeczki pt. “Oto ja”. Ozdobili tytuł, narysowali własne portrety i to co lubią oraz zilustrowali swoje mocne strony. Uświadomili sobie, że każdy jest w czymś dobry, a to dopiero początek drogi w odkrywaniu własnych talentów i zainteresowań. Obchodzili Międzynarodowy Dzień Kropki, który wymyślono po to, aby uświadomić ludziom, że każdy człowiek ma jakąś swoją mocną stronę, ma swój talent. To święto kreatywności, wiary we własne siły i możliwości. Kreatywnie było na zajęciach plastyczno - technicznych. Uczniowie współpracowali przy tworzeniu jesiennych drzew, pobudzali wyobraźnię przy kropkowych zadaniach i świetnie się przy tym bawili.
Klasa Vb to zgrany zespół, który lubi różne wyzwania oraz świetną zabawę. Na godzinie wychowawczej podjęli się trudnego zadania, jakim było zbudowanie jak najwyższej wieży z cienkiego makaronu spaghetti i plasteliny. Konstrukcja miała się utrzymać przynajmniej jedną minutę. Podczas wyzwania uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością, zwinnością, a także uczyli się pracy w zespole. Każda grupa podeszła do zadania inaczej. Jedni dokładnie wszystko zaplanowali, drudzy próbowali metodą prób i błędów, w innych pojawił się nawet lider. Zabawa miała służyć integracji klasowej a także zwrócić uwagę uczniom na fakt, że w zgranej grupie można osiągnąć więcej. Uczniom bardzo podobało się to wyzwanie, każda grupa mogła pochwalić się swoją stabilną konstrukcją.
6 października 2022 roku miała miejsce dyskoteka szkolna z okazji „Dnia Chłopaka” zorganizowana przez Samorząd Uczniowski.
Uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej wzięli udział w zabawie, której głównym celem było uczczenie „Dnia Chłopaka” a także: organizacja czasu wolnego, kształtowanie umiejętności odreagowania napięć poprzez taniec, rozwijanie zdolności tanecznych oraz integracja dzieci poprzez nawiązywanie kontaktów i współdziałanie w zabawie.
Po dyskotece wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że impreza była świetna i z niecierpliwością czekają na kolejną.
Uczniowie klasy Id, mimo że w szkole są dopiero od kilku tygodni, tworzą bardzo zgraną grupę.
Razem się uczą, razem się bawią, śpiewają, tańczą. Dzielą swoje smutki, ale także radości. Dzieci pilnie poznają literki, uczą się czytać i liczyć, ale także poświęcają dużo czasu na integrację. Przykładem takiego działania jest wspólny taniec, ruch, zabaw. W szkole jest fajnie!
Rozpoczęliśmy tydzień związany z opieką nad zwierzętami. Różnorodne zabawy z dźwiękami, odgłosami ulubionych pupili czy naśladownictwem grymasów odzwierciedlających wybrane zwierzęta, wypełniły świetlicowe sale. Tego typu tematyka przyczyniła się do zapoznania się z ciekawostkami o egzotycznych ssakach, gadach, a nawet owadach oraz wykonania wybranych zwierzątek z naturalnych darów jesieni.
29 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca. Z tej okazji nasza biblioteka włączyła się, już po raz kolejny, do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. Celem akcji była nie tylko promocja literatury i czytelnictwa, ale również poszerzanie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania, chorób i symboliki serca, rozwijanie wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego.
Nasi uczniowie poznali fragment książki Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Pracownia Aurory”, uczestniczyli w zajęciach według scenariusza pani Małgorzaty Ficoń – pomysłodawczyni ogólnopolskiego przedsięwzięcia. Wyszukiwali związki frazeologiczne ze słowem serce, rozmawiali jak można naprawić „złamane” serce, pisali recepty na lek pomagający wyleczyć serce. Dzieci przedstawiały swoje odczucia i wyobrażenia związane z treścią zajęć za pomocą środków plastycznych. Odbył się również spacer serc. Z wykonanych prac powstała „sercowa” galeria. W bibliotece oglądały wystawę z naszych zbiorów nawiązującą do tematyki akcji.
