Tradycyjne wielkanocne śniadanie smakuje wyjątkowo dzięki obecności najbliższych, jak i również dzięki pięknej oprawie. 24 marca br. w naszej szkole odbyły się wielkanocne warsztaty artystyczne. W tym dniu uczniowie klasy Va mieli niepowtarzalną okazję, by nauczyć się ozdabiać wielkanocne pisanki. Gościem spotkania była P. Bożena Koszuk, która aktywnie działa w Kole Gospodyń Wiejskich w Brzeźnie. Piątoklasiści poznali różnorodne sposoby ozdabiania pisanek.
Warsztaty artystyczne dały niepowtarzalną możliwość twórczego przygotowania się do Świąt Wielkiej Nocy i stworzenia dekoracji idealnej do wielkanocnego koszyczka. Podczas takiej formy zajęć uczniowie rozwijali zdolności plastyczne i manualne, za pomocą różnorodnych materiałów plastycznych, co wspaniale pobudza wyobraźnię i angażuje do wspólnej aktywności.
Organizatorem spotkania była p. Ewa Skórzewska-Popek, wychowawczyni tego zespołu klasowego.
Włoski artysta Giuseppe Arcimboldo lubił malować twarze skomponowane z warzyw, owoców, kwiatów. Uczniowie klasy 1a zainspirowani oryginalnością tych obrazów tworzyli podobne portrety w ramach realizacji projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Stosując technikę kolażu, w swoich pracach wykorzystywali zdjęcia z gazetek reklamowych: https://youtu.be/pCbeaVj4-Yo. Powstały oryginalne, zaskakujące i zabawne kompozycje.
Uczniowie klasy 1a postanowili uczcić przyjście wiosny wyjściem do kina na film pt. „Szczęście Mikołajka”. To opowieść o Mikołajku oraz o historii pewnej przyjaźni, bez której nic by się nie wydarzyło. Przygody głównego bohatera połączone z wątkami biograficznymi oraz pokazujące piękno Paryża stworzyły wspaniałe dzieło dla miłośników filmów animowanych.
Pobyt w kinie był udany! Humory dopisywały! Witaj Wiosno!
Uczniowie klasy 3c dowiedzieli się, jak woda krąży w przyrodzie i poznawali zjawisko powstawania chmur, obejrzeli film edukacyjny oraz makietę dydaktyczną. Podczas lekcji wykonali doświadczenie przedstawiające obieg wody w przyrodzie. W grupach przeprowadzili eksperyment „deszczowa chmura”, do którego wykorzystali: piankę do golenia, słoiki, barwniki oraz pipety. Do około 2/3 wysokości słoika uczniowie nalewali wodę. Resztę słoika zapełnili pianką do golenia, w ten sposób powstała chmurka. Przy pomocy pipety zakraplali barwniki na piankę do golenia, czynność powtarzali kilka razy. Po kilku chwilach obserwowali, co się działo w słoikach, w jaki sposób barwniki mieszały się z wodą. Aby lepiej zapamiętać podstawowe rodzaje chmur, wykonali pracę plastyczną, następnie podczas wycieczki z okienkiem rozpoznawali chmury, które pojawiły się na niebie. Dzieci lubią eksperymenty, dlatego warto to wykorzystać i je przeprowadzać. Dzięki tej zabawie każdy zapamięta, jak woda krąży w przyrodzie i stworzy swoją własną chmurkę, z której będzie padał deszcz.
Uczniowie klasy 3a w tym roku postanowili powitać wiosnę przygotowując smakowite przekąski. Zaopatrzeni w zdrowe i pyszne produkty, wśród których było dużo świeżych warzyw, przystąpili do pracy w nowoczesnej pracowni kulinarnej. Dzieci ochoczo pracowały, pamiętając o higienie i bezpieczeństwie oraz zasadach zdrowego odżywiania. Powstały kolorowe i zdrowe wiosenne przekąski, które zostały ze smakiem zjedzone po zakończeniu zajęć. Takie wiosenne śniadanka zrobione samodzielnie są najpyszniejsze!
21 marca br. w imieniu Samorządu Uczniowskiego społeczność szkolna została serdecznie powitana na wiosennej zabawie. Przedstawiono uczestników konkurencji oraz szanowne jury, które oceniło zawodników. Drużyny, reprezentujące zespoły klasowe, wzięły udział w zabawach, a pozostali uczniowie kibicowali swoim kolegom. Oprócz przygotowanych konkurencji, odbył się konkurs na najlepsze wiosenne przebranie. Za zajęcie pierwszego miejsca w zabawie - nagrodą jest Dzień bez pytania dla całej klasy. Jury wyłoniło zwycięzców konkursu na najlepsze wiosenne przebranie: 1 miejsce zajęła Hanna Buda z klasy 5a, 2 miejsce Nina Manaj z klasy 4b i 3 miejsce Martyna Wolanin z klasy 5b. W konkurencjach międzyklasowych 1 miejsca zajęły ex aequo klasy 5a i 4b oraz 2 miejsce klasa 4c.
Żeby rozmiłować dziecko w sztuce, nauczyć patrzeć na obrazy i zachęcić do rysowania, trzeba pokazywać mu dzieła i mobilizować do odtwarzania, do inspirowania się techniką danego artysty. Każde dziecko, które podejmuje wyzwanie, jest artystą. Uczniowie klasy 1a zmierzyli się z twórczością P. Picassa. Nie używali szablonów, tworzyli. Efekt? Nie spodziewaliśmy się tak dobrych obrazów wykonanych kredkami przez siedmiolatków.
Pablo Picasso był wielkim twórcą, który dał początek kubizmowi. Kubizm sprawił, że przedmioty czy postacie stawały się zgeometryzowane, czyli wpisane w kształt sześcianu (kostki, kwadratu), a następnie rozbite na mniejsze elementy. W pracach korzystano z przeróżnych figur geometrycznych. Obraz był wręcz nafaszerowany matematyką ubraną w kształty i kolory zaprezentowane w jednej płaszczyźnie. Realizując projekt eTwinning “Math is Art, Art is Math”, uczniowie oderwali się od rzeczywistych kształtów twarzy i wykonali kubistyczne portrety godne P. Picasso.
15.03.2023 r. uczniowie klasy I b wybrali się na warsztaty do Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie. Zajęcia zaczęły się od zabawy z balonami i szukania hasła. Kolejnym zadaniem było wykonanie tulipana z papieru, później dzieci zrobiły zabawkę z kubeczka ,którą mogły się pobawić. Na zakończenie pierwszaki miały okazję poznać zabawę ,,Kolorowe kąty” oraz wziąć udział w zabawie z chustą animacyjną. To był udany dzień dla I b.
16 i 17 marca br. sala 13b zamieniła się w Olimp. Uczniowie klasy Va i Vb (nauczyciel języka polskiego - p. Ewa Skórzewska-Popek ) uczestniczyli w niecodziennej lekcji języka polskiego. Zeus urządził bal… Wśród zaproszonych gości byli m. in. Atena, Afrodyta, Demeter, Kora, Hestia, Eris, Demeter, Apollo, Hades, Hermes, Posejdon, Syzyf, Dedal, Prometeusz, a także Ares. Każdy uczestnik spotkania przedstawił się, zaprezentował swój strój oraz atrybuty. Piątoklasiści wcielili się w dowolną postać mityczną i w narracji pierwszoosobowej przedstawiali greckiego bohatera.
Przed nami klasowy konkurs literacki, który wyłoni znawcę mitologii. Kreatywność piątoklasistów możemy ocenić sami, podziwiając zdjęcia.
16.03.2023 r. uczniów klas pierwszych odwiedziła p. Joanna Sobańska, która jest pracownikiem Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Pani Asia przeniosła dzieci w świat kodowania. Kodowanie kształtuje nie tylko umiejętności zakodowania obrazka, ale również rozwija spostrzegawczość wzrokową i orientację przestrzenną. Dzieci chętnie kodowały według instrukcji nauczyciela oraz obrazków. Na początku miały za zadanie zakodować obrazek, później kodowały na podstawie ilustracji, a na koniec, co wzbudziło najwięcej emocji, miały za zadanie ułożyć jak najwyższą wieżę. Finalizacja zadań zależna była od współpracy w grupie. Dzieci miały zatem nie lada wyzwanie, ale ostatecznie wszyscy poradzili sobie wspaniale. To na pewno była dla nich lekcja nie tylko kodowania, ale również kształtowania umiejętności współpracy w zespole. Dziękujemy Pani Joannie za interesującą lekcję.
Interaktywne użycie urządzeń multimedialnych polega na fizycznym kontakcie z wyświetlanymi na tablicy treściami – na wykonywaniu tam praktycznych ćwiczeń, rozwiązywaniu zadań, przesuwaniu, powiększaniu – dokładnym oglądaniu elementów. Uczniowie klasy 1 c mają możliwość każdego dnia zdobywać wiedzę, utrwalać zdobyte wiadomości w sposób nowoczesny, przy użyciu programów, aplikacji, gier i zabaw interaktywnych. Wykorzystanie w procesie nauczania kolorów oraz dźwięków, które przyciągają uwagę, dzięki czemu omawiane zagadnienia są lepiej zapamiętywane. Działania prowadzone w atmosferze zabawy zachęcają do nauki, jak również budzą pozytywne skojarzenia oraz emocje. Pozwalają czynnie poznawać zagadnienia, a także zdobywać nowe doświadczenia. Stosowanie na lekcjach tablicy interaktywnej powoduje zwiększenie motywacji uczniów do nauki, a co za tym idzie przyrost ich osiągnięć. Wpływa pozytywnie na koncentrację i współpracę uczniów, zwiększa ich zaangażowanie, pozwala lepiej skupić uwagę na trudniejszych zagadnieniach. Tablica interaktywna ułatwia powtarzanie wiadomości i umiejętności już zdobytych, sprawia, że uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach, lepiej rozumieją omawiany materiał. Nauka przez zabawę!
Uczniowie klasy 1a zainspirowani kierunkiem sztuki Op-art, którego zadaniem jest oddziaływanie na oko widza, mieli za zadanie narysować na kartce przedmiot lub rękę w taki sposób, aby powstało wrażenie iluzji. Stosując abstrakcyjne kombinacje linii, starali się uzyskać geometryczne złudzenia optyczne. Mózg człowieka można oszukać. Była to bardzo fajna, kreatywna zabawa. Dzieci były zachwycone pracą. Nie było to dla nich najłatwiejsze zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art, Art is Math”, ale świetnie sobie poradzili, a efekty często zaskoczyły nawet samych twórców. Koordynatorem projektu jest wychowawczyni klasy - p. Elżbieta Dras.
