Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Samotność i niepewność, brak bliskich to uczucia, jakie na co dzień towarzyszą osobom w podeszłym wieku i przebywającym z dala od rodziny.

Uczniowie klas I – III ze Szkoły Podstawowej nr 8 uczęszczający na zajęcia świetlicowe zaangażowali się w przygotowanie świątecznych kartek dla seniorów. Chcąc wywołać w tym wyjątkowym czasie uśmiech na twarzach seniorów, własnoręcznie wykonali kartki wielkanocne, które zostały przekazane do siedziby Stowarzyszenia Tak Niewiele. Dzieci wykazały się dużym zaangażowaniem, kreatywnością oraz talentami plastycznymi. Przygotowały bardzo kolorowe i ciekawie zaprojektowane kartki z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, które staną się dla seniorów okazją do uśmiechu, radości i wzruszenia, a także są przejawem otwartości na drugiego człowieka.

Jesteśmy przekonani, że zwykłe gesty życzliwości dodadzą wszystkim obdarowanym mocy i siły oraz wiary w lepsze jutro.

Opiekun: Celina Skibińska

Photo1

20 lutego 2024 r. odbyło się kolejne spotkanie z paniami z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie.
W ramach propagowania czytelnictwa zaprezentowano teatr kamishibai pt „Przygody pingwina Pingo".

Niezwykle ciekawa przygodowa opowieść o pingwinie Pingo - "ekologu", który zwiedza świat. Pingwinek poznaje nowych przyjaciół i trafia do różnych miejsc, w których obserwuje negatywne skutki działalności człowieka na środowisko. Sympatyczny i empatyczny pingwinek zachęca do ratowania i ochrony naszej Ziemi, pomaga zrozumieć potrzebę działań ekologicznych i kształtuje pozytywne nawyki. Pokazuje, że każdy, nawet poprzez proste czynności, może wywierać wpływ na środowisko.

Następnie świetliczaki wykonały prace plastyczną-pingwiny.

Dziękujemy za wspaniałe zajęcia.

Photo2

W piątek 12 stycznia br. odbyło się w naszej świetlicy spotkanie z Panią Kasią, która od wielu lat pracuje w chełmskim schronisku dla zwierząt.
Uczniowie przez trzy miesiące zbierali karmę, którą przekazali Pani Kasi. Dzieciom bardzo podobały się zajęcia. Spotkanie przygotowała i poprowadziła Joanna Grzesiak.

Photo1

Photo7

8 grudnia 2023 r. naszą świetlicę odwiedził Mikołaj, który wręczył prezenty, będące podsumowaniem akcji Szkoły Pełne Talentów. W czasie jej trwania nasi uczniowie, ich rodzice, nauczyciele przekazywali nam Talenciaki, które właśnie teraz wymieniliśmy na wspaniałe nagrody. Otrzymaliśmy gry, zestawy konstrukcyjne, sprzęt do rytmiki i zajęć tanecznych oraz wyposażenie sal. Jeszcze raz dziękujemy wszystkim, którzy wsparli naszą szkołę. Razem uzbieraliśmy 10122 Talenciaków. 

Photo8

W naszej świetlicy w minionym tygodniu odbyły się zajęcia dotyczące naszego miasta. Dzieci zapoznały się z legendą o białym niedźwiedziu. Oglądały książki, albumy oraz zdjęcia zabytków miasta Chełma. Porównywały, jak Chełm wyglądał dawniej i współcześnie. Odbyły się zajęcia plastyczne, na których dzieci wyklejały herb Chełma, rysowały zabytki i kolorowały Duchy Bieluchy.

Photo8

Żegnaj lato! Skończyła się wakacyjna pora, czas zachować nasze letnie wspomnienia. Najprościej przywołać letnie obrazy za pomocą pracy plastycznej.

Photo7

Bezpieczeństwo to podstawa! Wiedzą o tym wszyscy uczniowie, którzy podczas zajęć świetlicowych przypomnieli sobie znaczenie podstawowych znaków drogowych. Wiadomości najlepiej zdobywa się poprzez zabawę, więc i my świetnie się bawiliśmy grając w zabawy ruchowe związane z bezpieczeństwem w szkole, w domu i na drodze. Na zajęciach plastycznych uczniowie wykonali prace z wykorzystaniem bibuły „Znaki Drogowe”, które można podziwiać na tablicy ściennej w naszej świetlicy.

Photo5

Maria Konopnicka tworząc swój bogaty dorobek literacki, nie zapomniała o najmłodszych czytelnikach. Od 1884 roku ogłaszała utwory dla dzieci, cieszące się ogromną popularnością. Napisała miedzy innymi ,,Śpiewnik dla dzieci”, ,,O Janku Wędrowniczku”, ,,Na jagody” czy poetycką opowieść prozą i wierszem "O krasnoludkach i sierotce Marysi”. Utwory Marii Konopnickiej rozbudzają wrażliwość estetyczną dzieci. Nauczyciele biblioteki i świetlicy zorganizowali zajęcia dla dzieci, na których uczniowie poznawali twórczość M. Konopnickiej. Zostały im zaprezentowane utwory ze szkolnej biblioteki takie jak: Na jagody, Szkolne przygody Pimpusia Sadełko, Co słonko widziało wędrując po niebie, O Janku Wędrowniczku. Dzieci wysłuchały niektórych z nich, a następnie miały możliwość wzięcia udziału w szkolnym konkursie plastycznym „Twórczość Marii Konopnickiej”.
Jury konkursowe wybrało czterech laureatów:
Emilia Zarek kl. I D
Pola Brzozowska kl. II B
Nina Kowalczuk kl. II B
Natalia Małysz kl. I D
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie. Gratulujmy nagrodzonym i życzymy dalszego rozwijania swoich talentów.

Photo2

23 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Święto organizowane jest przez UNESCO od 1995 roku w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa oraz ochrony własności intelektualnej poprzez wykorzystywanie praw autorskich.
Z tej okazji zorganizowane zostały zajęcia dla uczniów uczęszczających do świetlicy szkolnej. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych książkach, odgadywały zagadki związane z literaturą dziecięcą. Zapoznały się z rodzajami zbiorów bibliotecznych. Uczestniczyły w zabawach literackich i układały puzzle z wizerunkami bajkowych postaci. Wykonywały również zakładki do książek techniką origami. Spotkanie to było świetną okazją do przypomnienia dzieciom zalet czytania oraz jak należy dbać o książki. Uczniowie dowiedzieli się także co to są prawa autorskie i dlaczego należy się do nich stosować.
Zajęcia przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska, p. Lidia Sułek i p. Anna Marciniak-Marek.

Kolaż zdjęć, które przedstawiają dzieci bawiące się układankami.

Wielkanocny konkurs na najpiękniejszy stroik już rozstrzygnięty. Celem przedsięwzięcia było promowanie aktywności twórczej, rozwijanie kreatywności oraz pielęgnowanie tradycji wielkanocnych.

Laureatkami konkursu zostały ucz.: Nadia Zakrzewska - klasa I c oraz Katarzyna Kozieł - klasa I a.

Gratulujemy!

Organizatorkami konkursu były Panie: Eliza Pietruk i Anna Marciniak-Marek. Stroiki zostały przekazane na kiermasz organizowany przez Szkolne Koło Caritas.

Laureatka konkursu z dyplomem i koszykiem nagród.

Laureatka konkursu z dyplomem i koszykiem nagród.

31 marca w świetlicy szkolnej odbyły się szkolne eliminacje do konkursu recytatorskiego pt. „Mój dziecięcy świat”. W rywalizacji wzięło udział dziesięcioro uczniów, którzy zaprezentowali wybrane przez siebie utwory. Celem konkursu jest rozbudzanie wrażliwości na piękno poezji oraz podkreślanie znaczenia wykorzystywania literatury w kształtowaniu osobowości dziecka.
W kategorii I - dzieci przedszkolne i uczniowie klas I zwyciężyła - Hanna Kamińska z klasy Ia (wychowawca p. Elżbieta Dras).
W kategorii II - uczniowie klas II i III, zwyciężyła Maja Kuśniewska z klasy IIIa (wychowawca p. Jolanta Rozwód).
Uczennice niebawem zaprezentują się w kolejnym etapie konkursu. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Organizatorami szkolnego etapu konkursu były Pani Eliza Pietruk oraz Pani Anna Marciniak-Marek.

Grupa dzieci z dyplomami za konkurs recytatorski.

W tym roku obchody Dnia Kobiet w szkolnej świetlicy miały niezwykły charakter.
Świetliczaki, miały okazję uczestniczyć w zajęciach plastycznych, projektując ciekawe fryzury i stylizacje na 8 marca. Uczniowie, lubiący łamigłówki, rozkodowali zagadkę nawiązującą do tematyki tygodnia. Zorganizowano również Salon Beauty, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem wszystkich świetliczaków. Kolejka do salonu nie miała końca. Możliwość stworzenia dowolnej stylizacji przysporzyła dzieciom wiele radości. Pomysłów na fryzury było wiele, jednak najchętniej wybierano warkoczyki i kolorowe pasemka. Dopełnieniem działań była fotobudka dedykowana wszystkim młodym damom.
Oj, działo się, działo!

Zdjęcie przedstawia trzy uczennice pozujące do zdjęcia w foto budce z okazji Dnia Kobiet.

W dniu 14 lutego odbył się w naszej szkole  "Walentynkowy Kiermasz" dla uczniów klas I-III. Stoisko z upominkami przy szkolnej świetlicy cieszyło się dużym zainteresowaniem. Uczniowie mogli zakupić m.in. kartki walentynkowe, piernikowe serca, mufiny, glicerynowe mydełka, wyjątkowe świece i róże z wosku. Całej akcji towarzyszyło wiele pozytywnych emocji. Najmłodsi uczniowie mieli okazję doświadczyć, że obdarowywanie innych upominkami jest równie przyjemne, co ich dostawanie.

Zdjęcie przedstawia  stoisko z upominkami walentynkowymi. W tle tablica z okolicznościową dekoracją oraz  napis “Walentynki”.

W pierwszym semestrze Samorząd Uczniowski wraz ze świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę karmy dla zwierząt.  9 stycznia br. przedstawiciele SU odwiedzili  Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Chełmie i przekazali karmę zebraną od klas. Pani Katarzyna Kalita, pracownik schroniska oprowadzała uczniów i odpowiadała na wszystkie zadane pytania. Obecnie w schronisku przebywa aż 86 psów i warunki są bardzo trudne. W niektórych boksach przebywają nawet trzy psy. Czworonogi liczą na naszą dalszą pomoc. Poza karmą potrzebne są stare koce czy ręczniki. Pani Katarzyna obiecała, że wkrótce odwiedzi naszą szkołę, aby opowiedzieć o zwierzętach ze schroniska.
Dziękujemy wszystkim zespołom klasowym, wychowawcom i nauczycielom, którzy włączyli się w akcję, jak również uczniom, którzy wsparli ją indywidualnie. 

Zdjęcie przedstawia uczniów przekazujących dary dla zwierząt przebywających w schronisku. Młodzież pozuje do ujęcia z dyplomem i paczkami karmy.