Wszystkim czytelnikom polecamy do przeczytania m. in. „Serce” Edmunda de Amicisa oraz książkę pt. „Ktoś” Aleksandry Chmielewskiej z cyklu „Bajki bez barier”, a także albumy popularnonaukowe traktujące o sercu człowieka i chorobach układu krążenia, które są dostępne w naszej bibliotece.
Mamy nadzieję, że dzięki tej akcji u naszych uczniów wzrośnie poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie, a także wrażliwość na cierpienie innych.
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania to jedno z tych wydarzeń w kalendarzu świąt nietypowych, które są zarówno przyjemne jak i pożyteczne. Inicjatywa powstała w Polskiej Izbie Książki w 2001 roku. Patronką wybrano Janinę Porazińską, wybitną pisarkę, która wiele swoich książek napisała z myślą o dzieciach. Data 29 września to dzień urodzin zasłużonej Polki.
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania jest skierowany głównie do najmłodszych czytelników. Wszyscy bowiem wiemy, że nigdy nie jest za wcześnie, aby rozpocząć przygodę z książką. Od dawna wiadomym jest, że czytanie na głos ma dla dzieci ogromne znaczenie. Wpływa ono pozytywnie na rozwój dziecka, wzbogaca słownictwo, pomaga w budowaniu więzi pomiędzy rodzicami i dziećmi, rozbudza wyobraźnię, ćwiczy pamięć, poprawia koncentrację, rozwija poczucie humoru, wspomaga pamięć.
Celem święta jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych. W tym dniu w zajęciach bibliotecznych uczestniczyli uczniowie kl. III b oraz dzieci ze świetlicy. Oczywiście było głośne czytanie fragmentów swoich ulubionych lektur. Dzieci mogły też zobaczyć jak wygląda praca w bibliotece, opowiedzieć o swoich ulubionych książkach czy poznać nowe propozycje, związane np. z zainteresowaniami. Nasze spotkanie odbyło się w miłej atmosferze, którą doskonale oddaje cytat kanadyjskiego powieściopisarza Thomasa Whartona: „Godzina czytania jest godziną skradzioną z raju”.
Wszystkim uczestnikom tegorocznej akcji czytelniczej serdecznie dziękujemy i zachęcamy do jak najczęstszego czytania w domowym zaciszu z najbliższymi, korzystając z księgozbioru naszej biblioteki.
Pani Magdalena Gardzińska – Kabała, pracownik MPGK Chełm, odwiedziła uczniów klas pierwszych. Poprowadziła zajęcia z edukacji ekologicznej – segregacja i recykling odpadów. Włączając się w misję akcji Sprzątania Świata, która odbywa się na przełomie września i października, uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, ile śmieci produkuje człowiek, w jaki sposób wpływają one na środowisko oraz jak dzieci mogą pomóc środowisku. Uczniowie doskonale poradzili sobie z odpowiedzią na pytanie, dlaczego warto segregować śmieci i jaki kolor pojemnika odpowiada poszczególnym odpadom. Dzieci otrzymały kartoniki z obrazkami, na których widniały zużyte produkty. Ich zadaniem było dopasować dane produkty do odpowiednich koszy na śmieci. Następnie uczniowie dowiedzieli się, jaki cykl przechodzi plastikowa butelka, a także poznali pojęcia: biodegradowalny i recykling.
Na podsumowanie zajęć potrafiły odpowiedzieć na pytanie: o czym musimy pamiętać podczas wyrzucania śmieci? To była znakomita lekcja, by uświadomić dzieciom, że wszystkie odpady są nasze.
Jak co roku 30 września świętujemy Dzień naszych Chłopców. W tym dniu koleżanki obdarowują kolegów miłym uśmiechem, dobrym słowem i drobnymi upominkami. Dzień ten w nietypowy sposób świętowały klasy Id i IIc. Dzieci pod opieką swoich wychowawczyń pań: Joanny Wichy i Marianny Niemczuk udały się do MDKu na warsztaty wykonywania zabawek tradycyjnych. Uczniowie samodzielnie przygotowywali drewniane bączki. Dzieci dzielnie piłowały, wygładzały papierem ściernym i malowały swoje dzieła. Powstały prawdziwe cuda! Pracownicy MDKu przygotowali w tym dniu dodatkową niespodziankę, zabawy integracyjne z chustą, które sprawiły dzieciom ogromną radość. To był wspaniały dzień!
