STATUT
SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO
w Szkole Podstawowej nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
1. Klub nosi nazwę Szkolny Klub Europejski „Ósemka”.
2. Działalność Klubu opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
3. Klub europejski powołuje się na czas nieokreślony.
4. Siedziba Klubu znajduje się w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie, ul. Połaniecka 10.
5. Klub może współpracować z innymi organizacjami oraz być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych, których cele zbliżone są z celami działalności Klubu.
II. CELE KLUBU I SPOSOBY ICH REALIZACJI
1. Cele Szkolnego Klubu Europejskiego:
- uzyskanie przez członków klubu jak największej wiedzy o państwach Europy, ich geografii, historii, tradycji, kulturze i wzajemnych stosunkach;
- propagowanie idei integracji europejskiej w szkole i poza nią;
- pogłębienie wiedzy o swoim regionie;
- upowszechnienie historycznego i współczesnego udziału Polski i Polaków w pomnażaniu dorobku cywilizacyjnego Europy;
- propagowanie nauki języków obcych oraz ich praktyczne wykorzystanie;
- przygotowanie społeczności szkolnej do życia i pracy w zjednoczonej Europie;
- rozwijanie wzajemnej tolerancji i szacunku;
- kształtowanie u członków Klubu poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka, ochronę spuścizny kulturowej.
2. Klub realizuje swoje cele poprzez:
- gromadzenie, segregowanie i aktualizacje dostępnych informacji o państwach Unii Europejskiej;
- prezentowanie kultury i codziennej rzeczywistości obywateli w różnych krajach europejskich, promowanie kultury;
- organizowanie wydarzeń kulturalnych i konkursów o krajach Unii Europejskiej;
- organizowanie wizyt – wymiany między klubami;
- opracowanie własnych materiałów informacyjnych i edukacyjnych;
- propagowanie inicjatyw służących rozwojowi demokracji, integracji europejskiej, tolerancji, poszanowania środowiska naturalnego.
III. CZŁONKOWIE – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI.
1. Członkiem Szkolnego Klubu Europejskiego może zostać każdy uczeń Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie, który:
- jest zainteresowany celami Klubu,
- chce pogłębiać swoją wiedzę i rozwijać swoje zainteresowania,
- uzyskał zgodę rodziców/opiekunów prawnych.
2. Członkostwo jest nieodpłatne, dobrowolne.
3. Klub nie ma określonej maksymalnej i minimalnej liczby członków.
4. Członek Klubu ma prawo do:
- uczestniczenia w pracach i posiedzeniach Klubu;
- zgłaszania wniosków i propozycji do władz Klubu.
5. Członek Klubu ma obowiązek przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz Klubu, w tym: brać aktywny udział w działaniach Klubu, regularnie uczestniczyć w spotkaniach Klubu, wywiązywać się z powierzonych mu zadań, propagować idee Klubu.
6. Skreślenie z listy członków może nastąpić jeśli członek:
- nie spełnia wymagań statutowych;
- narusza obowiązki statutowe;
- działa na szkodę Klubu.
7. Za ogólną działalność i rozwój Klubu odpowiedzialni są opiekunowie Klubu wskazani przez dyrektora szkoły.
IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA.
1. Władzami Klubu są:
- Rada Klubu,
- Opiekunowie.
2. Kadencja władz Klubu trwa od 1 roku do 2 lat (w miarę potrzeb), a ich wyboru dokonują członkowie Klubu w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 50% członków.
3. Rada składa się z co najmniej 3 członków:
- Lidera;
- Zastępcy;
- Sekretarza.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
1. Klub działa w czasie roku szkolnego.
2. Klub dysponuje miejscem spotkań i własnym logo. Dodatkowo ma prawo korzystać z logo szkoły.
3. Działania Klubu są dokumentowane na stronie internetowej szkoły.
4. Dyrekcja szkoły ma głos decydujący we wszystkich decyzjach i działaniach Klubu.