W szkolnej świetlicy powitaliśmy ostatnio panie Chełmskiej Biblioteki Pedagogicznej, które wzbogacały zainteresowania czytelnicze uczniów teoretyczno-praktycznymi zajęciami. Tematem przewodnim były zakładki do książek, a wspólna rozmowa przybliżyła dzieciom to, jak należy o nie dbać, czego nie robić oraz co robić, by służyły nam jak najdłużej. Jednym z zaproponowanych rozwiązań okazały się zakładki do książek, które chronią rogi, zapobiegają załamaniom, a przede wszystkim umożliwiają zaznaczenie miejsca, w którym skończyliśmy czytanie, by móc bez problemu wrócić do ciekawej historii. Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do wykonania własnej zakładki, które prezentują się w taki właśnie sposób...

Zdjęcie przedstawia Panie z Chełmskiej Biblioteki Pedagogicznej podczas warsztatów. Prowadzące zajęcia pokazują zakładki do książek.

W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego Samorząd Uczniowski SP nr 8 wspólnie z biblioteką i świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę nakrętek. Dnia 2 stycznia 2023 r. zakończono pierwszą część zbiórki i wszystkie nakrętki zostały przekazane do redakcji Super Tygodnia Chełmskiego na akcję ,,Obudź się Angelika’’.
Dziękujemy uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom, którzy wsparli to przedsięwzięcie. W drugim semestrze akcja będzie kontynuowana. Ponownie liczymy na aktywny udział społeczności ,,Ósemki’’.

Zdjęcie przedstawia uczniów na tle szkolnych tablic informacyjnych. Dzieci mają przed sobą wiele paczek z nakrętkami przeznaczonymi na zbiórkę „Ósemka dla Angeliki.

W ostatnim czasie w szkolnej świetlicy zagościło kilkoro ważnych osób. W ramach tematyki dotyczącej zdrowego odżywiania zaprosiliśmy szkolną pielęgniarkę, która przybliżyła dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie, ruch oraz właściwa dieta. Podczas spotkania najmłodsi układali piramidę żywienia oraz własne jadłospisy. Kolejni goście to funkcjonariusze parków narodowych, którzy zaciekawili nas ogromem wiedzy o zwierzętach zimowych. Film edukacyjny oraz sztuczne okazy ptaków pozwolą na poznanie ich budowy i rozmiarów. Zaś najbardziej wyczekiwany był ŚWIĘTY MIKOŁAJ, który swoim przyjściem wzbudził wiele radości. Podczas tego spotkania dzieci odgadywały różne świąteczne zagadki, robiły zdjęcia w fotobudce, a pod koniec zostały obdarowane świątecznymi piernikami i cukierkami.

Zdjęcie przedstawia uczennicę w mikołajowej czapce. Dziewczynka pozuje do zdjęcia z Mikołajem. W tle świątecznie przystrojony kominek.

Właściwe odżywianie i dbanie o zdrowy tryb życia kształtowaliśmy ostatnio poprzez praktyczne zadania, wspólne rozmowy, spacery na świeżym powietrzu, gry i zabawy tematyczne. To, jak ważne są witaminy zawarte w owocach oraz jak należy dbać o higienę i przygotowanie posiłku, dzieci kształtowały poprzez wspólne wykonywanie sałatki owocowej. Wiele radości przyniosły także makaronowe zabawy drużynowe, które przypominały o istotnych produktach w codziennych nawykach żywieniowych. Przygotowywanie własnoręcznie zaprojektowanych śniadaniówek oraz „Zakręcone słoiki”, czyli prace plastyczne, które przybliżyły jak konserwować i przechowywać cenne witaminy w owocach i warzywach, przyniosły takie efekty...

Uczniowie przygotowują owocową sałatkę. W talerzykach na stole leżą różnokolorowe owoce. Dzieci obierają, kroją oraz układają wszystkie składniki.

Taka tematyka królowała w tym tygodniu w naszej świetlicy, a zatem rozmowy o zmieniającej się porze roku, poszukiwania darów jesieni oraz zabawy i spacery na świeżym powietrzu. Wśród chętnie wykonywanych prac plastycznych ukazały się wydzierane kolaże niejadalnych grzybów, portrety Pani Jesieni oraz pomysłowe fryzury wykonywane między innymi z jarzębiny czy kolorowych liści. Jesienne piosenki zachęcały dzieci do naśladowania różnych dźwięków związanych z pogodą jak i wesołych pląsów w rytm muzyki, a wspólne rebusy, wykreślanki i krzyżówki utrwaliły wiedzę dotyczącą realizowanej tematyki.

Zdjęcie przedstawia  kilkoro uczniów podczas jesiennego spaceru. Jedna z dziewczynek trzyma pudełko pełne różnokolorowych liści.

Rozpoczęliśmy tydzień związany z opieką nad zwierzętami. Różnorodne zabawy z dźwiękami, odgłosami ulubionych pupili czy naśladownictwem grymasów odzwierciedlających wybrane zwierzęta, wypełniły świetlicowe sale. Tego typu tematyka przyczyniła się do zapoznania się z ciekawostkami o egzotycznych ssakach, gadach, a nawet owadach oraz wykonania wybranych zwierzątek z naturalnych darów jesieni.

Zdjęcie przedstawiające uczniów podczas wykonywania ludzików z kasztanów w świetlicy szkolnej.

Dobiegł koniec tego wyjątkowego miesiąca, w którym rozpoczął się rok szkolny, a co za tym idzie mnóstwo emocji i nowych doświadczeń. W szkolnej świetlicy powitaliśmy grono uczniów, którzy w pierwszych dniach uczestniczyli w różnych zabawa integracyjnych, zapoznali się z salą i jej całym wyposażeniem oraz stworzyli wspólnie kodeks panujących tam zasad. Oprócz różnych gier i zabaw realizowane były tygodniowe tematy dotyczące historii miasta Chełm, podczas którego najmłodsi zapoznali się z chełmskim legendami, odwzorowując je w formie prac plastycznych. Poprzez zabawę uświadomili sobie, jak należy wyrażać emocje. Zapoznali się także z tematem dotyczącym zasad bezpieczeństwa zarówno w ruchu drogowym jak i właściwego reagowania w oparciu o pomoc policji, pogotowia czy straży pożarnej. Jesienna pogoda umożliwiła także wyjście na zewnątrz, poznanie terenu szkoły oraz wspólnej integracji na placu zabaw. Tego miesiąca obchodziliśmy także Dzień Kropki, w którym dzieci poznały historię związaną z obchodzeniem tego dnia, a jako symbol odkrywania swoich mocnych stron i talentów, wspólnie stworzyły plakat własnych histori.
Oto wspomnienia z zakończonego miesiąca...

Zdjęcie przedstawiające uczniów podczas zajęć w świetlicy szkolnej. Dzieci siedzą dookoła wielkiej planszy z zadaniami.

W związku ze zbliżającymi się feriami, w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia pod hasłem „Bezpieczne i zdrowe ferie zimowe”, których celem było zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania podczas zabaw zimowych oraz wyrobienia u uczniów odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych osób, a także propagowanie zdrowego i aktywnego sposobu spędzania czasu podczas zimowego odpoczynku.
Uczniowie obejrzeli film edukacyjny o bezpiecznych zabawach na śniegu i lodzie, uczestniczyli w zabawach dramowych utrwalających bezpieczne zachowania podczas zimowego wypoczynku, pokazywali m.in. znane zabawy zimowe. Nie zabrakło też zabaw zręcznościowych jak rzucanie papierowymi śnieżkami do celu, wykonywali też tematyczne prace plastyczne. Wspólnie powstał „Kodeks Bezpiecznych Ferii” oraz gazetka ścienna „Bezpieczne ferie”.
Dzieci rozmawiały o tym, jak uniknąć zagrożeń i bezpiecznie wypoczywać w czasie wolnym od zajęć szkolnych oraz jakich zasad przestrzegać podczas zabaw.
Czas ferii jest bardzo radosny i pełen zabawy, ale trzeba pamiętać, by spędzić go rozważnie i pamiętać o niebezpieczeństwach, które mogą czyhać podczas beztroskich zabaw.

Dzieci trzymają wykonane przez siebie prace plastyczne.

Tydzień w świetlicy szkolnej poświęcony był Babciom i Dziadkom, którzy swoje święto obchodzą 21 i 22 styczna. Uczniowie chętnie opowiadali o tym, za co kochają swoje babcie i dziadków. Mówili, że niezwykle cenią sobie ich przyjaźń, pomoc, zaufanie i przekazywanie tradycji rodzinnych. Podczas zajęć dzieci miały okazję wysłuchać wierszy: „Babcia” A. Kamienieckiej, „Dni z Babcią” B. Lewandowskiej, „U Babci jest słodko” W. Chotomskiej. Aby sprawić radość najbliższym osobom, dzieci zrobiły prezenty. Były to laurki, kwiaty, portrety Babć i Dziadków.
W czasie zajęć muzycznych uczniowie śpiewali piosenki tematycznie związane z omawianym świętem takie jak ”Piosenka dla Babci i Dziadka” oraz „Kochanej Babci”.
Wszystkie te zajęcia miały na celu podkreślić rolę Babć i Dziadków w rodzinie, zwrócić wychowankom szczególną uwagę na szacunek wobec osób starszych oraz zacieśnić więzy między najbliższymi członkami rodziny.

Dzieci trzymają swoje prace plastyczne wykonane z okazji Dnia Babci i Dziadka.

18 stycznia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka. Święto to przypada w rocznicę urodzin jego twórcy Alana Aleksandra Milne’a. To właśnie tego dnia urodził się A.A. Milne - autor książek „Kubuś Puchatek” i „Chatka Puchatka”, które napisał dla swojego syna. Uroczego misia – mieszkańca Stumilowego Lasu - kochają i uwielbiają miliony dzieci na całym świecie. Mimo upływu lat jest on jednym z najpopularniejszych i najsympatyczniejszych misiów.
Z tej okazji nauczyciele świetlicy i biblioteki szkolnej przygotowali zajęcia związane z tą tematyką. W tym wesołym dniu dzieci zapoznały się z historią powstania książki o Kubusiu Puchatku. Wysłuchały fragmentu utworu, a następnie odpowiadały na pytania związane z treścią przeczytanego tekstu. Następnie rozwiązywały różnorodne zadania. Wśród nich znalazły się: „Puchatkowa” gimnastyka, zabawy ruchowe przy piosenkach (np. „Gruby misio”), a także quiz wiedzy o Stumilowym Lesie. Podczas zajęć plastycznych dzieci kolorowały portrety Kubusia Puchatka oraz jego przyjaciół, prace dzieci wyeksponowano na gazetce ściennej. Była to również świetna okazja do odwiedzenia biblioteki i zapoznania się z książkami o Kubusiu Puchatku i innych mieszkańcach Stumilowego Lasu. Dużą atrakcję stanowiła Puchatkowa Fotobudka, w której dzieci miały możliwość wykonania pamiątkowego zdjęcia. To były niezwykle inspirujące zajęcia. Nauczyły, że dla bohaterów opowieści o Stumilowym Lesie przyjaźń stanowi bezcenną wartość.

Świetliczaki z własnoręcznie wykonanymi ilustracjami z okazji Dnia Kubusia Puchatka.