Kosmiczny wynik „Ósemki” i...
pierwszy sportowy sukces w nowym roku szkolnym
Lubelski Wojewódzki Szkolny Związek Sportowy dokonał podsumowania rywalizacji sportowej szkół województwa lubelskiego za rok szkolny 2021/2022.
W kategorii „Igrzyska Dzieci” ( kl. IV-VI ) nasza szkoła zajęła I miejsce wśród wszystkich szkół biorących udział we współzawodnictwie w województwie lubelskim.
W kategorii „Igrzyska Młodzieży Szkolnej” (kl. VII – VIII) zajęliśmy miejsce II.
Na terenie naszego miasta nie mieliśmy sobie równych zajmując pierwsze miejsca w obu kategoriach.
Ten niesamowity wyczyn został osiągnięty dzięki wspaniałej postawie naszych uczniów ,zarówno chłopców jak i dziewcząt, prezentujących wysokie umiejętności sportowe, wkładających w wysiłek całe swoje serce.
Po prostu: DUMA !
Wyniki współzawodnictwa sportowego szkół miasta Chełm w roku szkolnym 2021/2022
(klasyfikacja obejmuje wyniki zawodów miejskich, rejonowych i wojewódzkich
link do wyników i punktacji: http://mszschelm.org.pl/doc/2022/wspol_miasto21-22.pdf
Tabele wyników współzawodnictwa sportowego województwa lubelskiego:
http://lwszs.lublin.pl/?p=10601
We wrześniu w szkołach z całej Europy i ze świata świętowaliśmy Europejski Dzień Sportu Szkolnego (ESSD - European School Sport Day). Ideą ESSD jest celebracja i promocja aktywności fizycznej wśród uczniów.
Europejski Dzień Sportu Szkolnego to kampania zachęcająca do prowadzenia aktywnego trybu życia od najmłodszych lat. W kilku tysiącach szkół w całej Europie, odbywały się wydarzenia sportowe, mające na celu promocję sportu szkolnego poprzez aktywizację ruchową jak największej liczby uczniów.
To już siódma edycja kampanii, cieszącej się coraz większą popularnością. W 2015 roku wzięły w niej udział trzy kraje. Dziś do tej prozdrowotnej inicjatywy włączyło się już niemal 40 państw z całej Europy, a nawet kilka krajów z innych kontynentów. To pokazuje rosnące zrozumienie dla wspólnych, globalnych działań na rzecz lepszej przyszłości dzieci poprzez wspieranie ich zdrowia fizycznego.
Integracja polsko-ukraińska
W Polsce jest obecnie ponad 800 tysięcy ukraińskich dzieci, z których znaczna część stała się dla polskich uczniów koleżankami i kolegami ze szkolnej ławki. Europejski Dzień Sportu Szkolnego świętujemy w Polsce już po raz siódmy, a w tym roku pierwszy raz obchodziliśmy go wspólnie z rówieśnikami z Ukrainy.
W naszej szkole
Podczas Europejskiego Dnia Szkolnego Sportu odbyły się Mistrzostwa Szkoły Podstawowej nr 8 w PŁYWANIU w nowootwartej krytej pływalni naszej szkoły. W zawodach uczestniczyły dzieci w dwóch kategoriach wiekowych dziewcząt i chłopców:
rocznik 2012-2010 na dystansie 25 m. styl dowolny i grzbietowym;
oraz rocznik 2009-2008 na dystansie 50 m. w stylu dowolnym, grzbietowym lub klasycznym.
Każdy uczestnik miał prawo do startu w dwóch stylach pływackich.
W trakcie zawodów wszystkim dopisywały humory, na twarzach uczestników malowało się ogromna koncentracja i zaangażowanie. Tak naprawdę to nie wynik był najważniejszy tylko dobra zabawa. Nagrody i dyplomy będą rozdane na najbliższym apelu szkolnym.
Wszystkim serdecznie gratulujemy.
Europejski Dzień Szkolnego Sportu w naszej szkole przygotowali nauczyciele wychowania fizycznego.
