Serdecznie dziękuję za zaufanie, jakim mnie obdarzyliście, powierzając mi funkcję Rzecznika Praw Ucznia. Jestem tutaj dla Was i zachęcam, abyście bez wahania zgłaszali się do mnie z każdym problemem – gwarantuję pełną dyskrecję. Moim zadaniem jest nie tylko dbanie o Wasze prawa, ale również o prawa wszystkich pracowników szkoły, aby wspólnie tworzyć środowisko oparte na szacunku i wsparciu.
Pełnienie tej funkcji to dla mnie ogromna odpowiedzialność i zaszczyt. Wierzę, że każde zgłoszenie, pytanie lub wątpliwość może przyczynić się do tego, aby nasza szkoła była miejscem, w którym każdy uczeń i pracownik czuje się ważny i zrozumiany. Chciałbym również przypomnieć, że obok Waszych praw stoją także obowiązki – to dzięki nim wszyscy możemy budować atmosferę opartą na równowadze i zrozumieniu.
Jestem również otwarta na wszelkie inicjatywy, które mogą przyczynić się do umacniania praworządności i wzajemnego poszanowania w naszej szkolnej społeczności. Wasze pomysły i inicjatywy są niezwykle ważne, dlatego zachęcam Was do działania i dzielenia się nimi – wspólnie możemy kształtować przestrzeń, w której każdy czuje się bezpiecznie.
Serdecznie zapraszam Was do kontaktu podczas mojego dyżuru w każdy czwartek w godzinach 12:25–12:45 w sali 28C. Jestem tutaj, by wspierać Was w każdej sytuacji.
Z wyrazami szacunku,
Ewa Karpiuk-Koleniec
Rzecznik Praw Ucznia
Rzecznik Praw Ucznia: Ewa Karpiuk-Koleniec
Rzecznik Praw Ucznia jest dostępny w czwartek 12:25 - 12:45 sala C28.
PRAWA I OBOWIAZKI UCZNIA
Twoje prawa - prawa ucznia
Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
- zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania wystawionych zgodnie z wewnątrzszkolnym regulaminem systemu oceniania i ustalonymi kryteriami ocen z zachowania,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole,
- korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- poszanowania praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka.
Pamiętaj - masz też obowiązki
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły, bycia przygotowanym do lekcji, a także regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne oraz bieżącego usprawiedliwiania ewentualnych nieobecności na zajęciach lekcyjnych,
- Przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności,
- Szanowania poglądów i przekonań innych ludzi,
- Podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, wychowawcy, nauczycieli oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego i Rady Samorządu Klasowego,
- Przestrzegania zasad określonych w Statucie i regulaminach szkolnych, m.in. Regulaminie Internatu czy Regulaminie umundurowania,
- Godnego, kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią, dbania o piękno mowy ojczystej, dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
- Reprezentowania szkoły na zewnątrz zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami, np. w zawodach sportowych, konkursach przedmiotów zawodowych itp.,
- Troszczenia się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły.
Uczniowie mają możliwość dochodzenia swych praw zwracając się do :
(przy zachowaniu podanej kolejności)
- wychowawcy klasy,
- pedagoga szkolnego,
- Rzecznika Praw Ucznia.
Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
W przypadku niezałatwienia sporu, decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły
W związku z Rokiem Praw Dziecka nasi uczniowie na informatyce i zajęciach komputerowych realizowali projekt „W Ósemce znamy swoje prawa i obowiązki. Pamiętamy również, iż inni też je mają.” Celem tego projektu było popularyzowanie i utrwalanie wiedzy z zakresu praw i obowiązków dziecka, rozbudzanie kreatywności, uświadomienie, że współczesna szkoła powinna być miejscem, w którym znane są i szanowane prawa wszystkich ludzi.
W polskim systemie prawnym dzieci korzystają z następujących praw:
· Prawo do edukacji.
· Prawo do wyrażania swojej opinii.
· Prawo do swobody wypowiedzi i informacji.
· Zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny.
· Prawo do jawnej i umiarkowanej oceny postępów w nauce.
· Prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
· Prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową.
· Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej.
· Prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych.
Pod okiem p. Anety Kowalewskiej czwartoklasiści i piątoklasiści „rysowali myszką po ekranie”. Ważne jest, by dzieci uświadomiły sobie, że należy pamiętać o swoich prawach, ale jednocześnie respektować prawa innych i pamiętać o obowiązkach.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf
Konwencja o Prawach Dziecka
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911200526/O/D19910526.pdf
Strona Komitetu Praw Dziecka
https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRC/Pages/CRCIndex.aspx
Konstytucja RP
https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
Strona Rzecznika Praw Dziecka
http://www.brpd.gov.pl