Samorząd Uczniowski zorganizował „Taneczną przerwę w pidżamie” dla klas IV – VIII Celem było zaproponowanie alternatywnych aktywności. Wdrożone działanie pokazało, jak zapobiec nudzie podczas przerwy oraz służyło integracji społeczności szkolnej. To była też kolejna akcja dla WOŚP w naszej szkole.
20 października 2022 r. odbył się Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”. Każdy z testów składał się z 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Uczestnicy tegorocznej edycji wykazali się dużą wiedzą, uzyskując bardzo wysokie wyniki. Z tego powodu składamy gratulacje wszystkim uczniom, którzy postanowili wziąć udział w konkursie, wykazując wielkie zaangażowanie.
Tytuł laureata otrzymali:
Aleksandra Prus klasa 2a n-l Iwona Molin
Borys Szwajkowski klasa 2c n-l Marianna Niemczuk
Maja Kuśniewska, Laura Kruk klasa 3a n-l Jolanta Rozwod
Laura Wilkołaska, Igor Orłowski, Mateusz Manowiec klasa 3b n-l Alicja Wojcieszuk\
W imieniu organizatora konkursu - Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczniom dyplomy wraz z gratulacjami i życzeniami kolejnych sukcesów!
Uczniowie klasy 4c opanowali już szybkie wykonywanie obliczeń na abakusie, potrafią dodawać i odejmować liczby jedno i dwucyfrowe w zakresie poznanych metod. Uzyskują poprawne wyniki w coraz krótszym czasie. W przerwach między liczeniem nie brakuje zabaw i gier logicznych, dzięki którym ćwiczymy koncentrację uwagi, pamięć słuchową i fotograficzną niezbędną do wykonywania obliczeń w pamięci. Zajęcia arytmetyki mentalnej prowadzi p. Monika Lenart
Autorem pierwszej kolędy był św. Franciszek z Asyżu, a ojczyzną kolęd - Włochy.
Polskie kolędy, których w porównaniu z innymi narodami mamy chyba najwięcej są niezwykle piękne. Stanowią cenny skarb w naszym dziedzictwie kulturowym.
W okresie Bożego Narodzenia radują serca Polaków, pogłębiają więź rodzinną i narodową. Gdy wielu naszych przodków z powodów politycznych lub biedy musiało opuścić rodzinny kraj, zabierali ze sobą pieśń kolędową. Podnosiła ich ona na duchu, żywiła nadzieję.
Aby nadal tak było, mamy obowiązek dbać o ten skarb narodowy. Musimy śpiewać kolędy w naszych mieszkaniach, wspólnie w rodzinach i na różnych spotkaniach.
Także w naszej szkole 21 grudnia 2022 roku odbył się wzruszający, pełen świątecznego nastroju Koncert kolęd i pastorałek „HEJ KOLĘDA, KOLĘDA!” w wykonaniu uczniów z klasy III A, IV A, IV C, V A, V C, VI B i VI C.
Szkoła rozbrzmiała dźwiękami najpiękniejszych melodii. Program zakończył „Taniec Aniołów” w wykonaniu dziewczynek z klasy III A, po czym głos zabrała Pani Wicedyrektor Ewa Karpiuk – Koleniec, składając życzenia skierowane do nauczycieli, uczniów i ich rodziców, a także dziękując młodym artystom i ich opiekunom za trud oraz serce, jakie włożyli w przygotowanie wspólnego kolędowania.
Organizatorami koncertu kolęd i pastorałek były Pani Beata Reps i Pani Maria Sas przy współpracy z Panią Marzeną Chrabąszcz i Panem Mariuszem Koniuszewskim.
W naszej szkole w ramach współpracy z fundacją odbyły się warsztaty sportowe z Pho3nix Kids Poland. To nasza nagroda w konkursie na najaktywniejszą szkołę podstawową.
Phoenix Active School to akcja sportowa, która miała na celu poruszyć dzieci z całej Polski oraz zaangażować je w inspirujące inicjatywy sportowe. W wyniku działań nasza Ósemka znalazła się jako jedna ze szkół najbardziej zaangażowany w projekt.
Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W części teoretycznej była okazja do poznania sylwetki Adama Dubiela - specjalisty w sportowym ratownictwie wodnym, złotego medalisty na światowych igrzyskach wojskowych. Jest również żołnierzem Sił Zbrojnych RP. Opowiadał o swojej karierze sportowej, udzielał odpowiedzi na pytania uczniów, motywował do pracy nad sobą.
W części sportowej uczniowie mogli sprawdzić swoją skoczność, siłę, wytrzymałość i koordynację.
W warsztatach uczestniczyło ok. 180 dzieci!!!
Każdy uczestnik wykonał testy swoich umiejętności. Było wiele śmiechu, radosnych chwil oraz szans na pobicie własnych rekordów.
Może właśnie ten dzień będzie początkiem wielu sportowych działań. Może to początek niejednej sportowej kariery.
Dziękujemy ekipie za wspaniałe warsztaty.
„Sukces nie jest przypadkiem. To ciężka praca, wytrwałość, uczenie się, poświęcenie, a przede wszystkim miłość do tego, co robisz lub uczysz się robić” – słowa Pele są dowodem tego, że warto rozwijać zainteresowania, wierzyć w sukces i nie poddawać się, a właśnie pasja do sportu i wytrwałość wśród naszych uczniów to połączenie cech, które pomagają odnieść sukces.
W podsumowaniu roku sportowego, które w tym roku odbyło się w Lubartowie, gośćmi honorowymi byli: Pani Beata Filipowska Starszy Wizytator w Wydziale Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lubelskiego Kuratorium Oświaty, która reprezentowała Panią Kurator Teresę Misiuk, Starosta Lubartowski Pan Tomasz Marzęda oraz Członek Zarządu Powiatu Puławskiego Pan Jan Ziomka, który reprezentował Starostę Puławskiego - Panią Danutę Smagę. Nie zabrakło również władz Lubelskiego Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego w osobach Wiceprezesów: p. Mariana Sikorskiego, Tadeusza Więcka oraz członków zarządu.
- Witam przede wszystkim młodych sportowców - którzy reprezentują tysiące uczniów uczestniczących rokrocznie w zawodach z kalendarza LW SZS. To dzięki ich talentowi i zapałowi kilkadziesiąt szkół z Lubelszczyzny może dzisiaj świętować swój wielki sukces, jakim jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce najbardziej usportowionych placówek- rozpoczął uroczystość P. Z. Sajda, witając zgromadzonych. Po przemówieniach, nakreśleniu celu działalności LW SZS, omówieniu zasad rywalizacji i przerywnikach artystycznych, przyszedł czas na ogłoszenie wyników podsumowania.
W sezonie 2021/2022 nasi uczniowie uzyskali mistrzowskie wyniki w województwie lubelskim podczas rozgrywek sportowych, dzięki czemu uplasowaliśmy się na najwyższym podium w klasyfikacji wojewódzkiej. To spektakularny sukces naszych uczniów! Rozgrywkom sportowym z pewnością towarzyszyło wiele emocji i pozytywnych wrażeń, a sezon 2021/22 obfitował w liczne wyróżnienia i awanse. Gratulacje należą się zawodnikom, którzy sportową walką w pełni przyczynili się do osiągnięcia naszych sukcesów – zarówno indywidualnych, jak i zespołowych.
Miło nam poinformować, iż konkursy z języków obcych "Najładniejsza kartka bożonarodzeniowa w języku hiszpańskim" oraz "Mój kalendarz adwentowy w języku niemieckim" zostały rozstrzygnięte 21 grudnia 2022 r. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem. Komisja konkursowa przyznała wyróżnienia z języka hiszpańskiego dla Kingi Zacharczuk z kl. 8a, Oliwii Kani oraz Emilii Stelmaszuk z kl. 8c, natomiast z języka niemieckiego 1 miejsce zajęła Lena Szaja kl. 8e, 2 miejsce Dominik Mazur kl. 7a, 3 miejsce Marco Garofalo kl. 8d oraz Wiktoria Hawryluk kl. 8a. Konkursy zorganizowały nauczycielki języków obcych Ewelina Hrynkiewicz - j. hiszpański oraz Magdalena Martyniuk - j. niemiecki. Wręczenie nagród i dyplomów przez panią dyrektor Beatę Tomaszczuk odbyło się 5 stycznia br. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i zachęcamy do kolejnych twórczych działań!
Uczniowie naszej szkoły brali udział Turnieju Darta organizowanym dla dzieci i młodzieży przez MOSiR w Chełmie.
Najlepszy okazał się Oliwer Krupa z klasy VI c zdobywając I miejsce oraz Bartek Łatka z klasy VIc zdobywając III miejsce w klasyfikacji końcowej.
W zawodach uczestniczyły również dziewczynki Damaris Łatka oraz Amelka Grabińska zdobywając kolejno 11 i 12 miejsce.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy dalszych sukcesów.
Link do strony:
https://m.facebook.com/100045146747728/posts/pfbid02Lh6ASEzgY2seB2K855Rp1DemTYKdUqFApTbCdjH23qm8qpVaCzkpjez6uGg5cPbvl/
21 grudnia 2022 r. uczniowie klas VIIIc i VIIIe uczestniczyli w wycieczce do Warszawy.
Podczas pobytu w stolicy mieli okazję zobaczyć obiekty rządowe tj.: Pałac Prezydencki, siedzibę Rady Ministrów, siedzibę Sądu Najwyższego.
Pierwszym miejscem, które zwiedzili ósmoklasiści był Zamek Królewski. Niezapomnianie wrażenie wywarły na nich Apartamenty Wielkie, czyli sale reprezentacyjne (Sala Rady, Sala Wielka, Sala Rycerska i Sala Tronowa) oraz Apartamenty Królewskie - pomieszczenia mieszkalne Króla. Ich uwagę przykuwały nie tylko pięknie urządzone wnętrza, ale również niezwykła kolekcja dzieł sztuki, głównie obrazów i rzeźb.
Kolejnym miejscem, które odwiedzili uczniowie była Giełda Papierów Wartościowych. W ramach wizyty uczniowie mogli poznać fakty i zdarzenia z historii i życia giełdy, a także obejrzeć figurę byka i Salę Notowań, gdzie znajduje się charakterystyczny dzwon. Obejrzeli również materiał filmowy nt. funkcjonowania giełdy i inwestowania na rynku kapitałowym, połączony z pogadanką animatora z Fundacji GPW.
Wycieczkę zakończyła wizyta w Sejmie. Podczas zwiedzania tego obiektu uczniowie m.in. mieli możliwość zasiąść na galerii Sali Posiedzeń Sejmu oraz wysłuchać prelekcji dotyczącej historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu.
Wycieczka była dla uczniów wyśmienitą lekcją historii i wiedzy o społeczeństwie.
Opiekę nad uczniami w czasie wyjazdu sprawowali: Arkadiusz Borowiec, Monika Lenart, Ewa Praduń, Marzena Stadnik.
Święta Bożego Narodzenia to cudowny czas dla każdego z nas. W okresie Bożego Narodzenia świątecznie ozdabiamy mieszkania. Jedną z popularniejszych dekoracji świątecznych jest stroik bożonarodzeniowy. Uczniowie naszej szkoły wykazali się ciekawymi pomysłami i różnorodną techniką wykonali wspaniałe dekoracje. Celem konkursu było aktywizowanie i integrowanie środowiska ukraińskiego ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie wrażliwości artystycznej i ekologicznej na rzecz kultywowania tradycji rękodzieła i własnoręcznego wykonywania ozdób świątecznych. Podkreślenie roli i pielęgnowanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Przedmiotem konkursu było własnoręcznie wykonanie stroika Bożonarodzeniowego. Organizatorem konkursu było Chełmskie Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych.