W sobotę, korzystając z pięknej, słonecznej pogody, harcerze naszej szkoły wybrali się do Zamojskie Rancho Debry koło Skierbieszowa. Podczas zajęć w stadninie poznali budowę zewnętrzną, maści i odmiany koni. Zobaczyli, jak prawidłowo podejść do konia, odczytać i zinterpretować jego reakcje. Dowiedzieli się o najważniejszych zasadach obowiązujących w stajni oraz na ujeżdżalni. Widzieli, jak prawidłowo wyczyścić i założyć rząd jeździecki. Po zajęciach w stajni każdy mógł spróbować jazdy konnej, a na zakończenie odwiedzili mini-zoo i upiekli ziemniaczki oraz kiełbaski na ognisku. Wracali do domów zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi i z bagażem nowych doświadczeń.
Dobiegł koniec tego wyjątkowego miesiąca, w którym rozpoczął się rok szkolny, a co za tym idzie mnóstwo emocji i nowych doświadczeń. W szkolnej świetlicy powitaliśmy grono uczniów, którzy w pierwszych dniach uczestniczyli w różnych zabawa integracyjnych, zapoznali się z salą i jej całym wyposażeniem oraz stworzyli wspólnie kodeks panujących tam zasad. Oprócz różnych gier i zabaw realizowane były tygodniowe tematy dotyczące historii miasta Chełm, podczas którego najmłodsi zapoznali się z chełmskim legendami, odwzorowując je w formie prac plastycznych. Poprzez zabawę uświadomili sobie, jak należy wyrażać emocje. Zapoznali się także z tematem dotyczącym zasad bezpieczeństwa zarówno w ruchu drogowym jak i właściwego reagowania w oparciu o pomoc policji, pogotowia czy straży pożarnej. Jesienna pogoda umożliwiła także wyjście na zewnątrz, poznanie terenu szkoły oraz wspólnej integracji na placu zabaw. Tego miesiąca obchodziliśmy także Dzień Kropki, w którym dzieci poznały historię związaną z obchodzeniem tego dnia, a jako symbol odkrywania swoich mocnych stron i talentów, wspólnie stworzyły plakat własnych histori.
Oto wspomnienia z zakończonego miesiąca...
29 września uczniowie klas VIII naszej szkoły wzięli udział w artystycznym programie profilaktyki uzależnień „Antymina - nie daj się wysterować na minę”.
Zajęcia poprowadził Mirek „Kolah” Kolczyk przy wsparciu Kacpra Bojarskiego. Goście dzieląc się własnym doświadczeniem oraz przywołując historie, których byli świadkami dali świadectwo, jakie niebezpieczeństwo wynika ze spożywania alkoholu, sięgania po papierosy, zażywania narkotyków, dopalaczy, czy innych substancji psychoaktywnych. Wskazali jak działają mechanizy uzależnienia i jak się przed nimi chronić. Autentyczność prowadzących, ich bezpośredni kontakt z młodzieżą, a także muzyka rap, która stanowiła istotną formę przekazu spotkały się z bardzo dobrym odbiorem ze strony uczniów i chęcią ponownego spotkania z naszymi Gośćmi.
16 września - w 83. rocznicę agresji Związku Radzieckiego na Polskę - w naszej szkole odbył się uroczysty apel poświęcony temu tragicznemu dla historii Polski wydarzeniu. Spotkanie było okazją do przypomnienia sobie najważniejszych faktów związanych z radziecką agresją na nasz kraj oraz do uczczenia pamięci naszych rodaków, którzy w wyniku sowieckiego ataku stracili życie, bądź zostali wywiezieni w głąb Związku Radzieckiego.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. B. Z. Wirskiego w Chełmie aspiruje do miana szkół czytających. Placówka promuje czytelnictwo, zachęca do częstszego sięgania po książki oraz uświadamiania, jak są one ważne w życiu każdego człowieka.
27 września bieżącego roku spotkaliśmy się już po raz jedenasty w ramach ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie. Do udziału w corocznej akcji zaprosiliśmy gości:
P. Longina Bożeńskiego – Przewodniczącego Rady Miasta Chełm
P. Agnieszkę Walewską-Maksymiuk-Dyrektor Departamentu Oświaty UM w Chełmie
P. Dariusza Sułkowskiego – Starszego Wizytatora Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Chełmie, Pan reprezentuje Pana Arkadiusza Kwiecińskiego
P. Annę Pańczyk – Dyrektor Biura Poselskiego p. Beaty Mazurek
P. Ewę Czyż – oficer prasową Komendy Miejskiej Policji w Chełmie
P. Katarzynę Gałan z Powiatowego Urzędu Pracy w Chełmie
P. Mateusza Kliszcza – leśniczego z Nadleśnictwa Chełm
brygadiera Wojciecha Chudobę – zastępcę komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Chełmie
