Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W klasie 2a każdy uczeń kolędy i różne utwory świąteczne zna. Na różnych instrumentach dzieci grają i z radością na Boże Narodzenie czekają. Maleńki wycinek ich umiejętności zdobytych pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras: Świąteczne muzykowanie kl. 2a


„Dla serc szlachetnych najwyższą rozkoszą,
gdy drugim radość w niedoli przynoszą.”   Adam Asnyk

Akcje charytatywne uczą dostrzegać, że czasami bardzo blisko nas jest ktoś, kto ma takie same potrzeby jak my, ale niewielkie możliwości, aby je zrealizować. Działania na rzecz innych uczą empatii i wrażliwości, wzmacniają poczucie własnej wartości, integrują środowisko, a przede wszystkim potwierdzają, że wspólnie możemy zdziałać więcej.
W naszej szkole, mimo sytuacji związanej z pandemią, podjęto działania mające na celu pomoc pacjentom Chełmskiego Oddziału Psychiatrycznego SPWSS. Uczniowie wraz z rodzicami z zaangażowaniem włączyli się do zbiórki środków higieny osobistej, odzieży i trwałych produktów spożywczych.
Dary serca zostały przekazane na ręce ordynator oddziału szpitalnego, pani Sylwii Raszczepkin i pielęgniarki oddziałowej, pani Marioli Szponar.
W zbiórce darów szczególnie wyróżnili się uczniowie klasy II a (wych. p. Elżbieta Dras), klasy III a (wych. p. Iwona Molin), klasy III c (wych. p. Marianna Niemczuk), klasy VI c (wych. p. Maria Delekta), klasy VII b (wych. p. Aneta Kowalewska) oraz p. Arkadiusz Borowiec.
Akcję wsparło również indywidualnie wielu rodziców naszych uczniów.
„Każde życie jest piękne, kiedy myślimy przede wszystkim o innych.”
Organizatorzy przedsięwzięcia, p. Maria Delekta i p. Marzena Chrabąszcz, z całego serca dziękują uczniom, rodzicom i nauczycielom za udział w akcji.

Zdjęcie dyplomu przekazanego dla grona pedagogicznego i uczniów szkoły za udział w zbiórce darów dla pacjentów szpitala.

Trudno wyobrazić sobie przedświąteczny okres bez pierników i różnych ciasteczek. Słodkie choinki, gwiazdeczki, renifery są jednoznaczną zapowiedzią zbliżania się tych wyjątkowych chwil. Dlatego też uczniowie klasy 2a przy wsparciu rodziców przygotowali ciasto, wałkowali je, wykrawali różne kształty za pomocą specjalnych foremek i piekli głównie pierniczki. Najwięcej radości było podczas lukrowania i ozdabiania. Zajęcia sprawiły dzieciom wielką radość i jednocześnie stały się okazją do kultywowania bożonarodzeniowych tradycji w atrakcyjny i praktyczny sposób. Opiekunem projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Kolaż zdjęć przedstawiający uczennicę podczas dekorowania pierniczków oraz obrazek choinki i dużego misia piernikowego.

Celem inicjatywy pod patronatem MEN jest zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym oraz budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych.
Ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii tegoroczna edycja akcji „Razem na Święta” miała odmienny, ale bezpieczny i odpowiedzialny charakter. Nasi uczniowie klas VII i VIII podczas lekcji informatyki zrealizowali jedno z zadań akcji. Wykonali kartki z życzeniami świątecznymi w edytorach grafiki online i rozesłali je pocztą elektroniczną do rodziny, znajomych oraz podopiecznych Domów Pomocy Społecznej w Nowinach i Bończy, Hospicjum Domowego w Chełmie. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyniła się do budowania szkolnej wspólnoty oraz umacniania więzi między pokoleniami.
Postawa młodzieży Ósemki czyni Święta Bożego Narodzenia piękniejszymi i radośniejszymi, zwłaszcza dla ludzi potrzebujących wsparcia.
Opiekunem realizacji świątecznego projektu była p. Aneta Kowalewska.

1 dobry

„Człowiek jest tyle wart, ile warta jest dobroć jego serca, którą dzieli się z innymi.
Dlatego jedni nie są warci złamanego grosza, a drudzy są po prostu bezcenni."
Takie hasło przyświecało akcji, w którą włączyły się drużyny i gromady Hufca Chełm, w tym także nasi harcerze z 12 DH 8 WIR pod opieką przewodnik Moniki Szlagowskiej i druha Pawła Rachubika oraz zuchy z 10 GZ Białe Niedźwiadki pod opieką druhny Joanny Wichy i druhny Wioletty Mazur.
Opiekunowie z Domów Pomocy Społecznej w Chojnie, Kaniach i Nowinach zadbali o listy z marzeniami od pensjonariuszy. Prośby były skromne: kolorowa oranżada, słodycze, lalka, płyta z kolędami, 6 paczek cappuccino i inne drobiazgi. Jedna z bardziej wzruszających próśb dotyczyła urządzenia dla głuchoniemego pensjonariusza umożliwiającego mu kontakt ze światem.
Drużynowi na zbiórkach on-line przekazali informację harcerzom i zuchom, którzy podjęli wyzwanie, traktując to jak służbę. Niejednokrotnie z dużą pomocą i wsparciem rodziców postarali się spełnić wszystkie marzenia pensjonariuszy DPS. Na ręce Dyrektorów Domów Pomocy Społecznej w dniu 16 grudnia b.r. uroczyście zostały przekazane paczki dla seniorów wraz z kartkami z życzeniami świątecznymi od Mikołajów.
Dziękujemy naszym zuchom i harcerzom oraz ich rodzicom za tak piękny dar serca!

Kolaż zdjęć przedstawiających harcerki z prezentami i kartkami świątecznymi.

Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas. Ozdabiamy pięknie domy, obdarowujemy prezentami swoich najbliższych.
Szkolną tradycją bożonarodzeniową jest wykonywanie świątecznych kartek. Mimo trudnego czasu dzieci w klasach I-III bardzo aktywnie wzięły udział w konkursie na najpiękniejszą świąteczną kartkę.
Komisja konkursowa w składzie: p. Marianna Niemczuk, p. Iwona Molin i p. Joanna Wicha wybrała autorów najpiękniejszych kart z życzeniami.
Laureatami konkursu zostali: Amelia Basaj (I a), Julia Łuć (II a), Gabrysia Łopuszyńska (II c), Paweł Sado (III a), Natalia Nowicka (III c).
Ponadto wyróżniono prace uczniów: Mateusz Seniuk (I a), Zuzanna Kobak (II a), Dawid Kister (II c), Ola Góralczyk (III a), Lena Kogut (III c).
Kartki świąteczne zostały przekazane na konkurs na kartkę bożonarodzeniową do Młodzieżowego Domu Kultury.
Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!

Zdjęcie przedstawia rozłożone na stole kartki świąteczne wykonane przez uczestników konkursu.

 

Zajęcia on-line stwarzają wiele okazji do wejścia w wirtualny świat edukacji. Uczniowie, oprócz wiedzy, zdobywają również nowe umiejętności, poszerzają własne horyzonty, a lekcja może zamienić się w ciekawe doświadczenie, które na długo zapadnie w pamięć dzięki wykorzystaniu wizualnego przekazu. Właśnie tak pracują uczniowie klasy 6d i 6e, poznając nowelę B. Prusa pt. „Katarynka”. Korzystają z programów komputerowych, aplikacji i nowoczesnych narzędzi, które pomagają gromadzić, przechowywać i wymieniać informacje, ale także dają przestrzeń do działań pobudzających kreatywność, doskonalących kompetencje informatyczne.


Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i tęsknimy za śniegiem oraz świątecznym drzewkiem. Lekcja matematyki w klasie 2a poświęcona figurom geometrycznym, osi symetrii, odbiciu lustrzanemu pozwoliła uczniom na stworzenie własnych płatków śniegu i drzewka choinkowego. Dzieci skorzystały ze stron zaproponowanych przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras (realizującą program własny „Tropiciele matematyki”) i zachwyciły się. Była zabawa, radość, dużo wspaniałych emocji oraz matematyka. Drugoklasiści mieli mnóstwo cudownych pomysłów, wykazali się kreatywnością. Poniżej linki do kilku uczniowskich prac. Warto zobaczyć, jak powstawały niektóre niesamowite prace.
Płatki śniegu: Hubert Ninka Olek Jula Ł. Zosia A. Ola Jula Ł. Olek Ninka Jula Ł. Olek Ninka Zosia B. Jula H. Maja M. Choinki: Jula Ł. Mikołaj Maja M. Mikołaj Mateusz

Kolaż animacyjnych obrazków o tematyce świątecznej i zimowej.