Oto nasi zwycięzcy:
II miejsce Zarek Emilia klasa I d
III miejsce Łukasz Mirecki klasa II c
Wyróżnieni uczniowie to:
Lena Pawłowska klasa II c
Brian Janikowski klasa II c
Lena Błaziak klasa II c
Aleksandra Nowakowska klasa III b
Zuzanna Pająk klasa VI a
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Konkurs przygotowały panie Beata Reps, Maria Sas – Mirecka i Marianna Niemczuk.
W pierwszym semestrze Samorząd Uczniowski wraz ze świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę karmy dla zwierząt. 9 stycznia br. przedstawiciele SU odwiedzili Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Chełmie i przekazali karmę zebraną od klas. Pani Katarzyna Kalita, pracownik schroniska oprowadzała uczniów i odpowiadała na wszystkie zadane pytania. Obecnie w schronisku przebywa aż 86 psów i warunki są bardzo trudne. W niektórych boksach przebywają nawet trzy psy. Czworonogi liczą na naszą dalszą pomoc. Poza karmą potrzebne są stare koce czy ręczniki. Pani Katarzyna obiecała, że wkrótce odwiedzi naszą szkołę, aby opowiedzieć o zwierzętach ze schroniska.
Dziękujemy wszystkim zespołom klasowym, wychowawcom i nauczycielom, którzy włączyli się w akcję, jak również uczniom, którzy wsparli ją indywidualnie.
W dniu 3 stycznia 2023 r. uczennice kl. IV b: Aleksandra Bieńkowska, Iga Januszanis, Zuzanna Kobak, Weronika Majdan, Julia Pomian, Oliwia Wójcicka, kl. I b: Pola Kozieł, Kornelia Madejek, Dominika Reszota, kl. IIc: Lena Pawłowska otrzymały podziękowania za udział w II edycji konkursu „Świąteczna kartka”, którego organizatorem był Pan Krzysztof Hetman, Poseł do Parlamentu Europejskiego. Konkurs był adresowany do uczniów szkół podstawowych województwa lubelskiego w celu podtrzymywania i popularyzowania tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie i wykonanie kartki Bożonarodzeniowej dowolną techniką plastyczną.
W imieniu organizatora konkursu, Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczennicom upominki oraz list od Pana Posła Krzysztofa Hetmana wraz z gratulacjami i życzeniami.
Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
W szkolnej świetlicy powitaliśmy ostatnio panie Chełmskiej Biblioteki Pedagogicznej, które wzbogacały zainteresowania czytelnicze uczniów teoretyczno-praktycznymi zajęciami. Tematem przewodnim były zakładki do książek, a wspólna rozmowa przybliżyła dzieciom to, jak należy o nie dbać, czego nie robić oraz co robić, by służyły nam jak najdłużej. Jednym z zaproponowanych rozwiązań okazały się zakładki do książek, które chronią rogi, zapobiegają załamaniom, a przede wszystkim umożliwiają zaznaczenie miejsca, w którym skończyliśmy czytanie, by móc bez problemu wrócić do ciekawej historii. Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do wykonania własnej zakładki, które prezentują się w taki właśnie sposób...
Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas. Ozdabiamy pięknie domy, obdarowujemy prezentami swoich najbliższych. Szkolną tradycją bożonarodzeniową jest wykonywanie świątecznych kartek. Uczniowie klas I-III bardzo aktywnie wzięły udział w konkursie na najpiękniejszą świąteczną kartkę. Kartki świąteczne zostały przekazane do Młodzieżowego Domu Kultury, a następnie przed Świętami Bożego Narodzenia małym pacjentom z Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie.
Komisja konkursowa w składzie: p. Iwona Molin, p. Marianna Niemczuk i p. Justyna Prystupa wybrała autorów najpiękniejszych kart z życzeniami.
Laureatami konkursu zostali:
Michał Panasiuk klasa I a
Alan Bystry klasa klasa I b
Aniela Horyłek klasa I d
Amelia Grabińska klasa II a
Zuzanna Winiarska klasa II c
Mikołaj Gołębiowski klasa III a
Miłosz Niemiec klasa III b
Myra Olischuk klasa III c
Wyróżnienie otrzymali:
Wiktor Nowosadzki, Katarzyna Kozieł klasa I a
Anna Pudło, Kornelia Madejak klasa I b
Sandra Kister, Pola Gerasim klasa I d
Antoni Oliwiak, Aleksandra Prus klasa II a
Julia Bojczuk, Pola Wachowicz klasa II c
Maja Kuśniewska, Mateusz Seniuk klasa III a
Maja Bil, Inga Tracichleb klasa III b
Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!
Od października 2022 r. uczniowie klasy 3A i 3C biorą udział w realizacji Projektu „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki”. Uczniowie pod opieką pani Jolanty Rozwód i pani Wioletty Lewczuk zrealizowali już trzy moduły projektu. Zadania Modułu I – „Matematyka na drodze” trzecioklasiści wykonali w październiku. W listopadzie świetnie się bawili „mierząc się” z zadaniami Modułu II – „Matematyka u krawca”. Natomiast w grudniu liczyli, mierzyli i pakowali prezenty realizując Moduł III - „Matematyka na święta”. Uczniowie wykonując kolejne zadania projektu poznają matematykę w praktyce, utrwalają zdobyte umiejętności i rozwijają swoją kreatywność, doskonale się bawią i uczą matematyki w „wielkim świecie”. Już w styczniu podejmą wyzwania zaplanowane w Module IV – „Matematyka w muzyce”.
W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego Samorząd Uczniowski SP nr 8 wspólnie z biblioteką i świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę nakrętek. Dnia 2 stycznia 2023 r. zakończono pierwszą część zbiórki i wszystkie nakrętki zostały przekazane do redakcji Super Tygodnia Chełmskiego na akcję ,,Obudź się Angelika’’.
Dziękujemy uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom, którzy wsparli to przedsięwzięcie. W drugim semestrze akcja będzie kontynuowana. Ponownie liczymy na aktywny udział społeczności ,,Ósemki’’.
Boże Narodzenie, czy się tego chce, czy się nie chce, budzi wieczne pragnienie cudowności. A cudowność ta nie jest niczym, co można by zdobyć lub zatrzymać, do nikogo nie należy, ale co roku się pojawia, jak coś, co dostaje się w prezencie.
20 grudnia w Szkole Podstawowej nr 8 odbył się finał projektu „Jest taki dzień…” – Magiczne Boże Narodzenie w Ósemce, niezwykłe spotkanie, którego celem była integracja i współpraca społeczności szkolnej i lokalnej, łączenie pokoleń i kultur, a także pogłębienie wiedzy o tradycjach związanych z celebrowaniem Świąt Bożego Narodzenia.
W tym dniu gościliśmy uczniów chełmskich szkół podstawowych nr 1,2,5,6,7, którzy uczestniczyli w warsztatach plastycznych, tanecznych oraz stacjach zadaniowych. Wspólnie zaśpiewaliśmy kolędę „Cicha noc” w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Również w tych trzech językach usłyszeliśmy fragment najpiękniejszej opowieści o mocy Bożego Narodzenia. Harcerze z 8 Drużyny Harcerskiej “Niewidzialne Dłonie” na ręce Pani Beaty Tomaszczuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 8 w Chełmie przekazali Betlejemskie Światło Pokoju 2022 – „Światło dla ciebie” - płomień dla każdego z nas, dla każdego, z kim się nim podzielimy, komu go damy, gdzie go zaniesiemy. Wiele radości dostarczyły nam wspólny pląs, dekorowanie choinki wykonanymi podczas warsztatów bombkami i łańcuchami oraz możliwość niezapomnianych przeżyć, nowych doznań, bycie razem, obcowanie z cudem, jakim jest drugi człowiek. Dzięki naszym amerykańskim gościom młodzież z klas ósmych miała okazję poznać Stany Zjednoczone Ameryki, ich wielokulturowość, życie codzienne oraz system edukacji i ustrój polityczny.
Uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 8 wystąpili nie tylko w roli wspaniałych gospodarzy godnie reprezentujących naszą placówkę, ale także sprawdzili się jako przewodnicy, asystenci, a przede wszystkim jako życzliwe koleżanki i pomocni koledzy.
W nasze progi zawitali wyśmienici goście:
- Pani Eliza Orzeszko – Wizytator Kuratorium Oświaty Delegatura Chełm
- Pani Monika Fic – Przewodnicząca Rady Rodziców
- dyrektorzy chełmskich szkół: Pani Grażyna Cetera (Szkoła Podstawowa nr 1), Pani Bożena Goszczyńska (Szkoła Podstawowa nr 7) oraz Pani Beata Duda-Kalisio, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 6),
- Pani Bożena Stasiak Dyrektor Centrum Integracji Społecznej w Chełmie
Jednak przede wszystkim byliśmy wzruszeni obecnością naszych znakomitych gości z St. Michael the Archangel Catholic School w Leawood, Kansas ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Dean Wheeler - nauczyciel historii i Konrad Milewski Dyrektor międzynarodowej struktury technologii informacyjnych i innowacji w korporacji farmaceutycznej - chemicznej w Kansas w USA.
Wszyscy uczestnicy spotkania, a także ich opiekunowie otrzymali drobne upominki oraz podziękowania za wspólnie spędzony czas, dzielenie się obfitością talentów, budowanie wyjątkowej i niepowtarzalnej atmosfery tego wydarzenia.
Ten dzień był magiczny i niepowtarzalny dzięki pracy zespołowej wszystkich nauczycieli oraz pracowników Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie oraz wspaniałym gościom.
Grudzień to czas świątecznych spotkań w gronie nie tylko rodziny, ale także przyjaciół i znajomych. Jedną z takich uroczystości jest właśnie wigilia klasowa.
21 grudnia br. uczniowie klasy Va zwychowawczynią p. Ewa Skórzewską-Popek uczestniczyli w spotkaniu opłatkowym w restauracji Granat. Dzieląc się opłatkiem, składaliśmy sobie życzenia na Boże Narodzenie i Nowy Rok. Potem śpiewaliśmy kolędy i raczyliśmy się świątecznymi potrawami. Poczuliśmy naprawdę magiczną atmosferę i wczuliśmy się w klimat nadchodzących Świąt.
Była to także świetna okazja na zacieśnienie więzi z kolegami oraz z wychowawcą, na spędzenie czasu w miłej i serdecznej, niemal rodzinnej atmosferze.
19 grudnia br. uczniowie klasy VIII b uczestniczyli w spotkaniu w cyklu ,,Pasja i kariera’’, które odbyło się w Chełmskiej Bibliotece Publicznej. Cykl ten skierowany jest do młodzieży szkolnej i został objęty patronatem Poseł na Sejm RP Anny Dąbrowskiej-Banaszek oraz Prezydenta Miasta Chełm Jakuba Banaszka.