15 marca br. w obiektach sportowych Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie odbył się turniej piłki ręcznej dla chłopców z klas 5-6 z okazji 40-lecia szkoły. Do zawodów przystąpiły cztery drużyny, które grały systemem ,,każdy z każdym’’.
Wyniki turnieju:
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 8 opiekun Anna Chochół
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 7 opiekun Kaja Kiermacz
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 6 opiekun Grzegorz Gaj
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 1 opiekun Monika Wawryniuk
Zawody przygotował i przeprowadził Piotr Sadura.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów sportowych.
13 marca 2023 r. uczniowie klasy 2a i 2c uczestniczyli w zajęciach edukacyjno-przyrodniczych poświęconych tematyce ptaków i zwierząt dziko żyjących. Spotkanie odbyło się w ramach współpracy z dziećmi i młodzieżą dotyczącej czynnej ochrony przyrody realizowanej z projektu „Pomoc lęgowa dla dziuplaków”. Podczas zajęć uczniowie zdobyli rozległą wiedzę na temat zwierząt zamieszkujących nasze lasy. Dużą atrakcję stanowiło układania puzzli ze zwierzętami oraz koło fortuny sprawdzające wiedzę przyrodniczo-ekologiczną uczestników zajęć. Ciekawym etapem warsztatów było samodzielne wykonanie przez dzieci budek lęgowych dla ptaków. Zostaną one umieszczone na drzewach w okolicy szkoły. Wszyscy uczestniczy otrzymali drobne upominki i kolorowanki ze zwierzętami leśnymi.
Zajęcia prowadzone były przez Panią Agnieszkę Prus oraz Pana Mirosława Sawickiego-Łowczego Okręgowego Zarządu w Chełmie PZŁ.
8 marca Dzień Kobiet jest ważnym świętem dla wszystkich kobiet i dziewczynek. Każda z nich mogła w tym dniu poczuć się wyjątkowo. Z tej okazji chłopcy z klasy I b składali życzenia koleżankom z klasy, wręczali dyplomy ,,Wspaniałej Dziewczynki” oraz bransoletki z imieniem. Nie tylko o koleżankach chłopcy pamiętali, ale również o wychowawczyni oraz innych paniach, które pracują w szkole. Stanęli na wysokości zadania, ponieważ złożyli życzenia i wręczyli Paniom Dyrektor samodzielnie wykonany bukiet w środku ze słodkim upominkiem. Ten dzień był pełen radości dla wszystkich kobiet, dziewczynek i nie tylko……..
W dniach 07-10.03.2023 r. Samorząd Uczniowski wraz z Małym Samorządem zorganizował zbiórkę pieniędzy w ramach akcji UNICEF-u „Na ratunek dzieciom w Rogu Afryki”. Zebrane środki zostały przekazane Stowarzyszeniu UNICEF Polska.
Serdecznie dziękujemy uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom za okazanie empatii i udzielenie wsparcia dzieciom z Półwyspu Somalijskiego.
Podczas godziny wychowawczej 7 marca 2023 r. uczniowie klasy 4 b uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych „Programowanie z robotami”, prowadzonych przez p. Magdalenę Machowicz, pracownika Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie. Nauczyciel bibliotekarz skorzystał z zaproszenia wychowawcy klasy p. Agnieszki Szczepanik, aby podzielić się wiedzą na temat działania robotów Dash, które można zaprogramować na wiele sposobów. Uczniowie przekonali się, że robotem można sterować wykorzystując aplikacje obsługiwane przez tablet. Czwartoklasiści byli pod wrażeniem Dasha, który potrafi przemieszczać się, reagować na głos, śpiewać, tańczyć i odnajdywać przedmioty.
Uczniowie bardzo pożytecznie i przyjemnie spędzili czas.
Serdecznie dziękujemy Pani Magdalenie Machowicz za cenną lekcję w naszej Szkole.
W dniu 8 marca uczniowie klasy 2a wybrali się na zajęcia do Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie poświęcone Świętu Kobiet. Już na wstępie dużo emocji dostarczyło szukanie hasła ukrytego w balonach. Następnie przystąpili do wykonania papierowego tulipana, prezentu dla mamy. Kolejne ciekawe zadanie stanowiło wykonanie gry sprawnościowej z papierowego kubeczka. Odbył się również konkurs z zastosowaniem wykonanej gry. Główną nagrodą za I i II miejsce był smaczny cukierek. Ostatnim etapem zajęć były ulubione zabawy z chustą animacyjną, które dostarczyły niezapomnianych wrażeń.
To był ciekawie spędzony dzień.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju, a ich głównych celem jest rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, uczenie dzieci prowadzenia obserwacji i samodzielnego wyciągania wniosków. Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m.in. sferę aktywności twórczej. Dziecko, podejmując zabawę badawczą, staje przed określonym problemem, którego rozwiązanie jest bezpośrednim celem samej zabawy.
W ubiegłym tygodniu, realizując temat: „Mydlane eksperymenty”, uczniowie mieli okazję przeprowadzenia doświadczeń z mydłem i wodą. Poznali historię mydła, a podczas zajęć na świeżym powietrzu puszczali mydlane bańki. W domu mieli okazję przeprowadzić eksperyment bańka w bańce. Doping rodziców, dobra zabawa wraz z rodzeństwem pozwoliły wyzwolić w umyśle dziecka nowe operacje umysłowe, takie jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijały wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość. Dają one im okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, niosą ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Uczniowie odkryli, że powietrze istnieje, chociaż nie można go zobaczyć, powietrze można zamknąć w określonej przestrzeni, czyli bańce mydlanej.
Uczniowie klasy 2c podczas zajęć lekcyjnych poznawali historię i rodzaje teatru. Zapoznali się z różnymi rodzajami lalek teatralnych i etapami ich powstawania. Następnie samodzielnie wykonali kukiełki z drewnianych łyżek. Dużą atrakcją było ułożenie dialogu między kukiełkami i występ przed klasą. Udało się, mali aktorzy byli z siebie dumni. Może wprzyszłości ktoś zostanie aktorem...
W dniu 10 marca przedstawiciele naszej Szkoły wzięli udział w uroczystościach upamiętniających ofiary egzekucji na Targowicy, do której doszło 10 marca 1944 roku.
Niemcy rozstrzelali tam 36 Polaków, którzy w większości należeli do oddziału dyspozycyjnego Kierownictwa Dywersji Inspektoratu Rejonowego Armii Krajowej „Chełm”. Egzekucja ta była jedną z wielu, jakie hitlerowcy przeprowadzili na terenie naszego miasta. Stanowiła ona niemiecki odwet za zabicie wysokiej rangi oficera SS i jego adiutanta oraz ciężkie zranienie kierowcy niemieckiego samochodu w zasadzce zorganizowanej 7 marca 1944 r. przez polskich partyznatów w Maryninie koło Siedliszcza.
W imieniu chełmskich placówek oświatowych wieniec w miejscu straceń złożyła Dyrektor naszej Szkoły - p. Beata Tomaszczuk.
Uczniowie klasy IV b ( nauczyciel języka polskiego – p. Ewa Skórzewska-Popek) uczestniczyli w niecodziennej lekcji języka polskiego. Czwartoklasiści przygotowali w narracji pierwszoosobowej opowiadanie swoich ulubionych baśni. Na klasowej scenie zaprezentowali się: Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Dziewczynka z zapałkami, Kopciuszek, Księżniczka na ziarnku grochu, Calineczka, Szewczyk Dratewka, Rybak i złota rybka, Kot w butach. Dzieci wykazały się inwencją twórczą, zaangażowaniem i kreatywnością. Zajęcia miały na celu uwrażliwienie na piękno słowa mówionego, bogacenie czynnego słownictwa uczniów, pobudzanie ich do działań artystycznych, dostarczanie przeżyć emocjonalnych,estetycznych i umożliwienie prezentacji własnych dokonań.
9 marca 2023 r. uczennice klasy 8e w ramach realizacji podstawy programowej, która obejmuje m. in. temat żywienia i przygotowywania posiłków, zamieniły w tym dniu klasę języka angielskiego na pracownię techniczną. Dziewczęta przyniosły składniki, z których w grupach dwuosobowych przygotowały potrawy. Pod nadzorem nauczyciela języka angielskiego - p. Ewy Praduń, skorzystały z zaplecza technicznego pracowni, ponieważ niezbędne okazały się miksery, garnki, patelnie, gofrownice, sztućce i wiele innych akcesoriów kuchennych. Finalnie powstały, takie potrawy jak: naleśniki, spaghetti, mufinki czy też nadziewane jajka. Uczennice w języku angielskim zrelacjonowały poszczególne etapy przygotowania potraw odpowiednim słownictwem adekwatnym do danego posiłku, czym utrwaliły wcześniej poznany zasób leksykalny, a następnie skonsumowały swoje przysmaki.
W tym roku obchody Dnia Kobiet w szkolnej świetlicy miały niezwykły charakter.
Świetliczaki, miały okazję uczestniczyć w zajęciach plastycznych, projektując ciekawe fryzury i stylizacje na 8 marca. Uczniowie, lubiący łamigłówki, rozkodowali zagadkę nawiązującą do tematyki tygodnia. Zorganizowano również Salon Beauty, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem wszystkich świetliczaków. Kolejka do salonu nie miała końca. Możliwość stworzenia dowolnej stylizacji przysporzyła dzieciom wiele radości. Pomysłów na fryzury było wiele, jednak najchętniej wybierano warkoczyki i kolorowe pasemka. Dopełnieniem działań była fotobudka dedykowana wszystkim młodym damom.
Oj, działo się, działo!
8 marca to niezwykłe święto. W tym dniu obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kobiet.
Z tej okazji nasza biblioteka zorganizowała akcję „Książka i kwiatek”. Na czytelników czekała wystawka książek z dziewczęcymi bohaterkami - „Z dziewczynami nie ma nudy!”. I nic dziwnego, nie może być nudy tam, gdzie półki zamieszkuje rzesza fascynujących kobiecych bohaterek. Tego dnia na dziewczęta odwiedzające naszą bibliotekę czekała niespodzianka. Miłym zaskoczeniem była możliwość wyboru kwiatków wykonanych ze starych książek wycofanych z księgozbioru biblioteki. Tym samym książki te zyskały drugie życie. Uczniowie również pamiętali o nas, dziękujemy im za piękne życzenia i laurki!
,,Kobieta jest jak otwarta książka. Wprawdzie o fizyce kwantowej i po chińsku, ale otwarta.’’
Natasza Socha
Samorząd Uczniowski pamięta o ważnych datach. 8 marca to wyjątkowy dzień dla wszystkich kobiet, zarówno dla tych starszych, jak i młodszych. Z tej okazji chłopcy z zarządu SU złożyli życzenia wszystkim koleżankom oraz Paniom pracującym w naszej szkole. Vincent, Grzegorz i Aleksander w imieniu wszystkich uczniów wręczyli przygotowane wcześniej laurki oraz słodkie upominki.
