WARSZTATY W MDK
Uczniowie klasy 2a w dniu 8 grudnia uczestniczyli w warsztatach, których efektem był drewniany bączek. Krążek z drewna najpierw należało wygładzić papierem ściernym, a następnie ozdobić według własnego pomysłu. Bączki wyszły śliczne, każdy wyjątkowy. Dalszą część zajęć stanowiły zabawy z chustą, które dostarczyły wiele emocji.
To był wspaniale spędzony czas!
Kiermasz świąteczny
7 grudnia br. z inicjatywy Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego odbył się w naszej szkole kiermasz świąteczny. Tego dnia można było zakupić wykonane przez uczniów, rodziców i nauczycieli stroiki, ozdoby świąteczne, a także pierniki. Kiermasz cieszył się dużym zainteresowaniem, a wykonane prace szybko znalazły swoje nowe domy. Bardzo dziękujemy wszystkim rodzicom, wychowawcom, nauczycielom oraz uczniom, którzy wzięli udział w naszym wydarzeniu.
Zainspirowani przez Paula Klee
Uczniowie klasy 1a wykonali kolejne zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Zapoznali się z twórczością Paula Klee, który stworzył miasto o geometrycznym kształcie za pomocą techniki kubistycznej. Uczniowie pod kierunkiem wychowawczyni p. Elżbiety Dras wykorzystali geometryczne kształty i skorzystali z abstrakcyjnego użycia koloru oraz wzoru. W grupach stworzyli geometryczne, abstrakcyjne budowle, zamki inspirowane obrazem Paula Klee „Zamek i słońce”. Dzieci bardzo lubią zabawy ruchowe połączone z zadaniami projektowymi. Praca zespołowa i wytrwałość to wspaniała zabawa, uśmiech oraz satysfakcja.
Międzynarodowe spotkanie projektowe
8 grudnia 2022 r. odbyło się pierwsze spotkanie online uczniów klasy 1a i innych uczestników projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math”. Dzieci z Polski, Grecji, Turcji i Gruzji miały okazję zobaczyć się, przywitać i wspólnie zaprezentować utwór “Clap, clap”. Uczestnicy webinaru w czasie rzeczywistym budowali zamki z różnych materiałów. Zdalne spotkanie to nowe doświadczenie dla pierwszoklasistów.
Rodzice na bieżąco obserwują działania projektowe swoich pociech i innych partnerów, gdyż nauczyciele tworzący projekt prezentują je w grupie na Facebooku. W zespole projektowym znajduje się wychowawczyni klasy p. Elżbieta Dras.
Kartki pod choinkę
Grudzień jest najbardziej magicznym miesiącem w roku. Dostajemy prezenty, ale również obdarowujemy innych. Uczniowie klasy 1a z ochotą włączyli się do akcji charytatywnej "Kartki pod choinkę" organizowanej przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie we współpracy ze Stowarzyszeniem "Życie z chorobą nie musi być smutne" im. Karoli Majewskiej w Lublinie. Kartki trafią do małych pacjentów przebywających w szpitalach w naszym regionie.
Goście, goście...
W ostatnim czasie w szkolnej świetlicy zagościło kilkoro ważnych osób. W ramach tematyki dotyczącej zdrowego odżywiania zaprosiliśmy szkolną pielęgniarkę, która przybliżyła dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie, ruch oraz właściwa dieta. Podczas spotkania najmłodsi układali piramidę żywienia oraz własne jadłospisy. Kolejni goście to funkcjonariusze parków narodowych, którzy zaciekawili nas ogromem wiedzy o zwierzętach zimowych. Film edukacyjny oraz sztuczne okazy ptaków pozwolą na poznanie ich budowy i rozmiarów. Zaś najbardziej wyczekiwany był ŚWIĘTY MIKOŁAJ, który swoim przyjściem wzbudził wiele radości. Podczas tego spotkania dzieci odgadywały różne świąteczne zagadki, robiły zdjęcia w fotobudce, a pod koniec zostały obdarowane świątecznymi piernikami i cukierkami.
„Zaczarowany świat książek” - pasowanie na czytelnika 2022
W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości szkolnych. Jest to wyjątkowe wydarzenie w życiu każdego pierwszoklasisty. W tym dniu następuje oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki. Głównym celem uroczystości jest zachęcenie dzieci do korzystania z biblioteki szkolnej i rozwijanie umiejętności czytania. Pierwszaczki otrzymały garść informacji na temat regulaminu wypożyczania i zasad postępowania z książkami oraz zachowania w bibliotece. Podczas zajęć zwiedziły bibliotekę i zapoznały się z jej księgozbiorem. Mali czytelnicy samodzielnie wybierali i wypożyczali książki. Następnie w skupieniu i z powagą uroczyście przyrzekli, że będą kochać książki i szanować je, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Na zakończenie spotkania otrzymali zakładki do książek, które wykonali starsi uczniowie. Nowi czytelnicy opuścili bibliotekę szkolną zadowoleni i pełni wrażeń, obiecując, że będą często ją odwiedzać. Zajęcia dla uczniów przygotowały i przeprowadziły p. Elżbieta Kaczyńska i p. Lidia Sułek.
SPOTKANIE Z GÓRNIKIEM
Z okazji obchodów Barbórki (święta wszystkich górników), chcąc przybliżyć naszym uczniom ciężką i czasami niebezpieczną pracę w kopalni, zaprosiliśmy na zajęcia w dniu 5 XII wyjątkowego gościa – górnika, Pana Sławomira Padowskiego. Nasz gość w niezwykle ciekawy sposób opowiedział naszym uczniom o tym, kim jest górnik, na czym polega jego praca oraz z czego składa się jego strój. Uczniowie dowiedzieli się mi.n. od czego zależy kolor pióropusza i co górnicy wydobywają w kopalniach. Nie zabrakło również szeregu ciekawostek oraz wiadomości na temat pracy w kopalni. Jedną z tych ciekawostek było to, iż w kopalni oprócz człowieka, mogą pracować również zwierzęta, takie jak: psy ratownicze, konie do uciągu czy kanarki. Te ostatnie, czyli małe i wrażliwe ptaki, w styczności z różnymi toksycznymi gazami poprzez swoje zachowanie np. stroszenie piór, informowały górnika, że w szybie zbliża się niebezpieczeństwo w postaci wybuchu. Uczniowie mieli również okazję przyjrzeć się z bliska, dotknąć noszoną przez górnika szablę. Na zakończenie spotkania dzieci podziękowały Panu Sławomirowi i wręczyły samodzielnie wykonane laurki i górnicze czako, a od gościa otrzymały słodki poczęstunek.
Witaj Święty Mikołaju !
W tym roku wyjątkowo, bo już 5 grudnia, do naszej szkoły przybył szczególny gość. Wszyscy uczniowie, ubrani na czerwono i w mikołajkowych czapkach, czekali na niego z nadzieją i niecierpliwością. W końcu przybył… Radości nie było końca. Święty Mikołaj nie zapomniał o żadnym uczniu - dla każdego znalazło się coś słodkiego, były też prezenty i życzenia. Kilka chwil Mikołaj spędził również w świetlicy szkolnej. Przeczytał dzieciom zagadki i pozował do wspólnych zdjęć. Dzięki tej wizycie poczuliśmy magię zbliżających się świąt. Niestety, odwiedziny nie trwały długo, ponieważ Mikołaj bardzo się spieszył. Dziękujemy Świętemu Mikołajowi i jego pomocnikom, że pomimo natłoku obowiązków, znaleźli czas dla uczniów ,,Ósemki’’. Do następnego roku, Drogi Mikołaju!
Świąteczne warsztaty
Święta Bożego Narodzenia to szczególny czas. W klasie Va 5 grudnia br. zagościła już świąteczna atmosfera.
Uczniowie uczestniczyli w artystycznych warsztatach, które poprowadziła Pani Bożena Koszuk - twórczyni ludowa z Koła Gospodyń Wiejskich w Brzeźnie. Celem zajęć było wykonanie ozdób świątecznych. Piątoklasiści pod czujnym okiem naszego Gościa wykonywali piękne choinki, wykazując przy tym wiele pomysłowości i kreatywności. Wspólna twórczość w atmosferze zabawy, zaangażowanie, przeżyte emocje, to bardzo cenne doświadczenie dla obu stron. Takie niecodzienne zajęcia budują wzajemną więź, rozbudzają wyobraźnię i są okazją do wzajemnego, głębszego poznania.
Serdecznie dziękujemy Pani Bożenie Koszuk za przybycie i wspólnie spędzony czas.
Organizatorami tego przedsięwzięcia były Panie: Ewa Skórzewska-Popek i Marzena Chrabąszcz.
Świat w sześciu kolorach według klasy 1a
Uczniowie klasy 1a zagłębili się w świecie kolorów. Mieszali barwy, przeprowadzali eksperymenty i zdobyli nową wiedzę. Podziwiali dzieła sztuki wykorzystujące barwy podstawowe, pochodne, ciepłe, zimne i sprawdzali swoją wiedzę rozwiązując ćwiczenia interaktywne. Utrwalili słownictwo w języku angielskim dotyczące kolorów. Stworzyli prace plastyczne ograniczając się do sześciu barw. Świat kolorów to kolejne aktywności pierwszoklasistów w ramach międzynarodowego projektu eTwinning “Math is Art, Art is Math” pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Dras.
Zespół projektowy stale współpracuje, nauczyciele z kilku państw spotkali się online i przygotowali dla uczniów kolejne inspirujące zadania.
Lektury to dla nas nie są tortury!
Uczniowie klasy 2 b rozpoczęli samodzielną przygodę z lekturami, które jak się okazuje, mogą dostarczyć wielu emocji i kreatywnej zabawy. W ramach omawiania treści książki pt.: „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”, dokonaliśmy charakterystyki jej bohaterów, stworzyliśmy gry planszowe, zaprojektowaliśmy nowe okładki książek oraz „zamknęliśmy” naszą lekturę w pudełku. Jako podsumowanie wraz z klasami 2a i 2c uczestniczyliśmy w projekcji filmu „Doktor Dolittle”, po której rozmawialiśmy o tym, czy film to adaptacja, czy ekranizacja książki. Przed nami kolejne fascynujące książki.
Andrzejkowe wróżby
„Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze.”
30 listopada obchodziliśmy w naszej szkole andrzejki – dzień wróżb i zabaw. Uczniowie klas ósmych wystąpili w roli wróżbitek i wróżbitów oraz przygotowali stoiska z wróżbami. Ciekawych wróżb było co niemiara, każdy uczeń mógł powróżyć sobie kilka razy.
Z wypiekami na twarzy czytano, czy wróżba jest pomyślna, czy może niezbyt. Uczniowie z niecierpliwością wyczekiwali tworzących się na wodzie woskowych kształtów, swoich przyszłych wybranków i wybranek trafionych szpilką na pokaźnych sercach. Uatrakcyjnieniem wydarzenia były również ciasteczka z wróżbą andrzejkową. Uczniowie upiekli specjalne ciasteczka, do których włożyli karteczki z wróżbami. Cieszyły się one ogromną popularnością.
Serdeczne podziękowania dla członków Samorządu Uczniowskiego, którzy zaplanowali i zorganizowali zabawę.
Fantastyczna akcja Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego
30 listopada br. z inicjatywy Rady Rodziców zostało zorganizowane spotkanie, podczas którego uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły wspólnie wykonywali stroiki świąteczne. Chętnych do spędzenia czasu w taki sposób było tak wielu, że musieliśmy przenieść się na korytarz. Przedsięwzięcie to było to wspaniałą okazją do rozmów, wymiany kreatywnych pomysłów oraz bliższego poznania się. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w tę akcję i jesteśmy przekonani, że takich cudownych spotkań będzie więcej.