W ramach planowanych przedsięwzięć organizowane są spotkania z osobami pochodzącymi z Chełma, które odniosły sukces w różnych dziedzinach życia zawodowego. Nasi uczniowie mieli okazję zapoznać się z dorobkiem Wojciecha Hetmana oraz Witolda Greli od wielu lat działających w branży spożywczej. Panowie z pasją opowiadali o początkach swojej działalności, odniesionych sukcesach oraz trudnościach jakie pojawiały się w ich pracy. Spotkanie z pewnością było bardzo inspirujące dla naszych uczniów.
Z inicjatywy uczennic klasy VIII d w grudniu br. Samorząd Uczniowski przeprowadził zbiórkę dobrowolnych datków, które przeznaczono na zakup prezentów świątecznych dla wychowanków Domu Małych Dzieci w Chełmie. 21 grudnia dziewczęta wraz z wychowawcą, panem Piotrem Mazurem przekazały dzieciom zakupione upominki. Dziękujemy wszystkim zespołom klasowym, wychowawcom i nauczycielom, którzy włączyli się w naszą akcję. Cieszymy się, że zawsze możemy liczyć na Wasze dobre serca.
W murach naszej szkoły gościliśmy harcerzy Hufca ZHP Chełm, którzy spotkali się z nauczycielem historii Deanem Wheelerem z Kansas City, USA oraz Państwem - Aleksandrą i Konradem Milewskimi, którzy od 6 lat mieszkają w Stanach Zjednoczonych. Dyskusja dotyczyła podobieństw i różnic w szkole polskiej i amerykańskiej oraz służby na rzecz Ukrainy. Harcerze opowiedzieli o swoich doświadczeniach i przeżyciach podczas spotkań z uchodźcami w pierwszych dniach wojny, jak postrzegali ludzi uciekających przed wojną, jakie uczucia im towarzyszyły. Przedstawili, jak wyglądała ich praca w sztabie hufca, począwszy od przyjmowania transportów z zagranicy, rozładunku, aż po organizowanie paczek dla potrzebujących Ukraińców. Spotkanie zakończyło się zawiązaniem kręgu i przekazaniem iskierki przyjaźni.
W październiku WOPR w Chełmie ogłosiło konkurs plastyczny „Bezpieczeństwo nad wodą w okresie letnim lub zimowym”. Konkurs przeznaczony był dla dzieci i młodzieży naszego miasta. Na konkurs wpłynęło 49 prac reprezentowanych przez 10 placówek oświatowych. Techniki prac były różne. Wszystkie charakteryzowały się zaangażowaniem ich autorów i posiadaną wiedzą na temat bezpieczeństwa nad wodą. Laureaci otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe. Wśród wyróżnionych prac znalazły się dwie, autorstwa uczennic naszej szkoły:
Amelia Grabińska – klasa II a
Lena Pawłowska – klasa II c
Serdecznie gratulujemy!
Uczniowie klasy 1a z przyjemnością układali puzzle z życzeniami stworzone przez partnerów projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Polubili puzzle online o zróżnicowanym poziomie trudności. Układali je na czas i rywalizowali z innymi graczami. Przetestowali także własne życzenia w puzzlach ukryte, wykonane przez wychowawczynię klasy p. Elżbietę Dras. Najlepsze życzenia od klasy 1a: https://youtu.be/j_8kg9GTrfU.
Dzieci uwielbiają świąteczne kartki, ozdoby i melodie, więc wszyscy partnerzy przygotowują filmowe prezenty https://youtu.be/zwFOYj61sxU i muzyczne życzenia https://youtu.be/g7xlo4-pDgw. Uczniowie klas partnerskich śpiewają bożonarodzeniowe lub noworoczne piosenki. Nie wyobrażamy sobie grudnia bez tradycyjnych kolęd, więc pierwszoklasiści zaprezentowali jedną z nich.
Uczniowie klas piątych 9 grudnia 2022 r. wzięli udział w Szkolnym Konkursie Historycznym pt. „Bogactwo najstarszych cywilizacji”. W rywalizacji konkursowej piątoklasiści wykazali się dużą wiedzą nt. cywilizacji Starożytnego Wschodu, społeczeństw mieszkających nad wielkimi rzekami oraz osiągnięć kultury materialnej i duchowej starożytnej Grecji i Rzymu.
Zadania konkursowe najlepiej rozwiązała uczennica klasy V c Natalia Nowicka i została laureatką pierwszego miejsca. Drugie miejsce zdobyli ex aequo: Mikołaj Kołodziej i Dawid Korniszuk z klasy V b. Trzecie miejsce uzyskały ex aequo: Aleksandra Góralczyk i Julia Oliwiak z klasy V a.
Laureatom serdecznie gratulujemy!
Konkurs zorganizowała pani Agnieszka Szczepanik.
W dniu 12 grudnia rozstrzygnięto powiatowy konkurs plastyczny „Świąteczna ozdoba choinkowa”. Organizatorem konkursu był Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Na konkurs wpłynęło 368 prac. Komisja konkursowa nagrodziła prace oceniając je w dwóch kategoriach: OZDOBA CHOINKOWA TRADYCYJNA, OZDOBA CHOINKOWA WSPÓŁCZESNA. Wśród laureatów i wyróżnionych znaleźli się uczniowie naszej szkoły.
W KATEGORII OZDOBA CHOINKOWA TRADYCYJNA nagrodę otrzymały:
Amelia Grabińska – klasa II a, nl: Iwona Molin
Aleksandra Góralczyk – V a, nl: Ewa Słomczyńska
W KATEGORII OZDOBA CHOINKOWA WSPÓLCZESNA nagrodę otrzymali:
Alan Bystry – klasa I b, nl: Justyna Prystupa
Emilia Majkutewicz – klasa II a, nl: Iwona Molin
Zuzanna Smarczewska – klasa I d, nl: Joanna Wicha
Tomasz Oleszczyński – klasa V a, nl: Ewa Słomczyńska
WYRÓŻNIENIA
Lena Pawłowska – klasa II c, nl: Marianna Niemczuk
Franciszek Kijańczuk – klasa I b, nl: Justyna Prystupa
Dominika Reszota - klasa I b, nl: Justyna Prystupa
Antonina Sidoruk – klasa II a, nl: Iwona Molin
Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
Uczniowie klasy 1a wspólnie z partnerami projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math” realizują kolejne zadania. Wykonują pierwszą pracę zespołową - obrazy w stylu Paula Klee. Każdy zespół otrzymał jedną część obrazu. Międzynarodowa drużyna zadaniowa, w której znaleźli się nasi mali uczniowie, przedstawia obraz w barwach ciepłych. Pierwszoklasiści wykonali także różne inne prace w kolorach ciepłych i zimnych. Wypełniając ankietę online głosowali na plakaty projektowe opracowane przez nauczycieli. Wraz z kolegami z Europy ćwiczą instrumentację ciała i świetnie bawią się. Opiekunem projektu jest wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Nie ma nic piękniejszego niż uśmiech dziecka. Uczniowie klasy 1d mają wiele okazji do radości. Z okazji „Mikołajek” wybrali się pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy do kina „Zorza” na film „Świąteczny cud”. Film okazał się ciepłą opowieścią o niewielkim szwedzkim miasteczku w okresie Bożego Narodzenia. Główny bohater Carl – chłopiec z bogatej rodziny poznaje Verę , która razem z siostrą mieszka w sierocińcu. Carl uświadamia sobie, że niektórzy ludzie mają znacznie mniej szczęścia niż jego rodzina. W wigilię przebiera się za Świętego Mikołaja i wyrusza rozdać bożonarodzeniowe prezenty ubogim.
Do najpiękniejszych świąt w całym roku zostało niewiele czasu. Uczniowi klasy 1d postanowili przygotować świąteczne podarunki dla najbliższych. Dzieci własnoręcznie wykonały kule śnieżne z bożonarodzeniowymi akcentami. Każda z kul wyszła niepowtarzalna i oryginalna. Dzieci pracowały z ogromnym zaangażowaniem. Na pewno osoby obdarowane takim prezentem od serca będą oczarowane.
Klasę 1 c odwiedzili goście z Nadbużańskiego Związku Pszczelarzy w Chełmie. Dla uczniów obecność znawców pszczelego życia była wielką atrakcją. Prowadzący bardzo ciekawie opowiadali o tym, gdzie mieszkają i jak pracują pszczoły. Wytłumaczyli dzieciom, dlaczego te niezwykle pożyteczne dla ludzi owady, są również bardzo potrzebne w przyrodzie. Dużo radości sprawiły pierwszoklasistom zajęcia praktyczne, dzięki którym mogli się poczuć jak prawdziwi pszczelarze. Uczniowie mieli okazję złożyć ramkę do ula z tworzących ją elementów. Było wielu chętnych, aby przymierzyć strój hodowcy pszczół lub posłużyć się podkurzaczem. O dzisiejszym wyjątkowym spotkaniu, będą dzieciom przypominać prezenty oraz odznaka dla PRZYJACIELA PSZCZÓŁ. Zadaniem dodatkowym było samodzielne wykonanie świecy z węzy, którą otrzymali w pakiecie prezentowym. Zajęcia były realizowane w ramach projektu „Lubelskie - wspólnie dla pszczół. Tajemniczy ogród dla pszczół i dzikich zapylaczy”.
12 grudnia br. naszą szkołę odwiedził dr Tory Baucum dyrektor Centrum Życia Rodzinnego w Benedictine College, USA, który ma duże doświadczenie w prowadzeniu działań na rzecz pokoju na świecie. W konferencji wzięli udział: Pan prof. Józef Zając - Senator RP, Pani Beata Fauda - prorektor PANS, Pani Elżbieta Bajkiewicz - Kaliszczuk - Kierownik biura Konsula Honorowego Ukrainy w Chełmie, Pani Agnieszka Poźniak ze Stowarzyszenia "Folkowisko", Pani Anna Broniecka z Fundacji "Małe Wielkie Serca", Pan Krzysztof Dąbrowski i Pan Marcin Pietrzykowski z Chełmskiego Klubu Morsów, Pan Maciej Chybiak - koordynator na punkcie recepcyjnym PKP, pwd. Elżbieta Rybak Komendantka Hufca ZHP Chełm.
Dyrektor Szkoły, Pani Beata Tomaszczuk, powitała gości i przybliżyła cel spotkania. Rozmowy dotyczyły wielomiesięcznej pracy na rzecz pomocy uchodźcom. Padła propozycja partnerstwa, które może zrodzić wymierne dobro – korzyści dla dzieci uczących się w szkołach w Chełmie, tak dla dzieci goszczących, z Ukrainy, jak i naszych, polskich dzieci. Jak sam dr Baucum mówił, w swoich planach nie miał wizyty w Chełmie, ale kiedy usłyszał o naszych działaniach na rzecz uchodźców, postanowił osobiście spotkać się z mieszkańcami, którzy poświęcili wiele godzin i dni na niesieniu bezinteresownej pomocy. Nasz gość spotkał się także z Panią Dorotą Cieślik - Zastępcą Prezydenta Miasta Chełm oraz zwiedził Podziemia Kredowe, po których oprowadzała nasza Koleżanka - Alicja Wojcieszuk.
Realizując innowację pedagogiczną „Przepis na patriotyzm” w dniu 6 grudnia 2022 r. uczniowie klasy 6 c wraz z nauczycielem historii panią Agnieszką Szczepanik skorzystali z zaproszenia Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti i uczestniczyli w prelekcji pt. „Stalag 319” – dzieje obozu jenieckiego w Chełmie. Opowieść o sytuacji jeńców niemieckiego obozu utworzonego podczas II wojny światowej przedstawił regionalista, prezes Stowarzyszenia Rocznik Chełmski, historyk i nauczyciel akademicki dr Andrzej Rybak.