6 grudnia, to szczególny dzień wyczekiwany przez wszystkie dzieci, bo właśnie wtedy przez świat wędruje Święty Mikołaj i obdarowuje wszystkich prezentami. Tego dnia każdy ubrał się na czerwono i założył mikołajkową czapkę. Podczas zajęć w świetlicy szkolnej dzieci obejrzały filmik edukacyjny „Legenda o Św. Mikołaju”. Śpiewały pięknie piosenki o tematyce zimowej i mikołajkowej oraz bardzo aktywnie odgadywały mikołajkowe zagadki. Kolejną propozycją dla dzieci była praca plastyczna: ,,Portret Świętego Mikołaja''. Święty Mikołaj chociaż nie przybył osobiście, pozostawił jednak niespodzianki dla dzieci. Wszystkim dopisywał dobry humor. Śmiechu i radości było wiele.

Grupa dzieci w czapkach Mikołaja i ubranych w czerwone ubrania. Część dzieci siedzi na dywanie, a część stoi.

W naszej świetlicy tradycją stały się obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia.
Także w tym roku był on motywem przewodnim różnych zajęć organizowanych w minionym tygodniu.
Uczniowie poznali historię zabawki, wysłuchali fragmentów książki o „Kubusiu Puchatku”a także usłyszeli kilka ciekawostek przyrodniczych o niedźwiedziach.
Na zajęciach plastycznych dzieci rysowały piękne portrety swoich ulubionych maskotek.
Przyniosły też swoje pluszaki, które towarzyszyły im podczas zabaw. Wiele radości sprawiła dzieciom tradycyjna zabawa „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Zabawy i piosenki z misiem umilały uczniom czas spędzany w tym tygodniu w świetlicy.
Uczniowie chętnie brali udział w zorganizowanych dla nich zajęciach.
Okazuje się, że moda na misie nie przemija, „bo czy to jutro, czy to dziś, wszystkim jest potrzebny miś”.

“Swietliczaki” na tle tablicy z pracami z okazji “Dnia Pluszowego Misia” prezentują swoje misie.

W świetlicy szkolnej pod ogólnym hasłem ,,Chcemy oddychać czystym powietrzem” odbywały się zajęcia o ekologii, które miały na celu naukę pozytywnych nawyków związanych z dbaniem o środowisko. Dzieci dowiedziały się, jak żyć w bardziej świadomy sposób, z poszanowaniem otaczającej przyrody. Poznały zasady segregacji śmieci, sposoby ograniczania zużycia wody i prądu, używania produktów ekologicznych jako środków czystości, utylizacji sprzętów AGD. Na podstawie filmu "Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze?" wyliczały przyczyny niskiej emisji. Podczas burzy mózgów zastanawiały się, co możemy zrobić, aby zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza. Uczniowie obejrzeli również film edukacyjny pt. ,,Nasza planeta Ziemia” i mieli okazję wypowiedzieć się na temat działań proekologicznych wdrażanych przez nich w życiu na co dzień. Uatrakcyjnieniem zajęć była wystawka książek o tematyce ekologicznej ze zbiorów biblioteki szkolnej. Dzieci słuchały też piosenek tematycznie związanych z hasłem tygodnia. Podsumowaniem zdobytej wiedzy były zagadki przyrodnicze oraz zabawa ,,Ziemia, woda, powietrze”.

Wychowankowie świetlicy szkolnej uczestniczący w zajęciach ekologicznych “Środowisko ponad wszystko”.

Święto Niepodległości, to święto bardzo ważne dla wszystkich Polaków. Dlatego też wychowankowie świetlicy szkolnej aktywnie włączyli się w obchody tego święta.
W czasie zajęć tematycznych dzieci poznały legendę o powstaniu państwa polskiego, zapoznały się też z sylwetkami ważnych postaci historycznych, Odbyła się też pogadanka na temat symboli narodowych: flagi biało – czerwonej, godła i hymnu państwowego. Uczniowie uczestniczyli również w rozmowach, podczas których kształtowano postawy patriotyczne oraz wyrażanie szacunku dla symboli narodowych.
Na zajęciach plastycznych dzieci wykonały flagi i godła, które wyklejały kulkami z bibuły, wycinały kontury mapy Polski, kolorowały pastelami kolorowanki tematycznie związane ze Świętem Niepodległości. Z wykonanych prac powstała gazetka ścienna.
Posumowaniem zajęć było słuchanie pieśni patriotycznych i żołnierskich oraz wspólne odśpiewanie hymnu narodowego.

Zdjęcie grupy dzieci przy stolikach. Dzieci wykonują prace plastyczne.

Takie ciche, ciche święto,
Rozjarzone świeczkami,
Dzień, w którym serce pozdrawia,
Pamięta
Tych, co rozstali się z nami.

Święto rozsnute mgliście
Nad jesiennym, zadumanym światem,
Gdy żywi zmarłym dobrą myśl wyślą,
Zmiotą z grobu zeschłe liście,
Położą kwiatek.
           /Hanna Łochocka "Dzień Zaduszny"/

1 i 2 listopada obchodzimy Dzień Wszystkich Świętych i Zaduszki. Jest to niezwykły czas wspominania bliskich, czas zadumy, refleksji i przemyśleń. Polska tradycja nakazuje odwiedzanie grobów naszych bliskich, zapalenie zniczy, złożenie wiązanek i kwiatów. Zajęcia w świetlicy szkolnej związane tematycznie z tymi dniami odbywały się w tygodniu poprzedzającym Święto Zmarłych.
Uczniowie czytali i słuchali nastrojowych wierszy związanych z przemijaniem. Poznali m.in., wiersz J. Twardowskiego "Śpieszmy się kochać ludzi...". Odbywały się rozmowy i pogadanki np. na temat właściwego zachowywania się na cmentarzach. Wychowankowie poznali symbolikę oraz tradycje tych świąt, a także przypomnieli sobie, że jest to szczególny czas wspominania bliskich zmarłych. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek związanych z obchodami Święta Zmarłych w Polsce i w innych krajach. Poznały także dawne obrzędy towarzyszące tym świętom. W zajęciach wykorzystano ilustrowane albumy ze zbiorów biblioteki szkolnej.
Uczniowie wysłuchali również przepięknej opowieści o życiu, przemijaniu i śmierci pt. „Jesień liścia Jasia: opowieść o życiu dla małych i dużych” autorstwa Leo Buscaglia. Odkrycie przesłania książki nie nastręczyło dzieciom większych trudności. Najpierw dorastamy i cieszymy się pełnią życia, a potem starzejemy się i nie powinniśmy bać się zmian pór roku, bo to naturalna kolej życia. Życie odradza się na nowo, mimo że my umieramy. Ta piękna opowieść o życiu i śmierci dostarczyła uczniom wiele wrażeń, wprowadziła w nastrój refleksji.
Nie zabrakło również aktywności plastycznej, której efekty zaprezentowano na gazetce ściennej.
Święto zmarłych to również pamięć o tych, którzy polegli w obronie ojczyzny, pamięć o samotnych żołnierskich grobach, o zamordowanych jeńcach wojennych. Uczniowie odwiedzili pomnik żołnierzy polskich i innych narodowości znajdujący się przy naszej szkole - „Stalag 319”. Aby oddać pamięć pomordowanych w czasie II wojny światowej, dzieci zapaliły znicze – symbol pamięci o zmarłych. Zachowując powagę, uczciły pamięć zmarłych chwilą ciszy.

Zdjęcie grupy dzieci siedzących na dywanie wokół pani, która im czyta.

„Na tropie witamin” - pod tym hasłem w świetlicy szkolnej od 18 do 22 października odbyły się różnorodne zajęcia mające na celu promowanie zdrowego stylu życia, zwłaszcza właściwego odżywiania się.
Tydzień rozpoczął się od zapoznania z piramidą zdrowego żywienia. Uczniowie dowiedzieli się, jak prawidłowo się odżywiać oraz gdzie szukać witamin, które są niezbędne dla zdrowia.
Na podstawie wiersza J. Brzechwy „Na straganie” odbyła się pogadanka o wartościach odżywczych warzyw.
Zabawy ruchowe „Płynie statek z bananami” i „Witaminki” były również tematycznie związane ze zdrowiem.
Posumowaniem tygodnia były prace plastyczne „Moje ulubione warzywa i owoce”.
Prace te zostały zaprezentowane na gazetce pod hasłem „Talerz zdrowia”.

Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Wśród nich pani, która siedzi na krzesełku.

Co roku 29 września obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Został on ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Jest to data urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Adresatami tego święta są głównie dzieci. Czytanie dzieciom na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Z tej okazji odbyły się zajęcia dla dzieci uczęszczających do świetlicy. Zajęcia prowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek - nauczyciele biblioteki. Najmłodsi uczniowie wysłuchali wierszy współczesnych dziecięcych poetów. Poznali również bajkę „Kruk i lis”. Aktywnie uczestniczyli w ćwiczeniach ruchowych i ortofonicznych. Mamy nadzieję, że dzięki temu nabrały większej ochoty do samodzielnego poszukiwania i przeżywania tekstów literackich. Być może dzięki temu będą częstymi gośćmi w szkolnej bibliotece.

 

Na dworze pogoda już nie zimowa. Nie ma śniegu, raz jest zimno, innym razem świeci słońce, pada deszcz. Świetliczaki postanowiły więc poprawić sobie humor i zaprosić już wiosnę do szkoły, skoro pogoda nie może się zdecydować. Cała świetlica przejęła barwy wiosenne. Dekoracje są wszędzie. Okna ozdabiają kwiaty, motyle, witraże, żabki, biedronki. Zakwitło nawet drzewko na korytarzu przy świetlicy. Uczniowie wykonali pastelowe rysunki pierwszych kwiatów wiosennych, różnymi technikami przygotowali tulipany oraz wykonali krokusy z krepiny. Chłopcy, którzy na co dzień wolą zabawy sportowe, również zainteresowali się robieniem kwiatów i dekoracji wiosennych.

 Zdjęcie przedstawia uczennice wykonujące wiosenne prace – żabki.

Na ostatnich zajęciach „Pogromcy Nauki” z Klubu Młodego Odkrywcy założyli wodną uprawę fasolki. Teraz nasi uczniowie codziennie dbają, aby roślinkom niczego nie brakowało, aby miały odpowiednie warunki do rozwoju. Dolewają wody, obserwują, co się zmienia. Uczniowie zauważyli już pierwsze efekty uprawy – fasolki powoli puszczają pierwsze kiełki. 
Na następnych zajęciach do naszej uprawy dołączą inne rośliny, aby nasz parapet świetlicowy zamienił się w piękny mini ogródek.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Małgorzata Kosmala

Zdjęcie ukazuje uczniów przygotowujących wodną uprawą fasoli.

Świetliczaki wspólnie z klasą 1c postanowiły włączyć się do akcji pisania kartek dla chorej Liliany, która wkrótce będzie obchodzić swoje 5 urodziny. Dzieci, słysząc o chorobie, z jaką zmaga się ich młodsza koleżanka, postanowiły chociaż trochę poprawić jej humor. Nasi uczniowie chętnie wspierają takie akcje. Mamy nadzieję, że życzenia napisane dla Liliany przez naszych uczniów chociaż w części się spełnią, a przede wszystkim, że dziewczynka szybko wyzdrowieje.
Akcję przeprowadziły panie: Joanna Wicha i Wioletta Mazur

W świetlicy szkolnej uczennice z klas młodszych wykonują kartki dla chorej dziewczynki.