Podczas lutowych zajęć uczniowie ze szkolnej świetlicy zrealizowali kolejne zadania w ramach Projektu Edukacyjnego "Gramy w zielone". Dzięki funkcjonariuszom Chełmskiego Parku Krajobrazowego, dzieci dowiedziały się jak prawidłowo i samodzielnie wykonać pokarm dla ptaków zimujących w Polsce. Świetliczaki wykazały się dużą empatia i zaangażowaniem podczas zajęć, dzięki czemu pomoc ptakom zimą wpisze się na długo w harmonogram naszych działań.
W dniu 14 lutego odbył się w naszej szkole "Walentynkowy Kiermasz" dla uczniów klas I-III. Stoisko z upominkami przy szkolnej świetlicy cieszyło się dużym zainteresowaniem. Uczniowie mogli zakupić m.in. kartki walentynkowe, piernikowe serca, mufiny, glicerynowe mydełka, wyjątkowe świece i róże z wosku. Całej akcji towarzyszyło wiele pozytywnych emocji. Najmłodsi uczniowie mieli okazję doświadczyć, że obdarowywanie innych upominkami jest równie przyjemne, co ich dostawanie.
W naszej szkole odbyło się niecodzienne spotkanie „Zajęcia z mistrzem”. Na lekcje wychowania fizycznego dołączyli wybitni siatkarze ChKS Arki Chełm - Patryk Szwaradzki, Jakub Sadkowski oraz Jakub Peszko. Uczniowie klas 4 a oraz 4 b mieli okazję, aby zapytać zawodników o ich codzienne życie jako zawodowych sportowców, jak i od czego zaczęła się ich przygoda ze sportem, w jakich zespołach grali oraz jakie mają największe osiągnięcia sportowe. Po rozmowie z siatkarzami przyszedł czas na zajęcia sportowe. Panowie poprowadzili profesjonalną rozgrzewkę, doskonalili odbicia sposobem górnym oraz dolnym dzieci, nie zapominając o dobrej zabawie. Na koniec spotkania był czas na autografy oraz zdjęcia. Klub przygotował też niespodziankę dla uczniów naszej szkoły - bilety na najbliższy mecz zespołu, aby mogli oni zobaczyć chełmską drużynę oraz swoich idoli w akcji.
Nasza szkoła uczy wrażliwości i zachęca do niesienia pomocy potrzebującym. Od listopada 2022 r. do marca 2023 r. „Ósemka” realizowała projekt „Na ratunek dzieciom w Rogu Afryki”, którego głównym celem było zapoznanie uczniów z kryzysem humanitarnym oraz pokazanie jak wygląda sytuacja w krajach rozwijających się, które leżą na terenie Półwyspu Somalijskiego.
W klasach I-VIII przeprowadzono zajęcia edukacyjne, podczas których uczniowie dowiedzieli się, na czym polega pomoc humanitarna niesiona przez UNICEF. Dzieci i młodzież obejrzeli film edukacyjny, który przedstawiał trudne warunki życia na kontynencie afrykańskim. Realizatorzy projektu odnaleźli na mapie Róg Afryki i państwa leżące w jego obrębie. Zostali zapoznani z warunkami klimatycznymi tych terenów oraz problemami, z którymi borykają się ich mieszkańcy. Najmłodsi uczniowie klas I-III z dużym zaangażowaniem wykonali „Talerze zdrowia” uwzględniające bogate w witaminy i kalorie produkty spożywcze. Uczniowie klas IV-VIII zastanawiali się, w jaki sposób można pomóc cierpiącej ludności, po czym z twórczą inwencją wykonali plakaty zachęcające do niesienia wsparcia.
https://sway.office.com/vN5GMAqc8viFvDOV?ref=Link
Pracę projektową udokumentowały klasy:
I a – wychowawca Elżbieta Dras
I b – wychowawca Justyna Prystupa
II a – wychowawca Iwona Molin
II c – wychowawca Marianna Niemczuk
III a – wychowawca Jolanta Rozwód
III b – wychowawca Alicja Wojcieszuk
III c – wychowawca Wioletta Lewczuk
IV b – wychowawca Agnieszka Szczepanik
V a – wychowawca Ewa Skórzewska-Popek
V b – wychowawca Magdalena Zosiuk
VIII b – wychowawca Anna Gieleta
VIII e – wychowawca Monika Lenart
Uczniowie klasy 1a poznali Giuseppe Arcimboldo - mistrza dziwnych portretów. Martwa natura w malarstwie to temat powszedni. Podobnie rzecz ma się w przypadku portretów. Ale jak połączyć te dwa tematy? Arcimboldo miał na to receptę. Słynął ze swojego niezwykłego podejścia do przedstawiania postaci. Malował twarze skomponowane z roślin. Pierwszaki wraz z partnerami projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math” pozazdrościły artyście sławy i spróbowały sił w naśladowaniu Mistrza https://youtu.be/F-xb8kxeciY. Wkrótce spróbują uzyskać podobny efekt używając do tego celu ilustracji wyciętych z kolorowych czasopism.
Pamiętając o 160. rocznicy wybuchu powstania styczniowego uczniowie kl. 6 c wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez pracownika Muzeum Ziemi Chełmskiej im. W. Ambroziewicza - p. Magdalenę Mąkę. Spotkanie miało miejsce w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie. Szóstoklasiści poznali ogólnopolskie aspekty zrywu powstańczego w kontekście historycznym i społecznym oraz wydarzenia na terenie ziemi chełmskiej: walki powstańcze, miejsca pamięci, przywódców powstania.
Młodzież została oprowadzona po wystawie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Ziemi Chełmskiej, która jest efektem projektu dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski w Warszawie, w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.
Zachowując pamięć o Żołnierzach Wyklętych 1 marca 2023 r. uczniowie kl. 6 c oraz 8 d wraz z nauczycielkami: p. Agnieszką Szczepanik i p. Marzeną Boćwińską wzięli udział w spotkaniu z regionalistą Jerzym Masłowskim pt. „Chełmscy Żołnierze Niezłomni 1944-1959”, zorganizowanym w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Młodzież naszej szkoły mogła poszerzyć wiedzę historyczną o związanych z ziemią chełmską postaciach, walczących z ustrojem komunistycznym po II wojnie światowej. Byli to: Edward Woll „Gruby”, Henryk Lewczuk „Młot”, Wacław Witnicki „Kos”, Wanda Wolanin „Morwa”, Tadeusz Hawryluk.
Prelekcja odbyła się w ramach cyklu „Poznaj historię swojego miasta”, pod patronatem Prezydenta Miasta Chełm Jakuba Banaszka.
W dniach 28 lutego i 1 marca 2023 r. uczniowie klas VIII a i VIII b zwiedzili wystawę „Znani nieznani. Polacy światu”. Wystawa dostępna była w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Rolniczego w Okszowie.
Prezentowała ona sylwetki wielu Polaków działających na rzecz rozwoju szerko rozumianej kultury, nauki i techniki na świecie. Swoją aktywność prowadzili na różnych kontynentach w latach, kiedy państwa polskiego nie było na mapie Europy. Niektórzy z nich w są teraz w Polsce zupełnie nieznani lub zapomniani, ale pamięć o nich jest wciąż żywa w odległych od nas częściach świata.
W dniu 28 lutego 2023 r. w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów klas VIII z Jerzym Masłowskim - politykiem, senatorem IV kadencji, a przede wszystkim historykiem z pasją i regionalistą.
Jerzy Masłowski zaprezentowantował młodzieży wybrane sylweteki chełmskich żołnierzy niezłomnych działających w latach 1944-1959. Wśród nich znaleźli się Edward Woll „Gruby”, Henryk Lewczuk „Młot” i Tadeusz Hawryluk.
Ciekawy wykład, bogato ilustrowany materiałem zdjęciowym, dał ósmoklasistom wyobrażenie o trudnym okresie powojennej walki podziemia niepodległościowego z komunistami na ziemi chełmskiej.
Spotkanie było dla uczniów lekcją ważną lekcją patriotyzmu i refleksji nad przeszłością regionu.
Wydarzenie było również elementem działań zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej „Przepis na patriotyzm” realizowanej w szkole przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie.
W godzinach porannych delegacja Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 8 na czele z jego przewodniczącym Grzegorzem Łagowskim oraz opiekunem Adamem Ogrodnikiem odwiedziła groby żołnierzy AK i WiN, gdzie zapaliła znicze i uczciła pamięć bohaterów: Jerzego Śliwińskiego ps. „Śliwa”. WiN. Zginął w PUBP 1946. A/I/474, Jana Wiry (kw.C/VIII/546) i Bolesława Suchonia (F/XIV/322), żołnierzy AK i uczestników powstania warszawskiego.
O godzinie 9.30 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XI edycji Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych - Tropem Wilczym. Organizatorami Biegu byli p. Arkadiusz Borowiec oraz p. Piotr Sadura. Wydarzenie było również elementem działań zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej PRZEPIS NA PATRIOTYZM realizowanej w naszej placówce przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie.
Następnie o godz.11.30 na terenie placówki odbyła się gra „terenowa” z wykorzystaniem kodów QR. Uczniowie klas V-VIII mieli za zadanie wykazać się wiedzą dotyczącą Żołnierzy Wyklętych, ich życiorysów i faktów dotyczących działalności po 1945 r. Młodzież zdobyła wiedzę na godzinach wychowawczych, wiedzy i społeczeństwie oraz historii. Organizatorzy gry p. Monika Szlagowska (nauczyciel j. polskiego i drużynowa 12 SDH 8WIR) oraz p. Joanna Sobańska (bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie) przygotowały, przeprowadziły i podsumowały rywalizację trzyosobowych drużyn. Dużym wsparciem w organizacji gry, jej przebiegu i logistyki wykazali się harcerze z 8 DH Niewidzialne Dłonie: Maja, Karolina, Gabrysia, David i Aleksander.
Uczniowie wykazali się dużą wiedzą, umiejętnościami strategicznymi oraz szybkością w wykonywaniu kolejnych zadań. Wyniki rywalizacji przedstawiają się następująco:
I miejsce - klasa 8 C w składzie: Mikołaj Kurpiel, Zofia Kozorys, Gabriela Makowska
II miejsce - klasa 6 A w składzie: Mikołaj Mazurek, Marek Konik, Michał Górnicki
III miejsce - klasa 8 B w składzie: Michał Sapiaszko, Michał Kaniewski, Dawid Zarychta
IV miejsce - klasa 5 C w składzie: Milena Nowosadzka, Amelia Dowalewska, Amelia Nowosad
Zwycięskie drużyny nagrodziła p. Beata Tomaszczuk - Dyrektor Szkoły, która wraz z wicedyrektor Ewą Karpiuk - Koleniec podsumowała szkolne obchody „Dnia Żołnierzy Wyklętych”. Dla wszystkich uczestników Samorząd Uczniowski przygotował słodkie pierniczki.