Spotkanie w bibliotece odbyło się w ramach cyklu „Poznaj historię swojego miasta”, pod patronatem Prezydenta Miasta Chełm Jakuba Banaszka.
Uczniowie klasy 2a w dniu 8 grudnia uczestniczyli w warsztatach, których efektem był drewniany bączek. Krążek z drewna najpierw należało wygładzić papierem ściernym, a następnie ozdobić według własnego pomysłu. Bączki wyszły śliczne, każdy wyjątkowy. Dalszą część zajęć stanowiły zabawy z chustą, które dostarczyły wiele emocji.
To był wspaniale spędzony czas!
7 grudnia br. z inicjatywy Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego odbył się w naszej szkole kiermasz świąteczny. Tego dnia można było zakupić wykonane przez uczniów, rodziców i nauczycieli stroiki, ozdoby świąteczne, a także pierniki. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem, a wykonane prace szybko znalazły swoje nowe domy. Bardzo dziękujemy wszystkim rodzicom, wychowawcom, nauczycielom oraz uczniom, którzy wzięli udział w naszym wydarzeniu.
Uczniowie klasy 1a wykonali kolejne zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Zapoznali się z twórczością Paula Klee, który stworzył miasto o geometrycznym kształcie za pomocą techniki kubistycznej. Uczniowie pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras wykorzystali geometryczne kształty i skorzystali z abstrakcyjnego użycia koloru oraz wzoru. W grupach stworzyli geometryczne, abstrakcyjne budowle, zamki inspirowane obrazem Paula Klee „Zamek i słońce”. Dzieci bardzo lubią zabawy ruchowe połączone z zadaniami projektowymi. Praca zespołowa i wytrwałość to wspaniała zabawa, uśmiech oraz satysfakcja.
8 grudnia 2022 r. odbyło się pierwsze spotkanie online uczniów klasy 1a i innych uczestników projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Dzieci z Polski, Grecji, Turcji i Gruzji miały okazję zobaczyć się, przywitać i wspólnie zaprezentować utwór “Clap, clap”. Uczestnicy webinaru w czasie rzeczywistym budowali zamki z różnych materiałów. Zdalne spotkanie to nowe doświadczenie dla pierwszoklasistów.
Rodzice na bieżąco obserwują działania projektowe swoich pociech i innych partnerów, gdyż nauczyciele tworzący projekt prezentują je w grupie na Facebooku. W zespole projektowym znajduje się wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Grudzień jest najbardziej magicznym miesiącem w roku. Dostajemy prezenty, ale również obdarowujemy innych. Uczniowie klasy 1a z ochotą włączyli się do akcji charytatywnej "Kartki pod choinkę" organizowanej przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie we współpracy ze Stowarzyszeniem "Życie z chorobą nie musi być smutne" im. Karoli Majewskiej w Lublinie. Kartki trafią do małych pacjentów przebywających w szpitalach w naszym regionie.
W ostatnim czasie w szkolnej świetlicy zagościło kilkoro ważnych osób. W ramach tematyki dotyczącej zdrowego odżywiania zaprosiliśmy szkolną pielęgniarkę, która przybliżyła dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie, ruch oraz właściwa dieta. Podczas spotkania najmłodsi układali piramidę żywienia oraz własne jadłospisy. Kolejni goście to funkcjonariusze parków narodowych, którzy zaciekawili nas ogromem wiedzy o zwierzętach zimowych. Film edukacyjny oraz sztuczne okazy ptaków pozwolą na poznanie ich budowy i rozmiarów. Zaś najbardziej wyczekiwany był ŚWIĘTY MIKOŁAJ, który swoim przyjściem wzbudził wiele radości. Podczas tego spotkania dzieci odgadywały różne świąteczne zagadki, robiły zdjęcia w fotobudce, a pod koniec zostały obdarowane świątecznymi piernikami i cukierkami.
W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości szkolnych. Jest to wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego pierwszoklasisty. W tym dniu następuje oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki. Głównym celem uroczystości jest zachęcenie dzieci do korzystania z biblioteki szkolnej i rozwijanie umiejętności czytania. Pierwszaczki otrzymały garść informacji na temat regulaminu wypożyczania i zasad postępowania z książkami oraz zachowania w bibliotece. Podczas zajęć zwiedziły bibliotekę i zapoznały się z jej księgozbiorem. Mali czytelnicy samodzielnie wybierali i wypożyczali książki. Następnie w skupieniu i z powagą uroczyście przyrzekli, że będą kochać książki i szanować je, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Na zakończenie spotkania otrzymali zakładki do książek, które wykonali starsi uczniowie. Nowi czytelnicy opuścili bibliotekę szkolną zadowoleni i pełni wrażeń, obiecując, że będą często ją odwiedzać. Zajęcia dla uczniów przygotowały i przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek.
Z okazji obchodów Barbórki (święta wszystkich górników), chcąc przybliżyć naszym uczniom ciężką i czasami niebezpieczną pracę w kopalni, zaprosiliśmy na zajęcia w dniu 5 XII wyjątkowego gościa – górnika, Pana Sławomira Padowskiego. Nasz gość w niezwykle ciekawy sposób opowiedział naszym uczniom o tym, kim jest górnik, na czym polega jego praca oraz z czego składa się jego strój. Uczniowie dowiedzieli się mi.n. od czego zależy kolor pióropusza i co górnicy wydobywają w kopalniach. Nie zabrakło również szeregu ciekawostek oraz wiadomości na temat pracy w kopalni. Jedną z tych ciekawostek było to, iż w kopalni oprócz człowieka, mogą pracować również zwierzęta, takie jak: psy ratownicze, konie do uciągu czy kanarki. Te ostatnie, czyli małe i wrażliwe ptaki, w styczności z różnymi toksycznymi gazami poprzez swoje zachowanie np. stroszenie piór, informowały górnika, że w szybie zbliża się niebezpieczeństwo w postaci wybuchu. Uczniowie mieli również okazję przyjrzeć się z bliska, dotknąć noszoną przez górnika szablę. Na zakończenie spotkania dzieci podziękowały Panu Sławomirowi i wręczyły samodzielnie wykonane laurki i górnicze czako, a od gościa otrzymały słodki poczęstunek.
W tym roku wyjątkowo, bo już 5 grudnia, do naszej szkoły przybył szczególny gość. Wszyscy uczniowie, ubrani na czerwono i w mikołajkowych czapkach, czekali na niego z nadzieją i niecierpliwością. W końcu przybył… Radości nie było końca. Święty Mikołaj nie zapomniał o żadnym uczniu - dla każdego znalazło się coś słodkiego, były też prezenty i życzenia. Kilka chwil Mikołaj spędził również w świetlicy szkolnej. Przeczytał dzieciom zagadki i pozował do wspólnych zdjęć. Dzięki tej wizycie poczuliśmy magię zbliżających się świąt. Niestety, odwiedziny nie trwały długo, ponieważ Mikołaj bardzo się spieszył. Dziękujemy Świętemu Mikołajowi i jego pomocnikom, że pomimo natłoku obowiązków, znaleźli czas dla uczniów ,,Ósemki’’. Do następnego roku, Drogi Mikołaju!
Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas. W klasie Va 5 grudnia br. zagościła już świąteczna atmosfera.
Uczniowie uczestniczyli w artystycznych warsztatach, które poprowadziła Pani Bożena Koszuk - twórczyni ludowa z Koła Gospodyń Wiejskich w Brzeźnie. Celem zajęć było wykonanie ozdób świątecznych. Piątoklasiści pod czujnym okiem naszego Gościa wykonywali piękne choinki, wykazując przy tym wiele pomysłowości i kreatywności. Wspólna twórczość w atmosferze zabawy, zaangażowanie, przeżyte emocje, to bardzo cenne doświadczenie dla obu stron. Takie niecodzienne zajęcia budują wzajemną więź, rozbudzają wyobraźnię i są okazją do wzajemnego, głębszego poznania.
Serdecznie dziękujemy Pani Bożenie Koszuk za przybycie i wspólnie spędzony czas.
Organizatorami tego przedsięwzięcia były Panie: Ewa Skórzewska-Popek i Marzena Chrabąszcz.
Uczniowie klasy 1a zagłębili się w świecie kolorów. Mieszali barwy, przeprowadzali eksperymenty i zdobyli nową wiedzę. Podziwiali dzieła sztuki wykorzystujące barwy podstawowe, pochodne, ciepłe, zimne i sprawdzali swoją wiedzę rozwiązując ćwiczenia interaktywne. Utrwalili słownictwo w języku angielskim dotyczące kolorów. Stworzyli prace plastyczne ograniczając się do sześciu barw. Świat kolorów to kolejne aktywności pierwszoklasistów w ramach międzynarodowego projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math” pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras.
Zespół projektowy stale współpracuje, nauczyciele z kilku państw spotkali się online i przygotowali dla uczniów kolejne inspirujące zadania.
Uczniowie klasy 2 b rozpoczęli samodzielną przygodę z lekturami, które jak się okazuje, mogą dostarczyć wielu emocji i kreatywnej zabawy. W ramach omawiania treści książki pt.: „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”, dokonaliśmy charakterystyki jej bohaterów, stworzyliśmy gry planszowe, zaprojektowaliśmy nowe okładki książek oraz „zamknęliśmy” naszą lekturę w pudełku. Jako podsumowanie wraz z klasami 2a i 2c uczestniczyliśmy w projekcji filmu „Doktor Dolittle”, po której rozmawialiśmy o tym, czy film to adaptacja, czy ekranizacja książki. Przed nami kolejne fascynujące książki.
„Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze.”
30 listopada obchodziliśmy w naszej szkole andrzejki – dzień wróżb i zabaw. Uczniowie klas ósmych wystąpili w roli wróżbitek i wróżbitów oraz przygotowali stoiska z wróżbami. Ciekawych wróżb było co niemiara, każdy uczeń mógł powróżyć sobie kilka razy.
Z wypiekami na twarzy czytano, czy wróżba jest pomyślna, czy może niezbyt. Uczniowie z niecierpliwością wyczekiwali tworzących się na wodzie woskowych kształtów, swoich przyszłych wybranków i wybranek trafionych szpilką na pokaźnych sercach. Uatrakcyjnieniem wydarzenia były również ciasteczka z wróżbą andrzejkową. Uczniowie upiekli specjalne ciasteczka, do których włożyli karteczki z wróżbami. Cieszyły się one ogromną popularnością.
Serdeczne podziękowania dla członków Samorządu Uczniowskiego, którzy zaplanowali i zorganizowali zabawę.
30 listopada br. z inicjatywy Rady Rodziców zostało zorganizowane spotkanie, podczas którego uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły wspólnie wykonywali stroiki świąteczne. Chętnych do spędzenia czasu w taki sposób było tak wielu, że musieliśmy przenieść się na korytarz. Przedsięwzięcie to było to wspaniałą okazją do rozmów, wymiany kreatywnych pomysłów oraz bliższego poznania się. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w tę akcję i jesteśmy przekonani, że takich cudownych spotkań będzie więcej.
