Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Szanowni Rodzice!
Sytuacja, w której się obecnie znaleźliśmy postawiła przed nami nowe wyzwanie, którym jest zorganizowanie nauki i pracy one-line. Szkoła dokłada wszelkich starań, by przebiegała ona jak najlepiej i przynosiła oczekiwane efekty. W prawidłowym przebiegu zdalnego nauczania ważna jest też Państwa rola, ponieważ współpraca nauczycieli i rodziców jest podstawą sukcesu dziecka.
Zdalne nauczanie nie zwalnia rodzica z dotychczasowego obowiązku kontrolowania przebiegu nauki swojego dziecka, a w obecnej sytuacji nakłada na niego wręcz nowe zadania, którymi są:
- zapewnienie odpowiednich warunków do nauki,
- dopilnowaniu tego, żeby dziecko w odpowiednim momencie usiadło przed komputerem i uczestniczyło w zajęciach,
- zapanowanie nad dyscypliną pracy dziecka i udzielanie nauczycielom informacji zwrotnych o przebiegu uczenia się.

Rodzic nie staje się nauczycielem, tylko organizatorem pracy dziecka. Stwarza mu odpowiednie warunki, wspiera i motywuje.
Nauczyciele natomiast odpowiadają za stronę merytoryczną procesu nauczania, czyli dostarczają odpowiednie materiały, planują odpowiednie zadania, realizują treści nauczania.
Rodzic musi pamiętać, że jego rola nie polega na tym, by wyręczać dziecko w nauce. Ono powinno samodzielnie wykonywać zdania ustalone przez nauczycieli.
Nauczycielom zależy bardzo na informacji zwrotnej poprzez dziennik elektroniczny, e-mail, czy telefon, jak dziecko sobie radzi i czy rzeczywiście wykonuje w sposób swobodny szkolne zadania.
Problemem, który spędza sen z powiek większości rodziców jest to, czy dzieci zostawione same w domu w ogóle się uczą? Czy w trakcie kilkugodzinnej nauki online rzeczywiscie angażują się w naukę, wynoszą coś z zajęć, a potem sumiennie i samodzielnie odrabiają pracę domową?

Aby zapobiec tego rodzaju problemom przekazujemy kilka porad ułatwiajacych organizację i nadzorowanie nauki zadalnej w domu. Rodzicu:
- zaplanuj z dzieckiem Wasz dzień pracy,
- bądź w kontakcie z nauczycielami,
- zachęcaj dziecko do systematycznego uczenia się,
- pomagaj, ale nie wyręczaj, zachęcaj do samodzielnej pracy,
- nadzoruj działania dziecka w sieci i rozmawiaj z nim o podejmowanych przez nie aktywnościach
- rozmawiaj o uczuciach dziecka,
- pozostań w stałym kontakcie z wychowawcą i nauczycielami, udostępnij im swój numer telefonu, adres mailowy, korzystaj z dziennika elektronicznego, sprawdzaj stronę internetową szkoły,
- zgłaszaj szkole na bieżąco trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka,
- bądź konsekwentny w działaniu, nie ulegaj dziecku, bo Ty jesteś za niego odpowiedzialny,
- ustalaj granice, których nikt nie może przekraczać.
Wyjaśnijcie Państwo dziecku, że teraz tak wygląda jego kształcenie. To nie ferie ani wakacje. Czas jaki dotąd przeznaczony był na lekcje w szkole teraz trzeba przenieść na warunki domowe. Jeśli na przykład w poniedziałek w planie było 5 lekcji – mniej więcej tyle samo czasu należy poświęć na naukę, powtarzanie itp. tyle że w domu. Pomóżcie dziecku zaplanować i zorganizować ten czas.

Liczymy na Państwa wyrozumiałość w tym trudnym czasie, ale przede wszystkim na stałą współpracę z nauczycielami oraz konsekwentne działania w motywowaniu dzieci do systematycznej i samodzielnej nauki. Prosimy też o informację zwrotną o zaistniałych trudnościach związanych z nauczaniem zdalnym.

Pedagodzy szkolni

 

Porady dla dzieci i młodzieży na czas wakacyjnego wypoczynku 

W okresie wakacyjnym część dzieci wyjedzie na kolonie, czy obozy, a część pozostanie w domach. Mając na uwadze dobro przedstawiamy kilka rad, które mogą ochronić przed nieprzyjemnymi wakacyjnymi sytuacjami.