Na ostatnich zajęciach Klubu Młodego Odkrywcy uczniowie wykonali nietypowe doświadczenie. Czy można zamknąć cały kosmiczny świat w malutkim słoiku? Okazuje się, że tak! Wystarczy woda, barwniki, brokat, wata i mamy piękny kosmos w słoiku. A ile przy tym było zabawy, mieszania kolorów, porównywania efektów. Sami uczniowie dziwili się z tego co im powstało. Nasz eksperyment podobał się nawet rodzicom odbierającym swoich młodych naukowców.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Małgorzata Kosmala.

W świetlicy szkolnej uczniowie wykonują doświadczenie z wykorzystaniem kolorowych farb, waty i brokatu.

21 lutego uczniowie klasy Ib wraz z wychowawcą klasy – panią Wiolettą Lewczuk – mieli okazję programować z robotem Ozobot Evo. Najpierw uczniowie zapoznali się z najważniejszymi zasadami rysowania tras, takimi jak: odpowiednia grubość linii, nasycenie barwą, czarny fragment trasy przed i po kodzie oraz ze znaczeniem wybranych sekwencji kolorystycznych. Następnie stworzyli w grupach małe trasy z puzzli zawierających kody odpowiedzialne za poszczególne polecenia jakie ma wykonać robot. Musieli się tu wykazać nie tylko kreatywnością, ale także logicznym myśleniem, żeby robot mógł bez przeszkód pokonać wyznaczoną przez nich drogę. Na koniec otrzymali karty pracy z trasą dla robota w kształcie paśnika dla zwierząt, którą musieli uzupełnić o kody z uwzględnieniem pewnych warunków. Zajęcia były nie tylko ciekawą lekcją, ale i fajną zabawą, a dzięki nawiązanej współpracy wychowawcy klasy ze świetlicą uczniowie chętnie przyjdą na kolejne zajęcia z programowania tym razem z gry edukacyjnej ScottieGo!
Lekcje koleżeńską poprowadziła pani Wioletta Mazur.

Uczniowie konstruujący tor z puzzli dla robota Ozobota.

Na ostatnich zajęciach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy świetliczaki poznały dwie różne masy plastyczne: porcelanową i sodową. Różnią się one od siebie nie tylko składnikami, sposobem ich wykonania, ale także kolorem po wyschnięciu oraz konsystencją. Jednakże obie masy bardzo dobrze nadają się do tworzenia różnych ozdób, w tym świątecznych. A ponieważ zbliża się wielkimi krokami Boże Narodzenie uczniowie chętnie wykonali z dostępnych mas plastycznych zawieszki na choinki i nie tylko.
Zajęcia prowadzą panie: Małgorzata Kosmala i Wioletta Mazur.

Dziewczynki wykonujące ozdoby z masy solnej za pomocą wałka i foremek do ciasta.

Aby umilić czas oczekiwania na święta, postanowiliśmy zrealizować z naszymi Świetliczakami kolejne wyzwanie w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Na początek stworzyliśmy piękny kalendarz adwentowy odliczający czas pozostały do świąt. W kalendarzu ukryte zostały zadania dla naszych Świetliczaków zaproponowane przez EduSense. Aby jednak odczytać ukryte w nim zadanie potrzebny jest skaner kodów QR. Nie tylko Świetliczakom podoba się kalendarz, inni uczniowie klas starszych także sprawdzali z zaciekawieniem, co tam jest ukryte. Pierwszy tydzień zadań za nami. Omówiliśmy już tematykę Mikołajkową oraz tę związaną z obchodami Barbórki. Tworzyliśmy różne trasy z wykorzystaniem różnorodnych kodów. Pojawiła się na przykład trasa w kształcie worka Świętego Mikołaja czy czapki górnika. Poznaliśmy także nowe kody, jak „szukaj linii na wprost”, „szukaj linii z prawej strony”, „szukaj linii z lewej strony”. Przy programowaniu musieliśmy pamiętać o spełnieniu określonych warunków, aby nasz Ozobot dotarł do wyznaczonego miejsca. Pracowaliśmy także z aplikacją PuzzleAR oraz puzzlami AR zawierające znaczniki, które po zeskanowaniu ukazują na ekranie urządzenia mobilnego przestrzenny obraz. To był pożytecznie spędzony czas z nowymi technologiami. Zajęcia prowadzi pani Wioletta Mazur.

Kalendarz adwentowy.

25 listopada obchodzimy Dzień Pluszowego Misia. Dzieci w świetlicy szkolnej dobrze znają to święto i chętnie biorą udział w zajęciach z nim związanych. Nasze Świetliczaki poznały historię niezwykłej maskotki - pluszowego misia. Przyniosły także w tym dniu własne pluszaki, aby opowiedzieć o nich koleżankom i kolegom. Każdy z misiów był inny, różniły się wielkością i kolorem. Każdy pluszak miał oryginalne imię. Dzieci z chęcią wykonały pracę plastyczną pod tytułem „Mój ulubiony miś”. Powstała również piękna gazetka ścienna związana z tym świętem.

Grupa dziewczynek trzymających różnej wielkości pluszowe misie.

W naszej świetlicy zrealizowaliśmy projekt prozdrowotny „Zdrowo jem, więcej wiem”, który objęty jest honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Realizując projekt wykonaliśmy różne aktywności.
Uczniowie nauczyli się rozpoznawać warzywa i owoce za pomocą zmysłu smaku idotyku, poznali ich wartości odżywcze. Wykonali pracę plastyczną - wydzierankę z kolorowego papieru. Na zajęciach z robotem tworzyli zakodowaną trasę, na której narysowane były warzywa i owoce pojawiające się jesienną porą w sadzie i grodzie. Dzieci wykonały również album z zagadkami owocowo-warzywnymi, który następnie został zaprezentowany kolegom i koleżankom w klasie 1c i 1b.
W ramach projektu odbyły się także zajęcia sportowe, czyli biegi, skoki, rzuty do celu, kozłowanie, slalom i wiele innych ćwiczeń. Uczniowie rozmawiali o tym jaki sport najchętniej uprawiają oraz jak ważna jest aktywność fizyczna i jaki ma wpływ na zdrowie. Finałowym zadaniem były zajęcia z robotem, podczas których uczniowie programowali Ozobota, tworząc trasę z kodami nazw dyscyplin sportowych.
Uczestnicy zajęć wykonali „Ordery miłośnika sportu”, a najciekawsze z nich wiszą w galerii świetlicy.
W ramach projektu rodzice i dziadkowie świetliczaków otrzymali ulotkę informacyjną „Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?” z ciekawymi przepisami z wykorzystaniem warzyw i owoców.
Zajęcia realizowała pani Wioletta Mazur.

Uczennice wykonujące prace plastyczne na temat zdrowego odżywiania.

W związku ze zbliżającą się rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, w świetlicy wykonaliśmy różne działania związane z obchodami tego święta. Wysłuchaliśmy wierszy „Leć orle biały”, „Wódz”, „Piosenka żołnierska”. Przypomnieliśmy sobie również „Katechizm polskiego dziecka”. Utrwaliliśmy najważniejsze fakty historyczne oraz najistotniejsze rzeczy związane z naszym krajem – stolicę, najdłuższą rzekę, województwa itp. Słuchaliśmy pieśni i melodii żołnierskich oraz piosenki „Co to jest niepodległość?”, w której w przystępny sposób zostały zawarte fakty historyczne. Nie zabrakło także łamigłówek, w przypadku których, mimo trudnego tematu, chętnych do rozwiązywania nie brakowało. Związane to było z nową formą pracy, bowiem każdy po rozwiązaniu miał możliwość sprawdzenia odpowiedzi dzięki zeskanowaniu kodów QR. Ta aktywność bardzo się uczniom podobała. Wykonywali również prace plastyczne – kredki i farby poszły w ruch i tworzyliśmy piękne symbole narodowe. Na zakończenie tego tygodnia, gdy Świetliczaki miały już głowy pełne wiedzy, pani Wioletta Mazur przygotowała dla naszych dzieci „Escape room”, czyli pokój zagadek. Grupa uczniów miała do wykonania 7 zadań związanych z obchodzonym świętem i aby wyjść z pokoju zagadek musieli znaleźć klucz do otwarcia drzwi, było nim hasło „11 listopada 1918 r.”. W ramach zadań koniecznych do odgadnięcia hasła dzieci wykonały eksperyment „Flaga w słoiku”, puzzle „Godło Polski”, odsłuchali hymn Polski, odgadywali polskie smaki, odczytywali kod obrazkowy, wykonali zadanie „Lustereczko powiedz przecie…” oraz przyczepiali wąsy Józefowi Piłsudskiemu. Escape room był naprawdę bardzo ciekawym podsumowaniem całego tygodnia, w którym świętowaliśmy 101 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Uczennice wykonujące różnorodne zadania związane z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, m.in. kolorują symbole narodowe, rozwiązują rebusy oraz krzyżówki.

6 listopada w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia edukacyjne pod hasłem „Pomagamy zwierzętom z chełmskiego schroniska”. W spotkaniu wzięła udział pani Katarzyna, która na co dzień pracuje w chełmskim schronisku dla zwierząt. Jest ona technikiem weterynarii i opowiedziała naszym uczniom o swojej pracy, ale także o losie porzuconych zwierząt. Zachęcała również do adopcji bezdomnych psów i kotów. Wcześniej dzieci z naszej świetlicy zbierały karmę dla zwierząt, która została przekazana do schroniska. Uczniowie, którzy aktywnie włączyli się do zbiórki otrzymali drobne upominki. Zajęcia zorganizowali wychowawcy świetlicy.

Spotkanie dzieci z pracownikiem schroniska.

31 października br. ogłoszono listę szkół wyróżnionych prestiżową Europejską Odznaką Jakości 2019 za realizację projektów eTwinning. W całej Europie nagrodzono 1288 projektów, w Polsce wyróżnionych projektów było 239, w Chełmie – 2. W tym zaszczytnym gronie znalazła się również nasza szkoła! W zeszłym roku szkolnym Świetliczaki, pod opieką pani Wioletty Mazur, realizowały międzynarodowy projekt „Kodowanie ze Scottie Go!” i to właśnie on zasłużył na uznanie Krajowego Biura eTwinning Polska – które przyznało nam Krajową Odznakę Jakości – oraz Centralnego Biura eTwinning. Gratulujemy!

Odznaka dla pani Wioletty Mazur za udział w projekcie eTwinning.

Świetliczaki wykonały piękne komiksy na konkurs organizowany przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Lublinie w ramach obchodów 100-lecia Służb Sanitarnych w Polsce. Tematem konkursu było podniesienie wiedzy na temat profilaktyki zdrowotnej, kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród uczniów oraz wzbudzenie zainteresowania uczniów działalnością Państwowej Inspekcji Sanitarnej na rzecz zdrowia publicznego. 
Wśród 224 nadesłanych prac były 4 nasze komiksy, z czego dwa zostały nagrodzone:
Julia Oliwiak z klasy IIa zajęła II miejsce,
Lena Tryksza z klasy IIa zdobyła wyróżnienie.
Uczniów do konkursu przygotowała pani Wioletta Mazur. Gratulujemy zwycięzcom!!!

Komiks dotyczący profilaktyki prozdrowotnej.

