PSYCHOLOG SZKOLNY
p. Magdalena Derkacz-Kowalewska
GODZINY PRACY PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
|
Psycholog Magdalena Derkacz-Kowalewska |
Poniedziałek |
10:00 – 13:30 |
Wtorek |
11:30 – 15:00 |
Środa |
12:30 – 15:00 |
Czwartek |
12:30 – 14:30 |
Piątek |
8:00 – 12:00 |
Zadania psychologa szkolnego:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
- Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami - organizacja indywidualnego toku nauki.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych, interwencyjnych wobec uczniów, rodziców nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Psycholog spotyka się z uczniami zwykle wtedy, gdy:
- zastanawiają się nad tym jak budować właściwe relacje koleżeńskie w społeczności szkolnej,
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad,
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi,
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę,
- powtarzają się u nich objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu,
- są zestresowani,
- niewłaściwie się zachowują: są agresywni, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.,
- doświadczają sytuacji traumatycznych,
- potrzebują pomocy materialnej,
- cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu,
- kieruje ich na rozmowę nauczyciel (interwencje),
- cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”,
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału,
- przygotowują się do prezentacji podczas zajęć szkolnych, spotkań, występów,
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje,
- w każdej innej sprawie.
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub macie inne problemy związane z sytuacją w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, zachęcamy do skorzystania z pomocy w szkole.
Zapraszamy do lektury artykułów:
Jak przetrwać trudny czas pandemii?
W dniach 16–17 grudnia 2024 r. w naszej szkole odbyło się wartościowe szkolenie dla pedagogów i psychologów szkolnych z ośmiu placówek chełmskich:
- Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 2 im. ks. Stanisława Staszica w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 5 im. Marii Konopnickiej w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 6 im. Ireny Sendlerowej w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 7 im. Władysława Sikorskiego w Chełmie,
- Szkoły Podstawowej nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie.
Specjaliści zostali wyposażeni w nowoczesne narzędzie diagnostyczne, które ułatwi im pracę podczas wyodrębniania czynników chroniących i czynników ryzyka w środowisku ucznia. Celem szkolenia było także zwiększenie wiedzy w zakresie skutecznej profilaktyki uzależnień wśród specjalistów, wdrożenie narzędzia do użytku szkolnego oraz monitoring działań w szkolnej profilaktyce uzależnień. Spotkanie poprowadzili wykwalifikowani trenerzy: Karolina Flacht i Bartosz Ślaski.
Projekt był finansowany w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Chełmie na lata 2022–2025. Koordynatorkami spotkania były: Magdalena Derkacz-Kowalewska oraz Wioletta Mazur.
Nasza szkoła wzięła udział w gólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”, której celem było przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci w Polsce, uwrażliwienie społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci, wspieranie ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci, promowanie idei uważnego rodzicielstwa oraz promocja systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem. W ramach kampanii nasza szkoła skupiła się na aspekcie edukacyjnym akcji i w klasach przeprowadzono zajęcia według udostępnionych scenariuszy. Kampania trwała od 8 października do 19 listopada i była zorganizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz Krajową Koalicję na rzecz Ochrony Dzieci, natomiast partnerem był Rzecznik Praw Dziecka.