Wszystkie przygotowane stroiki będzie można zakupić na kiermaszu świątecznym, który odbędzie się w naszej szkole 7 grudnia 2022 r. od godziny 15.00. Zapraszamy serdecznie uczniów, rodziców oraz przyjaciół ,,Ósemki’’. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć stroików, które pojawią się na naszym Facebooku.
Konkurs "Miś Chełmiś Segreguje" dobiegł końca. Celem konkursu było zapoznanie uczniów ze sposobem segregacji odpadów oraz podnoszenie świadomości ekologicznej. Rozwijanie wrażliwości artystycznej i ekologicznej oraz kształtowanie u dzieci poczucia harmonii ze środowiskiem. Przedmiotem konkursu było wykorzystanie odpadów nadających się do przetworzenia celem utworzenia z nich nowej, praktycznej lub dekoracyjnej rzeczy. Poznaliśmy laureatów wyróżnionych prac na rękodzieła z wykorzystaniem odpadów:
I miejsce – Lena Pawłowska klasa IIC n-l Marianna Niemczuk
III miejsce – Fabian Wnuk klasa IIIA n-l Jolanta Rozwód
Wyróżnienie - Lena Szmul i Anna Nowak klasa IC n-l Elżbieta Rybak
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Fundacja Redemptoris Missio, z którą współpracuje nasza szkoła, zwróciła się z prośbą o aktywne włączenie się do akcji ,,Światełko dla Ukrainy":
Za naszą wschodnią granicą trwa wojna. Wojna jest piekłem, które dotyka swym piętnem wszystkich ludzi. Pomóż tym, którzy żyją pozbawieni prądu w piwnicach swoich zbombardowanych domów. Osoby, które tam zostały to głównie seniorzy lub ci, którzy nie mieli dokąd uciekać, bo nie stać ich na podróż.
Dziękujemy zespołom klasowym i wychowawcom, którzy wsparli to przedsięwzięcie:
kl. Ia - p. Elżbieta Dras
kl. Ib – p. Joanna Prystupa
kl. Id – p. Joanna Wicha
kl. IIc – p. Marianna Niemczuk
kl. IIIc - p. Wioletta Lewczuk
kl. IVb – p. Agnieszka Szczepanik
kl. Va – p. Ewa Skórzewska-Popek
kl. Vb - p. Magdalena Zosiuk
kl. Vc – p. Agata Wojtasiuk
kl. VIa - p. Piotr Turewicz
kl. VIIa - p. Marzena Mazurek
kl. VIIIb - p. Anna Gieleta
kl. VIIIc - p. Marzena Stadnik
kl.VIIId - p. Piotr Mazur
kl. VIIIe -p. Monika Lenart
oraz ucz. Dawidowi Kisterowi z kl. IVc.
Koordynatorem akcji była p. Ewa Skórzewska-Popek.
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w V Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym pt. „Kropelka wędruje przez świat – aktywnie spędza czas jesienią”. Celem konkursu było rozwijanie pasji artystycznych u uczestników, ale również propagowanie postaw ekologicznych, dbania o środowiska, a w szczególności o wodę. Konkurs zorganizowała Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie. Prace konkursowe uczniowie wykonali pod opieką pani Jolanty Rozwód. Mali Artyści zdobyli następujące nagrody:
LAUREAT – MARCIN STECIUK KL. 3C
WYRÓŻNIENIE – MARTA KOZIEŁ KL.3B i KUBA WOLNICKI KL.3C
Zdobywcy nagród otrzymali gratulacje od Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk i Pani Wicedyrektor Ewy Karpiuk – Koleniec, które przekazały zwycięzcom także dyplomy i nagrody przygotowane przez organizatorów konkursu.
Serdecznie gratulujemy naszym Artystom i życzymy dalszych sukcesów.
W sobotę 26 listopada w ramach „XVI Halowej Ligi w piłce nożnej, darcie i łyżwiarstwie” w hali MOSiR Chełm, odbyły się zawody darta dla dzieci i młodzieży. Do rywalizacji zgłosiło się 12 osób. Trzecie miejsce zajęła uczennica klasy 2 a - Amelia Grabińska.
Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
17 listopada 2022 r. uczniowie klasy VIII c pod opieką wychowawcy p. Marzeny Stadnik, odwiedzili placówkę Straży Granicznej w Chełmie.
Ósmoklasiści mieli możliwość zobaczenia nowoczesnej strzelnicy i zdobycia wiedzy m.in. na temat broni, z której strzelają pogranicznicy, zasadach bezpieczeństwa korzystania ze strzelnicy oraz zasadach używania broni przez służby mundurowe.
Uczniowie zwiedzili również Izbę Tradycji. Poznali historię funkcjonowania służb granicznych od odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 r., przez trudne lata okupacji II wojny światowej, aż do czasów współczesnych.
Na koniec ósmoklasiści otrzymali drobne pamiątkowe upominki.
Wyzyta była elementem działań zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej realizowanej przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie w naszej szkole.
Czy to jutro, czy to dziś,
Wszystkim jest potrzebny miś.
H. Bechlerowa, Otwórz okienko
Nie od dziś wiadomo, że miś jest najukochańszą zabawką wszystkich dzieci. Jest miływ dotyku, można go przytulić, a nawet zwierzyć mu się z sekretów. Pomimo coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Dlatego też 25 listopada nauczyciele bibliotekarze zaprosili dzieci na obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia. Uczniowie poznali historię święta, z zainteresowaniem oglądali wystawkę książek o misiach i niedźwiedziach. Atrakcją spotkania był quiz wiedzy o misiach z wykorzystaniem planszy „Koło odkrywców”. Nie zabrakło też zabaw ruchowych podczas czytanego tekstu „Leśne misie”. Spotkanie sprawiło dzieciom wiele radości, z entuzjazmem przytulały się do naszych bibliotecznych misiów oraz fotografowały się w ich towarzystwie.
Na zakończenie każdy uczestnik zabawy tradycyjnie otrzymał „małe Conieco”, czyli słodki poczęstunek.
Andrzejki to czas, który przenosi nas w sferę wróżb i dobrej zabawy. Z tej okazji w naszej szkole dn. 23.11.2022 r. odbyła się zabawa andrzejkowa w klasach I-III. W tym dniu dzieci mogły poznać przyszłość, którą wywróżyli wróżbici z SU, były też tańce i zabawy ruchowe przygotowane przez Panie prowadzące p. Berenikę Zdunek i p. Joannę Wichę. Dodatkowo ten czas umilił poczęstunek w klasach, który przygotowali niezawodni rodzice uczniów. Ten dzień z pewnością był pełen niezapomnianych wspomnień i wrażeń dla naszych uczniów.
Życzymy dzieciom, aby wszystkie wróżby się spełniły!
24 listopada 2022 r. w Urzędzie Miasta odbyło się pierwsze posiedzenie VI kadencji Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. Podczas uroczystej sesji, prezydent miasta, Jakub Banaszak wręczył radnym zaświadczenia o wyborze na radnego Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. 9 listopada 2022 r. większością głosów w naszej szkole została wybrana uczennica klasy VII a, Dominika Łopuszyńska. Szkolnym opiekunem Młodzieżowej Rady Miasta Chełm jest pani Magdalena Zosiuk.
Już po raz piąty uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie BohaterON, poświęconym pamięci powstańców warszawskich. W ramach projektu we wszystkich klasach odbyły się lekcje dotyczące powstania warszawskiego.
W październiku 2022 r. o akcji BohaterON przypominała uczniom gazetka w holu głównym szkoły oraz gazetka wirtualna.
Upamiętniając wydarzenia powstańcze klasa VIII c przygotowała montaż słowno-muzyczny pt. Powstanie Warszawskie. Wspomnienia, muzyka, poezja powstańcza połączona z odpowiednią scenografią stworzyły niepowtarzalną atmosferę historycznego widowiska, które dało oglądającym wyobrażenie o tamtych dramatycznych wydarzeniach.
Aby uhonorować poszczególnych powstańców uczniowie przygotowali również imienne karty pamięci opatrzone barwami narodowymi, symbolami walczącej stolicy lub też zdjęciami. Karty te stworzyły Tablicę Pamięci eksponowaną w listopadzie 2022 r. w holu głównym szkoły.
Zgodnie z założeniami projektu w tym roku uczniowie nie wykonywali laurek dla powstańców. Umieszczali wpisy na wirtualnej mapie dumnizpowstańców.pl. Uczniowie redagowali podziękowania, życzenia indywidualnie lub zamieszczali wyrazy podziwu i wdzięczności w imieniu całych klas. Najwięcej indywidualnych wpisów z osobistymi refleksjami na temat postawy powstańców warszawskich zamieścili uczniowie klas VIII.
W klasach IV – VIII akcję koordynowali nauczyciele historii – p. Marzena Stadnik i p. Agnieszka Szczepanik. W klasach nauczania zintegrowanego wychowawczynie poszczególnych klas.
W obrazach i innych dziełach sztuki znajdują swoje odbicie matematyczne prawa, reguły i obiekty: cyfry, punkty, kąty, figury, symetria, perspektywa. Odkryli je uczniowie klasy 1a i wykonali czwarte zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art,Art is Math”. W programie graficznym Paint tworzyli dzieła sztuki z wybranych figur geometrycznych (np. tylko z kół, tylko z prostokątów, tylko z trójkątów). Wykonali także prace plastyczne. Według własnych pomysłów wycinali i przyklejali wybrane figury na kartce z bloku rysunkowego. Każdy pomysł był inny i niepowtarzalny. Pierwszoklasiści bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem, a ich prace zasługują na uznanie.
Rozwijając aktywność na rzecz wspólnoty lokalnej i państwowej, uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik odwiedzili Komendę Miejską Policji w Chełmie. Spotkanie z funkcjonariuszami Policji to użyteczne zajęcia edukacyjne, podczas których dzieci dowiedziały się, na czym polega praca policjantów dbających o bezpieczeństwo obywateli i ochronę porządku publicznego. Wizyta uwrażliwiła uczniów na właściwe zachowania w przestrzeni społecznej, zasady bezpieczeństwa oraz przestrzeganie przepisów prawa. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu m.in. przymierzając akcesoria, których używają policjanci wykonujący obowiązki służbowe. Czwartoklasiści mogli poczuć się jak stróże prawa, kiedy wsiedli do radiowozu i włączyli sygnalizację dźwiękową. Niezwykłą atrakcją były pokazy specjalnie wyszkolonych psów, wspierających funkcjonariuszy podczas codziennej pracy. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali elementy odblaskowe poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Już od września uczniowie klasy 4c uczestniczą w wyjątkowych lekcjach matematyki.
Nasza szkoła przystąpiła do III edycji Programu Arytmetyki Mentalnej Abakus Europe. Jesteśmy jedną z 5 placówek w Polsce i jedyną w Chełmie, która została objęta tym nowatorskim programem.
https://school.abakus-center.eu/pilot
Czwartoklasiści entuzjastycznie przyjęli japońską metodę uczenia się dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia w sposób niekonwencjonalny, nowy i świeży. Ta wyjątkowa metoda nie polega tylko na wykonywaniu przez dzieci szybkich obliczeń w pamięci. Wykorzystywane podczas zajęć liczydła Abacus, ćwiczenia Brain Fitness, łamigłówki i zabawy logiczne są idealnym narzędziem wpływającym na koncentrację uwagi oraz pewność siebie i samoocenę. Przede wszystkim jednak uczniowie intensywnie zwiększają swoją inteligencję, mają niesamowitą okazję do całościowego rozwoju mózgu. Arytmetyka Mentalna przynosi wiele radości i odpręża mimo dużego wysiłku intelektualnego dziecka. Zajęcia z Arytmetyki Mentalnej prowadzi p. Monika Lenart.