Wszystkie przygotowane stroiki będzie można zakupić na kiermaszu świątecznym, który odbędzie się w naszej szkole 7 grudnia 2022 r. od godziny 15.00. Zapraszamy serdecznie uczniów, rodziców oraz przyjaciół ,,Ósemki’’. Zachęcamy do obejrzenia zdjęć stroików, które pojawią się na naszym Facebooku.
Zwycięzcy konkursu "MIŚ CHEŁMIŚ SEGREGUJE"
Konkurs "Miś Chełmiś Segreguje" dobiegł końca. Celem konkursu było zapoznanie uczniów ze sposobem segregacji odpadów oraz podnoszenie świadomości ekologicznej. Rozwijanie wrażliwości artystycznej i ekologicznej oraz kształtowanie u dzieci poczucia harmonii ze środowiskiem. Przedmiotem konkursu było wykorzystanie odpadów nadających się do przetworzenia celem utworzenia z nich nowej, praktycznej lub dekoracyjnej rzeczy. Poznaliśmy laureatów wyróżnionych prac na rękodzieła z wykorzystaniem odpadów:
I miejsce – Lena Pawłowska klasa IIC n-l Marianna Niemczuk
III miejsce – Fabian Wnuk klasa IIIA n-l Jolanta Rozwód
Wyróżnienie - Lena Szmul i Anna Nowak klasa IC n-l Elżbieta Rybak
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
ŚWIATEŁKO DLA UKRAINY
Fundacja Redemptoris Missio, z którą współpracuje nasza szkoła, zwróciła się z prośbą o aktywne włączenie się do akcji ,,Światełko dla Ukrainy":
Za naszą wschodnią granicą trwa wojna. Wojna jest piekłem, które dotyka swym piętnem wszystkich ludzi. Pomóż tym, którzy żyją pozbawieni prądu w piwnicach swoich zbombardowanych domów. Osoby, które tam zostały to głównie seniorzy lub ci, którzy nie mieli dokąd uciekać, bo nie stać ich na podróż.
Dziękujemy zespołom klasowym i wychowawcom, którzy wsparli to przedsięwzięcie:
kl. Ia - p. Elżbieta Dras
kl. Ib – p. Joanna Prystupa
kl. Id – p. Joanna Wicha
kl. IIc – p. Marianna Niemczuk
kl. IIIc - p. Wioletta Lewczuk
kl. IVb – p. Agnieszka Szczepanik
kl. Va – p. Ewa Skórzewska-Popek
kl. Vb - p. Magdalena Zosiuk
kl. Vc – p. Agata Wojtasiuk
kl. VIa - p. Piotr Turewicz
kl. VIIa - p. Marzena Mazurek
kl. VIIIb - p. Anna Gieleta
kl. VIIIc - p. Marzena Stadnik
kl.VIIId - p. Piotr Mazur
kl. VIIIe -p. Monika Lenart
oraz ucz. Dawidowi Kisterowi z kl. IVc.
Koordynatorem akcji była p. Ewa Skórzewska-Popek.
MALI ARTYŚCI NAGRODZENI W KONKURSIE PLASTYCZNYM
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w V Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym pt. „Kropelka wędruje przez świat – aktywnie spędza czas jesienią”. Celem konkursu było rozwijanie pasji artystycznych u uczestników, ale również propagowanie postaw ekologicznych, dbania o środowiska, a w szczególności o wodę. Konkurs zorganizowała Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie. Prace konkursowe uczniowie wykonali pod opieką pani Jolanty Rozwód. Mali Artyści zdobyli następujące nagrody:
LAUREAT – MARCIN STECIUK KL. 3C
WYRÓŻNIENIE – MARTA KOZIEŁ KL.3B i KUBA WOLNICKI KL.3C
Zdobywcy nagród otrzymali gratulacje od Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk i Pani Wicedyrektor Ewy Karpiuk – Koleniec, które przekazały zwycięzcom także dyplomy i nagrody przygotowane przez organizatorów konkursu.
Serdecznie gratulujemy naszym Artystom i życzymy dalszych sukcesów.
ZAWODY NA HALI MOSiR
W sobotę 26 listopada w ramach „XVI Halowej Ligi w piłce nożnej, darcie i łyżwiarstwie” w hali MOSiR Chełm, odbyły się zawody darta dla dzieci i młodzieży. Do rywalizacji zgłosiło się 12 osób. Trzecie miejsce zajęła uczennica klasy 2 a - Amelia Grabińska.
Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!
Wizyta w placówce Straży Granicznej
17 listopada 2022 r. uczniowie klasy VIII c pod opieką wychowawcy p. Marzeny Stadnik, odwiedzili placówkę Straży Granicznej w Chełmie.
Ósmoklasiści mieli możliwość zobaczenia nowoczesnej strzelnicy i zdobycia wiedzy m.in. na temat broni, z której strzelają pogranicznicy, zasadach bezpieczeństwa korzystania ze strzelnicy oraz zasadach używania broni przez służby mundurowe.
Uczniowie zwiedzili również Izbę Tradycji. Poznali historię funkcjonowania służb granicznych od odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 r., przez trudne lata okupacji II wojny światowej, aż do czasów współczesnych.
Na koniec ósmoklasiści otrzymali drobne pamiątkowe upominki.
Wyzyta była elementem działań zaplanowanych w ramach innowacji pedagogicznej realizowanej przez nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie w naszej szkole.
Dzień Pluszowego Misia
Czy to jutro, czy to dziś,
Wszystkim jest potrzebny miś.
H. Bechlerowa, Otwórz okienko
Nie od dziś wiadomo, że miś jest najukochańszą zabawką wszystkich dzieci. Jest miływ dotyku, można go przytulić, a nawet zwierzyć mu się z sekretów. Pomimo coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Dlatego też 25 listopada nauczyciele bibliotekarze zaprosili dzieci na obchody Światowego Dnia Pluszowego Misia. Uczniowie poznali historię święta, z zainteresowaniem oglądali wystawkę książek o misiach i niedźwiedziach. Atrakcją spotkania był quiz wiedzy o misiach z wykorzystaniem planszy „Koło odkrywców”. Nie zabrakło też zabaw ruchowych podczas czytanego tekstu „Leśne misie”. Spotkanie sprawiło dzieciom wiele radości, z entuzjazmem przytulały się do naszych bibliotecznych misiów oraz fotografowały się w ich towarzystwie.
Na zakończenie każdy uczestnik zabawy tradycyjnie otrzymał „małe Conieco”, czyli słodki poczęstunek.
Andrzejkowa zabawa w klasach I-III
Andrzejki to czas, który przenosi nas w sferę wróżb i dobrej zabawy. Z tej okazji w naszej szkole dn. 23.11.2022 r. odbyła się zabawa andrzejkowa w klasach I-III. W tym dniu dzieci mogły poznać przyszłość, którą wywróżyli wróżbici z SU, były też tańce i zabawy ruchowe przygotowane przez Panie prowadzące p. Berenikę Zdunek i p. Joannę Wichę. Dodatkowo ten czas umilił poczęstunek w klasach, który przygotowali niezawodni rodzice uczniów. Ten dzień z pewnością był pełen niezapomnianych wspomnień i wrażeń dla naszych uczniów.
Życzymy dzieciom, aby wszystkie wróżby się spełniły!
Dominika Łopuszyńska Radną Młodzieżowej Rady Miasta Chełm
24 listopada 2022 r. w Urzędzie Miasta odbyło się pierwsze posiedzenie VI kadencji Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. Podczas uroczystej sesji, prezydent miasta, Jakub Banaszak wręczył radnym zaświadczenia o wyborze na radnego Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. 9 listopada 2022 r. większością głosów w naszej szkole została wybrana uczennica klasy VII a, Dominika Łopuszyńska. Szkolnym opiekunem Młodzieżowej Rady Miasta Chełm jest pani Magdalena Zosiuk.
BohaterON w naszej szkole
Już po raz piąty uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie BohaterON, poświęconym pamięci powstańców warszawskich. W ramach projektu we wszystkich klasach odbyły się lekcje dotyczące powstania warszawskiego.
W październiku 2022 r. o akcji BohaterON przypominała uczniom gazetka w holu głównym szkoły oraz gazetka wirtualna.
Upamiętniając wydarzenia powstańcze klasa VIII c przygotowała montaż słowno-muzyczny pt. Powstanie Warszawskie. Wspomnienia, muzyka, poezja powstańcza połączona z odpowiednią scenografią stworzyły niepowtarzalną atmosferę historycznego widowiska, które dało oglądającym wyobrażenie o tamtych dramatycznych wydarzeniach.
Aby uhonorować poszczególnych powstańców uczniowie przygotowali również imienne karty pamięci opatrzone barwami narodowymi, symbolami walczącej stolicy lub też zdjęciami. Karty te stworzyły Tablicę Pamięci eksponowaną w listopadzie 2022 r. w holu głównym szkoły.
Zgodnie z założeniami projektu w tym roku uczniowie nie wykonywali laurek dla powstańców. Umieszczali wpisy na wirtualnej mapie dumnizpowstańców.pl. Uczniowie redagowali podziękowania, życzenia indywidualnie lub zamieszczali wyrazy podziwu i wdzięczności w imieniu całych klas. Najwięcej indywidualnych wpisów z osobistymi refleksjami na temat postawy powstańców warszawskich zamieścili uczniowie klas VIII.
W klasach IV – VIII akcję koordynowali nauczyciele historii – p. Marzena Stadnik i p. Agnieszka Szczepanik. W klasach nauczania zintegrowanego wychowawczynie poszczególnych klas.
Obrazy matematyczne naszych najmłodszych uczniów
W obrazach i innych dziełach sztuki znajdują swoje odbicie matematyczne prawa, reguły i obiekty: cyfry, punkty, kąty, figury, symetria, perspektywa. Odkryli je uczniowie klasy 1a i wykonali czwarte zadanie w projekcie eTwinning “Math is Art,Art is Math”. W programie graficznym Paint tworzyli dzieła sztuki z wybranych figur geometrycznych (np. tylko z kół, tylko z prostokątów, tylko z trójkątów). Wykonali także prace plastyczne. Według własnych pomysłów wycinali i przyklejali wybrane figury na kartce z bloku rysunkowego. Każdy pomysł był inny i niepowtarzalny. Pierwszoklasiści bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem, a ich prace zasługują na uznanie.
Odwiedziliśmy Komendę Miejską Policji
Rozwijając aktywność na rzecz wspólnoty lokalnej i państwowej, uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik odwiedzili Komendę Miejską Policji w Chełmie. Spotkanie z funkcjonariuszami Policji to użyteczne zajęcia edukacyjne, podczas których dzieci dowiedziały się, na czym polega praca policjantów dbających o bezpieczeństwo obywateli i ochronę porządku publicznego. Wizyta uwrażliwiła uczniów na właściwe zachowania w przestrzeni społecznej, zasady bezpieczeństwa oraz przestrzeganie przepisów prawa. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu m.in. przymierzając akcesoria, których używają policjanci wykonujący obowiązki służbowe. Czwartoklasiści mogli poczuć się jak stróże prawa, kiedy wsiedli do radiowozu i włączyli sygnalizację dźwiękową. Niezwykłą atrakcją były pokazy specjalnie wyszkolonych psów, wspierających funkcjonariuszy podczas codziennej pracy. Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali elementy odblaskowe poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
„Arytmetyka Mentalna tylko w Ósemce”
Już od września uczniowie klasy 4c uczestniczą w wyjątkowych lekcjach matematyki.