Obchody doniosłego i historycznego święta w takiej formie udowodniły, że najlepiej uczymy się bawiąc! Dodatkowo pierwiastek rywalizacji staje się motywujący w zdobywaniu wiedzy.
Miło nam poinformować, że biblioteka szkolna wzbogaciła się o książki dla naszych uczniów z Ukrainy. Nawiązaliśmy kontakt z Fundacją Powszechnego Czytania i w ramach akcji „Książka chroni” otrzymaliśmy bezpłatnie książki w języku ukraińskim i angielskim.
Kilka minut wspólnego czytania daje dzieciom namiastkę normalności, ciepła, bliskości i spokoju tak potrzebnego szczególnie tym, które przybyły do nas z Ukrainy.
Nasi najmłodsi przyjaciele będą mogli czytać bajki, a starsi opowiadania. Jedną z ciekawszych książek, po którą mogą sięgnąć również uczniowie z Polski to „Bal u Lamorożca. Polsko - ukraińskie bajki o przyjaźni.” Wszystkie książki są pięknie wydane oraz bogato ilustrowane. Zapraszamy do wypożyczania!
Można wspomóc Fundację wpłacając dowolną kwotę na jej konto, każde wsparcie dla Fundacji to kolejna książka, którą mogą przekazać potrzebującym.
Link do wpłaty: https://zrzutka.pl/razemdlaukrainy/s/chwilawytchnienia
Uczennica klasy VIII c – Kamila Poliwczak (nauczyciel języka polskiego - Ewa Skórzewska-Popek) zajęła III miejsce w VI Powiatowym Konkursie Z tej Ziemi się wywodzę, ta Ziemia sercu memu bliska – kategoria recytacja.
Życzymy dalszych sukcesów!
Krajowe Biuro eTwinning w Warszawie ogłosiło wyniki ogólnopolskiego konkursu eTwinning. Z przyjemnością informujemy, że projekt “Nature in Art” realizowany w ubiegłym roku szkolnym przez uczniów obecnych klas IV pod opieką p. Elżbiety Dras znalazł się na liście laureatów konkursu “Nasz projekt eTwinning 2023” https://etwinning.pl/aktualnosci/laureaci-konkursu-nasz-projekt-etwinning-2023. Ogólnopolski konkurs „Nasz projekt eTwinning”, organizowany co roku przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, jest skierowany do nauczycieli wszystkich przedmiotów, dyrektorów, bibliotekarzy oraz innych pracowników pedagogicznych przedszkoli i szkół. Jego celem jest upowszechnienie najlepszych międzynarodowych projektów eTwinning, zrealizowanych z udziałem polskich nauczycieli – przedsięwzięć, które pomagają pozytywnie zmieniać polską (i europejską) edukację. Opisy nagrodzonych projektów będą sukcesywnie publikowane w galerii Ciekawe projekty. Ceremonia rozdania nagród odbędzie się w czerwcu, w Warszawie i będzie transmitowana na żywo na kanale YouTube eTwinning Polska oraz Facebook eTwinning.
W dniu 1 marca uczniowie naszej Szkoły wzięli udział w XI edycji Biegu Pamięci Żołnierzy Wyklętych - Tropem Wilczym. Uczestnicy Biegu upamiętnili żołnierzy polskiego podziemia antykomunistycznego i antysowieckiego działającego w latach 1944 – 1963 w obrębie przedwojennych granic RP.
Propaganda PRL określała Żołnierzy Wyklętych mianem faszystów i pospolitych bandytów. Byli oni pozbawieni wszelkich praw, tropieni po lasach, więzieni, mordowani w katowniach Urzędu Bezpieczeństwa oraz Informacji Wojskowej. W latach 1944-1956, według ciągle niepełnych danych, z rąk polskich i sowieckich komunistów zginęło prawie 9 tysięcy żołnierzy podziemia niepodległościowego, wykonano ponad 4 tysiące wyroków śmierci na polskich patriotach. Ostatni Żołnierz Wyklęty – Józef Franczak ps. „Lalek” zginął w walce, zastrzelony podczas obławy w Majdanie Kozic Górnych pod Piaskami 21 października 1963 roku.
Organizatorami Biegu w naszej Szkole byli p. Arkadiusz Borowiec oraz p. Piotr Sadura. Wydarzenie było również elementem działań zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej PRZEPIS NA PATRIOTYZM realizowanej w naszej placówce przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie.
„Zaprogramowani na naukę, zakodowani na przygodę” to tytuł innowacji realizowanej przez p. Joannę Wichę w klasie 1d. W ramach innowacji uczniowie poznają elementy kodowania, programowania oraz korzystają z metody STEAM, która łączy wiele dziedzin nauki w jedną aktywność. W praktyce wykorzystywane są na zajęciach roboty, mata do kodowania, eksperymenty oraz od niedawna wspaniała tablica interaktywna.
10 lutego klasy 1c i 1d wybrały się na swoją pierwszą szkolną wycieczkę. Destynacją podróży była stolica naszego województwa, czyli piękny Lublin. Dzieci, zwiedzając najstarszą część Lublina, poznały legendy związane z tym miastem. Dużym przeżyciem był udział w spektaklu „O żyrafie, która szukała wody” w Teatrze im. H. Ch. Andersena. Gdy zgłodnieliśmy, udaliśmy się do Muzeum Cebularza Lubelskiego, gdzie samodzielnie wykonaliśmy ten lubelski przysmak. Zwieńczeniem wyjazdu był pokaz zimowych iluminacji w Ogrodzie Botanicznym.
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Uczniowie klasy V a i V b pod kierunkiem P. Ewa Skórzewskiej - Popek przygotowali plakaty o najwybitniejszych polskich twórcach, zasadach ortograficznych, poprawności językowej.
W klasach III p. Ewa Skórzewska-Popek przeprowadziła test ortograficzny. Wyniki zmagań konkursowych przedstawiają się następująco:
I miejsce - Laura Kruk (P. Jolanta Rozwód)
II miejsce -Laura Wilkołaska (P. Alicja Wojcieszuk)
III miejsce – Paulina Pawełkiewicz (P. Wioletta Lewczuk)
Dyrektor - Beata Tomaszczuk pogratulowała uczniom znającym zasady ortograficzne i wręczyła dyplomy oraz nagrody książkowe.
Dziękujemy Radzie Rodziców i zespołowi promocji szkoły za pomoc w organizacji tego przedsięwzięcia.
Uczniowie klasy 3A już trzeci rok realizują Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Lekturki spod chmurki”. Obecnie jest to edycja IV projektu – Podróżowanie przez czytanie. Aktualnie klasa pod opieką pani Jolanty Rozwód realizuje moduł II tegorocznej edycji - Podróże po Europie. Do tego modułu uczniowie wybrali lekturę pt. „Dzieci z Bullerbyn”. Przeczytana książka wzbudziła w czytelnikach wiele emocji, skłoniła do działania i pobudziła wyobraźnię. Uczniowie wykonali wiele zadań związanych z przeczytaną lekturą i realizowanym projektem. Odbyli wirtualną podróż w okularach VR do ojczyzny Astrid Lindgren. Wykonali wspaniałe prace plastyczne, z których powstała wystawa „Lekturka na sznurkach”. Zapraszamy do oglądania.
„..bo każdy mistrz kuchni zaczynał od kanapki proszę pani”
uczeń z kl. 2b
Po długich rozmowach, debatach, twórczej pracy nad plakatami o zdrowym żywieniu, czas na praktykę i „smakowanie wiedzy”. Tego dnia uczniowie z klasy 2b przekonali się, że "Kiełki nie są takie złe", "Szczypior nie gryzie" i "Zamiast masła dobry jest też twarożek”.
W naszej szkole mamy wiele wspaniałych miejsc, w których uczniowie zdobywają i utrwalają swoją wiedzę. Uczniowie kasy 3A pod opieką pani Jolanty Rozwód i pana Pawła Kudyby odbyli wspaniałą podróż z wykorzystaniem okularów VR. Odwiedzili miejsca znane nam wszystkim, ale tak odległe, że nie zawsze możemy je zobaczyć osobiście. Dzięki nowoczesnej technologii VR dostępnej w naszej placówce, każdy może spełnić swoje marzenia o niezwykłych podróżach i nie tylko.
Korzyści płynących z czytania nie sposób przecenić − to możliwość zdobywania wiedzy, wszechstronny rozwój ucznia, a także fantastyczna podróż w świat wyobraźni. Warto więc już od najmłodszych lat zaszczepić w dziecku miłość do książek. Ważne jest, żeby proponowana dziecku lektura była dla niego atrakcyjna. Warto też pamiętać, że czytanie to nie tylko wprowadzenie dziecka w świat literacki, wzbogacanie słownictwa i rozwój kompetencji językowych, ale także okazja do budowania więzi emocjonalnej. Wspólna lektura to czas, dzięki któremu uczeń nabiera pewności siebie, a my budujemy w nim poczucie własnej wartości.
Uczniowie klasy 1 c jako pierwszą lekturę wybrali „Cukierku, Ty łobuzie”, którą czytali w okresie ferii wspólnie z rodzicami. Fabuła książki sprawiła, że nikt nie marudził, z zaciekawieniem przechodził przez kolejne strony przygód uroczego kota. Po omówieniu lektury wszyscy uczniowie stworzyli „Album swojej pierwszej lektury”, który zostanie z nimi jako pamiątka na wiele lat szkolnych. Omówienie lektury zbiegło się z Dniem Kota, dlatego na uczniów czekała miła niespodzianka – gość specjalny - czarny kot Maciek. Mama Nikoli, uczennicy klasy I c opowiedziała o ciekawostkach z życia kota, każdy mógł zadać pytanie i pogłaskać naszego gościa. Spotkanie zakończono wspólnym zdjęciem.