Za nami drugi tydzień programowania w ramach społecznej inicjatywy Code Week. Tym razem na zajęciach pracowaliśmy na platformie scratch.mit.edu. Poznaliśmy środowisko programu Scratch, tworzyliśmy nowe duszki, tło, dodawaliśmy tekst, a dzięki poznanym bloczkom, odpowiedzialnym m.in. za ruch, bohaterowie naszych prac mogli się poruszać, co sprawiło, że udało nam się stworzyć proste gry animacyjne. Przypomnieliśmy sobie dyscypliny sportowe oraz rozmawialiśmy o tym, jak ważny jest ruch w naszym życiu, wykonując trasy dla robota związane z tym tematem. Wykonaliśmy krótkie przedstawienie ulubionych bajek i baśni, a nasz robot wcielał się w ich głównych bohaterów. Najciekawsza jednak była praca z nowymi puzzlami AR, które udało nam się wygrać w jednym z zadań w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Rozszerzona rzeczywistość, którą mogliśmy zobaczyć dzięki puzzlom i aplikacji pochłonęła nas do reszty. Na zakończenie zagraliśmy w grę z naszym robotem. Pierwszaki miały za zadanie odpowiadać na pytania z różnych kategorii wylosowanych przez robota. Ćwiczyliśmy nie tylko umiejętności matematyczne, lecz także polonistyczne. To był bardzo pracowity tydzień.
Zajęcia prowadziła pani Wioletta Mazur.

Zajęcia z programowania. Uczniowie wykonują zadania z puzzlami oraz wytyczają tor dla Ozobotów.

Za nami kolejny tydzień eksperymentów w ramach Klubu Młodego Odkrywcy. Doświadczamy, uczymy się, odkrywamy… jednym słowem dużo się dzieje. Tym razem na zajęciach budowaliśmy wieżę z otrzymanych produktów: makaronu, plasteliny i taśmy klejącej. Każdy dostał taką samą ilość produktów i miał wykonać wieżę, która musiała się utrzymać przez co najmniej 10 sekund. Nie było to łatwe, bowiem wymagało cierpliwości, współpracy oraz kreatywności ze strony uczestników, jednakże wszystkim udało się to doskonale. Wykonaliśmy także doświadczenie z tańczącymi rodzynkami i wiemy już dlaczego woda gazowana powoduje ich unoszenie. Dowiedzieliśmy się także jak zrobić własne bańki mydlane za pomocą „machiny” zbudowanej ze słomki i balona oraz poznaliśmy nowy sposób nadmuchiwania balonu. Poznawanie świata jest wspaniałe. Nauka poprzez zabawę bardzo nam się podoba.
Zajęcia przygotowały panie Wioletta Mazur i Małgorzata Kosmala.

Pięcioro uczniów siedzi przy stoliku. Jeden z nich wykonuje doświadczenie, które pozostałe dzieci obserwują.

Świetliczaki po raz kolejny wzięły udział w społecznej inicjatywie Code Week. W tym roku postanowiliśmy uczyć się programowania przez dwa tygodnie, jednocześnie biorąc udział w wyzwaniach konkursowych zaproponowanych przez firmę Edusense i ogólnopolski program Uczymy Dzieci Programować. Świetliczaki chętnie pracują z robotem Ozobot Evo i aktywnie uczestniczą w takich przedsięwzięciach. W pierwszym tygodniu omówiliśmy historię obchodów Code Week, szukaliśmy kodów w codziennych czynnościach, szyfrowaliśmy wiadomości, tworzyliśmy zakodowaną orkiestrę oraz zakodowane obrazy. W tych zadaniach rozwijaliśmy nie tylko umiejętności programistyczne, lecz także grafomotorykę, kreatywność, pracę w grupach, logiczne i algorytmiczne myślenie. W świat kodowania Świetliczaków zabiera pani Wioletta Mazur.

Uczennice przy stoliku uzupełniają karty pracy kolorowymi pisakami.

W świetlicy w minionym tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie i zasadach ruchu drogowego W szczególności przypomnieliśmy sobie, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię. W tym celu wybraliśmy się do położonego nieopodal szkoły parku miejskiego z balonikami w trzech kolorach: żółtym, zielonym i czerwonym. Miały one symbolizować sygnalizację świetlną. Najpierw odbyły się zajęcia teoretyczne, omówiliśmy najważniejsze zasady. Następnie nadszedł czas na zabawę edukacyjną, w której trzej uczniowie odpowiadali za światła występujące przy przejściu, natomiast pozostali musieli przejść przez „przejście” zachowując zasady bezpieczeństwa. Po teorii przyszedł czas na praktykę, więc udaliśmy się na prawdziwe przejście dla pieszych, aby sprawdzić, czy udało nam się wszystko dobrze zapamiętać. Zajęcia przygotowały panie: Elżbieta Dąbrowska i Wioletta Mazur.

Grupa uczniów stoi przed przejściem dla pieszych. Uczniowie trzymają kolorowe balony.

Po raz kolejny obchodziliśmy w świetlicy Międzynarodowy Dzień Kropki. Nasi uczniowie dobrze znają historię dziewczynki o imieniu Vashti i tradycję obchodów tego dnia. Przypomnieliśmy sobie jeszcze raz tę wspaniałą opowieść o odkrywaniu własnego talentu. Dzieci zagrały także w grę, w której mieli za zadanie wyszukać kropki ukryte w salach świetlicowych. Pod każdą kropką kryła się zagadka, której rozwiązanie stanowiło element do utworzenia hasła. Uczniom udało się dowiedzieć, że chodzi o hasło „Dzień Kropki”. Biorący udział w zabawie otrzymali medal Mistrzów Kropkowania. W ramach obchodów tego święta wykonaliśmy zadanie w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. Polegające na tym, że uczniowie tworzyli trasę dla robota Ozobot w formie łańcuszka, przy którym – w kółeczkach – znajdowały się ich talenty, a więc wszystko to, co potrafią robić. Każdy uczeń opowiedział o nich swoim kolegom. To była super zabawa. Zajęcia zorganizowała i poprowadziła pani Wioletta Mazur.

Uczniowie siedzą przy stoliku. Przed nimi leżą karty pracy, piórnik z kolorowymi kredkami, nożyczki.

Świetliczaki zdobyły wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie plastycznym organizowanym przez Zespół Szkół Usługowo-Ekonomicznych w Żychlinie. Nagrodzone uczennice to Natalia Wawrzyniak oraz Weronika Rejman z klasy II b. Gratulujemy!!!
Dziewczynki do konkursu przygotowały: p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur, p. Joanna Wicha.

Praca plastyczna wykonana przez ucznia. Na rysunku biały piesek w brązowe łatki przy dwóch miseczkach. Tło jest pomarańczowe z motylkami, ptakami, niebieskimi chmurami i słońcem.

W konkursie miejskim pt.: "Bezpieczne wakacje" organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie oraz Policję z Chełma nasze prace zostały po raz kolejny docenione. Natalka Wawrzyniak uczennica klasy II b otrzymała wyróżnienie - opiekunowie: p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur oraz p. Joanna Wicha i uczennica Zuzanna Głowacka klasa VII - opiekun p. Ewa Słomczyńska. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Uczennica z dyplomem i nagrodą stoi na tle dekoracyjnej tablicy.

 

Uczniowie klas pierwszych uczęszczający do świetlicy szkolnej w ramach zajęć dodatkowych brali udział w innowacji „Książka – wrota do kultury krajów Europy”, jednocześnie realizując projekt rozpowszechniający czytelnictwo wśród dzieci młodszych „Nasza Mała Biblioteka”, którego organizatorem jest wydawnictwo Ezop. Na ostatnich zajęciach dokonaliśmy podsumowania naszych działań i przypomnieliśmy sobie, czego się w ich czasie nauczyliśmy, sprawdziliśmy, czy pamiętamy jakie poznaliśmy kraje europejskie, ich kulturę oraz literaturę. Zajęcia bardzo się uczniom podobały, każda książka, którą omówiliśmy była inna i inspirowała nas do różnych aktywności. Świetliczaki aktywnie brały udział w zajęciach, rozwiązywały zadania w „Łamigłówkach Literackich” oraz wykonywały zadania konkursowe, które były nagradzane przez organizatorów projektu i doceniane przez Wydawnictwo. Na zakończenie uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz symboliczne nagrody.
Zajęcia prowadziły p. Wioletta Mazur i p. Elżbieta Kaczyńska

Uczennice z klas młodszych biorące udział w podsumowaniu innowacji oraz projektu „Nasza Mała biblioteka”.

16 maja br. w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie odbyły się zajęcia czytelnicze w związku z obchodami Tygodnia Bibliotek. Pani Joanna Sochal, p. Barbara Żółkiewska i p. Jolanta Ogórek z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie specjalnie dla naszych uczniów klas I-III przedstawiły bajkę pod tytułem „Kicia Kocia w bibliotece”. Następnie uczniowie opowiadali o swoich zwierzątkach – kotkach, dzielili się spostrzeżeniami na temat opieki nad swoimi pupilami. Na koniec dzieci wykonały ekologiczne prace plastyczne z gazety zatytułowane „Portret kotka”, które zostały zawieszone na tablicy świetlicowej. Zajęcia zorganizowały p. Joanna Grzesiak i p. Wioletta Mazur.

Dzieci siedzą na dywanie zwrócone w stronę pani prowadzącej zajęcia. W tle kolorowe szafki.

W środę w świetlicy odbyły się wyjątkowe zajęcia dla rodziców przeprowadzone przez uczniów. Zadania z jakimi mieli zmierzyć się rodzice były nie lada wyzwaniem. Pierwszym punktem było ułożenie napisu "Mama" z puzzli dla robota Ozobota. Następnie rodzice musieli dopasować wycięte serca do całości. Kolejnym punktem naszych zajęć była praca z tabletem - skanowanie kodów QR i odczytanie hasła: "Kochamy Was". Przedostatnim zadaniem było ułożenie wieży z kubków za pomocą sznureczków. Na koniec rodzice kodowali na dywanie, wyznaczali trasę przejścia do mety. Świetnie wszyscy sobie poradzili z zadaniami i w nagrodę każdy rodzic otrzymał przygotowany przez uczniów upominek. Zajęcia zorganizowały: p. Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

Przy stoliku siedzi czworo rodziców i stoją trzy dziewczynki. Dorośli układają puzzle.

Po raz kolejny uczniowie Ósemki zajęli wysokie lokaty w konkursie dedykowanym uczniom miejskich szkół podstawowych. Tym razem był to konkurs plastyczny pod hasłem "Portret mojej Mamy" organizowany przez Niepubliczną Szkołę Podstawową Nr 2 w Chełmie. 
Uczniowie naszej szkoły zajęli następujące miejsca:
I miejsce - Julia Oliwiak (Ia) - opiekunowie p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur
III miejsce - Michalina Ciupina (IIb) - opiekun p. Jolanta Rozwód
IIII miejsce Emilia Bekasiewicz (IIIa) - opiekunowie p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur
Wyróżnienia:
Kamil Zań (Ia), Nikola Charuk (Ia), Lena Trykasz (Ia) - opiekunowie p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur.
Paweł Sado (Ia) - opiekun p. Iwona Molin
Amelia Klajnert (Ic) - opiekun p. Marianna Niemczuk
Zuzanna Tokarska (IIa) - opiekun p. Bożena Dziewulska
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Pięcioro dzieci w strojach galowych z panią opiekunką. W tle dekoracja o tematyce sportowej z hasłem „Żyj zdrowo na sportowo!!!”

