Uprzejmie informujemy, że ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605) od 1 listopada br. zastąpiona została telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Nowy bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież będą mogły otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy będą czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie nadal pozostaną bezpłatne, a rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Istotne jest, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, że telefon zaufania działa i można z niego korzystać całodobowo. Zależy nam na zachowaniu ciągłości wsparcia dzieci i młodzieży przeżywających lęki, napięcia emocjonalne, kłopoty i trudności wpływające na zdrowie psychiczne.
Poniżej link do strony Rzecznika Praw Dziecka, na której znajdą Państwo wszystkie informacje związane z Dziecięcym Telefonem Zaufania RPD: https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/.
W maju został przeprowadzony szkolny konkurs plastyczny o tematyce profilaktycznej dla uczniów klas I–III, który był poprzedzony realizowanymi wcześniej w klasach zajęciami w ramach programu „Nie pal przy mnie, proszę”. Zajęcia oraz konkurs miały na celu propagowanie zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów, a w szczególności obejmował treści edukacji antynikotynowej. Uczniowie aktywnie brali udział w spotkaniach prowadzonych zarówno stacjonarnie, jak i on-line. Chętnie także wykonali prace konkursowe, których było tak dużo, że komisja miała nie lada wyzwanie, aby wyłonić laureatów, którymi zostali:
Fabian Wnuk (kl. I a), Nikola Charuk (kl. III a), Amelia Klajnert (kl. III c), Inga Tracichleb (kl. I b), Amelia Basaj (kl. I a), Helena Robak (kl. II c), Zuzanna Kobak (kl. II a), Nina Manaj (kl. II a), Julia Łuć (kl. II a).
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Zajęcia i konkurs przeprowadziła pani Wioletta Mazur, pedagog szkolny, która również ufundowała nagrody.
Od 17 maja w klasach IV–VIII prowadzone były zajęcia wspierające dla uczniów powracających do szkoły po długim czasie nauki zdalnej. Zajęcia zostały przygotowane i poprowadzone przez pedagogów szkolnych, panie Elżbietę Dąbrowską i Wiolettę Mazur. Na zajęciach uczniowie rozwijali umiejętności radzenia sobie z napięciem i niepokojem, poszerzali wiedzę na temat stresu, jego objawów i skutków, poznawali metody do wykorzystania w radzeniu sobie ze stresem. Dowiedzieli się też, do kogo i gdzie zwrócić się o pomoc w sytuacjach kryzysowych oraz jak ważne jest dbanie o poczucie własnej wartości. Uczniowie poznali także różnorodne sposoby rozwiązywania konfliktów i wiedzą teraz, który z nich jest najskuteczniejszy i nie niesie ze sobą negatywnych konsekwencji. Mieli również okazję opowiedzieć o tym, czego najbardziej się bali w związku z powrotem do szkoły. Prowadzące zajęcia zaproponowały też różnorodne aktywności, dzięki którym uczniowie mieli okazję ponownie się zintegrować.
Depresja coraz częściej dotyka dzieci i młodzież. To poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu. Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży wynikają m.in. z trudności w nauce, są związane z brakiem akceptacji przez grupę rówieśniczą czy agresją w internecie. Zachowania depresyjne potęguje także obecna sytuacja – konieczność pozostawania w domu i ograniczenie kontaktów rówieśniczych. Pierwsze symptomy depresji mogą być mylone z młodzieńczym buntem, a przez to są często bagatelizowane przez nastolatków, jak również ich otoczenie. Dlatego zarówno rodzicie, jak i nauczyciele, będący najbliżej uczniów, powinni być szczególnie wrażliwi na zmiany w zachowaniu młodych ludzi.
Więcej informacji: https://forumprzeciwdepresji.pl/nastoletnia-depresja
Objawy depresji u dzieci i młodzieży:
- długotrwałe uczucie smutku;
- zobojętnienie, brak sensu;
- brak energii (częste zmęczenie);
- zaburzenia myślenia (brak skupienia, koncentracji, urywanie wątków w trakcie wypowiedzi, roztargnienie, trudności z podejmowaniem decyzji, trudności z koncentracją uwagi, kłopoty z pamięcią);
- niskie poczucie własnej wartości;
- częste odczuwanie lęku;
- myśli samobójcze;
- zaburzenia snu (zbyt długi lub zbyt krótki sen);
- zaburzenia łaknienia (ograniczanie jedzenia lub przejadanie się);
- rozdrażnienie, pobudzenie, chwiejność nastroju;
- wycofywanie się z kontaktów z rówieśnikami, rodziną, nauczycielami;
- zaniedbywanie swojego wyglądu;
- większa wrażliwość na informacje na własny temat;
- dolegliwości bólowe, których wcześniej nie było (np. częsty ból głowy).
Sposoby na obniżony nastrój:
- Ruch - uruchamia w nas endorfiny.
- Planowanie dnia + realizacja planów.
- Właściwe odżywianie.