Nasza szkoła przystąpiła do III edycji Programu Arytmetyki Mentalnej Abakus Europe. Jesteśmy jedną z 5 placówek w Polsce i jedyną w Chełmie, która została objęta tym nowatorskim programem.
https://school.abakus-center.eu/pilot
Czwartoklasiści entuzjastycznie przyjęli japońską metodę uczenia się dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia w sposób niekonwencjonalny, nowy i świeży. Ta wyjątkowa metoda nie polega tylko na wykonywaniu przez dzieci szybkich obliczeń w pamięci. Wykorzystywane podczas zajęć liczydła Abacus, ćwiczenia Brain Fitness, łamigłówki i zabawy logiczne są idealnym narzędziem wpływającym na koncentrację uwagi oraz pewność siebie i samoocenę. Przede wszystkim jednak uczniowie intensywnie zwiększają swoją inteligencję, mają niesamowitą okazję do całościowego rozwoju mózgu. Arytmetyka Mentalna przynosi wiele radości i odpręża mimo dużego wysiłku intelektualnego dziecka. Zajęcia z Arytmetyki Mentalnej prowadzi p. Monika Lenart.
Baśnie i bajki – uczą, bawią i wychowują
Z przyjemnością informujemy, że w międzyszkolnym konkursie "CZEGO UCZĄ NAS BAŚNIE I BAJKI ROMSKIE?" wzięli udział uczniowie naszej szkoły.
Celem konkursu było:
- poznanie kultury, tradycji i codzienności społeczności romskiej w Polsce
- poznanie romskich baśni i ukrytych w nich prawd życiowych
- rozbudzanie i rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych i nawyku czytania
- integracja społeczności romskiej i polskiej
- budzenie szacunku, tolerancji wobec mniejszości narodowych
- rozwój wrażliwości kulturowej dzieci.
Organizator konkursu to Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie.
Uczennica kl. III b Marta Kozieł wykonała pracę konkursową pod kierunkiem nauczyciela Marzeny Mazurek i zdobyła II miejsce.
Za dzieło pełne walorów artystycznych uczennica otrzymała gratulacje od Pani Dyrektor Beaty Tomaszczuk oraz od organizatora konkursu pamiątkowy dyplom i nagrody rzeczowe.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Dzień Życzliwości i Pozdrowień
21 listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Życzliwości. To dzień pozytywnych emocji, dobrych uczynków. Idea świętowania dnia życzliwości narodziła się w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W 1973 roku z inicjatywy studentów, braci Briana i Michaela McCormacków – jako wezwanie do pokoju w odpowiedzi na wojnę między Izraelem a Egiptem – ustanowiono World Hello Day. Na świętowanie wyznaczono 21 listopada. W Polsce święto obchodzone jest jako Światowy Dzień Życzliwości Uczniowie klas I – III z okazji Dnia Życzliwości i Pozdrowień postanowili wykonać kartki okolicznościowe, którymi obdarowali swoich najbliższych. Dzięki takim życzliwym gestom mamy wpływ na rzeczywistość, która nas otacza. Siła kwi w grupie.
Warsztaty patriotyczne w Młodzieżowym Domu Kultury
Uczniowie klas 1d, 2c, 3a, 3c uczestniczyli w warsztatach o tematyce patriotycznej zorganizowanych przez pracowników Młodzieżowego Domu Kultury w Chełmie. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z naszymi symbolami narodowymi i ciekawostkami na temat naszej historii. W czasie zajęć z majsterkowania wykonały własnoręcznie: latawce, wiatraczki, breloki i broszki w barwach narodowych, które były uwieńczeniem tak wspaniale spędzonego dnia. Dzieci wróciły do szkoły zadowolone i pełne wrażeń.
Ważymy! Uczymy się poprzez praktyczne działanie!
Uczniowie klasy 1d są zawsze głodni wiedzy. Wiadomości i umiejętności zdobyte podczas samodzielnego działania zapamiętuje się najszybciej i najdłużej zostają w naszej pamięci. Dzieci uczyły się czym jest waga, jakie są jednostki wagi i jak możemy porównywać ciężar różnych przedmiotów poprzez ważenie rzeczy z ich najbliższego otoczenia. Na zakończenie zajęć sprawdziliśmy ile ważą nasze plecaki. Na szczęście były bardzo lekkie! Taką naukę lubimy!
Sukces uczniów klas I – III w konkursie plastycznym ”Młody Patriota”
Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej chętnie uczestniczą w wielu konkursach. Szczególnie upodobały sobie konkursy o charakterze plastycznym. Z dużym zaangażowaniem wykonały prace na konkurs „Młody Patriota” organizowany przez MDK w Chełmie, gdzie odniosły ogromny sukces. Podczas rozdania nagród można było oglądać wystawę nagrodzonych prac oraz wirtualną wystawę prac wyróżnionych. Uczniowie zostali nagrodzeni dyplomami i wspaniałymi upominkami.
Laureaci:
Wojciech Sobczyk – klasa 1d
Zuzanna Smarczewska – klasa 1d
Krzysztof Wicha – klasa 3a
Paulina Pawełkiewicz – klasa 3c
Wyróżnieni:
Natalia Małysz – klasa 1d
Aniela Horyłek – klasa 1d
Amelia Turzyniecka – klasa 3a
Amelia Basaj – klasa 3a
Oliwia Abramowicz – klasa 3a
Kinga Rokicka – klasa 3a
Laura Kruk – klasa 3a
Pola Nawojczyk – klasa 3a
Fabian Wnuk – klasa 3a
Franciszek Kijańczuk – klasa 1b
Kornelia Madejek – klasa 1b
Agata Zając – klasa 2a
Dzieci do konkursu przygotowały panie: Justyna Prystupa (klasa 1b), Joanna Wicha (klasa 1d), Iwona Molin (klasa 2a), Jolanta Rozwód (klasa 3a), Wioletta Lewczuk (klasa 3c).
Wyróżnieni w miejskim konkursie „Drugie życie śmieci”
Za nami VII edycja konkursu ekologicznego „Drugie życie śmieci” organizowanego przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Nasi uczniowie mieli mnóstwo pomysłów na wykorzystanie odpadków i stworzenie z nich czegoś nie tylko ekologicznego, ale twórczego zarazem. W konkursie wzięło udział dwanaście szkół i placówek, które złożyły w sumie 63 prace. Wśród wyróżnionych znalazł się także nasz uczeń Bartosz Masłowski z klasy II c - ,,Rakieta EKO’’. Dwie prace naszych uczennic zakwalifikowały się także do wystawy. Ich autorkami były Pola Wachowicz (klasa II c) – „Kurka” i Amelia Grabińska (klasa IIa) – „Ekologiczny kapelusz”. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!!!
Kompozycje rytmiczne pierwszoklasistów
Uczniowie klasy 1a zrealizowali kolejne zadania z międzynarodowego projektu eTwinning "Math is Art, Art is Math". Tematem przewodnim był rytm. Czekając na wykonanie zadania, rozpoczętego przez młodszych partnerów z przedszkoli, pobawili się rytmem i instrumentacją ciała. Polubili zabawy rytmiczne. Ze względu na dużą liczbę uczestników projektu pracowali w grupach. Zabawę w powtarzanie rytmów rozpoczęły przedszkolaki z Turcji, kontynuowały ją sześciolatki z Włoch i przyszła kolej na pierwszoklasistów z Chełma. Uczniowie klasy 1a powtórzyli powstały rytm i dodali własne ruchy. Każdy następny partner powtarzał to, co zrobili poprzednicy oraz dodawał swoje ruchy. Było to bardzo ciekawe wyzwanie dla uczniów.
Kolejne działanie projektowe to rytm w sztuce. Nasi mali uczniowie zaprojektowali wzory tapet na ścianę w swoim pokoju. Zadanie wykonali indywidualnie. Wycinali, stemplowali i rysowali. Tworzenie rytmicznych kompozycji bardzo podobało się dzieciom. Dzięki regularnym powtórzeniom kształtów i kolorów powstały piękne i harmonijne prace, a to dopiero początek projektowej przygody.
„Poznaj siebie – podróż bez walizki”
Uczniowie klasy 1 c po raz kolejny mieli okazję uczestniczyć w zajęciach warsztatowych w bibliotece publicznej. Lekcje poza ławką szkolną są cennym doświadczeniem dla uczniów, odkrywaniem w niecodzienny sposób. Słuchanie wiersza „Torba mamy”, podróż z „Książką, która nie chciała być czytana” pobudziły wyobraźnię i kreatywność dzieci. Pierwszaki wykonały według własnego pomysłu eko-torby. Na zakończenie spotkania mogły spróbować swoich muzycznych umiejętności podczas gry na bum bum rurkach i dzwonkach.
Podsumowanie współzawodnictwa sportowego szkół podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2021/2022
Dzień Postaci z Bajek
Bajki, baśnie zarówno te czytane, jak i oglądane, odgrywają ważną rolę w życiu dziecka. Dlatego bajkowi bohaterowie doczekali się swojego święta. Dnia 5 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek. To święto ustanowiono w rocznicę urodzin Walta Disneya – jednego z najpopularniejszych autorów animowanych bajek dla dzieci. Z tej okazji biblioteka szkolna zaprosiła na spotkanie czytelnicze dla dzieci ze świetlicy. W tym roku bohaterem tego święta był Kubuś Puchatek – znany i lubiany przez dzieci bajkowy miś. Dzieci wysłuchały czytanych fragmentów z książki A. A. Milne „Kubuś Puchatek”, mogły sprawdzić swoją znajomość przygód Puchatka w „Quizie wiedzy o Stumilowym Lesie”, rozwiązywały zagadki, odbyła się też nauka magicznego zaklęcia Kubusia Puchatka oraz zabawa „Zagubiony ogon Kłapouchego”. Spotkanie było dobrą okazją do promocji literatury dziecięcej poprzez prezentację zebranych w bibliotece książek z przygodami Kubusia. Świetną zabawą okazało się poszukiwanie zaginionych książek o misiach. Na zakończenie tego sympatycznego święta dzieci wykonały pracę plastyczną techniką origami: zakładkę do książki – misia. To spotkanie sprawiło dzieciom bardzo wiele radości.
Chełm - historia mojego miasta
14 listopada br. uczniowie kl. 5 a z wychowawczynią p. Ewą Skórzewską-Popek uczestniczyli w niecodziennej lekcji historii o naszym mieście. W Chełmskiej Bibliotece Pedagogicznej piątoklasiści z uwagą wysłuchali ciekawych opowieści o małej ojczyźnie. W tajemnice niedźwiedziego grodu wprowadził nas p. Zbigniew Lubaszewski, autor wielu publikacji o Chełmie. Uczniowie tego zespołu w ubiegłym roku szkolnym realizowali projekt regionalny ,,Chełm-moja mała ojczyzna”.
W procesie dydaktyczno-wychowawczym głównym celem edukacji regionalnej jest rozwijanie w uczniu poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska.