Uczniowie klas trzecich realizowali projekt poświęcony zagadnieniu życia Słowian w okresie średniowiecza. Wirtualnie zwiedzili wyspę Wolin, gdzie znajduje się rekonstrukcja „Osady Słowian”. Zobaczyli jak mieszkali i pracowali ludzie ponad tysiąc lat temu. Atrakcję turystyczną tego miejsca stanowią Festiwale Słowian i Wikingów, które odbywają się raz w roku. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się nie tylko wielu ciekawostek z życia Słowian, ale również słuchali muzyki i poznali tańce tego plemienia. Ciekawym zadaniem okazało się wykonanie makiety osady słowiańskiej - bawiła się przy tym cała rodzina. Uczniowie oprócz zdjęć z efektów swojej pracy przysyłali również krótkie filmy poświęcone realizacji projektu edukacyjnego.
To był bardzo ciekawy dzień pracy.

Odrabianie prac domowych to obowiązek każdego ucznia. Wiedzą o tym uczniowie klasy I b. 
Ta praca domowa była dość nietypowa. Uczymy się zdalnie i sporo czasu spędzamy przy komputerze, a tu taka niespodzianka… Pani Alicja Wojcieszuk zadała pracę domową z wychowania fizycznego.
Odrobiliśmy ją z dużą starannością i ogromnym zapałem! Zadania jakie wykonywaliśmy możecie zobaczyć w prezentacji.

Uczniowie klasy 2a często odrywają się od podręczników, a jednocześnie realizują podstawę programową. Aktywna edukacja bez podręczników wzbogaca wiedzę uczniów oraz rozwija wiele kompetencji, w tym umiejętność współpracy. 1 grudnia drugoklasiści rozpoczęli świąteczne odliczanie i codziennie wykonują zadania z interaktywnego kalendarza adwentowego, co wzbogaca edukację wczesnoszkolną, czyni ją atrakcyjną i radosną. Dzieci bardzo lubią i chętnie wykonują zadania zaproponowane przez opiekunów międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”. Z radością, ciekawością i zaangażowaniem otwierają oraz wykonują zadania podczas lekcji. Niektóre dzieci otwierają zadania kilka razy i przesyłają je do wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Przed nimi kolejne zadania, na które każdego dania czekają z niecierpliwością. 11 zadań za nami


Dzisiaj uczniowie klasy I b (wychowawca p. Alicja Wojcieszuk) poznali na zajęciach „Bajkę o Wiśle”. Baśń przedstawiona była za pomocą japońskiej sztuki – teatru kamishibai, który dla uczniów zaprezentowała Pani Lidia Sułek, nasza szkolna pani bibliotekarka.
Historia rzeki Wisły była bardzo ciekawa, dlatego nawet młodsze rodzeństwo uczniów oglądało ten nietypowy spektakl.
Wizyta w teatrze to okazja do urozmaiconego i atrakcyjnego spotkania na zajęciach.


Uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) twórczo pracują podczas edukacji zdalnej. Ubiegły tydzień poświęcili na poznawanie wielu ciekawych tekstów, które zainspirowały ich do działania. Po lekturze mitu „Fletnia Pana” dzieci postanowiły zbudować instrumenty muzyczne i wykorzystały je do przygotowania słuchowiska do tekstu Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo - czerwone krzesło”. Odgłosy, które wydobywały się z przygotowanych fletni, idealnie imitowały np. zjawiska atmosferyczne. Poznanie książki Janiny Porazińskiej „Szewczyk Dratewka” zainspirowało do eksperymentowania z różnymi płynami. Natomiast opowieść o powracającym dobru natchnęła uczniów do opowiadania o przygodach chłopca z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych kukiełek. Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji!

Opowiadanie o Szewczyku Dratewce i wykonane przez uczniów kukiełki.pdf

Sprawdzamy jak rozdzielić mieszaniny.pdf

 

W okresie przedświątecznym uczniowie klasy II c (wychowawca p. Joanna Wicha) wykonali kartki bożonarodzeniowe.
Kartki z życzeniami świątecznymi otrzymają seniorzy w domach pomocy społecznej oraz zostaną nimi obdarowane osoby starsze i samotne, które mieszkają w sąsiedztwie szkoły.
Zachęcamy do włączenia się do akcji, dzięki której święta będą bardziej radosne ...

Zdjęcie przedstawia świąteczną kartkę z bałwankiem.

Uczniowie klasy 2a kodowali świąteczne mozaiki np. literowe, według wzoru. Przy okazji niektórych z nich doskonalili również umiejętności matematyczne. To świetna zabawa i nauka online. Kolejne projektowe zadanie zrealizowane z przyjemnością. Opiekunem projektu eTwinning „Encoded for fun” jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Kolaż  świątecznych prac uczniów klasy 2a wykonanych metodą kodowania.

Uczniowie klasy 2a stworzyli w programie Scratch niepowtarzalne, wesołe, mrugające świątecznie kartki bożonarodzeniowe, które wyślą do swoich najbliższych. Drugoklasiści chętnie i z powodzeniem podejmują różne dodatkowe zadania. Animowane kartki to jedna z wielu takich aktywności w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun” i innowacji pedagogicznej realizowanej przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras.

4 grudnia to BARBÓRKA - tradycyjne święto górnicze, obchodzone w Polsce w dniu św. Barbary. Barbórka jest świętem również geologów i innych osób wykonujących zawody związane z poszukiwaniem paliw kopalnianych.
Uczniowie klasy I b podczas zajęć rozmawiali o ciężkiej i niebezpiecznej pracy górników. Wykonali również prace plastyczne związane z tym zawodem.

 

Uczniowie klas trzecich w listopadzie pracowali z lekturą „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza. Podczas zajęć dzieci poznały autora książki oraz dowiedziały się o powodach jej napisania. Uczniowie czytali, słuchali i opowiadali wybrane rozdziały lektury. Opisywali swoich czworonożnych pupili. Przypomnieli sobie, jak właściwie opiekować się domowym zwierzątkiem. Poznali zalety posiadania psa. Dowiedzieli się o życiu zwierząt w schronisku, potrzebie ich adopcji oraz cennych akcjach zbiórki karmy. Sami również zamienili się w pisarzy i tworzyli komiksy o „Nowych przygodach psa Elfa”. Z dużym zaangażowaniem i kreatywnością, wykorzystując dostępne w domu materiały, przystąpili do pracy technicznej „Mój pies” oraz „Buda dla psa”. Niektóre wytwory prac można zobaczyć w dołączonych poniżej zdjęciach.
To były ciekawe i twórcze zajęcia, które wiele nauczyły o życiu zwierząt.

Jak obecnie można podróżować i zwiedzać najciekawsze miejsca w Polsce?
Uczniowie klasy I b nie mają z tym problemu. 
Nauka zdalna stawia przed wszystkimi nowe wyzwania, nowy sposób uczenia się, można więc bywać wszędzie nie ruszając się z miejsca. Z takiej opcji skorzystali uczniowie I b.
„Serce Polski bije w Krakowie”, cykl wiadomości, bajek i legend o tym mieście to właśnie okazja do spotkania – na razie wirtualnego – w Krakowie.
Wawel i historia samego miasta są bardzo ciekawe, wzruszająca i napawa dumą każdego Polaka.
… ale smoki, a w zasadzie jeden Smok Wawelski… to już inna historia…
To trzeba usłyszeć, przeczytać lub opowiedzieć. Można też pisać, rysować swoje opowieści o smokach.
Zobaczcie jak było, mogło być, kiedy żyły smoki…

Kolaż prac tematycznie związanych ze smokami wykonanych przez uczniów klasy 1b.

Album o smokach.pdf

 

W ramach Programu Innowacji Pedagogicznej „Matematyka i gimnastyka to umysłu sprawdzian”, uczniowie klasy I b rozwijają swoje zainteresowania.
Ćwiczenia gimnastyczne sprzyjają i pomagają rozwiązywać różne zadania i zagadki matematyczne.
Zajęcia ruchowe pozytywnie wpływają na koncentrację w czasie nauki.
Rysujemy figury matematyczne, coraz lepiej posługujemy się linijką, liczymy w pamięci.
Interesuje nas kodowanie - zawsze z ciekawością czekamy na końcowy efekt naszej pracy.
Uczymy się i bawimy, tak uczniowie I b pracują zdalnie.

Uczeń wykonujący kartę pracy - zakodowany obrazek.