- Właściwa ilość snu.
- Kontakt z rodziną i znajomymi.
- Znalezienie zainteresowań, realizacja hobby, odkrycie nowego talentu.
- Przeczytanie książki, na którą wcześniej nie miałaś/eś czasu.
- Udział w internetowym wydarzeniu - koncert, webinar, wywiad, itp.
- Unikanie informacji z zewnątrz - Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu, ani tym, co może stać się w przyszłości. Przez jeden dzień żyj tu i teraz.
POMOC W KRYZYSIE PSYCHICZNYM
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji tel. 22 594 91 00 |
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży tel. 116 111 |
ITAKA- centrum wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego tel. 800 70 2222 |
ITAKA – Antydepresyjny telefon zaufania tel. 22 484 88 01 |
Niebawem przy Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Lublinie zostanie otwarty Regionalny Punkt Diagnozy i Terapii FAS/FASD, który będzie świadczył pomoc bezpłatną.
W związku z faktem, że FAS/FASD obejmuje swym zakresem szerokie spektrum zaburzeń u dziecka, w Punkcie działa zespół specjalistów, którzy wykonają pełna diagnozę w zakresie Alkoholowego Zespołu Płodowego oraz Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwoju. Diagnoza będzie punktem wyjścia dla terapii, która również będzie świadczona bezpłatnie. W Punkcie Diagnozy i Terapii FAS/FASD planowane jest również prowadzenie spotkań edukacyjnych i grupy wsparcia dla rodziców i opiekunów.
Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) jest trwałym uszkodzeniem płodu spowodowanym spożywaniem alkoholu przez matkę w okresie ciąży. Zespół charakteryzuje się prenatalnym i/lub postnatalnym opóźnieniem wzrostu, specyficznymi cechami dysmorficznymi twarzy, jak również uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego. Pełna gama skutków prenatalnej ekspozycji na działanie alkoholu określane jest mianem spektrum poalkoholowych wrodzonych zaburzeń rozwojowych (FASD).
Przemoc, hejt, samotność, zagubienie, depresja… Dziecięce dramaty mogą zakończyć się tragicznie, jeśli w porę nie nadejdzie pomoc. Masz problemy? Nie czekaj, skorzystaj z pomocy specjalistów.
Rzecznik Praw Dziecka uruchomił nową formę wsparcia dla dzieci i młodzieży zmagających się z różnymi problemami, kryzysem psychiczny, zwłaszcza w tym trudnym dla nas wszystkich czasie:
- całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12,
- dedykowany młodym ludziom czat internetowy prowadzony przez profesjonalnych psychologów.
Podejmując kontakt za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji dziecko może uzyskać natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.
Czat internetowy ma charakter nieodpłatny, nie wymaga również logowania ani instalowania aplikacji. Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – https://brpd.gov.pl/, a obsługujący czat eksperci są osobami profesjonalnie przygotowanymi do udzielania pomocy.
Uwaga! Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Szanowni Rodzice!
Sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy postawiła przed nami nowe wyzwanie, którym jest zorganizowanie nauki i pracy one-line. Szkoła dokłada wszelkich starań, by przebiegała ona jak najlepiej i przynosiła oczekiwane efekty. W prawidłowym przebiegu zdalnego nauczania ważna jest też Państwa rola, ponieważ współpraca nauczycieli i rodziców jest podstawą sukcesu dziecka.
Zdalne nauczanie nie zwalnia rodzica z dotychczasowego obowiązku kontrolowania przebiegu nauki swojego dziecka, a w obecnej sytuacji nakłada na niego wręcz nowe zadania, którymi są:
- zapewnienie odpowiednich warunków do nauki,
- dopilnowaniu tego, żeby dziecko w odpowiednim momencie usiadło przed komputerem i uczestniczyło w zajęciach,
- zapanowanie nad dyscypliną pracy dziecka i udzielanie nauczycielom informacji zwrotnych o przebiegu uczenia się.
Rodzic nie staje się nauczycielem, tylko organizatorem pracy dziecka. Stwarza mu odpowiednie warunki, wspiera i motywuje.
Nauczyciele natomiast odpowiadają za stronę merytoryczną procesu nauczania, czyli dostarczają odpowiednie materiały, planują odpowiednie zadania, realizują treści nauczania.
Rodzic musi pamiętać, że jego rola nie polega na tym, by wyręczać dziecko w nauce. Ono powinno samodzielnie wykonywać zdania ustalone przez nauczycieli.
Nauczycielom zależy bardzo na informacji zwrotnej poprzez dziennik elektroniczny, e-mail, czy telefon, jak dziecko sobie radzi i czy rzeczywiście wykonuje w sposób swobodny szkolne zadania.
Problemem, który spędza sen z powiek większości rodziców jest to, czy dzieci zostawione same w domu w ogóle się uczą? Czy w trakcie kilkugodzinnej nauki online rzeczywiscie angażują się w naukę, wynoszą coś z zajęć, a potem sumiennie i samodzielnie odrabiają pracę domową?