Uczniowie klasy 1a od października biorą udział w międzynarodowym projekcie eTwinning „Mart is Art, Art is Math”. W lutym, w zimowej scenerii, zostali wprowadzeni do symetrii i nauczyli się dostrzegać ją w otaczającym nas świecie. Dowiedzieli się, że każdy płatek śniegu ma sześć ramion i malowali wieloramienne śnieżynki. Ze swoich prac utworzyli śniegowy dywan. 7 lutego, wspólne z kolegami z Europy, świętowali Dzień Bezpiecznego Internetu w celu zwrócenia uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W wyniku współpracy partnerów powstał film KLIK, w którym znajduje się nasze hasło. Pierwszoklasiści uczyli się nowych wyrazów w języku angielskim i zaprezentowali swoje wybrane słowo KLIK. Grali w grę interaktywną, przygotowaną przez opiekuna projektu p. Elżbietę Dras KLIK. Zadanie polega na odnalezieniu z liter hasła, które otwiera kłódkę. Przystępując do kolejnych aktywności projektowych dzieci poznały twórczość Jaspera Johnsa. Zainspirowane obrazami tego artysty, stworzyły prace plastyczne z przypadającą nam cyfrą 2. Jeden z powstałych numerów zostanie użyty do oznaczania kolejności wyrazów w słowniku projektu. Uczniowie, widząc wyświetlane na tablicy konkretne obrazy, przekonali się, że w dziełach sztuki można znaleźć matematykę – cyfry, linie, punkty, kąty, figury, symetrię, itd. Matematyka nie zamyka się tylko w obliczeniach i liczbach, a w marcu, przed uczniami, kolejna porcja ciekawych zadań projektowych.
Jak co roku uczniowie klas I-III mogli wziąć udział w ogólnopolskim przedmiotowym konkursie matematycznym i zintegrowanym Leon. Uczniowie naszej szkoły wykazali się wiedzą i osiągnęli bardzo wysokie wyniki. Nagrody i dyplomy wręczyła Dyrektor Szkoły Pani Beata Tomaszczuk.
W V konkursie przedmiotowym matematycznym Leon tytuł laureata otrzymali :
Klasa I :
- Antoni Skobieś kl. I d - 5 miejsce
- Dariusz Orłowski kl. I b – 6 miejsce
- Artur Rymar kl. I b – 7 miejsce
- Marcin Gieleta kl. I a – 7 miejsce
- Aniela Grzywna – kl. I d – 7 miejsce
- Julia Charczuk – kl. I a – 9 miejsce
- Franciszek Dobrowolski – kl. d – 9 miejsce
- Michał Panasiuk – kl. I a – 9 miejsce
Klasa II :
- Mikołaj Mroczek kl. II b – 2 miejsce
- Franciszek Litwin kl. II a – 2 miejsce
- Antek Robak kl. II c – 3 miejsce
- Marcel Wdowiak kl. II b – 5 miejsce
- Szymon Kogut kl. II b – 6 miejsce
- Antoni Oliwiak kl. II a – 7 miejsce
- Aleksandra Prus kl. II a – 7 miejsce
- Jan Kozorys kl. II a – 10 miejsce
Klasa III :
- Igor Orłowski kl. III b – 1 miejsce
- Juliusz Kołodziej kl. III b – 9 miejsce
Laureaci zintegrowanego konkursu Leon:
Klasa I :
- Lena Szmul kl. I c – 8 miejsce
- Karol Korzeniewski kl. I d – 9 miejsce
- Artur Rymar kl. I b – 10 miejsc
Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!!
Kto posiada kota,
nie musi się obawiać samotności”
(D. Defoe)
17 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Kota. Ma on podkreślić znaczenie tych zwierząt w życiu człowieka, uświadomić potrzebę niesienia pomocy kotom bezdomnym i dziko żyjącym, a także uwrażliwić na często niełatwy koci los.
Z okazji tego święta dzieci ze świetlicy uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych poświęconych naszym domowym pupilom. Uczniowie poznali ciekawostki o kotach domowych i ich dzikich kuzynach, rozmawiały na temat kocich zwyczajów oraz zasad właściwego żywienia i pielęgnacji. Można było obejrzeć wystawę albumów z fotografiami kotów różnych ras. W bibliotece nie mogło zabraknąć tego dnia czytania - zaprezentowana została książeczka z serii Zaopiekuj się mną. Na małych czytelników czekał również krótki quiz wiedzy o kotach oraz rozrywka w postaci labiryntów i kolorowanek z tymi puchatymi stworzeniami. Dzień ten stał się również okazją do dzielenia się osobistymi przeżyciami związanymi z kotkami. Uczniowie klas 1-3 mieli z kolei okazję „zabrać kotka do domu”, bowiem czekały na nich książki z kocimi bohaterami.
Niektórzy twierdzą, że kot powinien być zapisywany przez lekarza jako cudowne lekarstwo, gdyż puchate stworzenia są lekiem na każde zmartwienie. Może warto sprawdzić…
15.02.2023 r. o godzinie 16.00 odbyły się w naszej szkole Dni Otwarte, podczas których odwiedzający nas przyszli Uczniowie i ich Rodzice mieli możliwość poznania naszej placówki. Zaplanowane na ten dzień działania i atrakcje rozpoczęło spotkanie z P. Dyrektor - Beatą Tomaszczuk, która zaprosiła wszystkie dzieci do wspólnej zabawy. Przedszkolaki chętnie uczestniczyły we wszystkich zadaniach, podczas których wykazywały się niesamowitą kreatywnością i pomysłowością. Tego dnia, każdy z nich mógł choć na chwilę stać się muzykiem, który gra na Bum Bum Rurkach, cukiernikiem, który piecze walentynkowe ciasteczka, sportowcem, który pokonuje przeszkody na profesjonalnym torze przeszkód, naukowcem, który przeprowadza eksperymenty, lingwistą, a także artystą tworzącym długopisami 3D oraz pogromcą rekinów …
I jak tu się nie zakochać w Ósemce?
Dziękujemy za wspólnie spędzony czas.
Czekamy na Was już we wrześniu. Do zobaczenia!
13 lutego 2023 r., w przededniu 81. rocznicy utworzenia Armii Krajowej, uczniowie Szkoły Podstawowej nr8 pod opieką p. Artura Rutkowskiego w ramach działalności Samorządu Uczniowskiego odwiedzili groby żołnierzy Armii Krajowej - Jana Wira i Bolesława Suchonia. W ciszy i spokoju uprzątnęli groby oraz zapalili znicze. Oddali cześć Polakom, którzy walczyli o naszą wolność,a których nie ma już wśród nas. Uczniowie podczas pobytu na cmentarzu zachowali właściwą do sytuacji powagę i szacunek.
W 81. rocznicę tego wydarzenia przedstawiciele chełmskiego samorządu, Wiceprezydent - Dorota Cieślik oraz Przewodniczący Rady Miasta Chełm - Longin Bożeński złożyli wieniec pod pomnikiem poświęconym 27 Wołyńskiej Dywizji AK, który znajduje się w Parku Miejskim.
W uroczystości wzięły udział również poczty sztandarowe z chełmskich placówek oświatowych.
Uczennica klasy I b Ania Pudło, wzięła udział aukcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy organizowanej w szkole. Udało jej się pozyskać fant, którym były zajęcia plastyczne. Dziewczynka podczas zajęć miała okazję nauczyć się rysować nietypowym przyborem - węglem. Wykonywana praca sprawiła jej wiele satysfakcji i radości. Ania wykonała przepiękną pracę, poniżej możecie zobaczyć sami.
14 lutego 2023 r. Samorząd Uczniowski we współpracy z Radą Rodziców zorganizował dyskotekę karnawałową dla uczniów klas IV- VIII. Wspaniałą muzykę do zabawy zapewnili uczniowie klasy VIII b. Podczas dyskoteki odbył się kiermasz ciastek oraz konkurs na najlepsze przebranie. Jury miało bardzo trudne zadanie, aby wyłonić zwycięzców. Ostatecznie pierwsze miejsce zajęła uczennica klasy VIII c, Laura Litwin, a jej koleżanka z klasy Natalia Prus - drugie. Trzecie miejsce przypadło Mikołajowi Rondoś z klasy IVa. Największą jednak atrakcją na dyskotece okazała się loteria fantowa. Uczniowie cierpliwie czekali w długiej kolejce, aby zdobyć jedną z 230 nagród. Dziękujemy wszystkim za fantastyczną zabawę.
Walentynki to nie tylko czas miłości, ale także radości, życzliwości i przyjaźni. To również czas, kiedy robimy swoim najbliższym miłe i urocze niespodzianki. Tak też było i u nas.
Dzień ten przebiegał w naszej bibliotece pod hasłem „Zakochaj się w książce”.
Biblioteka przygotowała wiele atrakcji. Zorganizowano zajęcia dla dzieci ze świetlicy, na których uczniowie honorowali symbolicznym serduszkiem swoje ulubione książki. Wybraną literaturę wyeksponowano na wystawce. Dzieci mogły również sprawdzić swoją znajomość baśni i bajek w zabawie „Połącz w pary”. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie z łączeniem w pary bohaterów literackich ze znanych baśni i bajek.
Na każdego czytelnika odwiedzającego bibliotekę w tym dniu czekała niespodzianka – walentynkowa zakładka do książki.
Walentynki w bibliotece służyły promocji czytelnictwa oraz propagowaniu życzliwości i uprzejmości.
Z okazji święta zakochanych Samorząd Uczniowski zorganizował pocztę walentynkową. Dzień wcześniej uczniowie wrzucali zakupione lub samodzielnie przygotowane przez siebie kartki do specjalnego pudełka. 14 lutego rozdano aż 84 kartki z życzeniami, w większości dla uczniów, ale również nauczycieli i pracowników szkoły. Był to również dzień bez pytania dla uczniów ubranych na czerwono. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział we wspólnej zabawie i zapraszamy do udziału w kolejnych akcjach.
Uczniowie klasy 1 c podczas analizy tekstu z podręcznika „Cudowna chusta” stwierdziły, że są wśród nas dzieci, które bywają smutne z różnych powodów. Wymieniły m.in. dzieci z domu dziecka, przebywające w szpitalu, czy dzieci z Ukrainy. Wpadli na pomysł, aby podzielić się swoimi zabawkami, które często leżą na półce zapomniane. 11 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Chorego i z tej okazji postanowili sprawić, że na buziach dzieci zagości uśmiech. Przez kilka dni uczniowie przynosili do swojej sali zabawki, książki, gry i puzzle, które przekazaliśmy na oddział dziecięcy szpitala oraz do punktu pomocy doraźnej uchodźcom - Blue Dot.
Dyktando (nie tylko) dla Mistrzów to ogólnopolskie zawody ogłoszone przez Instytut Rozwoju Oświaty. Dyktando przeznaczone było dla uczniów szkół podstawowych, a jego celem praktyczne wykorzystanie zasad ortograficznych i interpunkcyjnych w formie zabawy edukacyjnej. Uczestnicy tegorocznej edycji wykazali się dużą wiedzą, uzyskując wysokie wyniki.