Z wizytą w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
Kształtując u podopiecznych umiejętności społeczne Nasza Szkoła zachęca uczniów do odwiedzenia różnych instytucji świadczących usługi dla mieszkańców miasta. Współpracując ze środowiskiem lokalnym w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej „Przepis na patriotyzm", klasa IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik udała się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chełmie. Uczniowie zostali zapoznani z funkcjonowaniem jednej z najważniejszych instytucji państwowych, zwiedzili miejsca służące do realizacji polityki społecznej, pomieszczenia, w których są obsługiwani petenci oraz archiwum gromadzące dokumenty. Pomimo tego, że dla uczniów emerytalna przyszłość to bardzo odległa perspektywa, pobyt w jednostce państwowej był pożyteczną lekcją nt. ubezpieczeń społecznych, świadczeń, z których korzystają mieszkańcy Chełma. Pracownicy instytucji byli niezwykle życzliwi, w ciekawy i przystępny sposób opowiedzieli o swojej pracy.
Program rekomendowany "Archipelag Skarbów"
W dniach 3 i 4 listopada 2022 r. zrealizowany został rekomendowany program profilaktyki przeciwdziałania zachowań ryzykownych u młodzieży.
Uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniach z trenerami programu ze względu na potrzeby młodzieży, aby skutecznie przeciwdziałać możliwie szerokiemu spektrum zachowań ryzykownych.
Cele "Archipelagu Skarbów" odwołują się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w życiu osobistym oraz realizacją życiowych pasji. Program uczy zdrowego i mądrego stylu życia. Zachęca młodzież do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, pornografii. Pokazuje młodzieży ich ogromny, pozytywny potencjał.
Realizacja programu zawierała elementy warsztatu pracy nad komunikacją, zachowaniami agresywnymi, asertywnością i seksualnością. "Archipelag Skarbów" przeprowadzony został w formie multimedialnego show - jak dobrze dostosowanego do młodych odbiorców. To praca nad odnalezieniem skarbu, czyli szczęścia!
Zbiórka darów dla Schroniska Bezdomnych Mężczyzn im. Brata Alberta w Chełmie
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to czym dzieli się z innymi” (Jan Paweł II)
Uczniowie, rodzice wraz z wychowawcami klas I – III odpowiedzieli na apel włączenia się w zbiórkę darów dla Schroniska im. Brata Alberta. Przez cały tydzień przynosili do swoich sal lekcyjnych płody rolne tj. ziemniaki, marchew, buraki, artykuły spożywcze, a także przetwory ze swoich piwnic. Dzięki zaangażowaniu uczniów i rodziców udało się zebrać dość pokaźną ilość produktów. Jesteśmy wdzięczni za tak szeroko otwarte serca.
Szkoła do hymnu
10 listopada 2022 r. nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”. Corocznym zwyczajem organizowanego przez MEN przedsięwzięcia jest wspólne odśpiewanie przez uczniów i nauczycieli czterech zwrotek Mazurka Dąbrowskiego w przeddzień Święta Niepodległości o godz. 11:11. Tego dnia odświętnie ubrani uczniowie wraz z nauczycielami w salach lekcyjnych zaśpiewali nasz hymn narodowy.
Podróż do Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie, Baranowa Sandomierskiego oraz Sandomierza
Pomimo że do świąt Bożego Narodzenia jeszcze daleko, klasy: I A, I B i II C 9.11.2022 r. wybrały się z wizytą do Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie. Na miejscu przewodnik oprowadził dzieci po muzeum oraz przedstawił jego historię. Zaprezentował także choinki z różnych stron świata. Następnie dzieci mogły zobaczyć proces wytwarzania i zdobienia bombek choinkowych. Przy okazji mogły się przekonać, jaka to trudna i ciężka praca. Po zapoznaniu się z procesem tworzenia bombek nadszedł czas na wykonanie własnych. Podczas warsztatów każdy mógł własnoręcznie ozdobić bombkę, którą później zabrał do domu, aby ozdobić choinkę podczas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. W muzeum dzieci miały czas na zakupy, podczas których mogły sobie wybrać bombkę, która najbardziej się spodobała. Po wizycie w Muzeum Bombki Choinkowej wyruszyliśmy do Baranowa Sandomierskiego, gdzie dzieci mogły podziwiać oraz zapoznać się z historią renesansowego zamku Leszczyńskich, który jest otoczony okazałym parkiem. Naszym ostatnim punktem docelowym był Sandomierz. Podczas spaceru po starym mieście w Sandomierzu, przewodnik oprowadził po Wzgórzu Zamkowym, rynku otoczonym starymi kamieniczkami wraz z zabytkowym ratuszem oraz pokazał i opowiedział historię Bramy Opatowskiej i Katedry NMP.
Dzieci do domów wróciły szczęśliwe i uśmiechnięte. Wycieczkę możemy zaliczyć do udanych.
Tegoroczne święta będą na pewno niezapomniane, gdyż na choince w domu każdego uczestnika wycieczki zawiśnie własnoręcznie wykonana bombka.
Klasa I b uczestniczyła w marszu niepodległości
11 Listopada 1918 r. jest to szczególna data w historii Polski, ponieważ Polska po 123 latach odzyskała niepodległość. W przeddzień rocznicy Święta Niepodległości najmłodsi patrioci z klasy I b wraz z wychowawcą wybrali się na marsz niepodległości. Dzieci przeszły z własnoręcznie wykonanymi flagami wokół górki nieopodal szkoły. Uczniowie z powagą oraz dumą maszerowali wokół górki tym samym oddając cześć i hołd Niepodległej Polsce.
Spotkanie z Policjantem
Bezpieczeństwo jest jednym z głównych priorytetów naszej szkoły. Dlatego też od pierwszych dni w szkole nasze dzieci są wdrażane do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, zarówno na terenie placówki jak i poza nią. Jednak prawdziwym i wiarygodnym autorytetem dzieci w tej dziedzinie jest policjant. 18.10. br. w naszej szkole pojawił się niecodzienny gość, była to policjantka sierżant sztabowy Pani Katarzyna Kaszuba. Tematem spotkania było bezpieczeństwo wychowanków. Pani wyjaśniła zasady bezpiecznego zachowywania się na drodze. Mówiła o prawidłowym przechodzeniu przez jezdnię oraz o konieczności noszenia elementów odblaskowych, o poruszaniu się rowerem i hulajnogą. Przypomniała o zasadach bezpieczeństwa w domu i na podwórku, szczególnie zwróciła uwagę na kontakty z obcymi. Przypomniała też, jakie zachowania są niepożądane w stosunku do rówieśników w klasie, na korytarzu (bójki, przezwisk, kradzieże). Nie odbyło się bez pytań dzieci dotyczących pracy policjanta. Pani sierżant opowiedziała o swojej odpowiedzialnej i niebezpiecznej pracy oraz odpowiadała na pytania dzieci. Uczniowie z wielką uwagą słuchali wypowiedzi Pani Policjantki. Wierzymy, że tego typu spotkania mają na celu wyrabianie wśród dzieci właściwych nawyków oraz uświadomienie, z jakimi zagrożeniami mogą się spotkać podczas drogi do szkoły. A Pani Policjantka czy Pan Policjant będzie się kojarzył uczniom jako osoba, której nie należy się bać i do którego zawsze, i w każdej sytuacji może zwrócić się o pomoc.
Miejskie obchody Święta Niepodległości
"Polacy chcą niepodległości, lecz pragnęliby,
aby ta niepodległość kosztowała dwa grosze i dwie krople krwi – a niepodległość jest dobrem nie tylko cennym, ale i bardzo kosztownym" (Józef Piłsudski)
Harcerze naszej szkoły wraz z instruktorami wzięli udział w miejskich obchodach 104. rocznicy odzyskania Niepodległości.
Harcerze pełnili uroczystą wartę, uczcili minutą ciszy pamięć walczących o wolną Ojczyznę, a instruktorki pwd. Elżbieta Rybak, pwd. Joanna Wicha i pwd. Wioletta Mazur złożyły w imieniu wszystkich harcerzy i instruktorów Hufca ZHP Chełm wiązankę kwiatów.
Listy gratulacyjne za Krajowe Odznaki Jakości eTwinning
Miło nam poinformować, że otrzymaliśmy gratulacje za wyróżnienie nauczyciela naszej szkoły Krajowymi Odznakami Jakości eTwinning za realizację w ubiegłym roku szkolnym czterech międzynarodowych projektów eTwinning: DEEP ART, No Problem, HAPPY KIDS WITH STEAM, Nature in Art. Na tę okoliczność pani dyrektor Beata Tomaszuk otrzymała list gratulacyjny z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie.
Międzynarodowa współpraca naszych pierwszoklasistów
Uczniowie klasy 1a pod opieką wychowawczyni rozpoczęli działania w międzynarodowym projekcie eTwinning "Math is Art, Art is Math". Matematyka i sztuka są ze sobą powiązane na różne sposoby. Wszędzie można zobaczyć, usłyszeć, doświadczyć matematyki - w malarstwie, architekturze, przyrodzie, w rytmicznej melodii granej na instrumencie, w tańcach sportowych, w zaciszu domowej kuchni, w teatrze cieni, w żonglowaniu, podczas zabawy klockami. W dziełach sztuki można znaleźć przedmioty, które znamy z lekcji matematyki: liczby, linie, punkty, kształty, figury płaskie i przestrzenne, rytm, symetrię, perspektywę, głębię, a nawet czas. Matematyka nie ogranicza się do liczb i obliczeń, a poszukiwanie jej w nieoczywistych miejscach jest dla dzieci świetnym bodźcem rozwojowym. Uczniowie będą tworzyć własne prace, obserwować otaczający ich świat i odnajdywać matematykę w sztuce i sztukę w matematyce. Uczestnikami projektu są uczniowie w wieku 6 -11 lat i pochodzą z Turcji, Włoch, Gruzji, Rumunii, Grecji, Litwy i Polski. Powstaje mapa partnerów i nasza szkoła już jest na tej mapie.
Pierwsze zadanie projektowe to współpraca w Code Week. Każda klasa lub grupa przedszkolna zakodowała połowę symetrycznego rysunku i przesyła go do innej szkoły lub przedszkola. Dzieci dekodowały obrazek i kończyły drugą część. Następnie wymyślały własny symetryczny rysunek i wysyłały kod innym dzieciom. Uczniowie klasy 1a przygotowali zakodowane zadanie dla uczniów klasy 3 z Turcji i otrzymali zadanie od drugoklasistów z tego samego kraju. Nasi najmłodsi uczniowie otrzymali certyfikat kodowania, a w wyniku współpracy zespołu projektowego powstaje "Wielka książka kodowania".
Współpraca międzynarodowa pierwszoklasistów, to nie tylko możliwość zdobywania wiedzy. To również okazja do nauki empatii, tolerancji i szacunku dla odmienności.
Ogólnopolskie konkursy przedmiotowe LEON w klasach 1-3
W ostatnich dniach października uczniowie klas 1-3 wzięli udział w ogólnopolskich konkursach przedmiotowych LEON - sesja jesienna. Chętni uczniowie sprawdzali swoje umiejętności z wiedzy zintegrowanej i z matematyki. W konkursach wzięło udział 67 uczniów z klas pierwszych, drugich i trzecich.
Życzymy wspaniałych wyników!
Jest takie miejsce na mapie świata - Polska!