Aby zapobiec tego rodzaju problemom przekazujemy kilka porad ułatwiajacych organizację i nadzorowanie nauki zadalnej w domu. Rodzicu:
- zaplanuj z dzieckiem Wasz dzień pracy,
- bądź w kontakcie z nauczycielami,
- zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się,
- pomagaj, ale nie wyręczaj, zachęcaj do samodzielnej pracy,
- nadzoruj działania dziecka w sieci i rozmawiaj z nim o podejmowanych przez nie aktywnościach
- rozmawiaj o uczuciach dziecka,
- pozostań w stałym kontakcie z wychowawcą i nauczycielami, udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową szkoły,
- zgłaszaj szkole na bieżąco trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka,
- bądź konsekwentny w działaniu, nie ulegaj dziecku, bo Ty jesteś za niego odpowiedzialny,
- ustalaj granice, których nikt nie może przekraczać.
Wyjaśnijcie Państwo dziecku, że teraz tak wygląda jego kształcenie. To nie ferie ani wakacje. Czas jaki dotąd przeznaczony był na lekcje w szkole teraz trzeba przenieść na warunki domowe. Jeśli na przykład w poniedziałek w planie było 5 lekcji – mniej więcej tyle samo czasu należy poświęć na naukę, powtarzanie itp. tyle że w domu. Pomóżcie dziecku zaplanować i zorganizować ten czas.
Liczymy na Państwa wyrozumiałość w tym trudnym czasie, ale przede wszystkim na stałą współpracę z nauczycielami oraz konsekwentne działania w motywowaniu dzieci do systematycznej i samodzielnej nauki. Prosimy też o informację zwrotną o zaistniałych trudnościach związanych z nauczaniem zdalnym.
Pedagodzy szkolni
Porady dla dzieci i młodzieży na czas wakacyjnego wypoczynku
W okresie wakacyjnym część dzieci wyjedzie na kolonie, czy obozy, a część pozostanie w domach. Mając na uwadze dobro przedstawiamy kilka rad, które mogą ochronić przed nieprzyjemnymi wakacyjnymi sytuacjami.
• Rozważnie korzystajcie ze wszystkich przyjemności, jakich dostarczają wakacje!
• Zawsze informujcie swoich rodziców o tym - gdzie i z kim przebywacie!
• Na zabawy wybierajcie jedynie bezpieczne miejsca – z dala od jezdni, torów kolejowych, wykopów...
• Jeżdżąc na rowerze, rolkach, hulajnodze czy desce – nie traktujcie jezdni jak placu zabaw!
• Kąpcie się jedynie w miejscach do tego wyznaczonych – strzeżonych kąpieliskach pod opieką ratowników lub osób dorosłych!
• Bądźcie ostrożni wobec zwierząt – nawet najbardziej łagodne bywają niebezpieczne!
• Nie korzystajcie z propozycji przejażdżki lub spaceru z nieznajomym!
• Pozostając samodzielnie w mieszkaniu – ostrożnie obchodźcie się z urządzeniami elektrycznymi i gazowymi! Nie wpuszczajcie obcych do domu!
• Nigdy nie bawcie się ogniem – ogniska rozpalajcie w miejscach wyznaczonych, zawsze w obecności osób dorosłych!
• Zawsze mówcie "NIE" gdy nie zgadzacie się z szalonymi pomysłami i propozycjami swoich kolegów!
• Przebywając na wsi – zachowajcie szczególną ostrożność nie dotykajcie maszyn i urządzeń będących w ruchu i pod napięciem!
• Zawsze dbajcie o środowisko naturalne - nie niszczcie i nie zaśmiecajcie otoczenia, w którym przebywacie!
• Zawsze pamiętajcie, że pewność siebie i lekkomyślność nie wróżą nic dobrego!
Zarówno kiedy poczujemy się zagrożeni, jak i w razie popełniania przestępstwa, nie wahajmy się zwrócić o pomoc. Taki przypadek należy zgłosić znajdującemu się w pobliżu policjantowi, do najbliższej jednostki Policji lub telefonicznie pod numer 112.
Zdrowych, ciekawych i radosnych wakacji życzy pedagog szkolny.
- Wojna i nasi uczniowie - jak rozmawiać i co robić? Poradnik dla Nauczycieli i Wychowawców
- Wojna i nasi uczniowie - jak rozmawiać i co robić? Poradnik dla Rodziców Rodziców
- Nadużywanie ekranów przez dzieci i młodzież.
- Dzieci i ekrany. Rodzice pytają – psychologowie odpowiadają. Zapobieganie problemowi nadużywania i uzależnienia.
- Zamiast klapsów.
- Jak uchronić dziecko przed biernym i czynnym paleniem tytoniu?
- Dopalacze.
- Ryzyko używania narkotyków przez młodzież.
- Bliżej siebie, dalej od narkotyków.