 

Uczniowie klasy 2a nauczyli się kodować litery w systemie binarnym i szyfrowali swoje imię kolorowym kodem binarnym na wirtualnej macie do kodowania. Szyfrowali także bez komputera i wykonali kolorowe, binarne bransoletki z inicjałami swojego imienia i nazwiska. Niektórzy zaszyfrowali swoje imiona i stworzyli wyjątkowe, binarne naszyjniki. Takie zabawne aktywności STEM podjęli drugoklasiści inspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras w ramach innowacji pedagogicznej i międzynarodowego projektu eTwinning „Ancoded for fun”. Film

Każdy uczeń klasy 2a piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej zna, o zdrowie i dobre samopoczucie dba. Dzieci wykonały piramidy żywieniowe streszczające najważniejsze zasady komponowania codziennego jadłospisu. Drugoklasiści poznali grupy produktów spożywczych i są świadomi, że piramida w swojej podstawie zawiera codzienną aktywność fizyczną, a produkty u podstawy powinny być spożywane częściej oraz w większej ilości. Podopieczni p. Elżbiety Dras znają zasady prawidłowego żywienia, stosują je w praktyce i zbliżają się do zakończenia projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”.

Kolaż piramid zdrowia wykonanych przez klasę 2a.

Uczniowie klasy 2a podjęli kolejne aktywności związane ze zdrowym odżywianiem w ramach projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo”. Zdalnie wykonali wiele ćwiczeń interaktywnych. Poznali moc witamin zawartych w warzywach i owocach oraz kolorowali witaminowe litery z produktami. Pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras nauczyli się śpiewać piosenkę „Olimpiana w Jarzynowie” i nagrali dwa wersy zwrotki („I bawią się jak dzieci. I skaczą i biegają”) oraz refren. Projektowi partnerzy także nagrali ustalone fragmenty i złożono piosenkę. Każda klasa śpiewała po swojemu, nagrywała z innego urządzenia i dlatego są przeskoki, jakość głosu nie jest dobra. Wspaniała współpraca, a na końcu nagrania znajduje się lista szkół, które śpiewały projektową piosenkę: https://youtu.be/LJu5g50j4y4.

Uczniowie klasy IIb rozmawiali o jesiennych nastrojach… Słuchali „muzyki wiatru” wykonywanej na fletni pana, oglądali obrazy malarzy impresjonistów, wypowiadali się na temat techniki malowania, kolorystyki oraz uczuć, jakie te obrazy wywołują. Po wysłuchaniu wiersza Joanny Kulmowej „Czerń” dzieci wykonały rysunki w odcieniach szarości i czerni. Używając tylko ołówka stworzyły niezwykłe, nastrojowe ilustracje. Zresztą oceńcie sami!

Zrzut ekranu przedstawiający uczniów klasy 2b podczas pracy zdalnej na lekcji.

Twórczo w klasie II b.pdf

 

Każdy dzień zdalnego nauczania to nie tylko sumienna praca dzieci, ale również ciekawa zabawa. Uczniowie klasy 1b z dużym zaangażowaniem poznawali życie dinozaurów. Okazało się, że dzieci mają dużą wiedzę na ich temat, a nawet posiadają kolekcje tych prehistorycznych gadów.
Ciekawym podsumowaniem zajęć było obejrzenie filmu o dinozaurach i własnoręczne wykonanie sylwetek tych fascynujących stworzeń. Zwierzęta zamieszkały z uczniami, dostały ciekawe imiona i od dziś kibicują pierwszakom w zdalnym nauczaniu!

Ekodinozaur wykonany przez ucznia klasy 1b

 Uczniowie klasy 2c często uczą się poprzez zabawę. Taka nauka na długo pozostaje później w pamięci dzieci. Kreatywni uczniowie pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, prezentując elementy listopadowej pogody nagrali własne prognozy pogody. Dzieci bardzo poważnie podeszły do tego zadania przygotowując z pomocą rodziców rekwizyty i stylizacje. Powstały programy zupełnie jak w telewizji, a nawet lepiej! Oceńcie sami.

Uczniowie klasy 2a znają rudego kota Scratcha oraz jego młodszego brata - Scratcha Juniora, który zachęca dzieci do wspólnej zabawy w kodowanie. Podczas kształcenia na odległość poznali nowe możliwości drzemiące w tym języku i tworzyli proste animacje. Układali z kolorowych bloczków kody i świetnie się bawili. Rysowanie nowych duszków, nagrywanie swojego głosu i wprawianie bohaterów w ruch to ich ulubione zajęcia. Drugoklasiści wspaniale współpracują zdalnie, komunikują się, prezentują swoje prace i pomagają sobie podczas zajęć online. Zainspirowani przez wychowawczynię p. Elżbietę Dras skupili się głównie na wykonaniu animacji pt. „Kasztanki” – kolejnego zadania w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun”.


10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" z sukcesem uczestniczyła w Powiatowym Przeglądzie Piosenki Turystycznej organizowanym przez PTTK w Chełmie przy współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury i Urzędem Miasta Chełm.
Zuchy wykonały dwie piosenki harcerskie o tematyce turystycznej: "Hej w góry, góry" i "Krajka".
Zuchy do festiwalu przygotowały drużynowe - druhna Wioletta Mazur i druhna Joanna Wicha.
Jesteśmy ogromnie dumni z sukcesu naszej GZ "Białe Niedźwiadki".
GRATULUJEMY małym artystom !!!
B - R - A - W - O !!! Brawo! Brawo! Brawo!

Nauka online autorstwa Elżbieta Dras

Uczniowie klasy 1a w czasie nauczania zdalnego pilnie się uczą i pracują, ale rozwijają także swoje zainteresowania i poznają niezwykły świat nauki. Na ostatnich zajęciach woda była głównym tematem badań i dociekań naukowych młodych odkrywców. Jak ważna jest woda dla funkcjonowania życia na Ziemi? Ile jest wody na naszej planecie, a ile w organizmie człowieka? Jak oszczędzać wodę? Jakie zwierzęta i rośliny żyją w wodzie i blisko niej?
Dzieci postanowiły zbadać wodę i sprawdzić jakie ma właściwości. Wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i pod czujnym okiem rodziców, przeprowadzili bardzo ciekawe eksperymenty z użyciem wody. Wiedzą już co się rozpuszcza w wodzie, a co nie, co to jest lód i para wodna, dlaczego jedne przedmioty pływają, a inne toną ...
Na te pytania znają już odpowiedzi mali naukowcy z kasy 1a. A oto kilka zdjęć i filmików prezentujących pracę pierwszoklasistów.

praca domowa.pdf

Prezentacja1.pptx

Uczniowie klasy IIc pod opieką swojej wychowawczyni, p. Joanny Wichy, podczas nauki zdalnej wcale się nie nudzą. Omawiając lekturę Justyny Bednarek "Niesamowite przygody 10 skarpetek" uczniowie wykonali przepiękne prace - portrety ulubionych bohaterów książki. Największą przyjemność sprawiło jednak uczniom stworzenie własnych skarpetkowych przyjaciół - pacynek. Zdjęcia wszystkich prac zostały wysłane do autorki książki - mamy nadzieję, że będą inspiracją do powstania nowych przygód przesympatycznych skarpetek.

Uczennica z wykonaną ze skarpetki pacynką - myszką.

Narodowe Święto Niepodległości skłania do refleksji i przypomina o skomplikowanych losach Polaków, którzy musieli walczyć o odzyskanie swojej państwowości. Upadek państwa polskiego w 1795 roku doprowadził do 123-letniego okresu zaborów i niewoli, zakończonego 11 listopada 1918 roku. Uczniowie naszej szkoły zachowując pamięć o rodakach walczących o niepodległą Polskę, 10 listopada br. wzięli udział w szkolnym konkursie historycznym. Do rywalizacji przystąpiło 25 uczniów klas VI-VIII, którzy wykazali się dużą wiedzą nt. drogi Polaków do niepodległości oraz głównych twórcach procesu powrotu ojczyzny na mapę Europy po latach rozbiorów.
Zadania konkursowe najlepiej rozwiązał Kamil Siatka zajmując I miejsce (VIII c). Drugą lokatę zdobyła Aleksandra Grzesiuk (VIII c). Trzecie miejsce uzyskali ex aequo Karol Muniak (VIII a) oraz Kamil Błaszczyk (VIII b).
Laureatom serdecznie gratulujemy!
Konkurs zorganizowała pani Agnieszka Szczepanik.

Kolaż zdjęć przedstawiający Ojców Polskiej Niepodległości.