Tytuł laureata otrzymali:
- Maja Kuśniewska, Laura Kruk klasa III a n-l Jolanta Rozwód
- Miłosz Niemiec, Wanessa Kasperek, Igor Orłowski, Mateusz Manowiec, Inka Kozieł, Inga Tracichleb klasa III b n-l Alicja Wojcieszuk
Wyróżnieni uczniowie:
- Jan Koper, Aleksandra Prus klasa II a n-l Iwona Molin
- Gabriel Zieliński klasa II c n-l Marianna Niemczuk
- Aleksandra Nowakowska, Laura Wilkołaska klasa III b n-l Alicja Wojcieszuk
Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczniom dyplomy wraz z gratulacjami i życzeniami kolejnych sukcesów!
Podczas wprowadzania w klasie 1 c nowego dwuznaku „CZ” uczniowie poznali przepis na czekoladowe ciasto. Lista składników oraz sposób przyrządzenia, według dzieci, nie był zbyt trudny. Zdecydowali, że spróbują swoich sił w kuchni razem z rodzicami. Śmiałkowie - Amelka, Zosia, Zuzia, Nikola, Nina, Marysia, Ania, Marcin, Piotruś, Adam, Błażej i Nikodem przystąpili do zadania. Poprosili swoich rodziców, aby wspólnie upiec czekoladowe ciasto według przepisu z podręcznika. Jak się okazało,to wyjątkowo uzdolnieni uczniowie i w kuchni sprawili się wzorowo. Rodzice byli dumni ze swoich pociech. A dlaczego warto eksperymentować w kuchni wraz z dzieckiem?
Wspólne pieczenie pozwala rozładować napięcie, poprawia koncentrację i doskonali zdolności manualne. Wspomaga rozwój pociech, stanowiąc dla nas zarazem okazję do zabawy z dzieckiem. Ale to tylko kilka z zalet. Dla dzieci wspaniałym przeżyciem jest współuczestniczenie w kulinarnych przygotowaniach, atmosfera oczekiwania, a następnie próbowanie gotowego smakołyku. Wspólne pieczenie to świetna okazja, by nauczyć dziecko wielu prostych czynności w kuchni, a także umacniać więzi czy budować relacje.
9 lutego obchodziliśmy Dzień Pizzy. Święto pizzy celebruje się w różnych krajach świata w różnym czasie. W klasie 1 c uczniowie poznali historię tego święta. Jak się okazało, to już Grecy w czasach starożytnych jadali placki z ziołami i serem. Pracowali również w zespole nad ułożeniem dużego plakatu składającego się z małych kawałków. Poprzez zabawę rozwijali umiejętność współdziałania w zespole, ćwiczyli swoją spostrzegawczość oraz kreatywność. Wspólnie ustalali kolorystykę, dopasowywali elementy oraz dbali, aby wspólna praca była jednorodna. Po wykonaniu pojedynczych elementów złożyli je w całość i okazało się, że mimo, iż każdy rysuje inaczej, to praca w całości wygląda bardzo urokliwie. Refleksją było stwierdzenie, że każdy z nas jest inny, ale działając wspólnie, możemy osiągnąć wyznaczone cele. Na zakończenie rodzice zafundowali swoim pociechom ulubioną pizzę. To był fantastyczny dzień spędzony w szkole.
31 Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy za nami. Znamy już kwotę, jaką udało się uzbierać w naszej stacjonarnej szkolnej puszce. Ogromne podziękowania uczniom, rodzicom, nauczycielom za wspólne granie, dzięki któremu możemy być dumni z tegorocznego wyniku. Jesteście WIELCY!
7 lutego Samorząd Uczniowski przygotował apel podsumowujący osiągnięcia naszych uczniów w pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego. Cała społeczność ,,Ósemki’’ zebrała się w holu szkoły, aby poznać wyróżniających się uczniów. Podczas apelu wyczytano wszystkich, którzy uzyskali wysoką średnią ocen z przedmiotów oraz 100 % frekwencję na zajęciach lekcyjnych. W pierwszym semestrze nasi uczniowie brali również udział w wielu konkursach i zawodach zdobywając wysokie lokaty. Rozwiązano szkolne konkursy, ich laureaci otrzymali dyplomy i nagrody, a pani wicedyrektor, Ewa Karpiuk-Koleniec pogratulowała uczniom sukcesów. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się także tablica SU, na której wywieszono szczegółowe informacje na temat osiągnięć poszczególnych klas.
Za nami pierwszy semestr, wiele działań i przedsięwzięć, podczas realizacji których mogliśmy na Was liczyć. SU składa serdeczne podziękowania wszystkim uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom aktywnie włączającym się w różnorodne akcje. Mamy nadzieję, że w drugim semestrze będzie podobnie.
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy od 31 lat prowadzi zbiórkę pieniędzy i niesie pomoc potrzebującym, ale również sprawia radość oraz spełnia marzenia. W naszej szkole została przeprowadzona aukcja, podczas której uczniowie mogli wylicytować fanty, o których marzyli. Były różne możliwości - zajęcia plastyczne, z nauki pływania i wiele innych, ale największe zainteresowanie wzbudził podwieczorek z Panią Dyrektor Szkoły.
Jedna z uczennic naszej szkoły marzyła o tym, w związku z tym wzięła udział w aukcji. Podczas licytacji przebiła innych uczniów i wygrała upragnionego fanta. Pani Dyrektor zaprosiła na spotkanie Polę Kozieł - uczennicę klasy I b do swojego gabinetu 1.02.2023 r. i zorganizowała poczęstunek. Na stole znalazły się między innymi ciasteczka, herbatka i inne słodkości, które przecież tak wszystkie dzieci uwielbiają. Pola miała okazję uczestniczyć, wspólnie z Panią Dyrektor, w spotkaniu z przedstawicielami Nowej Ery oraz zasiąść w fotelu Pani Dyrektor, gdzie poczuła się ważna i dorosła. Dziewczynka była zafascynowana spotkaniem z Panią Dyrektor i stwierdziła ,,że to jej najlepszy dzień w życiu”. Jak niewiele trzeba, aby spełnić marzenia i sprawić komuś wiele radości. Dziękujemy zatem Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy.
Warto mieć przyjaciół! Takim przyjacielem jest niewątpliwie dla naszej szkoły Przedszkole Miejskie nr 13. Dyrektor, nauczyciele oraz pracownicy przedszkola przekazali naszym pierwszoklasistom miłe upominki, które wywołały radość wśród dzieci. Za prezenty serdecznie dziękujemy! Upominki przekazały uczniom panie dyrektor Beata Tomaszczuk i Ewa Karpiuk - Koleniec.
Uczeń klasy 5b, Mikołaj Kołodziej zajął III miejsce w wojewódzkim konkursie plastycznym “Co zawdzięczamy pszczołom?”, a jego praca została zamieszczona w kalendarzu na rok 2023. Patronami konkursu byli: Urząd Marszałkowski, Lubelskie Wspólnie dla Pszczół oraz lubelskie pl. Zwycięzcy gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
11 stycznia Samorząd Uczniowski zorganizował kiermasz ciasteczek, aby wspomóc Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Wszystkim zaangażowanym w akcję, tj. uczniom, rodzicom i nauczycielom serdecznie dziękujemy za szczodrość i dobre serce.
Piątek, 13 stycznia 2023 r., był w naszej szkole Dniem w Piżamie zorganizowanym przez Samorząd Uczniowski. Dzieci spędziły ten czas w przemiłej atmosferze, w wygodnych i szalenie atrakcyjnych piżamach. W tym niecodziennym stroju pojawili się i starsi, i młodsi uczniowie, prezentując najróżniejsze motywy oraz kolory znajdujące się na ich ubiorach. Wieczorna garderoba była jak najbardziej zgodna z regulaminowym strojem ucznia (wg Statutu Szkoły).
Styczniowa działalność klasy 1a w projekcie eTwinning “Math is Art, Art is Math” dotyczyła mozaiki i teselacji w matematyce. To matematyka i sztuka razem. Temat bardzo ciekawy, bo pokazuje matematykę w prawdziwym świecie. Uczniowie wirtualnie manipulowali i tworzyli kolorowe mozaiki z figur geometrycznych. Projektowali i układali unikatowe wzory. Komponując mozaiki, kształcili wyobraźnię przestrzenną, kreatywność, trenowali koncentrację i ćwiczyli myślenie matematyczne. Odkrywali, w jaki sposób można łączyć ze sobą poszczególne kształty geometryczne. Przy odrobinie samozaparcia i inwencji twórczej uczniowie opracowali ciekawe kompozycje: https://youtu.be/2-zzI4a0kyw. Układanie wzoru wymagało dużego skupienia i koncentracji na zadaniu, dzięki czemu ukończone dzieło dało dzieciom ogrom satysfakcji. Pierwszoklasiści wykonali także pracę zespołową. Każda klasa wybrała planszę z kafelkami. Partner ułożył swoją mozaikę, zapisał jej kod i przesłał go do innego partnera. Partner układał mozaikę zgodnie z otrzymanym kodem, następnie tworzył własną mozaikę, kodował i podawał kod kolejnemu partnerowi. Nasi uczniowie ułożyli mozaikę z płytek według kodu partnerów z Bolesławca i przygotowali kod do układanki dla uczniów pani Teony z Gruzji. Uczniowie p. Elżbiety Dras robili również mozaiki z papieru. Powstały ciekawe prace plastyczne. Pierwszoklasiści poznali i kolorowali tesselacje matematyczne. Proste wzory zamienili w dzieła sztuki. Tesselacja (parkietaż, kafelkowanie) oznacza regularny podział płaszczyzny na "komórki". To niekończący się wzór, np. w plastrach miodu, w puzzlach. 9 stycznia odbyło się spotkanie online zespołu projektowego, podczas którego omówiono i zaplanowano zadania na styczeń i luty. Po feriach czekają na uczniów kolejne ciekawe aktywności.
WOŚP zagrała w naszej szkole. Wspaniała zabawa i gorące serca uczniów, rodziców i nauczycieli zapełniły puszkę orkiestry!!! Fanty z licytacji znajdowały nabywców, a kwoty szybko rosły. Zabawę prowadził Szkolny Sztab WOŚP pod kierunkiem Elżbieta Rybak i Moniki Szlagowskiej. Gościem specjalnym był prezes głównego sztabu WOŚP w Chełmie.
Wielkie podziękowania wszystkim, którzy wsparli naszą akcję „Gramy dla WOŚP”: uczniom, rodzicom i nauczycielom. Szczególne podziękowania dla firm, które wsparły nasze licytacje swoimi bonami i voucherami: MOSIR, Park Wodny, stajnia.podlasem, Niebieskie Migdały, Radia Bon Ton , Mattstudio photo&video, FOLUmed Rehabilitacja oraz bardzo wielu osobom prywatnym.
SIEMA!!!
Samorząd Uczniowski zorganizował „Taneczną przerwę w pidżamie” dla klas IV – VIII Celem było zaproponowanie alternatywnych aktywności. Wdrożone działanie pokazało, jak zapobiec nudzie podczas przerwy oraz służyło integracji społeczności szkolnej. To była też kolejna akcja dla WOŚP w naszej szkole.