Z przyjemnością informujemy, że w międzyszkolnym konkursie "CZEGO UCZĄ NAS BAŚNIE I BAJKI ROMSKIE?" wzięli udział uczniowie naszej szkoły.
Celem konkursu było:
- poznanie kultury, tradycji i codzienności społeczności romskiej w Polsce
- poznanie romskich baśni i ukrytych w nich prawd życiowych
- rozbudzanie i rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych i nawyku czytania
- integracja społeczności romskiej i polskiej
- budzenie szacunku, tolerancji wobec mniejszości narodowych
- rozwój wrażliwości kulturowej dzieci.
Organizator konkursu to Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie.
Uczennica kl. III b Marta Kozieł wykonała pracę konkursową pod kierunkiem nauczyciela Marzeny Mazurek i zdobyła II miejsce.
Za dzieło pełne walorów artystycznych uczennica otrzymała gratulacje od Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk oraz od organizatora konkursu pamiątkowy dyplom i nagrody rzeczowe.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości. To dzień pozytywnych emocji, dobrych uczynków. Idea świętowania dnia życzliwości narodziła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W 1973 roku z inicjatywy studentów, braci Briana i Michaela McCormacków – jako wezwanie do pokoju w odpowiedzi na wojnę między Izraelem a Egiptem – ustanowiono World Hello Day. Na świętowanie wyznaczono 21 listopada. W Polsce święto obchodzone jest jako Światowy Dzień Życzliwości Uczniowie klas I – III z okazji Dnia Życzliwości i Pozdrowień postanowili wykonać kartki okolicznościowe, którymi obdarowali swoich najbliższych. Dzięki takim życzliwym gestom mamy wpływ na rzeczywistość, która nas otacza. Siła kwi w grupie.
Uczniowie klas 1d, 2c, 3a, 3c uczestniczyli w warsztatach o tematyce patriotycznej zorganizowanych przez pracowników Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z naszymi symbolami narodowymi i ciekawostkami na temat naszej historii. W czasie zajęć z majsterkowania wykonały własnoręcznie: latawce, wiatraczki, breloki i broszki w barwach narodowych, które były uwieńczeniem tak wspaniale spędzonego dnia. Dzieci wróciły do szkoły zadowolone i pełne wrażeń.
Uczniowie klasy 1d są zawsze głodni wiedzy. Wiadomości i umiejętności zdobyte podczas samodzielnego działania zapamiętuje się najszybciej i najdłużej zostają w naszej pamięci. Dzieci uczyły się czym jest waga, jakie są jednostki wagi i jak możemy porównywać ciężar różnych przedmiotów poprzez ważenie rzeczy z ich najbliższego otoczenia. Na zakończenie zajęć sprawdziliśmy ile ważą nasze plecaki. Na szczęście były bardzo lekkie! Taką naukę lubimy!
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej chętnie uczestniczą w wielu konkursach. Szczególnie upodobały sobie konkursy o charakterze plastycznym. Z dużym zaangażowaniem wykonały prace na konkurs „Młody Patriota” organizowany przez MDK w Chełmie, gdzie odniosły ogromny sukces. Podczas rozdania nagród można było oglądać wystawę nagrodzonych prac oraz wirtualną wystawę prac wyróżnionych. Uczniowie zostali nagrodzeni dyplomami i wspaniałymi upominkami.
Laureaci:
Wojciech Sobczyk – klasa 1d
Zuzanna Smarczewska – klasa 1d
Krzysztof Wicha – klasa 3a
Paulina Pawełkiewicz – klasa 3c
Wyróżnieni:
Natalia Małysz – klasa 1d
Aniela Horyłek – klasa 1d
Amelia Turzyniecka – klasa 3a
Amelia Basaj – klasa 3a
Oliwia Abramowicz – klasa 3a
Kinga Rokicka – klasa 3a
Laura Kruk – klasa 3a
Pola Nawojczyk – klasa 3a
Fabian Wnuk – klasa 3a
Franciszek Kijańczuk – klasa 1b
Kornelia Madejek – klasa 1b
Agata Zając – klasa 2a
Dzieci do konkursu przygotowały panie: Justyna Prystupa (klasa 1b), Joanna Wicha (klasa 1d), Iwona Molin (klasa 2a), Jolanta Rozwód (klasa 3a), Wioletta Lewczuk (klasa 3c).
Za nami VII edycja konkursu ekologicznego „Drugie życie śmieci” organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Nasi uczniowie mieli mnóstwo pomysłów na wykorzystanie odpadków i stworzenie z nich czegoś nie tylko ekologicznego, ale twórczego zarazem. W konkursie wzięło udział dwanaście szkół i placówek, które złożyły w sumie 63 prace. Wśród wyróżnionych znalazł się także nasz uczeń Bartosz Masłowski z klasy II c - ,,Rakieta EKO’’. Dwie prace naszych uczennic zakwalifikowały się także do wystawy. Ich autorkami były Pola Wachowicz (klasa II c) – „Kurka” i Amelia Grabińska (klasa IIa) – „Ekologiczny kapelusz”. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!!!
Uczniowie klasy 1a zrealizowali kolejne zadania z międzynarodowego projektu eTwinning "Math is Art, Art is Math". Tematem przewodnim był rytm. Czekając na wykonanie zadania, rozpoczętego przez młodszych partnerów z przedszkoli, pobawili się rytmem i instrumentacją ciała. Polubili zabawy rytmiczne. Ze względu na dużą liczbę uczestników projektu pracowali w grupach. Zabawę w powtarzanie rytmów rozpoczęły przedszkolaki z Turcji, kontynuowały ją sześciolatki z Włoch i przyszła kolej na pierwszoklasistów z Chełma. Uczniowie klasy 1a powtórzyli powstały rytm i dodali własne ruchy. Każdy następny partner powtarzał to, co zrobili poprzednicy oraz dodawał swoje ruchy. Było to bardzo ciekawe wyzwanie dla uczniów.
Kolejne działanie projektowe to rytm w sztuce. Nasi mali uczniowie zaprojektowali wzory tapet na ścianę w swoim pokoju. Zadanie wykonali indywidualnie. Wycinali, stemplowali i rysowali. Tworzenie rytmicznych kompozycji bardzo podobało się dzieciom. Dzięki regularnym powtórzeniom kształtów i kolorów powstały piękne i harmonijne prace, a to dopiero początek projektowej przygody.
Uczniowie klasy 1 c po raz kolejny mieli okazję uczestniczyć w zajęciach warsztatowych w bibliotece publicznej. Lekcje poza ławką szkolną są cennym doświadczeniem dla uczniów, odkrywaniem w niecodzienny sposób. Słuchanie wiersza „Torba mamy”, podróż z „Książką, która nie chciała być czytana” pobudziły wyobraźnię i kreatywność dzieci. Pierwszaki wykonały według własnego pomysłu eko-torby. Na zakończenie spotkania mogły spróbować swoich muzycznych umiejętności podczas gry na bum bum rurkach i dzwonkach.
Bajki, baśnie zarówno te czytane, jak i oglądane, odgrywają ważną rolę w życiu dziecka. Dlatego bajkowi bohaterowie doczekali się swojego święta. Dnia 5 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. To święto ustanowiono w rocznicę urodzin Walta Disneya – jednego z najpopularniejszych autorów animowanych bajek dla dzieci. Z tej okazji biblioteka szkolna zaprosiła na spotkanie czytelnicze dla dzieci ze świetlicy. W tym roku bohaterem tego święta był Kubuś Puchatek – znany i lubiany przez dzieci bajkowy miś. Dzieci wysłuchały czytanych fragmentów z książki A. A. Milne „Kubuś Puchatek”, mogły sprawdzić swoją znajomość przygód Puchatka w „Quizie wiedzy o Stumilowym Lesie”, rozwiązywały zagadki, odbyła się też nauka magicznego zaklęcia Kubusia Puchatka oraz zabawa „Zagubiony ogon Kłapouchego”. Spotkanie było dobrą okazją do promocji literatury dziecięcej poprzez prezentację zebranych w bibliotece książek z przygodami Kubusia. Świetną zabawą okazało się poszukiwanie zaginionych książek o misiach. Na zakończenie tego sympatycznego święta dzieci wykonały pracę plastyczną techniką origami: zakładkę do książki – misia. To spotkanie sprawiło dzieciom bardzo wiele radości.
14 listopada br. uczniowie kl. 5 a z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską-Popek uczestniczyli w niecodziennej lekcji historii o naszym mieście. W Chełmskiej Bibliotece Pedagogicznej piątoklasiści z uwagą wysłuchali ciekawych opowieści o małej ojczyźnie. W tajemnice niedźwiedziego grodu wprowadził nas p. Zbigniew Lubaszewski, autor wielu publikacji o Chełmie. Uczniowie tego zespołu w ubiegłym roku szkolnym realizowali projekt regionalny ,,Chełm-moja mała ojczyzna”.
W procesie dydaktyczno-wychowawczym głównym celem edukacji regionalnej jest rozwijanie w uczniu poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska.
Kształtując u podopiecznych umiejętności społeczne Nasza Szkoła zachęca uczniów do odwiedzenia różnych instytucji świadczących usługi dla mieszkańców miasta. Współpracując ze środowiskiem lokalnym w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej „Przepis na patriotyzm", klasa IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik udała się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chełmie. Uczniowie zostali zapoznani z funkcjonowaniem jednej z najważniejszych instytucji państwowych, zwiedzili miejsca służące do realizacji polityki społecznej, pomieszczenia, w których są obsługiwani petenci oraz archiwum gromadzące dokumenty. Pomimo tego, że dla uczniów emerytalna przyszłość to bardzo odległa perspektywa, pobyt w jednostce państwowej był pożyteczną lekcją nt. ubezpieczeń społecznych, świadczeń, z których korzystają mieszkańcy Chełma. Pracownicy instytucji byli niezwykle życzliwi, w ciekawy i przystępny sposób opowiedzieli o swojej pracy.
W dniach 3 i 4 listopada 2022 r. zrealizowany został rekomendowany program profilaktyki przeciwdziałania zachowań ryzykownych u młodzieży.
Uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniach z trenerami programu ze względu na potrzeby młodzieży, aby skutecznie przeciwdziałać możliwie szerokiemu spektrum zachowań ryzykownych.
Cele "Archipelagu Skarbów" odwołują się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym oraz realizacją życiowych pasji. Program uczy zdrowego i mądrego stylu życia. Zachęca młodzież do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii. Pokazuje młodzieży ich ogromny, pozytywny potencjał.
Realizacja programu zawierała elementy warsztatu pracy nad komunikacją, zachowaniami agresywnymi, asertywnością i seksualnością. "Archipelag Skarbów" przeprowadzony został w formie multimedialnego show - jak dobrze dostosowanego do młodych odbiorców. To praca nad odnalezieniem skarbu, czyli szczęścia!