W szkole od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej oraz wpajamy szacunek dla polskich symboli narodowych. W dniu 8 listopada br. w naszej szkole odbyła się uroczystość upamiętniająca 104 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. To wyjątkowy czas dla każdej Polki i Polaka. Z tej okazji uczniowie klas I-III zebrali się, aby uroczyście świętować ten wyjątkowy dla Polaków czas. Wszyscy z powagą
i w dużym skupieniu oglądali program artystyczny przygotowany przez swoich rówieśników. Uczniowie klas pierwszych zaprezentowali wiersz „Jedenasty listopada” i piosenkę „Co to jest niepodległość”. Klasy drugie odśpiewały pieśń „Legiony” i zaprezentowały wiersz „Dziś 11 listopada”. Trzecioklasiści wykonali pieśń „Niepodległość – trudne słowo”i pokazali nam krótką scenkę dotyczącą czasów, gdy Polski nie było na mapie świata oraz wspólnie z kolegami recytowali wiersz „Katechizm polskiego dziecka”. Na zakończenie uroczystości w asyście pocztu sztandarowego naszej szkoły odśpiewaliśmy wszyscy nasz hymn narodowy Mazurek Dąbrowskiego, pamiętając przy tym o zachowaniu należytej postawy. Na tę wyjątkową, świąteczną chwilę przygotowaliśmy opaski w barwach narodowych i symboliczne kokardy. Brawo mali Polacy! Jesteśmy z Was dumni! Uroczystość miała na celu rozwijanie wśród wychowanków poczucia przynależności narodowej, pielęgnowanie polskiej kultury i tradycji. Jednocześnie była pouczającą lekcją historii i patriotyzmu.
Żeby Polska, była Polską... Śpiewajmy Niepodległej
11 listopada 1918 roku to symboliczna data odzyskania przez Polskę niepodległości. Przez 123 lata Polacy żyli w niewoli, ale nigdy nie pogodzili się z utratą Ojczyzny. Polska nadal istniała w sercach Polaków. Okres zaborów był dla naszych rodaków prawdziwą lekcją patriotyzmu. W tym czasie nieodłącznym towarzyszem ich walki o Polskę była muzyka, pieśń czy też piosenka patriotyczna, która „krzepiła ducha narodowego”.
Kultywując tę tradycję, 8 listopada uczniowie klas IV –VIII wraz z nauczycielami uczestniczyli w szkolnej uroczystości Śpiewajmy Niepodległej upamiętniającej 104 rocznicę odzyskania przez Polskę suwerenności. Podczas imprezy wspólnie zostały zaśpiewane pieśni i piosenki patriotyczne związane z okresem zaborów oraz z późniejszymi równie dramatycznymi dziejami w naszej historii, czyli II wojną światową, trudnymi latami okupacji, z powstaniem warszawskim czy też stanem wojennym. Muzyka i słowa patriotyczne zawsze jednakowo jednoczyły wszystkich Polaków, wzruszały, pocieszały i dawały nadzieję, że „ta co nie zginęła, wyrośnie z naszej krwi”. Dumnie i z ogromnym wzruszeniem zaśpiewaliśmy m.in. takie pieśni i piosenki, jak:
- Marsz Polonia
- Rota
- Siekera, motyka …
- Pałacyk Michla
- Czerwone Maki na Monte Cassino
- Żeby Polska
Taka „wyśpiewana” lekcja patriotyzmu przypadła do gustu zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Mamy nadzieję, że za rok zaśpiewamy Niepodległej w jeszcze większym gronie. Przedsięwzięcie koordynowały – p. Anna Radziszewska-Smutniak, p. Marzena Stadnik i p. Agata Wojtasiuk.
Jesienią w bibliotece ...
Jesień nie tylko zawitała do nas w kalendarzu, ale także przybyła do biblioteki.
Z tej okazji biblioteka szkolna zorganizowała jesienne spotkania z uczniami klas I – III, które rozpoczęły się od wysłuchania wierszy o tematyce jesiennej: „Jesienią” Danuty Wawiłow, „Wiersz jesienny” Natalii Usenko, „Wszystko leci…” Marii Kownackiej, „Jesienni rowerzyści” Danuty Gellerowej, „Kolorowy bukiet” Barbary Lewandowskiej.
Rozmawialiśmy z dziećmi o zmianach zachodzących w przyrodzie w czasie jesiennych miesięcy oraz o przygotowaniach zwierząt do zimy. Ponieważ nasze ogrody często zamieszkują jeże, poprosiliśmy, by dzieci przypomniały dorosłym o pozostawieniu dla nich pod drzewem lub krzakiem niedużej sterty liści, w której znajdą one schronienie przed mrozem.
Do czego można wykorzystać jesienne liście, zarówno te naturalne, spadające z drzew i zaścielające nasze chodniki oraz ogródki, a także te wycięte z papieru? Otóż można wykorzystać je do zrobienia ciekawych prac plastycznych. Za pomocą kolorowych jesiennych liści dzieci wyczarowywały suknie Pani Jesieni, zwierzątka lub jesienne bukiety. Kartki ze starych książek posłużyły do zrobienia liści, a następnie pokolorowania ich w barwach jesieni.
Podsumowaniem zajęć był jesienny quiz i zagadki, z którymi dzieci świetnie sobie poradziły.
Dbajmy o nasze zdrowie...
Właściwe odżywianie i dbanie o zdrowy tryb życia kształtowaliśmy ostatnio poprzez praktyczne zadania, wspólne rozmowy, spacery na świeżym powietrzu, gry i zabawy tematyczne. To, jak ważne są witaminy zawarte w owocach oraz jak należy dbać o higienę i przygotowanie posiłku, dzieci kształtowały poprzez wspólne wykonywanie sałatki owocowej. Wiele radości przyniosły także makaronowe zabawy drużynowe, które przypominały o istotnych produktach w codziennych nawykach żywieniowych. Przygotowywanie własnoręcznie zaprojektowanych śniadaniówek oraz „Zakręcone słoiki”, czyli prace plastyczne, które przybliżyły jak konserwować i przechowywać cenne witaminy w owocach i warzywach, przyniosły takie efekty...
Przerwa na czytanie 2022
Społeczność naszej szkoły kolejny raz włączyła się w akcję „Przerwa na czytanie”, zorganizowaną przez Bibliotekę Pedagogiczną Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim. Wydarzenie odbyło się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom.
Celem akcji była promocja czytelnictwa, integracja środowiska szkolnego, pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe, zwrócenie uwagi na czytanie jako atrakcyjną formę spędzania czasu w szkole oraz zachęcenie wszystkich do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
25 października zgodnie z założeniami akcji, uczniowie przynieśli swoje ulubione książki lub wybierali pozycje z zasobów biblioteki szkolnej. Każdy kto chciał, znalazł coś dla siebie.
Do czytania uczniowie najczęściej wybierali książki o tematyce młodzieżowej, podróżniczej i fantastycznej. Niektórzy wykorzystali ten czas na nadrobienie braków w znajomości lektur szkolnych.
Część uczniów z kl. I c przygotowała krótki fragment, który przeczytała swoim kolegom i koleżankom, a na zakończenie ułożyli ze swoich ciał, przy pomocy swojej Pani, słowo CZYTAM. Przeprowadzono również bardzo żywą i pouczającą dyskusję czy warto czytać książki. Uczniowie klas drugich i trzecich mieli możliwość wzięcia udziału w akcji bookcrosingowej „Podróż z książką” zorganizowanej przez klasę III A w ramach innowacji pedagogicznej „Czytam z klasą - Lekturki spod chmurki” prowadzonej przez p. Jolantę Rozwód.
Czytano więc w klasach, na korytarzach i oczywiście w bibliotece. W naszej szkole w akcji uczestniczyło 409 osób. Bardzo nam miło, że nasi uczniowie dopisali, bardzo wszystkim dziękujemy. Podziękowania należą się również nauczycielom za czynny udział w akcji i dawanie dobrego przykładu swoim podopiecznym, jak również za życzliwość i miłą współpracę. Mamy nadzieję, że znów się spotkamy podczas kolejnej edycji „Przerwy na czytanie”. Co roku miłośników czytania przybywa i starają się pobić dotychczasowy rekord. Mamy nadzieję, że tak będzie i tym razem, do czego również dołożyliśmy cegiełkę.
Organizatorami szkolnej akcji byli nauczyciele bibliotekarze oraz Samorząd Uczniowski kl. 1-3 i 4-8 wraz z opiekunami.
Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w akcji czytelniczej.
Poznanie bogactwa Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti
W dniu 27 października br. uczniowie klasy IV b wraz z p. Agnieszką Szczepanik uczestniczyli w ciekawej lekcji bibliotecznej, która odbyła się w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Celem spotkania było poznanie centrum życia kulturalnego miasta, rozbudzanie zainteresowania książką, zachęcanie do rozwoju i poszukiwania wiedzy oraz kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. Czwartoklasiści podczas zwiedzania Czytelni poznali zasoby biblioteki o tematyce regionalnej w postaci książek, czasopism, dokumentów życia społecznego, rękopisów, fotografii z różnych okresów dziejowych. Uczniów zaciekawiło szczególnie stanowisko komputerowe dla niedowidzących z drukarką brajlowską. Bibliotekarze placówki zaprosili naszych podopiecznych do bogatego w księgozbiór magazynu, w którym dzieci rozwiązały kilka zagadek. Zwiedzając Wypożyczalnię Zbiorów Audiowizualnych uczniów zainteresowały płyty winylowe, gramofony, audiobooki wraz z odtwarzaczami, książki brajlowskie, filmy, konsola do gier. W Wypożyczalni i Czytelni dla Dzieci uczniowie poznali księgozbiór przypisany ich grupie wiekowej.
Miłym akcentem było odwiedzenie przez klasę 4 b Izby Pamięci Longina Jana Okonia, poświęconej pisarzowi związanemu z ziemią chełmską. Uczniowie obejrzeli rękopisy i manuskrypty, osobiste pamiątki, listy, fotografie oraz eksponaty indiańskie pochodzące ze zbiorów autora Trylogii indiańskiej.
Serdecznie dziękujemy pracownikom biblioteki za poznanie jej walorów, a uczniów Ósemki zachęcamy do czytania książek i poszerzania wiedzy!
Spotkanie z pisarką Aliną Gierun
W dniu 27 października 2022 r. uczniowie klas IV b, V a, V b, V c uczestniczyli w spotkaniu autorskim z p. Aliną Gierun, zorganizowanym w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti. Pisarka prezentując swoją najnowszą książkę pt. „Cukierek z niespodzianką, czyli jak wychować dorosłego” przedstawiła osoby, na których wzorowała się kreśląc bohaterów swojej opowieści. Podczas spotkania wzbogaconego pokazem ilustracji do książki, uczniowie wzięli udział w quizie literackim dotyczącym dzieła autorki. Miłym akcentem był pokaz taneczny przygotowany przez Młodzieżowy Dom Kultury w Chełmie. Warto dodać, iż tancerką była uczennica naszej szkoły - Zosia Sobczyk. Na zakończenie p. Alina wpisywała dedykacje do książki, a także miał miejsce słodki poczęstunek, który nawiązywał do motywu przewodniego książki.
Naszym uczniom towarzyszyły wychowawczynie: p. Agnieszka Szczepanik, p. Ewa Skórzewska-Popek, p. Magdalena Zosiuk, p. Agata Wojtasiuk.
„Szkoła Pamięta 2022”
Uczniowie klasy VI c wraz z nauczycielem historii p. Agnieszką Szczepanik 25 października br. wzięli udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła Pamięta 2022”. Odwiedzając miejsca pamięci narodowej szóstoklasiści poznali losy postaci, które zapisały się w historii lokalnej i ogólnonarodowej. Młodzież zapaliła znicze i uczciła pamięć powstańca styczniowego Franciszka Chmielewskiego, legionisty Stasia Figlera, żołnierzy walczących w wojnie polsko-bolszewickiej, żołnierzy Armii Krajowej, dowódcy oddziału Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość Henryka Lewczuka „Młota”, cichociemnego porucznika Zbigniewa Twardego, a także zamordowanego w Charkowie kapitana Wojska Polskiego Michała Podlewskiego oraz Damazego Podlewskiego, który został rozstrzelany przez hitlerowców na Targowicy w Chełmie.