20 października 2022 r. odbył się Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”. Każdy z testów składał się z 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Uczestnicy tegorocznej edycji wykazali się dużą wiedzą, uzyskując bardzo wysokie wyniki. Z tego powodu składamy gratulacje wszystkim uczniom, którzy postanowili wziąć udział w konkursie, wykazując wielkie zaangażowanie.
Tytuł laureata otrzymali:
Aleksandra Prus klasa 2a n-l Iwona Molin
Borys Szwajkowski klasa 2c n-l Marianna Niemczuk
Maja Kuśniewska, Laura Kruk klasa 3a n-l Jolanta Rozwod
Laura Wilkołaska, Igor Orłowski, Mateusz Manowiec klasa 3b n-l Alicja Wojcieszuk\
W imieniu organizatora konkursu - Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczniom dyplomy wraz z gratulacjami i życzeniami kolejnych sukcesów!
Uczniowie klasy 4c opanowali już szybkie wykonywanie obliczeń na abakusie, potrafią dodawać i odejmować liczby jedno i dwucyfrowe w zakresie poznanych metod. Uzyskują poprawne wyniki w coraz krótszym czasie. W przerwach między liczeniem nie brakuje zabaw i gier logicznych, dzięki którym ćwiczymy koncentrację uwagi, pamięć słuchową i fotograficzną niezbędną do wykonywania obliczeń w pamięci. Zajęcia arytmetyki mentalnej prowadzi p. Monika Lenart
Autorem pierwszej kolędy był św. Franciszek z Asyżu, a ojczyzną kolęd - Włochy.
Polskie kolędy, których w porównaniu z innymi narodami mamy chyba najwięcej są niezwykle piękne. Stanowią cenny skarb w naszym dziedzictwie kulturowym.
W okresie Bożego Narodzenia radują serca Polaków, pogłębiają więź rodzinną i narodową. Gdy wielu naszych przodków z powodów politycznych lub biedy musiało opuścić rodzinny kraj, zabierali ze sobą pieśń kolędową. Podnosiła ich ona na duchu, żywiła nadzieję.
Aby nadal tak było, mamy obowiązek dbać o ten skarb narodowy. Musimy śpiewać kolędy w naszych mieszkaniach, wspólnie w rodzinach i na różnych spotkaniach.
Także w naszej szkole 21 grudnia 2022 roku odbył się wzruszający, pełen świątecznego nastroju Koncert kolęd i pastorałek „HEJ KOLĘDA, KOLĘDA!” w wykonaniu uczniów z klasy III A, IV A, IV C, V A, V C, VI B i VI C.
Szkoła rozbrzmiała dźwiękami najpiękniejszych melodii. Program zakończył „Taniec Aniołów” w wykonaniu dziewczynek z klasy III A, po czym głos zabrała Pani Wicedyrektor Ewa Karpiuk – Koleniec, składając życzenia skierowane do nauczycieli, uczniów i ich rodziców, a także dziękując młodym artystom i ich opiekunom za trud oraz serce, jakie włożyli w przygotowanie wspólnego kolędowania.
Organizatorami koncertu kolęd i pastorałek były Pani Beata Reps i Pani Maria Sas przy współpracy z Panią Marzeną Chrabąszcz i Panem Mariuszem Koniuszewskim.
W naszej szkole w ramach współpracy z fundacją odbyły się warsztaty sportowe z Pho3nix Kids Poland. To nasza nagroda w konkursie na najaktywniejszą szkołę podstawową.
Phoenix Active School to akcja sportowa, która miała na celu poruszyć dzieci z całej Polski oraz zaangażować je w inspirujące inicjatywy sportowe. W wyniku działań nasza Ósemka znalazła się jako jedna ze szkół najbardziej zaangażowany w projekt.
Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W części teoretycznej była okazja do poznania sylwetki Adama Dubiela - specjalisty w sportowym ratownictwie wodnym, złotego medalisty na światowych igrzyskach wojskowych. Jest również żołnierzem Sił Zbrojnych RP. Opowiadał o swojej karierze sportowej, udzielał odpowiedzi na pytania uczniów, motywował do pracy nad sobą.
W części sportowej uczniowie mogli sprawdzić swoją skoczność, siłę, wytrzymałość i koordynację.
W warsztatach uczestniczyło ok. 180 dzieci!!!
Każdy uczestnik wykonał testy swoich umiejętności. Było wiele śmiechu, radosnych chwil oraz szans na pobicie własnych rekordów.
Może właśnie ten dzień będzie początkiem wielu sportowych działań. Może to początek niejednej sportowej kariery.
Dziękujemy ekipie za wspaniałe warsztaty.
„Sukces nie jest przypadkiem. To ciężka praca, wytrwałość, uczenie się, poświęcenie, a przede wszystkim miłość do tego, co robisz lub uczysz się robić” – słowa Pele są dowodem tego, że warto rozwijać zainteresowania, wierzyć w sukces i nie poddawać się, a właśnie pasja do sportu i wytrwałość wśród naszych uczniów to połączenie cech, które pomagają odnieść sukces.
W podsumowaniu roku sportowego, które w tym roku odbyło się w Lubartowie, gośćmi honorowymi byli: Pani Beata Filipowska Starszy Wizytator w Wydziale Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lubelskiego Kuratorium Oświaty, która reprezentowała Panią Kurator Teresę Misiuk, Starosta Lubartowski Pan Tomasz Marzęda oraz Członek Zarządu Powiatu Puławskiego Pan Jan Ziomka, który reprezentował Starostę Puławskiego - Panią Danutę Smagę. Nie zabrakło również władz Lubelskiego Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego w osobach Wiceprezesów: p. Mariana Sikorskiego, Tadeusza Więcka oraz członków zarządu.
- Witam przede wszystkim młodych sportowców - którzy reprezentują tysiące uczniów uczestniczących rokrocznie w zawodach z kalendarza LW SZS. To dzięki ich talentowi i zapałowi kilkadziesiąt szkół z Lubelszczyzny może dzisiaj świętować swój wielki sukces, jakim jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce najbardziej usportowionych placówek- rozpoczął uroczystość P. Z. Sajda, witając zgromadzonych. Po przemówieniach, nakreśleniu celu działalności LW SZS, omówieniu zasad rywalizacji i przerywnikach artystycznych, przyszedł czas na ogłoszenie wyników podsumowania.
W sezonie 2021/2022 nasi uczniowie uzyskali mistrzowskie wyniki w województwie lubelskim podczas rozgrywek sportowych, dzięki czemu uplasowaliśmy się na najwyższym podium w klasyfikacji wojewódzkiej. To spektakularny sukces naszych uczniów! Rozgrywkom sportowym z pewnością towarzyszyło wiele emocji i pozytywnych wrażeń, a sezon 2021/22 obfitował w liczne wyróżnienia i awanse. Gratulacje należą się zawodnikom, którzy sportową walką w pełni przyczynili się do osiągnięcia naszych sukcesów – zarówno indywidualnych, jak i zespołowych.
Miło nam poinformować, iż konkursy z języków obcych "Najładniejsza kartka bożonarodzeniowa w języku hiszpańskim" oraz "Mój kalendarz adwentowy w języku niemieckim" zostały rozstrzygnięte 21 grudnia 2022 r. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem. Komisja konkursowa przyznała wyróżnienia z języka hiszpańskiego dla Kingi Zacharczuk z kl. 8a, Oliwii Kani oraz Emilii Stelmaszuk z kl. 8c, natomiast z języka niemieckiego 1 miejsce zajęła Lena Szaja kl. 8e, 2 miejsce Dominik Mazur kl. 7a, 3 miejsce Marco Garofalo kl. 8d oraz Wiktoria Hawryluk kl. 8a. Konkursy zorganizowały nauczycielki języków obcych Ewelina Hrynkiewicz - j. hiszpański oraz Magdalena Martyniuk - j. niemiecki. Wręczenie nagród i dyplomów przez panią dyrektor Beatę Tomaszczuk odbyło się 5 stycznia br. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i zachęcamy do kolejnych twórczych działań!
Uczniowie naszej szkoły brali udział Turnieju Darta organizowanym dla dzieci i młodzieży przez MOSiR w Chełmie.
Najlepszy okazał się Oliwer Krupa z klasy VI c zdobywając I miejsce oraz Bartek Łatka z klasy VIc zdobywając III miejsce w klasyfikacji końcowej.
W zawodach uczestniczyły również dziewczynki Damaris Łatka oraz Amelka Grabińska zdobywając kolejno 11 i 12 miejsce.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy dalszych sukcesów.
Link do strony:
https://m.facebook.com/100045146747728/posts/pfbid02Lh6ASEzgY2seB2K855Rp1DemTYKdUqFApTbCdjH23qm8qpVaCzkpjez6uGg5cPbvl/
21 grudnia 2022 r. uczniowie klas VIIIc i VIIIe uczestniczyli w wycieczce do Warszawy.
Podczas pobytu w stolicy mieli okazję zobaczyć obiekty rządowe tj.: Pałac Prezydencki, siedzibę Rady Ministrów, siedzibę Sądu Najwyższego.
Pierwszym miejscem, które zwiedzili ósmoklasiści był Zamek Królewski. Niezapomnianie wrażenie wywarły na nich Apartamenty Wielkie, czyli sale reprezentacyjne (Sala Rady, Sala Wielka, Sala Rycerska i Sala Tronowa) oraz Apartamenty Królewskie - pomieszczenia mieszkalne Króla. Ich uwagę przykuwały nie tylko pięknie urządzone wnętrza, ale również niezwykła kolekcja dzieł sztuki, głównie obrazów i rzeźb.
Kolejnym miejscem, które odwiedzili uczniowie była Giełda Papierów Wartościowych. W ramach wizyty uczniowie mogli poznać fakty i zdarzenia z historii i życia giełdy, a także obejrzeć figurę byka i Salę Notowań, gdzie znajduje się charakterystyczny dzwon. Obejrzeli również materiał filmowy nt. funkcjonowania giełdy i inwestowania na rynku kapitałowym, połączony z pogadanką animatora z Fundacji GPW.
Wycieczkę zakończyła wizyta w Sejmie. Podczas zwiedzania tego obiektu uczniowie m.in. mieli możliwość zasiąść na galerii Sali Posiedzeń Sejmu oraz wysłuchać prelekcji dotyczącej historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu.
Wycieczka była dla uczniów wyśmienitą lekcją historii i wiedzy o społeczeństwie.
Opiekę nad uczniami w czasie wyjazdu sprawowali: Arkadiusz Borowiec, Monika Lenart, Ewa Praduń, Marzena Stadnik.