 

Uczniowie kl. VII b wspólnie z wychowawcą p. Anetą Kowalewską zrealizowali projekt kampanii społeczno-edukacyjnej #BarwyWspólne. To inicjatywa skupiona wokół symboli narodowych i kulturowych. Jej celem jest rozwijanie uczuć i postaw patriotycznych rozumianych jako codzienne, drobne gesty oraz szacunek symboli narodowych. Program rekomendowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury w Warszawie oraz Program Wieloletni Niepodległa na lata 2017-2022.
W czasie zajęć utworzyli „Ósemkowy przepis na patriotyzm”:
Michelle: szacunek do barw i symboli narodowych
Karolina: szacunek do drugiego człowieka, uważność na drugiego człowieka i jego potrzeby
Ola: poznawanie życiorysów i dokonań ważnych dla Polski postaci, nie tylko bohaterów walki o wolność, ale także ludzi kultury i nauki, w tym – patrona szkoły
Paulina: uczestnictwo w obchodach świąt i rocznic ważnych dla kraju
Julia S.: nauka, by móc w przyszłości oferować swoje umiejętności innym członkom społeczeństwa
Olgierd: angażowanie się w działalność społeczną i charytatywną
Kornelia: troska o zabytki kultury i miejsca pamięci
Radek: mówienie ojczystym językiem, troska o język ojczysty, posługiwanie się poprawną polszczyzną
Nikola: troska o środowisko naturalne i dziedzictwo przyrodnicze swojego kraju
Mateusz: kibicowanie polskim sportowcom
Sebastian: uczciwość, płacenie podatków w kraju i kupowanie polskich produktów
Patrycja: poznawanie polskiej historii, pogłębianie wiedzy na jej temat
Marcel: poznawanie polskiej kultury, również regionalnej
Maciej: kultywowanie tradycji
Kacper: codzienna życzliwość wobec innych
Gabriela: przestrzeganie prawa
Wiktoria: uczestnictwo w wyborach i inna działalność obywatelska
Julka B.: dbanie o dobre imię swojego narodu i kraju zarówno wewnątrz, jak i poza granicami Polski.
Uczniowie kl. VII b wiedzą, iż wspólne dobro, kultura i tożsamość to trwała i otwarta postawa patriotyczna. Rodzice i wychowawca klasy przekazują pozytywne wzorce zachowań, możliwe do naśladowania w codziennym życiu.

Kotylion w barwach biało - czerwonych z wyeksponowanym orłem w koronie.

W ramach projektu eTwinning „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” uczniowie klasy 2a wykonali kolejne zadanie - robili w domach zdrowe soki warzywno – owocowe. Dzieci nie tylko lubią je przyrządzać pod okiem rodziców, ale przede wszystkim piją z apetytem. Prezentujemy fotograficzne i filmowe relacje z domowej produkcji pysznych soków w wykonaniu Ninki, Huberta, Filipa, Zuzi i Mai. 
Sok jabłkowy Filipa
Maja robi sok z arbuza
Sok warzywno - owocowy Zuzi
Wśród propozycji znalazł się wyśmienity sok sporządzony bez użycia prądu. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Uczniowie klasy VII b celebrowali 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. W ramach obchodów młodzież zrealizowała projekt edukacyjny z historii, który polegał na stworzeniu komiksów w wersji elektronicznej. Podczas pracy w projekcie uczniowie poznali dorobek i osiągnięcia Polaków walczących o niepodległość, wykazali się kreatywnością i innowacyjnością prezentując drogę, jaką musieli przebyć nasi rodacy walcząc o państwowość.
Opiekunem projektu, który zainspirował uczniów do kultywowania wartości, w tym patriotyzmu i szacunku dla tradycji jest p. Agnieszka Szczepanik.

Komiks “Walka o odzyskanie polskiej państwowości” wykonany przez klasę VII b.

 

11 listopada 1918 r., po latach starań i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Aby uczcić 102. Rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę, uczniowie klasy VIII c pod kierunkiem nauczyciela historii p.  Agnieszki Szczepanik, zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Bohaterowie naszej wolności”. Ósmoklasiści stworzyli lapbooki, w których zaprezentowali sylwetki osób walczących o niepodległość, uwiecznili postacie dokonujące swą codzienną pracą czynów niezwykłych, odkryć w różnych dziedzinach lub zachwyciły swoim talentem. Nasi uczniowie docenili Polaków, którzy poprzez swoją działalność przyczynili się do odbudowy i rozkwitu państwa polskiego w różnych sferach oraz do promowania pozytywnego wizerunku Polski i Polaków na świecie.

Kolaż zdjęć uczniów z własnoręcznie wykonanymi lapbookami “Bohaterowie naszej wolności”.

 

flaga Polski Naród, który traci pamięć przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium. - Józef Piłsudski.

flaga Polski

 flaga Polski 11 Listopada - PAMIĘTAMY!

flaga Polski Niech żyje wolna i niepodległa Polska! flaga PolskiBądźmy dumni! Zbliża się Narodowe Święto Niepodległości flaga PolskiPodobnie, jak w całej Polsce, także i w naszym mieście, nie będzie w tym roku oficjalnych uroczyści związanych z Narodowym Świętem Niepodległości.
Niemniej, pamiętaliśmy…
Z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa, 10 listopada br. delegacja uczniów kl. VII e z wychowawczynią, p. Marzeną Chrabąszcz, odwiedziła Targowicę - miejsce związane z dramatycznymi wydarzeniami II wojny światowej. Siódmoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze i złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali hołd szczególnej czci i pamięci ofiarom represji niemieckich na terenie Chełma.
Ósemka przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań szkoły oraz kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

Zdjęcia nagrobka z zapalonymi zniczami i złożonymi wieńcami

„Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska.” Józef Piłsudski

Tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości są zupełnie inne, bo to obchody w czasach pandemii Covid 19. Mimo to uczniowie kl.1a poznają historię Polski i wspólnie z wychowawczynią p. Jolantą Rozwód i rodzicami, a nawet całymi rodzinami 10 listopada rozpoczęli świętowanie tego wyjątkowego dnia, by uczcić Niepodległość. Z tej okazji wykonali własnoręcznie biało-czerwone kotyliony, wzięli udziału w kolejnej edycji akcji MEN „Szkoła do hymnu” i odśpiewali „Mazurka Dąbrowskiego” o godz. 11:11. Było to dla młodszych i tych trochę starszych Polaków niezwykłe przeżycie.

Biało-czerwony kotylion w kształcie kwiatka.

„Ten, kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani ma prawo do przyszłości.”  Józef Piłsudski

11 listopada 1918 r., po latach wysiłków i zmagań wielu patriotów, Polska powróciła na mapę Europy jako suwerenne państwo. Walka o niepodległość silnie wpisywała się w codzienność tych, którzy ciężko pracowali, uczyli się, dbali o rozwój gospodarki i życia społecznego, częstokroć będąc z tego powodu szykowanymi, aresztowanymi i prześladowanymi. Starania o niepodległość naznaczone są również trudem i pracą Polaków na emigracji, którzy tak wytrwale kultywowali polskość, rozwijając z myślą o niej myśl polityczną czy polską kulturę.
Polska powstała w chwili klęski zaborców w I wojnie światowej. 11 listopada dekretem Rady Regencyjnej Józef Piłsudski otrzymał naczelne dowództwo nad wojskiem. Trzy dni później gremium to rozwiązało się, przekazując Naczelnikowi pełnię władzy nad odbudowującym się państwem.
11 listopada przypada Święto Niepodległości, ustanowione na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. Zostało zniesione po II wojnie światowej - w 1945 r. - a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.
102. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę ze względu na pandemię nie mogliśmy świętować wszyscy razem w murach szkoły, ale upamiętniliśmy ten dzień, dekorując okna barwami narodowymi. Pięknie wyglądała placówka! Po raz kolejny włączyliśmy się w akcję MEN „Szkoła do hymnu”. 10 listopada o godzinie 11.11 uczniowie wraz z nauczycielami odśpiewali „Mazurek Dąbrowskiego” w formie on-line, za pomocą komunikatorów. W ramach tygodnia z Niepodległą nauczyciele przeprowadzili z młodzieżą szkolną wiele ciekawych zajęć związanych tematycznie ze świętem.

Zdjęcie budynku szkoły. W oknach biało-czerwone dekoracje.

