Nasi najmłodsi uczniowie jeszcze niedawno wiedli beztroskie życie przedszkolaka, ale już przekonali się, że nauka może być łatwa i przyjemna, co wzbudziło w nich chęć zgłębiania wiedzy.
22 września 2016r. uczniowie kl. Ia pojechali do Centrum Studiów Inżynierskich w Depułtyczach Królewskich i uczestniczyli w trzech projektach naukowych XIII Lubelskiego Festiwalu Nauki organizowanego pod hasłem „Nauka źródłem inspiracji”. Zaciekawiły ich projekty: „Kolorowy świat chemii”, „Kolorowy świat widziany okiem kamery termowizyjnej” i „Naucz robota co ma zrobić”. Podopieczni p. Elżbiety Dras zapoznali się ze światem eksperymentów chemicznych. W pierwszej części spotkania naukowcy przeprowadzili reakcje, którym towarzyszyły efekty świetlne i cieplne. Z uwagi na bezpieczeństwo zostały one wykonane pod wyciągiem, w formie pokazu. Dla wzmocnienia efektu salę zaciemniono. Następnie dociekliwi młodzi naukowcy samodzielnie przeprowadzili proste reakcje chemiczne przy stołach laboratoryjnych. Reakcje te polegały na badaniu odczynu różnych substancji za pomocą bezpiecznych wskaźników. Mali uczniowie mogli też samodzielnie wykonać odlewy gipsowe w niedużych foremkach i zabrać je do domu. Każde dziecko otrzymało pałeczkę luminescencyjną i przy zgaszonym świetle uaktywniło ją. Ten mały pokaz poprzedziła krótka rozmowa na temat źródeł światła. W czasie kolejnego pokazu uczestnicy zapoznali się z działaniem i zastosowaniem kamery termowizyjnej. Zobaczyli swoją twarz, przepływ krwi w dłoniach, nagrzewanie układów elektrycznych oraz wiele innych zjawisk fizycznych. Najmłodsi już wiedzą, że termowizja wykorzystywana jest między innymi w zastosowaniach naukowych, medycznych, policyjnych, wojskowych, przy diagnostyce urządzeń mechanicznych, obwodów elektrycznych i termoizolacji budynków. Mali uczniowie mogli wziąć do swoich rąk pulpit sterowniczy i dowiedzieli się do czego służą poszczególne przyciski oraz spróbowali samodzielnie posterować ruchami robota. Zobaczyli w jaki sposób można zaprogramować robota za pomocą komputera i mieli możliwość wspólnego napisania swojego własnego programu, który w sposób automatyczny sterował robotem. Wszyscy wzięli udział w konkursie na najlepszy rysunek przedstawiający robota, a po zakończeniu pokazów zwiedzili Centrum Studiów Inżynierskich oraz zobaczyli ciekawe maszyny i urządzenia.
Festiwalowe projekty popularyzują naukę przez zabawę i praktyczne doświadczenia. Takie oblicze nauki zachęca do działań, które zmieniają świat na lepszy.