Każdy z nas - dziecko, dorosły, senior - codziennie podejmujemy decyzje, które kształtują rzeczywistość. Mamy możliwość zadbania nie tylko o własną godność, ale także o godność innych poprzez to jak myślimy i działamy. Podejmując świadome decyzje możemy przyczynić się do zmiany świata na lepsze tak, aby ludzie wokół nas czuli i wierzyli w to, że ich życie to wartość sama w sobie.
W naszej placówce nauczyciele wspólnie ze swoimi uczniami zrealizowali projekt przygotowany przez Global Dignity Poland - Dzień Godności „Różni, ale równi”. Nad realizacją zadań przygotowanych przez fundację czuwał Rzecznik Praw Dziecka.
Pięć podstawowych zasad godności spisanych przez Global Dignity:
- Każdy człowiek ma prawo do godnego życia.
- Godne życie to możliwość osiągnięcia pełni ludzkiego potencjału – wykształcenia, zdrowia, dobrej pracy, przyjaźni, miłości i poczucia bezpieczeństwa.
- Godność oznacza prawo do wolności w podejmowaniu istotnych decyzji życiowych i szacunek dla innych w korzystaniu z tego prawa.
- Godność jednostki jest nierozerwalnie związana z godnością innych ludzi.
- Godność to podstawowa wartość motywująca wszelkie działanie.
Podczas realizacji tego przedsięwzięcia przeprowadzono warsztaty, projekcje filmów, zajęcia z psychologiem, pogadanki, zajęcia plastyczne, opracowano plakaty oraz przygotowano dodatkowe zajęcia w bibliotece szkolnej.
Udział w projekcie „Różni, ale równi” wzięli uczniowie i wychowawcy klas:
- czytelnicy oraz p. Elżbieta Kaczyńska
- kl. II a – wychowawca p. Elżbieta Dras
- kl. IV a – wychowawca p. Ewa Karpiuk-Koleniec
- kl. IV b – wychowawca p. Aneta Kowalewska
- kl. IV c – wychowawca p. Agnieszka Szczepanik
- kl. VI b – wychowawca p. Ewa Skórzewska-Popek
- kl. VII b – wychowawca p. Barbara Kister
- kl. II a gimnazjum – wychowawca p. Anna Gieleta
- kl. III a gimnazjum – wychowawca p. Monika Lenart
- wolontariusze Szkolnego Koła Caritas – opiekunowie p. Aneta Kowalewska i p. Joanna Wicha
- p. psycholog Marcin Kwieciński.
Światowy Dzień Godności skupia się przede wszystkim na sposobie, w jaki traktujemy siebie samych i w jaki traktują nas inni.