P. Magdalenę Hawryluk – dziennikarza Nowego Tygodnia
P. Marię Delektę – emerytowanego nauczyciela naszej placówki, pedagogów oraz uczniów.
Na tle prezentacji multimedialnej o naszym wieszczu narodowym, romantycznej scenografii uczniowie usłyszeli w wykonaniu zaproszonych gości oraz P. Dyrektor Beaty Tomaszczuk, P. Wicedyrektor Ewy Karpiuk – Koleniec, P. Arkadiusza Borowca, uczennicy kl. VIIIc Kamili Poliwczak Ballady i romanse A. Mickiewicza. Laura Litwin zabrała uczestników spotkania do baśniowej krainy i zagrała na flecie Temat łabędzi z baletu Jezioro łabędzie scena nr 9 Piotra Czajkowskiego.
Organizatorem przedsięwzięcia był zespół promocji szkoły.
27 września 2022 r. odbyły się wybory do Zarządu Samorządu Uczniowskiego. Wybory poprzedziła kampania wyborcza. Sześcioro kandydatów zaprezentowało swoje plakaty wyborcze i przekonywało społeczność uczniowską, że to oni będą jak najlepiej reprezentować sprawy uczniów. Do głosowania było uprawnionych 360 uczniów klas IV- VIII. Oddano 288 głosów ważnych i 1 głos nieważny. W bieżącym roku szkolnym uczniowie zdecydowali, że obowiązki Przewodniczącego SU będzie pełnił Vincent Jankowski, uczeń klasy VIII e. Vincent zdobył 134 głosy poparcia. Zastępcami przewodniczącego zostali wybrani: Grzegorz Łagowski, kl. VIII d (52 głosy) oraz Aleksander Raszczepkin, kl. VIII b (35 głosów). W skład zarządu SU weszli również: Maciej Seniuk VII a (28 głosów), Angelika Węglińska VIII d (27 głosów) i Martyna Szlązak VIII d (11 głosów). Gratulujemy i życzymy owocnej pracy.
27 września 2022 r. zostały przeprowadzone również wybory Rzecznika Praw Ucznia. W wyborach uczestniczyło 289 uczniów naszej szkoły. Społeczność uczniowska największym zaufaniem obdarzyła pana Artura Rutkowskiego, nauczyciela wychowania fizycznego. Rzecznik Praw Ucznia ma za zadanie chronić prawa uczniów, pomagać przy rozwiązywaniu konfliktów i problemów, służyć wsparciem i radą. Serdecznie gratulujemy.
20 września 2022 r. Samorząd Uczniowski zorganizował apel, na którym przekazano bieżące informacje dotyczące pracy Samorządu oraz przypomniano najważniejsze dokumenty i regulaminy obowiązujące w szkole. Ponadto uczniowie zostali zapoznani z planowanymi działaniami SU w bieżącym roku szkolnym. Prowadzący przedstawili również sylwetki kandydatów do nowego Zarządu oraz kandydatów do pełnienia funkcji Rzecznika Praw Ucznia. Podczas apelu podziękowano panu Arkadiuszowi Borowcowi, który pełnił obowiązki Rzecznika przez trzy ostatnie lata. W związku z Dniem Chłopaka 6 października zostanie zorganizowana dyskoteka, na którą zapraszamy wszystkich uczniów i nauczycieli.
Liczymy, że SU swoimi działaniami pozyska sympatię społeczności szkolnej.
23 września oficjalnie powitaliśmy nową porę roku, która będzie panować przez najbliższe miesiące. Uczniowie klas 1-3 przygotowali się na przyjście nowej pory roku – wszystkie dzieci były ubrane w odzież kolorów jesieni. Na ubraniach dominował kolor zielony, czerwony, żółty, ale i brązowy czy pomarańczowy. W klasach pojawiły się dary jesieni: kolorowe liście, kasztany, żołędzie, owoce z sadu i warzywa. W każdym oddziale z wielkim zaangażowaniem tworzono kolorowe jesienne prace plastyczne. Zajęcia w najbliższych dniach też będą nawiązywały do tematyki jesiennej. Uczniowie będą mogli poszerzać swoją wiedzę, obserwować zmiany, jakie przyniesie nam nowa pora roku podczas kolejnych zajęć, spacerów, wycieczek oraz przez rozwiązywanie zagadek, rebusów czy naukę jesiennych piosenek, wierszy, zabaw. Sezon jesienny w naszej szkole uważamy za otwarty.