Uczniowie klasy 2a realizują kilka projektów eTwinning. Ostatnio wykonali kolejne zadanie w projekcie „Kuchcikowo – smacznie, zdrowo, kolorowo” - opracowali książkę kucharską z ulubionymi przepisami z ziemniaków. W ramach projektu „Encoded for fun” projektowali logo projektu i w drodze głosowania wybrali dwie najciekawsze propozycje, które wezmą udział w konkursie na logo tego międzynarodowego projektu. 28 października spotkali się on-line z partnerami projektu „Kierunek bezpieczeństwo” – z klasą 3a z SP nr 34 w Krakowie. Ślicznie dziękujemy za spotkanie, wspólną zabawę, zagadki o bezpieczeństwie i mnóstwo emocji. Nauczanie, zarówno zdalne, jak i stacjonarne, warto oprzeć na ciekawych projektach. Działania projektowe uatrakcyjniają lekcje i dzieci je lubią. Przejście na tryb zdalnego nauczania z pewnością łatwiejsze było (i jest) dla uczniów klasy 2a, którzy od pierwszej klasy uczestniczyli w projektach eTwinning i korzystali z wielu aplikacji i platform umożliwiających współpracę online. Dla tej klasy praca za pośrednictwem Internetu nie jest niczym nowym. Opiekunem projektów jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Book titled 'Potrawy z ziemniaków'Read this book made on StoryJumper

Uczniowie klasy 2a drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i bardzo lubią informatykę oraz zajęcia z programowania. Programują offline i online. Znają sporo aplikacji, programów i przed rozpoczęciem nauki zdalnej przyszedł czas na naukę podstawowych możliwości języka Scratch. Drugoklasiści poznali kategorie bloczków, nauczyli się wstawiać duszki i tło do projektu, sposób w jaki wprawić duszka w ruch i jak można nim sterować. Poznali właściwości duszków - możliwość zmiany nazwy duszka, kostiumów, obrotu, tworzenia, kopiowania. Podczas pierwszych zajęć uczniowie samodzielnie sprawdzali różne funkcjonalności Scratcha. Efekty ich pracy były wyśmienite. Następne zajęcia to kolejne stopnie wtajemniczenia w ramach międzynarodowego projektu eTwinning „Encoded for fun” pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci przy komputerach.

Programowanie i Lego idą w parze od dawna. Uczniowie klasy 2a bardzo lubią LEGO, więc wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras, przed przejściem na nauczanie zdalne, zaproponowała swoim podopiecznym grę stworzoną przez LEGO i udostępnioną na stronie firmy za darmo. Gra Bits and Bricks to ciekawa propozycja on-line do nauki programowania. Dzieci chętnie ją poznały, już grają w domach i uczą się kodować pokonując nowe, trudniejsze poziomy. To kolejna aktywność drugoklasistów w ramach projektu eTwinning „Encoded for fun”.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci wykonujące zadania na tablicy interaktywnej.

 

Uczniowie klasy 2a z wychowawczynią p. Elżbietą Dras przez dwa dni przygotowali się do nauki z domu. Dzieci bardzo przeżywały, że znów będą musiały się rozstać. Miały wiele pytań, dużo niepokoju i niepewności o to, co teraz będzie. Rozmawialiśmy, rozmawialiśmy i rozmawialiśmy. Czujemy się jedną drużyną i wiemy, że mamy wsparcie w sobie nawzajem. Przed przejściem na naukę zdalną uczniowie bawili się fantastyczną interaktywną zabawką, która poprzez zabawę zmusza dzieci do myślenia. Bawi, uczy, rozwija wyobraźnię i wymaga koncentracji. Zaciekawia i gwarantuje dobrą zabawę. Magic Jinn zadawał pytania, na które dzieci udzielały odpowiedzi, a przy tym uśmiech nie schodził im z buzi (Jinn rozmawia w zabawny i bardzo przyjemny sposób). Dzieci uczyły się przez to logicznego myślenia, aby ich odpowiedzi naprowadziły Jinna na prawidłową odpowiedź. Stwierdziły, że to robot, który potrafi czytać w myślach. Kiedy robocik odpowiadał, jego oczy zaczynały świecić, co tworzyło magiczną atmosferę https://youtu.be/O0T4lkkBaa4. Dzieci lubią swoją klasę i szkołę. Poradzą sobie z nauką zdalną, ale rozstawali się z żalem, niektórzy nawet ze łzami w oczach.


"Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest;
nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi." Jan Paweł II

W związku z jubileuszowym XX Dniem Papieskim Totus Tuus w naszej szkole odbyły się lekcje poświęcone życiu i działalności Ojca św. Jana Pawła II. Wspominaliśmy Karola Wojtyłę jako Wielkiego Świętego, jak i zwykłego człowieka oraz odwoływaliśmy się do nieprzemijających wartości i idei tkwiących w Jego życiu i pontyfikacie.
Pamięć o Wielkim Polaku żyje w naszych sercach.
Wernisaż prac plastycznych z wizerunkiem Papieża jest efektem szkolnego konkursu plastycznego.

Grafika przedstawiająca wizerunek Jana Pawła II.

Od zawsze wiadomo, że uczniowie klas I-III to "mali ludzie" o wielkich sercach. Dlatego też bardzo chętnie i aktywnie wzięli udział w zbiórce karmy dla chełmskiego schroniska dla zwierząt organizowanej przez szkolne koło Caritas. Dzieci przyniosły przysmaki dla psów i kotów, które szczególnie przed zimą potrzebują naszej pomocy. W akcji wzięły udział klasy: IA, IB, IIA, IIB, IIC, IIIA, IIIC. Zbiórkę w klasach I-III koordynowała p. Joanna Wicha.

Zbiórka darów dla zwierząt ze schroniska. Puszki, torby, batony z karmą dla psów.

 

Klasa 2b rozpoczęła przygotowania do Narodowego Święta Niepodległości. Na zajęciach informatycznych uczniowie odkodowywali obraz i tworzyli dla Ozobota trasę przebiegającą wzdłuż granic Polski. Wędrując z robotem poznawali kraje sąsiadujące, wyszukiwali w Internecie flagi i kolorowali je. Poznali także symbole polskich miast: Warszawy, Torunia, Poznania, Wrocławia, Krakowa i Lublina. Przed dziećmi na kolejnych zajęciach jeszcze wiele ciekawostek do poznania i odkrycia.

Uczniowie w ławce, przed którymi leżą mapy konturowe państwa polskiego oraz mazaki, nożyce, klej.

Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny to czas głębokiej refleksji oraz zadumy nad przemijaniem życia ... W ostatnich dniach uczniowie klasy 2b (wychowawca p. Wioletta Lewczuk) zapalili symboliczny znicz przed pomnikiem upamiętniającym żołnierzy - jeńców STALAGU 319, którzy oddali życie walcząc z niemieckim okupantem. Światełko miłości i wdzięczności zapalone w sercach uczniów jest świadectwem pamięci i tożsamości narodowej młodych pokoleń Polaków.

Grupa dzieci przy pomniku Stalag 319. W tle budynek szkoły.

 

„Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza-cza-cza.”

 

O tym, że jesień to niezwykła pora roku przekonali się uczniowie 2b. Wraz z wychowawczynią p. Wiolettą Lewczuk powitali ją w barwach czerwieni i pomarańczy. Udali się do parku, gdzie podziwiali i zbierali dary jesieni. Przy okazji poznali nowe informacje na temat środowiska naturalnego, rozpoznawali drzewa i krzewy po korze, liściach i owocach. Wykonywali wspaniałe prace plastyczno-techniczne: jesienne mandale z jarzębiny, ziemniaczane stworki i kompozycje z liści i darów parku i lasu. rozpoznawali warzywa i owoce. Rozmawiali o jesiennych pracach w polu oraz o życiu jesiennego lasu. Przygotowali piękne czytanie jesiennych tekstów z podziałem na role. Wspólnie śpiewali piosenki. Na zakończenie podsumowując zdobytą wiedzę wykonali jesiennego lapbooka. W ten sposób zatrzymali choć na chwilę magię złotej, polskiej jesieni …

Tablica, do której przypięte są prace plastyczne uczniów o tematyce jesiennej.

Pamiętając o listopadowym Święcie Zmarłych uczniowie klasy III a i III c pod opieką p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk zapalili znicze przy pomniku Stalag 319. Dzieci minutą ciszy oddały hołd poległym żołnierzom wielu narodowości. Była to szczególna lekcja historii i patriotyzmu.

Grupa uczniów ze zniczami w dłoniach przy pomniku Stalag 319. W tle budynek szkoły.