Święta Bożego Narodzenia to cudowny czas dla każdego z nas. W okresie Bożego Narodzenia świątecznie ozdabiamy mieszkania. Jedną z popularniejszych dekoracji świątecznych jest stroik bożonarodzeniowy. Uczniowie naszej szkoły wykazali się ciekawymi pomysłami i różnorodną techniką wykonali wspaniałe dekoracje. Celem konkursu było aktywizowanie i integrowanie środowiska ukraińskiego ze środowiskiem lokalnym. Rozwijanie wrażliwości artystycznej i ekologicznej na rzecz kultywowania tradycji rękodzieła i własnoręcznego wykonywania ozdób świątecznych. Podkreślenie roli i pielęgnowanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Przedmiotem konkursu było własnoręcznie wykonanie stroika Bożonarodzeniowego. Organizatorem konkursu było Chełmskie Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych.
Oto nasi zwycięzcy:
II miejsce Zarek Emilia klasa I d
III miejsce Łukasz Mirecki klasa II c
Wyróżnieni uczniowie to:
Lena Pawłowska klasa II c
Brian Janikowski klasa II c
Lena Błaziak klasa II c
Aleksandra Nowakowska klasa III b
Zuzanna Pająk klasa VI a
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Konkurs przygotowały panie Beata Reps, Maria Sas – Mirecka i Marianna Niemczuk.
W pierwszym semestrze Samorząd Uczniowski wraz ze świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę karmy dla zwierząt. 9 stycznia br. przedstawiciele SU odwiedzili Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Chełmie i przekazali karmę zebraną od klas. Pani Katarzyna Kalita, pracownik schroniska oprowadzała uczniów i odpowiadała na wszystkie zadane pytania. Obecnie w schronisku przebywa aż 86 psów i warunki są bardzo trudne. W niektórych boksach przebywają nawet trzy psy. Czworonogi liczą na naszą dalszą pomoc. Poza karmą potrzebne są stare koce czy ręczniki. Pani Katarzyna obiecała, że wkrótce odwiedzi naszą szkołę, aby opowiedzieć o zwierzętach ze schroniska.
Dziękujemy wszystkim zespołom klasowym, wychowawcom i nauczycielom, którzy włączyli się w akcję, jak również uczniom, którzy wsparli ją indywidualnie.
W dniu 3 stycznia 2023 r. uczennice kl. IV b: Aleksandra Bieńkowska, Iga Januszanis, Zuzanna Kobak, Weronika Majdan, Julia Pomian, Oliwia Wójcicka, kl. I b: Pola Kozieł, Kornelia Madejek, Dominika Reszota, kl. IIc: Lena Pawłowska otrzymały podziękowania za udział w II edycji konkursu „Świąteczna kartka”, którego organizatorem był Pan Krzysztof Hetman, Poseł do Parlamentu Europejskiego. Konkurs był adresowany do uczniów szkół podstawowych województwa lubelskiego w celu podtrzymywania i popularyzowania tradycji Świąt Bożego Narodzenia. Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie i wykonanie kartki Bożonarodzeniowej dowolną techniką plastyczną.
W imieniu organizatora konkursu, Pani Dyrektor Beata Tomaszczuk wręczyła uczennicom upominki oraz list od Pana Posła Krzysztofa Hetmana wraz z gratulacjami i życzeniami.
Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
W szkolnej świetlicy powitaliśmy ostatnio panie Chełmskiej Biblioteki Pedagogicznej, które wzbogacały zainteresowania czytelnicze uczniów teoretyczno-praktycznymi zajęciami. Tematem przewodnim były zakładki do książek, a wspólna rozmowa przybliżyła dzieciom to, jak należy o nie dbać, czego nie robić oraz co robić, by służyły nam jak najdłużej. Jednym z zaproponowanych rozwiązań okazały się zakładki do książek, które chronią rogi, zapobiegają załamaniom, a przede wszystkim umożliwiają zaznaczenie miejsca, w którym skończyliśmy czytanie, by móc bez problemu wrócić do ciekawej historii. Po części teoretycznej dzieci przystąpiły do wykonania własnej zakładki, które prezentują się w taki właśnie sposób...
Święta Bożego Narodzenia to magiczny czas. Ozdabiamy pięknie domy, obdarowujemy prezentami swoich najbliższych. Szkolną tradycją bożonarodzeniową jest wykonywanie świątecznych kartek. Uczniowie klas I-III bardzo aktywnie wzięły udział w konkursie na najpiękniejszą świąteczną kartkę. Kartki świąteczne zostały przekazane do Młodzieżowego Domu Kultury, a następnie przed Świętami Bożego Narodzenia małym pacjentom z Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie.
Komisja konkursowa w składzie: p. Iwona Molin, p. Marianna Niemczuk i p. Justyna Prystupa wybrała autorów najpiękniejszych kart z życzeniami.
Laureatami konkursu zostali:
Michał Panasiuk klasa I a
Alan Bystry klasa klasa I b
Aniela Horyłek klasa I d
Amelia Grabińska klasa II a
Zuzanna Winiarska klasa II c
Mikołaj Gołębiowski klasa III a
Miłosz Niemiec klasa III b
Myra Olischuk klasa III c
Wyróżnienie otrzymali:
Wiktor Nowosadzki, Katarzyna Kozieł klasa I a
Anna Pudło, Kornelia Madejak klasa I b
Sandra Kister, Pola Gerasim klasa I d
Antoni Oliwiak, Aleksandra Prus klasa II a
Julia Bojczuk, Pola Wachowicz klasa II c
Maja Kuśniewska, Mateusz Seniuk klasa III a
Maja Bil, Inga Tracichleb klasa III b
Wszystkim dzieciom serdecznie gratulujemy!
Od października 2022 r. uczniowie klasy 3A i 3C biorą udział w realizacji Projektu „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki”. Uczniowie pod opieką pani Jolanty Rozwód i pani Wioletty Lewczuk zrealizowali już trzy moduły projektu. Zadania Modułu I – „Matematyka na drodze” trzecioklasiści wykonali w październiku. W listopadzie świetnie się bawili „mierząc się” z zadaniami Modułu II – „Matematyka u krawca”. Natomiast w grudniu liczyli, mierzyli i pakowali prezenty realizując Moduł III - „Matematyka na święta”. Uczniowie wykonując kolejne zadania projektu poznają matematykę w praktyce, utrwalają zdobyte umiejętności i rozwijają swoją kreatywność, doskonale się bawią i uczą matematyki w „wielkim świecie”. Już w styczniu podejmą wyzwania zaplanowane w Module IV – „Matematyka w muzyce”.
W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego Samorząd Uczniowski SP nr 8 wspólnie z biblioteką i świetlicą szkolną zorganizował zbiórkę nakrętek. Dnia 2 stycznia 2023 r. zakończono pierwszą część zbiórki i wszystkie nakrętki zostały przekazane do redakcji Super Tygodnia Chełmskiego na akcję ,,Obudź się Angelika’’.
Dziękujemy uczniom, rodzicom, wychowawcom i nauczycielom, którzy wsparli to przedsięwzięcie. W drugim semestrze akcja będzie kontynuowana. Ponownie liczymy na aktywny udział społeczności ,,Ósemki’’.
Boże Narodzenie, czy się tego chce, czy się nie chce, budzi wieczne pragnienie cudowności. A cudowność ta nie jest niczym, co można by zdobyć lub zatrzymać, do nikogo nie należy, ale co roku się pojawia, jak coś, co dostaje się w prezencie.
20 grudnia w Szkole Podstawowej nr 8 odbył się finał projektu „Jest taki dzień…” – Magiczne Boże Narodzenie w Ósemce, niezwykłe spotkanie, którego celem była integracja i współpraca społeczności szkolnej i lokalnej, łączenie pokoleń i kultur, a także pogłębienie wiedzy o tradycjach związanych z celebrowaniem Świąt Bożego Narodzenia.
W tym dniu gościliśmy uczniów chełmskich szkół podstawowych nr 1,2,5,6,7, którzy uczestniczyli w warsztatach plastycznych, tanecznych oraz stacjach zadaniowych. Wspólnie zaśpiewaliśmy kolędę „Cicha noc” w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Również w tych trzech językach usłyszeliśmy fragment najpiękniejszej opowieści o mocy Bożego Narodzenia. Harcerze z 8 Drużyny Harcerskiej “Niewidzialne Dłonie” na ręce Pani Beaty Tomaszczuk - Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 8 w Chełmie przekazali Betlejemskie Światło Pokoju 2022 – „Światło dla ciebie” - płomień dla każdego z nas, dla każdego, z kim się nim podzielimy, komu go damy, gdzie go zaniesiemy. Wiele radości dostarczyły nam wspólny pląs, dekorowanie choinki wykonanymi podczas warsztatów bombkami i łańcuchami oraz możliwość niezapomnianych przeżyć, nowych doznań, bycie razem, obcowanie z cudem, jakim jest drugi człowiek. Dzięki naszym amerykańskim gościom młodzież z klas ósmych miała okazję poznać Stany Zjednoczone Ameryki, ich wielokulturowość, życie codzienne oraz system edukacji i ustrój polityczny.
Uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 8 wystąpili nie tylko w roli wspaniałych gospodarzy godnie reprezentujących naszą placówkę, ale także sprawdzili się jako przewodnicy, asystenci, a przede wszystkim jako życzliwe koleżanki i pomocni koledzy.
W nasze progi zawitali wyśmienici goście:
- Pani Eliza Orzeszko – Wizytator Kuratorium Oświaty Delegatura Chełm
- Pani Monika Fic – Przewodnicząca Rady Rodziców
- dyrektorzy chełmskich szkół: Pani Grażyna Cetera (Szkoła Podstawowa nr 1), Pani Bożena Goszczyńska (Szkoła Podstawowa nr 7) oraz Pani Beata Duda-Kalisio, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 6),
- Pani Bożena Stasiak Dyrektor Centrum Integracji Społecznej w Chełmie
Jednak przede wszystkim byliśmy wzruszeni obecnością naszych znakomitych gości z St. Michael the Archangel Catholic School w Leawood, Kansas ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Dean Wheeler - nauczyciel historii i Konrad Milewski Dyrektor międzynarodowej struktury technologii informacyjnych i innowacji w korporacji farmaceutycznej - chemicznej w Kansas w USA.
Wszyscy uczestnicy spotkania, a także ich opiekunowie otrzymali drobne upominki oraz podziękowania za wspólnie spędzony czas, dzielenie się obfitością talentów, budowanie wyjątkowej i niepowtarzalnej atmosfery tego wydarzenia.
Ten dzień był magiczny i niepowtarzalny dzięki pracy zespołowej wszystkich nauczycieli oraz pracowników Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie oraz wspaniałym gościom.