23 września przypada Międzynarodowy Dzień Języków Migowych. Z tej okazji uczniowie klasy 3c wzięli udział w Akcji Migamy Jabłuszko. Akcja ta ma na celu podniesienie świadomości na temat osiągnięć i problemów osób głuchych lub niedosłyszących. Aby wziąć udział w wydarzeniu, uczniowie 3 c musieli nauczyć się podstaw polskiego języka miganego. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które wzbogaciło wiedzę i umiejętności dzieci. Akcja „Jabłuszko Migamy” powstała z inicjatywy Międzynarodowego Programu „Kraina Muzyki”.
Dash to najprawdziwszy robot! Porusza się, tańczy, śpiewa, mówi swoim głosem lub odgrywa dowolnie wgrany głos. Dash posiada liczne sensory, dzięki którym słyszy, reaguje na przeszkody.
Uczniowie klasy 1 c mogli się o tym przekonać podczas zajęć przeprowadzonych przez Panią Magdę i Panią Asię z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
Dash to interaktywny robot o przyjaznym wyglądzie. Zarówno chłopcy jak i dziewczynki szybko się z nimi zaprzyjaźnili i dzięki aplikacji wgranej na tablecie mogli zaprogramować kolory, dźwięki,
a także nagrać głos, którym Dash odpowiedział. To była świetna nauka przez zabawę!
Klub Wojskowy w Chełmie był organizatorem ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Miejsca pamięci oręża polskiego – pocztówka z wakacji”. Celem konkursu było propagowanie wartości narodowych, wojskowych, patriotycznych oraz doskonalenie warsztatu fotograficznego. Uczestnicy oceniani byli w 2 kategoriach wiekowych: klasy I-VIII oraz uczniowie szkół średnich i osoby dorosłe.
Uczennica klasy II a - Amelia Grabińska, w tym konkursie uzyskała III miejsce.
Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
Uczniowie klas trzecich 20 września br. wzięli udział w projekcie Mobilne Centrum Edukacji Turystyczna Szkoła, który ma na celu promowanie Polski i jej walorów turystycznych oraz zachowanie bezpieczeństwa podczas podróży turystycznych. Przy pomocy innowacyjnych sprzętów technologicznych, takich jak np. robot humanoidalny, trenażer rowerowy z goglami VR, symulator nart czy szereg aplikacji na temat bezpiecznej turystyki dzieci były zachęcane do aktywności turystycznej i bezpiecznego podróżowania. Projekt MCETS był świetną okazją dla uczniów by przeżyć turystyczną przygodę łącząc elementy, zabawy, aktywności oraz edukacji.
Początek września w naszej szkole był niezwykle ekscytujący, bowiem zespoły uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich wzięły udział w Turnieju Gier i Zabaw zorganizowanym podczas Narodowego Dnia Sportu. Mali sportowcy rywalizowali w konkurencjach o różnym stopniu trudności. Emocje były ogromne, tym bardziej, że to pierwsze zmagania naszych młodych zespołów w tego typu rozgrywkach. Nie liczyła się wygrana, tylko zdrowa rywalizacja i ukończenie każdej konkurencji. Głównym mottem tej rywalizacji było przestrzeganie zasady Fair Play!!!
Jesteśmy niezmiernie dumni z naszych najmłodszych sportowców i życzymy im sukcesów w zmaganiach sportowych w dalszych latach nauki w Ósemce.
Zawody zorganizowali nauczyciele wychowania fizycznego.
