PEDAGOG SZKOLNY
p. Wioletta Mazur
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej lub rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
Zadania wychowawcze |
kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, instytucjami zewnętrznymi wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom |
|
Profilaktyka wychowawcza |
diagnoza zagrożeń hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych |
|
Indywidualna opieka pedagogiczna
|
pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, neurolog, terapeuta, psychiatra |
|
Wsparcie w uzyskaniu pomocy materialnej |
współpraca z instytucjami zewnętrznymi (np. MOPR) |
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga szkolnego, jeśli:
- nie radzą sobie z nauką, potrzebują pomocy i porady z tym związanej;
- zostaną naruszone ich prawa;
- jest stosowana wobec nich przemoc;
- potrzebują pomocy i porady w różnych sytuacjach;
- chcą porozmawiać z kimś kompetentnym i życzliwym.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać od pedagoga szkolnego:
- pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej dotyczącej ich dziecka;
- wsparcia w sytuacji stwierdzenia trudności w nauce bądź potrzeby uzyskania diagnozy w przypadku niepowodzeń szkolnych dziecka;
- rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, również poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
- pomocy w przypadku problemów z zachowaniem dziecka.
Nauczyciele mogą zwrócić się do pedagoga w sytuacji:
- potrzeby zdiagnozowania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- uzyskania analizy opinii o uczniach wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości bądź ograniczeń dziecka;
- uzyskania wsparcia w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki;
- potrzeby rozwiązywania problemów wychowawczych dotyczących uczniów;
- podejmowania działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.
Ciekawe linki:
Jak radzić sobie z nauką w czasie pandemii?
Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa?
Nauka przy komputerze. Jak łagodzić skutki długotrwałej pracy przy komputerze?