Wykorzystując gry edukacyjne związane z nauką programowania motywujemy dzieci do ćwiczeń rozwijających logiczne myślenie. Uczymy je planowania, cierpliwości oraz uodparniamy na drobne niepowodzenia, uświadamiając im, że popełnianie błędów jest rzeczą naturalną. Uczniowie klasy 2a znają już kilka takich gier, gdyż kolejny rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę”. Realizując projekt eTwinning „Encoded for fun” poznali nowe gry (Run Marco, Krab, Gdzie idzie bot?, Zaprogramuj bota) i bardzo je polubili. To propozycje dla małych dzieci, świetny sposób na rozpoczęcie nauki kodowania. Szczególnie polecamy wszystkim (nawet dorosłym) programowanie blokowe z grą Run Marco, w którą niektórzy grają także w domach i osiągają kolejne, coraz trudniejsze poziomy. W trakcie tej niesamowitej gry przygodowej dzieci nawet nie zauważają, kiedy uczą się kodowania. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci przy komputerach.

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej.” /.../

W październikowe dni, pamiętając o listopadowym Święcie Zmarłych odwiedzamy cmentarze i chcemy, aby pamięć o zmarłych zawsze trwała ... Tego dnia istnieje tradycja zapalania świeczek i zniczy na grobach będących symbolem pamięci. Grupa uczniów z kl. VII b wspólnie z wychowawcą, p. Anetą Kowalewską, odwiedziła miejski cmentarz przy ulicy Lwowskiej i zapaliła znicze na grobie Bolesława Zygmunta Wirskiego oraz na grobach żołnierzy poległych za wolność ojczyzny.

Zdjęcie pomnika żołnierzy walczących o wolną Polskę. Na płycie stoją dwa płonące znicze.

Dzień 1 listopada to czas zadumy i wspominania tych, których już nie ma wśród nas ... Klasa IIc pod opieką wychowawczyni, p. Joanny Wichy, uczciła pamięć żołnierzy więzionych na terenie Stalagu 319. Dzieci zapaliły symboliczne znicze pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy pomordowanych podczas wojny.

Grupa uczniów przy pomniku Stalag 319.

 

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła otrzymała Europejską Odznakę Jakości za wspaniałą, roczną pracę w projekcie eTwinning „Little seekers". Oznacza to, że praca nauczyciela, uczniów iszkoły została oceniona jako reprezentująca najwyższy europejski poziom. Naszymi partnerami w tym bardzo pracowitym przedsięwzięciu były szkoły z Polski, Turcji, Rumunii, Grecji i Malty. Ogromnie cieszymy się z tego niezwykłego osiągnięcia i serdecznie gratulujemy wspaniałego sukcesu uczniom klasy 2a oraz opiekunowi projektu p. Elżbiecie Dras.
Szkoły wyróżnione Europejską Odznaką Jakości: 265 polskich nauczycieli nagrodzonych EQL:

Zdjęcie Certyfikatu Europejskiej Odznaki Jakości przyznanego Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie.

 

Uczniowie klasy 2a uczcili pamięć tych, którzy walczyli o naszą wolność i poświęcali swoje życie, abyśmy mogli żyć w pokoju. Pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras zapalili znicze przy pomniku Stalag 319, który znajduje się na placu przy naszej szkole. Dzieci minutą ciszy uczciły pamięć poległych jeńców wojennych różnych narodowości.

Dwa zdjęcia przedstawiające dzieci przy pomniku Stalag 319. Ujęcia opatrzone napisem „Pamiętamy” i płonącą świeczką.

Uczniowie klasy 2a kończą realizację projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”. Ostatnio ich aktywność skupiona była głównie na zagrożeniach oraz zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach. Ćwiczyli rozpoznawanie znaków drogowych z użyciem gier edukacyjnych na tablicy interaktywnej. Układali sudoku, puzzle ze znakami drogowymi, rozpoznawali autorskie znaki partnerów dotyczące zasad bezpieczeństwa w szkole i w Internecie oraz animowali jeden ze znaków drogowych https://youtu.be/flAwDnYyMmY. Na zajęciach edukacji informatycznej rysowali bezpieczne przejścia przez ulicę z wykorzystaniem programu Paint. Wykonali prace plastyczne o bezpieczeństwie w drodze do szkoły i ze szkoły do domu oraz dokonali ewaluacji projektu. Wszystkie podjęte działania bardzo przypadły dzieciom do gustu i wysoko oceniły projekt, którego opiekunem jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

19 października uczniowie klasy Ib mieli okazję programować z robotem Ozobot Evo. W pierwszej kolejności dzieci zapoznały się ze znaczeniem wybranych sekwencji kolorystycznych oraz z najważniejszymi zasadami rysowania tras, takimi jak: odpowiednia grubość linii, nasycenie barwą, czarny fragment trasy przed i po kodzie. Następnie uczniowie stworzyli w grupach małe trasy z puzzli zawierających kody odpowiedzialne za poszczególne polecenia, które robot musi wykonać. Musieli się tu wykazać nie tylko kreatywnością, ale także logicznym myśleniem, żeby robot mógł bez przeszkód pokonać wyznaczoną przez nich drogę. Uczniowie tworzyli także na kartce własne trasy dla robota, wpisując w nie wybrane kody. Niektórzy woleli skorzystać z gotowych karty pracy z trasą dla robota, w którą musieli tylko wpisać odpowiednie kody z uwzględnieniem pewnych warunków. Zajęcia były nie tylko ciekawą lekcją, ale i dobrą zabawą. Lekcję programowania poprowadziła pani Wioletta Mazur przy współpracy z wychowawcą klasy, panią Alicją Wojcieszuk.

Zdjęcie dzieci z robotem Ozobot Evo.

Z okazji Dnia Patrona, 20 października br. w szkole zorganizowano konkurs poetycki skierowany do uczniów klas IV-V oraz dla uczniów klas VI-VIII konkurs wiedzy na temat życia i działalności B. Z. Wirskiego.

W konkursie poetyckim polegającym na recytacji napisanego przez siebie wiersza o Patronie laureatami zostali:
I miejsce - Zofia Sobczyk (klasa IV c)
II miejsce - Michał Jankowski (klasa V a)
III miejsce - Miłosz Wiśniewski (klasa IV c).

Zwycięzcami konkursu wiedzy o Patronie zostali:
I miejsce - Emilia Lachowska (klasa VI b)
II miejsce - Amelia Kogut (klasy VI a)
III miejsce - Dominika Wicha (klasa VI e), Wiktoria Kamieniecka (klasa VI c), Michał Kaniewski (klasa VI b), Jakub Kowal (klasa VI b).

Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursów wiedzy i twórczej wyobraźni!
Wyróżnionym uczniom nagrody i dyplomy wręczyła dyrektor szkoły, p. Beata Tomaszczuk.
Organizatorem konkursów była p. Justyna Prystupa.

Oto wiersze laureatów konkursu poetyckiego:
Zofia Sobczyk „Nasza Szkoła”
Michał Jankowski „Kto go zna?”
Miłosz Wiśniewski „Wiersz o Patronie Szkoły”

Zdjęcie laureatów konkursu z nauczycielem. Uczniowie trzymają w rękach dyplomy i nagrody książkowe.

Korzystając z pięknej, jesiennej pogody 22 października b.r. klasa III a i klasa III b wyruszyły w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące zagadek przyrodniczych. Zadaniem uczniów była obserwacja świata przyrody w parku szkolnym, połączona z wypełnianiem kart pracy. Uczniowie za pomocą lupy obserwowali mrówki i inne napotkane owady. Na podstawie zdjęć wyszukiwali także różne rodzaje drzew i krzewów. W trawie, w ściółce, na korze drzew przyglądali się drobnym organizmom. W rozwiązywaniu zadań pomagały informacje zdobyte na zajęciach i wskazówki nauczycielek, p. Iwony Molin i p. Marianny Niemczuk.
Podziwianie pięknej przyrody dostarczyło uczestnikom warsztatów przyrodniczych mnóstwo pozytywnej energii. Dzieci stwierdziły, że wiedza zdobywana w praktyce jest samą przyjemnością!

Dwie dziewczynki oglądają przez lupy korę drzewa.

Dziewczynka w okularach, a przy niej pszczoła i chmurka z napisem: „Pszczoły znam i o nie dbam”.

SP nr 8 w Wojewódzkim Konkursie Ekologicznym „Pszczoły znam i o nie dbam” reprezentowali uczniowie: Kinga Zacharczuk (kl. VI a), Jakub Kowal (kl. VI b), Michał Kaniewski (kl. VI b). Laureaci zdobyli w konkursie I miejsce, wykazując się ogromną wiedzą na temat pszczelarstwa i znaczenia pszczoły miodnej dla środowiska naturalnego oraz znajomością roślin miododajnych i znaczeniem produktów pszczelich dla zdrowia człowieka.
Szkoła otrzyma nagrodę ufundowaną przez Marszałka Województwa Lubelskiego w wysokości 3 tys. zł. Do sukcesu przyczyniła się praca uczniów pod kierunkiem p. Moniki Szlagowskiej oraz wycieczka edukacyjna do pasieki Państwa Kozińskich w Krynicy k/Dubienki.
Konkurencja była ogromna, gdyż w konkursie rywalizowało ponad 50 szkół i prawie 600 uczniów z całego województwa lubelskiego. W finale online walczyło 122 uczestników, uczniów klas IV-VI. Organizatorem konkursu był Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Zawodowego w Pszczelej Woli, Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz Kuratorium Oświaty w Lublinie. Realizacja konkursu odbyła się w ramach kampanii „Lubelskie - wspólnie dla pszczół”.