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to czym dzieli się z innymi” (Jan Paweł II)
Uczniowie, rodzice wraz z wychowawcami klas I – III odpowiedzieli na apel włączenia się w zbiórkę darów dla Schroniska im. Brata Alberta. Przez cały tydzień przynosili do swoich sal lekcyjnych płody rolne tj. ziemniaki, marchew, buraki, artykuły spożywcze, a także przetwory ze swoich piwnic. Dzięki zaangażowaniu uczniów i rodziców udało się zebrać dość pokaźną ilość produktów. Jesteśmy wdzięczni za tak szeroko otwarte serca.
10 listopada 2022 r. nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”. Corocznym zwyczajem organizowanego przez MEN przedsięwzięcia jest wspólne odśpiewanie przez uczniów i nauczycieli czterech zwrotek Mazurka Dąbrowskiego w przeddzień Święta Niepodległości o godz. 11:11. Tego dnia odświętnie ubrani uczniowie wraz z nauczycielami w salach lekcyjnych zaśpiewali nasz hymn narodowy.
Pomimo że do świąt Bożego Narodzenia jeszcze daleko, klasy: I A, I B i II C 9.11.2022 r. wybrały się z wizytą do Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie. Na miejscu przewodnik oprowadził dzieci po muzeum oraz przedstawił jego historię. Zaprezentował także choinki z różnych stron świata. Następnie dzieci mogły zobaczyć proces wytwarzania i zdobienia bombek choinkowych. Przy okazji mogły się przekonać, jaka to trudna i ciężka praca. Po zapoznaniu się z procesem tworzenia bombek nadszedł czas na wykonanie własnych. Podczas warsztatów każdy mógł własnoręcznie ozdobić bombkę, którą później zabrał do domu, aby ozdobić choinkę podczas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. W muzeum dzieci miały czas na zakupy, podczas których mogły sobie wybrać bombkę, która najbardziej się spodobała. Po wizycie w Muzeum Bombki Choinkowej wyruszyliśmy do Baranowa Sandomierskiego, gdzie dzieci mogły podziwiać oraz zapoznać się z historią renesansowego zamku Leszczyńskich, który jest otoczony okazałym parkiem. Naszym ostatnim punktem docelowym był Sandomierz. Podczas spaceru po starym mieście w Sandomierzu, przewodnik oprowadził po Wzgórzu Zamkowym, rynku otoczonym starymi kamieniczkami wraz z zabytkowym ratuszem oraz pokazał i opowiedział historię Bramy Opatowskiej i Katedry NMP.
Dzieci do domów wróciły szczęśliwe i uśmiechnięte. Wycieczkę możemy zaliczyć do udanych.
Tegoroczne święta będą na pewno niezapomniane, gdyż na choince w domu każdego uczestnika wycieczki zawiśnie własnoręcznie wykonana bombka.
11 Listopada 1918 r. jest to szczególna data w historii Polski, ponieważ Polska po 123 latach odzyskała niepodległość. W przeddzień rocznicy Święta Niepodległości najmłodsi patrioci z klasy I b wraz z wychowawcą wybrali się na marsz niepodległości. Dzieci przeszły z własnoręcznie wykonanymi flagami wokół górki nieopodal szkoły. Uczniowie z powagą oraz dumą maszerowali wokół górki tym samym oddając cześć i hołd Niepodległej Polsce.
"Polacy chcą niepodległości, lecz pragnęliby,
aby ta niepodległość kosztowała dwa grosze i dwie krople krwi – a niepodległość jest dobrem nie tylko cennym, ale i bardzo kosztownym" (Józef Piłsudski)
Harcerze naszej szkoły wraz z instruktorami wzięli udział w miejskich obchodach 104. rocznicy odzyskania Niepodległości.
Harcerze pełnili uroczystą wartę, uczcili minutą ciszy pamięć walczących o wolną Ojczyznę, a instruktorki pwd. Elżbieta Rybak, pwd. Joanna Wicha i pwd. Wioletta Mazur złożyły w imieniu wszystkich harcerzy i instruktorów Hufca ZHP Chełm wiązankę kwiatów.
Miło nam poinformować, że otrzymaliśmy gratulacje za wyróżnienie nauczyciela naszej szkoły Krajowymi Odznakami Jakości eTwinning za realizację w ubiegłym roku szkolnym czterech międzynarodowych projektów eTwinning: DEEP ART, No Problem, HAPPY KIDS WITH STEAM, Nature in Art. Na tę okoliczność pani dyrektor Beata Tomaszuk otrzymała list gratulacyjny z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie.
Uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni rozpoczęli działania w międzynarodowym projekcie eTwinning "Math is Art, Art is Math". Matematyka i sztuka są ze sobą powiązane na różne sposoby. Wszędzie można zobaczyć, usłyszeć, doświadczyć matematyki - w malarstwie, architekturze, przyrodzie, w rytmicznej melodii granej na instrumencie, w tańcach sportowych, w zaciszu domowej kuchni, w teatrze cieni, w żonglowaniu, podczas zabawy klockami. W dziełach sztuki można znaleźć przedmioty, które znamy z lekcji matematyki: liczby, linie, punkty, kształty, figury płaskie i przestrzenne, rytm, symetrię, perspektywę, głębię, a nawet czas. Matematyka nie ogranicza się do liczb i obliczeń, a poszukiwanie jej w nieoczywistych miejscach jest dla dzieci świetnym bodźcem rozwojowym. Uczniowie będą tworzyć własne prace, obserwować otaczający ich świat i odnajdywać matematykę w sztuce i sztukę w matematyce. Uczestnikami projektu są uczniowie w wieku 6 -11 lat i pochodzą z Turcji, Włoch, Gruzji, Rumunii, Grecji, Litwy i Polski. Powstaje mapa partnerów i nasza szkoła już jest na tej mapie.
Pierwsze zadanie projektowe to współpraca w Code Week. Każda klasa lub grupa przedszkolna zakodowała połowę symetrycznego rysunku i przesyła go do innej szkoły lub przedszkola. Dzieci dekodowały obrazek i kończyły drugą część. Następnie wymyślały własny symetryczny rysunek i wysyłały kod innym dzieciom. Uczniowie klasy 1a przygotowali zakodowane zadanie dla uczniów klasy 3 z Turcji i otrzymali zadanie od drugoklasistów z tego samego kraju. Nasi najmłodsi uczniowie otrzymali certyfikat kodowania, a w wyniku współpracy zespołu projektowego powstaje "Wielka książka kodowania".
Współpraca międzynarodowa pierwszoklasistów, to nie tylko możliwość zdobywania wiedzy. To również okazja do nauki empatii, tolerancji i szacunku dla odmienności.
W ostatnich dniach października uczniowie klas 1-3 wzięli udział w ogólnopolskich konkursach przedmiotowych LEON - sesja jesienna. Chętni uczniowie sprawdzali swoje umiejętności z wiedzy zintegrowanej i z matematyki. W konkursach wzięło udział 67 uczniów z klas pierwszych, drugich i trzecich.
Życzymy wspaniałych wyników!
W szkole od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej oraz wpajamy szacunek dla polskich symboli narodowych. W dniu 8 listopada br. w naszej szkole odbyła się uroczystość upamiętniająca 104 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. To wyjątkowy czas dla każdej Polki i Polaka. Z tej okazji uczniowie klas I-III zebrali się, aby uroczyście świętować ten wyjątkowy dla Polaków czas. Wszyscy z powagą
i w dużym skupieniu oglądali program artystyczny przygotowany przez swoich rówieśników. Uczniowie klas pierwszych zaprezentowali wiersz „Jedenasty listopada” i piosenkę „Co to jest niepodległość”. Klasy drugie odśpiewały pieśń „Legiony” i zaprezentowały wiersz „Dziś 11 listopada”. Trzecioklasiści wykonali pieśń „Niepodległość – trudne słowo”i pokazali nam krótką scenkę dotyczącą czasów, gdy Polski nie było na mapie świata oraz wspólnie z kolegami recytowali wiersz „Katechizm polskiego dziecka”. Na zakończenie uroczystości w asyście pocztu sztandarowego naszej szkoły odśpiewaliśmy wszyscy nasz hymn narodowy Mazurek Dąbrowskiego, pamiętając przy tym o zachowaniu należytej postawy. Na tę wyjątkową, świąteczną chwilę przygotowaliśmy opaski w barwach narodowych i symboliczne kokardy. Brawo mali Polacy! Jesteśmy z Was dumni! Uroczystość miała na celu rozwijanie wśród wychowanków poczucia przynależności narodowej, pielęgnowanie polskiej kultury i tradycji. Jednocześnie była pouczającą lekcją historii i patriotyzmu.
11 listopada 1918 roku to symboliczna data odzyskania przez Polskę niepodległości. Przez 123 lata Polacy żyli w niewoli, ale nigdy nie pogodzili się z utratą Ojczyzny. Polska nadal istniała w sercach Polaków. Okres zaborów był dla naszych rodaków prawdziwą lekcją patriotyzmu. W tym czasie nieodłącznym towarzyszem ich walki o Polskę była muzyka, pieśń czy też piosenka patriotyczna, która „krzepiła ducha narodowego”.
Kultywując tę tradycję, 8 listopada uczniowie klas IV –VIII wraz z nauczycielami uczestniczyli w szkolnej uroczystości Śpiewajmy Niepodległej upamiętniającej 104 rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Podczas imprezy wspólnie zostały zaśpiewane pieśni i piosenki patriotyczne związane z okresem zaborów oraz z późniejszymi równie dramatycznymi dziejami w naszej historii, czyli II wojną światową, trudnymi latami okupacji, z powstaniem warszawskim czy też stanem wojennym. Muzyka i słowa patriotyczne zawsze jednakowo jednoczyły wszystkich Polaków, wzruszały, pocieszały i dawały nadzieję, że „ta co nie zginęła, wyrośnie z naszej krwi”. Dumnie i z ogromnym wzruszeniem zaśpiewaliśmy m.in. takie pieśni i piosenki, jak:
- Marsz Polonia
- Rota
- Siekera, motyka …
- Pałacyk Michla
- Czerwone Maki na Monte Cassino
- Żeby Polska
Taka „wyśpiewana” lekcja patriotyzmu przypadła do gustu zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Mamy nadzieję, że za rok zaśpiewamy Niepodległej w jeszcze większym gronie. Przedsięwzięcie koordynowały – p. Anna Radziszewska-Smutniak, p. Marzena Stadnik i p. Agata Wojtasiuk.
Jesień nie tylko zawitała do nas w kalendarzu, ale także przybyła do biblioteki.
Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała jesienne spotkania z uczniami klas I – III, które rozpoczęły się od wysłuchania wierszy o tematyce jesiennej: „Jesienią” Danuty Wawiłow, „Wiersz jesienny” Natalii Usenko, „Wszystko leci…” Marii Kownackiej, „Jesienni rowerzyści” Danuty Gellerowej, „Kolorowy bukiet” Barbary Lewandowskiej.
Rozmawialiśmy z dziećmi o zmianach zachodzących w przyrodzie w czasie jesiennych miesięcy oraz o przygotowaniach zwierząt do zimy. Ponieważ nasze ogrody często zamieszkują jeże, poprosiliśmy, by dzieci przypomniały dorosłym o pozostawieniu dla nich pod drzewem lub krzakiem niedużej sterty liści, w której znajdą one schronienie przed mrozem.
Do czego można wykorzystać jesienne liście, zarówno te naturalne, spadające z drzew i zaścielające nasze chodniki oraz ogródki, a także te wycięte z papieru? Otóż można wykorzystać je do zrobienia ciekawych prac plastycznych. Za pomocą kolorowych jesiennych liści dzieci wyczarowywały suknie Pani Jesieni, zwierzątka lub jesienne bukiety. Kartki ze starych książek posłużyły do zrobienia liści, a następnie pokolorowania ich w barwach jesieni.