W lipcu 2022 r. nasza szkoła przystąpiła do projektu Edukacyjna Sieć Antysmogowa, organizowanego przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym. ESA działa na rzecz poprawy jakości powietrza i klimatu – dla zdrowia, dla przyszłych pokoleń. Wśród priorytetów jest przygotowanie II edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Antysmogowej dla uczniów klas 7 i 8. Dzięki udziałowi w projekcie szkoła otrzymała bezpłatnie czujnik jakości powietrza oraz tablicę informacyjną. Oba urządzenia zostały zamontowane na budynku placówki i na bieżąco informują o jakości powietrza. Ponadto zapisy umowy zapewniają bezpłatne szkolenia dla nauczycieli oraz materiały edukacyjne. Już wkrótce uczniowie będą uczestniczyć w konkursach o tematyce jakości powietrza. Koordynatorami projektu są Karolina Nadolska - Tatys i Wioletta Lewczuk.
Uczniowie kl. VIII b Magda Oszust i Michał Kaniewski godnie reprezentowali naszą, szkolną społeczność podczas Ogólnopolskiej Akcji Narodowego Czytania. Odbywa się ona, pod patronatem Prezydenta Andrzeja Dudy, a tegoroczna edycja to czytanie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Przedsięwzięcie zorganizowała Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie, a jego koordynatorem była p. Anna Kula-Lubaszewska.
Uczniowie przeczytali balladę „Rybka”. Młodzieży towarzyszyła p. Beata Tomaszczuk Dyrektor SP nr 8 w Chełmie.
Tradycyjnie 1 września w Chełmie odbyły się uroczystości upamiętniające wybuch II wojny światowej.
W ramach obchodów odbyła się Msza św. w Bazylice Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Chełmie, po której oficjalne delegacje złożyły wiązanki pod Mauzoleum na Górze Chełmskiej oraz pod tablicą na Cmentarzu Wojennym przy ul. J. Młodowskiej. Wśród nich znaleźli się m.in. parlamentarzyści, przedstawiciele administracji państwowej, samorządowcy, służby mundurowe, środowiska kombatanckie, jednostki oświatowe i kulturalne. Naszą szkołę reprezentowali: Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk oraz poczet sztandarowy z opiekunem.
Po długich tegorocznych wakacjach przyszła pora na rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2022/2023. Pierwszego września uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie, podobnie jak ich koledzy w całym kraju, spotkali się na inauguracji roku szkolnego.
Drodzy Uczniowie,
przed Wami nowy rok szkolny pełen nowych wyzwań, pracy i intensywnej nauki. Życzymy Wam samych sukcesów, dobrych ocen oraz radości i zadowolenia w murach naszej placówki. Odkrywajcie swoje pasje, rozwijajcie talenty. Niech każda lekcja rozbudza w Was ciekawość świata.
Rodzicom życzymy cierpliwości oraz licznych miłych przeżyć związanych z osiągnięciami Waszych pociech.
Nadeszły wakacje, czyli zasłużony czas odpoczynku po dziesięciu miesiącach nauki. Nim jednak usłyszeliśmy ostatni dzwonek roku szkolnego 2021/2022, w piątek - 24 czerwca br. dokonaliśmy analizy wyników nauczania i zachowania za cały rok szkolny oraz wyróżniliśmy uczniów z klas I-VIII naszej szkoły, którzy odebrali świadectwa, nagrody książkowe nie tylko za wzorowe zachowanie, bardzo dobre wyniki w nauce, ale również za osiągnięcia sportowe i działalność w organizacjach uczniowskich.
Uroczystość uświetniły występy klas, które nawiązywały do przeżyć z minionego roku szkolnego, a także podejmowały tematykę wakacyjną.
Przywołaliśmy miłe wspomnienia, a także zapozowaliśmy do wspólnego zdjęcia. Życząc naszym ósmoklasistom sukcesu w dostaniu się do wymarzonej szkoły średniej, pożegnaliśmy się i rozpoczęliśmy okres niecierpliwie oczekiwanego wypoczynku.
Życzymy wszystkim udanych i bezpiecznych wakacji!
W czerwcu br.uczniowie naszej szkoły z klas: IIIa, IIIc, IVa, Vc, VIIc oraz zespół wokalny "ARS NOVA" nagrali cover piosenki "Jesteśmy razem" (oryginał MDK Chełm). Zachęcamy do wysłuchania naszej wersji tego wyjątkowego przesłania.
15 czerwca 2022 roku w naszej szkole odbył się apel podsumowujący pracę uczniów, którzy wyróżniają się szczególnym zaangażowaniem nie tylko w życie szkoły i klasy ale również promują ją w wielu konkursach i zawodach sportowych.
Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła dyplomy i nagrody uczniom klas IV – VIII, biorącym udział w konkursach o zasięgu miejskim i szkolnym. Nasi uczniowie podjęli wyzwania na wielu polach tematycznych takich jak: historia, ortografia, plastyka, język angielski, matematyka, chemia czy też ekologia. Przekazano również podziękowania pasjonatom ósmej edycji „Z Pasją na TY”. Do grona wyróżnionych dołączyli również wybitni sportowcy ósemki, którzy ciężko pracowali na swoje sukcesy.
Rok szkolny 2021/2022 w Szkole Podstawowej nr 8 był wyjątkowo obfity w sukcesy uczniów oraz wysokie osiągnięcia iście w mistrzowskim stylu!
Wszystkim nagrodzonym gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej bardzo chętnie, aktywnie uczestniczą w różnego rodzaju konkursach. Dzięki temu dzieci rozwijają nie tylko swoje zainteresowania i umiejętności, ale także mają możliwość otrzymać nagrody i dyplomy za swoje prace. Jednym z zaproponowanych im konkursów był konkurs z okazji Dnia Dziecka zorganizowany przez Rzecznika Praw Dziecka. Tematem pracy plastycznej wykonanej dowolną techniką było ukazanie przyjaźni, wspólnej zabawy, rodziny, miłości, także tej do ojczyzny. W szkolnym etapie konkursu wzięło udział 30 uczniów z klas 1c, 3a i 3c. Laureatami konkursu zostały:
Lena Pawłowska – klasa 1c
Zofia Antoniak – klasa 3a
Julia Kurdziel – klasa 3c
Wyróżniono:
Gabriela Zielińskiego – klasa 1c
Zuzannę Winiarską – klasa 1c
Ninę Manaj – klasa 3a
Julię Horyłek – klasa 3a
Helenę Robak – klasa 3c
Amelię Soszyńską – klasa 3c
Za organizację szkolnego etapu konkursu i przesłanie prac do organizatora odpowiedzialne były panie: Marianna Niemczuk i Joanna Wicha.
Uczniowie klasy 3a wraz z wychowawczynią p. Elżbietą Dras otrzymali czwartą w tym roku szkolnym Krajową Odznakę Jakości za międzynarodowy projekt eTwinning. W czerwcu uhonorowano naszą szkołę Odznaką za projekt “Deep Art”. To ostatnia w tym roku szkolnym Krajowa Odznaka Jakości dla tego zespołu, gdyż każdy nauczyciel w okresie dziesięciomiesięcznej nauki szkolnej może wysłać formularz aplikacyjny tylko dla czterech projektów. Krajowa Odznaka Jakości to wielkie wyróżnienie dla szkoły, nauczyciela i uczniów. Gratulujemy naszym eTwinningowym trzecioklasistom i trzymamy kciuki za zdobycie Europejskich Odznak Jakości, które przyznawane są raz w roku - jesienią. Lista Odznak, statystki z wybranego województwa i więcej informacji znajduje się na stronie: https://etwinning.pl/konkursy/odznaka-jakosci.
W dniu 7 czerwca 2022 r. w Centrum Transferu Wiedzy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II odbyła się uroczysta gala podsumowująca konkursy przedmiotowe organizowane przez Lubelskiego Kuratora Oświaty we współpracy z Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Naszą szkołę na uroczystości reprezentowali: uczeń klasy VI a Michał Jankowski, który został Laureatem Konkursu Historycznego, pani Dyrektor Beata Tomaszczuk, nauczyciel przygotowujący ucznia do konkursu - pani Agnieszka Szczepanik oraz tata Michała – pan Robert Jankowski. Lubelski Kurator Oświaty pani Teresa Misiuk oraz Dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli pan Krzysztof Staruch wręczyli uczniowi pamiątkowy dyplom i upominek rzeczowy. Nauczycielce historii i pani Dyrektor pogratulowano znakomitych wyników w pracy zawodowej, wysokich osiągnięć ucznia, podziękowano za wysiłek, trud i zaangażowanie włożone w pracę z Michałem. Gratulacje i podziękowania przekazano również rodzicom ucznia.
Serdecznie gratulujemy i życzymy wielu sukcesów!