Troje uczniów z nagrodami książkowymi w rękach.

 

Nasza szkoła w dniu 20 października 2020 r. obchodzi Dzień Patrona Szkoły - Bolesława Zygmunta Wirskiego. Ta niecodzienna uroczystość budzi w nas szczególne uczucia, skłania do głębszych refleksji i przemyśleń dotyczących edukacji, przeszłości i korzeni narodowych.
Patron Naszej Szkoły był niezwykłą osobowością, nauczycielem, przyjacielem i wychowawcą młodzieży. Uśmiechnięty, pogodny i pełen optymizmu, zawsze gotów nieść pomoc innym.
By uczcić pamięć Patrona, Pani dyrektor Beata Tomaszczuk w obecności gospodarzy klas, wygłosiła krótkie przemówienie, a następnie przedstawiciele SU złożyli biało-czerwone kwiaty pod tablicą pamiątkową poświęconą B. Z. Wirskiemu.
Harcerze z Drużyny Harcerskiej „8 WIR” oraz Samorząd Uczniowski odwiedzili również grób Bolesława Zygmunta Wirskiego, na którym złożyli kwiaty i zapalili znicze.
Patronowi szkoły były poświęcone również zajęcia z wychowawcą.

Apel szkolny na holu głównym szkoły. Na środku stoi pani dyrektor. Wokół, ustawieni w podkowę, uczniowie i nauczyciele.

Pani dyrektor Beata Tomaszczuk uroczyście wręczyła uczniom klas I wyprawki czytelnicze przygotowane przez Instytut Książki w ramach kampanii „Mała książka - wielki człowiek”, której strategicznym celem jest rozwój czytelnictwa wśród dzieci. Projekt realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dobrze dobrane książki rozwijają umysł i kształtują kompetencje językowe, zakorzeniają w kulturze i rozbudzają wyobraźnię.
Jednym z największych wyzwań jakie stoi przed dziećmi u progu szkolnej edukacji, jest nauka czytania, która dzięki Wyprawce Czytelniczej może stać się prawdziwą przyjemnością oraz rozbudzić dziecięcą wyobraźnię, wrażliwość na drugiego człowieka i nigdy niekończącą się pasję do czytania, zdobywania wiedzy i stałego poszerzania swoich horyzontów.
Kampania skierowana jest do dzieci i ich opiekunów. Zaprasza ona do samodzielnego czytania książek, jak i z udziałem najbliższych.
Uczniowie klas I zaproszenie przyjęli i obiecali je realizować.

Pani dyrektor eksponuje książki uczniom, którzy stoją przy swoich ławkach.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji.

Od września uczniowie klasy 2a realizują projekt eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” i mają świadomość, że relacje w klasie to podstawa. Żeby były dobre, trzeba ustalić zasady i stworzyć regulamin klasowy. Kodeks klasowy jest niezbędny, aby każdy w klasie czuł się bezpiecznie i komfortowo. Drugoklasiści wspólnie go stworzyli. Nie było to trudne zadanie, ponieważ wszyscy pamiętali o ustaleniach z poprzedniego roku. Doszły też nowe punkty mówiące o zachowaniu w czasie pandemii. Uznali również, że kolejność nie ma znaczenia, bo wszystkie punkty są ważne. Każdy zapisał jedną zasadę, zilustrował ją w formie autorskiego, klasowego znaku na wzór drogowego i tak powstał kodeks klasowy, pod którym wszyscy się podpisali. Uczniowie codziennie o nim pamiętają i przestrzegają go. W pierwszych dniach września omówili także regulamin pracowni komputerowej i zasady bezpiecznego korzystania z komputera. Pod tym regulaminem również się podpisali i przestrzegają ustaleń. Aby bezpiecznie bawić się, pierwsze zajęcia na placu zabaw rozpoczęli od odczytania i omówienia obowiązującego tam regulaminu. Odpowiedzialnie dotrzymują umów, co sprawia, że mogą czuć się bezpiecznie.

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci przy plakacie z wypisanymi zasadami bezpieczeństwa.

Przy okazji rozmawiania o emocjach i budowaniu relacji w klasie uczniowie klasy 2a zastanawiali się nad tym, co może wpływać na nasz dobry humor i tak powstały stworki na dobre humorki, które przygotowaliśmy dla partnerów projektu eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo”. Stworki są łakome na radość, współpracę, przestrzeganie zasad. Im więcej tych smakołyków, tym lepiej. Wysłaliśmy je z życzeniami do Świetliczaków z SP nr 6 w Gnieźnie i do kl. 3a SP nr 34 w Krakowie. Wysyłaliśmy tyle stworków, ile dzieci jest w partnerskich grupach. My również otrzymaliśmy od nich wesołe stworki z życzeniami, za które ślicznie dziękujemy. Sprawiły nam dużo radości. Teraz chandra i zły humor nam niestraszne. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.

Kolaż zdjęć przedstawiających prace uczniów, na których łączą oni kropki w różne postacie.

Uczniowie klasy 2a realizując projekt eTwinning „Kierunek bezpieczeństwo” zadbali o relacje w klasie. Pozytywne relacje w grupie są bardzo ważne, więc uczyli się nazywać i rozpoznawać emocje. Świat naszych emocji jest ciekawy i bardzo różnorodny. Rozmawiali kiedy je czują, w jakich sytuacjach i jak sobie z nimi radzić. Wykorzystali w tym celu różne ćwiczenia interaktywne przygotowane przez partnerów i wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras, np.: . Skupili się także na roli przewodniczącego klasy, cechach dobrego przewodniczącego, pomysłach na klasę, plakatach, programach kandydatów, czyli zorganizowali wybory do samorządu klasowego. Drugoklasiści świetnie się przygotowali, mieli różnorodne i bardzo interesujące pomysły. Powstał supersamorząd, który sukcesywnie realizuje swoje własne propozycje. We współpracy partnerskich szkół został utworzony spot reklamowy o tym co robić, aby czuć się bezpiecznie w szkole i w klasie. To przesłanie od dzieci dla dzieci https://youtu.be/5FtIPneOGHs.

Klasa IIc pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy zrealizowała 10 wydarzeń w ramach Code Week i ogólnopolskiego projektu "Cała Polska Programuje". W czasie tych pracowitych dni zrealizowaliśmy wiele ciekawych zadań: tworzyliśmy muzyczne kody, zakodowane gry planszowe, tańczyliśmy wg kodowej instrukcji, szukaliśmy zakodowanych błędów. Pracowaliśmy z użyciem maty do kodowania, wirtualnej maty, krążków i kolorowych kubeczków. Dzięki temu klasa stała się jeszcze bardziej zintegrowana, a uczniowie cieszyli się, że mogli razem z innymi klasami w całej Polsce ustanowić nowy rekord w ilości zgłoszonych wyzwań.

Certyfikat Coode Week przyznany klasie II c.

13 października 2020 r. odbył się szkolny konkurs „Mistrz Pięknego Czytania” dla klas I-III. Przystąpili do niego uczniowie wyłonieni w eliminacjach klasowych, którzy czytali fragmenty wcześniej wybranych przez siebie książek. Jury w składzie p. Elżbieta Kaczyńska, p. Jolanta Rozwód i p. Lidia Sułek dokonało oceny uczestników. Wszyscy uczniowie wykazali się dużą umiejętnością pięknego czytania. Komisja konkursowa postanowiła przyznać tytuł laureata Julii Łuć, uczennicy kl. II A, która będzie reprezentować naszą szkołę w III Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali nagrody rzeczowe. Serdecznie gratulujemy!

Grupa uczniów wyróżnionych i nagrodzonych w konkursie. Dzieci trzymają w rękach dyplomy i nagrody książkowe.