Odwiedzamy groby zmarłych nauczycieli i pracowników naszej szkoły
,,Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci’’
Społeczność szkolna pamięta o zmarłych nauczycielach i pracownikach ,,Ósemki’’.
Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Caritas Szkoły Podstawowej nr 8 wraz z opiekunami odwiedzili ich groby na cmentarzu przy ul. Mościckiego, aby wyrazić szacunek i pamięć o tych, których już nie ma wśród nas. Uczniowie porządkowali groby oraz zapalili symboliczne znicze.
Trzecia edycja projektu ,,Znicz dla westerplatczyka 2022/2023’’
Nasza szkoła chętnie uczestniczy w projektach kształtujących wartości patriotyczne i kultywujących pamięć o obrońcach ojczyzny. W bieżącym roku szkolnym dołączyliśmy do projektu ,,Znicz dla westerplatczyka’’ zainicjowanego przez Zespół Szkół Morskich w Gdańsku. Projekt ma na celu uczczenie pamięci bohaterskich obrońców Westerplatte. Zadaniem uczniów jest odnalezienie grobu westerplatczyka, który znajduje się w okolicy, opieka nad nim oraz symboliczne zapalenie znicza w czasie Święta Zmarłych i innych ważnych świąt i rocznic. W ramach realizacji projektu przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego odwiedzili grób starszego legionisty Stanisława Kolasy na cmentarzu przy ulicy Mościckiego. Uczniowie złożyli kwiaty oraz zapalili znicze będące wyrazem szacunku i pamięci.
Ponadto w listopadzie Samorząd Uczniowski przygotuje wystawę prezentującą sylwetkę Stanisława Kolasy. Zachęcamy wszystkich uczniów i rodziców do zapoznania się z krótką biografią oraz do odwiedzenia grobu ,,naszego’’ westerplatczyka - sektor A, kwatera 19, rząd 3, grób 4. Stanisław Kolasa urodził się 27 listopada 1915 r. w miejscowości Mirzec-Korzonek w powiecie iłżeckim. Ukończył cztery oddziały szkoły powszechnej. Trudna sytuacja rodzinna i śmierć matki spowodowały, że już w wieku kilkunastu lat pracował jako wozak w kopalni rudy żelaza w okolicy miejsca zamieszkania. W latach 1937-1939 odbywał czynną służbę wojskową w 4. Pułku Piechoty Legionów w Kielcach, skąd 5 kwietnia 1939 r. przybył na Westerplatte jako celowniczy moździerzy. W czasie obrony walczył w obsadzie placówki "Prom", a po jej zniszczeniu w koszarach. Został ranny. Po kapitulacji Westerplatte trafił wraz z innymi żołnierzami do tymczasowego więzienia w twierdzy Bischofsberg, a następnie do jednego ze stalagów, gdzie pełnił funkcję obozowego fryzjera. Stamtąd został skierowany do pracy w niemieckim majątku ziemskim. Został schwytany podczas próby ucieczki i skierowany do pracy przy produkcji torped w miejscowości Eskenfurden. Tam poznał swoją przyszłą żonę, Zofię. Po wyzwoleniu w 1945 r. Stanisław i Zofia pobrali się i przyjechali do Chełma. W 1946 r. pan Stanisław rozpoczął pracę w Polskim Monopolu Spirytusowym Chełm jako pomocnik magazyniera. Pięć lat później przeniósł się do Zespolonego Szpitala Miejskiego im. Ludwika Rydygiera, gdzie był palaczem kotłowym. Zmarł 9 sierpnia 1980 r. z powodu zatoru mózgowego.
Pamięć o tych, których nie ma…
Harcerze naszej szkoły na kilka dni przed Świętem Zmarłych udali się na cmentarze, aby odszukać groby żołnierzy, bohaterów, którzy oddali życie za naszą wolność. Podzieleni na grupy poszukiwali grobów dowódców, zwykłych żołnierzy, którzy walczyli na frontach I i II wojny światowej. Największe poruszenie wywołał nagrobek 18-letniego legionisty, który oddał życie w 1915 roku. W obecnym czasie, kiedy z wschodnią granicą wciąż słyszymy o ofiarach konfliktu zbrojnego, dziś naszym gestem wołamy: „Chcemy pokoju na świecie”.
#SzkołaPamięta – podziękowania za udział w akcji
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
w imieniu Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka serdecznie dziękujemy za udział w akcji „Szkoła pamięta”. Miło nam poinformować, że w tegorocznej inicjatywie wzięło udział ponad 11 tys. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
W załączeniu przekazujemy pamiątkowy dyplom.
Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem podsumowującym akcję. Znajdą go Państwo na naszej stronie internetowej https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ponad-11-placowek-wzielo-udzial-w-akcji-mein-szkolapamieta-dziekujemy.
Z wyrazami szacunku
Biuro Ministra
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Pamiętamy...
Historia - świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości. Cyceron
26 października br. uczniowie kl. Va z wych. p. Ewą Skórzewską - Popek odwiedzili miejsce straceń przy al. Armii Krajowej – Targowicę.
Piątoklasiści uporządkowali historyczne miejsce, zapalili znicze, złożyli kwiaty. W ciszy i zadumie oddali pamięć tym, których z nami już nie ma.
Ósemka praktycznie przygotowuje uczniów do czynnego udziału w życiu społecznym. Powiązania szkoły z życiem środowiska i całego kraju, czerpanie wzorów postępowania z dawniej historii i kultury narodu - to podstawowe warunki realizacji zadań naszej placówki.
Ogólnopolski Konkurs „Do Hymnu”
„Naród, który nie szanuje swej przeszłości, nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości”.
Słowa Marszałka Józefa Piłsudskiego wypowiedziane tak dawno, jakże aktualne są i dziś. Mając na uwadze przesłanie tych słów, nasza placówka przy każdej okazji stara się pokazać, że ma świadomość, jak ważną rolę w życiu każdego Polaka pełni pamięć o przodkach i ich czynach, dzięki którym Wszyscy Polacy mogą żyć w suwerennym kraju.
W dniu 21 października 2022 r. taką okazją było niecodzienne wydarzenie, czyli udział w V edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkól Podstawowych „Do Hymnu”, gdyż pieśni patriotyczne są wspaniałą lekcją historii, uczą szacunku do przeszłości i wyrabiają wrażliwość na to, co stanowi o tożsamości kultury polskiej.
Organizatorem wokalnego konkursu „Do Hymnu” jest Narodowe Centrum Kultury z siedzibą w Warszawie.
Do konkursu przystąpiło ponad 300 szkół z całej Polski. 21 października w Szkole Podstawowej nr 8 w Chełmie odbyło się przesłuchanie w obecności lokalnego jury. Wzięło w nim udział 365 uczniów z klas II- VII.
Zadanie konkursowe polegało na wykonaniu jednogłosowym „a capella” hymnu państwowego oraz dwóch (wybranych spośród ośmiu propozycji) pieśni hymnicznych. Nasi uczniowie zaprezentowali:
- Hymn państwowy „Mazurek Dąbrowskiego” (4 zwrotki)
- „Rotę” (4 zwrotki)
- „Marsz Polonia” (7 zwrotek)
Wykonanie repertuaru konkursowego odbyło się na „żywo” i z „pamięci”. Uczniowie wykazali się dużym talentem wokalnym, świetną znajomością tekstów utworów oraz ogromnym zaangażowaniem.
Uczestników do konkursu przygotowała p. Anna Radziszewska-Smutniak. Koordynatorkami tego przedsięwzięcia były p. Maria Niemczuk, p. Justyna Prystupa i p. Agata Wojtasiuk. Przygotowanie uczniów na tak wysokim poziomie nie byłoby możliwe bez współpracy z wychowawcami i nauczycielami całej szkoły.
Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 29 listopada, jednak dla nas nie jest najważniejszy wynik, jesteśmy dumni, że uczestniczyliśmy w wyjątkowym wydarzeniu, które na długo zostanie w naszej pamięci dzięki pieśniom, które nierozerwalnie wiążą się z losami i tradycją naszej Ojczyzny. Ponadto po raz pierwszy w historii szkoły tak wielu uczniów jednocześnie wzięło udział w takich zmaganiach konkursowych. Każdy uczeń otrzymał dyplom za udział w konkursie.
Kampania Ministerstwa Zdrowia pn. „Chcę zrozumieć”
Z początkiem października 2022 r. ruszyła kampania informacyjna Ministerstwa Zdrowia pn. „Chcę zrozumieć” mająca na celu przekonanie do szczepień przeciw COVID-19 tych, którzy mają jeszcze wątpliwości.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie Ministerstwa Zdrowia, pod linkiem: https://www.gov.pl/
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Od 2021 r. działa całodobowo darmowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800121212 oraz specjalny czat internetowy czat.brpd.gov.pl, gdzie dzieci i młodzież mogą porozmawiać o swoich problemach, doświadczanych trudnościach, a także wspólnie ze specjalistami zastanowić się nad rozwiązaniami i sposobami radzenia sobie z kryzysem. Przy telefonie i czacie dyżurują także specjaliści posługujący się językiem ukraińskim i rosyjskim, zaś w poniedziałki w godzinach od 18.00 do 20.00 dyżuruje prawnik specjalizujący się w prawach uchodźców i cudzoziemców.
Komunikat Rzecznika Praw Dziecka do dyrektorów.pdf
IGNACY Team w ÓSEMCE
19 października br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wydarzeniu, które miało ma na celu przybliżyć im postać Ignacego Łukasiewicza, założyciela pierwszej na świecie kopalni ropy naftowej, ale także zachęcić do proekologicznego myślenia.
Uczestnicy spotkania wzbogacili swoją wiedzę o tradycyjnych źródłach energii, a także o zielonej energii odnawialnej.
Dzieci zobaczyły próbki ropy naftowej, posłuchały opowieści o zachodzących procesach, o recyklingu i gospodarowaniu odpadami. Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa wyposażona w specjalny rower i zgniatarka do plastikowych butelek napędzana siłą mięśni nóg. Uczniowie wzięli udział także w zajęciach elektrostatyki z wykorzystaniem wyjątkowego i rzadko spotykanego urządzenia, jakim jest Generator Van de Graaffa, przy którym była możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia - odwiedzającym zjeżyły się włosy na głowie.
Za nami moc atrakcji i wiedzy.
Blog edukacyjny, czyli korzystamy z kreatywnych narzędzi
Blog może stanowić doskonały sposób na stworzenie księgi pamiątkowej, dokumentującej wycieczki klasowe, konkursy, uroczystości, warsztaty i inne wydarzenia, w których brali udział uczniowie. Przykładem tak prowadzonego bloga jest internetowa kronika pierwszaków prowadzona przez wychowawczynię klasy 1a, która w różnych celach prowadzi blogi edukacyjne. “Klasowa kronika” to rodzaj strony internetowej zawierającej posortowane chronologicznie wpisy https://internetowakronikaklasowa.blogspot.com/. Posty pokazujące uczniów i ich pracę od kuchni przeplatane są różnorodnymi treściami multimedialnymi regularnie publikowanymi.
Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”
20 października 2022 r. odbył się Ogólnopolski Konkurs „Orzeł Ortograficzny”. W naszej szkole zgłosiło się 11 uczniów z klas II – III. Konkurs urozmaicił program zajęć - to cenne rozszerzenie programu nauczania, jednocześnie popularyzujące naukę poprzez zabawę. Każdy z testów składał się z 21 pytań jednokrotnego wyboru. Skala trudności pytań konkursowych pozwoliła każdemu uczniowi spróbować swoich sił. Trzymamy za Was kciuki i liczymy na wysokie wyniki. Konkurs przeprowadziły panie: Iwona Molin i Marianna Niemczuk.
Odkrywamy historię naszego miasta
Uczniowie klasy 1c odwiedzili bibliotekę publiczną w ramach innowacji pedagogicznej „Odkrywanie przez działanie”. Zajęcia dotyczyły legendy o Chełmie i postaci Logina Jana Okonia. Rozwiązując zagadki z edukacji polonistycznej i matematycznej, przemierzając zakamarki biblioteki poznali bliżej historię życia Pana Okonia i jego legendę o Chełmie.
Nasi pierwszoklasiści są już pełnoprawnymi uczniami
19 października odbyła się uroczystość Ślubowania uczniów klas pierwszych w obecności zaproszonych gości, rodziców, nauczycieli i uczniów, którzy swoją obecnością dodali blasku i powagi oraz uświetnili tę uroczystość.
Swoją obecnością zaszczycili nas samorządowcy i dyrektorzy instytucji oświatowych: Pani Agnieszka Walewska-Maksymiuk - dyrektor Departamentu Oświaty Wydziału Edukacji w Urzędzie Miasta Chełm, Pani Dorota Rybaczuk - przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Rady Miasta Chełm, Pani Małgorzata Łoza - dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 12 w Chełmie, Pani Magdalena Cisak-Soszyńska - wicedyrektor Przedszkola Miejskiego nr 13 w Chełmie, Pani Jolanta Szwed dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 15 w Chełmie.
To bardzo ważne wydarzenie nie tylko dla najmłodszych, którzy rozpoczynają wspaniałą przygodę bycia uczniem, ale również dla ich rodziców. Zanim pierwszoklasiści zostali włączeni do grona społeczności uczniowskiej, przystąpili do zaprezentowania swoich umiejętności, których już się w szkole nauczyli.
Pierwszaki złożyły przysięgę na sztandar Szkoły, a Pani dyrektor Beata Tomaszczuk i Pani wicedyrektor Ewa Karpiuk-Koleniec dokonały aktu pasowania na ucznia. Ukoronowaniem aktu pasowania było wręczenie pamiątkowych dyplomów. Była też chwila na pamiątkowe zdjęcia.
Dziękujemy Panu profesorowi Józefowi Zającowi - senatorowi Rzeczpospolitej Polskiej za słodki upominek oraz dyrektorom przedszkoli za kuferek z łakociami dla najmłodszych uczniów naszej szkoły.
Wszystkim Pierwszakom przyjętym w poczet społeczności szkolnej życzymy dużo radości z codziennej podróży w cudowny świat nauki oraz wielu przyjaciół, a Rodzicom – dumy ze swoich pociech.
Konkurs "MIŚ CHEŁMIŚ SEGREGUJE"
Konkurs dla uczniów szkół podstawowych z terenu miasta Chełm na wykonanie rękodzieła z wykorzystaniem odpadów. Przedmiotem konkursu jest wykorzystanie odpadów nadających się do przetworzenia celem utworzenia z nich nowej, praktycznej lub dekoracyjnej rzeczy.
Gotowe prace należy złożyć osobiście od 7 listopada 2022 r. do 10 listopada 2022 r. w Departamencie Komunalnym Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta Chełm przy ul. Adama Mickiewicza 32a, pok. 4 (I piętro), 22-100 Chełm, w godzinach pracy Departamentu:
poniedziałek, środa, czwartek, piątek - 7.30-15.30,
wtorek 8.30-16.30,
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych konkursem do zapoznania się z regulaminem i dokumentami zamieszczonymi na stronie internetowej Urzędu Miasta Chełm (www.chelm.pl).
Wyniki konkursu zostaną przedstawione na stronie www.chelm.pl, na portalu Facebook Urzędu Miasta Chełm do dnia 18 listopada 2022 r.
Nagrodzone prace zostaną przedstawione na stronie internetowej oraz wystawie pokonkursowej.
W moim domu mieszkają moi przyjaciele
Światowy Dzień Zwierząt obchodzony jest corocznie 4 października. Jednoczy on ludzi, którzy opowiadają się za lepszym traktowaniem zwierząt i działają na ich rzecz. Obchody mają również zwracać uwagę na zachowanie ludzi w stosunku do zwierząt i zmieniać je na lepsze, ponieważ musimy umieć szanować się nawzajem. Święto obchodzone jest w dzień wspomnienia w kościele katolickim św. Franciszka z Asyżu – patrona zwierząt i ekologii.
To święto stało się okazją, by przypomnieć naszym czytelnikom, że zwierzęta nie są rzeczami, a istotami żywymi, które posiadają swoje prawa. W bibliotece zorganizowaliśmy wystawę książek, której bohaterami były zwierzęta. Zaprosiliśmy dzieci do obejrzenia ilustracji i zdjęć zwierząt, a następnie do rozmowy jak należy o nie dbać. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że ludzie mają bezpośredni wpływ na życie i zdrowie własnych zwierząt i powinni wiedzieć jak odpowiednio o nie dbać, co zrobić, aby utrzymać je w zdrowiu, jak je karmić, jak im pomóc. Wspólnie ułożyliśmy mini poradnik dla właścicieli psów, znalazły się tam najistotniejsze rady dla każdego, kto ma lub chciałby mieć w domu zwierzątko:
- Wyprowadzaj psa systematycznie na dwór.
- Podawaj mu odpowiednią karmę dla psów.
- Dbaj o sierść psa.
- Pamiętaj o szczepieniach.
- Nie pozwalaj, aby pies zjadał znalezione resztki jedzenia.
- Zapewnij psu zabawki do gryzienia.
- Zorganizuj psu miejsce do spania.
- Nie dawaj psu słodyczy.
- Nigdy nie bij psa i nie ucz go agresywnych zachowań.
- Nagradzaj psa za dobre zachowanie.
Liczne badania naukowe udowodniły, że kontakt ze zwierzęciem poprawia nastrój i samopoczucie, redukuje stres i poczucie osamotnienia, wycisza. Każde stworzenie może wnieść mnóstwo radości do naszego życia.
Dlatego też, nie tylko podczas Światowego Dnia Zwierząt dzielmy się miłością ze zwierzętami, zwracajmy uwagę na ich ochronę, pomagajmy i przede wszystkim szanujmy.
Szkoły Pełne Talentów
Drodzy Uczniowie, Rodzice i Przyjaciele Szkoły,
nasza szkoła bierze udział w akcji Lidl "Szkoły Pełne Talentów". Zachęcamy do przekazywania Talenciaków na nasze konto. Jak to zrobić? Są trzy drogi:
- Zeskanować kod QR, który znajduje się na Talenciaku.
- Wejść na stronę szkoly.lidl.pl i tam przepisać kod alfanumeryczny.
- Przekazać Talenciaki fizycznie danej szkole do specjalnie przygotowanych pudełek.
Dziękujemy za współpracę.
Konkurs "Rodzice klasie"
Szanowni Państwo!
Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie uprzejmie informuje, że w bieżącym roku szkolnym proponuje dobrowolną składkę na fundusz Rady Rodziców w wysokości 60 zł i jednocześnie ogłasza kolejną edycję konkursu:
NAGRODA - refundacja składek w wysokości nawet do 30% wpłaconej kwoty!!!
Pieniądze te można wykorzystać wedle uznania wychowawcy, rodziców i uczniów danej klasy na wspólne przedsięwzięcia. Ich rozliczenie nastąpi do końca roku szkolnego 2022/2023 na podstawie rachunków dotyczących poniesionych wydatków. Udział poszczególnych klas w konkursie jest dobrowolny, ale na pewno warto!
Każda klasa otrzyma nagrodę pieniężną, jeżeli spełni poniższe warunki:
- Wychowawca klasy w terminie do 31.10.2022 r., dostarczy do sekretariatu Szkoły Podstawowej nr 8 informację zbiorczą za całą klasę o wysokości rocznych składek zadeklarowanych przez rodziców na fundusz Rady Rodziców.
- do 30 listopada 2022 r. wpłacone zostanie co najmniej 80% zadeklarowanych opłat całorocznych – nagrodą refundacja w wysokości 30% sumy wniesionych składek.
- do 31 grudnia 2022 r. wpłacone zostanie co najmniej 80% zadeklarowanych opłat całorocznych – nagrodą refundacja w wysokości 20% sumy wniesionych składek.
- do 31 stycznia 2023 r. wpłacone zostanie co najmniej 80% zadeklarowanych opłat całorocznych – nagrodą refundacja w wysokości 10% sumy wniesionych składek.
- Decyduje data wpłaty w sekretariacie Szkoły lub na konto bankowe.
Mamy nadzieję, że Nasza propozycja umożliwi Państwu właściwe wykorzystanie środków funduszu Rady Rodziców na bezpośrednie potrzeby klasy.
Wpłat można dokonywać w sekretariacie Szkoły, bądź na konto Rady Rodziców. Przy czym dokonując wpłaty na rachunek bankowy, należy dokładnie podać imię i nazwisko ucznia oraz klasę, aby dana wpłata mogła być właściwie przypisana. Dane niezbędne do wpłaty:
Rada Rodziców SP nr 8 w Chełmie
ul. Połaniecka 10, 22-100 Chełm
Numer rachunku bankowego w Banku Pekao S.A.:
88 1240 2223 1111 0010 9958 7795
z dopiskiem:
„Pierwszaki” w kinie
Nie ma nic piękniejszego niż uśmiech dziecka. Uczniowie klasy 1d mają wiele okazji do radości. Z okazji „Mikołajek” wybrali się pod opieką swojej wychowawczyni p. Joanny Wichy do kina „Zorza” na film „Świąteczny cud”. Film okazał się ciepłą opowieścią o niewielkim szwedzkim miasteczku w okresie Bożego Narodzenia. Główny bohater Carl – chłopiec z bogatej rodziny poznaje Verę , która razem z siostrą mieszka w sierocińcu. Carl uświadamia sobie, że niektórzy ludzie mają znacznie mniej szczęścia niż jego rodzina. W wigilię przebiera się za Świętego Mikołaja i wyrusza rozdać bożonarodzeniowe prezenty ubogim.
Dzień Drzewa – klasa 3a
Corocznie 10 października obchodzony jest Światowy Dzień Drzewa. Uczniowie klasy 3a długo przygotowywali się do tego święta. W klasie uczyli się rozpoznawać drzewa liściaste i iglaste po liściach i igłach. Poznawali ciekawostki o różnych drzewach. Na zajęciach w parku w praktyce sprawdzili swoją umiejętność rozpoznawania drzew. Zebrali piękne liście do albumów. Powstały również wspaniałe jesienne bukiety. Z wysuszonych w domu liści uczniowie przygotowali ciekawe albumy liści drzew liściastych i iglastych, które można zobaczyć na szkolnej wystawie. Zapraszamy do oglądania.