Podsumowaniem zajęć był jesienny quiz i zagadki, z którymi dzieci świetnie sobie poradziły.
Właściwe odżywianie i dbanie o zdrowy tryb życia kształtowaliśmy ostatnio poprzez praktyczne zadania, wspólne rozmowy, spacery na świeżym powietrzu, gry i zabawy tematyczne. To, jak ważne są witaminy zawarte w owocach oraz jak należy dbać o higienę i przygotowanie posiłku, dzieci kształtowały poprzez wspólne wykonywanie sałatki owocowej. Wiele radości przyniosły także makaronowe zabawy drużynowe, które przypominały o istotnych produktach w codziennych nawykach żywieniowych. Przygotowywanie własnoręcznie zaprojektowanych śniadaniówek oraz „Zakręcone słoiki”, czyli prace plastyczne, które przybliżyły jak konserwować i przechowywać cenne witaminy w owocach i warzywach, przyniosły takie efekty...
Społeczność naszej szkoły kolejny raz włączyła się w akcję „Przerwa na czytanie”, zorganizowaną przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom.
Celem akcji była promocja czytelnictwa, integracja środowiska szkolnego, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe, zwrócenie uwagi na czytanie jako atrakcyjną formę spędzania czasu w szkole oraz zachęcenie wszystkich do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
25 października zgodnie z założeniami akcji, uczniowie przynieśli swoje ulubione książki lub wybierali pozycje z zasobów biblioteki szkolnej. Każdy kto chciał, znalazł coś dla siebie.
Do czytania uczniowie najczęściej wybierali książki o tematyce młodzieżowej, podróżniczej i fantastycznej. Niektórzy wykorzystali ten czas na nadrobienie braków w znajomości lektur szkolnych.
Część uczniów z kl. I c przygotowała krótki fragment, który przeczytała swoim kolegom i koleżankom, a na zakończenie ułożyli ze swoich ciał, przy pomocy swojej Pani, słowo CZYTAM. Przeprowadzono również bardzo żywą i pouczającą dyskusję czy warto czytać książki. Uczniowie klas drugich i trzecich mieli możliwość wzięcia udziału w akcji bookcrosingowej „Podróż z książką” zorganizowanej przez klasę III A w ramach innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą - Lekturki spod chmurki” prowadzonej przez p. Jolantę Rozwód.
Czytano więc w klasach, na korytarzach i oczywiście w bibliotece. W naszej szkole w akcji uczestniczyło 409 osób. Bardzo nam miło, że nasi uczniowie dopisali, bardzo wszystkim dziękujemy. Podziękowania należą się również nauczycielom za czynny udział w akcji i dawanie dobrego przykładu swoim podopiecznym, jak również za życzliwość i miłą współpracę. Mamy nadzieję, że znów się spotkamy podczas kolejnej edycji „Przerwy na czytanie”. Co roku miłośników czytania przybywa i starają się pobić dotychczasowy rekord. Mamy nadzieję, że tak będzie i tym razem, do czego również dołożyliśmy cegiełkę.
Organizatorami szkolnej akcji byli nauczyciele bibliotekarze oraz Samorząd Uczniowski kl. 1-3 i 4-8 wraz z opiekunami.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w akcji czytelniczej.
W dniu 27 października br. uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w ciekawej lekcji bibliotecznej, która odbyła się w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Celem spotkania było poznanie centrum życia kulturalnego miasta, rozbudzanie zainteresowania książką, zachęcanie do rozwoju i poszukiwania wiedzy oraz kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. Czwartoklasiści podczas zwiedzania Czytelni poznali zasoby biblioteki o tematyce regionalnej w postaci książek, czasopism, dokumentów życia społecznego, rękopisów, fotografii z różnych okresów dziejowych. Uczniów zaciekawiło szczególnie stanowisko komputerowe dla niedowidzących z drukarką brajlowską. Bibliotekarze placówki zaprosili naszych podopiecznych do bogatego w księgozbiór magazynu, w którym dzieci rozwiązały kilka zagadek. Zwiedzając Wypożyczalnię Zbiorów Audiowizualnych uczniów zainteresowały płyty winylowe, gramofony, audiobooki wraz z odtwarzaczami, książki brajlowskie, filmy, konsola do gier. W Wypożyczalni i Czytelni dla Dzieci uczniowie poznali księgozbiór przypisany ich grupie wiekowej.
Miłym akcentem było odwiedzenie przez klasę 4 b Izby Pamięci Longina Jana Okonia, poświęconej pisarzowi związanemu z ziemią chełmską. Uczniowie obejrzeli rękopisy i manuskrypty, osobiste pamiątki, listy, fotografie oraz eksponaty indiańskie pochodzące ze zbiorów autora Trylogii indiańskiej.
Serdecznie dziękujemy pracownikom biblioteki za poznanie jej walorów, a uczniów Ósemki zachęcamy do czytania książek i poszerzania wiedzy!
W dniu 27 października 2022 r. uczniowie klas IV b, V a, V b, V c uczestniczyli w spotkaniu autorskim z p. Aliną Gierun, zorganizowanym w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Pisarka prezentując swoją najnowszą książkę pt. „Cukierek z niespodzianką, czyli jak wychować dorosłego” przedstawiła osoby, na których wzorowała się kreśląc bohaterów swojej opowieści. Podczas spotkania wzbogaconego pokazem ilustracji do książki, uczniowie wzięli udział w quizie literackim dotyczącym dzieła autorki. Miłym akcentem był pokaz taneczny przygotowany przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Warto dodać, iż tancerką była uczennica naszej szkoły - Zosia Sobczyk. Na zakończenie p. Alina wpisywała dedykacje do książki, a także miał miejsce słodki poczęstunek, który nawiązywał do motywu przewodniego książki.
Naszym uczniom towarzyszyły wychowawczynie: p. Agnieszka Szczepanik, p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Magdalena Zosiuk, p. Agata Wojtasiuk.
Uczniowie klasy VI c wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik 25 października br. wzięli udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła Pamięta 2022”. Odwiedzając miejsca pamięci narodowej szóstoklasiści poznali losy postaci, które zapisały się w historii lokalnej i ogólnonarodowej. Młodzież zapaliła znicze i uczciła pamięć powstańca styczniowego Franciszka Chmielewskiego, legionisty Stasia Figlera, żołnierzy walczących w wojnie polsko-bolszewickiej, żołnierzy Armii Krajowej, dowódcy oddziału Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość Henryka Lewczuka „Młota”, cichociemnego porucznika Zbigniewa Twardego, a także zamordowanego w Charkowie kapitana Wojska Polskiego Michała Podlewskiego oraz Damazego Podlewskiego, który został rozstrzelany przez hitlerowców na Targowicy w Chełmie.
,,Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci’’
Społeczność szkolna pamięta o zmarłych nauczycielach i pracownikach ,,Ósemki’’.
Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Caritas Szkoły Podstawowej nr 8 wraz z opiekunami odwiedzili ich groby na cmentarzu przy ul. Mościckiego, aby wyrazić szacunek i pamięć o tych, których już nie ma wśród nas. Uczniowie porządkowali groby oraz zapalili symboliczne znicze.
Nasza szkoła chętnie uczestniczy w projektach kształtujących wartości patriotyczne i kultywujących pamięć o obrońcach ojczyzny. W bieżącym roku szkolnym dołączyliśmy do projektu ,,Znicz dla westerplatczyka’’ zainicjowanego przez Zespół Szkół Morskich w Gdańsku. Projekt ma na celu uczczenie pamięci bohaterskich obrońców Westerplatte. Zadaniem uczniów jest odnalezienie grobu westerplatczyka, który znajduje się w okolicy, opieka nad nim oraz symboliczne zapalenie znicza w czasie Święta Zmarłych i innych ważnych świąt i rocznic. W ramach realizacji projektu przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego odwiedzili grób starszego legionisty Stanisława Kolasy na cmentarzu przy ulicy Mościckiego. Uczniowie złożyli kwiaty oraz zapalili znicze będące wyrazem szacunku i pamięci.
Ponadto w listopadzie Samorząd Uczniowski przygotuje wystawę prezentującą sylwetkę Stanisława Kolasy. Zachęcamy wszystkich uczniów i rodziców do zapoznania się z krótką biografią oraz do odwiedzenia grobu ,,naszego’’ westerplatczyka - sektor A, kwatera 19, rząd 3, grób 4. Stanisław Kolasa urodził się 27 listopada 1915 r. w miejscowości Mirzec-Korzonek w powiecie iłżeckim. Ukończył cztery oddziały szkoły powszechnej. Trudna sytuacja rodzinna i śmierć matki spowodowały, że już w wieku kilkunastu lat pracował jako wozak w kopalni rudy żelaza w okolicy miejsca zamieszkania. W latach 1937-1939 odbywał czynną służbę wojskową w 4. Pułku Piechoty Legionów w Kielcach, skąd 5 kwietnia 1939 r. przybył na Westerplatte jako celowniczy moździerzy. W czasie obrony walczył w obsadzie placówki "Prom", a po jej zniszczeniu w koszarach. Został ranny. Po kapitulacji Westerplatte trafił wraz z innymi żołnierzami do tymczasowego więzienia w twierdzy Bischofsberg, a następnie do jednego ze stalagów, gdzie pełnił funkcję obozowego fryzjera. Stamtąd został skierowany do pracy w niemieckim majątku ziemskim. Został schwytany podczas próby ucieczki i skierowany do pracy przy produkcji torped w miejscowości Eskenfurden. Tam poznał swoją przyszłą żonę, Zofię. Po wyzwoleniu w 1945 r. Stanisław i Zofia pobrali się i przyjechali do Chełma. W 1946 r. pan Stanisław rozpoczął pracę w Polskim Monopolu Spirytusowym Chełm jako pomocnik magazyniera. Pięć lat później przeniósł się do Zespolonego Szpitala Miejskiego im. Ludwika Rydygiera, gdzie był palaczem kotłowym. Zmarł 9 sierpnia 1980 r. z powodu zatoru mózgowego.
Harcerze naszej szkoły na kilka dni przed Świętem Zmarłych udali się na cmentarze, aby odszukać groby żołnierzy, bohaterów, którzy oddali życie za naszą wolność. Podzieleni na grupy poszukiwali grobów dowódców, zwykłych żołnierzy, którzy walczyli na frontach I i II wojny światowej. Największe poruszenie wywołał nagrobek 18-letniego legionisty, który oddał życie w 1915 roku. W obecnym czasie, kiedy z wschodnią granicą wciąż słyszymy o ofiarach konfliktu zbrojnego, dziś naszym gestem wołamy: „Chcemy pokoju na świecie”.
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
w imieniu Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka serdecznie dziękujemy za udział w akcji „Szkoła pamięta”. Miło nam poinformować, że w tegorocznej inicjatywie wzięło udział ponad 11 tys. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
W załączeniu przekazujemy pamiątkowy dyplom.
Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem podsumowującym akcję. Znajdą go Państwo na naszej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ponad-11-placowek-wzielo-udzial-w-akcji-mein-szkolapamieta-dziekujemy.
Z wyrazami szacunku
Biuro Ministra
Ministerstwo Edukacji i Nauki