12 października uczniowie klasy 1b uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, panią Wiolettę Mazur. Spotkanie miało na celu wzajemne poznanie się, rozwijanie otwartości u uczniów i ich ośmielenie. Ponadto dzieci uczyły się uważnego słuchania. 
Na początku każdy z uczniów otrzymał szablon gąsienicy, na której w poszczególnych jej elementach miał zaprezentować np. swój ulubiony kolor, ulubione zwierzątko oraz sposób spędzania czasu wolnego. Następnie uczniowie przedstawiali swoje prace na forum klasy i opowiadali o swoich zainteresowaniach. Kolejną zabawą było „Wszyscy, którzy...”, zgodnie z którą uczniowie o podobnych upodobaniach, zainteresowaniach zamieniali się ze sobą miejscami. Dzięki tej zabawie dzieci zauważyły, jak wiele cech wspólnych mają ze sobą, co ich łączy. Na koniec, w ramach podsumowania, uczniowie wzięli udział w zabawie „Pajęczyna”, która bardzo im się podobała. Ta zabawa wymagała nie tylko znajomości imion kolegów i koleżanek z klasy, lecz również sprytu.
Przeprowadzone zajęcia wzmocniły integrację zespołu klasowego i pokazały, że dobrze jest poznać się nawzajem, dzięki czemu będzie można lepiej współpracować w przyszłości.

Zdjęcie klasy. Uczniowie siedzą w ławkach, a przy tablicy na środku klasy stoi nauczyciel i pokazuje coś w książce.

12 października klasa 3a przystąpiła do Europejskiego Tygodnia Kodowania „Code Week”, realizując przy tym scenariusze zajęć zaproponowane przez firmę EduSense w ramach ogólnopolskiego projektu Cała Polska Programuje. Uczniowie po długiej przerwie spowodowanej nauczaniem zdalnym musieli najpierw przypomnieć sobie zasady tworzenia kodów programistycznych oraz tras dla robota Ozobot Evo. Wszystkim jednak wyuczone w zeszłym roku szkolnym umiejętności powróciły w mig i mogli przystąpić do zadania i zaprogramować zdrowie. Omówiliśmy przy tej okazji tematykę zdrowego odżywiania. Jak zwykle zajęcia z programowania z wykorzystaniem robota cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów. Nie tylko się świetnie bawili, ale też sporo nauczyli. Zajęcia przeprowadziła pani Wioletta Mazur przy współpracy wychowawcy klasy pani Iwony Molin.

Certyfikat Code Week przyznany klasie 3a.

Lightbot to edukacyjna gra do nauki koncepcji programowania. Uczniowie klasy 2a już ją znają – pracowali wspólnie na tablicy interaktywnej pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras. Tym razem grali samodzielnie lub w parach na urządzeniach mobilnych. Dzieci szybko osiągały kolejne poziomy, szły do przodu jak burza. Grają także w domu i „zarażają” programowaniem swoich rodziców. Zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem, poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania to misja trwającego europejskiego święta Code Week.

Kolaż zdjęć przedstawiających tablety i telefony, na których uczniowie wykonują zadania.

Code Week trwa, więc uczniowie klasy 2a podejmują kolejne aktywności związane z tym europejskim świętem. Hitem okazała się łamigłówka, zabawa logiczna o parkingu zaproponowana przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Dziecięca fascynacja nowymi technologiami sprzyja rozwijaniu myślenia logicznego i abstrakcyjnego oraz uczy etapowego rozwiązywania problemów. Drugoklasiści mogą już pochwalić się certyfikatem za udział w wyzwaniu „Cała Polska Programuje”.

Certyfikat Code Week przyznany klasie 2a.

Code Week trwa i uczniowie klasy 2a wykorzystują różne sposoby kodowania. Ostatnio pracowali na urządzeniach mobilnych. W aplikacji Scratch Junior tworzyli od podstaw własnego CodeWeek’owego bohatera. Wprowadzali swoje zdjęcia i nadawali duszkom własną twarz. Sama radość! Udało się także wykonać prostą animację. Drugoklasiści pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras drugi rok realizują innowację pedagogiczną „Zaprogramowani na przygodę” i bardzo lubą różne gry, zabawy z algorytmiki, które zachęcają ich do podejmowania wysiłku umysłowego oraz są dla nich bardzo interesującym doświadczeniem.

10 Gromada Zuchowa pod opieką swoich drużynowych: dh Wioletty Mazur i dh Joanny Wichy przez cały tydzień zbierała kasztany dla chorego na SMA malutkiego Ksawerego. Zuchy bardzo poważnie podeszły do tego zadania i nazbierały dużo tych darów jesieni. Dzieci z Gromady wiedzą, że pomaganie innym daje dużo radości i satysfakcji z wykonanego dobrego uczynku.

Czworo uczniów przy pudełku i woreczku pełnych kasztanów.

10 Gromada Zuchowa "Białe Niedźwiadki" zdobywa obecnie sprawność indywidualną Robin Hood". Zuchy poznały legendę tego dzielnego bohatera i dowiedziały się, że Robin Hood był wielkim przyjacielem przyrody. Dzieci założyły zielniki, w których skrzętnie zbierają przeróżne rośliny i je opisują. Zuchy wiedzą też, że Robin był wyśmienitym łucznikiem, dlatego na ostatniej zbiórce doskonaliły umiejętność strzelania z łuku do tarczy. Dużo radości sprawiło też Zuszkom projektowanie strojów dla Robin i jego ukochanej Marion. Gromadę Zuchową prowadzą druhny: Joanna Wicha i Wioletta Mazur.

part 1602760578021

Uczniowie klasy IIC uwielbiają przeprowadzać innowacyjne eksperymenty. Już drugi rok dzielnie działają w Klubie Młodego Odkrywcy pod patronatem Centrum Nauki Kopernik i PWSZ w Chełmie. Dzieci ciągle są głodne nowych doświadczeń, dlatego też do tworzenia eksperymentów podchodzą bardzo poważnie. Na ostatnim spotkaniu tworzyły balonowe szaszłyki co wymaga nie lada precyzji i cierpliwości. Jeśli ktoś nie wierzy, że uda się nabić nadmuchany balon na patyczek szaszłykowy to niech wie, że dla IIc nie ma rzeczy niemożliwych! Spotkania KMO odbywają się pod opieką p. Joanny Wichy.

img 20201015 120830

Ślubowanie uczniów klas pierwszych to ważny dzień dla całej społeczności szkolnej.
W trudnych okolicznościach, ale bardzo uroczyście i w odświętnych nastrojach Pierwszoklasiści naszej szkoły w dniu 13 października złożyli ślubowanie i zostali pasowani na uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie. Najmłodsi uczniowie zaprezentowali czego już się nauczyli i dowiedli, że zasługują na miano Uczniów. Ich wspaniała postawa i ogromna chęć do nauki wszystkim zaimponowały. Jesteśmy dumni, że do grona uczniów naszej szkoły dołączyli kolejni, którzy swą pracą i zaangażowaniem będą godnie nas reprezentować.
W uroczystości wzięła udział Dyrekcja szkoły, wychowawcy klas pierwszych, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Nie zabrakło również szkolnego Pocztu Sztandarowego, przy którym zostało złożone ślubowanie, a poprzez dotknięcie symbolicznym ołówkiem aktu pasowania dokonała dyrektor szkoły - p. Beata Tomaszczuk oraz wicedyrektor p. Beata Kawalec. Wszystkim, którzy uczestniczyli w organizacji tego szkolnego wydarzenia bardzo dziękujemy. Uczniom klas pierwszych życzymy wytrwałości, jak najlepszych wyników w nauce i wzorowego zachowania. Mamy nadzieję, że oprócz zdobywania wiedzy i umiejętności odnajdą w naszej szkole życzliwość, zrozumienie i nowe przyjaźnie.

IMG 20201013 WA0055

Szkoła już w pierwszych dniach nauki okazała się miejscem, w którym nawet debiutanci - pierwszoklasiści poczuli się świetnie. Potwierdzają to opinie rodziców - nierzadko absolwentów SP 8.

Fioletowy napis ,,Spotkajmy się w Ósemce’’.

Opinie rodziców dzieci z klasy I "b" o Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie

Mama Adrianny

Rozpoczynając naukę w szkole podstawowej byłyśmy obie pełne obaw, o to czy córka odnajdzie się w grupie, czy zostanie zaakceptowana z uwagi na swoją chorobę autoimmunologiczną. Okazało się, że zupełnie niepotrzebnie. Kadra nauczycielska, jak i grupa rówieśnicza ciepło i z dużą empatią przyjęła moją córkę w swoje szeregi. Ada chętnie uczestniczy w zajęciach i jest zadowolona z wyboru szkoły.

Opinie rodziców uczniów klasy I b

Moje dziecko w szkole - spotkanie z pedagogiem szkolnym

Rysunek przedstawiający uczniów w sali lekcyjnej i napis: ,,Witajcie w Szkole Podstawowej nr 8’’.