Świetlicę szkolną odwiedził niezwykły gość, pan Przemysław Zugaj - ratownik medyczny i funkcjonariusz Straży Granicznej. Pan Przemek przybliżył dzieciom specyfikę trudnych, ale bardzo ważnych zawodów, jakie reprezentuje. Świetliczaki miały okazję zobaczyć także sprzęt wykorzystywany do ratowania ludzkiego życia. Nauczyły się, jak ułożyć poszkodowaną osobę w pozycji bezpiecznej i jak przeprowadzić resuscytację oddechowo - krążeniową. Dzieci miały wiele pytań do gościa, na które chętnie i fachowo odpowiadał. 
Serdecznie dziękujemy za wizytę i naukę zasad udzielania pierwszej pomocy!
Inicjatorkami spotkania były: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz.

Ratownik medyczny siedzi na krzesełku. Przed nim leżą manekiny do ćwiczeń i dzieci usadzone na dywanie.

W ramach innowacji pedagogicznej "Eksperymentuję, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam" Świetliczaki odkrywały najmniejsze skarby przyrody poprzez patrzenie przez lupę. Oglądaliśmy z bliska jak wygląda kora drzew, kwiaty oraz różne owady zamieszkałe w trawie. Zajęcia przeprowadziły p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

Dwoje uczniów przy drzewie. Chłopiec trzyma lupę, przez którą dziewczynka obserwuje korę drzewa.

Podczas kolejnym zajęć prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha zaprezentowały dzieciom czym jest kleksografia. Świetliczaki eksperymentowały poprzez zabawy z tuszem i kartką papieru. Była to świetna rozrywka, a zarazem ćwiczenie logopedyczno - oddechowe. Dzieci na kartkach rozdmuchiwały tusz przez plastikowe słomki i tworzyły fantastyczne stwory. Wytwory dziecięcej wyobraźni uwieczniono w galerii prac.

Dziewczynka wydmuchuje kleksa na karton, który leży przed nią na stoliku.

Uczniowie naszej szkoły, a w szczególności klasa 1a i świetlica szkolna, biorą udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym Uczymy Dzieci Programować organizowanym przez EduSense. Realizujemy zadania z trzeciej już edycji programu, w którym pojawiają się dodatkowe wyzwania. Tym razem nasze zaangażowanie i wysiłki zostały nagrodzone nie tylko radością dzieci z udziału w ciekawych zajęciach, lecz także bardzo miłą niespodzianką. Za wykonane zadanie, jako jedna z nielicznych placówek w całym kraju, otrzymaliśmy drewniane puzzle do robota Ozobot. Cieszymy się bardzo. W nasze ręce trafił również pamiątkowy dyplom ? Zajęcia prowadzi p. Wioletta Mazur.

Dyplom dla pani Wioletty Mazur i uczniów SP nr 8 w Chełmie za udział w wyzwaniu „Tydzień z technologią”.

W ramach realizowanej innowacji czytelniczej „Książka - wrota do kultury krajów Europy” na ostatnich zajęciach poznawaliśmy Estonię. Sprawdzaliśmy na mapie położenie tego państwa, dowiedzieliśmy się, jak wygląda flaga Estonii, jak nazywa się jej stolica, jakie są największe rzeki i czy ma dostęp do morza. Oglądaliśmy w internecie także zdjęcia najciekawszych zabytków, wyszukiwaliśmy jakie dania są charakterystyczne dla tego kraju oraz poznaliśmy niezwykły zwyczaj o tym, że Estończycy organizują zawody noszenia żon. Wysłuchaliśmy również estońskich pieśni. Następnie czytaliśmy książki „Biały jak śnieg i czarny jak węgiel” autorstwa Hili Rand.
Historia opowiada o tym, jak „dwa koty, Amadeusz i Ludwik, otrzymują odpowiedzialne zadanie – mają pilnować domu pod nieobecność właścicieli. Codziennie, gdy zegar wybija kolejne godziny, przed domem dzieją się ciekawe i ważne rzeczy.”
Naszym uczniom książka przypadła do gustu, po lekturze od razu zajęliśmy się rozwiązywaniem zadań w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Na zakończenie otworzyliśmy przesyłkę z Wydawnictwa Ezop z nagrodami dla uczestników zajęć za nadesłane w marcu prace.
Zajęcia prowadziły: p. Elżbieta Kaczyńska, p. Wioletta Mazur i p. Ewa Słomczyńska.

Uczennice klas młodszych siedzą przy ławce i czytają książki.

W ramach innowacji pedagogicznej eksperymentowaliśmy z naszymi zmysłami węchu, smaku i dotyku. Uczniowie mieli za zadanie z zakrytymi oczami rozpoznać owoce, warzywa oraz przyprawy. To zadanie okazało się nie lada wyzwaniem dla dzieci. Tylko jednej uczennicy udało się odgadnąć wszystkie smakołyki. Na koniec eksperymentu wszyscy mogli posmakować niespodzianek na talerzach. Zajęcia przeprowadziły p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

Chłopiec z zawiązanymi oczami siedzi przy stoliku, na którym stoją jednorazowe talerze z różnymi  pokrojonymi owocami i warzywami.

W piątek 26 kwietnia br. w naszej świetlicy odbyło się spotkanie z pielęgniarką szkolną. Pani pielęgniarka omówiła zasady dbania o higienę osobistą i wpływ zdrowego odżywiania na nasze samopoczucie. Uczniowie dowiedzieli się, jakie choroby mogą wystąpić, jeśli nie dba się o higienę. Każdy miał możliwość zadawania pytań. Spotkanie zorganizowały p. Agnieszka Skubisz i p. Wioletta Mazur.

Grupa dzieci siedzi na dywanie, a przed nimi stoi pani pielęgniarka.

W naszej świetlicy uczniowie przez ubiegły tydzień wykonywali różne zadania związane z nowymi technologiami, biorąc tym samym udział w konkursowym wyzwaniu organizowanym w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego Uczymy Dzieci Programować. Projektowaliśmy funkcjonalne aplikacje, które może kiedyś pojawią się w naszych telefonach, projektowaliśmy własne telefony i tablety. Graliśmy w wiosenną grę planszową, w której wykorzystane były kody QR. Utrwalaliśmy słownictwo związane z wiosną i znane przysłowia dzięki wirtualnej macie. Dowiedzieliśmy się, jak fajne mogą być puzzle dzięki rozszerzonej rzeczywistości z aplikacją puzzleAR. Tworzyliśmy także piękne kolaże i plakaty, dzięki aplikacji Pic Collage. To był udany tydzień, a uczniowie dzięki niemu dowiedzieli się nowych inspirujących je rzeczy.

Pięcioro dzieci siedzi na dywanie wokół ułożonych w kwadrat kolorowych kółeczek.

Świetlica szkolna wzięła udział w akcji charytatywnej dla Kombatantów organizowanej przez Szkolne Koło Caritas. Nasze świetliczaki przygotowały kartki z życzeniami świątecznymi dla podkreślenia, że my również pamiętamy. Organizatorami zajęć były: p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur oraz p. Joanna Wicha.

Kolorowe karty świąteczne, które są ozdobione pisankami, zajączkami, napisami „Wesołych Świąt”.

W ramach innowacji pedagogicznej o tematyce eksperymentowania w świetlicy szkolnej odbyły się warsztaty dotyczące hodowli roślin i opieki nad nimi. Naszym zadaniem była obserwacja i analiza zmian zachodzących w roślinach w różnych okresach ich rozwoju. Badaliśmy, ile centymetrów urosły rośliny i stwierdziliśmy, że najwyższa była fasola, a najwolniej rosną kiełki słonecznika. Wyznaczyliśmy dyżurnych odpowiedzialnych za pielęgnację roślin. Z niecierpliwością czekamy na degustację zdrowych potraw z wykorzystaniem wyhodowanych przez nas roślinek. Zajęcia prowadziły: p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

Dziewczynka obserwuje roślinki, które rosną w małych doniczkach i są ustawione na parapecie okiennym.

Podczas zajęć świetlicowych nie tylko się bawimy, ale również rozwijamy umiejętności matematyczne, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Uczymy się współpracy w grupach. W turnieju matematycznym dzieci miały za zadanie wykazać się wiedzą, umiejętnością liczenia, koncentracją uwagi. Zadania konkursowe polegały na układaniu memory, przyporządkowywaniu elementów wg podanych warunków oraz układaniu puzzli. Poszerzaliśmy wiedzę przyrodniczą, rozpoznawaliśmy gatunki drzew, wskazywaliśmy zwierzęta i ich potomstwo. Świetliczaki świetnie sobie poradzili z zadaniami. Zajęcia przygotowała p. Agnieszka Skubisz oraz p. Wioletta Mazur.

Dwoje uczniów siedzi przy stoliku, a przed nimi karty pracy z różnymi zadaniami.

W naszej świetlicy w ramach innowacji pedagogicznej rozpoczęliśmy hodowlę roślin. Posadziliśmy fasolę, rzeżuchę, cebulę oraz ziarenka słonecznika.
W najbliższych dniach będziemy obserwować, jak rośliny rosną i co się z nimi dzieje. Ustaliliśmy listę świetliczaków odpowiedzialnych za dbanie o roślinki. Zajęcia zorganizowały p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha oraz p. Wioletta Mazur.

Na stoliku ustawione są małe doniczki na czarnej folii. Wokół stolika stoją dzieci i obserwują, jak panie świetliczanki nasypują do doniczek ziemię.

Z okazji Dnia Wiosny świetliczaki wzięły udział w podchodach. Dzieci wykonywały zadania ukryte w kopertach - były to zagadki wiosenne, ćwiczenia gimnastyczne, puzzle jak również śpiewanie piosenek. Na podsumowanie zajęć uczestnicy zostali udekorowani medalami wiosennymi. Zajęcia zorganizowały p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha.

 Dwie dziewczynki przy stoliku dopasowują do siebie elementy układanki.

Dzięki uprzejmości firmy BeCREO Technologies znaleźliśmy się w niewielkim gronie szkół, które mają możliwość sprawdzenia nowej wersji gry „Scottie Go! Labirynt”. Gra edukacyjna dopiero od niedawna jest na rynku, a świetliczaki - pod okiem p. Wioli Mazur - już mogły sprawdzić, jak wyglądają nowe przygody głównego bohatera gry uczącej podstaw programowania. Nasi uczniowie są zachwyceni :)

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci, które rozwiązują zadania na tabletach.

W świetlicy szkolnej odbyły się kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuję, doświadczam nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem zajęcia przybrały formę relaksacyjną, ponieważ dotyczyły zrobienia masy plastycznej wg przepisu. Dzieci bardzo chętnie ustalały proporcje produktów potrzebnych do przygotowania ciasta. Najciekawszym fragmentem zajęć było lepienie figurek według własnych pomysłów. Zajęcia prowadziły autorki innowacji, p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha.

Dwie dziewczynki lepią zwierzątka z masy solnej.

W świetlicy szkolnej p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz prowadziły kolejne zajęcia z cyklu "Eksperymentuję, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem dzieci poznawały zasady działania elektryczności oraz samodzielnie budowały obwody elektryczne i programowały proste urządzenia, takie jak wiatraczek czy lampka. Na zakończenie zajęć świetliczaki miały okazję badać różne preparaty pod mikroskopem. Dzieci szczególnie zainteresowało skrzydło muchy...