Jesienne zachwyty
Taka tematyka królowała w tym tygodniu w naszej świetlicy, a zatem rozmowy o zmieniającej się porze roku, poszukiwania darów jesieni oraz zabawy i spacery na świeżym powietrzu. Wśród chętnie wykonywanych prac plastycznych ukazały się wydzierane kolaże niejadalnych grzybów, portrety Pani Jesieni oraz pomysłowe fryzury wykonywane między innymi z jarzębiny czy kolorowych liści. Jesienne piosenki zachęcały dzieci do naśladowania różnych dźwięków związanych z pogodą jak i wesołych pląsów w rytm muzyki, a wspólne rebusy, wykreślanki i krzyżówki utrwaliły wiedzę dotyczącą realizowanej tematyki.
Śladami wielokulturowej przeszłości...
10 paździrnika 2022 r. uczniowie klasy VIII c pod opieką wychowawcy Marzeny Stadnik, aktywnie poznawali historię swojego miasta poza murami szkoły.
Uczestniczyli w lekcji muzealnej w Muzeum Ziemi Chełmskiej pt. „Moje wielokulturowe miasto”. Zgodnie z tematem zgłębiali wiedzę o wielokulturowej przeszłości naszego miasta, gdzie jeszcze na początku XX w. mieszkała bardzo liczna społeczność żydowska, ale również rosyjska i niemiecka. Bogato ilustrowana zdjęciami i materiałami filmowymi prelekcja dała ósmoklasistom wyobrażenie o wyjątkowości swojego miejsca zamieszkania, gdzie przenikały się różne religie, zwyczaje, języki. Lekcję uzupełniło zwiedzanie wystawy o Chełmie prezentującej zabytki przeszłości i materiały ikonograficzne z XIX i XX w. z nieodzownymi elementami różnorodnej architektury, mody, praktyk religijnych charakterystycznych dla różnych narodowości.
Dopełnieniem zagadnienia wielokulturowej spuścizny przeszłości w obecnym krajobrazie Chełma była wizyta w cerkwi prawosławnej. Uczniowie mogli podziwiać wnętrze odnowionej świątyni, ale też poznać bliżej praktyki religijne wyznawców prawosławia, społeczności stale obecnej w naszym mieście.
Spacer po mieście zakończył poczęstunek w jednej z restauracji.
Program wyjścia był jednym z elementów realizacji innowacji pedagogicznej realizowanej w klasach IV-VIII przez nauczycieli: Arkadiusza Borowca, Marzenę Stadnik i Agnieszkę Szczepanik.
Szkolny konkurs Mistrz Pięknego Czytania
10 października odbył się szkolny konkurs o tytuł Mistrza Pięknego Czytania dla klas 1 – 8. Uczestniczyli w nim najlepiej czytający reprezentanci klas I-VIII, wytypowani w eliminacjach klasowych. Uczniowie czytali fragmenty swoich ulubionych książek wybranych ze zbiorów biblioteki szkolnej. Mieliśmy przyjemność wysłuchać tekstów z następujących utworów: „Mikołajek”, „Afryka Kazika”, „Spacer z psem”, „Psotnice podwórkowe”, „Jaś i Małgosia”, „O krakowskich psach i kleparskich kotach”, „Książę Kaspian”, „Srebrne krzesło”, „Magiczne drzewo. Gra”, „Ten obcy” oraz „Opium w rosole”. Uczestników oceniano w trzech kategoriach wiekowych: klasy 1 – 3, klasy 4 - 6 oraz klasy 7 – 8. Ocenie podlegały: płynność i bezbłędność czytania, wyrazistość i dykcja, interpretacja oraz ogólny wyraz artystyczny czytanego tekstu. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali wysoki poziom czytania.
Tytuł Mistrza Pięknego Czytania w roku szkolnym 2022/2023 zdobyli:
Kategoria klas I – III:
Maja Kuśniewska kl. III A
Kategoria klas IV – VI:
Julia Łuć kl. IV C
Kategoria klas VII – VIII:
Kamila Poliwczak kl. VIII C
Wyróżnienie w kategorii kl. I – III zdobyła Hanna Kamińska kl. I A.
Laureatki będą reprezentować naszą szkołę w V Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania - Edycja 2022: „W cieniu wojny” w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy! Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział oraz życzymy czerpania wielu przyjemności i wzruszeń płynących z czytania książek.
Organizatorem konkursu była biblioteka szkolna.
Poczuj chemię do fizyki
4 października br. uczniowie klas 1-8 mieli okazję uczestniczyć w niecodziennej lekcji. Grupa „Zaelektryzowani” z Lublina zaprosiła nas na zajęcia „Poczuj chemię do fizyki”. W programie znalazły się efektowne eksperymenty i doświadczenia z przyrody, chemii i fizyki. Uczniowie dowiedzieli się, na czym polega napięcie powierzchniowe, zabawy z helem, ciekłym azotem, jak działa poduszkowiec, poznali tajniki działania ciśnienia z magnesami neodymowymi oraz jak spala się metan. W ten sposób wszyscy poszerzyli swoją wiedzę. Z wielkim zainteresowaniem uczestniczyli w takiej formie edukacji, bezpiecznie zgłębiając tajniki nauk przyrodniczych!
Dzień Chłopaka w klasie 5b
30 września br. z okazji Dnia Chłopaka klasa 5b miała okazję pod opieką wychowawczyni p. Magdaleny Zosiuk uczestniczyć w ognisku zorganizowanym przez byłą wychowawczynię klasy p. Iwonę Buczek. Na spotkaniu uczniowie piekli ziemniaki i kiełbaski. Ci, którzy lubią słodkości, piekli pianki marsmallows i jabłka. Wszystko smakowało wyśmienicie, a pogoda dopisała. Nie zabrakło też gier zespołowych, takich jak rzucanie frisbee czy zabawa w chowanego. Czas minął bardzo szybko na wspólnym biesiadowaniu i zabawie. To był super dzień!
Klasa 1a o serce dba
Uczniowie klasy 1a wzięli udział w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. To inicjatywa czytelnicza, która łączy w sobie obchody dwóch świąt odbywających się 29 września – Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca. Po zapoznaniu się z plakatem wydarzenia i plakatem “Jak dbać o serce” pierwszoklasiści zaprezentowali scenki dotyczące profilaktyki chorób serca na podstawie tekstu Małgorzaty Ficoń “Serce misia”. Oglądali filmik “Jak działa serce?” i rozmawiali o zaletach głośnego czytania. Teraz już nasi najmłodsi uczniowie wiedzą, jak dbać o swoje zdrowie, a w szczególności o serce.
Innowacja pedagogiczna w klasie 1a
Uczniowie klasy 1a rozpoczęli działania w ramach innowacji “Razem przez świat”, która jest podróżą od domu rodzinnego poprzez klasę, szkołę, swoją miejscowość, ojczysty kraj, aż do Europy. Pierwszym modułem jest obszar "Ja i mój świat". Bardzo ważną sprawą jest poznać samego siebie, swoje mocne i słabe strony. Pierwszoklasiści przygotowali książeczki pt. “Oto ja”. Ozdobili tytuł, narysowali własne portrety i to co lubią oraz zilustrowali swoje mocne strony. Uświadomili sobie, że każdy jest w czymś dobry, a to dopiero początek drogi w odkrywaniu własnych talentów i zainteresowań. Obchodzili Międzynarodowy Dzień Kropki, który wymyślono po to, aby uświadomić ludziom, że każdy człowiek ma jakąś swoją mocną stronę, ma swój talent. To święto kreatywności, wiary we własne siły i możliwości. Kreatywnie było na zajęciach plastyczno - technicznych. Uczniowie współpracowali przy tworzeniu jesiennych drzew, pobudzali wyobraźnię przy kropkowych zadaniach i świetnie się przy tym bawili.
Team building, czyli praca zespołowa
Klasa Vb to zgrany zespół, który lubi różne wyzwania oraz świetną zabawę. Na godzinie wychowawczej podjęli się trudnego zadania, jakim było zbudowanie jak najwyższej wieży z cienkiego makaronu spaghetti i plasteliny. Konstrukcja miała się utrzymać przynajmniej jedną minutę. Podczas wyzwania uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością, zwinnością, a także uczyli się pracy w zespole. Każda grupa podeszła do zadania inaczej. Jedni dokładnie wszystko zaplanowali, drudzy próbowali metodą prób i błędów, w innych pojawił się nawet lider. Zabawa miała służyć integracji klasowej a także zwrócić uwagę uczniom na fakt, że w zgranej grupie można osiągnąć więcej. Uczniom bardzo podobało się to wyzwanie, każda grupa mogła pochwalić się swoją stabilną konstrukcją.
Dzień Chłopaka
6 października 2022 roku miała miejsce dyskoteka szkolna z okazji „Dnia Chłopaka” zorganizowana przez Samorząd Uczniowski.
Uczniowie klas IV – VIII szkoły podstawowej wzięli udział w zabawie, której głównym celem było uczczenie „Dnia Chłopaka” a także: organizacja czasu wolnego, kształtowanie umiejętności odreagowania napięć poprzez taniec, rozwijanie zdolności tanecznych oraz integracja dzieci poprzez nawiązywanie kontaktów i współdziałanie w zabawie.
Po dyskotece wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że impreza była świetna i z niecierpliwością czekają na kolejną.
Razem możemy przenosić góry!
Uczniowie klasy Id, mimo że w szkole są dopiero od kilku tygodni, tworzą bardzo zgraną grupę.
Razem się uczą, razem się bawią, śpiewają, tańczą. Dzielą swoje smutki, ale także radości. Dzieci pilnie poznają literki, uczą się czytać i liczyć, ale także poświęcają dużo czasu na integrację. Przykładem takiego działania jest wspólny taniec, ruch, zabaw. W szkole jest fajnie!
Nasze własne mini zoo
Rozpoczęliśmy tydzień związany z opieką nad zwierzętami. Różnorodne zabawy z dźwiękami, odgłosami ulubionych pupili czy naśladownictwem grymasów odzwierciedlających wybrane zwierzęta, wypełniły świetlicowe sale. Tego typu tematyka przyczyniła się do zapoznania się z ciekawostkami o egzotycznych ssakach, gadach, a nawet owadach oraz wykonania wybranych zwierzątek z naturalnych darów jesieni.
Ogólnopolska Akcja Czytelnicza "Czytamy z Sercem"
29 września obchodziliśmy Światowy Dzień Serca. Z tej okazji nasza biblioteka włączyła się, już po raz kolejny, do Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. Celem akcji była nie tylko promocja literatury i czytelnictwa, ale również poszerzanie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania, chorób i symboliki serca, rozwijanie wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego.
Nasi uczniowie poznali fragment książki Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel „Pracownia Aurory”, uczestniczyli w zajęciach według scenariusza pani Małgorzaty Ficoń – pomysłodawczyni ogólnopolskiego przedsięwzięcia. Wyszukiwali związki frazeologiczne ze słowem serce, rozmawiali jak można naprawić „złamane” serce, pisali recepty na lek pomagający wyleczyć serce. Dzieci przedstawiały swoje odczucia i wyobrażenia związane z treścią zajęć za pomocą środków plastycznych. Odbył się również spacer serc. Z wykonanych prac powstała „sercowa” galeria. W bibliotece oglądały wystawę z naszych zbiorów nawiązującą do tematyki akcji.
Wszystkim czytelnikom polecamy do przeczytania m. in. „Serce” Edmunda de Amicisa oraz książkę pt. „Ktoś” Aleksandry Chmielewskiej z cyklu „Bajki bez barier”, a także albumy popularnonaukowe traktujące o sercu człowieka i chorobach układu krążenia, które są dostępne w naszej bibliotece.
Mamy nadzieję, że dzięki tej akcji u naszych uczniów wzrośnie poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie, a także wrażliwość na cierpienie innych.
Strona 3 z 4