• Rozważnie korzystajcie ze wszystkich przyjemności, jakich dostarczają wakacje!
• Zawsze informujcie swoich rodziców o tym - gdzie i z kim przebywacie!
• Na zabawy wybierajcie jedynie bezpieczne miejsca – z dala od jezdni, torów kolejowych, wykopów...
• Jeżdżąc na rowerze, rolkach, hulajnodze czy desce – nie traktujcie jezdni jak placu zabaw!
• Kąpcie się jedynie w miejscach do tego wyznaczonych – strzeżonych kąpieliskach pod opieką ratowników lub osób dorosłych!
• Bądźcie ostrożni wobec zwierząt – nawet najbardziej łagodne bywają niebezpieczne!
• Nie korzystajcie z propozycji przejażdżki lub spaceru z nieznajomym!
• Pozostając samodzielnie w mieszkaniu – ostrożnie obchodźcie się z urządzeniami elektrycznymi i gazowymi! Nie wpuszczajcie obcych do domu!
• Nigdy nie bawcie się ogniem – ogniska rozpalajcie w miejscach wyznaczonych, zawsze w obecności osób dorosłych!
• Zawsze mówcie "NIE" gdy nie zgadzacie się z szalonymi pomysłami i propozycjami swoich kolegów!
• Przebywając na wsi – zachowajcie szczególną ostrożność nie dotykajcie maszyn i urządzeń będących w ruchu i pod napięciem!
• Zawsze dbajcie o środowisko naturalne - nie niszczcie i nie zaśmiecajcie otoczenia, w którym przebywacie!
• Zawsze pamiętajcie, że pewność siebie i lekkomyślność nie wróżą nic dobrego!
Zarówno kiedy poczujemy się zagrożeni, jak i w razie popełniania przestępstwa, nie wahajmy się zwrócić o pomoc. Taki przypadek należy zgłosić znajdującemu się w pobliżu policjantowi, do najbliższej jednostki Policji lub telefonicznie pod numer 112.
Zdrowych, ciekawych i radosnych wakacji życzy pedagog szkolny.

 

PEDAGODZY SZKOLNI

p. Elżbieta Jarosz

p. Elżbieta Dąbrowska

Sytuacja, w jakiej znalazło się nasze społeczeństwo i cały świat jest wymagająca, wiąże się z różnego rodzaju trudnościami, także w zakresie przeżywanych uczuć i emocji. Mamy nadzieję, że jesteście bezpieczni i zdrowi. Pamiętajcie też, że jest to sytuacja przejściowa i z czasem wszystko wróci do normy. Jeśli niepokoi Was własna kondycja psychiczna lub pojawiły inne problemy związane z przeżywaniem czasu niepewności i przymusowej izolacji, zachęcamy do skorzystania z naszej zdalnej pomocy.

p. Elżbieta Dąbrowska - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
p. Elżbieta Jarosz - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sytuacjach kryzysowych można liczyć także na wsparcie różnych instytucji, do których kontakt znajduje się w linku poniżej.
Instytucje i organizacje pozarządowe udzielające pomocy w ramach interwencji kryzysowej

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice!
Obecna trudna sytuacja może wywoływać uczucia strachu, lęku, niepewności. Jest to naturalna reakcja wszystkich na otaczającą nas rzeczywistość. Pamiętajmy jednak, że jest to stan przejściowy, który minie i wszystko wróci do normy.
Na ten moment musimy zmierzyć się z koniecznością zdalnego uczenia się. Zachęcamy do lektury artykułów zamieszczonych pod poniższymi linkami.

Apel do rodziców i uczniów

Jak się uczyć?

Jak radzić sobie z nauką w czasie pandemii?

Jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa?

Nauka przy komputerze. Jak łagodzić skutki długotrwałej pracy przy komputerze?

13 technik zapamiętywania

Negatywne emocje

 


Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej lub rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych. 

 

Zadania wychowawcze

kontrola obowiązku szkolnego uczniów, współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, instytucjami zewnętrznymi wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży, poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży, organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom

Profilaktyka wychowawcza

diagnoza zagrożeń hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży, podejmowanie działań zaradczych, prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych, organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych

Indywidualna opieka pedagogiczna

 

pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje), pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych, przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży, terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy, obserwacje, konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, neurolog, terapeuta, psychiatra

 Wsparcie w uzyskaniu pomocy materialnej


współpraca z instytucjami zewnętrznymi (np. MOPR)
w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej (dożywianie w szkole, pomoc w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne), wnioskowanie o kierowanie do sądu spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo

 

Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga szkolnego, jeśli:

  • nie radzą sobie z nauką, potrzebują pomocy i porady z tym związanej;
  • zostaną naruszone ich prawa;
  • jest stosowana wobec nich przemoc;
  • potrzebują pomocy i porady w różnych sytuacjach;
  • chcą porozmawiać z kimś kompetentnym i życzliwym.

Rodzice uczniów mogą oczekiwać od pedagoga szkolnego:

  • pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej dotyczącej ich dziecka;
  • wsparcia w sytuacji stwierdzenia trudności w nauce bądź potrzeby uzyskania diagnozy w przypadku niepowodzeń szkolnych dziecka;
  • rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, również poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
  • pomocy w przypadku problemów z zachowaniem dziecka.

Nauczyciele mogą zwrócić się do pedagoga w sytuacji:

  • potrzeby zdiagnozowania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
  • uzyskania analizy opinii o uczniach wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną;
  • współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości bądź ograniczeń dziecka;
  • uzyskania wsparcia w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki;
  • potrzeby rozwiązywania problemów wychowawczych dotyczących uczniów;
  • podejmowania działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.