Pani świetliczanka siedzi na krzesełku, a na kolanach ma urządzenie do przeprowadzania eksperymentów z elektrycznością. Dzieci wokół niej obserwują, jak ono działa.

Świetlica szkolna przystąpiła do projektu "Dzień godności”pod hasłem "Empatia wychodzi na dobre". Przeprowadzone zajęcia uświadomiły dzieciom, że każdy z nas przeżywa różne emocje, pozytywne i negatywne. Dowiedzialy się, że trzeba się wykazywać zrozumieniem dla uczuć innych, a także pomagać sobie nawzajem w trudnych chwilach. Zajęcia przeprowadziły: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz.

Czworo dzieci siedzi przy stoliku, na którym leżą kartony, zdjęcia dziewczynek wyrażających mimiką twarzy różne emocje oraz napisy „Idę do domu” zakończone emotkami, stoi pudełko z pisakami. Dwie uczennice rysują.

Na zajęciach z innowacji pedagogicznej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” odbyliśmy podróż do nowego kraju jakim jest Łotwa. Najpierw sprawdziliśmy w atlasie, gdzie znajduje się to państwo, z kim sąsiaduje, jakie rzeki przez nie przepływają. Poznaliśmy największe miasta i stolicę Łotwy, tamtejszy język i walutę. Dowiedzieliśmy się także, jakie dania tradycyjne przygotowuje się w tym kraju i co króluje na stołach łotewskich. Następnie zapoznaliśmy się z treścią nowej książki Martinsa Zutisa „Niedokonane odkrycie”, której „główny bohater Karol Darwiński – badacz przyrody – zauważa na swoim zaśnieżonym podwórku ślady nieznanego jednonożnego stworzenia. Czyżby to był skoczkowąż albo lunatykująca papuga? Podekscytowany Darwiński rusza tropem tajemniczego stwora i zaskoczony obserwuje, jak śladów stóp ciągle przybywa… i przybywa…” Nasi uczniowie towarzyszyli Karolowi w próbach rozwiązania tej zabawnej zagadki. Po lekturze rozwiązywaliśmy zadania w „Łamigłówkach Literackich”. Zajęcia w ramach innowacji prowadzą panie Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

Nauczyciel z dziećmi podczas zajęć „Książka – wrota do kultury krajów Europy”.

15 marca obchodzimy europejski „MATH GAME DAY”. Jest to akcja promująca naukę matematyki. Uczniowie z całej Europy rywalizują ze sobą w rozgrywkach matematycznych poprzez specjalną aplikację, rozwiązując między sobą zadania z takich działań jak: dodawanie, odejmowanie i mnożenie w różnych zakresach. Nasi uczniowie chętnie sprawdzili swoje umiejętności matematyczne ze swoimi kolegami ze świetlicy. Nie było to łatwe zadanie, gdyż trzeba było wykonać zadanie w określonym czasie. Ale chętnych do obliczeń matematycznych nie brakowało, a głowy parowały wręcz od wysiłku umysłowego. Będziemy ćwiczyć matematykę chętniej dzięki nowej aplikacji ?

Kolaż zdjęć przedstawiających dzieci, które wykonują zadania na tabletach.

Świetliczaki 1 marca zorganizowały niespodziankę dla Pań ze szkolnej biblioteki. Obchodziliśmy tego dnia Międzynarodowe Święto Przytulania Bibliotekarzy. Świetliczaki zaprosiły Panie bibliotekarki, aby móc je uściskać ... Panie były pozytywnie zaskoczone, a uściskom nie było końca...

Grupa świetliczan stoi przed dwiema paniami, które przytulają dwoje dzieci. Pozostali uczniowie czekają na swoją kolej.

Na zajęciach zorganizowanych w ramach innowacji pedagogicznej uczniowie dowiedzieli się, czy "Meduza" wykonana z woreczka foliowego może pływać w butelce, czy też od razu zatonie ... Dzieci odkryły również co się stanie, kiedy połączy się kawę z olejem i doda odrobinę soli ... Zajęcia z elsperymentami prowadziła p. Agnieszka Skubisz.

Grupa uczniów obserwuje zawartość słoika, który pani uniosła wysoko przed nimi.

W świetlicy szkolnej 27 lutego 2019 r. zorganizowano zajęcia sportowe. Uczestnicy zawodów mieli za zadanie wykonać skoki na skakance, przejść przez tunel, kozłować piłkę oraz przejść przez szarfę. Wszyscy zawodnicy świetnie sobie poradzili z tymi zadaniami. Uśmiech i pozytywna energia dopisywały dzieciom. Zajęcia prowadziły: p. Alicja Wojcieszuk, p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur.

Dwie dziewczynki z podniesionymi rękoma biegną między pachołkami ustawionymi na korytarzu szkolnym, a w tle dzieci czekające na swoją kolej.

Na zajęciach dodatkowych z programowania prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur uczniowie podjęli temat różnych dyscyplin sportowych. Rozmawialiśmy o tym, jak ważny dla naszego zdrowia jest ruch i który jego rodzaj uczniowie preferują. Następnie za pomocą skanera kodów QR wykonaliśmy kolejne zadanie. W przygotowanych wcześniej kolorowych kodach QR kryła się zagadka odnośnie sportów, którą mogliśmy odczytać tylko po zeskanowaniu go w aplikacji. Uczniowie po zapoznaniu się z zagadką mieli ją dopasować do obrazka z nią związanego. Rozmawialiśmy o tym, gdzie można spotkać takie kody i co mogą oznaczać. Uczniom zadanie się bardzo podobało i na pewno jeszcze skorzystamy z tej aplikacji. Podczas zajęć kodowaliśmy także trasę dla robota Ozobot EVO, w taki sposób, żeby prowadziła obok wybranych przez nich dyscyplin i uwzględniała zmienne tempo poruszania się robota.

Uczniowie siedzą w ławkach. Przed nimi leżą karty z kodami QR. Niektóre dzieci skanują kody tabletami i telefonami.

Kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuje, doświadczam, nowych wrażeń sobie dostarczam" pokazały dzieciom jak w prosty sposób możemy zrobić ze skeetelsow tęczę. Udowodniły także, w jaki sposób płyn do mycia naczyń usuwa brud. Dzieci dowiedziały się również, że kukurydza nie służy tylko do produkcji popcornu. Na przykładzie nurka Kartezjusza Pani Agnieszka udowodniła im, że nie zawsze wszystko musi zatonąć. Zajęcia przeprowadzily p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz.

Dzieci siedzą wokół stolika, a wśród nich pani świetliczanka. Jedna z dziewczynek wlewa ocet do słoika ustawionego na stoliku.

Przed feriami zimowymi w świetlicy szkolnej odbył się finał Turnieju Dobble. Każda z trzech finalistek miała za zadanie zagrać w tę przesympatyczną grę z wicedyrektor panią Małgorzatą Sawicką. Dziewczynki, a także p. Małgosia grały doskonale. I miejsce zajęła Zosia Sobczyk, II Weronika Rejman, a III Dominika Wicha. Turniej przygotowały: p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur.

Przy stoliku siedzi pani wicedyrektor na wprost uczennicy i gra z nią w Dobble. Dwie uczennice obserwują grę.

Dnia 1 lutego 2019 r. w świetlicy szkolnej odbyła się uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka. Zaproszeni goście przybyli, aby zobaczyć występ swoich wnuków. Wśród śpiewów, wierszy, tańców czas upłynął bardzo miło. Talenty zaprezentowane przez dzieci wywołały wzruszenie wśród seniorów. Na zakończenie zaproszono gości na słodki poczęstunek oraz obdarowano własnoręcznie wykonanymi upominkami. Babcie i dziadkowie żyjcie nam sto lat! Uroczystość przygotowały: p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz, p. Joanna Wicha i p. Anna Radlińska.

Dzieci występują przed dziadkami. Jedna z dziewczynek trzyma mikrofon. Tłem występu jest udekorowana czerwona kotara.

W miniony poniedziałek w naszej świetlicy odbyły się warsztaty robótek ręcznych. Były to wyjątkowe zajęcia, bo uczyły nas bardzo fajne panie – Elżbieta Kaczyńska oraz Elżbieta Adamczuk, która chętnie odwiedziła naszych Świetliczaków mimo, iż jest już na emeryturze. Uczniowie uwielbiają takie zajęcia, więc chętnie się uczyły nowej umiejętności. Jedne załapały w mig, o co chodzi w szydełkowaniu, innym zajęło to trochę dłużej, ale też się udało. Nauczyliśmy się robić słupki, a nieco zdolniejsi załapali także i półsłupki. Pani Ela Adamczuk zrobiła dla naszych uczestników zajęć piękne serduszka, które po własnoręcznym wykonaniu przez uczniów do nich sznureczków miały posłużyć jako zakładki do książek. Już nie możemy się doczekać kolejnych zajęć z robótek ręcznych, na które pani Ela obiecała wkrótce przybyć. Spotkanie zorganizowały panie Wiola Mazur, Agnieszka Skubisz i Joanna Wicha.

Grupa dzieci pod okiem nauczyciela tworzy szydełkiem serduszka z włóczki.

Klasa 1a na zajęciach dodatkowych prowadzonych przez panią Wiolettę Mazur rozpoczęła już III edycję ogólnopolskiego programu edukacyjnego Uczymy Dzieci Programować. W ramach zajęć rozmawialiśmy na temat tego, czym jest internet, do czego służy i jak z niego mądrze korzystać. Odkodowywaliśmy na zajęciach obrazki przy pomocy podanych koordynatów. Tworzyliśmy następnie trasę dla robota Ozobot Evo, która prowadziła do narysowanych przez uczniów pozytywnych zachowań związanych z korzystania z internetu, omijając przy tym rysunki z zagrożeniami wynikającymi z korzystania z zasobów dostępnych w sieci. To było bardzo pouczające spotkanie, które – mamy nadzieję – zaowocuje w przyszłości.

Zabawy dotyczące bezpiecznego internetu z użyciem kodowania.

 

W świetlicy szkolnej dzieci przypomniały sobie bajkę o Kopciuszku. Następnie dobrały się w czteroosobowe drużyny, które w szkolnej bibliotece szukały ukrytego pantofelka Kopciuszka. Wygrała drużyna, która najszybciej odnalazła złoty pantofelek. Czas poszukiwania pantofelka wyniósł 10 sekund. Zwycięskie drużyny otrzymały nagrody. Zajęcia prowadzili wychowawcy świetlicy.

Grupa dzieci w świetlicy szkolnej słucha baśni czytanej  przez nauczyciela.

5 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Jest to akcja społeczna, której celem jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu. Jej ideą jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.

W naszej świetlicy w miniony czwartek odbyły się zajęcia edukacyjne związane z tą inicjatywą. Zajęcia przeprowadziły panie z Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Nasi uczniowie rozmawiali na temat internetowych komunikatorów, wyjaśniali pojęcia typu wirus, haker, hejt. Poznali zagrożenia wynikające z korzystanie z internetu. Obejrzeli bajki edukacyjne „Owce w sieci”. Na zajęciach wykonali także komputerowe łamigłówki, wymyślali krótkie historyjki do podanych obrazków, a na koniec kolorowali rysunki związane z bezpieczeństwem korzystania z sieci.

Spotkanie zorganizowały panie: Wioletta Mazur, Agnieszka Skubisz i Joanna Wicha.

Zajęcia w świetlicy szkolnej dotyczące bezpiecznego internetu.

Czy wiecie, że 31 stycznia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Przytulania? Nasze świetliczaki o tym się dowiedziały na zajęciach z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy”. W ramach zajęć poznaliśmy kolejną książkę polskiego autora Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”.

Czy wiecie, jaki jest najlepszy sposób na udany dzień?

Pewnego dnia Tata Niedźwiedź zdradził w sekrecie Niedźwiadkowi, że wystarczy się mocno do kogoś przytulić, a świat stanie się piękniejszy. I tak zaczęła się niezwykła przygoda ojca i syna. Wędrują razem przez las i przytulają każdego, kogo spotkają na swojej drodze – malutką Gąsienicę, wielką Anakondę, a nawet Myśliwego ze strzelbą w dłoni...

Pełna humoru a zarazem wzruszająca opowieść o tym, że jeden mały, ale płynący z głębi serca gest, może zmienić bardzo wiele w życiu każdego z nas. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami czytając tę piękną opowieść.

Świetliczakom przypadła do gusta ta lektura. Wykonaliśmy kilka ciekawych zadań związanych z jej treścią w naszych „Łamigłówkach Literackich”. Rozmawialiśmy na temat sytuacji, kiedy się przytulamy, jak zwierzęta z opowieści reagowały na uściski. Numerowaliśmy ilustracje wg kolejności opisanych w książce wydarzeń. Była zabawa ruchowa, w której zwierzęta leśne zapadają w sen zimowy. Pojawiła się także przestawianka literowa, odszukiwanie różnić na obrazkach czy test sprawdzający naszą pamięć z treści lektury. To były udane zajęcia.

Spotkanie przygotowały panie: Wioletta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

W Dniu Międzynarodowego Przytulania świetliczaki na zajęciach, podczas których nauczyciel czyta książkę Przemysława Wechterowicza „Proszę mnie przytulić”.

Świetliczaki w ramach innowacji „Książka – wrota to kultury krajów Europy” wykonały dwie prace twórcze na podstawie omówionej książki „Jajko czy kura?” P. Wechterowicza. Pierwsze zadanie polegało na stworzeniu przyjaciół naszego głównego bohatera pana Kurczakowskiego. Najpierw wycięliśmy odpowiednie kształty z wytłaczanek po jajkach, następnie malowaliśmy je na żółto, a na koniec przyklejaliśmy z kolorowego papieru ogon, uszy, nogi, oczy i dziób i tak powstały nam piękne kurczaki, które „nie wyszły z jajka”. Drugim zadaniem było wykonanie pracy konkursowej. Uczniowie mieli najpierw narysować, a następnie napisać zagadkę o wybranym przez siebie zwierzątku. Powstały, jak zawsze, piękne prace. Nasze poprzednie prace konkursowe zostały już pozytywnie ocenione i świetliczaki otrzymają za nie nagrody od Wydawnictwa EZOP. Gratulujemy i mamy nadzieję, że i tym razem uda się zdobyć wyróżnienie.
Zajęcia prowadzą panie: Wioleta Mazur, Elżbieta Kaczyńska i Ewa Słomczyńska.

Dzieci wykonują prace twórcze w oparciu o książkę „Jajko czy kura?”

Dzisiejszego dnia na zajęciach z eksperymentowania własnoręcznie wyprodukowaliśmy sztuczny śnieg. Każde dziecko miało za zadanie z dwóch składników (pianki i sody) wyczarować śnieg. To było trudne zadanie, ponieważ nie każdemu eksperyment powiódł się... Drugą atrakcją zajęć był wybuchający wulkan, który sprawił wiele radości uczniom. Lawa wyciekająca z wulkanu wywołała wśród dzieci zaskoczenie i zdumienie. Zajęcia przygotowały p. Agnieszka Skubisz i p. Joanna Wicha, w ramach prowadzonej innowacji.

“Sztuczny śnieg” - eksperymenty w świetlicy szkolnej.

Nasze kochane świetliczaki chętnie uczestniczą w zajęciach z programu MegaMisja. Wykonanie poszczególnych zadań okazuje się fascynującą przygodą. Wkraczamy w nowe obszary wiedzy, zdobywając różne umiejętności. Na kilku ostatnich zajęciach omawialiśmy język mediów. Poznaliśmy w tym czasie różne środki przekazu, wskazywaliśmy czym się różnią od siebie np. książka od audiobooka. Uczyliśmy się przekładać prostą treść na inną formę przekazu. Tworzyliśmy komiks do bajki „Calineczka”. Poznaliśmy formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych i rozrywkowych. Odróżnialiśmy opinie od faktów. Wysłuchaliśmy też fragmentu audiobooka Marka Twaina „Przygody Tomka Sawyera”.
Zajęcia prowadzą panie: Wioletta Mazur i Joanna Wicha.

Dzieci wykonujące kartę pracy.

W naszej świetlicy odbyły się kolejne zajęcia w ramach innowacji "Eksperymentuję, doświadczam - nowych wrażeń sobie dostarczam". Tym razem sprawdzaliśmy, co jest cięższe woda czy olej. Co się stanie, kiedy połączymy te dwie substancje? Dlaczego olej unosi się na wodzie? A co się stanie, kiedy dodamy do tego barwnik, albo tabletkę musującą? Aby tego się dowiedzieć wykonaliśmy eksperymenty: "Deszczowa chmura", "Kolorowy deszcze" oraz "Bąbelkowa lawa".

“Świetliczaki” wykonują doświadczenia z barwnikami.

Świetliczaki po raz kolejny wykazały się wielkimi serduszkami. Dzieci wykonały kartki urodzinowe z okazji 6 urodzin dla chorej dziewczynki o imieniu Marika. Dziewczynka marzy o tym, aby w ważnym dla niej dniu dostać życzenia od dzieci z całej Polski. Świetlica szkolna stara się brać aktywny udział w takich wydarzeniach. Marice życzymy przede wszystkim dużo zdrowia. Akcje zorganizowały wychowawczynie świetlicy: p. Joanna Wicha, p. Wioletta Mazur, p. Agnieszka Skubisz i p. Emilia Wełna.

Kartki urodzinowe wykonane przez podopiecznych świetlicy szkolnej.

W naszej świetlicy odbyły się pierwsze zajęcia z innowacji pedagogicznej pt. "Eksperymentuję, doświadczam - nowych wrażeń sobie dostarczam". Na zajęciach mówiliśmy o właściwościach wody, stanach skupienia, napięciu powierzchniowym. Dzieci w prosty i przystępny sposób dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy. Przeprowadziliśmy doświadczenia z zimą i gorącą wodą. Zmierzyliśmy, ile monet zmieści się w pojemniku całkowicie wypełnionym wodą. Zajęcia bardzo podobały się uczniom i chętnie asystowali przy eksperymentach. Zajęcia przygotowały: p. Joanna Wicha i p. Agnieszka Skubisz.

Podopieczni świetlicy szkolnej wykonują eksperymenty pod opieką nauczyciela.

Świetliczaki w ramach innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” wykonały kolejne prace konkursowe. Tym razem po przeczytaniu książki „Ugotuj mi bajkę” musieli wymyśleć swoje przepisy na udaną bajkę. Nie było to łatwe zadanie, bo jaka ta bajka miała być? Miała się kończyć dobrze, czy źle? Jakich składników użyć, aby była fajna? Może trochę grozy, może magii… Wszystko zależało od wyobraźni naszych uczniów, a tej im nie brakuje. No i się zaczęło gotowanie, garnek wrzał. Co im z tego powstało, czy bajki były ciekawe, kto stał się ich bohaterem – sami zobaczcie!

Grupa dziewczynek przy tworzeniu własnych przepisów na udaną bajkę.

Czas w świetlicy zawsze miło nam płynie, ale nie tylko poprzez relaks na piankowych klockach czy zabawę po lekcjach. Ciągle uczymy się nowych, pożytecznych rzeczy, uczestnicząc w różnorodnych zajęciach, jakie tu się odbywają. Na zajęciach z MegaMisji poznawaliśmy ostatnio różnice między zjawiskami pochodzącymi ze „świata fikcji” i „świata realnego”, wykonując przy tym określone zadania.
Jacy są nasi bohaterowie z bajek, gier czy filmów, a jacy jesteśmy my? Czy potrafimy robić te same rzeczy i mamy podobne umiejętności? Uczniowie porównywali właśnie świat fikcji ze światem rzeczywistym, odpowiadając m.in. na powyższe pytania, opisując siebie i swoich ulubionych bohaterów oraz tworząc nowe, nietuzinkowe postaci.
Pomogliśmy także naszym znajomym MegaMisyjnym bliźniakom rozwiązać kolejny problem. Nasze kompetencje z zakresu edukacji cyfrowej zwiększają się z każdym spotkaniem.

Zabawy słowne w świetlicy szkolnej.

Na zajęciach z innowacji czytelniczej „Książka – wrota do kultury krajów Europy” zapoznaliśmy się z książką polskiego autora Przemysława Wechterowicza „Jajko czy kura?” oraz rozwiązywaliśmy „Łamigłówki Literackie” do lektury.
Co było pierwsze: jajko czy kura? Oczywiście, że jajko, no przecież kura sama się nie wykluła. Zaraz. Ale skąd wzięło się jajko? Przecież ktoś je musiał znieść. Kura. Kura była pierwsza. Chwila. Kura pierwsza? Kury wylęgają się z jajek. Czyli jednak jajko. Tak. Nie. Żeby było jajko musi być kura. A żeby była kura musi być… jajko? Odpowiedzi na to filozoficzne pytanie szukali nasi uczniowie wraz z głównym bohaterem, czy im się udało. Jak myślicie?
Zajęcia prowadzą panie: Elżbieta Kaczyńska, Wioletta Mazur oraz Ewa Słomczyńska.

Pani bibliotekarka wraz z dziećmi, które rozwiązują „Łamigłówki Literackie” do książki „Jajko czy kura”.

W grudniu Świetliczaki wzięły udział w konkursie " Najpiękniejsza ozdoba choinkowa" organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Uczniowie wykonali dużo pięknych ekologicznych ozdób. Nasze prace można podziwiać na choince na placu przy Szopce. W tworzeniu prac pomagały p. Agnieszka Skubisz, p. Wioletta Mazur, p. Joanna Wicha, p. Alicja Wojcieszuk oraz p. Anna Radlińska.

Choinka na Placu Łuczkowskiego udekorowana ozdobami wykonanymi przez dzieci.

Nasza świetlica jest jak zawsze pięknie udekorowana przez prace naszych uczniów, które zdobią sale oraz korytarz. Dzięki temu robi się u nas magicznie. A do tego cały tydzień słuchaliśmy pięknych kolęd i pastorałek, co jeszcze bardziej wprawiło nas w świąteczny czas. Na zakończenie tego roku kalendarzowego nie mogło też zabraknąć tego, co sprawia naszym Świetliczakom nie lada frajdę, czyli zajęcia z robotem. Tym razem wykorzystaliśmy go, żeby przypomnieć sobie najważniejsze symbole Bożego Narodzenia. Tworzyliśmy przeróżne trasy, z wieloma kombinacjami kodów. To była świetna zabawa, a jednocześnie nauka – „zakodowaliśmy się” już na święta.
Życzymy wszystkim dzieciakom odpoczynku i zdrowych, wesołych świąt ?

Kodowanie obrazka - drogi dla Ozobota.